Organizacja i funkcjonowanie opieki psychologicznej w resorcie obrony narodowej, wprowadzenie wytycznych do działalności psychologów i wykonywania opieki psychologicznej w resorcie obrony narodowej oraz program opieki psychologicznej dla uczestników misji poza granicami państwa i ich rodzin.
Dz.Urz.MON.2021.235
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 155/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 26 października 2021 r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania opieki psychologicznej w resorcie obrony narodowej, wprowadzenia wytycznych do działalności psychologów i wykonywania opieki psychologicznej w resorcie obrony narodowej oraz programu opieki psychologicznej dla uczestników misji poza granicami państwa i ich rodzin
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYTYCZNE DO DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW I WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ
WYTYCZNE DO DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW I WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ
I.
DOKUMENTACJA PSYCHOLOGICZNA
DOKUMENTACJA PSYCHOLOGICZNA
II.
ZAKRES ZADAŃ ORAZ ZASADY DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ (PSYCHOLOGIA WOJSKOWA I SPOŁECZNA)
ZAKRES ZADAŃ ORAZ ZASADY DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ (PSYCHOLOGIA WOJSKOWA I SPOŁECZNA)
Psycholog jednostki wojskowej, na podstawie planu działalności jednostki wojskowej na kolejny rok, zgodnie z kompetencjami zawodowymi:
i potencjalne zagrożenia, cechy osobowości utrudniające bądź pozwalające na dobre funkcjonowanie oraz inne uwarunkowania (np. uzależnienia),
Psycholog-koordynator dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych koordynuje i nadzoruje działalność psychologów i opiekę psychologiczną w jednostkach wojskowych podległych temu dowództwu. Na podstawie planu działalności jednostki wojskowej na kolejny rok, zgodnie z kompetencjami zawodowymi:
w działalności CPR, w zakresie swoich kompetencji;
III.
ZAKRES ZADAŃ PSYCHOLOGÓW I ZASADY WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ W WOJSKOWYCH PRACOWNIACH PSYCHOLOGICZNYCH (PSYCHOLOGIA SŁUŻBY I PRACY)
ZAKRES ZADAŃ PSYCHOLOGÓW I ZASADY WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ W WOJSKOWYCH PRACOWNIACH PSYCHOLOGICZNYCH (PSYCHOLOGIA SŁUŻBY I PRACY)
Psycholog RWPPsych wykonuje zadania wskazane w pkt 1.
Psycholog CWPPsych:
IV.
ZAKRES I ZASADY DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW I WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ W WOJSKOWYCH INSTYTUTACH MEDYCZNYCH, SZPITALACH WOJSKOWYCH, WOJSKOWYCH SZPITALACH UZDROWISKOWO-REHABILITACYJNYCH ORAZ WOJSKOWYCH SPECJALISTYCZNYCH PRZYCHODNIACH LEKARSKICH (PSYCHOLOGIA KLINICZNA)
ZAKRES I ZASADY DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW I WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ W WOJSKOWYCH INSTYTUTACH MEDYCZNYCH, SZPITALACH WOJSKOWYCH, WOJSKOWYCH SZPITALACH UZDROWISKOWO-REHABILITACYJNYCH ORAZ WOJSKOWYCH SPECJALISTYCZNYCH PRZYCHODNIACH LEKARSKICH (PSYCHOLOGIA KLINICZNA)
V.
FORMY DOSKONALENIA ZAWODOWEGO I WYMIANY DOŚWIADCZEŃ
FORMY DOSKONALENIA ZAWODOWEGO I WYMIANY DOŚWIADCZEŃ
VI.
ZATRUDNIANIE (WYZNACZANIE NA STANOWISKA) PSYCHOLOGÓW
ZATRUDNIANIE (WYZNACZANIE NA STANOWISKA) PSYCHOLOGÓW
- w ramach limitu zatrudnienia bazowego pozostającego w dyspozycji właściwego dysponenta środków etatowych na dany rok;
Załącznik Nr 1
KSIĄŻKA PSYCHOLOGICZNEGO PUNKTU KONSULTACYJNEGO
KSIĄŻKA PSYCHOLOGICZNEGO PUNKTU KONSULTACYJNEGO
/Nazwa jednostki wojskowej/
Rozpoczęto dnia .................................
Zakończono dnia ................................
Lp. | Data | Stopień, imię, nazwisko | Przydział służbowy/miejsce pracy | Rodzaj konsultacji | Uwagi |
Załącznik Nr 2
KSIĄŻKA PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGICZNEJ
KSIĄŻKA PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGICZNEJ
/Nazwa jednostki wojskowej/
Rozpoczęto dnia ......................................
Zakończono dnia ....................................
Lp. | Data Liczba godz. | Treść przedsięwzięcia | Miejsce | Korpus/grupa osobowa | Uwagi | ||||
Oficerowie zawodowi | Podoficerowie zawodowi | Szeregowi zawodowi | Pracownicy | Rodziny | |||||
Załącznik Nr 3
KSIĄŻKA EWIDENCJI NARZĘDZI I WYDAWNICTW PSYCHOLOGICZNYCH
KSIĄŻKA EWIDENCJI NARZĘDZI I WYDAWNICTW PSYCHOLOGICZNYCH
Zakończono: ....................................
Lp. | Data | Źródło pochodzenia | Nazwa narzędzia lub wydawnictwa | Liczba kompletów (arkuszy, sztuk) | Uwagi |
1. | 12.04.2017 r. | Zakup ze środków dowódcy jw | NEO-FFI: | 1 kpl. | |
* Podręcznik | 1 szt. | ||||
* Arkusze | 25 egz. | Zużyte 15.06.2020 r. | |||
* Klucz | 1 kpl. | ||||
2. | 05.05.2018 r. | Przekazany asygnatą Nr z RSZ | CISS: | 2 kpl. | |
* Podręcznik | 2 szt. | ||||
* Arkusz | 50 egz. | Zużyte 9.07.2019 r. | |||
* Klucz | 2 kpl. | ||||
3. | 01.08.2019 r. | Zakup ze środków dowódcy jw | "Zespół ostrego stresu" R.A. Bryant, A.G. Harvey | 1 szt. | |
4. | 10.10.2019 r. | Przekazany asygnatą Nr z RSZ | Arkusze odpowiedzi do EPQ-R | 100 egz. | |
Arkusze pytań do EPQ-R | 100 egz. | ||||
Arkusze testowe do NEO-FFI | 50 egz. | ||||
Arkusze odpowiedzi do TMZ | 50 egz. | ||||
5. | 01.02.2020 r. | Zakup ze środków dowódcy jw | Arkusz D do KKS | 100 egz. | |
6. | Arkusze do Test d2 | 100 egz. | |||
Podpis psychologa dokonującego wpisu | |||||
Załącznik Nr 5
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW ORAZ WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ za rok/zmianę .....
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI PSYCHOLOGÓW ORAZ WYKONYWANIA OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ za rok/zmianę .....
I.
CZĘŚĆ OPISOWA
CZĘŚĆ OPISOWA
2. Zasadnicze problemy wynikające z poradnictwa i konsultacji psychologicznych w poszczególnych grupach osobowych.
3. Formy współpracy z instytucjami zajmującymi się profilaktyką zdrowia psychicznego.
4. Realizowane projekty badawcze.
5. Udział w szkoleniach, kursach, odprawach środowiskowych i innych - zasady, tematyka, sposób finansowania.
6. Inne zdiagnozowane rozpoznania i realizowane przedsięwzięcia, nieuwzględnione w tabeli w części statystycznej oraz wypowiedzi w mediach.
7. Zgłaszane potrzeby, sugestie, propozycje dotyczące szkoleń, materiałów, literatury, inne.
8. Wnioski i propozycje wynikające z działalności psychologicznej.
II.
CZĘŚĆ STATYSTYCZNA
CZĘŚĆ STATYSTYCZNA
LP. | RODZAJ DANYCH | WARTOŚCI LICZBOWE |
1. | liczba osób korzystających ze świadczeń indywidualnych: | |
a. | szeregowi | |
b. | podoficerowie | |
c. | oficerowie | |
d. | weterani/weterani poszkodowani | |
e. | żołnierze służby przygotowawczej | |
f. | żołnierze NSR | |
g. | żołnierze TSW | |
h. | żołnierze rezerwy | |
i. | pracownicy | |
j. | dorośli członkowie rodzin osób uprawnionych | |
k. | dzieci osób uprawnionych | |
l. | weterani po odejściu ze służby | |
m. | weterani poszkodowani po odejściu ze służby | |
n. | poszkodowani w związku ze służbą lub pracą po odejściu ze służby lub pracy | |
o. | słuchacze Legii Akademickiej | |
2. | liczba zrealizowanych świadczeń indywidualnych: | |
a. | wywiady lub badania kandydatów do służby w jednostce | |
b. | wywiady z nowo przybyłymi do służby | |
c. | porady | |
d. | konsultacje dla potrzeb WKL | |
e. | konsultacje inne | |
f. | rozpoczęte terapie (jaką metodą) | |
g. | wywiady przed misją | |
h. | wywiady po misji | |
i. | interwencje kryzysowe (w tym interwencje w ramach zespołów powiadamiających) | |
j. | udział w nieetatowych komisjach i zespołach | |
k. | mediacje | |
l. | porady i konsultacje dla dowódców | |
m. | interwencje wobec osób zagrożonych uzależnieniem - zastosowanie procedury | |
3. | liczba rozpoznań w pracy indywidualnej: | |
a. | PTSD | |
b. | depresja | |
c. | zespół przedsamobójczy | |
d. | uzależnienie | |
e. | inne, jakie? | |
4. | liczba zrealizowanych przedsięwzięć grupowych/liczba uczestników: | |
a. | szkolenia w zakresie profilaktyki psychologicznej | |
b. | sesje grup wsparcia | |
c. | sesje treningowe | |
d. | interwencje kryzysowe (np. po wypadku, nagłej śmierci itp.) | |
e. | sesje odreagowania emocji, treningi relaksacji | |
f. | inne, jakie? | |
5. | dla dyrektora CWPPsych, kierowników RWPPsych, koordynatorów - liczba zorganizowanych lub przeprowadzonych: | |
a. | odpraw dla psychologów z podległych jednostek/pracowni | |
b. | szkoleń dla psychologów z podległych jednostek/pracowni | |
c. | konsultacji z psychologami z podległych jednostek/pracowni | |
d. | nadzorów nad działalnością psychologiczną | |
e. | kontroli w zakresie działalności psychologicznej |
Liczba przeprowadzonych badań psychologicznych, wydanych orzeczeń pozytywnych i negatywnych w r.
