Organizacja i ramowy statut wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1982.12.66

Akt utracił moc
Wersja od: 29 kwietnia 1983 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 10 listopada 1982 r.
w sprawie organizacji i ramowego statutu wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Na podstawie § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 maja 1982 r. w sprawie organizacji i zadań zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 15, poz. 121) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewódzki zespół metodyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową tworzoną przez wojewodę i jemu podlegającą.
§  2.
Do zadań wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej należy w szczególności:
1)
analizowanie stanu zdrowia ludności i ustalanie potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, rehabilitacji inwalidów i stopnia ich zaspokojenia,
2)
programowanie i organizowanie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej w województwie oraz sprawowanie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej,
3)
organizowanie i prowadzenie szkolenia i dokształcania pracowników medycznych,
4)
sprawowanie nadzoru nad gospodarką lekami,
5)
prowadzenie spraw związanych ze statystyką medyczną,
6)
prowadzenie spraw osobowych i socjalnych oraz działalności administracyjno-ekonomicznej,
7)
prowadzenie działalności związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy, obronnością i p/pożarowych,
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez wojewodę.
§  3.
1.
W skład wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej wchodzą:
1)
dział organizacji i nadzoru opieki zdrowotnej,
2)
ośrodek działalności socjalnej,
3)
ośrodek opiekuna społecznego,
4)
ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki,
5)
ośrodek doskonalenia kadr medycznych,
6)
sekcja (stanowisko pracy) służb pracowniczych,
7)
sekcja ekonomiczno-eksploatacyjna,
8)
stanowisko pracy d/s gospodarki lekami,
8a) 1
stanowisko pracy inspektor lecznictwa uzdrowiskowego,
9)
stanowisko pracy: d/s bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony p/pożarowej, obronności oraz obsługi prawnej.
2.
W zależności od potrzeb - wojewoda na wniosek dyrektora zespołu - może włączyć do zespołu inne komórki organizacyjne.
3.
Wojewódzki ośrodek działalności socjalnej tworzy się, jeżeli na obszarze województwa nie prowadzi działalności wojewódzki zakład usług socjalnych.
§  4.
1.
Na czele wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej stoi dyrektor, który kieruje pracą zespołu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Działalnością poszczególnych komórek organizacyjnych zespołu kierują kierownicy działów (sekcji).
§  5.
Ustala się ramowy statut wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  6.
Statut, o którym mowa w § 5 opracowuje dyrektor wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, a zatwierdza wojewoda.
§  7.
Statut powinien być podany do wiadomości:
1)
wszystkim komórkom organizacyjnym zespołu,
2)
innym zakładom służby zdrowia działającym na obszarze objętym działaniem zespołu,
3)
właściwym organom służb zdrowia innych resortów.
§  8.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewodzie - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Prezydenta Miasta Krakowa, Prezydenta Miasta Łodzi.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY STATUT WOJEWÓDZKIEGO ZESPOŁU METODYCZNEGO OPIEKI ZDROWOTNEJ I POMOCY SPOŁECZNEJ

§ 1.
Wojewódzki zespół metodyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej działa na podstawie:
1)
rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 maja 1982 r. w sprawie organizacji i zadań zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 15, poz. 121) i przepisów wydanych na podstawie tego rozporządzenia,
2)
niniejszego statutu zatwierdzonego dnia ................... przez Wojewodę,
3)
innych przepisów dotyczących zakładów społecznych służby zdrowia, państwowych jednostek organizacyjnych i jednostek budżetowych.
§  2.
1.
Wojewódzki zespół metodyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową podległą wojewodzie.
2.
Obszar działania wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej obejmuje:

..............................................................

