Określenie wzorcowego regulaminu organizacyjnego oddziału regionalnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2009.2B.139

Akt utracił moc
Wersja od: 28 sierpnia 2008 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 28 sierpnia 2008 r.
w sprawie określenia wzorcowego regulaminu organizacyjnego oddziału regionalnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie § 5 ust. 5 Statutu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 maja 2008 r. w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dziennik Urzędowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 10 poz. 12) zarządzam, co następuje:
§  1.
Wprowadza się wzorcowy regulamin organizacyjny oddziału regionalnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Zobowiązuje się dyrektorów oddziałów regionalnych do opracowania i przedłożenia regulaminów organizacyjnych na podstawie regulaminu, o którym mowa w § 1, w terminie umożliwiającym ich zatwierdzenie przez Prezesa Kasy do dnia 30 września 2008 r.
2.
Z chwilą zatwierdzenia regulaminów organizacyjnych oddziałów regionalnych Kasy tracą moc wszystkie dotychczas obowiązujące regulaminy organizacyjne oddziałów regionalnych.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

WZORCOWY REGULAMIN ORGANIZACYJNY

ODDZIAŁU REGIONALNEGO

Sierpień 2008 r.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Oddział Regionalny w ................................ jest jednostką organizacyjną Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego działającą na obszarze województwa ................
2.
Oddział Regionalny w .............................. działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 z późn. zm.),
2)
statutu Kasy stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 maja 2008 r. w sprawie nadania statutu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dziennik Urzędowy MRiRW Nr 10, poz. 12),
3)
regulaminu organizacyjnego Kasy wprowadzonego zarządzeniem nr 134 Prezesa KRUS z dnia 13 sierpnia 2008 r.,
4)
zarządzenia nr........ Prezesa KRUS w sprawie utworzenia oddziału regionalnego KRUS w ........ oraz zakresu udzielonych pełnomocnictw dla dyrektora oddziału,
5)
niniejszego regulaminu organizacyjnego.
3.
Regulamin określa zadania i strukturę organizacyjną Oddziału Regionalnego w ..............................................., podległych placówek terenowych oraz zakres zadań komórek organizacyjnych w tych jednostkach.
4.
Użyte w treści regulaminu organizacyjnego określenia oznaczają:
1)
Prezes - Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
2)
Kasa, KRUS - Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
3)
Centrala - Centralę Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
4)
Kierownictwo Oddziału Regionalnego - dyrektora, zastępców dyrektora oddziału regionalnego, głównego księgowego, zastępcy głównego księgowego, dyrektora filii, głównego księgowego filii,
5)
Oddział Regionalny - Oddział Regionalny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, który może dodatkowo posiadać filię jako zamiejscową strukturę organizacyjną,
6)
Oddział - Oddział Regionalny bez filii,
7)
Filia - zamiejscowa struktura organizacyjna Oddziału Regionalnego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
8)
Placówka Terenowa - Placówka Terenowa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
9)
komórka organizacyjna - wydział, referat, wieloosobowe i jednoosobowe stanowisko pracy,
10)
FA - Fundusz Administracyjny,
11)
FER - Fundusz Emerytalno-Rentowy,
12)
FS - Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników,
13)
RS - renty strukturalne na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych,
14)
ZUS - Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
15)
US - Urząd Skarbowy,
16)
SZJiBI - System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem Informacji.