Badania I stopnia wykonywane w wojskowych | h pracowniach psychologicznych | ||||
Lp. | Cel badania | Ogółem | Zdolni | Niezdolni | % niezdolnych |
1. | Służba czynna | ||||
Specjalności i funkcje | |||||
2. | Zawodowa służba wojskowa | ||||
3. | Szkolnictwo wojskowe | ||||
4. | Badania psychologiczne przeprowadzone na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212) oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919, z późn. zm.) | ||||
5. | Badania psychologiczne przeprowadzone na podstawie ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2020 r. poz. 955) | ||||
6. | Inne (badania psychologiczne zakończone wydaniem orzeczenia psychologicznego) | ||||
7. | Konsultacje psychologiczne na rzecz medycyny pracy | ||||
RAZEM |
Liczba przeprowadzonych badań odwoławczych (w tym liczba utrzymanych orzeczeń negatywnych w badaniu odwoławczym) w ..... r.
L.p. | Pracownia | Liczba badań odwoławczych | Liczba utrzymanych orzeczeń negatywnych | Liczba orzeczeń pozytywnych | % utrzymanych orzeczeń negatywnych |
1. | |||||
2. | |||||
RAZEM: |
Główne przyczyny wydawania orzeczeń psychologicznych stwierdzających przeciwwskazania do pełnienia służby wojskowej (orzeczenia negatywne):
1) .........;
2) .........
Zestawienie danych dotyczących pomocy udzielanej osobom uprawnionym w WPPsych w r ........
Liczba osób, które skorzystały z pomocy psychologicznej | Liczba udzielonych konsultacji | Średnia liczba konsultacji przypadająca na daną osobę | Zakres udzielanej pomocy (np. porada, diagnoza, terapia, skierowanie do innego specjalisty itp.) | |
Weterani żołnierze i pracownicy | ||||
Weterani poszkodowani żołnierze i pracownicy | ||||
Weterani poza służbą | ||||
Weterani poszkodowani poza służbą | ||||
RAZEM | ||||
Żołnierze i pracownicy | ||||
Rodziny osób uprawnionych | ||||
RAZEM |
INFORMACJA
O LICZBIE I RODZAJU ŚWIADCZEŃ ZREALIZOWANYCH PRZEZ PSYCHOLOGÓW KLINICZNYCH ZATRUDNIONYCH W PODMIOTACH
LECZNICZYCH WOJSKOWEJ SŁUŻBY ZDROWIA W ......... r.
(dotyczy Klinik i Oddziałów psychiatrycznych oraz Poradni Zdrowia Psychicznego)
Nazwa podmiotu leczniczego/instytutu badawczego ..............................................................
Nazwa Kliniki/Oddziału .................................................................................................
Nazwa Przychodni ....................................................................................................
LP. | ||
1 | Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień zrealizowanych w klinice/oddziale w warunkach: stacjonarnych | |
Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień zrealizowanych w klinice/oddziale w warunkach: dziennych | ||
Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień zrealizowanych w poradni w warunkach: ambulatoryjnych | ||
2 | Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych żołnierzom w klinice/oddziale w warunkach: stacjonarnych | |
Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych żołnierzom w klinice/oddziale w warunkach: dziennych | ||
Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych żołnierzom w poradni w warunkach: ambulatoryjnych | ||
3 | Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych żołnierzom posiadającym status weterana i weterana poszkodowanego w klinice/oddziale | |
w warunkach: stacjonarnych | ||
Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych żołnierzom posiadającym status weterana i weterana poszkodowanego w klinice/oddziale w warunkach: dziennych | ||
Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych żołnierzom posiadającym status weterana i weterana poszkodowanego w poradni w warunkach: ambulatoryjnych | ||
4 | Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych emerytom i rencistom wojskowym w klinice/oddziale w warunkach: stacjonarnych | |
Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych emerytom i rencistom wojskowym w klinice / oddziale w warunkach: dziennych | ||
Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych emerytom i rencistom wojskowym w poradni w warunkach: ambulatoryjnych | ||
5 | Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych emerytom i rencistom wojskowym posiadającym status weterana lub weterana poszkodowanego w klinice/oddziale w warunkach: stacjonarnych | |
Liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych emerytom i rencistom wojskowym posiadającym status weterana lub weterana poszkodowanego w klinice/oddziale w warunkach: dziennych | ||
Ogólna liczba świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień udzielonych emerytom i rencistom wojskowym posiadającym status weterana lub weterana poszkodowanego w poradni w warunkach: ambulatoryjnych |
III.
DANE DOTYCZĄCE ZATRUDNIENIA PSYCHOLOGÓW
DANE DOTYCZĄCE ZATRUDNIENIA PSYCHOLOGÓW
Lp. | (stopień) Imię i nazwisko | Wykształcenie (stopień naukowy/tytuł zawodowy) | Etat wojskowy/ cywilny (1, 1)) | Nazwa i adres jednostki wojskowej do korespondencji | Telefon służbowy i kom. (jeśli udostępniony) | Fax | Udział w misjach poza granicami państwa, Skrócona nazwa, Nr zmiany | Posiadane odznaczenia |
Staż służby lub pracy w resorcie obrony narodowej | ||||||||
1. | dr | W | ISAF I zm. | |||||
10 lat | ||||||||
2. | VACAT (mjr) | W | ||||||
3. | mgr psychologii | 1 etat | ||||||
12 lat | ||||||||
4. | % etatu | |||||||
5 miesięcy | ||||||||
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PROGRAM OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ DLA UCZESTNIKÓW MISJI POZA GRANICAMI PAŃSTWA I ICH RODZIN
PROGRAM OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ DLA UCZESTNIKÓW MISJI POZA GRANICAMI PAŃSTWA I ICH RODZIN
I.
CELE PROGRAMU OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ
CELE PROGRAMU OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ
Wobec powyższego niezbędne jest funkcjonowanie systemu kompleksowej opieki psychologicznej dla żołnierzy i pracowników - uczestników misji, która obejmuje pomoc i wsparcie, a także monitorowanie stanu psychofizycznego oraz funkcjonowania bezpośrednio przed, w trakcie i po powrocie z misji. Celem podejmowanych w tym zakresie oddziaływań jest:
1) zapewnienie dobrej adaptacji do funkcjonowania w nowych warunkach (na misji i po powrocie);
2) pomoc w radzeniu sobie ze stresem;
3) niedopuszczanie do zbyt długiego utrzymywania się ostrych objawów stresu po doznanych urazach psychicznych;
4) dostarczenie fachowej pomocy w wychodzeniu z kryzysu, jeśli do takiego dojdzie oraz minimalizowanie odległych skutków traumy;
5) pomoc w readaptacji - po powrocie z misji - w środowisku służby/pracy, rodzinnym, społecznym.
Aby powyższe cele mogły być skutecznie realizowane, istotne znaczenie ma otoczenie opieką również rodzin (najbliższych) osób wyjeżdżających na misje. Z jednej strony - korzystnie wpływa na komfort pełnienia służby/pracy uczestnika misji oraz lepszą adaptację po powrocie. Z drugiej strony - pomoc psychologiczna, taka jak np.: poradnictwo, dostarczane wsparcie w sytuacjach trudnych, psychoedukacja, świadczona rodzinom (osobom bliskim) w kraju, pomaga zrozumieć sytuację, osobę bliską będącą na misji, siebie samych. Tym samym pozwala na obniżenie stanów napięcia, strachu, niepokoju, poczucia krzywdy, winy, żalu.
"Program opieki psychologicznej uczestników misji poza granicami państwa i ich rodzin" ma na celu ujednolicenie i zintegrowanie działań pomocowych w działalności psychologicznej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Może stanowić wyznacznik kierunków oddziaływań zarówno dla psychologów, jak i dla dowódców oraz innych osób i instytucji zainteresowanych tworzeniem skutecznej pomocy psychologicznej i wsparcia dla osób realizujących zadania poza granicami państwa i ich najbliższych.
II.
ETAPY OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ
ETAPY OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ
Etap I: Przygotowanie do pełnienia służby/pracy poza granicami państwa.
Przygotowanie do misji to ważny etap, w którym obok szkolenia ogólnowojskowego dostosowanego do mandatu konkretnej misji, poznawania procedur dotyczących działań służbowych i funkcjonowania poszczególnych struktur, zgrywania pododdziałów, istotny element stanowi psychologiczne przygotowanie żołnierza do pełnienia służby poza granicami państwa. Ważna jest jego wiedza dotycząca funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych i ekstremalnych, rozumienie własnych stanów fizjologicznych i psychicznych oraz umiejętność dostrzegania i rozpoznawania ich u innych.
Mentalnie i emocjonalnie powinien być dobrze przygotowany do misji zarówno żołnierz/pracownik, jak i pozostająca w kraju jego rodzina (osoby bliskie).
