Organizacja i funkcjonowanie kontroli zarządczej w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2023.5

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 lutego 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 2 lutego 2023 r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2023 r. poz. 208) oraz art. 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "KRUS", zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w KRUS.
2. 
Zastępcy Prezesa KRUS odpowiadają za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanym przez siebie obszarze działalności KRUS, wynikającym ze struktury organizacyjnej KRUS.
3. 
Kierownicy komórek organizacyjnych w Centrali KRUS oraz dyrektorzy oddziałów regionalnych KRUS odpowiadają za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanych przez nich komórkach i jednostkach organizacyjnych KRUS.
4. 
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni składają Prezesowi KRUS:
1)
Zastępcy Prezesa KRUS w zakresie nadzorowanego przez siebie obszaru działalności KRUS,
2)
kierownicy komórek organizacyjnych w Centrali KRUS oraz dyrektorzy oddziałów regionalnych KRUS w zakresie kierowanych przez nich komórek i jednostek organizacyjnych KRUS

- w terminie określonym przez Prezesa KRUS.

5. 
W celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w KRUS wprowadza się Regulamin Kontroli Zarządczej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Prezes KRUS zobowiązuje dyrektorów zakładów rehabilitacji leczniczej KRUS do złożenia Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni, w terminie wskazanym przez Prezesa KRUS.
§  3. 
Traci moc zarządzenie nr 5 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. Urz. KRUS poz. 6).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin Kontroli Zarządczej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Rozdział  1

Podstawy prawne

§  1. 
1. 
Obowiązek realizacji kontroli zarządczej w jednostkach sektora publicznego został wprowadzony ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.).
2. 
Podstawą realizacji kontroli zarządczej są:
1)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczeń o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. z 2010 r. poz. 1581);
2)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. z 2010 r. poz. 1254);
3)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1731);
4)
komunikat nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2009 r. poz. 84);
5)
komunikat nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. MF z 2012 r. poz. 56);
6)
komunikat Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej - rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne i rybołóstwo (Dz. Urz. MRiRW z 2022 r. poz. 70).
3. 
Niniejszy regulamin określa zakres, zasady i sposób funkcjonowania kontroli zarządczej w KRUS, w tym:
1)
definicję kontroli zarządczej;
2)
cele kontroli zarządczej;
3)
standardy kontroli zarządczej;
4)
dokumentację kontroli zarządczej;
5)
odpowiedzialności za funkcjonowanie kontroli zarządczej.

