Opłaty lotniskowe na lotnisku Warszawa/Modlin.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2023.55

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 października 2023 r.

OGŁOSZENIE Nr 15/2023
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 października 2023 r.
w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Warszawa/Modlin

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77h ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110) ogłasza się, obowiązującą od dnia 16 października 2023 r. taryfę opłat lotniskowych na lotnisku Warszawa/Modlin, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Taryfa opłat lotniskowych na lotnisku Warszawa/Modlin (zwana dalej Taryfą)

1. Definicje:

1.1. Bazujący statek powietrzny - statek powietrzny, który w ramach zawartej przez przewoźnika umowy korzysta z usług postoju na lotnisku Warszawa/Modlin jako lotnisku bazowym;

1.2. Członek załogi - osoba fizyczna podróżująca na pokładzie statku powietrznego, wyznaczona przez operatora do wykonywania zadań na pokładzie samolotu podczas pełnienia czynności lotniczych zarejestrowana na dany lot jako członek jego załogi, będąca członkiem personelu lotniczego lub personelu pokładowego;

1.3. Lotnisko bazowe - lotnisko, na którym przewoźnik łącznie spełnia następujące warunki:

a) wykonuje we własnym zakresie lub z wykorzystaniem usług podmiotów trzecich obsługę techniczną minimum jednego statku powietrznego co najmniej kodu B lub wyższego,

b) zawarł z MPL W-M umowę, z której jednoznacznie wynika, że lotnisko Warszawa/Modlin jest dla tego przewoźnika portem bazowym;

1.4. Lotnisko Warszawa/Modlin - lotnisko użytku publicznego wpisane do rejestru lotnisk cywilnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod numerem rejestracyjnym 10/60;

1.5. Lot szkolny/treningowy - lot bez pasażerów wykonywany przez kandydatów na członków personelu lotniczego lub przez członków personelu lotniczego w celu nabycia lub utrzymania określonych kwalifikacji lotniczych lub w celu trenowania określonych umiejętności w locie;

1.6. Lot szkolny/treningowy typu "touch & go" - lot szkolny/treningowy polegający na wykonaniu lądowania i startu bez procedur kołowania i obsługi naziemnej (lądowanie i start typu touch & go), przy czym wielokrotnie powtarzające się w danym dniu starty i lądowania typu touch & go tego samego statku powietrznego wykonywane przez tego samego Usługobiorcę są traktowane dla celów naliczenia opłat za lądowanie jako jeden lot szkolny/treningowy (jedno lądowanie i start);

1.7. Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOM) - maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego w zakresie hałasu, instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego lub innym dokumencie uznanym przez MPL W-M za równorzędny;

1.8. MPL W-M - Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o., z siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim, ul. Gen. Wiktora Thommee 1A, 05-102, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000184990, NIP: 522-10-25-337, REGON: 011248734 - zarządzający lotniskiem Warszawa/Modlin;

1.9. Nowe połączenie regularne - regularne, pasażerskie połączenie lotnicze, które nie jest obsługiwane z/do lotniska Warszawa/Modlin do/z innego portu lotniczego w chwili jego uruchomienia i które w ciągu 12 miesięcy przed datą jego uruchomienia nie było wykonywane przez żadnego z przewoźników;

1.10. Opłata hałasowa - opłata pobierana z tytułu emisji hałasu przez statki powietrzne starszych generacji (statki powietrzne o skumulowanym marginesie hałasu od 0,00 do 9,00 EPNdB oraz w stosunku do których nie przekazano do MPL W-M świadectwa zdatności w zakresie hałasu) podczas wykonywania startu i lądowania na lotnisku Warszawa/Modlin;

1.11. Opłaty lotniskowe - opłaty za korzystanie z obiektów, urządzeń lub usług udostępnianych wyłącznie przez MPL-WM, związanych ze startem, lądowaniem, oświetleniem, parkowaniem statków powietrznych lub obsługą ładunków (towarów i poczty) lub pasażerów. Opłaty lotniskowe nie obejmują: opłat z tytułu usług związanych z obsługą pasażerów niepełnosprawnych oraz pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, opłat z tytułu usług obsługi naziemnej, opłat nawigacyjnych, opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz opłat za inne usługi, nie wymienionych w niniejszej Taryfie;

1.12. Opłata pasażerska - opłata lotniskowa za standardowe usługi związane z udostępnieniem i utrzymaniem obiektów dworców pasażerskich oraz znajdujących się w nich urządzeń w celu rozpoczęcia, zakończenia lub kontynuacji przez pasażerów podróży lotniczej;

1.13. Opłata postojowa - opłata lotniskowa za standardowe usługi związane z udostępnieniem i utrzymaniem miejsc do postoju statku powietrznego na wyznaczonej do tego powierzchni lotniska;

1.14. Opłata towarowa - opłata lotniskowa za usługi standardowe związane z utrzymaniem i udostępnieniem obiektów i urządzeń lotniska Warszawa/Modlin dla obsługi ładunków (towarów i poczty), w tym standardowe usługi ochrony i kontroli bezpieczeństwa ładunków;

1.15. Opłata za lądowanie - opłata lotniskowa za usługi standardowe związane z udostępnieniem i utrzymaniem obiektów i urządzeń lotniska Warszawa/Modlin oraz wykonywaniem czynności niezbędnych do wykonania operacji lądowania i startu statku powietrznego;

1.16. Opłata za ochronę - opłata lotniskowa za usługi standardowe związane z zapewnieniem ochrony i kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu;

1.17. Pasażer - osoba fizyczna podróżująca na pokładzie statku powietrznego, niezarejestrowana na dany lot jako członek jego załogi;