§  3.
Do zadań wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej należy w szczególności:
1)
analizowanie stanu zdrowia ludności, ustalanie potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej, pomocy społecznej i rehabilitacji inwalidów i stopnia ich zaspokojenia,
2)
programowanie i organizowanie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej w województwie i sprawowanie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej,
3)
organizowanie i prowadzenie szkolenia i dokształcania pracowników medycznych,
4)
sprawowanie nadzoru nad gospodarką lekami,
5)
prowadzenie spraw związanych ze statystyką medyczną,
6)
prowadzenie spraw osobowych i socjalnych oraz działalności administracyjno-ekonomicznej,
7)
prowadzenie działalności związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy, obronnością i p/pożarowych,
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez wojewodę.
§  4.
W wykonywaniu zadań określonych w § 3 wojewódzki zespół medyczny opieki zdrowotnej i pomocy społecznej współdziała z:
1)
wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologiczną,
2)
innymi zakładami służby zdrowia działającymi na obszarze województwa,
3)
zakładami służby zdrowia podlegającymi innym resortom.
§  5.
1.
W skład wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej wchodzą:
1)
dział organizacji i nadzoru opieki zdrowotnej,
2)
ośrodek działalności socjalnej,
3)
ośrodek opiekuna społecznego,
4)
ośrodek analiz statystyki medycznej i informatyki,
5)
ośrodek doskonalenia kadr medycznych,
6)
sekcja (stanowisko pracy) służb pracowniczych i socjalnych,
7)
sekcja ekonomiczno-eksploatacyjna,
8)
stanowisko pracy d/s gospodarki lekami,
9)
stanowisko pracy d/s bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony p/pożarowej, obronności oraz obsługi prawnej.
2.
W zależności od potrzeb - wojewoda na wniosek dyrektora zespołu - może włączyć do zespołu inne komórki organizacyjne.
§  6.
1.
Na czele wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej stoi dyrektor, który kieruje pracą zespołu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Działalnością poszczególnych komórek organizacyjnych zespołu kierują kierownicy działów (sekcji).
§  7.
1.
Zadania i organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych wchodzących w skład wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, określają regulaminy ustalone przez dyrektora, na wniosek kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych.
2.
Regulaminy, o których mowa w ust. 1 stanowią załączniki Nr 1-7 do statutu.
3.
Zadania sekcji służb pracowniczych określa załącznik nr 5 do ramowego statutu zespołu opieki zdrowotnej.

Załącznik  Nr 1

RAMOWY REGULAMIN DZIAŁU ORGANIZACJI I NADZORU OPIEKI ZDROWOTNEJ

§  1.
Do zadań działu organizacji i nadzoru opieki zdrowotnej należy w szczególności:
1)
analiza i ocena stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych ludności,
2)
współpraca w zakresie planowania i organizowania sieci placówek służby zdrowia,
3)
dokonywanie kontroli działalności zakładów służby zdrowia na terenie województwa oraz oceny stanu organizacji i sprawności ich funkcjonowania,
4)
przygotowywanie w porozumieniu z dyrektorami zakładów służby zdrowia stopnia wojewódzkiego oraz dyrektorami zespołów opieki zdrowotnej wniosków do planów rocznych i wieloletnich oraz wytycznych i zaleceń w celu zapewnienia opieki zdrowotnej, a w szczególności w zakresie:
a)
działalności zapobiegawczej,
b)
organizacji pracy zakładów i jednostek terenowych,
c)
zapotrzebowanie na kadry medyczne,
d)
dostępności, ciągłości i kompleksowości opieki zdrowotnej,
e)
poziomu i zakresu świadczeń specjalistycznej opieki zdrowotnej (ambulatoryjnej i stacjonarnej),
f)
ocena wyników działalności zapobiegawczo-leczniczej,
g)
stanu wyposażenia zakładów oraz wykorzystania sprzętu i aparatury,
5)
zbieranie, opracowywanie i analizowanie materiałów statystycznych z zakresu opieki zdrowotnej, pomocy społecznej i rehabilitacji zawodowej oraz organizowanie badań i prac statystycznych w tym zakresie na obszarze województwa,
6)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością i terminowością prac statystyczno-sprawozdawczych we wszystkich zakładach służby zdrowia na terenie województwa,
7)
nadzorowanie funkcjonowania rejestracji i prawidłowości dokumentacji zdrowotnej,
8)
współpraca z ośrodkiem doskonalenia kadr medycznych w sprawach:
a)
ustalenia potrzeb w zakresie specjalizacji i doskonalenia zawodowego pracowników,
b)
programów, planów i tematów dokształcania pracowników medycznych,
c)
ustalania kandydatów do specjalizacji i dokształcania,
d)
prowadzenie dokształcania pracowników medycznych,
9)
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
2.
Jeżeli w skład wojewódzkiego zespołu metodycznego wchodzi ośrodek analiz statystyki medycznej i informatyki, zadania wymienione w ust. 1 pkt 5 i 6 wykonuje ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki.
§  2.
W skład działu organizacji i nadzoru opieki zdrowotnej wchodzą:
1)
sekcja do spraw organizacji i metodyki oraz nadzoru świadczeń, w tym stanowisko pracy do spraw podstawowej opieki zdrowotnej;
2)
sekcja statystyki medycznej.
§  3.
Na czele działu organizacji i nadzoru opieki zdrowotnej stoi kierownik, którym powinien być lekarz specjalista z zakresu organizacji ochrony zdrowia.
§  4.
Szczegółowe zadania komórek określonych w § 2 ustala dyrektor wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Załącznik  Nr 2

