Organizacja i funkcjonowanie internatów i burs szkolnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1980.5.30

Akt utracił moc
Wersja od: 21 kwietnia 1980 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY I WYCHOWANIA
z dnia 19 marca 1980 r. (Nr DW4-III-5171-13/80)
w sprawie organizacji i funkcjonowania internatów i burs szkolnych

Na podstawie art. 3, ust. 2, art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160 z późn. zm.) oraz art. 4, ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz. U. Nr 16, poz. 114 z późn. zm.) - zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organizację internatów szkół podstawowych, internatów i burs szkół ponadpodstawowych dla młodzieży niepracującej określa statut, stanowiący załącznik nr 1 oraz wytyczne do pracy internatów i burs, stanowiące załącznik nr 2.
2.
Postanowienia statutu nie dotyczą zakładów wychowawczych specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych specjalnych.
3.
Organizację internatów szkół artystycznych określają odrębne przepisy.
§  2.
1.
Otwarcie, przekształcenie lub likwidacja internatu (bursy) następuje na podstawie decyzji kuratora oświaty i wychowania.
2.
Decyzja w sprawach, o których mowa w ust. 1, dotyczące internatów szkół prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania, wydane są na wniosek lub w porozumieniu z właściwym ministrem.
§  3.
1.
Gospodarkę miejscami w internatach i bursach prowadzą:
1)
gminny (miejski) dyrektor szkół, inspektor oświaty i wychowania - w gminach oraz miastach nie podzielonych na dzielnice;
2)
kurator oświaty i wychowania - w miastach podzielonych na dzielnice.
2.
Gospodarkę miejscami w internatach szkół resortowych prowadzą organa wymienione w ust. 1 - w porozumieniu z właściwym resortem.
§  4.
1.
Bezpośredni nadzór nad internatem sprawuje dyrektor szkoły, przy której internat został utworzony.
2.
Bezpośredni nadzór nad bursą sprawuje kurator oświaty i wychowania, bądź z jego upoważnienia gminny dyrektor szkół lub inspektor oświaty i wychowania.
§  5.
1.
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie i bursie szkolnej wynosi:
-
przy szkołach podstawowych - od 25 do 30 wychowanków,
-
przy szkołach ponadpodstawowych - od 35 do 40 wychowanków.
2.
Wymiar czasu pracy wychowawczej z jedną grupą wychowawczą wynosi tygodniowo:
-
w internacie szkoły podstawowej - 70 godz. zegarowych,
-
w internacie szkoły ponadpodstawowej - 49 godz. zegarowych,
-
w bursie szkolnej - 55 godz. zegarowych.
§  6.
1.
Celem zapewnienia uczniom szkół podstawowych zakwaterowanym w internatach, prowadzonych przez te szkoły, opieki i bezpieczeństwa w porze nocnej (w godz. od 22 do 6 rano) zatrudnia się w tych internatach opiekunów nocnych.
2.
W uzasadnionych przypadkach opiekun nocny może być zatrudniony również w internacie szkoły ponadpodstawowej (bursie szkolnej), w którym(-ej) problemy opiekuńcze w porze nocnej nie mogą być rozwiązane w inny sposób. Decyzję w tej sprawie wydaje kurator oświaty i wychowania w porozumieniu z Ministerstwem Oświaty i Wychowania.
3.
Zakres czynności opiekuna nocnego ustala kierownik internatu (dyrektor bursy).
4.
Wysokość wynagrodzenia opiekuna nocnego określają odrębne przepisy.
§  7.
Tracą moc dotychczasowe przepisy w sprawach uregulowanych zarządzeniem, a w szczególności okólnik Ministerstwa Oświaty Nr 6 z dnia 30 marca 1948 r. w sprawie organizacji opieki wychowawczej i wynagrodzenia za czynności wychowawcze w państwowych internatach przy szkołach średnich (Dz. Urz. Min. Ośw. Nr 4, poz. 61 z 1948 r.).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

STATUT INTERNATU SZKOLNEGO I BURSY SZKOLNEJ

I.