1.18. Pasażer tranzytowy (ang. transfer) - pasażer, który po przylocie na lotnisko Warszawa/Modlin opuścił statek powietrzny, ale nie opuścił strefy zastrzeżonej lotniska i kontynuuje podróż lotniczą do portu lotniczego innego, niż początkowy port podróży, na podstawie tego samego biletu lotniczego, pod warunkiem, że różnica między rozkładowym czasem przylotu, a rozkładowym czasem odlotu z lotniska Warszawa/Modlin jest nie dłuższa niż 5 godzin;

1.19. Pasażer w tranzycie bezpośrednim - pasażer, który przyleciał na lotnisko Warszawa/Modlin i nie opuszczając pokładu statku powietrznego kontynuuje podróż rejsem o tym samym numerze;

1.20. Połączenie czarterowe - przewóz lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego;

1.21. Połączenie regularne - połączenie, na którym wykonywany jest regularny przewóz lotniczy, w którym w każdym locie publicznie oferowane są do nabycia miejsca przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, a przewóz wykonywany jest między tymi samymi portami lotniczymi według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów;

1.22. Przewoźnik lotniczy - podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji - w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa - w przypadku obcego przewoźnika lotniczego;

1.23. Skumulowany margines hałasu - suma różnic pomiędzy dopuszczalnym poziomem hałasu a poziomem hałasu określonym w świadectwie zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu, według pomiarów dokonywanych w punktach referencyjnych; dopuszczalny poziom hałasu oraz punkty referencyjne są określone w części II Tomu I Załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Jeżeli brak jest świadectwa zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu parametr ten ustala się na podstawie instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego;

1.24. Usługi lotniskowe - usługi, za wykonanie których pobierane są opłaty lotniskowe;

1.25. Usługobiorca - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, na rzecz, której udostępniane są przez MPL W-M obiekty, urządzenia lub świadczone są przez MPL W-M usługi lotniskowe. Usługobiorcą może być:

a) użytkownik statku powietrznego,

b) inna osoba eksploatująca lub używająca statek powietrzny wykonująca, lub na rzecz, której jest wykonywana operacja startu lub lądowania statku powietrznego, a w szczególności:

- przewoźnik lotniczy, z którego numerem rejsu jest wykonywany lot, a w sytuacji operacji startu lub lądowania wykonywanych w ramach umów o wspólnym oznaczaniu rejsów (code-share), przewoźnik lotniczy, który faktycznie wykonuje daną operację,

- operator statku powietrznego - osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, używająca statek powietrzny nie będąc jego właścicielem, na podstawie umowy dzierżawy, leasingu, użyczenia lub innej o podobnym charakterze, upoważniającej do używania statku powietrznego;

1.26. Użytkownik statku powietrznego - właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych prowadzonego w państwie, w którym statek powietrzny jest zarejestrowany.

2. Postanowienia ogólne

2.1. Opłaty lotniskowe są pobierane od Usługobiorcy za świadczenie na lotnisku Warszawa/Modlin usług związanych z obsługą operacji startu, lądowania, postoju statków powietrznych oraz w związku z udostępnianiem dworców lotniczych wraz z ich infrastrukturą i wyposażeniem oraz z zapewnieniem ochrony i kontroli bezpieczeństwa ładunków oraz pasażerów i ich bagażu;

2.2. W przypadku trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego, opłatami będzie obciążany właściciel statku powietrznego.

2.3. Opłaty lotniskowe pobierane są przez MPL W-M.

2.4. Skorzystanie ze świadczonych przez MPL W-M usług lotniskowych jest jednoznaczne z akceptacją przez Usługobiorcę wszystkich opłat i warunków przedstawionych w niniejszej Taryfie.

2.5. Wszystkie stawki opłat lotniskowych są wyrażone w PLN.

2.6. Do podanych stawek opłat dolicza się podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości określonej przepisami prawa polskiego, obowiązującymi w dniu wykonania usługi. Na dzień wejścia Taryfy w życie stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Do pozostałych usług stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 23%. Warunkiem zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% jest:

a) w odniesieniu do przewoźników mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski - umieszczenie przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej,

b) w odniesieniu do przewoźników nie mających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski - posiadanie uprawnień do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego lub wpisanie przewoźnika na listę przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, ogłoszonej przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

2.7. Usługobiorca obsługujący lub planujący połączenia do/z lotniska Warszawa/Modlin jest zobowiązany do przesyłania do MPL W-M aktualnych informacji niezbędnych do prawidłowego naliczenia opłat lotniskowych w zakresie adekwatnym do rodzaju wykonywanych przez niego przewozów, w tym informacji dotyczących statków powietrznych, które będzie użytkować w lotach na/z lotnisko Warszawa/Modlin w danym sezonie rozkładowym lub jego części, z podaniem ich znaków rejestracyjnych, typu i wersji, kopii świadectwa rejestracji, kopii świadectwa zdatności w zakresie hałasu, MTOM, liczby miejsc pasażerskich w statku powietrznym, planowanego rozkładu lotów na dany sezon rozkładowy, najpóźniej na 7 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia wykonywania serii lotów lub w dniu poprzedzającym dzień wykonania pojedynczej operacji lotniczej (ad hoc). Usługobiorca niezwłocznie przekazuje informacje aktualizujące, jeżeli wystąpiły zmiany.

2.8. Do informacji, o których mowa w punkcie 2.7. Taryfy, należy dołączyć dokument, o którym mowa w punkcie 1.7. Taryfy, zawierający oficjalne potwierdzenie MTOM. Aktualne świadectwo zdatności w zakresie hałasu powinno zawierać w szczególności informacje o rozdziale części II Tomu 1 Załącznika nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, według którego certyfikowany był statek powietrzny, poziomach hałasu zmierzonych w punktach referencyjnych i dopuszczalnych dla niego poziomach hałasu w punktach referencyjnych. Jeżeli brak jest świadectwa zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu należy przesłać kopie stron z aktualnej i obowiązującej instrukcji użytkowania w locie danego statku powietrznego zawierających informacje na temat ograniczeń masy startowej, silników i certyfikowanych poziomów hałasu oraz wykaz stron wraz z wykazem zmian.

