Organizacja i funkcjonowanie internatów i burs szkolnych.
Dz.Urz.MEN.1980.5.30
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY I WYCHOWANIA
z dnia 19 marca 1980 r. (Nr DW4-III-5171-13/80)
w sprawie organizacji i funkcjonowania internatów i burs szkolnych
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
STATUT INTERNATU SZKOLNEGO I BURSY SZKOLNEJ
STATUT INTERNATU SZKOLNEGO I BURSY SZKOLNEJ
I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
II.
Zadania internatu
Zadania internatu
III.
Wychowankowie
Wychowankowie
IV.
Organizacja pracy w internacie
Organizacja pracy w internacie
V.
Pracownicy
Pracownicy
VI.
Rada wychowawcza internatu
Rada wychowawcza internatu
VII.
Gospodarka finansowa, materiałowa i dokumentacja
Gospodarka finansowa, materiałowa i dokumentacja
- dzienniki zajęć grup wychowawczych,
- dzienniki zajęć kół i zespołów zainteresowań,
- księgę ewidencji wychowanków, według druków znormalizowanych,
- książkę wyjść i wyjazdów wychowanków,
- roczny plan pracy internatu,
- plan dyżurów personelu pedagogicznego,
- książkę protokołów rady wychowawczej internatu,
- plan hospitacji kierownika (dyrektora) placówki,
- arkusze spostrzeżeń o pracy pracowników pedagogicznych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYTYCZNE
do pracy internatów i burs szkolnych
WYTYCZNE
do pracy internatów i burs szkolnych
I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
2. Ilekroć w wytycznych będzie mowa o internacie, należy przez to rozumieć również bursę szkolną.
II.
Warunki socjalno-bytowe
Warunki socjalno-bytowe
1) indywidualne miejsce do spania wyposażone w pościel, bieliznę pościelową, meble do wypoczynku, nauki i przechowywania odzieży, bielizny, obuwia, pomocy szkolnych i przyborów osobistych;
2) oświetlenie zgodne z normami wymaganymi przy indywidualnej pracy z książką;
3) ciepłą wodę do codziennego mycia i kąpieli oraz warunki do utrzymania intymnej higieny osobistej. W przypadku, gdy internat nie dysponuje odpowiednimi pomieszczeniami i urządzeniami kąpielowymi - obowiązany jest, ale rzadziej niż raz w tygodniu, organizować kąpiel przy wykorzystaniu urządzeń publicznych bądź stanowiących własność innych organizacji lub instytucji.
2. Internat zapewnia wychowankom całodzienne wyżywienie zgodne z obowiązującymi normami finansowymi i zasadami racjonalnego żywienia, a ponadto umożliwia:
1) przygotowywanie przez wychowanków we własnym zakresie, w wyodrębnionym, odpowiednio wyposażonym miejscu, gorących potraw i napojów między zasadniczymi posiłkami,
2) korzystanie z wyżywienia uczniom spoza internatu przede wszystkim zamieszkałym na stancjach oraz innym osobom według zasad określonych odrębnymi przepisami.
III.
Higiena i zdrowie
Higiena i zdrowie
1) sprzątanie pomieszczeń mieszkalnych wykonują zamieszkujący je wychowankowie,
2) sprzątanie pomieszczeń gospodarczych i ogólnego użytku wykonuje personel obsługowy z udziałem wychowanków, środki i urządzenia do bieżącego utrzymywania czystości powinny być stale dostępne dla wychowanków.
2. Internat zapewnia wychowankom miejsce i urządzenia do dokonywania drobnych przepierek, suszenia, prasowania oraz konserwacji odzieży i obuwia.
3. Internat zapewnia wychowankom opiekę lekarską i stomatologiczną oraz pierwszą pomoc medyczną, przy czym:
1) personel służby zdrowia przy pomocy wychowawców, prowadzi działalność profilaktyczną w zakresie higieny, pielęgnacji i utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanków,
2) wychowankowie chorzy, wymagający izolowania, umieszczani są w odpowiednio wyodrębnionych pomieszczeniach, wyposażonych zgodnie z wymogami określonymi w oddzielnych przepisach,
3) do udzielania pierwszej pomocy medycznej internat dysponuje podręczną apteczką wyposażoną według zasad określonych przepisami resortu zdrowia.