 Postanowienia ogólne

§  1.
Ilekroć w statucie jest mowa o "internacie" lub "bursie" należy przez to rozumieć internat lub bursę dla uczniów szkół ogólnokształcących albo zawodowych dla młodzieży niepracującej.
§  2.
Bursa jest międzyszkolną placówką opiekuńczo-wychowawczą przeznaczoną dla młodzieży kształcącej się poza miejscem stałego zamieszkania, uczęszczającej do różnych szkół.
§  3.
1.
Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą określonej szkoły (zakładu zbiorczego) dla uczniów pobierających naukę poza miejscem stałego zamieszkania.
2.
Internat może być przekształcony w bursę w przypadku, gdy co najmniej 30% wychowanków stanowią uczniowie z trzech różnych szkół.
§  4.
Ilekroć w statucie i wytycznych będzie mowa bez bliższego określenia o internacie, należy przez to rozumieć także bursę szkolną.
§  5.
1.
Internat jest w zasadzie placówką koedukacyjną.
2.
W przypadkach uzasadnionych, można organizować internat wyłącznie dla dziewcząt lub wyłącznie dla chłopców.
§  6.
1.
Decyzja o otwarciu internatu może być podjęta, jeśli zapewniono:
1)
pomieszczenie - gwarantujące warunki prawidłowego rozwoju, bezpieczeństwa oraz należytej organizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej;
2)
wychowawców posiadających wymagane kwalifikacje oraz odpowiednich pracowników administracyjnych i obsługi;
3)
niezbędne środki finansowe.
2.
Decyzja o otwarciu internatu określa lokalizację oraz liczbę miejsc w internacie.
3.
Na jednego wychowanka w internacie powinno przypadać 5,0 m2 powierzchni mieszkalnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach można zezwolić na przyjęcie do internatu uczniów ponad limitowaną liczbę miejsc, zwiększając ich liczbę nie więcej niż o 10%.

II.

 Zadania internatu

§  7.
1.
Internat zapewnia wychowankom opiekę i wychowanie w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
2.
Do zadań internatu w szczególności należy:
1)
zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia i zakwaterowania,
2)
zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych,
3)
zapewnienie warunków do nauki, rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień,
4)
kształtowanie - zgodnych z założeniami socjalistycznego wychowania - postaw ideowych wychowanków,
5)
stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowanie kulturalnej rozrywki,
6)
upowszechnianie kultury fizycznej oraz nawyków stałego uprawiania sportu i dbałości o stan zdrowia,
7)
wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo-gospodarczych,
8)
wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności i samorządności.
§  8.
Internat planuje i realizuje swe zadania współdziałając ze szkołą, rodzicami wychowanków, organizacjami młodzieżowymi, społecznymi oraz instytucjami i placówkami w środowisku.

III.

 Wychowankowie

§  9.
1.
O przyjęcie do internatu może się ubiegać uczeń:
1)
mieszkający w miejscowości, z której codzienny dojazd do szkoły jest niemożliwy lub w istotny sposób utrudniony,
2)
wykazujący się co najmniej dobrą oceną z zachowania,
3)
posiadujący stan zdrowia kwalifikujący go do zamieszkania w internacie.
2.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych warunkami materialnymi, zdrowotnymi i wychowawczymi do internatu może być przyjęty uczeń zamieszkały w miejscowości będącej siedzibą szkoły, do której uczęszcza.
3.
Pierwszeństwo w przyjęciu do internatu przysługuje:
1)
wychowankom domów dziecka rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych,
2)
dzieciom samotnych matek lub ojców,
3)
dzieciom z rodzin wielodzietnych i rodzin znajdujących się w szczególnie trudnych warunkach materialnych,
4)
uczniom, którzy podjęli naukę w zawodzie szczególnie potrzebnym gospodarce narodowej,
5)
uczniom, którzy mieszkali w internacie w ubiegłym roku szkolnym i nadal odpowiadają ustalonym kryteriom,
6)
dzieciom nauczycieli.
§  10.
1.
Podanie wraz z innymi dokumentami określonymi w odrębnych przepisach składa uczeń (rodzice, opiekunowie) w szkole w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
2.
Uczniowi, który nie został przyjęty do internatu przysługuje prawo odwołania się do organu administracji oświatowej sprawującego nadzór nad szkołą, przy której zorganizowany jest internat lub bursa.
§  11.
1.
Prawa wychowanka przebywającego w internacie określa Kodeka Ucznia, a ponadto wychowanek ma prawo do:
1)
zakwaterowania, opieki lekarskiej oraz odpłatnego całodziennego wyżywienia,
2)
korzystania z urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień,
3)
wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą w innych zajęciach, sportowych, technicznych, artystycznych prowadzonych przez placówki i organizacje ideowo-wychowawcze i społeczne w środowisku,
4)
korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie,
5)
okresowego odwiedzania rodziców (opiekunów) i przyjmowania osób odwiedzających go na terenie internatu - za wiedzą wychowawcy,
6)
współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu.
2.
Obowiązki wychowanka przebywającego w internacie określa Kodeks Ucznia i regulamin wewnętrzny, a ponadto wychowanek ma obowiązek:
1)
systematycznie uczyć się, wzbogacać swą wiedzę, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki,
2)
współudziału w organizacji pracy i wypoczynku młodzieży mieszkającej w internacie,
3)
udzielania współmieszkańcom pomocy koleżeńskiej w nauce,
4)
utrzymywania czystości i estetyki pomieszczeń mieszkalnych, rekreacyjnych oraz otoczenia internatu,
5)
uczestniczenia w pracach społecznie użytecznych na rzecz szkoły, internatu i środowiska,
6)
udział w samoobsłudze koleżeńskiej w stołówce,
7)
dokonywania drobnych napraw oraz wykonywania urządzeń, lub ozdób służących poprawie estetyki i warunków życia w internacie,
8)
pomocy w dokonywaniu zakupów dla potrzeb internatu,
9)
współudziału w realizacji zadań podejmowanych przez własną grupę oraz inne grupy wychowawcze,
10)
regularnego uiszczenia opłat za wyżywienie w internacie.
§  12.
1.
Za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską oraz w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków, o których mowa w § 11 ust. 2, wychowanek może utracić prawo do zamieszkiwania w internacie.
2.
Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu - na wniosek rady wychowawczej internatu - podejmuje dyrektor szkoły, do której uczęszcza wychowanek; decyzja ta może być podjęta po wyczerpaniu wszystkich innych środków wychowawczych.
3.
Od decyzji, o której mowa w ust. 2, wychowanek może odwołać się do organu administracji oświatowej sprawującej bezpośredni nadzór nad szkołą.
4.
Wychowanek usunięty ze szkoły traci prawo do mieszkania w internacie.
5.
Wychowanek podejrzany o popełnienie czynu zabronionego prawem może pozostać w internacie do czasu ostatecznego wyjaśnienia sprawy.

