Określenie wzorów, kolorów i norm umundurowania oraz zasad i sposobu noszenia umundurowania, medali i odznak przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.1996.2.3

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lutego 1996 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 12 stycznia 1996 r.
w sprawie określenia wzorów, kolorów i norm umundurowania oraz zasad i sposobu noszenia umundurowania, medali i odznak przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 57a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz. U. Nr 30, poz. 180, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214 oraz z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515), zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Normy umundurowania funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa zwanych dalej "funkcjonariuszami" określają ilości przedmiotów umundurowania o ustalonym okresie używalności, które przysługują funkcjonariuszowi stosownie do zajmowanego stanowiska oraz posiadanego stopnia służbowego.
2.
W przypadku niemożności dopasowania ustalonego w normach umundurowania, funkcjonariuszowi przysługuje w zamian tych przedmiotów tkanina oraz ryczałt pieniężny na ich wykonanie.
3.
Normy należności umundurowania oraz tkaniny na jego wykonanie określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  2.
Normy umundurowania stanowią podstawę do:
1)
planowania wydatków na zakup przedmiotów umundurowania,
2)
ustalania wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie przysługujące funkcjonariuszom na podstawie odrębnych przepisów,
3)
zaopatrywania i rozliczania funkcjonariuszy z przedmiotów umundurowania.
§  3.
Szczegółowe zasady zaopatrywania i rozliczania funkcjonariuszy z przedmiotów umundurowania określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4.
Okoliczności występowania w poszczególnych rodzajach ubiorów oraz zasady i sposoby noszenia podstawowych przedmiotów umundurowania określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  5.
Zasady i sposób noszenia orderów, odznaczeń, medali, odznak i oznaki stopnia określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  6.
Zestawy ubiorcze poszczególnych rodzajów ubiorów oraz graficzne przedstawienie ich wyglądu określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
§  7.
Decyzję w sprawie obowiązku występowania funkcjonariuszy w umundurowaniu podejmuje Szef Urzędu Ochrony Państwa.
§  8.
Funkcjonariusze mający obowiązek występowania w umundurowaniu zobowiązani są do posiadania kompletu umundurowania zapewniającego wykonanie obowiązków służbowych o każdej porze roku.
§  9.
1.
Do czasu zaopatrzenia funkcjonariuszy w nowe przedmioty umundurowania noszą oni przy wykonywaniu obowiązków służbowych, umundurowanie według dotychczas obowiązujących wzorów.
2.
Szef Urzędu Ochrony Państwa określi termin, od którego funkcjonariusze będą obowiązani do występowania w umundurowaniu według wzorów wprowadzonych przepisami niniejszego zarządzenia.
§  10.
Traci moc zarządzenie nr 94 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 września 1991 roku w sprawie norm umundurowania oraz sposobu noszenia umundurowania, orderów, odznaczeń, medali i oznak przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa (Dz. Urz. MSW Nr 3, poz. 84, z 1992 r. Nr 2, poz. 41, z 1993 r. Nr 4, poz. 83 i z 1994 r. Nr 1, poz. 1).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1996 roku.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK NR 1

Tabela norm należności umundurowania oraz tkaniny na jego wykonanie przysługujące funkcjonariuszom Urzędu Ochrony Państwa

ZESTAW NR 1

dla oficerów, chorążych, podoficerów i szeregowych UOP - mężczyzn

Lp.Nazwa przedmiotuJ.m.IlośćOkres używalności w latachUwagi
123456
I. Umundurowanie
1.Czapka gabardynowa wyjściowaszt.13
2.Czapka wyjściowa letniaszt.13
3.Czapka zimowaszt.15
4.Czapka letniaszt.12
5.Płaszcz wyjściowy z podpinkąkpl.13
6.Kurtka nieprzemakalna z podp.kpl.13
7.Kurtka gabardynowa wyjściowaszt.13
8.Kurtka wyjściowa letniaszt.13
9.Spodnie gabardynowe wyjścioweszt.13
10.Spodnie wyjściowe letnieszt.13
11.Spodnie zimowe typu "narciarki"szt.13
12.Bluza służbowaszt.23
13.Spodnie gabardynowe służboweszt.13
14.Spodnie do butów generałaszt.13
15.Bluza letniaszt.24
16.Spodnie służbowe letnieszt.13
17.Krawatszt.22
18.Szalik zimowyszt.13
19.Szalik letniszt.12
20.Sweterszt.14
21.Rękawiczki skórzane zimowepar.13
22.Rękawiczki skórzane letniepar.14
23.Oznaki i baretki14- do każdego przedmiotu

wg przepisów

ubiorczych

II. Bielizna
24.Koszula wyjściowa białaszt.12- Szef UOP i jego

zastępcy oraz

generałowie 2 szt. na

2 lata

25.Koszula służbowaszt.22
26.Koszula letniaszt.22
27.Koszula służbowaszt.22
28.Podkoszulka z długim rękawemszt.22
29.Kalesonyszt.42
30.Skarpetki zimowepar.21
31.Skarpetki letniepar.21
32.Dresykpl.13
33.Ręczniki frotteszt.22
III. Obuwie
34.Buty służbowepar.12
35.Trzewiki - botkipar.12
36.Półbutypar.11
37.Buty generałapar.14- tylko dla generałów
IV. Oporządzenie
38.Pas głównyszt.16
39.Pasek do spodniszt.17
40.Teczka skórzanaszt.16- z wyjątkiem

otrzymujących poz. 41

41.Teczka skórzana z aktówkąszt.16- Szef UOP i jego

zastępcy oraz

generałowie

42.Sznur galowyszt.17

Uwagi:

1. Funkcjonariusze mianowani na wyższy stopień połączony ze zmianą korpusu, otrzymują z dniem mianowania:

1) sznur galowy (z wyjątkiem oficerów młodszych mianowanych na stopień majora),

2) uzupełnienie oznak,

3) sznur do czapek (wyłącznie w naturze).

2. Funkcjonariusze mianowani na stopień generała otrzymują z dniem mianowania:

1) sznur galowy generała,

2) uzupełnienie oznak:

3. Funkcjonariuszom wypłaca się ryczałt pieniężny na czyszczenie chemiczne podstawowych przedmiotów umundurowania. Wysokość ryczałtu określają odrębne przepisy.

