Opracowywanie, uzgadnianie i ogłaszanie aktów prawnych w Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2003.2.31

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 2003 r.

DECYZJA NR 88
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 14 lipca 2003 r.
w sprawie opracowywania, uzgadniania i ogłaszania aktów prawnych w Straży Granicznej

Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844) ustala się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Decyzja określa tryb postępowania przy:
1)
opracowywaniu i uzgadnianiu projektów aktów normatywnych Komendanta Głównego Straży Granicznej;
2)
opracowywaniu i uzgadnianiu projektów innych aktów prawnych dotyczących funkcjonowania Straży Granicznej;
3)
rejestrowaniu i ogłaszaniu aktów normatywnych Komendanta Głównego Straży Granicznej;
4)
uzgadnianiu i opiniowaniu projektów aktów normatywnych otrzymywanych w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych lub międzyresortowych.
2.
Przepisy decyzji stosuje się odpowiednio przy opracowywaniu i uzgadnianiu projektów:
1)
porozumień zawieranych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej;
2)
umów międzynarodowych;
3)
aktów normatywnych wydawanych przez komendantów oddziałów i ośrodków szkolenia Straży Granicznej.
§  2.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1)
Komenda - Komendę Główną Straży Granicznej;
2)
Biuro Prawne - Biuro Prawne Komendy Głównej Straży Granicznej;
3)
Departament Prawny - Departament Prawny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Rozdział  2

Postępowanie przy opracowywaniu projektów aktów normatywnych

§  3.
1.
Inicjatywa wydania, zmiany lub uchylenia aktu normatywnego oraz przygotowanie projektu należy do właściwej merytorycznie, ze względu na przedmiot regulacji, jednostki organizacyjnej Komendy.
2.
Komendant Główny Straży Granicznej może wskazać jednostkę organizacyjną Komendy właściwą merytorycznie do przygotowania projektu aktu normatywnego.
3.
Projekt aktu normatywnego, dotyczący zadań kilku jednostek organizacyjnych Komendy, opracowuje jednostka, której zakresu działania przepis dotyczy w największym stopniu, w porozumieniu z pozostałymi jednostkami.
4.
Podjęcie prac nad przygotowaniem projektu aktu normatywnego o podstawowym znaczeniu dla organizacji i funkcjonowania Straży Granicznej należy poprzedzić opracowaniem podstawowych założeń projektu wraz z uzasadnieniem.
§  4.
1.
Projekt aktu normatywnego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, określonymi w odrębnych przepisach.
2.
Do projektu aktu normatywnego dołącza się uzasadnienie.

Rozdział  3

Uzgadnianie projektów aktów normatywnych opracowanych w Komendzie Głównej Straży Granicznej

§  5.
1.
Jednostka przygotowująca projekt uzgadnia merytorycznie projekt aktu normatywnego z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi Komendy. Jeżeli wydanie projektowanego aktu normatywnego spowoduje skutki finansowe, projekt wymaga uzgodnienia także z Biurem Finansów Komendy.
2.
Jeżeli projekt aktu normatywnego dotyczy organizacji lub funkcjonowania oddziałów lub ośrodków szkolenia Straży Granicznej wymaga on uzgodnienia z właściwym komendantem oddziału lub ośrodka szkolenia Straży Granicznej.
3.
Jeżeli projekt aktu normatywnego dotyczy praw lub obowiązków funkcjonariuszy Straży Granicznej albo uprawnień pracowniczych wymaga on zaopiniowania odpowiednio przez właściwą organizację związkową funkcjonariuszy albo pracowników.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne Komendy, do których został skierowany projekt aktu normatywnego do uzgodnienia, są obowiązane zająć stanowisko na piśmie w wyznaczonym terminie, zgłaszając uwagi lub informując o braku uwag.
2.
Termin, o którym mowa w ust. 1, ustala się, biorąc pod uwagę rodzaj i przedmiot aktu normatywnego oraz pilność sprawy. Wyznaczenie terminu krótszego niż 7 dni wymaga uzasadnienia.
3.
W przypadku niewskazania konkretnego terminu przez projektodawcę, przyjmuje się, że termin na zgłoszenie uwag wynosi 14 dni.
§  7.
1.
Ocena wszystkich uwag merytorycznych zgłaszanych w toku uzgodnień projektu aktu normatywnego należy do jednostki przygotowującej projekt.
2.
Jednostka przygotowująca projekt dąży do takiego zredagowania przepisów projektu, aby nie budziły one zastrzeżeń żadnej z zainteresowanych jednostek organizacyjnych Komendy.
3.
W przypadku powstania rozbieżności jednostka przygotowująca projekt podejmuje działania zmierzające do ich usunięcia w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi Komendy.
4.
W razie nieuzgodnienia stanowisk jednostka przygotowująca projekt przekazuje projekt do Biura Prawnego informując, które uwagi nie zostały uwzględnione i podaje przyczyny ich nieuwzględnienia.
5.
O uwzględnieniu lub odrzuceniu uwag, o których mowa w ust. 4, rozstrzyga Biuro Prawne, kierując się koniecznością zapewnienia zgodności opracowywanych projektów z obowiązującym systemem prawnym. W przypadku powstania trudnych do rozwiązania sporów merytorycznych, dyrektor Biura Prawnego przedkłada sprawę Komendantowi Głównemu Straży Granicznej do rozstrzygnięcia.
§  8.
1.
Uzgodniony pod względem merytorycznym projekt jednostka przygotowująca projekt przekazuje do Biura Prawnego celem oceny jego zgodności z obowiązującym prawem i zasadami techniki prawodawczej. Projekt ten powinien być parafowany przez radcę prawnego jednostki przygotowującej projekt lub osobę, która posiada kwalifikacje w zakresie legislacji albo osobę opracowującą projekt. Do przekazywanego projektu należy dołączyć jego zapis w wersji elektronicznej.
2.
Zaopiniowany pod względem prawnym i redakcyjnym projekt aktu normatywnego wydawanego przez Komendanta Głównego Straży Granicznej przedkładany jest przez dyrektora Biura Prawnego Komendantowi Głównemu Straży Granicznej do podpisu, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
3.
Projekt, o którym mowa w ust. 2, parafuje dyrektor Biura Prawnego lub jego zastępca za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym oraz kierownik jednostki przygotowującej projekt za zgodność pod względem merytorycznym.
4.
Zaopiniowany pod względem prawnym i redakcyjnym oraz zaakceptowany przez Komendanta Głównego Straży Granicznej projekt aktu normatywnego zawierającego przepisy powszechnie obowiązujące lub projekt umowy międzynarodowej, Biuro Prawne uzgadnia z:
1)
właściwymi merytorycznie jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organów podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2)
Departamentem Finansów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, jeżeli wydanie projektowanego aktu prawnego spowoduje skutki finansowe.
5.
Po przeprowadzeniu uzgodnień, o których mowa w ust. 4, Biuro Prawne przesyła projekt do Departamentu Prawnego z wnioskiem o nadanie dalszego biegu legislacyjnego, informując o rezultacie przeprowadzonych uzgodnień wewnątrzresortowych.
§  9.
Projekty aktów prawnych kierowników jednostek organizacyjnych Komendy podlegają uzgodnieniu pod względem merytorycznym z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi Komendy, a pod względem formalnoprawnym z radcą prawnym jednostki albo osobą, która posiada kwalifikacje w zakresie legislacji.