IV.

 Organizacja pracy w internacie

§  13.
1.
Internat szkolny czynny jest w zasadzie w okresie całego roku szkolnego.
2.
W przypadkach uzasadnionych kurator oświaty i wychowania może podjąć decyzję o działalności internatu tylko w określonym okresie roku szkolnego.
3.
W przypadku internatów szkół prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania, decyzje, o których mowa w ust. 2, podejmowane są w uzgodnieniu z właściwym resortem.
§  14.
1.
Wychowankowie internatu podzieleni są na grupy wychowawcze.
2.
Grupa wychowawcza stanowi podstawową komórkę samorządu internatu.
3.
Wychowankowie grupy wybierają spośród siebie zarząd samorządu grupy.
4.
Do zadań zarządu samorządu grupy, realizowanych w uzgodnieniu z wychowawcą, należy w szczególności:
1)
inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do podnoszenia wyników nauczania i pracy opiekuńczo-wychowawczej w grupie,
2)
dokonywanie podziału zadań pomiędzy członków grupy,
3)
koordynowanie prac wykonywanych przez członków grupy,
4)
kontrola i ocena pracy wykonywanej przez członków grupy,
5)
regulowanie wewnętrznego życia grupy, rozstrzyganie sporów, wnioskowanie o wyróżnienia i nagrody.
§  15.
Opiekę wychowawczą nad grupą wychowawczą sprawuje wychowawca, który współdziała z młodzieżą w realizacji zadań grupy.
§  16.
1.
Wszyscy wychowankowie mieszkający w danym internacie tworzą samorząd internatu.
2.
Pracą samorządu internatu kieruje wybrany przez wychowanków zarząd samorządu internatu.
3.
Do zadań zarządu samorządu internatu w szczególności należy:
1)
współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz gospodarczej internatu,
2)
koordynowanie samorządnej działalności wychowanków i wszelkich prac podejmowanych przez grupy,
3)
poręczanie za wychowanków, rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia wychowanków,
4)
dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności opiekuńczo-wychowawczej młodzieży w internacie,
5)
reprezentowanie ogółu wychowanków i ich potrzeb na terenie internatu i szkoły.
§  17.
1.
W internacie może działać Związek Harcerstwa Polskiego lub Związek Socjalistycznej Młodzieży Polskiej.
2.
Zadania młodzieżowych organizacji działających na terenie internatu określają wytyczne władz tych organizacji oraz wytyczne do pracy internatów i burs szkolnych, stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  18.
1.
Tryb życia wychowanków w internacie reguluje wewnętrzny regulamin zgodny z ustaleniami Kodeksu Ucznia, statutu i wytycznych do pracy internatów i burs szkolnych, opracowany przez radę wychowawczą internatu i zarząd samorządu internatu.
2.
W internacie (lub w jego części), w którym mieszkają wyłącznie słuchacze policealnych studiów zawodowych, regulamin wewnętrzny może zawierać odrębne postanowienia, dostosowane do wielu tych słuchaczy.
3.
Rozkład dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz internatu lub środowiska, zajęcia kulturalne, sportowe oraz inne formy wypoczynku i rozrywki.
§  19.
Internat umożliwia, w miarę możliwości, uczniom zamieszkałym na stancjach lub dojeżdżającym do szkoły korzystanie:
1)
z pomieszczeń i pomocy dydaktycznych,
2)
różnych form zajęć wychowawczych i kulturalno-rozrywkowych,
3)
z urządzeń kąpielowych,
4)
z żywienia - na zasadach odpłatności określonych odrębnymi przepisami.
§  20.
Internat może być objęty patronatem komitetu opiekuńczego działającego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