ZESTAW NR 2

dla oficerów, chorążych, podoficerów i szeregowych UOP - kobiet

Lp.Nazwa przedmiotuJ.m.IlośćOkres używalności w latachUwagi
123456
I. Umundurowanie
1.Czapka gabardynowa wyjściowaszt.13
2.Czapka wyjściowa letniaszt.13
3.Czapka zimowaszt.15
4.Czapka letniaszt.12
5.Płaszcz wyjściowy z podpinkąkpl.13
6.Kurtka nieprzemakalna z podp.kpl.13
7.Kurtka gabardynowa wyjściowaszt.13
8.Kurtka wyjściowa letniaszt.13
9.Spodnie (spódnica) gabardynowe wyjścioweszt.13
10.Spodnie (spódnica) wyjściowe letnieszt.13
11.Spodnie zimowe typu "narciarki"szt.12
12.Bluza służbowaszt.23
13.Spodnie (spódnica) gabardynowe służboweszt.13
14.Bluza letniaszt.24
15.Spodnie (spódnica) służbowe letnieszt.13
16.Krawatszt.22
17.Szalik zimowyszt.13
18.Szalik letniszt.12
19.Sweterszt.14
20.Rękawiczki skórzane zimowepar.13
21.Rękawiczki skórzane letniepar.14
22.Oznaki i baretkipar.1- do każdego

przedmiotu wg

przepisów

ubiorczych

II. Bielizna
23.Koszula wyjściowa białaszt.12- Szef UOP i jego

zastępcy oraz

generałowie 2

szt. na 2 lata

24.Koszula służbowaszt.22
25.Koszula letniaszt.22
26.Koszula służbowaszt.22
27.Podkoszulkaszt.22
28.Reformy letnieszt.22
29.Reformy zimowepar.22
30.Rajstopypar.41
31.Dresykpl.13
32.Ręczniki frotteszt.22
III. Obuwie
33.Buty służbowepar.12
34.Buty damskiepar.12
35.Półbuty damskiepar.11
IV. Oporządzenie
36.Pas głównyszt.16
37.Pasek do spodniszt.17
38.Teczka skórzanaszt.16- z wyjątkiem

otrzymujących

poz. 39

39.Teczka skórzana z aktówkąszt.16- Szef UOP i jego

zastępcy oraz

generałowie

40.Sznur galowyszt.17

Uwagi:

1. Funkcjonariusze mianowani na wyższy stopień połączony ze zmianą korpusu, otrzymują z dniem mianowania:

1) sznur galowy (z wyjątkiem oficerów młodszych mianowanych na stopień majora),

2) uzupełnienie oznak,

3) sznur do czapek (wyłącznie w naturze).

2. Funkcjonariusze mianowani na stopień generała otrzymują z dniem mianowania:

1) sznur galowy generała,

2) uzupełnienie oznak.

3. Funkcjonariuszom wypłaca się ryczałt pieniężny na czyszczenie chemiczne podstawowych przedmiotów umundurowania. Wysokość ryczałtu określają odrębne przepisy.

ZESTAW NR 3

dla słuchaczy ośrodków szkolenia UOP

Lp.Nazwa przedmiotuJ.m.IlośćOkres używalności w latachUwagi
123456
I. Umundurowanie
1.Czapka ćwiczebnaszt.26
2.Kurtka ćwiczebna bez podpinkiszt.24
3.Podpinka pod kurtkę ćwiczebnąszt.28
4.Kurtka drelichowaszt.22
5.Spodnie drelichoweszt.22
6.Ubranie treningowe (dresy)kpl.24
7.Rękawice ćwiczebnepar.11
8.Oznaki stopniakpl.- tylko dla etatowych

wykładowców

II. Bielizna
9.Podkoszulka z długim rękawemszt.32
10.Kalesony długieszt.33
11.Koszulka służbowaszt.42
12.Koszulka gimnastycznaszt.32
13.Spodenki gimnastyczneszt.32
14.Piżama dwuczęściowakpl.33
15.Kimonokpl.14
16.Ręcznik frotteszt.32
17.Ręcznik bawełnianyszt.32
III. Obuwie
18.Pantofle gimnastycznepar.1jednorazowo- dla słuchaczy kursów

trwających powyżej

2 m-cy

IV. Oporządzenie
19.Tornisterszt.18- dla podof. i szereg.
20.Trok do tornistraszt.58
21.Torba polowa brezentowaszt.14- dla podoficerów

i chorążych

22.Wieszak ramiączkoszt.46
23.Pas z tkaniny syntetycznejszt.18

Uwagi:

1. Przedmioty wyszczególnione w poz. 1-8 w ilości 1 szt. (kpl.) przysługują również etatowym wykładowcom.

2. Okres używalności określony w rubryce nr 5 jest najkrótszym okresem w ciągu którego określony przedmiot winien być użytkowany.

ZESTAW NR 4

umundurowanie ćwiczebne funkcjonariuszy UOP

Lp.Nazwa przedmiotuJ.m.IlośćOkres używalności w latachUwagi
123456
1.Czapka ćwiczebnaszt.1do zużycia
2.Kurtka ćwiczebna bez podpinkiszt.1"
3.Podpinka pod kurtkę ćwiczebnąszt.1"
4.Kurtka drelichowaszt.1"
5.Spodnie drelichoweszt.1"
6.Ubranie treningowe (dresy)kpl.1"
7.Rękawice ćwiczebnepar.1
8.Oznaki stopnia i służbykpl.1"
9.Tornisterszt.1"- dla podoficerów

i szereg.

10.Trok do tornistraszt.5"j.w.
11.Zasobnik osobistyszt.1"- dla oficerów i

chorążych

12.Pelerynaszt.2"- na posterunek

wartowniczy

13.Pas z tkaniny syntetycznejszt.1"

ZESTAW NR 5

normy przydziału tkanin przysługujących w zamian przedmiotów skonfekcjonowanych

1. Na płaszcz sukienny (według rozmiarów)

GrupaObwód klatki piersiowej w cmWzrost w cmIlość sukna płaszczowego (przy szerokości tkaniny 1,42 cm)
1234
a)881602,55
88165
92160
92165
b)881702,65
92170
96160
c)921752,75
96165
96170
100165
d)961752,85
100170
100175
104165
104170
e)961802,95
100180
104175
180165
f)961853,00
100185
104180
108170
g)1041853,10
108175
112170
116170
h)1041903,20
108180
108185
112175
112180
116175
i)1081903,30
112185
116180
j)1121903,40
116185
120180
i wyżeji wyżej

2. Na kurtkę i spodnie (spódnicę) oraz bluzę z tkaniny gabardynowej i tropikowej (według rozmiarów)

GrupaObwód klatki piersiowej w cmWzrost w cmIlość tkaniny zasadniczej w m (przy szer. 1,42 m)
na kurtkęna spodniena bluzę
123456
a)881601,551,101,40
88165
92160
92165
96160
b)881701,601,151,45
92170
96165
c)921751,651,201,50
96170
100160
100165
d)961751,701,201,55
100170
e)1001751,751,251,60
104165
104170
f)961801,801,251,65
g)1001801,801,301,65
104175
108165
h)961851,851,301,70
100185
104180
108170
i)1041851,901,351,75
108175
112170
116170
j)1041901,951,401,80
108180
108185
112175
112180
116175
k)1081902,051,451,90
112185
116180
l)1121902,101,501,95
ł)1161852,151,552,0
120180
i wyżeji wyżej

Uwagi:

1. Do spodni generalskich przysługuje 20 cm sukna wyłogowego (jeżeli szerokość tkaniny wynosi 142 cm) bez względu na rozmiar spodni.