Rozdział  2

Standardy kontroli zarządczej oraz jej organizacja w KRUS

§  2. 
1. 
Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2. 
Organizacja kontroli zarządczej w KRUS opiera się na dwudziestu dwóch standardach kontroli zarządczej określonych w pięciu grupach:
1)
środowisko wewnętrzne;
2)
cele i zarządzanie ryzykiem;
3)
mechanizmy kontroli;
4)
informacja i komunikacja;
5)
monitorowanie i ocena.
3. 
Środowisko wewnętrzne stanowi podstawę dla wszystkich pozostałych elementów kontroli zarządczej. Na jego realizację mają wpływ następujące standardy:
1)
przestrzeganie wartości etycznych - jest szczególnie istotne w przypadku KRUS, świadczącej usługi dla ubezpieczonych i świadczeniobiorców, a jakość świadczonych usług jest oceniana przez pryzmat postaw i zachowań pracowników. Kierownictwo KRUS oraz pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w KRUS i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań;
2)
kompetencje zawodowe - osoby zarządzające i pozostali pracownicy powinni posiadać wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań. W KRUS funkcjonują mechanizmy umożliwiające poznanie potrzeb szkoleniowych oraz zapewniające możliwość rozwoju kompetencji zawodowych pracowników. Obszar ten obejmuje również realizację polityki racjonalnego zatrudniania i naboru - opisanej w ustanowionych w KRUS procedurach rekrutacji, w których zawarto mechanizmy kontrolne, konieczne do obiektywnego wyboru najlepszego kandydata;
3)
struktura organizacyjna ~ dostosowana do aktualnych celów i zadań KRUS. Zakresy zadań, uprawnień i odpowiedzialności są opisane w regulaminach organizacyjnych, a w kartach czynności poszczególnych pracowników określono zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności w sposób przejrzysty i spójny;
4)
delegowanie uprawnień - stosowanie precyzyjnego opisu uprawnień i obowiązków przekazywanych poszczególnym osobom w KRUS. Właściwie określony zakres uprawnień i odpowiedzialności decyduje o skuteczności zarządzania. Przekazanie tych obowiązków powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia/pełnomocnictwa albo wskazania w regulaminie organizacyjnym KRUS lub regulaminie organizacyjnym komórki/jednostki organizacyjnej KRUS. Wydane pełnomocnictwa/upoważnienia powinny być odnotowywane w zbiorczym rejestrze prowadzonym przez Biuro Organizacyjno-Prawne Centrali KRUS.
4. 
Cele i zarządzanie ryzykiem - proces zarządzania ryzykiem opiera się na następujących elementach:
1)
misji - najbardziej syntetycznie ujętym opisie wskazującym podstawową działalność jednostki;
2)
określeniu celów i zadań, monitorowaniu i ocenie ich realizacji - ocenę realizacji celów i zadań prowadzi się za pomocą kryteriów oszczędności, efektywności i skuteczności;
3)
identyfikacji ryzyka;
4)
analizie ryzyka;
5)
reakcji na ryzyko.
5. 
Mechanizmy kontroli - opierają się na następujących standardach:
1)
dokumentowanie kontroli zarządczej - dokumentacja kontroli zarządczej obejmuje: procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne oraz dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników, jak również dostęp do obowiązujących w KRUS przepisów wewnętrznych. Dokumentacja powinna być spójna i dostępna dla wszystkich zainteresowanych osób;
2)
nadzór - niezbędny nad wykonaniem zadań w celu ich oszczędnej, efektywnej i skutecznej realizacji. Zasady nadzoru w KRUS są wprowadzone w sposób formalny i zostały określone w wewnętrznych aktach normatywnych Prezesa KRUS;
3)
ciągłość działania - odnosi się do bieżących czynności, mających na celu zapobieganie (ograniczanie ryzyka) wystąpienia sytuacji awaryjnej oraz utrzymywaniu gotowości do natychmiastowej reakcji gdyby taka zaistniała. W ramach ciągłości działania funkcjonuje zasada planowania urlopów pracowniczych oraz stosowania sformalizowanego systemu zastępstw. System zastępstw powinien zostać opracowany w taki sposób, aby został zachowany podział odpowiedzialności i kompetencji oraz była przestrzegana zasada podwójnej pary oczu i rozdzielności funkcji;
4)
ochrona zasobów - obejmuje przede wszystkim: ochronę fizyczną KRUS i jej pracowników, ochronę zasobów materialnych, ochronę środków finansowych oraz bezpieczeństwo informacji, w tym ochronę danych osobowych. Dostęp do poszczególnych zasobów podlega bieżącej weryfikacji pod kątem przypisania wyłącznie do upoważnionych osób;
5)
szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych - zachowanie dokumentacji oraz jej prawidłowe zabezpieczenie przed osobami niepowołanymi oraz nieautoryzowanymi zmianami. Zalicza się do nich: dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, zatwierdzanie operacji, podział obowiązków, weryfikację operacji przed i po realizacji;