V.

 Pracownicy

§  21.
1.
Internat zatrudnia:
1)
pracowników pedagogicznych,
2)
pracowników administracyjno-obsługowych.
2.
Pracownikami pedagogicznymi są: kierownik (dyrektor), zastępca kierownika (dyrektora), wychowawcy.
§  22.
1.
Obowiązki kierownika internatu określa art. 4 ust. 1-5 ustawy Karta praw i obowiązków nauczyciela oraz zarządzenia i wytyczne właściwych władz oświatowych.
2.
Kierownik internatu jest członkiem rady pedagogicznej szkoły.
3.
Dyrektor bursy lub jego zastępcy uczestniczą w posiedzeniach rad pedagogicznych szkół, których uczniowie zamieszkują w bursie
§  23.
1.
Obowiązki wychowawcy internatu określają odpowiednie postanowienia art. 3 ustawy Karta praw i obowiązków nauczyciela, a ponadto do obowiązków wychowawcy należy:
1)
stwarzanie wychowankom odpowiednich warunków do nauki wypoczynku w internacie,
2)
ustalanie wspólnie z zarządem samorządu grupy zadań i kierowanie prawidłowym ich wykonywaniem,
3)
wyrabianie u wychowanków samodzielności i wdrażanie ich do samoobsługi w internacie i w domu,
4)
udzielanie pomocy w rozwijaniu działalności samorządowej wychowanków w internacie,
5)
udzielanie porad i pomocy wychowankom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle niepowodzeń szkolnych i kontaktów rówieśniczych,
6)
dokonywanie, wspólnie z zarządem samorządu grupy, oceny wychowanków w zakresie nauki i zachowania w internacie,
7)
współdziałanie z nauczycielami i rodzicami w zakresie postępów w nauce i zachowania poszczególnych wychowanków,
8)
troska o stan zdrowia i bezpieczeństwo wychowanków oraz kształtowanie u nich nawyków przestrzegania zasad higieny.
2.
W przypadku omawiania spraw wychowanków internatu, wychowawca uczestniczy w zebraniach rady pedagogicznej szkoły.
§  24.
Obowiązki pracowników służby zdrowia, zatrudnionych w internatach określają odrębne przepisy.

VI.

 Rada wychowawcza internatu

§  25.
1.
Rada wychowawcza internatu jest organem powołanym do opracowywania planów pracy i programów działania oraz do opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo-wychowawczych i organizacyjno-gospodarczych.
2.
Przewodniczącym rady wychowawczej jest kierownik internatu. Członkami jej są pracownicy pedagogiczni.
3.
Na posiedzenia rady wychowawczej, poświęcone problemom młodzieży, zapraszani są przedstawiciele zarządu samorządu internatu.
4.
Na posiedzenia rady wychowawczej mogą być zapraszani inni pracownicy internatu i szkoły, a także przedstawiciele instytucji i organizacji współdziałających z placówką.
§  26.
1.
Zakres i tryb pracy rady wychowawczej określają odrębne przepisy.
2.
Do zadań rady wychowawczej internatu należy w szczególności:
1)
inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo-wychowawczej,
2)
opracowywanie programu i planu działalności opiekuńczo-wychowawczej internatu,
3)
dokonywanie analizy i oceny działalności opiekuńczo-wychowawczej i gospodarczej internatu, ustalanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia poziomu jej działalności,
4)
podejmowanie decyzji w sprawie nagradzania i udzielania kar wychowankom,
5)
organizowanie samokształcenia wychowawców.

VII.