4. Wychowankowie, jeśli pozwolą na to warunki, winni odbywać codzienną gimnastykę poranną.
IV.
Nauka wychowanków
Nauka wychowanków
2. Internat zapewnia pomieszczenia do nauki; nauka własna wychowanków może odbywać się także w pokojach mieszkalnych i innych pomieszczeniach internatu lub udostępnionych przez szkoły.
3. Internat zapewnia do dyspozycji wychowanków, niezbędne pomoce do nauki, a w szczególności: zestawy lektury podstawowej i uzupełniającej, podręczniki szkolne, encyklopedie, słowniki, albumy z rożnych dziedzin wiedzy, zestawy podręcznych map i atlasów, pomoce audiowizualne i w miarę możliwości urządzenia kreślarskie dla uczniów niektórych szkół zawodowych.
4. Internat umożliwia korzystanie z audycji radiowych i telewizyjnych wspierających program nauczania lub budzących szczególne zainteresowania wychowanków,
5. Internat organizuje w formie pomocy koleżeńskiej zajęcia służące wyrównywaniu braków w nauce, wynikających z chorób, wypadków losowych i innych obiektywnych przyczyn.
6. Nauka wychowanków poszczególnych grup odbywa się w stałym czasie, określonym rozkładem dnia.
7. Wychowawcy grup wychowawczych współdziałają z wychowawcami klas oraz innymi nauczycielami swoich podopiecznych - zwłaszcza uczniów klas pierwszych - w celu bieżącej znajomości ich postępów w nauce i zachowaniu, a także w zakresie usuwania pojawiających się trudności.
V.
Czas wolny wychowanków
Czas wolny wychowanków
2. Wychowankowie internatu winni indywidualnie lub zbiorowo uczestniczyć w zajęciach służących kształtowaniu pożądanych wzorów spędzania czasu wolnego i uczestniczenia w kulturze oraz ujawnianiu i rozwijaniu ich uzdolnień, zainteresowań i zamiłowań. W tym celu na zasadach dobrowolnego wyboru mogą:
1) uczestniczyć w zajęciach organizowanych przez internat, szkołę i placówki wychowania pozaszkolnego,
2) uczestniczyć w działalności ZHP lub ZSMP oraz organizacji społecznych działających na terenie szkoły,
3) brać udział - za zgodą wychowawcy - w zajęciach klubów, towarzystw, organizacji, instytucji sportowych, turystycznych kulturalnych i innych - w środowisku.
3. Internat organizuje udział wychowanków w pracach społecznie-użytecznych na rzecz internatu i środowiska. Wychowankowie biorą także udział w pracach społecznie-użytecznych organizowanych przez swoje szkoły.
4. W ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej i przygotowania do życia internat organizuje - w miarę możliwości - zajęcia z zakresie gospodarstwa domowego: gotowania, kroju, szycia, naprawy drobnego sprzętu, urządzania wnętrz, kształtuje nawyki kultury życia codziennego, uczy korzystania ze sprzętu i urządzeń przydatnych do wykonywania czynności samoobsługowych.
5. Internat umożliwia wychowankom uczestniczenie w seansach filmowych, spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach, dyskotekach i innych imprezach organizowanych przez zawodowe placówki kulturalne.
6. Internat organizuje, bądź umożliwia udział wychowanków w wieczorkach tanecznych i klubach, dyskotekach, spotkaniach towarzyskich organizowanych w placówce, szkołach, placówkach wychowania pozaszkolnego bądź w innych internatach.
7. Korzystanie z audycji radiowych i telewizyjnych może odbywać się - za zgodą kierownika placówki - po godzinie 22.00 pod warunkiem, że nie zakłóci to wypoczynku pozostałych współmieszkańców internatu.
8. Wychowankowie internatów szkół ponadpodstawowych mogą w czasie wolnym wychodzić poza obręb internatu, po uprzednim wpisaniu się do książki wyjść; wychowankowie szkół podstawowych wyłącznie po uzyskaniu zgody wychowawcy internatu. Poza czasem wolnym wyznaczonym regulaminem, każdorazowe wyjście z internatu wymaga zgody wychowawcy.
9. Wychowankowie internatu po uzgodnieniu z wychowawcą mogą wyjeżdżać do rodziców w każdą niedzielę, święto i inne dni wolne od nauki.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą kierownictwa internatu, dopuszcza się wyjazd wychowanka także w innych terminach.