2.9. W przypadku niepodania przez Usługobiorcę MTOM użytkowanego statku powietrznego, dla celów naliczania opłat lotniskowych (opłaty za lądowanie, opłaty postojowej) stosowany będzie najwyższy dopuszczalny poziom MTOM dla danego typu i wersji statku powietrznego.

2.10. Usługobiorca jest zobowiązany do przesyłania w trybie bieżącym do MPL W-M informacji o liczbie przewożonych na danym rejsie pasażerów odlatujących, przylatujących, tranzytowych i w tranzycie bezpośrednim oraz o wadze ładunków w przylocie, odlocie oraz w tranzycie.

2.11. Niedostarczenie informacji, o których mowa w punkcie 2.10. Taryfy, może skutkować naliczeniem opłaty pasażerskiej w wysokości równej iloczynowi stawki opłaty pasażerskiej i maksymalnej liczby miejsc pasażerskich w statku powietrznym danego typu i wersji.

2.12. Usługobiorca obsługujący lub planujący regularne połączenia do/z lotniska Warszawa/Modlin przesyła do MPL W-M wiarygodną i uzasadnioną w szczególności rozkładem lotów i przewidywanym wskaźnikiem wypełnienia statków powietrznych, informację na temat planowanej na dany rok kalendarzowy (w przypadku rozpoczęcia działalności w trakcie roku kalendarzowego od momentu rozpoczęcia działalności do końca tego roku kalendarzowego) liczby pasażerów z/do lotniska Warszawa/Modlin, najpóźniej na 7 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia wykonywania lotów w danym sezonie rozkładowym.

2.13. Przewoźnicy niemający siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski są zobowiązani do przesłania do MPL W-M, pocztą elektroniczną na adres: bh@modlinairport.pl, dokumentu potwierdzającego uprawnienia, o których mowa w punkcie 2.6. lt. b) Taryfy. Uprawnienia te będą zastosowane począwszy od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, w trakcie, którego wpłynął do MPL W-M potwierdzający je dokument, o ile w tym czasie one obowiązywały.

2.14. Opłaty lotniskowe pobierane na lotnisku Warszawa/Modlin to:

a) opłaty standardowe określone w punktach 3-8 Taryfy;

b) opłaty dodatkowe określone w punkcie 10 Taryfy.

2.15. W razie rozbieżności między dwiema wersjami językowymi Taryfy obowiązuje wersja polska.

3. Opłata za lądowanie

3.1. Opłata za lądowanie statku powietrznego, obejmująca również jego start, pobierana jest od Usługobiorcy wykonującego lądowanie za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku Warszawa/Modlin.

3.2. Wysokość opłaty za lądowanie wynosi:

Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOM)Opłata (PLN)
do 2 ton250
powyżej 2 do 5 ton495
powyżej 5 do 10 ton770
powyżej 10 do 20 ton1100
powyżej 20 do 40 ton1275
powyżej 40 ton31

za każdą rozpoczętą tonę MTOM

3.3. Wysokość opłaty za lądowanie dla śmigłowców wynosi 75% opłaty wskazanej w punkcie 3.2. Taryfy.

3.4. W przypadku lotów niehandlowych i szkolnych/treningowych wykonywanych przez Usługobiorców stale korzystających z lotniska (tj. posiadających umowy najmu lub dzierżawy powierzchni na terenie lotniska Warszawa/Modlin lub umowę podnajmu lub poddzierżawy powierzchni od jednego z najemców lotniska Warszawa/Modlin) statkami powietrznymi o MTOM do 2 ton opłata za lądowanie za każdy statek powietrzny należący do Usługobiorcy, za zgodą MPL W-M udzieloną na wniosek Usługobiorcy, może być naliczana w formie miesięcznego lub rocznego ryczałtu (płatnych z góry), bez względu na liczbę wykonywanych operacji, jak w tabeli poniżej:

Rodzaje statków powietrznychOpłata miesięczna (PLN)Opłata roczna (PLN)Okres obowiązywania opłaty
śmigłowce do 2 ton MTOM1 75017 500do 30.12.2023 r.
2 25022 500od 31.12.2023 r.
pozostałe statki powietrzne do 2 ton MTOM2 25022 500do 30.12.2023 r.
3 00030 000od 31.12.2023 r.

3.4.1. Warunkiem rozpatrzenia przez MPL W-M wniosku o naliczanie opłat za lądowanie w formie zryczałtowanej w miesiącu lub roku, którego wniosek dotyczy jest:

a) zgłoszenie przez Usługobiorcę na adres e-mail: bh@modlinairport.pl statków powietrznych podlegających ryczałtowi w nieprzekraczalnym terminie do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, poprzedzającego miesiąc lub rok, w którym Usługobiorca zamierza skorzystać ze zryczałtowanej opłaty miesięcznej lub rocznej;

b) niezaleganie przez Usługobiorcę na dzień złożenia wniosku z wymagalnymi płatnościami na rzecz MPL W-M.

4. Opłata hałasowa

4.1. Opłata hałasowa pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku Warszawa/Modlin, dla którego skumulowany margines hałasu mieści się w przedziale od 0,00 do 9,00 EPNdB. W sytuacji, gdy skumulowany margines hałasu przekracza 9,00 EPNdB opłaty hałasowej nie pobiera się.

4.2. Podstawą do określenia skumulowanego marginesu hałasu (EPNdB) stanowi świadectwo zdatności w zakresie hałasu, a w przypadku niedostarczenia świadectwa zdatności w zakresie hałasu, przyjmuje się jako podstawę maksymalny skumulowany margines hałasu dla danego typu i wersji samolotu. Jeżeli brak jest świadectwa zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu parametr ten ustala się na podstawie instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego.