 Gospodarka finansowa, materiałowa i dokumentacja

§  27.
1.
Internat organizuje żywienie wychowanków według norm żywieniowych i stawek finansowych ustalonych dla internatu.
2.
Wychowankowie mogą otrzymać na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów żywienia pomoc stypendialną, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  28.
Internat prowadzi następującą dokumentację:

- dzienniki zajęć grup wychowawczych,

- dzienniki zajęć kół i zespołów zainteresowań,

- księgę ewidencji wychowanków, według druków znormalizowanych,

- książkę wyjść i wyjazdów wychowanków,

- roczny plan pracy internatu,

- plan dyżurów personelu pedagogicznego,

- książkę protokołów rady wychowawczej internatu,

- plan hospitacji kierownika (dyrektora) placówki,

- arkusze spostrzeżeń o pracy pracowników pedagogicznych.

§  29.
Internat prowadzi działalność finansową i administracyjną według zasad określonych odrębnymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYTYCZNE

do pracy internatów i burs szkolnych

I.

 Postanowienia ogólne

1. Internat, jako placówka wspomagająca i uzupełniająca pracę szkoły oraz przejmująca od rodziny funkcje opiekuńczo-wychowawcze na okres pobytu wychowanka w placówce, ma obowiązek tworzenia dla młodzieży optymalnych warunków bytowych oraz służących osiąganiu pożądanych efektów pracy dydaktyczno-wychowawczej. Niniejsze wytyczne służyć mają właściwej realizacji określonych statutem internatu celów i zadań.

2. Ilekroć w wytycznych będzie mowa o internacie, należy przez to rozumieć również bursę szkolną.

II.

 Warunki socjalno-bytowe

1. Internat zapewnia wychowankom w okresie nauki szkolnej zakwaterowanie w pomieszczeniach mieszkalnych, warunki do nauki, wypoczynku oraz utrzymania codziennej higieny osobistej, a w szczególności:

1) indywidualne miejsce do spania wyposażone w pościel, bieliznę pościelową, meble do wypoczynku, nauki i przechowywania odzieży, bielizny, obuwia, pomocy szkolnych i przyborów osobistych;

2) oświetlenie zgodne z normami wymaganymi przy indywidualnej pracy z książką;

3) ciepłą wodę do codziennego mycia i kąpieli oraz warunki do utrzymania intymnej higieny osobistej. W przypadku, gdy internat nie dysponuje odpowiednimi pomieszczeniami i urządzeniami kąpielowymi - obowiązany jest, ale rzadziej niż raz w tygodniu, organizować kąpiel przy wykorzystaniu urządzeń publicznych bądź stanowiących własność innych organizacji lub instytucji.

2. Internat zapewnia wychowankom całodzienne wyżywienie zgodne z obowiązującymi normami finansowymi i zasadami racjonalnego żywienia, a ponadto umożliwia:

1) przygotowywanie przez wychowanków we własnym zakresie, w wyodrębnionym, odpowiednio wyposażonym miejscu, gorących potraw i napojów między zasadniczymi posiłkami,

2) korzystanie z wyżywienia uczniom spoza internatu przede wszystkim zamieszkałym na stancjach oraz innym osobom według zasad określonych odrębnymi przepisami.

III.

 Higiena i zdrowie

1. Internat stwarza warunki dla zachowania zdrowia, przestrzegania higieny i czystości osobistej oraz estetyki pomieszczeń, urządzeń i otoczenia placówki, a także kształtuje trwałe nawyki i potrzeby w tym zakresie, przy czym:

1) sprzątanie pomieszczeń mieszkalnych wykonują zamieszkujący je wychowankowie,

2) sprzątanie pomieszczeń gospodarczych i ogólnego użytku wykonuje personel obsługowy z udziałem wychowanków, środki i urządzenia do bieżącego utrzymywania czystości powinny być stale dostępne dla wychowanków.

2. Internat zapewnia wychowankom miejsce i urządzenia do dokonywania drobnych przepierek, suszenia, prasowania oraz konserwacji odzieży i obuwia.

3. Internat zapewnia wychowankom opiekę lekarską i stomatologiczną oraz pierwszą pomoc medyczną, przy czym:

1) personel służby zdrowia przy pomocy wychowawców, prowadzi działalność profilaktyczną w zakresie higieny, pielęgnacji i utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanków,

2) wychowankowie chorzy, wymagający izolowania, umieszczani są w odpowiednio wyodrębnionych pomieszczeniach, wyposażonych zgodnie z wymogami określonymi w oddzielnych przepisach,

3) do udzielania pierwszej pomocy medycznej internat dysponuje podręczną apteczką wyposażoną według zasad określonych przepisami resortu zdrowia.

4. Wychowankowie, jeśli pozwolą na to warunki, winni odbywać codzienną gimnastykę poranną.

IV.