6)
mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych - zapewnienie bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych, w szczególności poprzez: przydzielanie uprawnień dostępu do systemów informatycznych, zabezpieczanie przed możliwością nieuprawnionych lub niezatwierdzonych modyfikacji systemów, podział obowiązków pomiędzy pracowników.
6. 
Informacja i komunikacja - powinna umożliwiać przepływ informacji w układzie pionowym i poziomym oraz prawidłowe jej zrozumienie przez adresatów (odbiorców). Osoby zarządzające i pozostali pracownicy powinni mieć zapewniony dostęp do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków, poprzez:
1)
bieżącą informację - zapewnienie w odpowiedniej formie i czasie, właściwych oraz rzetelnych informacji potrzebnych do realizacji zadań. Każdy pracownik powinien mieć dostęp do informacji, które są przez niego wykorzystywane w codziennej pracy;
2)
komunikację wewnętrzną - efektywne mechanizmy przekazywania informacji. Konieczne jest zapewnienie, że każdy pracownik będzie rozumiał cele jednostki i cele kontroli zarządczej, sposób jej funkcjonowania, a także swoją rolę i zakres swojej odpowiedzialności;
3)
komunikację zewnętrzną - system wymiany informacji z podmiotami zewnętrznymi, mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań.
7. 
Monitorowanie i ocena obejmuje:
1)
monitorowanie systemu kontroli zarządczej - badanie skuteczności poszczególnych elementów kontroli zarządczej, w celu bieżącego rozwiązywania zidentyfikowanych problemów;
2)
samoocenę;
3)
audyt wewnętrzny;
4)
uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej.
§  3. 
1. 
Zakres kontroli zarządczej w KRUS obejmuje:
1)
analizę i ocenę pod kątem, zgodności i kompletności przepisów prawnych obowiązujących KRUS, w tym wymaganych przepisów prawnych powszechnie obowiązujących, wewnętrznych aktów normatywnych Prezesa KRUS oraz procedur wewnętrznych Zintegrowanego Systemu Zarządzania, zwanego dalej "ZSZ oraz instrukcje, zakresy obowiązków, upoważnienia i inne dokumenty wewnętrzne regulujące działalność komórek/jednostek organizacyjnych KRUS;
2)
określenie celów i zadań KRUS oraz monitoring ich realizacji;
3)
identyfikację i ocenę ryzyka oraz określenie reakcji na zidentyfikowane ryzyko;
4)
przeprowadzanie okresowej samooceny stanu kontroli zarządczej;
5)
audyt wewnętrzny;
6)
kontrole wewnętrzne i zewnętrzne.
2. 
Zdefiniowane podejście do zapewnienia kontroli zarządczej sprzyja wykryciu słabości, ich analizie oraz określeniu możliwości ich wyeliminowania w celu zapewnienia:
1)
podejmowania działań zgodnie z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi przez wszystkich pracowników KRUS;
2)
skuteczności i efektywności działania - wykonywanie obowiązków służbowych przez pracowników KRUS z należytą starannością, profesjonalizmem, w granicach zadań wskazanych w kartach czynności, regulaminach organizacyjnych komórek/jednostek organizacyjnych KRUS oraz innych wytycznych;
3)
wiarygodności sprawozdań - rzetelne prowadzenie rachunkowości, w tym skuteczne wdrożenie budżetowania zadaniowego oraz sporządzanie sprawozdawczości wymaganej przepisami prawa, w której dane zostaną przedstawione rzetelnie i prawidłowo;
4)
ochrony zasobów o charakterze ludzkim, finansowym, technicznym, organizacyjnym i intelektualnym - wdrożenie odpowiednich procedur zabezpieczających przed zniszczeniem lub utratą, w tym ochronę danych osobowych i zasobów informatycznych;
5)
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania - zobowiązanie pracowników KRUS do przestrzegania przepisów wprowadzonego zarządzeniem Prezesa KRUS Kodeksu Etyki, określającego zasady postępowania w związku z wykonywaniem zadań publicznych oraz stanowiącego zbiór wartości i zasad, którymi powinni kierować się pracownicy w relacjach z interesantami, współpracownikami, przełożonymi oraz podwładnymi, jak również w relacjach interpersonalnych, niezwiązanych bezpośrednio z obowiązkami służbowymi;
6)
efektywności i skuteczności przepływu informacji - zapewnienie pracownikom KRUS dostępu do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków;
7)
zarządzanie ryzykiem - zasady zarządzania ryzykiem w KRUS zostały określone w zarządzeniu Prezesa KRUS w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w KRUS.
3. 
W celu dokonania w KRUS oceny efektywności procesów, ich monitorowania oraz obiektywnej analizy, zostały ustalone mierniki ich realizacji.
4. 
Skuteczność kontroli zarządczej opiera się na stałym monitorowaniu zadań wynikających z bieżącej działalności KRUS.