RAMOWY REGULAMIN WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA DZIAŁALNOŚCI SOCJALNEJ

§  1.
Do podstawowych zadań wojewódzkiego ośrodka działalności socjalnej należy:
1)
prowadzenie na rzecz pracowników zatrudnionych w zakładach służby zdrowia spraw socjalno-bytowych w zakresie:
a)
działalności socjalnej, finansowanej z zakładowego funduszu socjalnego,
b)
działalności finansowanej z zakładowego funduszu mieszkaniowego,
c)
organizowania różnych form wypoczynku pracowników i członków ich rodzin,
d)
organizowania opieki socjalnej nad dziećmi pracowników oraz emerytami i rencistami - byłymi pracownikami,
e)
popularyzowania kultury fizycznej, turystyki i sportu, wśród pracowników,
f)
organizowania zbiorowego żywienia i zakwaterowania,
g)
organizowania działalności kulturalno-oświatowej,
h)
ustalania potrzeb socjalno-bytowych oraz opracowywania programów i planów ich zaspokajania,
2)
koordynowanie, inicjowanie i organizowanie działalności socjalno-bytowej,
3)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad prawidłowością naliczania odpisów na zakładowy fundusz socjalny i zakładowy funduszu mieszkaniowy oraz w zakresie wydatkowania środków tych funduszów,
4)
sprawowanie nadzoru nad organizacją i eksploatacją międzyzakładowych ośrodków wczasowych i kolonijnych,
5)
wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora zespołu.
§  2.
1.
Do zadań wojewódzkiego ośrodka działalności socjalnej może należeć prowadzenie na rzecz pracowników jednostek organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej, zlokalizowanych na terenie województwa, działalności socjalnej, a w szczególności spraw związanych z:
1)
organizacją wypoczynku pracowników i członków ich rodzin,
2)
organizacją turystyki i sportu.
2.
Decyzję o wykonywaniu przez wojewódzki ośrodek działalności socjalnej zadań określonych w ust. 1 podejmuje, na wniosek dyrektora zespołu lekarz wojewódzki, po uprzednim uzgodnieniu z jednostkami organizacyjnymi zainteresowanymi realizacją tych zadań przez ośrodek.
§  3.
Wojewódzki ośrodek działalności socjalnej może dysponować w części lub w całości zakładowymi funduszami socjalnymi i zakładowymi funduszami mieszkaniowymi jednostek organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej, zlokalizowanych na terenie województwa, na podstawie porozumienia ośrodka z tymi jednostkami. Porozumienie powinno określać cele, na jakie przeznacza się środki wymienionych funduszów przekazane do dyspozycji ośrodka.
§  4.
Wojewódzki ośrodek działalności socjalnej współpracuje z jednostkami organizacyjnymi resortu zdrowia i opieki społecznej, przedstawicielstwami związków zawodowych, organizacjami społecznymi i instytucjami w zakresie usług socjalnych.
§  5.
Na czele wojewódzkiego ośrodka działalności socjalnej stoi kierownik bezpośrednio podległy dyrektorowi zespołu, który kieruje działalnością ośrodka i jest za nią odpowiedzialny.
§  6.
W skład wojewódzkiego ośrodka działalności socjalnej wchodzą:
1)
sekcja (stanowisko) usług socjalnych,
2)
sekcja (stanowisko) mieszkaniowa.
§  7.
Szczegółowe zadania komórek organizacyjnych wymienionych w § 6 ustala dyrektor zespołu.