 Nauka wychowanków

1. Internat zapewnia wychowankom warunki do nauki własnej i pomaga w osiąganiu powodzenia szkolnego.

2. Internat zapewnia pomieszczenia do nauki; nauka własna wychowanków może odbywać się także w pokojach mieszkalnych i innych pomieszczeniach internatu lub udostępnionych przez szkoły.

3. Internat zapewnia do dyspozycji wychowanków, niezbędne pomoce do nauki, a w szczególności: zestawy lektury podstawowej i uzupełniającej, podręczniki szkolne, encyklopedie, słowniki, albumy z rożnych dziedzin wiedzy, zestawy podręcznych map i atlasów, pomoce audiowizualne i w miarę możliwości urządzenia kreślarskie dla uczniów niektórych szkół zawodowych.

4. Internat umożliwia korzystanie z audycji radiowych i telewizyjnych wspierających program nauczania lub budzących szczególne zainteresowania wychowanków,

5. Internat organizuje w formie pomocy koleżeńskiej zajęcia służące wyrównywaniu braków w nauce, wynikających z chorób, wypadków losowych i innych obiektywnych przyczyn.

6. Nauka wychowanków poszczególnych grup odbywa się w stałym czasie, określonym rozkładem dnia.

7. Wychowawcy grup wychowawczych współdziałają z wychowawcami klas oraz innymi nauczycielami swoich podopiecznych - zwłaszcza uczniów klas pierwszych - w celu bieżącej znajomości ich postępów w nauce i zachowaniu, a także w zakresie usuwania pojawiających się trudności.

V.

 Czas wolny wychowanków

1. Internat stwarza wychowankom warunki do racjonalnego i atrakcyjnego wykorzystywania czasu wolnego od obowiązków wobec szkoły i internatu; czas wolny dla wychowanków poszczególnych grup wychowawczych przypada w stałej, określonej rozkładem dnia porze.

2. Wychowankowie internatu winni indywidualnie lub zbiorowo uczestniczyć w zajęciach służących kształtowaniu pożądanych wzorów spędzania czasu wolnego i uczestniczenia w kulturze oraz ujawnianiu i rozwijaniu ich uzdolnień, zainteresowań i zamiłowań. W tym celu na zasadach dobrowolnego wyboru mogą:

1) uczestniczyć w zajęciach organizowanych przez internat, szkołę i placówki wychowania pozaszkolnego,

2) uczestniczyć w działalności ZHP lub ZSMP oraz organizacji społecznych działających na terenie szkoły,

3) brać udział - za zgodą wychowawcy - w zajęciach klubów, towarzystw, organizacji, instytucji sportowych, turystycznych kulturalnych i innych - w środowisku.

3. Internat organizuje udział wychowanków w pracach społecznie-użytecznych na rzecz internatu i środowiska. Wychowankowie biorą także udział w pracach społecznie-użytecznych organizowanych przez swoje szkoły.

4. W ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej i przygotowania do życia internat organizuje - w miarę możliwości - zajęcia z zakresie gospodarstwa domowego: gotowania, kroju, szycia, naprawy drobnego sprzętu, urządzania wnętrz, kształtuje nawyki kultury życia codziennego, uczy korzystania ze sprzętu i urządzeń przydatnych do wykonywania czynności samoobsługowych.

5. Internat umożliwia wychowankom uczestniczenie w seansach filmowych, spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach, dyskotekach i innych imprezach organizowanych przez zawodowe placówki kulturalne.

6. Internat organizuje, bądź umożliwia udział wychowanków w wieczorkach tanecznych i klubach, dyskotekach, spotkaniach towarzyskich organizowanych w placówce, szkołach, placówkach wychowania pozaszkolnego bądź w innych internatach.

7. Korzystanie z audycji radiowych i telewizyjnych może odbywać się - za zgodą kierownika placówki - po godzinie 22.00 pod warunkiem, że nie zakłóci to wypoczynku pozostałych współmieszkańców internatu.

8. Wychowankowie internatów szkół ponadpodstawowych mogą w czasie wolnym wychodzić poza obręb internatu, po uprzednim wpisaniu się do książki wyjść; wychowankowie szkół podstawowych wyłącznie po uzyskaniu zgody wychowawcy internatu. Poza czasem wolnym wyznaczonym regulaminem, każdorazowe wyjście z internatu wymaga zgody wychowawcy.

9. Wychowankowie internatu po uzgodnieniu z wychowawcą mogą wyjeżdżać do rodziców w każdą niedzielę, święto i inne dni wolne od nauki.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą kierownictwa internatu, dopuszcza się wyjazd wychowanka także w innych terminach.

VI.