1. Wstępna kwalifikacja żołnierzy do udziału w misji
Etap przygotowania żołnierza do misji początkuje wstępna kwalifikacja kandydatów, w tym uwzględniająca aspekty psychologiczne. Wszyscy żołnierze decydując się wstąpić w szeregi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej byli weryfikowani pod względem psychicznej zdolności do służby wojskowej pełnionej w różnych warunkach. Jednakże w życiu żołnierza (również pracownika) mogły zaistnieć wydarzenia, które negatywnie wpłynęły na stan emocjonalny, osobowość lub z innych powodów uniemożliwiają bądź przeciwnie - szczególnie predysponują do wzięcia udziału w misji poza granicami państwa.
Psycholog przeprowadza z kandydatem za jego zgodą rozmowę i wywiad - w oparciu o Kwestionariusz oceny psychologicznej przed misją (załącznik nr 3 do Programu). Do istotnych kwestii, na które zwraca uwagę m.in. należą:
1) osobowość, zdolności adaptacyjne do służby w zróżnicowanych warunkach;
2) uzależnienia;
3) doświadczenia misyjne;
4) uczestnictwo w zdarzeniach o traumatycznym przebiegu i występowanie ewentualnych objawów PTSD lub innych zaburzeń funkcjonowania psychologicznego;
5) aktualna sytuacja rodzinna i osobista kandydata;
6) wpływ zdarzeń, które zaszły w ostatnim okresie w życiu kandydata, na jego funkcjonowanie.
2. Szkolenie psychologiczne dowódców 1 .
Psychoedukacja dowódców powinna zawierać m.in. takie zagadnienia z obszaru psychologii dowodzenia, jak:
1) mechanizmy funkcjonowania grupy, budowanie i zgrywanie zespołów;
2) rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych w pododdziałach;
3) motywowanie - budowanie i utrzymywanie zdolności podwładnych do realizacji zadań w sytuacjach trudnych, szczególnych (w trakcie lub bezpośrednio po wydarzeniach wysoce obciążających, traumatycznych);
4) podstawowa wiedza psychologiczna na temat:
a) stresu pola walki, ostrych reakcji stresowych,
b) udzielania podstawowej pomocy psychologicznej po zdarzeniu traumatycznym oraz osobom w kryzysie,
c) rozpoznawania i przeciwdziałania innym odbiegającym od normy zachowaniom i patologicznym zjawiskom.
3. Szkolenie psychologiczne żołnierzy i pracowników.
Żołnierzy i pracowników zakwalifikowanych po raz pierwszy do udziału w misji poza granicami państwa obejmuje się co najmniej 8 godzinnym szkoleniem psychologicznym. Program szkolenia stanowi załącznik Nr 2 do Programu. Szkolenie odbywa się w ramach odrębnego programu przygotowania żołnierzy do uczestnictwa w danej misji poza granicami państwa, a także w ramach tematyki SERE - odpowiednio na poziomach: A, B, C. Tematyka szkolenia między innymi powinna obejmować wiadomości na temat:
1) czynników/zagrożeń mogących mieć istotny wpływ na funkcjonowanie żołnierza/ pracownika podczas misji;
2) procesu adaptacji, czynników utrudniających i wspomagających dobrą i szybką adaptację;
3) funkcjonowania w zespole, sposobów dobrej komunikacji, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania;
4) stresu psychologicznego - jego przyczyn i objawów, w tym objawów stresu zauważalnych u siebie i innych w sytuacjach incydentów;
5) radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych (zdarzenia o traumatycznym przebiegu, nieprzewidywane zwroty akcji podczas realizacji zadań, występowanie w roli zakładnika);
6) radzenia sobie w sytuacjach rozłąki, zdarzeń mających miejsce w kraju itp.
Trzon szkolenia powinny stanowić zajęcia w formie ćwiczeń i treningów z wyżej wymienionej problematyki, zwłaszcza w zakresie kształtowania kompetencji radzenia sobie ze stresem ("szczepienie stresem").
Podczas szkoleń psychologicznych przygotowujących do misji należy prowadzić imienną ewidencję uczestników. Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie szkolenia psychologicznego dla dowódców, żołnierzy i pracowników jest psycholog jednostki wojskowej formującej kontyngent.
4. Psychologiczne przygotowanie rodzin.
Dobry kontakt żołnierza czy pracownika z rodziną (osobami bliskimi) oraz pewność, że jest ona odpowiednio zabezpieczona, przygotowana do rozłąki, a także ma zapewnione wsparcie, wpływa pozytywnie na samopoczucie uczestników misji.
Kontakt osób funkcyjnych macierzystej jednostki z rodzinami wyjeżdżających na misje poza granicami państwa należy nawiązywać od momentu rozpoczęcia przygotowań do misji. Wskazane jest, aby był on podejmowany i utrzymywany na różne sposoby.
Niezwykle ważna jest rola dowódców jednostek wojskowych, z których żołnierze/pracownicy wyjeżdżają na misje poza granicami państwa. Ich postawa, sposób podejścia, zrozumienie złożoności nowej sytuacji dostarcza rodzinom wyjeżdżających prawdziwego poczucia bezpieczeństwa.
Pierwszy kontakt z rodzinami wyjeżdżających na misje poza granicami państwa powinien nastąpić około 3-4 tygodni przed wyjazdem. Najlepiej, aby miał on formę spotkania grupowego z dowódcą jednostki wojskowej.
Podczas spotkania dowódca między innymi:
1) przedstawia osoby, które będą upoważnione do kontaktów z rodzinami i udzielania pomocy;
2) udziela informacji o:
a) możliwych i dopuszczalnych w danej misji sposobach kontaktu z żołnierzem /pracownikiem,
b) możliwościach kontaktu rodziny z jednostką wojskową,
c) oferowanych rodzajach pomocy,
d) funkcjonowaniu Centrum Pomocy Rodzinie (CPR);
3) informuje o roli psychologa i zaprasza rodziny do wzięcia udziału w szkoleniu prowadzonym przez psychologa na temat komunikowania się z nim podczas trwania misji w sytuacjach trudnych emocjonalnie (np. dotyczących rozłąki, utrzymywania relacji, problemów wychowawczych z dziećmi itp.).
Pomoc rodzinom osób wyjeżdżających na misje poza granicami państwa stanowi jedno z fundamentalnych zadań psychologa jednostki wojskowej. Każdy żołnierz/pracownik zakwalifikowany do wyjazdu na misję, podczas rozmowy indywidualnej lub podczas spotkania grupowego, otrzymuje informację (w formie ustnej i pisemnej np. ulotki, listy, biuletyny) o:
1) możliwości skorzystania przez niego oraz przez jego rodzinę z indywidualnej pomocy psychologa przez cały okres trwania misji;
2) rodzajach możliwej pomocy psychologicznej (rozmowa, porada, konsultacja, wsparcie psychologiczne w sytuacjach szczególnie trudnych emocjonalnie itp.);
3) celowości poważnego potraktowania i przekazania tych informacji rodzinie.
Dobrze, jeżeli psycholog ma możliwość przeprowadzenia z małżonkami (partnerami), osób wyjeżdżających na misje wojskowe szkolenia o charakterze psychoedukacyjnym. Podczas takiego spotkania psycholog dostarcza elementarnej wiedzy między innymi na temat szeroko rozumianych problemów rozłąki (między innymi naturalnych reakcji na nią, pojawiających się emocji, zrozumienia ich, sposobów radzenia sobie z nimi, sytuacji psychologicznej osoby bliskiej przebywającej w misji). Ważne jest również podjęcie tematyki przygotowującej rodzinę na powrót żołnierza/pracownika z misji i konieczność wspólnego podjęcia wysiłków zmierzających do readaptacji - ponownego odnalezienia się w rolach w środowisku rodzinnym.
Jednym ze sposobów zapewnienia pomocy i wsparcia rodzinom wyjeżdżających na misje jest powołanie CPR. Funkcjonuje ono co najmniej przez czas trwania danej misji, według zasad określonych w Zadaniach Centrum Pomocy Rodzinie stanowiących załącznik Nr 7 do Programu. Działalność pomocowa CPR polega między innymi na zorganizowaniu dyżurów. Osoby dyżurujące przyjmują zgłaszane potrzeby i przekazują dowódcy jednostki wojskowej, z której żołnierze/pracownicy wykonują zadania poza granicami państwa. Dowódca zleca realizację, zgodnie z właściwością danej sprawy, między innymi: logistykom, oficerowi wychowawczemu (lub oficerowi pionu komunikacji społecznej), psychologowi, lekarzowi, innym specjalistom i osobom funkcyjnym.
W zakresie wsparcia osób bliskich żołnierzy i pracowników wyjeżdżających na misje poza granicami państwa, nadal istotne znaczenie mają działania podejmowane przez istniejące w wielu garnizonach Koła Stowarzyszenia Rodzina Wojskowa. Członkinie tych kół znają skalę danego problemu, poprzez swoją działalność integrują środowisko, mają moc sprawczą, gdy istnieje potrzeba wyjścia poza środowisko wojskowe, np. do instytucji oświatowych, kulturalnych itp.
5. Przygotowanie i wstępna kwalifikacja psychologów do udziału w misji poza granicami państwa.
Również wyjeżdżający na misję psychologowie powinni być odpowiednio przygotowani do funkcjonowania w warunkach szczególnych obciążeń i w sytuacjach, z jakimi mogą być konfrontowani realizując zadania poza granicami państwa.
Potrzeba uczestnictwa psychologów w rejonie misji jest bezsporna - świadczą o tym chociażby ilości podejmowanych działań interwencyjnych po traumatycznych przeżyciach oraz liczne konsultacje indywidualne udzielane żołnierzom i pracownikom.