VI.
Organizacja grup wychowawczych
Organizacja grup wychowawczych
Podziału wychowanków na grupy wychowawcze dokonuje kierownik internatu, w porozumieniu z radą wychowawczą i zarządem samorządu internatu. Dopuszcza się zróżnicowanie liczebności poszczególnych grup wychowawczych w placówce.
2. Przy organizacji i ustalaniu liczebności grup wychowawczych uwzględnić należy między innymi:
1) zróżnicowanie wieku i zainteresowań wychowanków,
2) czas rozpoczynania i kończenia zajęć lekcyjnych i praktyk szkolnych,
3) pory spożywania posiłków,
4) elastyczność w ustalaniu godzin na naukę własną.
3. Każda placówka winna określić właściwe sobie zasady organizacyjne grup wychowawczych; przy organizacji grup należy w miarę możliwości dawać wychowankom prawo doboru osób w grupach i pomieszczeniach sypialnych.
4. W grupach wychowawczych mogą być organizowane kilkuosobowe zespoły, których zadaniem będzie przyspieszenie okresu adaptacji wychowanków do nowych warunków, udzielanie wzajemnej pomocy w nauce szkolnej itp.
5. Wychowawca grupy sprawuje opiekę wychowawczą nad wychowankami w grupie, inspiruje i kieruje samorządną działalnością grupy, a w szczególności:
1) wspólnie z wychowankami określa zadania grupy i pomaga w ich realizacji,
2) jest rzecznikiem spraw wychowanków grupy wobec rady wychowawczej internatu,
3) podejmuje decyzje w sprawie udziału wychowanków w zajęciach klubów, towarzystw i instytucji prowadzonych poza internatem,
4) dokonuje oceny poszczególnych wychowanków oraz działalności całej grupy.
VII.
Samorząd w internacie
Samorząd w internacie
2. Grupa wychowawcza wybiera spośród siebie zarząd samorządu grupy, w skład którego wychodzą: przewodniczący oraz od 2 do 4 członków.
3. Zarząd samorządu grupy wybierany jest w wyborach jawnych bezpośrednich, na początku każdego roku szkolnego w zasadzie na okres jednego roku.
4. Zarząd samorządu grupy realizuje zadania określone statutem internatu, a w szczególności zadania służące:
1) udzielaniu wzajemnej pomocy w nauce, zwłaszcza w wyrównywaniu poziomu wiedzy, uzupełnianiu braków wynikających z różnych obiektywnych przyczyn,
2) organizowaniu życia kulturalnego członków grupy w internacie oraz - w porozumieniu z wychowawcą - udziału w ogólnie dostępnych imprezach sportowych, artystycznych i kulturalnych w środowisku,
3) utrzymywaniu czystości, porządku i estetyki w pomieszczeniach grupy, kształtowaniu nawyków higieniczno-sanitarnych i porządkowych,
4) przestrzeganiu regulaminu internatu, zwłaszcza stosowania się do ogólnie uznanych norm współżycia, zachowania ciszy nocnej oraz podczas nauki własnej bądź innych zajęć.
Ponadto do zadań samorządu grupy należy:
5) przydział członkom grupy stałych i doraźnych obowiązków i zadań służących usprawnianiu różnych dziedzin życia w placówce, zwłaszcza zaś zająć samoobsługowych, dyżurów w stołówce, zajęć porządkowych i innych,
6) czuwanie nad rzetelnym wywiązywaniem się członków grupy z obowiązków szkolnych, udział w zajęciach, zwłaszcza lekcyjnych, wykonywanie prac domowych,
7) rozpatrywanie wszelkich przejawów naruszania przez członków grupy norm współżycia społecznego,
8) reprezentowanie opinii członków grupy wobec wychowawcy samorządu internatu oraz kierownictwa placówki.
5. Zarząd samorządu internatu wybiera się w placówkach mających co najmniej dwie grupy wychowawcze, przy czym:
1) zarząd samorządu internatu jest wybierany na początku każdego roku szkolnego, na okres jednego roku szkolnego,
2) zarząd samorządu internatu wybierany jest na ogólnym zebraniu wychowanków,
3) w internatach o większej liczbie wychowanków wybory mogą odbywać się na zebraniu delegatów,
4) w skład zarządu samorządu internatu wchodzą przedstawiciele wszystkich grup wychowawczych oraz przedstawiciel szkolnego ogniwa młodzieżowej organizacji ideowo-wychowawczej,
5) zarząd samorządu internatu wybiera spośród siebie przewodniczącego, jednego lub dwóch zastępców oraz sekretarza i skarbnika,
6) skład zarządu samorządu internatu może być w ciągu roku wymieniany lub uzupełniany,
7) w wybranym zarządzie samorządu internatu następuje podział funkcji i zadań.