 Organizacja grup wychowawczych

1. Wychowankowie internatu są podzieleni na grupy wychowawcze nad którymi opiekę sprawują wychowawcy grup.

Podziału wychowanków na grupy wychowawcze dokonuje kierownik internatu, w porozumieniu z radą wychowawczą i zarządem samorządu internatu. Dopuszcza się zróżnicowanie liczebności poszczególnych grup wychowawczych w placówce.

2. Przy organizacji i ustalaniu liczebności grup wychowawczych uwzględnić należy między innymi:

1) zróżnicowanie wieku i zainteresowań wychowanków,

2) czas rozpoczynania i kończenia zajęć lekcyjnych i praktyk szkolnych,

3) pory spożywania posiłków,

4) elastyczność w ustalaniu godzin na naukę własną.

3. Każda placówka winna określić właściwe sobie zasady organizacyjne grup wychowawczych; przy organizacji grup należy w miarę możliwości dawać wychowankom prawo doboru osób w grupach i pomieszczeniach sypialnych.

4. W grupach wychowawczych mogą być organizowane kilkuosobowe zespoły, których zadaniem będzie przyspieszenie okresu adaptacji wychowanków do nowych warunków, udzielanie wzajemnej pomocy w nauce szkolnej itp.

5. Wychowawca grupy sprawuje opiekę wychowawczą nad wychowankami w grupie, inspiruje i kieruje samorządną działalnością grupy, a w szczególności:

1) wspólnie z wychowankami określa zadania grupy i pomaga w ich realizacji,

2) jest rzecznikiem spraw wychowanków grupy wobec rady wychowawczej internatu,

3) podejmuje decyzje w sprawie udziału wychowanków w zajęciach klubów, towarzystw i instytucji prowadzonych poza internatem,

4) dokonuje oceny poszczególnych wychowanków oraz działalności całej grupy.

VII.

 Samorząd w internacie

1. Wychowankowie internatu tworzą samorząd; podstawowym ogniwem samorządu w internacie jest grupa wychowawcza.

2. Grupa wychowawcza wybiera spośród siebie zarząd samorządu grupy, w skład którego wychodzą: przewodniczący oraz od 2 do 4 członków.

3. Zarząd samorządu grupy wybierany jest w wyborach jawnych bezpośrednich, na początku każdego roku szkolnego w zasadzie na okres jednego roku.

4. Zarząd samorządu grupy realizuje zadania określone statutem internatu, a w szczególności zadania służące:

1) udzielaniu wzajemnej pomocy w nauce, zwłaszcza w wyrównywaniu poziomu wiedzy, uzupełnianiu braków wynikających z różnych obiektywnych przyczyn,

2) organizowaniu życia kulturalnego członków grupy w internacie oraz - w porozumieniu z wychowawcą - udziału w ogólnie dostępnych imprezach sportowych, artystycznych i kulturalnych w środowisku,

3) utrzymywaniu czystości, porządku i estetyki w pomieszczeniach grupy, kształtowaniu nawyków higieniczno-sanitarnych i porządkowych,

4) przestrzeganiu regulaminu internatu, zwłaszcza stosowania się do ogólnie uznanych norm współżycia, zachowania ciszy nocnej oraz podczas nauki własnej bądź innych zajęć.

Ponadto do zadań samorządu grupy należy:

5) przydział członkom grupy stałych i doraźnych obowiązków i zadań służących usprawnianiu różnych dziedzin życia w placówce, zwłaszcza zaś zająć samoobsługowych, dyżurów w stołówce, zajęć porządkowych i innych,

6) czuwanie nad rzetelnym wywiązywaniem się członków grupy z obowiązków szkolnych, udział w zajęciach, zwłaszcza lekcyjnych, wykonywanie prac domowych,

7) rozpatrywanie wszelkich przejawów naruszania przez członków grupy norm współżycia społecznego,

8) reprezentowanie opinii członków grupy wobec wychowawcy samorządu internatu oraz kierownictwa placówki.

5. Zarząd samorządu internatu wybiera się w placówkach mających co najmniej dwie grupy wychowawcze, przy czym:

1) zarząd samorządu internatu jest wybierany na początku każdego roku szkolnego, na okres jednego roku szkolnego,

2) zarząd samorządu internatu wybierany jest na ogólnym zebraniu wychowanków,

3) w internatach o większej liczbie wychowanków wybory mogą odbywać się na zebraniu delegatów,

4) w skład zarządu samorządu internatu wchodzą przedstawiciele wszystkich grup wychowawczych oraz przedstawiciel szkolnego ogniwa młodzieżowej organizacji ideowo-wychowawczej,

5) zarząd samorządu internatu wybiera spośród siebie przewodniczącego, jednego lub dwóch zastępców oraz sekretarza i skarbnika,

6) skład zarządu samorządu internatu może być w ciągu roku wymieniany lub uzupełniany,

7) w wybranym zarządzie samorządu internatu następuje podział funkcji i zadań.