4.3. Wysokość opłaty hałasowej zależy od skumulowanego marginesu hałasu oraz MTOM statku powietrznego (podana stawka dotyczy każdej rozpoczętej tony MTOM):

EPNdBStawka (PLN) za każdą rozpoczętą tonę MTOM
0,00-9,0016

5. Opłata postojowa

5.1. Opłata postojowa pobierana jest od Usługobiorcy za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM) i każde rozpoczęte 24 godziny postoju, i wynosi 14 PLN.

5.2. Czas postoju jest liczony od momentu zatrzymania się statku powietrznego na płycie postojowej po lądowaniu do momentu rozpoczęcia kołowania lub holowania statku powietrznego do startu lub na stanowisko odladzania przed startem. Zmiana stanowiska postojowego stanowi kontynuację rozpoczętego postoju, a czas kołowania lub holowania statku powietrznego między stanowiskami wlicza się do łącznego czasu postoju, z zastrzeżeniem punktu 5.3. Taryfy.

5.3. Za postój trwający do 120 min. opłaty postojowej nie pobiera się.

5.4. Opłata postojowa za dany postój jest pobierana od Usługobiorcy, który wykonał start kończący ten postój.

5.5. Przy obliczaniu czasu postoju wyłącza się:

a) czas od momentu rozpoczęcia kołowania lub odholowania statku powietrznego do hangaru do momentu zatrzymania się statku powietrznego po powrocie na płycie postojowej;

b) czas postoju na stanowisku przeznaczonym do odladzania w trakcie procesu odladzania statku powietrznego.

5.6. W sytuacji braku miejsca na stanowiskach postojowych i postoju statku powietrznego na powierzchniach odstawczych opłata postojowa wynosi 85% opłaty wskazanej w punkcie 5.1.Taryfy.

5.7. Usługobiorcom przestrzegającym zasad i warunków niniejszej Taryfy, dla których (na podstawie umowy zawartej z MPL W-M) lotnisko Warszawa/Modlin jest lotniskiem bazowym udzielana jest zniżka w opłacie postojowej w wysokości 90 % - w zakresie bazujących statków powietrznych.

5.8. W przypadku uzasadnionej odmowy świadczenia usług, w szczególności z powodu nieprzestrzegania zasad i warunków niniejszej Taryfy, opłata postojowa jest podwyższana o 100 %.

6. Opłata pasażerska

6.1. Opłata pasażerska pobierana jest od Usługobiorcy za obsługę każdego pasażera odlatującego z lotniska Warszawa/Modlin, z zastrzeżeniem punktu 6.2. Taryfy.

6.2. Opłaty pasażerskiej nie pobiera się za obsługę:

a) pasażerów w tranzycie bezpośrednim,

b) dzieci do lat 2 nieuprawnionych do zajmowania w samolocie osobnego miejsca pasażerskiego.

6.3. Wysokość opłaty pasażerskiej uzależniona jest od terminalu (Terminal Pasażerski albo Terminal General Aviation), w którym dokonywana jest odprawa pasażerska danego lotu.

6.4. Wysokość opłaty pasażerskiej pobieranej za obsługę pasażera w Terminalu General Aviation wynosi 200 PLN.

6.5. Wysokość opłaty pasażerskiej pobieranej za obsługę pasażera w Terminalu Pasażerskim wynosi 37 PLN.

6.6. Wysokość opłaty pasażerskiej pobieranej za obsługę pasażera tranzytowego w Terminalu Pasażerskim wynosi 70% stawki opłaty wskazanej w punkcie 6.5. Taryfy.

6.7. Usługobiorca jest zobowiązany do bieżącego przesyłania do MPL W-M depesz zawierających wszystkie informacje o liczbie pasażerów odlatujących, przylatujących, tranzytowych i w tranzycie bezpośrednim, niezbędne do prawidłowego naliczenia opłat pasażerskich. Brak depesz może skutkować naliczeniem opłaty pasażerskiej w wysokości równej iloczynowi stawki opłaty pasażerskiej, o której mowa w punkcie 6.5 Taryfy i maksymalnej liczby miejsc pasażerskich w statku powietrznym danego typu i wersji.

7. Opłata za ochronę

7.1. Opłata za ochronę pobierana jest za każdego pasażera odlatującego, z zastrzeżeniem punktu 7.2 Taryfy.

7.2. Opłaty za ochronę nie pobiera się za obsługę:

a) pasażerów w tranzycie bezpośrednim,

b) dzieci do lat 2 nieuprawnionych do zajmowania w samolocie osobnego miejsca pasażerskiego.

7.3. Wysokość opłaty wynosi 3 PLN.

8. Opłata towarowa

8.1. Opłata pobierana jest od Usługobiorcy za każdy rozpoczęty obsłużony (w tym poddany kontroli bezpieczeństwa) kilogram towarów lub poczty wraz z opakowaniem lub znajdujący się na pokładzie statku powietrznego w momencie startu lub lądowania zgodnie z depeszami załadunkową/rozładunkową typu LDM (ang. Load message), Cargo Manifest lub innym dokumentem uznanym przez MPL-WM za zawierający tożsamy zakres informacji i wynosi 0,95 PLN.

8.2. Opłata towarowa zawiera koszt ochrony i kontroli bezpieczeństwa ładunków (towarów lub poczty) w zakresie usług standardowych.

8.3. Nie pobiera się opłaty towarowej za obsługę ładunków (towarów lub poczty), które przyleciały na lotnisko Warszawa/Modlin i nie opuszczając luków towarowych/bagażowych statku powietrznego, kontynuują podróż lotniczą do portu docelowego.

9. Zniżki od opłat lotniskowych

9.1. Postanowienia ogólne

9.1.1. Zniżki stosuje się na zasadzie równego traktowania i niedyskryminacji w odniesieniu do każdego Usługobiorcy spełniającego określone poniżej warunki i kryteria udzielania zniżek.