Psycholog, który ma być wsparciem dla innych, sam musi być w jak najlepszej kondycji psychofizycznej. Powinien być przygotowany do misji poza granicami państwa mentalnie, emocjonalnie i fizycznie. Oprócz ogólnej wiedzy psychologicznej, szczególnie cenne jest posiadanie niezbędnej wiedzy dotyczącej stresu, a także umiejętność prowadzenia interwencji kryzysowej.
Doboru psychologów udających się w rejon misji dokonuje Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, we współdziałaniu z Departamentem Wojskowej Służby Zdrowia.
Etap II: Pomoc psychologiczna dla żołnierzy i pracowników biorących udział w misji poza granicami państwa oraz dla ich rodzin w kraju.
Drugi etap obejmuje czas pobytu żołnierza/pracownika na misji poza granicami państwa. Opiekę psychologiczną podczas trwania misji zapewnia nie tylko psycholog, składa się na nią działalność wielu podmiotów.
Na dobrostan psychiczny żołnierzy i pracowników, oczekiwaną jakość realizacji zadań, dobre funkcjonowanie społeczne, ma wpływ wiele czynników, między innymi:
1) dbałość dowódców i innych osób funkcyjnych o:
a) możliwie najlepsze zabezpieczenie logistyczne i socjalne,
b) tworzenie atmosfery do właściwych relacji interpersonalnych;
2) umożliwienie wypoczynku i aktywnej relaksacji;
3) stworzenie dogodnych możliwości do kontaktu z rodzinami w kraju;
4) dostęp do;
a) rzetelnej informacji,
b) osób funkcyjnych mogących udzielić pomocy w rozwiązaniu problemów utrudniających wykanywanie zadań, funkcjonowanie w warunkach misji, zaburzających właściwe relacje międzyludzkie,
c) opieki medycznej i psychologicznej (całodobowa),
d) praktyk religijnych.
Niemniej zapewnienie żołnierzom i pracownikom bezpieczeństwa psychologicznego to podstawowe zadanie psychologa - uczestnika danej misji. By mogło być realizowane należycie, uczestniczący w misji psycholog, jeśli warunki na to pozwalają, powinien mieć na terenie bazy miejsce, do którego bez skrępowania mogą udawać się zainteresowane osoby. Pomieszczenie powinno być wyposażone w telefon stacjonarny, którego numer jest przypisany wyłącznie do gabinetu psychologicznego. Psychologa wyposaża się również w miarę mozliwości w służbowy telefon komórkowy, umożliwiający kontakt: całodobowy i niezależny od miejsca przebywania psychologa. Jeśli tylko istnieje możliwość psycholog powinien być zakwaterowany w osobnym pokoju, co umożliwi mu zachowanie właściwego dystansu zawodowego oraz przeprowadzanie interwencji zgdonie z wymaganą całodobową gotowością do udzielenia pomocy psychologicznej.
6. Opieka bieżąca realizowana przez psychologa podczas misji poza granicami państwa.
Psycholog w trakcie misji aktywnie uczestniczy w życiu i zadaniach żołnierzy i pracowników. Psycholog w miejscu wykonywania misji:
1) organizuje spotkania w pododdziałach, wykorzystując je między innymi na:
a) zabiegi integrujące zespoły, wzbudzające poczucie więzi, tożsamości i odpowiedzialności;
b) poruszanie bieżących problemów służby i kooegzystencji w misji,
c) pomoc w rozwiązywaniu konfliktów,
d) pod koniec misji - przygotowanie do powrotu;
2) wspiera dowódców w rozwiązywaniu występujących problemów służby i konfliktów;
3) prowadzi konsultacje indywidualne;
4) organizuje spotkania i wsparcie dla żołnierzy i pracowników uczestniczących w zdarzeniach traumatycznych;
5) pracuje indywidualnie i grupowo w sytuacjach żałoby;
6) doradza i wspiera w problemach rozłąki;
7) współpracuje z lekarzami, kapelanami, oficerami wychowawczymi, dowódcami wszystkich szczebli dowodzenia i innymi osobami funkcyjnymi;
8) prowadzi dokumentację swojej pracy.
Biorąc pod uwagę powyżej wymienione zadania psychologa podczas misji, zasadne jest, aby uczestniczył on w odprawach, by mieć aktualne rozeznanie w sytuacji w miejscach wykonywania misji oraz w problemach, z jakimi mierzy się kadra dowódcza oraz żołnierze i pracownicy. Udział w odprawach, a także w omówieniach zdarzeń negatywnych pozwala na udzielenie skuteczniejszej pomocy psychologicznej.
Ważnym elementem pracy psychologa w misji jest psychiczne przygotowanie żołnierzy i pracowników do powrotu do kraju. Psycholog w końcowym etapie misji przeprowadza zajęcia grupowe dotyczące:
1) zachowań i stanów psychicznych, jakie mogą pojawić się u uczestnika misji po powrocie do kraju;
2) funkcjonowania żołnierza/pracownika oraz poszczególnych członków jego rodziny po długiej rozłące;
3) warunków szybszej adaptacji.
Według potrzeb - problemom tym może również poświęcić spotkania indywidualne.
7. Wsparcie rodzin
Rodziny uczestników misji, przez czas jej trwania, mają zapewnioną bieżącą opiekę psychologiczną odpowiednio do zaistniałych potrzeb - realizowaną:
1) w macierzystej jednostce wojskowej, w której służy/pracuje uczestnik misji (tu także mogą otrzymać pomoc prawną, logistyczą i inną - stosownie do potrzeb innych niż wsparcie psychologiczne);
2) w wojskowej pracowni psychologicznej;
3) w CPR - zgodnie z jego ofertą stanowiącą załącznik Nr 7 do Programu.
Wobec rodzin podejmowane są również działania profilaktyczne mające na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozłąki, a także inne przedsięwzięcia, np. integrujące środowisko wojskowe.
Etap III: Działania profilaktyczne i kontrolne po zakończeniu misji
Powrót do kraju jest dla uczestnika misji okresem zarówno radosnym, jak i trudnym ze względu na osobiste doświadczenia wyniesione z misji oraz potencjalne trudności readaptacyjne do funkcjonowania w sytuacjach służbowych i w środowisku rodzinnym po powrocie. Działania profilaktyczne i kontrolne po misji muszą mieć charakter zróżnicowany, często długofalowy, ponieważ ewentualne negatywne reakcje, zachowania i zaburzenia, jako wynik traumatycznych doświadczeń w misji, mogą wystąpić z dużym odroczeniem w czasie.
8. Działania po powrocie z misji poza granicami państwa podejmowane wobec żołnierzy i pracowników
Po powrocie do kraju i stawieniu się w macierzystej jednostce wojskowej, żołnierze i pracownicy poddawani są ocenie stanu zdrowia psychicznego w ramach Wojskowej Komisji Lekarskiej.
Psycholog po przybyciu żołnierzy/pracowników do jednostki wojskowej za ich zgodą przeprowadza wywiad dotyczący ich stanu psychicznego. W uzasadnionych przypadkach - odnotowuje zgłoszone dolegliwości lub np. uczestnictwo w zdarzeniach o traumatycznym przebiegu. Informuje o możliwych objawach pourazowych, o możliwości wystąpienia trudności z ponowną adaptacją do warunków w kraju i funkcjonowania w rodzinie. Udział w badaniu i innych działaniach psychologa jest dobrowolny.
Po powrocie żołnierzy/pracowników do wykonywania obowiązków służbowych, to jest w okresie około 3 miesięcy po zakończeniu wykonywania zadań w misji, psycholog jednostki wojskowej może za zgodą tego żołnierza/pracownika przeprowadzić wywiad w oparciu o Kwestionariusz oceny psychologicznej po misji stanowiący załącznik Nr 4 do Programu.
9. Działania na rzecz rodzin.
Rodziny już podczas trwania misji są przygotowywane na powrót żołnierza lub pracownika na spotkaniach organizowanych:
1) z psychologiem - w jednostce wojskowej, z której żołnierze/pracownicy wyjeżdżali na misję;
2) w CPR.
Nie wszystkie rodziny biorą udział w ww. spotkaniach. W takich przypadkach uczestnik misji po powrocie do kraju otrzymuje informację w formie pisemnej (ulotki, broszury, listu), którą powinien przekazać swojej rodzinie. Jest to informacja o możliwych trudnościach we wspólnym funkcjonowaniu w pierwszym okresie po powrocie z misji i sposobach ich przezwyciężania. Przekazane informacje pomagają rozpoznać objawy Zespołu stresu Pourazowego (Posttraumatic Stress Disorder - PTSD) i innych zaburzeń funkcjonowania oraz wskazują możliwości uzyskania pomocy specjalistycznej.
Rodziny mają także możliwość bezpośredniego zwrócenia się do psychologa w jednostce wojskowej, w wojskowej pracowni psychologicznej lub uzyskać pomoc w szpitalach wojskowych.
10. Leczenie uczestników misji poza granicami państwa, u których rozpoznano zaburzenia psychiczne.
Żołnierze i pracownicy cierpiący z powodu zaburzeń psychicznych po powrocie z misji, mają prawo do bezpłatnego leczenia w dowolnie wybranym przez siebie zakładzie opieki zdrowotnej. Istnieje jednak możliwość leczenia w wojskowych zakładach leczniczych specjalizujących się w terapii zaburzeń związanych ze stresem bojowym i działaniami bojowymi.
Do takich zakładów należą: Klinika Psychiatrii, Stresu Bojowego
i Psychotraumatologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie, Klinika Psychiatrii 10 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Przychodnią w Bydgoszczy, Kliniczny Oddział Psychiatrii i Leczenia Stresu Bojowego 4 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Przychodnią we Wrocławiu oraz Oddział Zaburzeń Emocjonalnych i Stresu Bojowego 7 Szpitala Marynarki Wojennej z Przychodnią w Gdańsku Oliwie.
Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku orzekania przez wojskową komisję lekarską o zdolności do dalszej zawodowej służby wojskowej i o uszczerbku na zdrowiu w zaburzeniach psychicznych związanych ze stresem bojowym, istnieje wymóg poddania się obserwacji w wojskowym oddziale psychiatrycznym.
Żołnierze i pracownicy, którzy byli narażeni na szczególnie traumatyczne wydarzenia mogą również skorzystać z turnusów leczniczo-profilaktycznych w jednym z 4 wojskowych szpitali:
1) 20 Wojskowym Szpitalu Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnym w Krynicy Zdroju;
2) 21 Wojskowym Szpitalu Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnym w Busku Zdroju;
3) 22 Wojskowym Szpitalu Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnym w Ciechocinku;
4) 23 Wojskowym Szpitalu Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnym w Lądku Zdroju.
Ponadto z turnusu rehabilitacyjnego z "Treningiem psychologicznym" żołnierze i pracownicy mogą skorzystać zgodnie z decyzją Nr 304/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie organizacji turnusów rehabilitacyjnych z "Treningiem psychologicznym" dla żołnierzy i pracowników jednostek wojskowych wykonujących zadania poza granicami państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 164). Natomiast z turnusu readaptacyjno-kondycyjnego dla weteranów poszkodowanych- żołnierzy można skorzystać na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2020 r. w sprawie turnusów readaptacyjno-kondycyjnych dla weteranów poszkodowanych-żołnierzy (Dz. U. poz. 388). Oba rodzaje turnusów realizowane są w Wojskowym Ośrodku Szkoleniowo-Kondycyjnym Mrągowo.
III.
OPIEKA PSYCHOLOGICZNA NAD ŻOŁNIERZAMI I PRACOWNIKAMI ORAZ ICH RODZINAMI W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH
OPIEKA PSYCHOLOGICZNA NAD ŻOŁNIERZAMI I PRACOWNIKAMI ORAZ ICH RODZINAMI W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH
Po wydarzeniu o wysokim stopniu zagrożenia życia lub zdrowia albo skutkującym rannymi lub ofiarami śmiertelnymi, psycholog samodzielnie lub w ramach procedury kryzysowej uruchomionej przez dowódcę udziela poszkodowanym pomocy psychologicznej. Obecny jest przy poszkodowanych przez okres niezbędny do udzielania im pomocy. W razie potrzeby towarzyszy poszkodowanym i udziela niezbędnej pomocy psychologicznej, wchodzi w skład Grupy Interwencji Kryzysowej 2 , której członkowie, według właściwości, udzielają niezbędnej pomocy, w tym w "wentylowaniu" emocji i obniżaniu napięcia, strachu, lęku. Ocenia, czy w danym momencie wsparcie koleżeńskie i dowódców jest możliwe, jeśli tak - to czy jest ono wystarczające dla uczestników zdarzenia, czy też należy zastosować dodatkowe wsparcie. W przypadku zaobserwowania u poszkodowanych zaburzeń psychicznych wywołanych silnym stresem, zgłasza ten fakt lekarzowi i dowódcy.
W przypadku wydarzeń z dużą liczbą poszkodowanych dowódca jednostki wojskowej może zwrócić się, poprzez Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, o dodatkowe wsparcie psychologiczne.
2. Opieka psychologiczna nad rannymi w działaniach bojowych
Ideą opieki nad rannymi i poszkodowanymi (a także nad rodzinami poległych), jest niepozostawianie człowieka samego z jego problemami. Łącznikiem między poszkodowanym a środowiskiem wojskowym jest wyznaczony przez dowódcę jednostki wojskowej opiekun indywidualny. Koniecznym jest stworzenie warunków, aby osoba leczona długookresowo lub pozostająca niepełnosprawną wciąż brała aktywny udział w życiu środowiska wojskowego.
Pomocy psychologicznej rannym żołnierzom hospitalizowanym w miejscu pełnienia misji, udziela psycholog skierowany w rejon misji. Jeżeli ranny jest przemieszczany w różne miejsca w celu dalszego leczenia, opiekę psychologiczną przejmują psychologowie etatowi szpitala. Na życzenie rodziny psycholog towarzyszy rodzinie, która odwiedza po raz pierwszy poszkodowanego.
W przypadku poważnych zaburzeń psychicznych u rannego, z wniosku lekarza udzielana jest pomoc psychologa terapeuty. Placówkami, w których opieka ta będzie prowadzona są:
1) Wojskowy Instytut Medyczny z Kliniką Psychiatrii, Stresu Bojowego i Psychotraumatologii;
2) Szpitale Wojskowe z Oddziałami Psychiatrycznymi i Leczenia Stresu Bojowego;
3) Poradnie Zdrowia Psychicznego.
Jeśli ranny nie powraca do służby lub pracy, jest informowany o możliwości bezpłatnego korzystania z pomocy psychologicznej w jednostce wojskowej lub wojskowej pracowni psychologiczej albo opieki terapeutycznej, czy psychiatrycznej w placówkach wojskowej służby zdrowia.
3. Opieka nad rodzinami rannych
Rodzina rannego żołnierza lub pracownika zostaje niezwłocznie poinformowana o wypadku według oddzielnych procedur.
Jeśli niezbędna jest pomoc psychologiczna, a w jednostce wojskowej nie ma psychologa, dowódca zwraca się, poprzez Dyżurną Służbę Operacyjną, do Dyrektora Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia o skierowanie psychologa.
W przypadku przetransportowania rannego z PKW do szpitala poza rejonem misji (szpital w kraju lub zagranicą), rodzina (osoby bliskie) zostaje poinformowana o możliwości odwiedzin w szpitalu. Dowódca jednostki wojskowej, w miarę posiadanych możliwości, pomaga w organizacji wyjazdu i zakwaterowania. Dowódca jednostki wojskowej w razie potrzeby kieruje w podróż służbową psychologa jednostki wojskowej, który udziela wsparcia psychologicznego żołnierzowi, a także wspiera członków jego rodziny.
Po powrocie poszkodowanego do miejsca zamieszkania lub w przypadku dalszego leczenia, psycholog kontynuuje opiekę psychologiczną nad poszkodowanym i jego rodziną, na wyraźną prośbę zainteresowanego. W przypadku stwierdzenia poważniejszych problemów natury psychicznej, psycholog jednostki wojskowej proponuje kontakt żołnierza z psychologiem klinicznym lub lekarzem psychiatrą w celu dalszej (pogłębionej) diagnozy, poprowadzenia terapii i/lub podjęcia leczenia farmakologicznego.
4. Wsparcie dla rodzin poległych
W przypadku śmierci żołnierza lub pracownika Zespół Powiadamiający w składzie: dowódca lub jego przedstawiciel, psycholog, lekarz, kapelan i opiekun indywidualny, udaje się niezwłocznie do rodziny poległego. Przekazuje informacje, wspiera w tym trudnym momencie. Jeśli Zespół powiadamia osobę mieszkającą samotnie, jego członkowie pozostają do czasu przybycia członków rodziny lub innych osób gotowych sprawować opiekę bądź organizują wsparcie instytucji społecznych.
W przypadku wyrażenia woli przez rodzinę, psycholog obecny jest podczas ceremonii powitania ciała w kraju oraz ceremonii pogrzebowej, a także sprawuje opiekę nad rodziną (osobami bliskimi) w okresie poprzedzającym sprowadzenie ciała i po ceremonii pogrzebowej. Jego zadaniem jest wspieranie rodziny w razie potrzeby. W okresie żałoby, deklarowaną przez rodzinę potrzebę pomocy psychologicznej przekazuje psychologowi opiekun indywidualny danej rodziny.
IV.
DOKUMENTOWANIE OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ I POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ PSYCHOLOGICZNĄ
DOKUMENTOWANIE OPIEKI PSYCHOLOGICZNEJ I POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ PSYCHOLOGICZNĄ
1. Dokumentacja wykonywana w okresie przygotowania do misji
Podczas dobrowolnego wywiadu przeprowadzanego przed misją, każdy żołnierz wypełnia "Kwestionariusz oceny psychologicznej przed misją" stanowiący załącznik Nr 3 do Programu.
2. Dokumentacja wykonywana w okresie pełnienia misji
W trakcie misji psycholog prowadzi "Książkę Psychologicznego Punktu Konsultacyjnego w rejonie misji", której wzór stanowi załącznik Nr 5 do Programu, w której dokumentuje wszystkie przedsięwzięcia grupowe i indywidualne. Pojedyncze konsultacje indywidualne odnotowywane są tylko w Książce PPK. W trakcie drugiej konsultacji indywidualnej psycholog zakłada Kartę konsultacji psychologicznej na misji, której wzór stanowi załącznik Nr 4 do Programu, karta po zakończeniu misji jest przesyłana do psychologa macierzystej jednostki wojskowej żołnierza lub pracownika.
3. Dokumentacja wykonywana po powrocie z misji
Po przystąpieniu przez żołnierzy i pracowników do wykonywania obowiązków służbowych, tj. w okresie około 3 miesięcy po powrocie z misji, psycholog jednostki wojskowej może za zgodą tego żołnierza/pracownika przeprowadzić wywiad w oparciu o Kwestionariusz oceny psychologicznej po misji (załącznik Nr 4 do Programu). Badanie jest dobrowolne.
4. Przechowywanie i archiwizowanie dokumentacji psychologicznej z PPK
"Kartę Konsultacji Psychologicznej na misji" należy odsyłać do psychologa macierzystej jednostki wojskowej żołnierza lub pracownika.
"Książkę Psychologicznego Punktu Konsultacyjnego" po każdej zmianie należy odsyłać do psychologa Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
V.