6. Zarząd samorządu internatu może tworzyć stałe i doraźne sekcje i zespoły problemowe, zajmujące się określonymi dziedzinami życia w internacie.

7. Zadania zarządu samorządu internatu określa § 16 ust. 3 statutu internatu, a ponadto zadaniem zarządu jest:

1) upowszechnianie wśród młodzieży problematyki ideowej, społecznej gospodarczej oraz wiedzy politycznej,

2) inicjowanie i koordynowanie działalności kulturalnej, sportowej, turystycznej i rozrywkowej w internacie, organizowanie zespołów, kół, klubów zainteresowań, a także innych form pracy wynikających z planu działania placówki,

3) współdecydowanie o sposobie wydatkowania środków finansowych, będących w dyspozycji internatu, przeznaczonych na cele kulturalno-oświatowe,

4) organizowanie i ocena współzawodnictwa pomiędzy grupami wychowawczymi,

5) występowanie z wnioskami o nagrody i wyróżnienia za działalność społeczną na rzecz internatu,

6) zgłaszanie postulatów i wniosków do kierownictwa internatu oraz szkoły w zakresie całokształtu działalności opiekuńczo-wychowawczej internatu.

8. Zarząd samorządu internatu konsultuje i uzgadnia program swej działalności z kierownikiem internatu, a pod koniec kadencji przedstawia sprawozdanie ze swej działalności ogółowi wychowanków oraz kierownikowi placówki.

VIII.

 Młodzieżowe organizacje ideowo-wychowawcze

1. W internacie może działać Związek Harcerstwa Polskiego lub Związek Socjalistycznej Młodzieży Polskiej.

2. Zadania młodzieżowych organizacji ideowo-wychowawczych na terenie internatu określają właściwe dla nich instancje macierzystych organizacji.

W szczególności pożądane jest:

1) organizowanie ogółu wychowanków do udziału w masowych przedsięwzięciach o charakterze ideowo-wychowawczym,

2) organizowanie imprez ideowo-wychowawczych z okazji doniosłych rocznic i wydarzeń społecznych,

3) organizowanie działalności klubowej w zakresie problematyki światopoglądowej, ideologicznej i wiedzy politycznej,

4) organizowanie spotkań wychowanków z działaczami gospodarczymi i politycznymi,

5) upowszechnianie harcerskich form i metod pracy ideowo-wychowawczej w samorządnej działalności internatu,

6) inicjowanie i współdziałanie w rozwoju działalności kulturalnej, rozrywkowej, turystycznej i sportowej w czasie wolnym,

7) organizowanie udziału wychowanków internatu w biwakach i rajdach,

8) uczestniczenie w pracach zarządu samorządu internatu.

IX.

 Współdziałanie z rodzicami i opiekunami wychowanków oraz ze środowiskiem społecznym

1. Internat współdziała z rodzicami i opiekunami swoich wychowanków w zakresie spraw dotyczących postępów w nauce, rozwiązywania problemów wychowawczych i opiekuńczych oraz problemów materialnych i organizacyjnych internatu.

2. Rodzice mogą odwiedzać swoje dzieci mieszkające w internacie, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie placówki.

3. Internat współdziała z zakładem opiekuńczym, zakładami pracy, organizacjami społecznymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi w zakresie tworzenia optymalnych warunków pracy opiekuńczo-wychowawczej.

4. Internat współdziała z domami dziecka, rodzinnymi domami dziecka i w miarę potrzeby z innymi placówkami opieki całkowitej w zakresie postępów w nauce, problemów wychowawczych oraz zabezpieczenia materialnego przebywających w internacie wychowanków tych placówek.

X.

 Regulamin internatu

1. Internat posiada własny regulamin wewnętrzny, zgodny z ustaleniami Kodeksu ucznia, statutu i wytycznych do pracy internatów i burs szkolnych oraz uwzględniający specyfikę środowiska, w którym się znajduje.

2. Regulamin opracowuje rada wychowawcza wspólnie z zarządem samorządu internatu, na początku każdego roku szkolnego.

3. Regulamin winien uwzględniać tygodniowy rozkład zajęć z uwzględnieniem niedziel i dni świątecznych.

4. Regulamin w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzebami młodzieży powinien zakładać możliwość zmiany porządku dnia lub tygodnia.