6. Zarząd samorządu internatu może tworzyć stałe i doraźne sekcje i zespoły problemowe, zajmujące się określonymi dziedzinami życia w internacie.
7. Zadania zarządu samorządu internatu określa § 16 ust. 3 statutu internatu, a ponadto zadaniem zarządu jest:
1) upowszechnianie wśród młodzieży problematyki ideowej, społecznej gospodarczej oraz wiedzy politycznej,
2) inicjowanie i koordynowanie działalności kulturalnej, sportowej, turystycznej i rozrywkowej w internacie, organizowanie zespołów, kół, klubów zainteresowań, a także innych form pracy wynikających z planu działania placówki,
3) współdecydowanie o sposobie wydatkowania środków finansowych, będących w dyspozycji internatu, przeznaczonych na cele kulturalno-oświatowe,
4) organizowanie i ocena współzawodnictwa pomiędzy grupami wychowawczymi,
5) występowanie z wnioskami o nagrody i wyróżnienia za działalność społeczną na rzecz internatu,
6) zgłaszanie postulatów i wniosków do kierownictwa internatu oraz szkoły w zakresie całokształtu działalności opiekuńczo-wychowawczej internatu.
8. Zarząd samorządu internatu konsultuje i uzgadnia program swej działalności z kierownikiem internatu, a pod koniec kadencji przedstawia sprawozdanie ze swej działalności ogółowi wychowanków oraz kierownikowi placówki.
VIII.
Młodzieżowe organizacje ideowo-wychowawcze
Młodzieżowe organizacje ideowo-wychowawcze
2. Zadania młodzieżowych organizacji ideowo-wychowawczych na terenie internatu określają właściwe dla nich instancje macierzystych organizacji.
W szczególności pożądane jest:
1) organizowanie ogółu wychowanków do udziału w masowych przedsięwzięciach o charakterze ideowo-wychowawczym,
2) organizowanie imprez ideowo-wychowawczych z okazji doniosłych rocznic i wydarzeń społecznych,
3) organizowanie działalności klubowej w zakresie problematyki światopoglądowej, ideologicznej i wiedzy politycznej,
4) organizowanie spotkań wychowanków z działaczami gospodarczymi i politycznymi,
5) upowszechnianie harcerskich form i metod pracy ideowo-wychowawczej w samorządnej działalności internatu,
6) inicjowanie i współdziałanie w rozwoju działalności kulturalnej, rozrywkowej, turystycznej i sportowej w czasie wolnym,
7) organizowanie udziału wychowanków internatu w biwakach i rajdach,
8) uczestniczenie w pracach zarządu samorządu internatu.
IX.
Współdziałanie z rodzicami i opiekunami wychowanków oraz ze środowiskiem społecznym
Współdziałanie z rodzicami i opiekunami wychowanków oraz ze środowiskiem społecznym
2. Rodzice mogą odwiedzać swoje dzieci mieszkające w internacie, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie placówki.
3. Internat współdziała z zakładem opiekuńczym, zakładami pracy, organizacjami społecznymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi w zakresie tworzenia optymalnych warunków pracy opiekuńczo-wychowawczej.
4. Internat współdziała z domami dziecka, rodzinnymi domami dziecka i w miarę potrzeby z innymi placówkami opieki całkowitej w zakresie postępów w nauce, problemów wychowawczych oraz zabezpieczenia materialnego przebywających w internacie wychowanków tych placówek.
X.
Regulamin internatu
Regulamin internatu
2. Regulamin opracowuje rada wychowawcza wspólnie z zarządem samorządu internatu, na początku każdego roku szkolnego.
3. Regulamin winien uwzględniać tygodniowy rozkład zajęć z uwzględnieniem niedziel i dni świątecznych.
4. Regulamin w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzebami młodzieży powinien zakładać możliwość zmiany porządku dnia lub tygodnia.