PROGRAM REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ W ZAKRESIE POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
PROGRAM REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ W ZAKRESIE POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Uczestnicy | Odpowiedzialny | Uwagi |
1. | Przygotowanie konspektów do zajęć i ulotek informacyjnych | W ciągu 5 miesięcy po podpisaniu przez Ministra ON niniejszej decyzji | Koordynatorzy RSZ, ŻW, DWSZdr | Dyrektor DWSZdr | |
Etap I. Przygotowanie do pełnienia służby poza granicami państwa | |||||
1. | Przeprowadzenie wywiadu z kandydatami do misji oraz wypełnienie Kwestionariusza do wstępnej oceny stanu zdrowia psychicznego żołnierza kierowanego do pełnienia służby poza granicami państwa | 1-2 miesięcy przed wylotem | Kandydaci do pełnienia służby w misji | Psycholog jednostki wojskowej | za zgodą Załącznik Nr 3 |
2. | Powołanie komisji kwalifikującej psychologów do udziału w misji | DO SZ, psycholog DWSZdr | Dowódca Operacyjny SZ | ||
3. | Przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z psychologami - kandydatami do służby/pracy w misji oraz wypełnienie Kwestionariusza do wstępnej oceny stanu zdrowia psychicznego żołnierza kierowanego do pełnienia służby poza granicami państwa | Psychologowie - kandydaci do pełnienia służby/pracy w misji | Komisja kwalifikacyjna | za zgodą Załącznik Nr 3 | |
4. | Przeprowadzenie cyklu szkoleń psychologicznych z żołnierzami wyznaczonymi do służby w misji | Zgodnie z planem szkoleń do misji | Żołnierze zakwalifikowani do udziału w misji | Psycholog JW lub zespół szkoleniowy wyznaczony przez DWSZdr | Załącznik Nr 1 i Nr 2 |
5. | Powoływanie Centrum Pomocy Rodzinie | Po otrzymaniu rozkazu do sformowania PKW | Osoby wyznaczone do pracy w CPR | Dowódca jednostki wojskowej, kierownik klubu JW | Załącznik Nr 7 |
6. | Przygotowanie materiałów informacyjnych nt. działania CPR i wykazu telefonów kontaktowych | Przed wylotem na misję | Oficer prasowy | Oficer wychowawczy | |
7. | Spotkanie z rodzinami żołnierzy połączone ze szkoleniem psychologicznym nt. adaptacji do czasu rozłąki, form kontaktu z uczestnikami misji, rozwiązywania problemów oraz przekazaniem podstawowych informacji dot. zabezpieczenia socjalnego oraz możliwości uzyskania pomocy | Kilka tygodni przed wylotem | Rodziny żołnierzy kierowanych na misję. Szefowie pionów funkcjonalnych jednostki wojskowej | Dowódca jednostki wojskowej, oficer wychowawczy, psycholog JW | |
Etap II - przedsięwzięcia podejmowane podczas misji | |||||
1. | Szkolenie adaptacyjne w bazie, w rejonie misji | W pierwszej dobie po przybyciu w rejon misji | Wszyscy żołnierze | Dowódca PKW, szef sekcji wychowawczej, psycholodzy PKW | |
2. | Utworzenie Psychologicznego Punktu Konsultacyjnego i przeprowadzenie wywiadów psychologicznych z żołnierzami przebywającymi w kontyngencie w celu określenia ich kondycji psychicznej | W pierwszym tygodniu trwania misji | Służba logistyczna | Szef sekcji wychowawczej, psycholodzy PKW | |
3. | Spotkania środowiskowe, mediacje, treningi relaksacyjne | Na bieżąco | Uczestnicy misji w zależności od potrzeb | Szef Sekcji Wychowawczej, psycholodzy PKW | Za zgodą |
4. | Konsultacje indywidualne | Na bieżąco | Uczestnicy misji w zależności od potrzeb | Psycholodzy PKW | Za zgodą |
5. | Ustalenie z przytomnym rannym żołnierzem lub pracownikiem wojska trybu przekazania informacji rodzinie | Po zdarzeniu szczególnym | Poszkodowany i psycholog PKW | Oficer dyżurny PKW | |
6. | Przekazanie informacji z PKW do kraju o potrzebie powiadomienia rodziny o zranieniu lub śmierci | Po zdarzeniu szczególnym | Służby dyżurne w PKW i w kraju | Oficer dyżurny PKW | |
7. | Powołanie do działania Grupy Interwencji Kryzysowej (ze specjalistów obecnych w PKW) | Po wydarzeniach szczególnych | Psychologowie, lekarze, kapelani PKW | Dowódca PKW, Szef Sekcji Wychowawczej | |
8. | Wprowadzenie 24-godzinnego dyżuru Grupy Interwencji Kryzysowej | Przez 2 doby po zdarzeniu traumatycznym | Bezpośredni uczestnicy zdarzenia i ratownicy | Członkowie GIK | |
9. | Powiadomienie i zebranie Zespołu Powiadamiającego w kraju | Po otrzymaniu informacji o ciężko rannym lub poległym | Najbliższa rodzina poszkodowanego | Dowódca jednostki wojskowej | |
żołnierzu lub pracowniku | |||||
10. | Odprawa koordynacyjna Zespołu Powiadamiającego w celu zaplanowania i rozdziału realizowanych przedsięwzięć | Po powiadomieniu rodziny | Członkowie Zespołu | Dowódca jednostki wojskowej | |
11. | Kontakty z rannymi w szpitalu | Na bieżąco | Ranni i poszkodowani uczestnicy misji | Szef Sekcji Wychowawczej, psycholodzy | |
12. | Zorganizowanie wyjazdu psychologa macierzystej jednostki wojskowej do rannego | Po przetransportowaniu rannego | Psycholog macierzystej jednostki wojskowej | Dowódca jednostki wojskowej | |
13. | Zorganizowanie wyjazdu psychologa - terapeuty lub lekarza psychiatry do poszkodowanego | Po informacji od psychologa odwiedzającego rannego | Psycholog - terapeuta | Dowódca Operacyjny SZ, Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia | |
14. | Przekazanie dokumentacji psychologicznej do Dowództwa Operacyjnego RSZ | Po zakończeniu zmiany | Psycholodzy | Szef Sekcji Wychowawczej, psycholodzy | |
15. | Przygotowanie informacji o możliwości uzyskania pomocy, w tym psychologicznej, po powrocie do kraju | Przed powrotem uczestników misji do kraju | Wszyscy uczestnicy misji | Szef Sekcji Wychowawczej, psycholodzy | |
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Uczestnicy | Odpowiedzialny | Uwagi |
Etap III - opieka po powrocie z misji | |||||
1. | Kontrolna konsultacja psychologiczna - wypełnienie przez żołnierza Kwestionariusza do oceny stanu zdrowia psychicznego po misji i ustalenie terminu wizyty kontrolnej | Po powrocie do wykonywania obowiązków służbowych w macierzystej jednostce (ok. 3 miesięcy po powrocie z misji) | Wszyscy przybywający żołnierze i pracownicy | Psycholog jednostki wojskowej | za zgodą Załącznik Nr 4 |
2. | Wizyta kontrolna w Psychologicznym Punkcie Konsultacyjnym | Wg zaleceń psychologa jednostki wojskowej | Wszyscy uczestnicy misji | Psycholog jednostki wojskowej | za zgodą |
3. | Zaplanowanie przedsięwzięć realizowanych w jednostce wojskowej, w których będą uczestniczyć weterani i poszkodowani i ich rodziny oraz rodziny żołnierzy poległych | W okresie planowania | Weterani poszkodowani i ich rodziny oraz rodziny żołnierzy poległych | Dowódca jednostki wojskowej, Szef Sekcji wychowawczej | |
4. | Prowadzenie konsultacji w Psychologicznych Puntach Konsultacyjnych wojskowych pracowni psychologicznych | Zadanie ciągłe | Uczestnicy misji, weterani, poszkodowani i ich rodziny oraz rodziny żołnierzy poległych | Kierownicy wojskowych pracowni psychologicznych |
Załącznik Nr 1
Program szkolenia z zakresu wsparcia psychologicznego dla dowódców
Program szkolenia z zakresu wsparcia psychologicznego dla dowódców
rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych.