Rozdział  3

Podstawowe procesy kontroli zarządczej w KRUS

§  4. 
Do procesów kontroli zarządczej w KRUS należy w szczególności:
1)
planowanie działalności, w tym coroczne przygotowywanie Programu działania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i planów pracy komórek/jednostek organizacyjnych KRUS oraz odpowiednich planów finansowych, zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego w tej materii;
2)
monitorowanie realizacji planów i oceny stopnia osiąganych celów określonych w Księdze Procesów ZSZ oraz w obowiązującym wieloletnim planie/strategii działania KRUS;
3)
zarządzanie ryzykiem związanym z osiąganiem celów KRUS;
4)
przestrzeganie procedur kontrolnych;
5)
coroczne przygotowywanie Sprawozdania z działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników;
6)
przygotowywanie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej KRUS;
7)
publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej dokumentów określonych w komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej - rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne i rybołówstwo.
§  5. 
Pracownicy KRUS, realizując zadania wynikające z powierzonych im obowiązków służbowych, powinni kierować się następującymi kryteriami:
1)
legalnością - działania zgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, przepisami prawa wewnętrznego, umowami oraz decyzjami i innymi rozstrzygnięciami w sprawach indywidualnych;
2)
gospodarnością - oszczędne i wydajne gospodarowanie środkami, zgodnie z zasadą uzyskiwania najlepszych efektów przy możliwie najmniejszych nakładach;
3)
celowością - zapewnienie zgodności z celami określonymi dla konkretnej komórki/jednostki organizacyjnej KRUS, stosowanie metod i środków odpowiednich dla osiągnięcia celów oraz skuteczność osiągnięcia tych celów;
4)
rzetelnością - wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumienne i terminowe wykonywanie zobowiązań zgodnie z ich treścią, dokumentowanie badanych zagadnień zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, przestrzeganie wewnętrznych reguł funkcjonowania komórki/jednostki organizacyjnej KRUS.
§  6. 
Pracownicy KRUS, bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy, są zobowiązani do przeprowadzania samokontroli, w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa i obowiązki wynikające z kart czynności.
§  7. 
1. 
Kontrola funkcjonalna w KRUS obejmuje działania oparte na obowiązujących procedurach, umożliwiające przestrzeganie postanowień Kierownictwa KRUS.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, umożliwia podejmowanie przez kierowników komórek/jednostek organizacyjnych KRUS koniecznych działań identyfikujących i minimalizujących ryzyka zagrażające osiąganiu celów realizowanych przez poszczególne komórki/jednostki organizacyjne KRUS.
3. 
Celem kontroli funkcjonalnej jest zapewnienie zgodności wykonywanych czynności z procedurami, przepisami prawa i wewnętrznymi regulacjami obowiązującymi w KRUS, bieżące reagowanie na nieprawidłowości i uchybienia, a także monitorowanie efektywności wdrożonych mechanizmów kontrolnych.
§  8. 
1. 
Działalność kontrolna w KRUS wykonywana jest w celu wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu KRUS w każdym aspekcie jej działania i zmierza do podniesienia sprawności oraz efektywności działania poprzez usunięcie ujawnionych nieprawidłowości w wyniku kontroli, przyczyn i źródeł ich powstawania.
2. 
Kontrola wewnętrzna przeprowadzana jest w KRUS przez Biuro Audytu i Kontroli Centrali KRUS i komórki organizacyjne ds. kontroli oddziałów regionalnych KRUS, w oparciu o odpowiednie regulacje prawne.
3. 
Kontrola zewnętrzna w KRUS przeprowadzana jest przez upoważnione instytucje zewnętrzne, w szczególności: Najwyższą Izbę Kontroli, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
§  9. 
Dyrektorzy oddziałów regionalnych KRUS, przed złożeniem Prezesowi KRUS Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, mogą zobowiązać do złożenia Oświadczeń o stanie kontroli zarządczej zastępców dyrektorów, kierujących komórkami organizacyjnymi w oddziałach regionalnych KRUS i kierowników placówek terenowych KRUS, w zakresie kierowanych przez nich komórek organizacyjnych/placówek terenowych KRUS.