Załącznik  Nr 3

RAMOWY REGULAMIN OŚRODKA OPIEKUNA SPOŁECZNEGO

§  1.
Do zadań ośrodka opiekuna społecznego należy w szczególności:
1)
analiza i ocena stanu oraz potrzeb pomocy społecznej,
2)
przygotowywanie wniosków do rocznych i wieloletnich planów w zakresie:

- rozwoju form pomocy społecznej,

- metod i organizacji pracy ośrodków opiekuna społecznego w zespołach opieki zdrowotnej,

3)
analiza występujących problemów społecznych na terenie objętym działaniem ośrodka,
4)
współpraca w organizowaniu działalności ośrodków opiekuna społecznego w zespołach opieki zdrowotnej oraz koordynowanie i nadzorowanie ich pracy,
5)
czuwanie nad właściwym doborem kadr w ośrodkach opiekuna społecznego w zespołach opieki zdrowotnej,
6)
organizowanie i prowadzenie szkolenia i instruktażu dla pracowników ośrodków opiekuna społecznego,
7)
prowadzenie poradnictwa specjalistycznego dla terenowych placówek pomocy społecznej.
§  2.
Ośrodek opiekuna społecznego współpracuje:
1)
z innymi komórkami organizacyjnymi zespołu w sprawach ustalania zasad współdziałania ośrodków opiekuna społecznego z placówkami służby zdrowia, a w szczególności z wojewódzkim ośrodkiem doskonalenia kadr medycznych w sprawach dokształcania pracowników socjalnych,
2)
z organami władzy i administracji państwowej, sądami, prokuraturą, Milicją Obywatelską, związkami zawodowymi, organizacjami społecznymi działającymi w zakresie pomocy społecznej.
§  3.
Na czele ośrodka opiekuna społecznego stoi kierownik bezpośrednio podległy dyrektorowi zespołu, który kieruje działalnością ośrodka i jest za nią odpowiedzialny.
§  4.
W skład ośrodka opiekuna społecznego wchodzą stanowiska pracy:
1)
pracowników socjalnych,
2)
konsultantów, przede wszystkim w zakresie socjologii i prawa.
§  5.
Szczegółowe zadania ośrodka opiekuna społecznego określa regulamin ustalony przez dyrektora wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Załącznik  Nr 4