1 godzina lekcyjna
2 godziny lekcyjne
1 godzina lekcyjna
1 godzina lekcyjna
Załącznik Nr 2
Program szkolenia z zakresu wsparcia psychologicznego dla żołnierzy i pracowników
Program szkolenia z zakresu wsparcia psychologicznego dla żołnierzy i pracowników
1 godzina lekcyjna
2 godziny lekcyjne
2 godziny lekcyjne
1 godzina lekcyjna
2 godziny lekcyjne
Załącznik Nr 3
KWESTIONARIUSZ OCENY PSYCHOLOGICZNEJ PRZED MISJĄ
KWESTIONARIUSZ OCENY PSYCHOLOGICZNEJ PRZED MISJĄ
I. DANE PERSONALNE | ||||||
1. Nazwisko: | 2. Imię: | 3. Wiek: | ||||
4. Wykształcenie: a. magisterskie b. licencjat c. średnie d. zawodowe e. gimnazjalne f. podstawowe | ||||||
5. Stan cywilny: a. kawaler/panna b. żonaty/zamężna c. rozwiedziony/rozwiedziona d. wdowiec/wdowa | ||||||
6. Liczba dzieci: a. brak b | 7. Wiek dzieci: | |||||
8. Adres zamieszkania: | ||||||
9. Najbliższa rodzina: a. żona/mąż b. dzieci c. rodzice d. rodzeństwo e. inna: | ||||||
10. Adres zamieszkania najbliższej rodziny: | ||||||
II. SŁUŻBA WOJSKOWA W KRAJU | ||||||
1. Nazwa jednostki wojskowej: | 2. Stopień wojskowy | 3. Wysługa lat: | ||||
4. Stanowisko służbowe: | 5. Rodzaj służby: a. stała b. | kontraktowa | 6. Rok powołania do służby | |||
7. Miejsce pełnienia służby (nazwa miejscowości): | 8. Odległość miejsca służby od miejsca zamieszkania (w km): | |||||
9. Nazwy jednostek organizacyjnych (komórek organizacyjnych) i garnizonów, w których do tej pory służyłeś, okres pełnienia służby, nazwa stanowiska (wg wzoru): | a. 12 Brygada Zmechanizowana - Szczecin - 1996-1998 - działonowy operator | |||||
b. | ||||||
c. | ||||||
d. | ||||||
e. | ||||||
f. | ||||||
g. | ||||||
h. | ||||||
i. | ||||||
III. SŁUŻBA WOJSKOWA POZA GRANICAMI PAŃSTWA | ||||||
1. W ilu misjach uczestniczyłeś: a. jadę pierwszy raz b. brałem udział w misjach | ||||||
2. Jeżeli jedziesz kolejny raz, podaj (wg wzoru): | XII Zmiana PKW Afganistan Nr zmiany, kraj | 1.10.2012 - 30.05.2013 okres trwania | Kierowca stanowisko | |||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||
3. Wymień powody, dla których brałeś udział w misji? | ||||||
4. Jaka jest Twoja obecna motywacja do wyjazdu na misję? | ||||||
KONSEKWENCJE ZDROWOTNE UDZIAŁU W POPRZEDNICH MISJACH | ||||||
5. Czy na poprzedniej misji/misjach doznałeś urazu/choroby? Jeżeli tak, napisz jakiego/ej: | ||||||
6. Czy z powodu urazu/choroby na poprzedniej misji/-ach: a. przebywałeś w szpitalu b. zostałeś zwolniony czasowo z obowiązków c. zostałeś zrotowany do kraju d. oddelegowany do wykonywania obowiązków na innym stanowisku | ||||||
7. Czy Wojskowa Komisja Lekarska ustaliła uszczerbek na zdrowiu będący skutkiem tego urazu/choroby na poprzedniej misji/-ach? TAK NIE Jeżeli TAK, napisz w jakiej wysokości? % | ||||||
8. Czy posiadasz status weterana-poszkodowanego? | TAK | NIE | Jeżeli TAK, od kiedy (rok) | |||
IV. SYTUACJE STRESOWE, W KTÓRYCH BRAŁEŚ UDZIAŁ NA POPRZEDNICH MISJACH | ||||||
1. Czy brałeś udział w zdarzeniach, w których bezpośrednio było zagrożone Twoje zdrowie/życie: a. wybuch IED b. ostrzał przeciwnika c. agresja ludności cywilnej d. inne (napisz jakie?) | ||||||
2. Czy znajdowałeś się w okrążeniu lub zasadzce przez siły przeciwnika? | TAK | NIE | ||||
3. Czy uczestniczyłeś w kontakcie ogniowym? | TAK | NIE | ||||
4. Czy w trakcie kontaktu ogniowego prowadziłeś ogień celowany (do konkretnej osoby a nie w obiekt czy obszar)? | TAK | NIE | ||||
5. Czy widziałeś/bądź wiesz o skutkach prowadzonego przez siebie ognia celowanego (ranni, zabici)? | TAK | NIE | ||||
6. Czy udzielałeś pierwszej pomocy rannym i poszkodowanym? | TAK | NIE | ||||
7. Czy któryś z Twoich podwładnych został kontuzjowany, ranny lub zabity? | TAK | NIE | nie mam podwładnych | |||
8. Czy któryś z Twoich kolegów został ranny lub zabity? | TAK | NIE | ||||
9. Czy masz subiektywne odczucie, że stało się to (pkt 7,8) na skutek popełnionego przez Ciebie błędu? | TAK | NIE | ||||
10. Czy wciąż rozpamiętujesz lub analizujesz podjęte przez Ciebie decyzje? | TAK | NIE | ||||
11. Czy byłeś świadkiem śmierci, zranienia: kobiet, dzieci? | TAK | NIE | ||||
12. Czy byłeś świadkiem szokującego traktowania kobiet i dzieci? | TAK | NIE | ||||
13. Czy widziałeś okaleczone ciała, zwłoki? | TAK | NIE | ||||
14. Czy uczestniczyłeś w tłumieniu demonstracji z udziałem ludności cywilnej? | TAK | NIE | ||||
15. Czy zespół, z którym wykonywałeś zadania był zgrany, godny zaufania, wspierający? | TAK | NIE | ||||
16. Czy na misji byłeś obiektem drwin, wyszydzania, ośmieszania przez innych? | TAK | NIE | ||||
17. Czy Twoje życie osobiste, rodzinne było obiektem żartów, drwin i plotek? | TAK | NIE | ||||
18. Czy w trakcie misji doświadczyłeś stresu związanego z: a. śmiercią członka rodziny b. chorobą członka rodziny c. zdradą współmałżonka/partnera d. opuszczeniem przez współmałżonka/partnera e. innym wydarzeniem | ||||||
19. Czy w trakcie misji korzystałeś ze wsparcia psychicznego? a. kolegów b. przełożonych c. podwładnych d. psychologa e. kapelana f. innego g. nie korzystałeś | ||||||
20. Czy byłeś karany dyscyplinarnie na misji? | TAK | NIE | Jeżeli TAK z jakiego powodu | |||
KONSEKWENCJE PSYCHOLOGICZNE UDZIAŁU W POPRZEDNICH MISJACH | ||||||
1. Czy odbyłeś konsultację psychologiczną po misji u psychologa jednostki wojskowej? | TAK | NIE | ||||
2. Czy w trakcie konsultacji psychologicznej po misji stwierdzono u Ciebie jakiekolwiek zaburzenia zdrowia psychicznego? | TAK | NIE | ||||
3. Czy zostałeś skierowany na turnus leczniczo - profilaktyczny po misji? | TAK | NIE | ||||
4. Czy zostałeś skierowany na leczenie do oddziału zdrowia psychicznego z powodu problemów psychicznych po misji? | TAK | NIE | ||||
5. Czy korzystałeś z pomocy psychologicznej/psychiatrycznej w placówce poza resortem obrony narodowej? | TAK | NIE | ||||
V. AKTUALNY STAN PSYCHICZNY | ||||||
1. Czy aktualnie doświadczasz trudności mających istotny wpływ na stan twojego zdrowia psychicznego? NIE TAK Jeżeli TAK, wymień jakie | ||||||
2. Czy w ciągu ostatniego roku doświadczyłeś sytuacji: a. rozwodu, separacji b. śmierci bliskiej osoby c. poważnej choroby d. poważnej choroby bliskiej osoby e. innego kryzysu f. nie doświadczyłem | ||||||
3. Czy w ostatnim roku zauważyłeś u siebie trudności z zapamiętywaniem, koncentracją i utrzymywaniem uwagi? | TAK | NIE | ||||
4. Czy przyjmujesz środki uspokajające, nasenne? | TAK | NIE | ||||
5. Czy odczuwasz rozdrażnienie lęk, niepokój, złość? Jeśli tak określ częstotliwość: codziennie, 2-3 razy w tygodniu, kilka razy w miesiącu, rzadziej niż kilka razy w miesiącu? | TAK | NIE | ||||
6. Czy ktokolwiek zwracał Ci uwagę, że pijesz za dużo alkoholu? | TAK | NIE | ||||
7. Czy miałeś w ciągu ostatniego roku myśli samobójcze? | TAK | NIE | ||||
8. Czy odczuwasz smutek, brak energii, brak pewności siebie i chęci do działania? | TAK | NIE | ||||
9. Jakie masz obawy związane z wyjazdem na misję? | ||||||
10. W jaki sposób radzisz sobie z nimi? | ||||||
11. Czy obecnie czujesz, że ludzie są do Ciebie nieprzyjaźnie nastawieni i zagraża Ci z ich strony niebezpieczeństwo? | TAK | NIE | ||||
12. Czy obecnie obawiasz się, że możesz stracić kontrolę nad sobą i wyrządzić komuś krzywdę? | TAK | NIE | ||||
13. Co robisz gdy wpadniesz w złość? | ||||||
14. Czy w ostatnim roku korzystałeś z pomocy: a. lekarza psychiatry b. psychologa c. neurologa Jeżeli tak, napisz kiedy | ||||||
Data Podpis badanego | ||||||
UWAGI PSYCHOLOGA | ||||||
Data Podpis, pieczątka psychologa |
Załącznik Nr 4
KWESTIONARIUSZ OCENY PSYCHOLOGICZNEJ PO MISJI
KWESTIONARIUSZ OCENY PSYCHOLOGICZNEJ PO MISJI
I. DANE PERSONALNE | ||||||||
1. Nazwisko: | 2. Imię: | 3. Wiek: | ||||||
4. Wykształcenie: a. magisterskie b. licencjat c. średnie d. zawodowe e. gimnazjalne f. podstawowe | ||||||||
5. Stan cywilny: a. kawaler/panna b. żonaty/zamężna c. rozwiedziony/rozwiedziona d. wdowiec/wdowa | ||||||||
6. Liczba dzieci: a. brak b | 7. Wiek dzieci: | |||||||
8. Adres zamieszkania: | ||||||||
9. Najbliższa rodzina: a. żona/mąż b. dzieci c. rodzice d. rodzeństwo e. inna: | ||||||||
10. Adres zamieszkania najbliższej rodziny: | ||||||||
II. SŁUŻBA WOJSKOWA W KRAJU | ||||||||
1. Nazwa jednostki wojskowej: | 2. Stopień wojskowy | 3. Wysługa lat: | ||||||