Rozdział  II

Zadania oddziału regionalnego

§  2.
1.
Oddział regionalny wykonuje całokształt zadań związanych z ubezpieczeniem społecznym rolników oraz inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
2.
W realizacji zadań oddział regionalny współdziała z terenowymi organami administracji rządowej i samorządowej, instytucją właściwą do spraw ubezpieczenia zdrowotnego i jej jednostkami organizacyjnymi, powiatowymi urzędami pracy, organizacjami społecznymi i zawodowymi rolników, środkami masowego przekazu oraz organizacjami wymienionymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
3.
Do zadań oddziału regionalnego należy:
1)
w zakresie informacji:
a)
udzielanie informacji w sprawie ubezpieczeń i świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników, w tym podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,
b)
informowanie o umowach, jakie rolnik może zawrzeć w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,
c)
udostępnianie osobom uprawnionym wglądu do ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,
d)
udostępnianie osobom uprawionym wglądu do dokumentacji dotyczącej świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
w zakresie ubezpieczenia społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego:
a)
przyjmowanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego,
b)
ustalanie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i domowników,
c)
dokonywanie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, a także wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i domowników oraz poboru składek za rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
d)
udzielanie ulg i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz odpisywanie przedawnionych należności z tytułu składek,
e)
przekazywanie danych o podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin oraz o przekazywanych za nich składkach z tego tytułu do instytucji właściwej do spraw ubezpieczenia zdrowotnego,
f)
dochodzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne od rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej,
g)
wydawanie decyzji i postanowień dotyczących: podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników i domowników, wymiaru składek na ubezpieczenie, ulg i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie, spraw spornych z zakresu wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne za rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, nadpłat z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników, dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,
h)
prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem społecznym rolników oraz objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i członków ich rodzin,
i)
przeprowadzanie wizytacji gospodarstw rolnych dla celów ubezpieczenia,
j)
wydawanie zaświadczeń,
3)
w zakresie świadczeń z ubezpieczenia:
a)
przyjmowanie i ewidencjonowanie wniosków o świadczenia,
b)
ustalanie prawa, obliczanie wysokości i wypłata świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,
c)
wypłata rent strukturalnych zgodnie z ustawą o rentach strukturalnych w rolnictwie,
d)
wypłata świadczeń kombatanckich oraz świadczeń przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, w tym zleconych przez inne organy,
e)
waloryzacja emerytur i rent oraz podwyższanie innych świadczeń,
f)
ustalanie i pobieranie z wypłacanych emerytur i rent zaliczek na podatek dochodowy oraz roczne rozliczenie tego podatku,
g)
ustalanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne z wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych,
h)
wydawanie decyzji o nadpłatach i niedopłatach świadczeń,
i)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
j)
stosowanie ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń, w tym zawieranie umów o rozłożeniu spłaty należności na raty i umów o odroczeniu terminu płatności,
k)
uznawanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej,
l)
wydawanie decyzji w sprawie umarzania nienależnie pobranych świadczeń, na podstawie upoważnień udzielonych przez Prezesa,
m)
naliczanie i wypłata odsetek,
n)
wydawanie legitymacji dla emerytów i rencistów,
4)
w zakresie prewencji i rehabilitacji:
a)
prowadzenie dowodowego postępowania powypadkowego,
b)
analizowanie przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy rolniczej i chorób zawodowych,
c)
upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i chorobami zawodowymi, zasadach zapobiegania im oraz podstawowych zasadach postępowania w razie wypadku,
d)
współpraca z instytucjami, organizacjami i związkami zawodowymi zainteresowanymi problemami bhp w rolnictwie,
e)
kwalifikowanie i kierowanie na rehabilitację leczniczą osób uprawnionych do świadczeń z ubezpieczenia celem zachowania lub odzyskania przez nich zdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
f)
współpraca z zakładami opieki zdrowotnej wyposażonymi przez Kasę w sprzęt rehabilitacyjny do gabinetów usprawnienia leczniczego,
5)
w zakresie orzecznictwa lekarskiego - przeprowadzanie postępowania orzeczniczego w pierwszej instancji i instancji odwoławczej zgodnie z obowiązującą procedurą w zakresie niezbędnym do sporządzenia orzeczenia zgodnego z potrzebami organu rentowego,
6)
realizacja zadań z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego wynikających z aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,
7)
w zakresie spraw finansowo-księgowych:
a)
prowadzenie ewidencji księgowej funduszy KRUS i FS oraz zadań zleconych,
b)
prowadzenie sprawozdawczości finansowej funduszy KRUS i FS oraz zadań zleconych,
c)
obsługa bankowa poszczególnych funduszy KRUS i FS oraz zadań zleconych,
d)
naliczanie wynagrodzeń osobowych i bezosobowych,
e)
prowadzenie rozliczeń z ZUS i US;
8)
w zakresie spraw ekonomicznych:
a)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszy KRUS w zakresie ustalonym przez Centralę,
b)
planowanie rzeczowo-finansowe FS,
c)
gospodarowanie środkami FA zgodnie z zatwierdzonym planem,
d)
sporządzanie sprawozdawczości statystycznej,
9)
w zakresie spraw pracowniczych:
a)
prowadzenie spraw osobowych pracowników zatrudnionych w oddziale regionalnym i placówkach terenowych,
b)
prowadzenie spraw szkolenia pracowników, spraw bhp i socjalnych,
10)
w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych zapewnienie:
a)
właściwego stanu i ciągłości eksploatacji budynków i lokali oddziału regionalnego i placówek terenowych,
b)
racjonalnej gospodarki materiałowej, gospodarki drukami i środkami transportu,
c)
przechowywania akt w archiwum zakładowym i obsługi kancelaryjnej,
d)
prawidłowej eksploatacji maszyn i urządzeń,
e)
ochrony przeciwpożarowej,
11)
w zakresie innych spraw wynikających z funkcjonowania oddziału regionalnego:
a)
reprezentowanie Kasy w postępowaniu sądowym dotyczącym odwołań od decyzji wydawanych przez Prezesa,
b)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działania oddziału regionalnego i placówek terenowych,
c)
przeprowadzanie kontroli kompleksowych, problemowych, sprawdzających i doraźnych w podległych jednostkach organizacyjnych,
d)
przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z prawem zamówień publicznych i przepisami obowiązującymi w Kasie,
e)
przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, wykonywanie zadań obronnych, związanych z zarządzaniem kryzysowym i OC,
f)
eksploatacja sieci informatycznej i systemów komputerowych wykorzystywanych przy realizacji zadań merytorycznych,
g)
wdrażanie, utrzymywanie, doskonalenie i rozwój SZJiBI obowiązującego w Kasie,
h)
monitorowanie SZJiBI w zakresie przestrzegania procedur oraz prowadzenie ocen jego efektywności i skuteczności,
i)
inicjowanie działalności informacyjnej i promocyjnej i koordynowanie współpracy podległych jednostek z mass mediami,
j)
realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,
k)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.