2. W przypadku stwierdzenia, że obwód klatki piersiowej, pasa użytkownika lub jego wzrost przekracza o 2 cm rozmiar podany w jednej z grup, materiał wydaje się wg należności przewidzianej dla najbliższej większej grupy rozmiarów.

3. Na spódnicę przysługuje:

- na wzrost do 170 cm - 1,20 m

- na wzrost powyżej 170 cm - 1,30 m.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Szczegółowe zasady zaopatrywania i rozliczania funkcjonariuszy z przedmiotów umundurowania

I. 

Postanowienia ogólne

1.
Podstawą do zaopatrzenia funkcjonariuszy w umundurowanie są obowiązujące normy należności.
2.
Uprawnienia do otrzymywania umundurowania funkcjonariusz nabywa:
1)
umundurowanie zasadnicze - z dniem mianowania,
2)
umundurowanie ćwiczebne:
a)
słuchacze ośrodków szkolenia - z dniem rozpoczęcia szkolenia (wyłącznie na kursach trwających powyżej 2 miesięcy),
b)
pozostali funkcjonariusze - po zatwierdzeniu wniosku kierownika jednostki organizacyjnej przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
3.
Okres używalności umundurowania zasadniczego liczy się od dnia powstania należności.
4.
Okres używalności umundurowania ćwiczebnego liczy się od dnia wydania.
5.
Okres używalności oznak stopni równy jest okresowi używalności przedmiotów do których zostały one wydane.
6.
Zmiana okresu używalności może nastąpić przez wprowadzenie zmian w zestawach należności.
7.
W przypadku zmiany okresu używalności w odniesieniu do przedmiotów uprzednio wydanych dla których okres używalności jeszcze nie upłynął, należy stosować nowy okres używalności wprowadzony zmianą w zestawach.

II. 

Realizacja należności

1.
Funkcjonariusz może otrzymać przedmiot umundurowania przed terminem powstania jego należności w przypadku utraty przedmiotu lub jego wartości użytkowej powstałej:
1)
z przyczyn niezależnych od funkcjonariusza w czasie wykonywania obowiązków służbowych - nowy przedmiot wydaje się bezpłatnie przyjmując datę jego wydania jako początek okresu używalności,
2)
z winy funkcjonariusza:

- przedmiot umundurowania zasadniczego wydaje się na wniosek funkcjonariusza odpłatnie,

- przedmiot umundurowania ćwiczebnego wydaje się nieodpłatnie, po opłaceniu wartości obliczonej wg cen ewidencyjnych, za niezamortyzowany okres używalności uprzednio wydanego przedmiotu.

2.
W przypadku zniszczenia lub utraty przedmiotu ubrania cywilnego, jeżeli szkoda nastąpiła w czasie wykonywania obowiązków służbowych, stosuje się przepisy w sprawie odszkodowania przysługującego funkcjonariuszom Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej za szkody w przedmiotach osobistego użytku poniesione w związku ze służbą (zarządzenie nr 64 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 grudnia 1986 roku).
3.
Funkcjonariuszom mającym uprawnienia do korzystania z więcej niż jednego zestawu należności, powtarzające się w tych zestawach przedmioty wydaje się na podstawie tylko jednego zestawu.
4.
Funkcjonariusze, którzy ze względu na budowę ciała lub brak w magazynie odpowiednich rozmiarów umundurowania nie mogą dopasować przysługujących im przedmiotów umundurowania, otrzymują na ich wykonanie tkaninę oraz zwrot kosztów za ich uszycie.
5.
W przypadku otrzymania przedmiotu wymagającego dokonania poprawek krawieckich funkcjonariusze otrzymują zwrot kosztów za ich wykonanie.
6.
Zwrot kosztów za usługi wymienione w ust. 4 i 5 następuje po wykonaniu usługi w zakładzie krawieckim i przedłożeniu dowodu zapłaty.

III. 

Rozliczanie funkcjonariuszy

1.
Funkcjonariusze, którzy otrzymali w naturze przedmioty umundurowania zasadniczego, w przypadku zwolnienia ze służby, zobowiązani są do zdania tych przedmiotów, których okres używalności nie upłynął, lub zapłaty za niezamortyzowany okres używalności.
2.
Funkcjonariusze zwolnieni ze służby zobowiązani są zdać do magazynu wszystkie przedmioty umundurowania ćwiczebnego.
3.
Funkcjonariusze zaopatrywani zgodnie z zestawem nr 3, zobowiązani są do zdania z dniem zakończenia szkolenia w przypadku słuchaczy, lub z dniem przeniesienia na inne stanowisko w przypadku wykładowców wszystkich przedmiotów umundurowania ćwiczebnego.
4.
Obowiązek określony w ust. 1-3 nie ciąży na rodzinach zmarłych funkcjonariuszy.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Okoliczności występowania w poszczególnych rodzajach ubiorów oraz zasady i sposoby noszenia podstawowych przedmiotów umundurowania

I. 

Rodzaje ubiorów oraz okoliczności ich noszenia

1.
Rozróżnia się następujące rodzaje ubiorów:
1)
ubiór wyjściowy,
2)
ubiór służbowy,
3)
ubiór ćwiczebny,
4)
ubiór specjalny,
5)
ubiór roboczy.
2.
Ubiór wyjściowy nosi się:
1)
w dniach świąt państwowych,
2)
podczas uroczystych akademii i spotkań organizowanych z okazji świąt państwowych,
3)
podczas innych uroczystości na polecenie kierownika jednostki organizacyjnej.
3.
W przypadkach określonych w ust. 2 pkt 1 i 2 do munduru wyjściowego nosi się sznur galowy oraz ordery, odznaczenia i medale lub ich baretki.
4.
Ubiór służbowy nosi się:
1)
w czasie wykonywania obowiązków służbowych (z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2),
2)
w innych okolicznościach na polecenie kierownika jednostki organizacyjnej.
5.
Ubiór ćwiczebny nosi się:
1)
podczas zajęć prowadzonych w ośrodkach szkolenia,
2)
na polecenie kierownika jednostki organizacyjnej.
6.
Ubiór specjalny noszą funkcjonariusze wykonujący zadania o charakterze specjalnym w okolicznościach określonych odrębnymi przepisami.
7.
Ubiór roboczy nosi się podczas wykonywania prac wymagających specjalnego wyposażenia ochronnego w zależności od charakteru wykonywanych czynności.