4. Stanowisko służbowe: | 5. Rodzaj służby: a. stała b. kontraktowa | 6. Rok powołania do służby | ||||||
7. Miejsce pełnienia służby (nazwa miejscowości): | 8. Odległość miejsca służby od miejsca zamieszkania (w km): | |||||||
9. Nazwy jednostek organizacyjnych (komórek organizacyjnych) i garnizonów, w których do tej pory służyłeś, okres pełnienia służby, nazwa stanowiska (wg wzoru): | a. 12 Brygada Zmechanizowana - Szczecin - ¡996 1998 - działonowy operator | |||||||
b. | ||||||||
c. | ||||||||
d. | ||||||||
e. | ||||||||
f. | ||||||||
g. | ||||||||
h. | ||||||||
i. | ||||||||
III. SŁUŻBA WOJSKOWA POZA GRANICAMI PAŃSTWA | ||||||||
1. W ilu misjach uczestniczyłeś: a. byłem pierwszy raz b. brałem udział w misjach | ||||||||
2. Podaj misje, w których uczestniczyłeś (wg wzoru): | XII Zmiana PKW Afganistan Nr zmiany, kraj | 1.10.2012 - 30.05.2013 okres trwania | Kierowca stanowisko | |||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||||
Nr zmiany, kraj | okres trwania | stanowisko | ||||||
3. Wymień powody, dla których brałeś udział w misji?: | ||||||||
KONSEKWENCJE ZDROWOTNE UDZIAŁU W POPRZEDNICH MISJACH | ||||||||
4. Czy na poprzedniej misji/misjach doznałeś urazu/choroby? Jeżeli tak, napisz jakiego/ej: | ||||||||
5. Czy z powodu urazu/choroby na poprzedniej misji/-ach: a. przebywałeś w szpitalu b. zostałeś zwolniony czasowo z obowiązków c. zostałeś zrotowany do kraju d. oddelegowany do wykonywania obowiązków na innym stanowisku | ||||||||
6. Czy Wojskowa Komisja Lekarska ustaliła uszczerbek na zdrowiu będący skutkiem tego urazu/choroby na poprzedniej misji/-ach? TAK NIE Jeżeli TAK, napisz w jakiej wysokości? % | ||||||||
7. Czy posiadasz status Weterana Poszkodowanego? | TAK | NIE | Jeżeli TAK, od kiedy (rok) | |||||
IV. SYTUACJE STRESOWE, W KTÓRYCH BRAŁEŚ UDZIAŁ NA POPRZEDNICH MISJACH | ||||||||
1. Czy brałeś udział w zdarzeniach, w których bezpośrednio było zagrożone Twoje zdrowie/życie: a. wybuch IED b. ostrzał przeciwnika c. agresja ludności cywilnej d. inne (napisz jakie?) | ||||||||
2. Czy znajdowałeś się w okrążeniu lub zasadzce przez siły przeciwnika? | TAK | NIE | ||||||
3. Czy uczestniczyłeś w kontakcie ogniowym? | TAK | NIE | ||||||
4. Czy w trakcie kontaktu ogniowego prowadziłeś ogień celowany (do konkretnej osoby a nie w obiekt czy obszar)? | TAK | NIE | ||||||
5. Czy widziałeś/bądź wiesz o skutkach prowadzonego przez siebie ognia celowanego (ranni, zabici)? | TAK | NIE | ||||||
6. Czy udzielałeś pierwszej pomocy rannym i poszkodowanym? | TAK | NIE | ||||||
7. Czy któryś z Twoich podwładnych został kontuzjowany, ranny lub zabity? | TAK | NIE | nie mam podwładnych | |||||
8. Czy któryś z Twoich kolegów został ranny lub zabity? | TAK | NIE | ||||||
9. Czy masz subiektywne odczucie, że stało się to (pkt 7,8) na skutek popełnionego przez Ciebie błędu? | TAK | NIE | ||||||
10. Czy wciąż rozpamiętujesz lub analizujesz podjęte przez Ciebie decyzje? | TAK | NIE | ||||||
11. Czy byłeś świadkiem śmierci, zranienia: kobiet, dzieci? | TAK | NIE | ||||||
12. Czy byłeś świadkiem szokującego traktowania kobiet i dzieci? | TAK | NIE | ||||||
13. Czy widziałeś okaleczone ciała, zwłoki? | TAK | NIE | ||||||
14. Czy uczestniczyłeś w tłumieniu demonstracji z udziałem ludności cywilnej? | TAK | NIE | ||||||
15. Czy zespół, z którym wykonywałeś zadania był zgrany, godny zaufania, wspierający? | TAK | NIE | ||||||
16. Czy zdarzyło się, że byłeś na misji obiektem drwin, wyszydzania, ośmieszania przez innych? | TAK | NIE | ||||||
17. Czy Twoje życie osobiste, rodzinne było obiektem żartów, drwin i plotek? | TAK | NIE | ||||||
18. Czy w trakcie misji doświadczyłeś stresu związanego z: a. śmiercią członka rodziny b. chorobą członka rodziny c. zdradą współmałżonka/partnera d. opuszczeniem przez współmałżonka/partnera e. innym wydarzeniem | ||||||||
19. Czy w trakcie misji korzystałeś ze wsparcia psychicznego?: a. kolegów b. przełożonych c. podwładnych d. psychologa e. kapelana f. innego g. nie korzystałeś | ||||||||
20. Czy byłeś karany dyscyplinarnie na misji? | TAK | NIE | Jeżeli TAK z jakiego powodu | |||||
21. Czy doznałeś urazu/choroby na tej misji? | TAK | NIE | Jeżeli TAK z jakiego powodu | |||||
22. Czy z powodu urazu/choroby na tej misji: a. przebywałeś w szpitalu b. zostałeś zwolniony czasowo z obowiązków c. zostałeś zrotowany do kraju d. oddelegowany do wykonywania obowiązków na innym stanowisku | ||||||||
KONSEKWENCJE PSYCHOLOGICZNE UDZIAŁU W MISJI | ||||||||
Przypomnij sobie najtrudniejsze sytuacje, których doświadczyłeś na misji i określ, jaki miały lub mają nadal na Ciebie wpływ? (Skala Wpływu Zdarzeń - Z. Juczyński) | ||||||||
1. Gdy tylko przypominam sobie zdarzenie/a z misji, wracają emocje. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
2. Mam trudności z przesypianiem całej nocy. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
3. Inne rzeczy ciągle skłaniają mnie do myślenia o tym, co się stało na misji. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
4. Jestem zły i poirytowany. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
5. Staram się nie denerwować, gdy o tym myślę, lub gdy mi się o tym przypomni. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
6. Myślę o tym, mimo że nie mam takiego zamiaru. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
8. Staram się zapomnieć o tym. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
9. Obraz/-y zdarzeń z misji utkwiły w moim umyśle. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
10. Czuję się zdenerwowany i zalękniony. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
11. Staram się unikać myślenia o tym, co tam się wydarzyło. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
12. Staram się nie przejmować emocjami związanymi ze zdarzeniami z misji, mimo że je odczuwam. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
13. Emocje związane z wydarzeniami z misji są jakby przytłumione. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
14. Uświadamiam sobie, że postępuję lub czuję się tak, jakbym cofnął się do chwili, gdy to zdarzenie miało miejsce. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
15. Mam trudności z zasypianiem. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
16. Silne emocje związane z wydarzeniem/ami z misji pojawiają się i znikają. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
17. Usiłowałem usunąć te wspomnienia z mojej pamięci | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
18. Mam trudności z koncentracją. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
19. Przypominanie tego zdarzenia wywołuje u mnie pocenie się, trudności w oddychaniu, zawroty głowy | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
20. To zdarzenie/a pojawiają się w moich snach. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
21. Mam odczucie, że stałem się bardziej czujny i ostrożny. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
22. Staram się unikać rozmów o tym zdarzeniu. | a. wcale nie b. w małym stopniu c. umiarkowanie d. w znacznym stopniu e. zdecydowanie tak | |||||||
Data Podpis badanego | ||||||||
UWAGI PSYCHOLOGA | ||||||||
Załącznik Nr 5
KSIĄŻKA PSYCHOLOGICZNEGO PUNKTU KONSULTACYJNEGO W PKW
KSIĄŻKA PSYCHOLOGICZNEGO PUNKTU KONSULTACYJNEGO W PKW
Data zakończenia .........
Lp. | Data | Stopień, imię, nazwisko | Pododdział | Działania psychologiczne | Uwagi |
Załącznik Nr 6
KARTA KONSULTACJI PSYCHOLOGICZNYCH NA MISJI POZA GRANICAMI PAŃSTWA
KARTA KONSULTACJI PSYCHOLOGICZNYCH NA MISJI POZA GRANICAMI PAŃSTWA
nazwa (skrócona) misji ........ zmiana ..............
BADANIE DOBROWOLNE!
Imię, nazwisko | ||||||
Stopień na misji | ||||||
Stopień w kraju | ||||||
Stanowisko na misji | ||||||
Stanowisko w kraju | ||||||
Pododdział na misji | ||||||
Jednostka macierzysta | ||||||
Który raz na misji | ||||||
Doświadczenia traumatyczne | ||||||
Długość służby w SZ RP | ||||||
Data i miejsce urodzenia | ||||||
Wykształcenie | ||||||
Zainteresowania, hobby | ||||||
Stan cywilny | ||||||
Ile dzieci, w jakim wieku | ||||||
Lp. | Data | Przebieg konsultacji | Uwagi | |||
Pieczątka i podpis psychologa zakładającego kartę
Załącznik Nr 7
Zadania Centrum Pomocy Rodzinie
Zadania Centrum Pomocy Rodzinie