Rozdział  III

Struktura organizacyjna oddziału regionalnego

§  3.
1.
Oddział Regionalny w ............................... posiada Filie w ............................
2.
Strukturę organizacyjną oddziału regionalnego tworzą następujące komórki organizacyjne:
1)
lekarz regionalny inspektor orzecznictwa lekarskiego,
2)
ds. ubezpieczeń,
3)
ds. świadczeń,
4)
ds. prewencji i rehabilitacji
5)
ds. orzecznictwa lekarskiego,
6)
ds. wypłat,
7)
ds. finansowo-księgowych,
8)
ds. ogólnych,
9)
ds. administracyjno-gospodarczych,
10)
ds. kontroli,
11)
ds. informatyki i telekomunikacji,
12)
ds. bezpieczeństwa i higieny pracy,
13)
ds. zamówień publicznych,
14)
ds. systemu zarządzania jakością i strategii KRUS.
3.
Strukturę organizacyjną filii oddziału regionalnego tworzą następujące komórki organizacyjne:
1)
lekarz regionalny inspektor orzecznictwa lekarskiego,
2)
ds. ubezpieczeń,
3)
ds. świadczeń,
4)
ds. prewencji i rehabilitacji,
5)
ds. orzecznictwa lekarskiego,
6)
ds. wypłat,
7)
ds. finansowo-księgowych,
8)
ds. ogólnych.
4.
Dyrektor oddziału regionalnego, gdy wymagają tego warunki kadrowe w oddziale regionalnym może łączyć komórki organizacyjne wskazane w ust. 2 i 3.
5.
Dyrektor bezpośrednio nadzoruje w oddziale następujące komórki organizacyjne:
1)
lekarza regionalnego inspektora orzecznictwa lekarskiego,
2)
ds. ogólnych,
3)
ds. administracyjno-gospodarczych,
4)
ds. kontroli,
5)
ds. informatyki i telekomunikacji,
6)
ds. bezpieczeństwa i higieny pracy,
7)
ds. zamówień publicznych,
8)
ds. systemu zarządzania jakością i strategii KRUS, oraz placówki terenowe w:
a)
.......................................
b)
.......................................
6.
Zastępca dyrektora ds. ubezpieczeń bezpośrednio nadzoruje w oddziale komórkę organizacyjną ds. ubezpieczeń oraz sprawuje merytoryczny nadzór nad pracą wszystkich komórek organizacyjnych ds. ubezpieczeń w oddziale regionalnym i placówkach terenowych.
7.
Zastępca dyrektora ds. świadczeń bezpośrednio nadzoruje w oddziale następujące komórki organizacyjne:
1)
ds. świadczeń,
2)
ds. prewencji i rehabilitacji,
3)
ds. orzecznictwa lekarskiego,