Normy należności oraz zasady przyznawania ubiorów roboczych określają odrębne przepisy.

II. 

Zasady i sposób noszenia podstawowych przedmiotów umundurowania

Przedmioty umundurowania zasadniczego wykonane są z tkaniny w kolorze ciemnozielonym.
1.
Czapkę gabardynową wyjściową i wyjściową letnią nosi się lekko przechyloną w kierunku prawego ucha tak, aby dolna krawędź otoku znajdowała się na wysokości około 2 cm od krawędzi lewego ucha. Rondo czapki ma kształt sześciokąta foremnego. Daszki i otok przy czapkach są koloru czarnego.
2.
Czapkę zimową nosi się nałożoną na głowę prosto. Daszek czapki wykonany jest z tej samej tkaniny co reszta czapki. Wokół czapki, z wyjątkiem miejsca nad daszkiem, doszyty jest ocieplacz koloru czarnego, wykonany z tkaniny futerkowej.

Czapkę zimową nosi się podczas dokuczliwych wiatrów i przy temperaturze poniżej 0°C. Przy temperaturze poniżej -7°C albo przy dokuczliwym wietrze i temperaturze poniżej -5°C czapkę zimową nosi się z opuszczonym ocieplaczem.

3.
Czapkę letnią nosi się nałożoną na głowę prosto. Daszek czapki wykonany jest z tej samej tkaniny co reszta czapki.
4.
Do wszystkich rodzajów czapek nad daszkiem funkcjonariusze noszą sznur do czapki oznaczający przynależność do odpowiedniego korpusu, w kolorze:
1)
złotym - oficerowie starsi,
2)
srebrnym - oficerowie młodsi,
3)
zielonym - chorążowie,
4)
czarnym - podoficerowie i szeregowcy.
5.
Płaszcz wyjściowy z podpinką nosi się z klapami wyłożonymi. Klamra (sprzączka) po zapięciu paska powinna znajdować się na linii guzików płaszcza. Płaszcz powinien być dopasowany do wzrostu funkcjonariusza tak, aby jego długość sięgała 2-5 cm poniżej kolana. Rękawy płaszcza powinny być dłuższe o 1-2 cm od rękawów kurtki.

Płaszcz wyjściowy nosi się w okresie zimowym (z podpinką) oraz w okresie letnim (bez podpinki), wyłącznie do ubioru wyjściowego.

6.
Kurtka nieprzemakalna z podpinką powinna być dłuższa od kurtki gabardynowej o około 10 cm. Kurtkę nieprzemakalną nosi się w okresie zimowym (z podpinką) oraz w okresie letnim (bez podpinki) wyłącznie do ubioru służbowego.
7.
Kurtkę gabardynową wyjściową i kurtkę wyjściową letnią nosi się z klapami wyłożonymi. Długość kurtki powinna być taka, by w pozycji siedzącej dolna jej krawędź sięgała do płaszczyzny siedzenia a krawędzie rękawów do nasady kciuka.
8.
Bluzy: służbowa i letnia powinny sięgać dolną krawędzią pasa (ściągacza) około 4-6 cm poniżej górnej krawędzi pasa spodni, a krawędź mankietu rękawa do nasady dłoni przy opuszczonej ręce. Bluzy służbowe zapina się na całej długości zamka błyskawicznego.
9.
Spodnie gabardynowe i letnie nosi się z paskiem do spodni lub (spodnie służbowe) z pasem głównym (w zestawie z koszulą letnią). Dolna krawędź nogawki powinna sięgać 2-2,5 cm powyżej obcasa półbutów (trzewików-botków). Szerokość nogawek spodni u dołu powinna wynosić w zależności od wzrostu 20-25 cm.
10.
Spodnie zimowe typu "narciarki" nosi się wyłącznie do butów służbowych. Spodnie te powinny być dopasowane długością w taki sposób, aby ponad górną krawędzią butów przy postawie zasadniczej, nie tworzyły bufiastego luzu.
11.
Oficerowie w stopniu generała noszą przy bocznych szwach spodni dwa lampasy szerokości 2,5 cm każdy i wypustki w kolorze czarnym.
12.
Koszulę wyjściową w kolorze białym, oraz koszulę służbową w kolorze beżowym nosi się tak, aby górna krawędź kołnierza wystawała ponad kołnierz kurtki (bluzy).
13.
Koszulę letnią w kolorze beżowym nosi się w okresie letnim przy temperaturze powyżej 20°C z wyłożonym kołnierzem, zapiętą na wszystkie guziki. Na naramienniki zakłada się pochewki z oznakowaniem stopni.
14.
Koszulkę służbową koloru ciemnozielonego nosi się do bluzy letniej oraz umundurowania ćwiczebnego.
15.
Sweter koloru ciemnozielonego nosi się z koszulą służbową i krawatem. Na naramienniki zakłada się pochewki z oznakowaniem stopni.
16.
Krawat w kolorze czarnym nosi się wiązany podwójnym węzłem ściśle przylegającym do kołnierza koszuli. Koniec krawata nie może wystawać spod zapiętej kurtki (bluzy).
17.
Szalik letni i zimowy w kolorze czarnym pod płaszczem wyjściowym nosi się w ten sposób, by jego górna krawędź wystawała nieco ponad kołnierz płaszcza. W zależności od warunków atmosferycznych szalik zimowy może zakrywać odsłoniętą część piersi między klapami płaszcza.
18.
Dresy w kolorze ciemnozielonym nosi się podczas zajęć sportowych.
19.
Skarpetki letnie i zimowe są koloru czarnego.
20.
Rękawiczki letnie i zimowe są koloru czarnego.
21.
Obuwie w kolorze czarnym nosi się:
1)
buty służbowe - do spodni zimowych oraz ubioru ćwiczebnego,
2)
trzewiki botki - do spodni gabardynowych przy ubiorze wyjściowym i służbowym, w okresie zimowym,
3)
półbuty - do spodni gabardynowych i letnich. Wierzchy półbutów nie mogą być dziurkowane ani ozdobnie wyszywane.
22.
Pas główny w kolorze czarnym nosi się przy:
1)
bluzach - włożony do wsuwek znajdujących się na ściągaczu,
2)
spodniach - włożony do wsuwek, podczas występowania w koszuli letniej,
3)
kurtce nieprzemakalnej - w przypadku obowiązku występowania z bronią krótką.
23.
Sznury galowe koloru matowosrebrnego zawiesza się na prawym ramieniu przypinając je do guzika przyszytego w tym celu pod naramiennikiem. Pętla sznurów oficera przewieszona przez ramię zwisa w dół pod pachą rękawa. Dłuższy warkocz sznura galowego generała zwisający od tyłu, przeprowadza się pod prawą pachą a jego koniec przypina się na pierwszy od góry guzik kurtki wyjściowej. Warkocz krótszy układa się na prawej piersi tak, by po obu jego stronach przebiegały pojedyncze części sznura a jego koniec przypina się do drugiego od góry guzika kurtki wyjściowej. Warkocz sznurów galowych oficera i chorążego z przebiegającą poniżej pojedynczą częścią sznura, przypina się do pierwszego od góry guzika kurtki wyjściowej.
24.
Funkcjonariusze noszą na wszystkich nakryciach głowy wizerunek orła białego w koronie.
1)
na czapkach wyjściowych, zimowej i letniej - na tarczy koloru czarnego, haftowany bajorkiem w kolorze matowosrebrnym z elementami bajorka w kolorze złotym,
2)
na czapce ćwiczebnej - na tarczy w kolorze czarnym wykonany z tworzywa w kolorze matowosrebrnym z elementami tworzywa w kolorze złotym.
25.
Funkcjonariusze noszą guziki z wizerunkiem orła białego w koronie wykonane z tworzywa sztucznego w kolorze czarnym, przy czapkach (z wyjątkiem ćwiczebnej) oraz płaszczu i kurtkach wyjściowych. Wszystkie guziki wewnętrzne (kryte) nosi się w kolorze tkaniny danego przedmiotu (gładkie).