RAMOWY REGULAMIN OŚRODKA DOSKONALENIA KADR MEDYCZNYCH

§  1.
1.
Do zadań ośrodka doskonalenia kadr medycznych należy:
1)
ustalanie w skali danego województwa potrzeb, opracowywanie planów oraz organizowanie i prowadzenie szkolenia (doskonalenia) poszczególnych grup pracowników medycznych,
2)
koordynowanie zadań i nadzór w zakresie doskonalenia pracowników medycznych organizowanego przez inne jednostki organizacyjne na obszarze danego województwa,
3)
opracowywanie i wydawanie pomocniczych materiałów szkoleniowych,
4)
przedkładanie wniosków w zakresie spraw związanych ze szkoleniem kadr,
5)
współudział w wykonywaniu nadzoru nad przebiegiem specjalizacji i szkolenia specjalistycznego,
6)
organizowanie sesji egzaminacyjnych dla lekarzy specjalizujących się w zakresie pierwszego stopnia specjalizacji oraz dla pielęgniarek,
7)
załatwianie spraw związanych z typowaniem pracowników medycznych na kursy szkoleniowe szczebla centralnego,
8)
prowadzenie spraw związanych z przydziałem stypendiów specjalizacyjnych dla lekarzy,
9)
wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora.
2.
W wykonywaniu swych zadań ośrodek doskonalenia kadr medycznych kieruje się odpowiednimi ustaleniami podjętymi przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych oraz współdziała z akademią medyczną, resortowymi instytutami naukowo-badawczymi oraz odpowiednimi towarzystwami naukowymi.
3.
Ośrodek nadzoruje działalność szkoleniową ośrodków szkolenia kursowego pracowników służby zdrowia i opieki społecznej, ustalając ich zadania w tym zakresie oraz kontrolując wykonanie tych zadań.
§  2.
Szkolenie, o którym mowa w § 1, może być prowadzone w formie szkolenia kursowego, w trakcie pracy lub w innej formie.
§  3.
1.
Na czele ośrodka doskonalenia kadr medycznych stoi kierownik bezpośrednio podległy dyrektorowi, który kieruje działalnością ośrodka i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Kierownik ośrodka musi posiadać wyższe wykształcenie medyczne. W miarę możliwości powinien być nim lekarz lub lekarz dentysta posiadający II stopień specjalizacji (szkolenia specjalistycznego) oraz staż dydaktyczny w wyższym lub średnim szkolnictwie medycznym.
§  4.
1.
Organem opiniodawczym i doradczym kierownika ośrodka doskonalenia kadr medycznych w sprawach związanych z programowaniem i realizacją zadań szkoleniowych jest rada programowa.
2.
Radę programową powołuje lekarz wojewódzki spośród nauczycieli akademickich wytypowanych przez rektora właściwej akademii medycznej specjalistów wojewódzkich oraz innych znawców zagadnień objętych działalnością ośrodka.
3.
Przewodniczącym rady programowej powinien być prorektor akademii medycznej do spraw szkolenia podyplomowego lub inny przedstawiciel akademii medycznej wyznaczony przez rektora.
§  5.
1.
W skład ośrodka doskonalenia kadr medycznych wchodzą:
1)
sekcja do spraw szkolenia pracowników z wyższym wykształceniem,
2)
sekcja (stanowisko pracy) do spraw obsługi administracyjno-finansowej szkolenia.
2.
W województwach posiadających dużą liczbę szkół medycznych powinna być powołana oddzielna sekcja do spraw szkolenia nauczycieli.
3.
W miarę potrzeby, zamiast sekcji wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, można tworzyć sekcję do spraw szkolenia poszczególnych grup zawodowych (np. lekarzy dentystów, pielęgniarek itp.).
4.
Kierownicy sekcji określonych w pkt 1 i 2 oraz w ust. 2 i 3 muszą posiadać wykształcenie odpowiadające zakresowi tych sekcji, a w miarę możliwości również odpowiedni staż dydaktyczny. Kierownikiem sekcji do spraw szkolenia średniego personelu medycznego powinna być pielęgniarka.
§  6.
Szczegółowe zadania komórek określonych w § 5 ustala dyrektor wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Załącznik  Nr 5