Rozdział  4

Struktura odpowiedzialności w ramach kontroli zarządczej w KRUS

§  10. 
W ramach realizacji zadań w zakresie kontroli zarządczej w KRUS:
1)
Prezes KRUS - jest odpowiedzialny za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w KRUS, w szczególności za:
a)
wyznaczanie kierunków działalności KRUS,
b)
zatwierdzanie Programu działania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz planów pracy komórek organizacyjnych Centrali KRUS,
c)
zatwierdzanie Sprawozdania z działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników oraz sprawozdań z realizacji planów pracy komórek organizacyjnych Centrali KRUS,
d)
podejmowanie decyzji o działaniach zwiększających skuteczność, efektywność i terminowość realizacji celów i zadań;
2)
Zastępcy Prezesa KRUS - sprawują bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Centrali KRUS, zgodnie z podległością wynikającą ze struktury organizacyjnej KRUS, w zakresie zapewnienia realizacji przypisanych im celów i zadań, w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy oraz wspierają działania na rzecz zwiększenia świadomości pracowników KRUS w zakresie kontroli zarządczej. Dokonują akceptacji:
a)
spraw przedkładanych do decyzji Prezesa KRUS,
b)
Programu działania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Sprawozdania z działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników,
c)
planów pracy nadzorowanych komórek organizacyjnych i sprawozdań z ich realizacji;
3)
Biuro Organizacyjno-Prawne Centrali KRUS - koordynuje poprawne funkcjonowanie kontroli zarządczej w KRUS, w szczególności w zakresie:
a)
przedstawiania informacji na temat stanu kontroli zarządczej w KRUS oraz propozycji usprawnień w tym zakresie,
b)
inicjowania działań w celu aktualizacji dokumentacji regulującej funkcjonowanie kontroli zarządczej,
c)
przedkładania wyników z przeprowadzonej samooceny kontroli zarządczej oraz procesu zarządzania ryzykiem do akceptacji Zastępcom Prezesa KRUS oraz do zatwierdzenia Prezesowi KRUS,
d)
zapewnienia jednolitych standardów (sposobów postępowania) w zakresie identyfikacji, analizy i oceny ryzyk oraz środków kontroli (mechanizmów kontroli) w KRUS,
e)
koordynowania procesu przeprowadzania samooceny w komórkach/jednostkach organizacyjnych KRUS,
f)
koordynowania procesu szacowania ryzyk w komórkach/jednostkach organizacyjnych KRUS,
g)
weryfikacji ryzyk i środków kontroli przekazywanych przez właścicieli ryzyk,
h)
zbierania danych dotyczących kontroli zarządczej z poszczególnych komórek/jednostek organizacyjnych KRUS, zbiorcze ich opracowywanie i przedkładanie Prezesowi KRUS,
i)
współpracy z komórkami organizacyjnymi w Centrali KRUS w zakresie integracji kontroli zarządczej z innymi działaniami w zakresie planowania i zarządzania,
j)
realizacji działań na rzecz zwiększenia świadomości wszystkich pracowników w zakresie kontroli zarządczej;
4)
Biuro Audytu i Kontroli Centrali KRUS - pełni funkcję doradczą dla Prezesa KRUS w zakresie realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, a w szczególności jej adekwatności, skuteczności i efektywności.

Rozdział  5

Samoocena i zarządzanie ryzykiem w kontroli zarządczej

§  11. 
1. 
Monitorowanie i ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w KRUS, dokonywana jest w oparciu o:
1)
przeprowadzaną samoocenę;
2)
zarządzanie ryzykiem.
2. 
Samoocena przeprowadzana jest przez pracowników oraz kierowników komórek/jednostek organizacyjnych KRUS za pomocą anonimowych ankiet do samooceny stanu kontroli zarządczej. Badanie przeprowadzane jest raz w roku, w terminie wskazanym przez Prezesa KRUS.
3. 
Oddziały regionalne KRUS sporządzają "Sprawozdanie z samooceny stanu kontroli zarządczej w roku... w OR KRUS w..." i przekazują do Biura Organizacyjno-Prawnego Centrali KRUS.
4. 
Biuro Organizacyjno-Prawne Centrali KRUS sporządza:
1)
"Sprawozdanie z samooceny stanu kontroli zarządczej w Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w... roku", które przekazuje kierownikom komórek organizacyjnych Centrali KRUS;
2)
"Sprawozdanie z samooceny stanu kontroli zarządczej w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w... roku", które przedkłada do akceptacji Zastępcom Prezesa KRUS, a następnie do zatwierdzenia Prezesowi KRUS.
5. 
Komórki organizacyjne Centrali KRUS oraz jednostki organizacyjne KRUS, dokonują udokumentowanego procesu zarządzania ryzykiem przynajmniej raz w roku, w terminie określonym przez Prezesa KRUS.
6. 
Zarządzanie ryzykiem, o którym mowa w ust. 5 należy dokonać zgodnie z:
1)
zarządzeniem Prezesa KRUS w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w KRUS;
2)
"Metodyką zarządzania ryzykiem w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
7. 
Po przeprowadzonym procesie zarządzania ryzykiem:
1)
oddziały regionalne KRUS sporządzają "Sprawozdanie z zarządzania ryzykiem w... roku w OR KRUS w.i przekazują do Biura Organizacyjno-Prawnego Centrali KRUS;
2)
Biuro Organizacyjno-Prawne Centrali KRUS sporządza "Sprawozdanie z zarządzania ryzykiem w... roku w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego", które przedkłada do akceptacji Zastępcom Prezesa KRUS, a następnie do zatwierdzenia Prezesowi KRUS.
1 Zmiany teksu jednolitego niniejszej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414.