III. 

Zasady i sposoby noszenia umundurowania ćwiczebnego

Przedmioty umundurowania ćwiczebnego wykonane są z tkaniny "US" z nadrukiem ochronnym wzoru "PANTERA".
1.
Czapkę ćwiczebną nosi się nałożoną na głowie prosto.
2.
Kurtkę ćwiczebną nosi się:
1)
w okresie zimowym wraz z podpinką, z zapiętym pod szyją kołnierzem. W zależności od warunków atmosferycznych zezwala się na rozpięcie patki i górnego guzika,
2)
w okresie letnim bez podpinki, z rozpiętym górnym guzikiem i wyłożonymi klapami.

Kurtka ćwiczebna powinna być dłuższa od kurtki drelichowej o około 10 cm. Krawędź rękawa powinna sięgać do nasady kciuka.

3.
Kurtkę drelichową nosi się z klapami wyłożonymi. Długość kurtki powinna być taka, aby w pozycji siedzącej jej krawędź sięgała do płaszczyzny siedzenia, a krawędzie rękawów do nasady dłoni. W okresie letnim przy wysokich temperaturach, rękawy kurtki mogą być podwinięte.
4.
Spodnie drelichowe nosi się do butów służbowych w ten sposób, aby ich nogawki nie tworzyły nad górną krawędzią butów bufiastego luzu.

Spodnie drelichowe muszą być w tym samym odcieniu co kurtka.

5.
Do ubioru ćwiczebnego nosi się pas z tkaniny syntetycznej w kolorze czarnym.
6.
Funkcjonariusze pełniący służbę na posterunkach stałych, mają obowiązek na polecenie przełożonych, do ubioru ćwiczebnego nosić koszulę służbową wraz z krawatem.
7.
Rękawice ćwiczebne nosi się razem z kurtką ćwiczebną z podpinką.
8.
Ubranie treningowe - dresy koloru ciemnozielonego nosi się jako ocieplacz pod mundur drelichowy w okresie zimowym.
9.
Pelerynę w kolorze ciemnozielonym nosi się w czasie opadów atmosferycznych podczas pełnienia służby wartowniczej. Pelerynę nosi się zarówno do ubioru służbowego jak również ćwiczebnego.
10.
Zasobnik osobisty koloru czarnego noszą oficerowie i chorążowie występujący w ubiorze służbowym lub ćwiczebnym.

IV. 

Postanowienia końcowe

1.
Funkcjonariusz może użytkować tylko te przedmioty umundurowania, które zostały wykonane zgodnie z ustalonym wzorem i kolorem.
2.
Warunki technologiczne poszczególnych wzorów umundurowania przed skierowaniem ich do produkcji, zatwierdza Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego Urzędu Ochrony Państwa.
3.
Poszczególne ubiory nosi się wg ustalonych zestawów ubiorczych, w zależności od pory roku. Rozróżnia się:
1)
okres letni trwający od początku maja do końca września,
2)
okres zimowy trwający od początku listopada do końca marca.

Miesiące: kwiecień i październik stanowią okres przejściowy.

4.
Funkcjonariusze w okresie przejściowym, w zależności od warunków atmosferycznych mogą nosić ubiór zimowy lub letni. Zabrania się łączenia przedmiotów ubioru zimowego z przedmiotami wchodzącymi w skład ubioru letniego.
5.
Funkcjonariusze występujący w umundurowaniu mogą nosić:
1)
okulary przeciwsłoneczne w dni słoneczne - przy wystąpieniach indywidualnych,
2)
opaskę koloru czarnego, szerokości 3 cm, na lewym rękawie przedmiotów umundurowania zasadniczego, umieszczoną na wysokości 12 cm od dolnej krawędzi rękawa,
3)
teczkę (aktówkę) w kolorze czarnym - przy wystąpieniach indywidualnych.
6.
Zabrania się funkcjonariuszom:
1)
noszenia przedmiotów umundurowania niezgodnie z ich przeznaczeniem,
2)
noszenia przedmiotów umundurowania w połączeniu z przedmiotami ubrania cywilnego,
3)
przebywania w ubiorze ćwiczebnym w miejscach publicznych (np. teatrach, kinach, klubach itp.),
4)
nadmiernego wypychania kieszeni,
5)
noszenia innych przedmiotów umundurowania niż przewiduje zestaw dotyczący danego ubioru.
7.
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ubiorczych przez funkcjonariuszy sprawują kierownicy jednostek organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

Zasady i sposób noszenia orderów, odznaczeń, medali, odznak i oznaki stopnia przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa

I. 