RAMOWY REGULAMIN SEKCJI EKONOMICZNO-EKSPLOATACYJNEJ

§  1.
1.
Do zadań sekcji ekonomiczno-eksploatacyjnej należy organizowanie i prowadzenie działalności ekonomicznej, administracyjnej i gospodarczej oraz zapewnienie prawidłowej eksploatacji pomieszczeń, w tym instalacji energii elektrycznej, wodociągowej, ogrzewania oraz urządzeń technicznych, stanowiących wyposażenie komórek organizacyjnych wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
2.
Do zadań sekcji ekonomiczno-eksploatacyjnej należą poza wymienionymi w ust. 1, inne prace zlecone przez dyrektora wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
§  2.
Strukturę organizacyjną sekcji ekonomiczno-eksploatacyjnej oraz zadania komórek organizacyjnych wchodzących w skład tej sekcji - ustala dyrektor wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
§  3.
Na czele sekcji stoi kierownik, który podlega bezpośrednio dyrektorowi wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Załącznik  Nr 6

RAMOWY REGULAMIN OŚRODKA ANALIZ, STATYSTYKI MEDYCZNEJ I INFORMATYKI

§  1.
Ośrodek analiz, statystyki medycznej i informatyki prowadzi całokształt spraw, związanych z rozwojem informatyki oraz ze zbieraniem i przetwarzaniem materiałów statystycznych z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz organizowaniem badań i prac statystycznych na obszarze województwa (miasta wyłączonego z województwa).
§  2.
Do zadań ośrodka analiz, statystyki medycznej i informatyki należy w szczególności:
1)
zbieranie i opracowywanie materiałów statystycznych z zakresu statystyki medycznej i pomocy społecznej oraz innych zagadnień zależnie od zakresu działania ośrodka,
2)
prowadzenie badań i prac statystycznych w miarę możliwości przy zastosowaniu nowoczesnej techniki obliczeniowej,
3)
analizowanie i publikowanie materiałów statystycznych z zakresu stanu zdrowia ludności, działalności społecznych zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej oraz innych zagadnień związanych z ochroną zdrowia ludności,
4)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością, legalnością i terminowością prac statystyczno-sprawozdawczych w zakresie kompetencji ośrodka,
5)
wykonywanie, ustalonych przez terenowe organa administracji państwowej, zadań z zakresu koordynacji i nadzoru nad działalnością społecznych zakładów służby zdrowia i zakładów pomocy społecznej - w dziedzinie badań i prac statystycznych oraz współpraca w tym kierunku z placówkami naukowo-badawczymi oraz wojewódzkim urzędem statystycznym,
6)
organizowanie szkolenia i instruktażu z zakresu dokumentacji medycznej, statystyki medycznej i informatyki,
7)
współdziałanie w pracach dotyczących usprawnienia dokumentacji medycznej,
8)
współdziałanie w pracach dotyczących prawidłowości wystawiania i symbolizowania kart statystycznych do kart zgonu,
9)
prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem zastosowań nowoczesnej techniki obliczeniowej dla potrzeb służby zdrowia i opieki społecznej oraz współpraca w tym zakresie z innymi ośrodkami elektronicznymi przetwarzania danych.
§  3.
Szczegółowy zakres zadań oraz organizację wewnętrzną ośrodka - ustala dyrektor zespołu na wniosek kierownika ośrodka, po uzgodnieniu z lekarzem wojewódzkim.
§  4.
1.
Plany pracy ośrodka zatwierdza dyrektor zespołu, po uzgodnieniu z lekarzem wojewódzkim.
2.
Plany pracy, o których mowa w ust. 1 powinny uwzględniać zadania określone programem sprawozdawczości resortowej i wytycznymi Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej oraz wynikające z potrzeb lokalnych służby zdrowia i opieki społecznej.
§  5.
W skład ośrodka analiz, statystyki medycznej i informatyki wchodzą:
1)
sekcja programowania, koordynacji i nadzoru,
2)
sekcja eksploatacji (sekcja zmechanizowanych obliczeń),
3)
sekcja sprawozdawczości, analiz i publikacji.
§  6.
1.
Kierownik ośrodka analiz, statystyki medycznej i informatyki powinien posiadać wyższe wykształcenie (medyczne, statystyczne lub inne z odpowiednim przygotowaniem fachowym).
2.
Kierownik ośrodka koordynuje i nadzoruje całokształt działalności w zakresie dokumentacji medycznej, statystyki medycznej i informatyki na obszarze województwa (miasta wydzielonego z województwa) w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej i zagadnień sanitarno-epidemiologicznych.