9.1.2. Zniżki od opłat lotniskowych, o których mowa w punktach 9.2 i 9.3 Taryfy udzielane są wyłącznie przewoźnikowi lotniczemu w odniesieniu do pasażerskich połączeń regularnych, wykonywanych przez niego na danym połączeniu, jeżeli przewoźnik ten oferuje publicznie do nabycia średnio w ciągu miesiąca kalendarzowego nie mniej niż 50% miejsc pasażerskich oferowanych przez niego w tych lotach na tym połączeniu. Ponadto, przewóz co najmniej 50% pasażerów przez tego przewoźnika na tym połączeniu w ciągu sezonu rozkładowego musi być wykonany na podstawie biletów oferowanych przez tego przewoźnika publicznie do nabycia.

9.1.3. Na żądanie MPL W-M przewoźnik jest zobowiązany do wykazania, w szczególności przez umożliwienie MPL W-M wglądu do wewnętrznej dokumentacji, spełnienia wymogów, o których mowa w punkcie 9.1.2. Taryfy.

9.1.4. Przewoźnik, który nie będzie w stanie wykazać spełnienia dla danego połączenia wymogów, o których mowa w punkcie 9.1.2. Taryfy, nie uzyska wnioskowanych zniżek, o których mowa w punkcie 9.2. i 9.3 Taryfy, a jeśli uzyskał je wcześniej, będzie zobowiązany do ich zwrotu w odniesieniu do tego połączenia. Skorygowana zostanie również odpowiednio wartość zniżki, o której mowa w punkcie 9.2 i 9.3 Taryfy.

9.1.5. Zniżki, o których mowa w punkcie 9.4. Taryfy są udzielane pod warunkiem, że odnotowane przez przewoźnika wzrosty uprawniające do ich uzyskania nie wynikają z przejęcia organizacyjnego innego przewoźnika lub też z przejęcia operacyjnego wykonywanych przez niego operacji lotniczych i przewozów w ramach zawartego pomiędzy tymi przewoźnikami porozumienia.

9.1.6. Przyznanie zniżek, o których mowa w punkcie 9.2., 9.3. i 9.4. Taryfy następuje na wniosek zainteresowanego przewoźnika, zgodny ze wzorem ustalonym przez MPL W-M, dostępnym na stronie internetowej www.modlinairport.pl w części B2B w zakładce "Opłaty", złożonym na adres e-mail: info@modlinairport.pl i do wiadomości na adres e-mail: bh@modlinairport.pl w następujących terminach:

a) Wniosek o udzielenie zniżki dla nowych połączeń regularnych (punkt 9.2. Taryfy) należy złożyć nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem przewozów na nowym połączeniu;

b) Wniosek o udzielenie zniżki od opłaty pasażerskiej na połączeniu regularnym (punkt 9.3. Taryfy) należy składać w terminie nie później niż do 30 stycznia roku, którego dotyczy zawarta w nim deklaracja liczby pasażerów, zaś w przypadku Usługobiorców rozpoczynających wykonanie przewozów w trakcie roku kalendarzowego nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem przewozów w danym roku kalendarzowym;

c) Wniosek o udzielenie zniżki za wzrost częstotliwości na istniejącym połączeniu (punkt 9.4. Taryfy) należy złożyć do 30 dni po zakończeniu sezonu rozkładowego.

9.1.7. Zniżki, o których mowa w punktach 5.7., 9.2., 9.3., 9.5., 10.2.4. Taryfy są uwzględniane na bieżąco w momencie naliczania opłat lotniskowych.

9.1.8. Zniżka, o której mowa w punkcie 9.4. Taryfy udzielana jest za sezon rozkładowy, którego dotyczy, po zakończeniu tego sezonu. Wysokość zniżki należnej danemu przewoźnikowi jest obliczana przez MPL W-M nie później, niż 2 miesiące po zakończeniu sezonu rozkładowego, którego dotyczy. W razie rozbieżności danych zawartych we wniosku o udzielenie zniżki złożonym przez przewoźnika z danymi posiadanymi przez MPL W-M, zniżka zostanie udzielona na podstawie danych MPL W-M. Powstała z tytułu udzielonej zniżki nadpłata jest zaliczana na poczet aktualnych lub przyszłych należności przewoźnika z tytułu opłat lotniskowych. W przypadku zakończenia wykonywania przez danego przewoźnika lotów na lotnisko Warszawa/Modlin i braku należności z tytułu opłat lotniskowych, nadpłata zostanie zwrócona na rachunek przewoźnika nie później niż w ciągu 3 miesięcy po terminie naliczenia zniżki.

9.1.9. Wniosek, o którym mowa w punkcie 9.1.6 Taryfy, zostanie rozpatrzony tylko pod warunkiem, że przewoźnik ten w dniu złożenia wniosku nie ma wymagalnych należności z tytułu opłat lotniskowych na lotnisku Warszawa/Modlin.

9.1.10. Zniżki ograniczone terminowo udzielane są przez okres wskazany w Taryfie. Usługobiorca będący beneficjentem zniżki/zniżek przed datą wejścia niniejszej Taryfy w życie zachowuje do niej/nich prawo w okresie wskazanym w Taryfie począwszy od daty rozpoczęcia jej/ich naliczania na jego rzecz.

9.1.11. O ile w Taryfie nie wskazano inaczej, dla potrzeb określania terminów obowiązywania zniżek stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.

9.2. Zniżka na nowym połączeniu regularnym

9.2.1. Zniżka od opłaty za lądowanie i opłaty pasażerskiej na nowym połączeniu regularnym udzielana jest na pisemny wniosek Usługobiorcy złożony do MPL W-M pod warunkiem spełnienia łącznie następujących przesłanek:

a) Usługobiorca nie zalega z wymagalnymi płatnościami na rzecz MPL W-M z tytułu opłat lotniskowych;

b) Usługobiorca rozpoczął operowanie na nowym połączeniu regularnym, z częstotliwością lądowań na lotnisku Warszawa/Modlin nie mniejszą niż 1 raz w tygodniu.