Zasady i sposób noszenia orderów, odznaczeń, medali i odznak

1.
Funkcjonariusze noszą na kurtkach wyjściowych nadane im ordery i odznaczenia:
1)
w dniach świąt państwowych,
2)
podczas uroczystych akademii i spotkań organizowanych z okazji świąt państwowych,
3)
podczas dekorowania ich orderami, odznaczeniami lub medalami,
4)
w innych okolicznościach - na polecenie Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
2.
Ordery i odznaczenia nosi się przymocowane do kurtki wyjściowej na wstążkach długości 6-6,5 cm każda, przy czym wstążki zakłada się na sznurkach koloru ubioru, lub przyszywa bezpośrednio do kurtki w ten sposób, by górna krawędź wszystkich wstążek orderów i odznaczeń tworzyła równą linię poziomą.
3.
Przymocowane na wysokości 5,5 cm powyżej klapy górnej lewej kieszeni kurtki wyjściowej ordery i odznaczenia nosi się w kolejności określonej przez akt prawny ustanawiający dany order lub odznaczenie, począwszy od klapy kurtki w stronę wszycia lewego rękawa.
4.
Ordery i odznaczenia symetrycznie rozmieszczone nosi się w następujący sposób:
1)
jeden order lub odznaczenie - nad środkiem kieszeni,
2)
od 2 do 4 orderów lub odznaczeń - w jednym rzędzie bez przerw między wstążkami z tym, że przy ilości trzy lub cztery, wstążkę pierwszego orderu lub odznaczenia podkłada się do odpowiedniej szerokości, niezbędnej do zachowania symetrii, pod klapą kurtki,
3)
od 5 do 8 orderów lub odznaczeń - w jednym rzędzie tak, by zajęły szerokość czterech wstążek umieszczonych obok siebie, przy czym wstążkę drugiego i kolejnych orderów lub odznaczeń podkłada się częściowo pod wstążkę poprzedniego orderu lub odznaczenia,
4)
większą ilość orderów lub odznaczeń - w dwóch lub więcej rzędach tak, by w pierwszym rzędzie nie było mniej niż pięć i więcej niż osiem, a w ostatnim rzędzie nie mniej niż cztery ordery lub odznaczenia rozmieszczone na szerokości czterech wstążek,
5)
rzędy orderów lub odznaczeń umieszcza się w ten sposób, aby górny rząd krył wstążki dolnego rzędu w całości, a ordery lub odznaczenia do połowy.
5.
W przypadku nadania tego samego orderu lub odznaczenia po raz drugi, trzeci itd. nosi się wszystkie otrzymane ordery i odznaczenia.
6.
Funkcjonariusze mogą nosić na kurtkach wyjściowych nadane im medale i odznaki.
7.
Medale i odznaki nosi się przymocowane bezpośrednio do kurtek wyjściowych w sposób określony w akcie prawnym ustanawiającym dany medal lub odznakę.

II. 

Zasady i sposób noszenia baretek

1.
W przypadku, gdy nie ma obowiązku noszenia orderów i odznaczeń, nosi się ich baretki wykonane ze wstążki barwy przewidzianej dla danego orderu lub odznaczenia. Długość baretki równa jest szerokości wstążki stosowanej w najniższej klasie danego orderu lub odznaczenia. Szerokość baretki wynosi 8 mm. Baretki nakłada się na podkładkę sukienną koloru czarnego. Podkładka powinna być 2 mm dłuższa i szersza od baretki.
2.
Baretki nosi się w kolejności określonej przez akt prawny ustanawiający dany order lub odznaczenie.
3.
Wyższe klasy orderów oznacza się na baretce przez nałożenie pośrodku niej rozetki w kolorach wstążki orderowej; średnica rozetki wynosi 5-8 mm.
4.
Wyższe stopnie odznaczeń oznacza się przez pionowe nałożenie pośrodku baretki złotego lub srebrnego galonika, zależnie od stopnia odznaczenia. Szerokość galonika wynosi 5 mm.
5.
Baretki nosi się na kurtkach wyjściowych nad lewą górną kieszenią, w ustalonej kolejności, począwszy od klapy kurtki w stronę wszycia rękawa, w linii poziomej. W jednym rzędzie nosi się nie więcej niż trzy baretki, przy czym:
1)
pojedynczą baretkę umieszcza się symetrycznie nad środkiem kieszeni,
2)
od 2 do 3 baretek - w jednym rzędzie obok siebie bez przerw, umieszczone symetrycznie nad środkiem kieszeni,
3)
powyżej 3 baretek - w dwóch lub więcej rzędach, bezpośrednio jeden pod drugim, w każdym rzędzie po trzy baretki. W rzędzie dolnym mniej niż trzy baretki nosi się w ten sposób, by znajdowały się one pod środkiem bezpośredniego górnego rzędu. Gdy klapa kurtki zakrywa całkowicie pierwszą baretkę najwyższego orderu lub odznaczenia górnego rzędu, wówczas nosi się w tym rzędzie tylko dwie baretki umieszczone w taki sposób, aby były one widoczne,
4)
większą ilość baretek nosi się do wysokości styku kołnierza z wyłogiem, przy czym w przypadku posiadania ponad sześciu rzędów baretek - dwa dolne rzędy mogą być wykonane z czterech i więcej baretek, do całkowitego wypełnienia przestrzeni nad klapą górnej kieszeni. Lewą krawędź zestawu baretek składającego się z sześciu i więcej rzędów, należy montować ukosem, równolegle do wszycia rękawa, przy czym każdy następny rząd baretek powinien być wysunięty o 1-1,5 cm w stosunku do poprzedniego.
6.
W przypadku nadania tego samego orderu lub odznaczenia po raz drugi, trzeci itd. nosi się odpowiednią ilość baretek tych orderów i odznaczeń.

III. 