Załącznik  Nr 7

RAMOWY REGULAMIN INSPEKTORA DO SPRAW GOSPODARKI LEKAMI

§  1.
Do zadań inspektora do spraw gospodarki lekami należy:
1)
koordynacja i kontrola działalności inspektorów do spraw gospodarki lekami, zatrudnionych w zespołach opieki zdrowotnej i innych jednostkach organizacyjnych służby zdrowia,
2)
organizowanie okresowych kontroli recept realizowanych w aptekach otwartych pod kątem ordynowania leków,
3)
przeprowadzanie analiz kosztów dopłat z budżetu państwa do leków wydawanych z odpłatnością 30% i 10% oraz leków bezpłatnych,
4)
współpraca z dyrektorami jednostek organizacyjnych służby zdrowia na obszarze województwa, w zakresie wykorzystywania w działalności zakładów wyników kontroli przeprowadzanych przez inspektorów do spraw gospodarki lekami,
5)
przedstawianie wniosków dyrektorom zespołu z przeprowadzanych kontroli,
6)
organizowanie szkolenia dla inspektorów d/s gospodarki lekami w zakresie działalności merytorycznej,
7)
współpraca z wydziałem zdrowia i opieki społecznej w zakresie spraw związanych z gospodarką lekami,
8)
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
§  2.
Inspektorem do spraw gospodarki lekami może być magister farmacji ze specjalizacja II lub I stopnia w zakresie farmacji.
§  3.
Inspektor do spraw gospodarki lekami podlega dyrektorowi wojewódzkiego zespołu metodycznego opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.

Załącznik  Nr 8 2

Ramowy Regulamin

Inspektora Lecznictwa Uzdrowiskowego
§  1.
1.
Do zadań inspektora lecznictwa uzdrowiskowego należy:
1)
dokonywanie okresowych ocen istniejącego zapotrzebowania na leczenie uzdrowiskowe w oparciu o wskaźniki zachorowalności i chorobowości w poszczególnych grupach zawodowych oraz stopnia jego zaspokajania,
2)
opracowywanie z właściwymi wojewódzkimi komisjami lecznictwa uzdrowiskowego, wojewódzkimi ośrodkami matki i dziecka oraz komisjami lekarsko-społecznymi działającymi przy organach związków zawodowych - rocznego zapotrzebowania na leczenie uzdrowiskowe w poszczególnych profilach leczniczych i przedkładanie powyższego do Naczelnego Inspektoratu Lecznictwa Uzdrowiskowego,
3)
prowadzenie instruktażu i sprawowanie nadzoru nad lekarzami lecznictwa podstawowego i specjalistycznego, wojewódzkimi komisjami lecznictwa uzdrowiskowego, komisjami lekarsko-społecznymi oraz konsultantami wojewódzkimi w zakresie kierowania i kwalifikowania na leczenie uzdrowiskowe oraz rozdzielania skierowań na leczenie uzdrowiskowe przez uprawnione do tego instytucje i organizacje,
4)
współdziałanie z Instytutem Balneoklimatycznym i wojewódzkim ośrodkiem doskonalenia kadr medycznych w organizowaniu szkolenia i dokształcania lekarzy lecznictwa podstawowego i specjalistycznego, członków wojewódzkich komisji lecznictwa uzdrowiskowego, komisji lekarsko-społecznych oraz konsultantów lecznictwa uzdrowiskowego w zakresie balneoklimatologii i medycyny fizykalnej,
5)
współdziałanie ze specjalistycznymi zespołami opieki zdrowotnej poszczególnych dyscyplin medycznych w zakresie zagadnień związanych z lecznictwem uzdrowiskowym,
6)
prowadzenie innych spraw zleconych przez lekarza wojewódzkiego związanych z lecznictwem uzdrowiskowym.
2.
Na stanowisko inspektora lecznictwa uzdrowiskowego może być powołany lekarz będący specjalistą drugiego stopnia w zakresie balneoklimatologii, medycyny fizykalnej lub chorób wewnętrznych, który ponadto posiada dostateczną znajomość zagadnień lecznictwa uzdrowiskowego potwierdzoną przez Instytut Balneoklimatyczny.