9.2.2. Zniżka na nowym połączeniu regularnym jest udzielana w trakcie okresu obowiązywania każdemu Usługobiorcy, który spełnił łącznie następujące przesłanki: ogłosił zamiar uruchomienia nowego połączenia z/do lotniska Warszawa/Modlin, rozpoczął publiczną sprzedaż biletów i operowanie na nowym połączeniu regularnym.

9.2.3. Okres obowiązywania zniżki na nowym połączeniu regularnym rozpoczyna się od dnia wykonania pierwszego lotu na tym połączeniu i wynosi 4 lata, przy czym dla nowych połączeń regularnych, dla których przewoźnik nabył prawo do zniżki przed datą wejścia Taryfy w życie (tj. przed 16 października 2023 r.) naliczanie zniżek jest kontynuowane według warunków i wysokości określonych w niniejszej Taryfie.

9.2.4. Jeżeli w czasie krótszym niż 60 dni od rozpoczęcia okresu obowiązywania zniżki na nowym połączeniu regularnym, jedyny Usługobiorca operujący na danym nowym połączeniu regularnym wstrzyma wykonywanie pasażerskich regularnych przewozów lotniczych na tym połączeniu, okres obowiązywania zniżki na danym nowym połączeniu regularnym rozpoczyna się ponownie od dnia uruchomienia operacji przez innego Usługobiorcę.

9.2.5. Zniżka nie przysługuje Usługobiorcy, który w ciągu 1 roku przed datą rozpoczęcia lotów na nowym połączeniu regularnym, na podstawie autonomicznej decyzji (nie dotyczy przewoźnika, który z przyczyn niezależnych musiał zaprzestać operowania z/do lotniska Warszawa/Modlin), zaprzestał wykonywania pasażerskich regularnych przewozów lotniczych na połączeniu do tego samego albo innego portu lotniczego obsługującego daną konurbację, jeżeli spowodowało to całkowitą likwidację połączenia z/do tego portu do/z lotniska Warszawa/Modlin.

9.2.6. Zniżka nie przysługuje (Usługobiorca traci uprawnienie do zniżki) w przypadku nieprzestrzegania ustalonych przez MPL W-M warunków płatności.

9.2.7. Usługobiorca może ponownie uzyskać prawo do zniżek od początku miesiąca następującego po dwóch miesiącach terminowego regulowania należności z tytułu opłat lotniskowych.

9.2.8. Wysokości zniżek na nowym połączeniu regularnym od opłaty za lądowanie i opłaty pasażerskiej określone zostały w poniższej tabeli:

Okres obowiązywania zniżkiWysokość zniżki w opłacie za lądowanieWysokość zniżki w opłacie pasażerskiej
dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie nie większą niż 195dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie większą niż 195dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie nie większą niż 195dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie większą niż 195
1 rok75%80%55%60%
2 rok60%65%35%40%
3 rok45%50%20%25%
4 rok30%35%5%10%

9.2.9. Dla rejsów łączonych tj. rejsów wykonywanych z co najmniej jednym planowanym międzylądowaniem, dla których przewoźnik ma prawa handlowe i oferuje przewóz pasażerów do lotniska Warszawa/Modlin z tych portów, zniżka od opłaty za lądowanie jest naliczana w odniesieniu do jednego wskazanego przez Usługobiorcę odcinka przewozu (do portu międzylądowania lub portu docelowego), zaś zniżka od opłaty pasażerskiej jest naliczana za każdego pasażera odlatującego do docelowego portu lotniczego.

9.2.10. Zniżka na nowym strategicznym połączeniu regularnym jest udzielana w opłacie pasażerskiej dla połączeń wskazanych przez MPL W-M jako trasy o szczególnym znaczeniu dla rozwoju siatki połączeń lotniska Warszawa/Modlin w następującej wysokości:

Okres obowiązywania zniżkiWysokość zniżki w opłacie za lądowanieWysokość zniżki w opłacie pasażerskiej
dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie nie większą niż 195dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie większą niż 195dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie nie większą niż 195dla statków powietrznych z liczbą miejsc pasażerskich na pokładzie większą niż 195
1 rok85%90%65%70%
2 rok70%75%45%50%
3 rok55%60%30%40%
4 rok40%45%25%30%

Lista połączeń strategicznych jest weryfikowana dwa razy w roku i publikowana przed rozpoczęciem każdego kolejnego sezonu rozkładowego IATA przez MPL W-M na stronie internetowej www.modlinairport.pl.

9.2.11. Zniżka w opłacie za lądowanie na nowym strategicznym połączeniu regularnym nie kumuluje się ze zniżką w opłacie za lądowanie na nowym połączeniu regularnym, o której mowa w punkcie 9.2.8 Taryfy. Zastosowanie ma zniżka zawnioskowana przez Usługobiorcę.

9.2.12. Zniżka w opłacie pasażerskiej na nowym strategicznym połączeniu regularnym nie kumuluje się ze zniżką od opłaty pasażerskiej na nowym połączeniu regularnym, o której mowa w punkcie 9.2.8 Taryfy oraz ze zniżką od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych, o której mowa w punkcie 9.3. Taryfy. Zastosowana zostanie zniżka zawnioskowana przez Usługobiorcę.

9.2.13. Zniżki w opłacie pasażerskiej i opłacie za lądowanie na nowym połączeniu regularnym oraz na nowym strategicznym połączeniu regularnym są traktowane odrębnie. Usługobiorca może zawnioskować o zniżki w obu opłatach (opłacie za lądowanie i opłacie pasażerskiej) lub tylko o jedną z nich.

9.2.14. Dla celów naliczania zniżek poszczególny rok (1-4) obowiązywania zniżek kończy się z upływem dnia poprzedzającego dzień, który nazwą miesiąca i dniem odpowiada miesiącowi i dniowi wejścia niniejszej Taryfy w życie.