Zasady i sposób noszenia oznaki stopnia

1.
Funkcjonariusze noszą oznaki stopnia w kolorze matowosrebrnym wykonane z taśmy dystynkcyjnej, z tworzywa sztucznego lub haftowane bajorkiem.
2.
Starsi szeregowi i podoficerowie noszą na otoku czapek wyjściowych oznaki stopnia haftowane bajorkiem, a na naramiennikach płaszcza wyjściowego, kurtek nieprzemakalnej i wyjściowych, bluz, swetra i koszuli letniej - wykonane z taśmy dystynkcyjnej.
3.
Chorążowie noszą na otoku czapek wyjściowych oraz naramiennika przedmiotów wymienionych w ust. 2 oznaki stopnia haftowane bajorkiem z tym, że naramienniki obszyte są jednolitą taśmą dystynkcyjną.
4.
Oficerowie noszą na otokach czapek wyjściowych oraz naramiennikach przedmiotów wymienionych w ust. 2 oznaki stopnia haftowane bajorkiem.
5.
Na kurtkach ćwiczebnych i drelichowych nosi się oznaki stopnia wykonane z tworzywa sztucznego.
6.
Starsi szeregowi i podoficerowie noszą oznaki stopnia:
1)
na środku taśmy otokowej czapek wyjściowych:
a)
starszy szeregowy - jeden pasek długości 3 cm i szerokości 5 mm,
b)
kapral - dwa paski długości 3 cm i szerokości 5 mm. Odstęp między paskami wynosi 2 mm,
c)
starszy kapral - trzy paski (wymiary i odstępy między paskami jak u kaprala),
d)
plutonowy - cztery paski (wymiary i odstępy między paskami jak u kaprala),
e)
sierżant - oznakę w kształcie litery "V" (krokiewkę) skierowaną kątem w dół o ramionach długości 3,3 cm i szerokości 5 mm,
f)
starszy sierżant - oznakę stopnia sierżanta oraz drugą krokiewkę umieszczoną wewnątrz oznaki sierżanta w odległości 2 mm,
g)
sierżant sztabowy - oznakę stopnia sierżanta oraz pasek długości 2,5 cm i szerokości 5 mm bezpośrednio umieszczony poziomo nad tą oznaką,
h)
starszy sierżant sztabowy - oznakę stopnia starszego sierżanta oraz pasek długości 2,5 cm i szerokości 5 mm bezpośrednio umieszczony poziomo pod tą oznaką,
2)
na naramiennikach przedmiotów wymienionych w ust. 2:
a)
starszy szeregowy - jeden pasek szerokości 8 mm podwinięty obydwoma końcami pod naramiennikami (po 1 cm), naszyty w odległości 2 cm od miejsca wszycia rękawa,
b)
kapral - dwa paski, z których pierwszy naszyty jest jak u starszego szeregowego, a drugi w odległości 4 mm od pierwszego w kierunku guzika naramiennika,
c)
starszy kapral - trzy paski naszyte w odstępach 4 mm od siebie, w taki sam sposób jak u kaprala,
d)
plutonowy - cztery paski naszyte w odstępach 4 mm od siebie, w taki sposób jak u kaprala,
e)
sierżant - naramienniki obszyte wokół taśmą dystynkcyjną szerokości 8 mm, z wyjątkiem miejsca wszycia rękawa. Wewnątrz obszycia krokiewkę umieszczoną wierzchołkiem w odległości 2 cm od miejsca wszycia rękawa. Ramiona krokiewki rozwarte są pod kątem 60°,
f)
starszy sierżant - oznakę stopnia sierżanta oraz drugą krokiewkę umieszczoną wewnątrz pierwszej w odległości 4 mm,
g)
sierżant sztabowy - oznakę stopnia sierżanta oraz bezpośrednio pod nią pasek poprzeczny, równoległy do wszycia rękawa,
h)
starszy sierżant sztabowy - oznakę stopnia starszego sierżanta oraz bezpośrednio pod nią pasek poprzeczny, równoległy do wszycia rękawa.
7.
Chorążowie noszą oznaki stopnia:
1)
na środku taśmy otokowej czapek wyjściowych:
a)
młodszy chorąży - jedną gwiazdkę umieszczoną między ramionami krokiewki w odległości 2 mm od jej ramion. Długość ramion krokiewki wynosi 2 cm, szerokość 5 mm a kąt rozwarcia między ramionami - 75°,
b)
chorąży - jedną gwiazdkę,
c)
starszy chorąży - dwie gwiazdki, przy czym odległość między ramionami gwiazdek wynosi 2 mm,
d)
chorąży sztabowy - trzy gwiazdki, rozmieszczone podobnie jak u starszego chorążego,
e)
starszy chorąży sztabowy - cztery gwiazdki, bez odstępów między ich ramionami,
2)
na naramiennikach przedmiotów wymienionych w ust. 2:
a)
młodszy chorąży - naramienniki obszyte wokół taśmą dystynkcyjną szerokości 5 mm z wyjątkiem miejsca wszycia rękawa. Wewnątrz obszycia krokiewkę z umieszczoną w odległości 2 mm między jej ramionami gwiazdką. Wierzchołek krokiewki umieszczony jest w odległości 1 cm od miejsca wszycia rękawa a kąt rozwarcia ramion wynosi 70°,
b)
chorąży - naramiennik obszyty taśmą dystynkcyjną jak u młodszego chorążego. Gwiazdka znajdująca się na naramienniku umieszczona jest w odległości 3 cm od miejsca wszycia rękawa,
c)
starszy chorąży - oznakę stopnia chorążego oraz drugą gwiazdkę umieszczoną w odległości 5 mm pomiędzy wierzchołkiem pierwszej gwiazdki a kątem wklęsłym drugiej gwiazdki,
d)
chorąży sztabowy - oznakę stopnia starszego chorążego z dodaniem trzeciej gwiazdki, przy czym pierwsza gwiazdka umieszczona jest w odległości 1,2 cm od miejsca wszycia rękawa,
e)
starszy chorąży sztabowy - oznakę stopnia chorążego sztabowego z dodaniem czwartej gwiazdki, przy zachowaniu ustalonych odległości.
8.
Oficerowie młodsi noszą oznaki stopnia:
1)
na środku taśmy otokowej czapek wyjściowych:
a)
podporucznik - dwie gwiazdki umieszczone w linii równoległej od krawędzi taśmy, odległość między ramionami gwiazdek wynosi 2 mm,
b)
porucznik - trzy gwiazdki rozmieszczone w podobny sposób jak u podporucznika,
c)
kapitan - cztery gwiazdki rozmieszczone w podobny sposób jak u podporucznika z tym, że ramiona gwiazdek stykają się ze sobą,
2)
na naramiennikach przedmiotów wymienionych w ust. 2:
a)
podporucznik - dwie gwiazdki: pierwsza umieszczona w odległości 3 cm od miejsca wszycia rękawa, druga w odległości 5 mm pomiędzy wierzchołkiem pierwszej gwiazdki z kątem wklęsłym drugiej gwiazdki,
b)
porucznik - trzy gwiazdki rozmieszczone z zachowaniem tych samych odległości między gwiazdkami z tym, że pierwsza gwiazdka umieszczona jest w odległości 1,2 cm od miejsca wszycia rękawa,
c)
kapitan - cztery gwiazdki rozmieszczone w taki sam sposób jak u porucznika.
9.
Oficerowie starsi noszą oznaki stopnia:
1)
na środku taśmy otokowej czapek wyjściowych,
a)
major - jedną gwiazdkę,
b)
podpułkownik - dwie gwiazdki,
c)
pułkownik - trzy gwiazdki,