Rozdział  4

Uzgadnianie projektów aktów normatywnych otrzymywanych w toku uzgodnień zewnętrznych

§  10.
1.
Projekty aktów normatywnych otrzymane w toku uzgodnień wewnątrzresortowych lub międzyresortowych Biuro Prawne przekazuje do zainteresowanych jednostek organizacyjnych Komendy w celu zajęcia stanowiska lub zgłoszenia uwag.
2.
Zajęcie stanowiska lub zgłoszenie uwag dokonywane jest w formie pisemnej. W przypadku konieczności dokonania zmian w projekcie aktu prawnego, należy podać proponowane brzmienie przepisu wraz z uzasadnieniem.
3.
Z uwagi na obowiązujące terminy prac legislacyjnych - wskazany przez Biuro Prawne termin udzielenia odpowiedzi powinien być bezwzględnie przestrzegany.
4.
Jeżeli zachowanie wyznaczonego terminu udzielenia odpowiedzi jest niemożliwe, jednostka organizacyjna Komendy informuje o tym Biuro Prawne, które ustala dalszy tryb postępowania.
5.
Biuro Prawne w oparciu o przekazane uwagi jednostek organizacyjnych Komendy opracowuje w imieniu Komendy stanowisko do projektów, o których mowa w ust. 1.
§  11.
Przepisy § 10 nie naruszają odrębnie określonych zasad postępowania z dokumentami Unii Europejskiej.

Rozdział  5

Rejestrowanie i ogłaszanie aktów normatywnych

§  12.
1.
Oryginały aktów normatywnych Komendanta Głównego Straży Granicznej, opatrzone okrągłą pieczęcią Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz aktów prawnych kierowników jednostek organizacyjnych Komendy są rejestrowane i gromadzone w Biurze Prawnym. Kserokopie aktów prawnych są rozsyłane przez jednostkę przygotowującą projekt, zgodnie z opracowanym przez nią rozdzielnikiem.
2.
W rozdzielniku, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się jednostki organizacyjne Straży Granicznej i jednostki organizacyjne Komendy, których dotyczy akt normatywny oraz każdorazowo Inspektorat Nadzoru i Kontroli Komendanta Głównego Straży Granicznej.
3.
Biuro Prawne udostępnia zgromadzone akty prawne. W przypadku udostępniania aktów prawnych zawierających informacje niejawne stosuje się tryb postępowania określony w odrębnych przepisach.
§  13.
1.
Akty normatywne Komendanta Głównego Straży Granicznej ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Straży Granicznej. O ogłoszeniu aktu w Dzienniku Urzędowym postanawia dyrektor Biura Prawnego, na podstawie pisemnego upoważnienia Komendanta Głównego Straży Granicznej.
2.
W Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Straży Granicznej nie zamieszcza się aktów prawnych zawierających informacje niejawne.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  14.
Traci moc decyzja nr 7 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 25 stycznia 1994 r. o wprowadzeniu instrukcji w sprawie zasad opracowywania i uzgadniania projektów normatywnych aktów prawnych w Straży Granicznej, zmieniona decyzją nr 44 z dnia 30 września 1994 r.
§  15.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.