9.3. Zniżka od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych

9.3.1. Zniżka od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych udzielana jest na okres 5-ciu lat pod warunkiem:

a) zadeklarowania i stosownego uzasadnienia przez Usługobiorcę (w szczególności planowanym rozkładem lotów, flotą statków powietrznych dedykowaną do obsługi połączeń regularnych i przewidywanym wskaźnikiem wypełnienia miejsc (load factor) w statkach powietrznym, które będą wykonywały przewozy na połączeniach regularnych w danym roku kalendarzowym) co najmniej 5 001 pasażerów odlatujących (z wyłączeniem dzieci do lat dwóch nieuprawnionych do zajmowania w samolocie osobnego miejsca pasażerskiego) do przewiezienia na jego połączeniach regularnych z lotniska Warszawa/Modlin;

b) przewiezienia przez przewoźnika z lotniska Warszawa/Modlin w roku kalendarzowym nie mniej niż 5 001 pasażerów odlatujących i podlegających opłacie pasażerskiej.

9.3.2. W sytuacji rozpoczęcia lub zakończenia świadczenia usług przewozowych przez Usługobiorcę w trakcie roku kalendarzowego, to zadeklarowana i uzasadniona przez Usługobiorcę roczna liczba pasażerów odlatujących (podlegających opłacie pasażerskiej) na dany rok kalendarzowy, o której mowa w punkcie 9.3.1 lit a) Taryfy jest uwzględniana w wartości proporcjonalnej w stosunku do części roku kalendarzowego przez jaką usługi będą lub były świadczone.

9.3.3. Zniżka od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych naliczana jest w sposób "schodkowy" z zastosowaniem stawki/-ek właściwej/-ych dla danego/-ych przedziału/-łów wskazanej/-ych w poniższej tabeli, z zastrzeżeniem, że dopiero po przekroczeniu danego przedziału liczby pasażerów odlatujących zastosowanie mają zniżka i stawka opłaty pasażerskiej po uwzględnieniu zniżki właściwe dla kolejnego przedziału:

Liczba pasażerów odlatujących z lotniska Warszawa/Modlin podlegających opłacie pasażerskiej w roku kalendarzowymWysokość zniżki (PLN)Stawka opłaty pasażerskiej po uwzględnieniu zniżki (PLN)
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału

5 001 do 250 000

928
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału 250 001-500 0001423
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału

500 001-1 000 000

1918
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału

1 000 001-1 500 000

2314
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału

1 500 001-2 000 000

2710
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału

2 000 001-2 500 000

298
za każdego dodatkowego pasażera odlatującego z przedziału ponad 2 500 001316

9.3.4. Zniżka jest udzielana na bieżąco w momencie naliczania opłat lotniskowych.

9.3.5. Zniżka nie przysługuje (Usługobiorca traci uprawnienie do zniżki) w przypadku nieprzestrzegania ustalonych przez MPL W-M warunków płatności.

9.3.6. Usługobiorca może ponownie uzyskać prawo do zniżek od początku miesiąca następującego po dwóch miesiącach terminowego regulowania należności z tytułu opłat lotniskowych. Naliczanie zniżek będzie wówczas kontynuowane z zastosowaniem stawki/-ek opłaty pasażerskiej (uwzględniającej zniżkę) właściwej/-ch dla liczby dodatkowych pasażerów ponad liczbę uzyskaną w danym roku kalendarzowym (od rozpoczęcia ich naliczania) do ostatniego dnia okresu rozliczeniowego (miesiąca kalendarzowego), w którym nastąpiło wstrzymanie naliczania zniżek, przy czym obowiązuje zasada, że dopiero po przekroczeniu danego przedziału liczby dodatkowych pasażerów odlatujących zastosowanie ma stawka opłaty pasażerskiej (uwzględniająca zniżkę) właściwa dla kolejnego przedziału.

9.3.7. Dla Usługobiorców, którzy zadeklarują, a w rzeczywistości nie zrealizują w roku kalendarzowym minimalnego wymagalnego wolumenu przewozów, o którym mowa punkcie 9.3.1 lit. a) powyżej po zakończeniu roku kalendarzowego zostanie rozliczona ewentualna różnica pomiędzy opłatą pobraną od Usługobiorcy, a opłatą należną wynikającą z rzeczywistej liczby obsłużonych pasażerów odlatujących podlegających opłacie pasażerskiej.

9.4. Zniżka za wzrost częstotliwości na istniejącym połączeniu

9.4.1. Udziela się zniżki w wysokości 10% opłaty za lądowanie statków powietrznych wykonujących dodatkowe pasażerskie przewozy regularne na trasie nie podlegającej zniżce dla nowego połączenia regularnego (istniejące połączenie regularne), zwiększające częstotliwość przewozów na tym połączeniu.

9.4.2. Zniżka jest udzielana, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

a) liczba lądowań na danym połączeniu regularnym wykonanych przez Usługobiorcę, któremu udzielana jest zniżka w danym sezonie rozkładowym jest większa niż liczba lądowań na tym połączeniu regularnym wykonanych przez tego samego Usługobiorcę w analogicznym sezonie w poprzednim roku (w sezonie zimowym w porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego i w sezonie letnim w porównaniu do poprzedniego sezonu letniego);

b) liczba miejsc pasażerskich oferowanych na danym połączeniu regularnym przez Usługobiorcę, któremu udzielana jest zniżka w danym sezonie rozkładowym jest nie mniejsza, niż liczba miejsc oferowanych przez tego samego Usługobiorcę na tych samym połączeniu regularnym w analogicznym sezonie w poprzednim roku;

c) łączna liczba lądowań na danym połączeniu regularnym wykonanych przez wszystkich usługobiorców w danym sezonie rozkładowym jest nie mniejsza niż łączna liczba lądowań na tym samym połączeniu regularnym w analogicznym sezonie w poprzednim roku.