Wykaz opublikowanych aktów normatywnych ważnych lub mogących mieć znaczenie dla resortu zdrowia i opieki społecznej

A. w Dzienniku Ustaw

1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 1982 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia - Nr 13, poz. 102
2)
ustawa z dnia 6 lipca 19982 r. o radcach prawnych - Nr 19, poz. 145
3)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz dostosowania przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych do specyfiki niektórych przedsiębiorstw - Nr 22, poz. 156
4)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 1982 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zawieszenia prawa do emerytury lub renty - Nr 24, poz. 170
5)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 1982 r. w sprawie głównych księgowych przedsiębiorstw i innych państwowych jednostek organizacyjnych - Nr 25, poz. 179
6)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich - Nr 25, poz. 181
7)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1982 r. w sprawie zmian w podatku wyrównawczym - Nr 26, poz. 192
8)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 1982 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego - Nr 26, poz. 193
9)
rozporządzenie Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 16 września 1982 r. w sprawie warunków oraz rodzajów i wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów - Nr 29, poz. 204
10)
ustawa z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze - Nr 30, poz. 210
11)
ustawa z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach państwowych - Nr 30, poz. 214
12)
ustawa z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych - Nr 32, poz. 216
13)
uchwała Rady Ministrów z dnia 12 października 1982 r. w sprawie sposobu zasad i sposobu tworzenia organizacji związkowych w zakładach pracy - Nr 34, poz. 222
14)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 października 1982 r. w sprawie tymczasowego zarządu majątkiem byłych związków zawodowych - Nr 34, poz. 226
15)
ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich - Nr 35, poz. 228
16)
ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu wobec osób uchylających się od pracy - Nr 35, poz. 229
17)
ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - Nr 35, poz. 230.

B. w Monitorze Polskim

1)
uchwała Nr 135 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie dostosowania niektórych zasad wynagradzania pracowników przedsiębiorstw państwowych do reformy gospodarczej - Nr 17, poz. 138
2)
uchwała Nr 158 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. w sprawie najniższych wynagrodzeń pracowników - Nr 19, poz. 164
3)
uchwała Nr 172 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. zmieniająca uchwałę w sprawie służby zdrowia w państwowych jednostkach organizacyjnych - Nr 19, poz. 165
4)
uchwała Nr 159 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1982 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników szkół wyższych nie będących nauczycielami - Nr 20, poz. 170
5)
uchwała Nr 189 Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1982 r. w sprawie zapewnienia ładu i porządku społecznego w szkołach wyższych - Nr 21, poz. 183
6)
zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 13 września 1982 r. w sprawie zaliczenia do zakładów społecznych służby zdrowia ośrodków resocjalizacyjnych oraz punktów konsultacyjnych dla narkomanów - Nr 23, poz. 204
7)
zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 października 1982 r. w sprawie włączenia do płac pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów rekompensat pieniężnych z tytułu podwyższenia cen detalicznych artykułów żywnościowych, opału i energii - Nr 24, poz. 216
8)
uchwała Nr 207 Rady Ministrów z dnia 27 września 1982 r. w sprawie umów sprzedaży oraz umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej - Nr 26, poz. 235.
1 § 3 ust. 1 pkt 8a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 4 marca 1983 r. (Dz.Urz.MZ.83.4.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 kwietnia 1983 r.
2 Załącznik nr 8 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 marca 1983 r. (Dz.Urz.MZ.83.4.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 kwietnia 1983 r.