w sposób określony jak dla oficerów młodszych,

2)
na naramiennikach przedmiotów wymienionych w ust. 2:
a)
major - dwa paski i gwiazdkę. Paski szerokości 6 mm umieszczone są w poprzek naramiennika: pierwszy w odległości 1 cm od miejsca wszycia rękawa, drugi - 4 mm od pierwszego. Gwiazdka umieszczona jest w odległości 1 cm od drugiego paska,
b)
podpułkownik - dwa paski i dwie gwiazdki. Paski i pierwsza gwiazdka rozmieszczone są jak dla stopnia majora, natomiast druga gwiazdka umieszczona jest w odległości 5 mm pomiędzy wierzchołkiem pierwszej gwiazdki a kątem wklęsłym drugiej,
c)
pułkownik - dwa paski i trzy gwiazdki rozmieszczone jak dla stopnia podpułkownika.
10.
Generałowie noszą oznaki stopnia:
1)
na otoku czapek wyjściowych wężyk generalski szerokości 3 cm i wysokości 3,5 cm a ponadto na środku taśmy otokowej, w przerwie wężyka, gwiazdki umieszczone w linii równoległej do krawędzi taśmy, w ilości zależnej od posiadanego stopnia:
a)
generał brygady - jedną gwiazdkę,
b)
generał dywizji - dwie gwiazdki,
c)
generał broni - trzy gwiazdki,
2)
na naramiennikach przedmiotów wymienionych w ust. 2 wężyk generalski wysokości 3,5 cm umieszczony w poprzek całego naramiennika w odległości 5 mm od miejsca wszycia rękawa oraz gwiazdki umieszczone jak u oficerów starszych, w ilości:
a)
generał brygady - jedną gwiazdkę,
b)
generał dywizji - dwie gwiazdki,
c)
generał broni - trzy gwiazdki.

ZAŁĄCZNIK Nr 5

Zestawy ubiorcze poszczególnych rodzajów ubiorów oraz graficzne przedstawienie ich wyglądu

TABELA NR 1

Ubiór wyjściowy funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa

Lp.Nazwa przedmiotuZestaw ubioruUwagi
w okresie zimowymw okresie letnim
12345678
1Czapka gabardynowa wyjściowaxx---
2Czapka wyjściowa letnia--xxx
3Płaszcz wyjściowy z podpinkąx-x--w okresie letnim bez podpinki
4Kurtka gabardynowa wyjściowaxx---
5Kurtka wyjściowa letnia--xxx
6Spodnie gabardynowe wyjściowexx---
7Spodnie wyjściowe letnie--xxx
8Koszula wyjściowa białaxxxxx
9Krawatxxxxx
10Szalik zimowyx----
11Szalik letni--x--
12Rękawiczki skórzane zimowex----
13Rękawiczki skórzane letnie--x-x
14Półbutyxxxxxw okresie zimowym można nosić trzewiki-botki
15Sznur galowy-x-x-w okolicznościach określonych w zał. nr 3 do zarządzenia

TABELA NR 2

Ubiór służbowy funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa

Lp.Nazwa przedmiotuZestaw ubioruUwagi
w okresie zimowymw okresie letnim
1234567891011121314
1Czapka zimowaxxxx-------
2Czapka letnia------xxxxx
3Kurtka nieprzemakalna z podpinkąxx----x----w okresie letnim bez podpinki
4Bluza zimowaxxxx-------
5Bluza letnia------xx--x
6Spodnie zimowe-x-x-x----
7Spodnie gabardynowe służbowex-x-x------
8Spodnie służbowe letnie------xxxxx
9Koszula służbowaxxxxxxxxx--
10Koszula letnia---------x-
11Koszulka służbowa----------x
12Krawatxxxxxxxxx--
13Sweter----xx--x--
14Szalikxx----x----
15Rękawiczkixx-x--x----
16Buty służbowe-x-x-x-----
17Półbutyxxxxxxxx
18Pas głównyxxxxxxxx

Uwaga:

W okresie zimowym można występować w ubiorze wyszczególnionym w rubrykach 7 lub 8 (bez czapki) wyłącznie w pomieszczeniach zamkniętych.

TABELA NR 3

Ubiór ćwiczebny funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa

Lp.Nazwa przedmiotuZestaw ubioruUwagi
w okresie zimowymw okresie letnim
12345678
1Czapka zimowax----
2Czapka ćwiczebna-xxxx
3Kurtka ćwiczebna z podpinkąxxx-xw okresie letnim bez podpinki
4Kurtka drelichowaxxxxx
5Spodnie drelichowexxxxx
6Ubranie treningowe dresyx----
7Koszula służbowa--nosi się na posterunkach stałych na polecenie przełożonego
8Koszulka służbowa--xx-
9Krawat--nosi się wraz z koszulą służbową
10Szalikx-x--
11Rękawice ćwiczebnex----
12Buty służbowexxxxx
13Pas z tkaniny syntetycznejxxxxx

Rys. 1. Ubiór wyjściowy generała

Rys. 2. Ubiór służbowy generała

Rys. 3. Ubiór wyjściowy funkcjonariusza

Rys. 4. Ubiór wyjściowy funkcjonariusza (kobiety)

Rys. 5. Ubiór służbowy zimowy funkcjonariusza

Rys. 6. Ubiór służbowy zimowy funkcjonariusza

Rys. 7. Ubiór służbowy zimowy funkcjonariusza

Rys. 8. Ubiór służbowy letni funkcjonariusza

Rys. 9. Ubiór służbowy letni funkcjonariusza

Rys. 10. Ubiór służbowy letni funkcjonariusza

Rys. 11. Ubiór służbowy letni funkcjonariusza

Rys. 12. Ubiór ćwiczebny zimowy funkcjonariusza

Rys. 13. Ubiór ćwiczebny letni funkcjonariusza

Oznaki stopnia na naramiennikach

Rys. 14. Starszy szeregowy

Rys. 15. Kapral

Rys. 16. Starszy kapral

Rys. 17. Plutonowy

Rys. 18. Sierżant

Rys. 19. Starszy sierżant

Rys. 20. Sierżant sztabowy

Rys. 21. St. sierżant sztabowy

Rys. 22. Młodszy chorąży

Rys. 23. Chorąży

Rys. 24. Starszy chorąży

Rys. 25. Chorąży sztabowy

Rys. 26. St. chorąży sztabowy

Rys. 27. Podporucznik

Rys. 28. Porucznik

Rys. 29. Kapitan

Rys. 30. Major

Rys. 31. Podpułkownik

Rys. 32. Pułkownik

Rys. 33. Generał brygady

Rys. 34 Generał dywizji

Rys. 35. Generał broni

Rys. 36. Sposób rozmieszczenia gwiazdek na otokach czapek

Rys. 37. Sposób rozmieszczenia wizerunku orła i oznak stopnia na czapkach

Rys. 38. Wizerunek orła generalskiego i sposób jego umieszczenia na płaszczu i kurtkach wyjściowych

Wzory i sposób zawieszenia sznurów galowych

Rys. 39. Na kurtce wyjściowej generała

Rys. 40. Na kurtce wyjściowej oficera

Rys. 41. Na kurtce wyjściowej chorążego

Rys. 42. Na kurtce wyjściowej podoficera