9.4.3. Zniżka za dany sezon rozkładowy jest udzielana po jego zakończeniu. Zniżka jest naliczana w odniesieniu do każdej kolejnej operacji lądowania na pasażerskich połączeniach regularnych po przekroczeniu liczby lądowań wykonanych w analogicznym sezonie w poprzednim roku na podstawie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w punkcie 9.1.6 lit. c) Taryfy zweryfikowanych przez MPL-WM. W przypadku rozbieżności danych podstawę do naliczenia zniżki stanowią dane MPL-WM.

9.4.4. Wysokość zniżki jest obliczana nie później niż dwa miesiące po zakończeniu sezonu rozkładowego, którego dotyczy. Powstała z tytułu udzielonej zniżki nadpłata jest zaliczana na poczet przyszłych należności Usługobiorcy z tytułu opłat lotniskowych. W przypadku zakończenia wykonywania przez danego Usługobiorcę lotów na lotnisko Warszawa/Modlin i braku należności z tytułu opłat lotniskowych, nadpłata zostanie zwrócona na rachunek Usługobiorcy nie później, niż w ciągu trzech miesięcy po terminie obliczenia zniżki.

9.5. Zniżka dla lotów towarowych typu "all cargo"

9.5.1. Zniżki dla lotów towarowych typu "all cargo" (połączeń regularnych i czarterowych) obowiązują do 30 grudnia 2026 r.

9.5.2. Zniżka dla lotów towarowych typu "all cargo" (połączeń regularnych i czarterowych) od opłaty za lądowania udzielana jest w okresie w wysokości określonej w poniższej tabeli:

Okres obowiązywania zniżkiWysokość zniżki od opłaty za lądowanie
do 30 grudnia 2023 r.70%
od 31 grudnia 2023 r. do 30 grudnia 2024 r.60%
od 31 grudnia 2024 r. do 30 grudnia 2025 r.50%
od 31 grudnia 2025 r. do 30 grudnia 2026 r.40%

10. Opłaty dodatkowe

10.1. Dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie postoju

10.1.1. Opłaty pobiera się od Usługobiorcy za dodatkowe usługi zabezpieczania statku powietrznego podczas postoju na lotnisku Warszawa/Modlin:

Rodzaj opłatyJednostka naliczenia opłatyStawka opłaty (PLN)
Ochrona statku powietrznego przez wartownika służb odpowiedzialnych za ochronę lotniskaza każdą rozpoczętą godzinę ochrony za każdego wartownika175
Specjalne oświetlenie stanowiska postojowegoza 1 punkt świetlny za każde rozpoczęte 24 godziny115
Wygrodzenie stanowiska postojowegoza stanowisko345

10.1.2. Usługi są świadczone na życzenie Usługobiorcy.

10.2. Opłata za zabezpieczenie tankowania/ roztankowania statku powietrznego

10.2.1. Opłaty pobiera się od Usługobiorcy za usługi zabezpieczenia, z wykorzystaniem pojazdu gaśniczego, przez Lotniskową Służbę Ratowniczo-Gaśniczą tankowania/roztankowania statku powietrznego, w szczególności w czasie wchodzenia/wychodzenia lub przebywania pasażerów na pokładzie, zgodnie z decyzją podjętą przez dowódcę statku powietrznego lub innego uprawnionego przedstawiciela użytkownika statku powietrznego.

10.2.2. Usługa jest świadczona na życzenie Usługobiorcy.

10.2.3. Wysokość opłaty wynosi 170 PLN za każdą operację.

10.2.4. W zależności od liczby świadczonych usług w skali miesiąca kalendarzowego udzielane są zniżki od opłaty wskazanej w punkcie 10.2.3. Taryfy w następujących wysokościach:

Liczba zrealizowanych usług w miesiącu kalendarzowymWysokość zniżki
50-1003%
101-2006%
201-4008%
powyżej 40010%

11. Odstępstwa

11.1. Nie pobiera się opłat lotniskowych od podmiotu realizującego w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotu:

11.1.1. w celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten jest wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - potwierdzonego:

a) statusem lotu:

- HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), lub

- SAR (lot statku powietrznego wykonującego akcję poszukiwawczo-ratowniczą), lub

- HUM (lot statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu.

11.1.2. w przypadkach ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego - potwierdzonego:

a) statusem lotu:

- STATE (lot państwowego i cywilnego statku powietrznego w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej), lub

- GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu.

11.1.3. wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głowy państwa, przewodniczącego parlamentu lub jego izby, szefa rządu lub osoby zajmującej stanowisko równorzędne - potwierdzonego:

a) statusem lotu HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Szefa Służby Ochrony Państwa), lub

b) odpowiednią uwagą w planie lotu.

11.1.4. Podmiot realizujący w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotów, o których mowa w punkcie 11.1. Taryfy, potwierdza prawo do skorzystania ze zwolnienia z opłat lotniskowych, przesyłając pocztą elektroniczną do MPL W-M na adres: bh@modlinairport.pl, nie później niż w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą do pobierania opłat lotniskowych, kopię planu lotu. Jeśli kopia planu lotu zawierająca informację o statusie lotu uprawniającym do zwolnienia lub odpowiednią uwagę nie zostanie przesłana lub zostanie przesłana po upływie tego terminu, podmiot ten jest zobowiązany do zapłaty wszystkich opłat lotniskowych w pełnej wysokości. Przekazanie kopii planu lotu po upływie powyższego terminu nie uprawnia do dokonania korekty naliczonej opłaty i pozytywnego rozpatrzenia reklamacji z tego tytułu. Dla potwierdzenia prawa do skorzystania ze zwolnienia z opłat lotniskowych lotów o statusie STATE wystarczające jest przesłanie do MPL W-M planu lotu w systemie AFTN.