oraz sprawuje merytoryczny nadzór nad pracą wszystkich ww. komórek organizacyjnych w oddziale regionalnym i placówkach terenowych.

8.
Główny księgowy bezpośrednio nadzoruje w oddziale komórki organizacyjne:
1)
ds. wypłat,
2)
ds. finansowo-księgowych,

oraz sprawuje merytoryczny nadzór nad pracą wszystkich ww. komórek organizacyjnych w filiach.

9.
W oddziale regionalnym może być utworzone stanowisko zastępcy głównego księgowego oddziału regionalnego.
10.
Dyrektor filii bezpośrednio nadzoruje funkcjonujące w filii komórki organizacyjne:
1)
lekarza regionalnego inspektora orzecznictwa lekarskiego,
2)
ds. ubezpieczeń,
3)
ds. świadczeń,
4)
ds. prewencji i rehabilitacji,
5)
ds. orzecznictwa lekarskiego,
6)
ds. wypłat,
7)
ds. finansowo-księgowych,
8)
ds. ogólnych

oraz placówki terenowe w:

a) .......................................,

b) .......................................,

11.
W filiach oddziału regionalnego obsługujących powyżej 35 tys. ubezpieczonych i świadczeniobiorców mogą być tworzone stanowiska zastępcy dyrektora oraz głównego księgowego filii.
12.
W filiach, w których utworzono stanowisko głównego księgowego filii, nadzoruje on bezpośrednio komórki organizacyjne:
1)
ds. ubezpieczeń,
2)
ds. finansowo-księgowych,
3)
ds. wypłat.
13.
W filiach, w których utworzono stanowisko zastępcy dyrektora filii, nadzoruje on bezpośrednio komórkę organizacyjną ds. ubezpieczeń.

Rozdział  IV

Kierownictwo oddziału regionalnego i jego zadania

§  4.
1.
Skład kierownictwa oddziału regionalnego stanowi:
1)
dyrektor,
2)
zastępca dyrektora ds. ubezpieczeń,
3)
zastępca dyrektora ds. świadczeń,
4)
główny księgowy,
5)
zastępca głównego księgowego,
6)
dyrektor filii,
7)
główny księgowy filii.
2.
Dyrektor odpowiada za całokształt działalności oddziału regionalnego i podległych placówek terenowych.
3.
Dyrektor odpowiada za gospodarkę finansową oddziału regionalnego.
4.
Dyrektor ustala szczegółowe zakresy działania i kompetencje oraz podporządkowanie poszczególnych komórek organizacyjnych, rozstrzyga o sposobie załatwienia spraw nieujętych w niniejszym regulaminie.
5.
Osobami upoważnionymi do reprezentowania oddziału regionalnego na zewnątrz oprócz dyrektora są: zastępcy dyrektora, główny księgowy oraz pełnomocnicy ustanowieni przez dyrektora oddziału regionalnego.
6.
Pełnomocnicy działają w ramach udzielonych im w formie pisemnej pełnomocnictw.
7.
Do składania w imieniu oddziału regionalnego oświadczeń w zakresie praw i obowiązków, które mogą wywierać skutek finansowy, upoważniony jest dyrektor przy kontrasygnacie głównego księgowego, a w przypadku ich nieobecności, inni upoważnieni przez nich pracownicy.
§  5.
Do zadań dyrektora należy:

1. kierowanie oddziałem regionalnym i reprezentowanie go na zewnątrz,

2. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez komórki organizacyjne oddziału i bezpośrednio podległe placówki terenowe,

3. wnioskowanie do Prezesa w sprawie struktury organizacyjnej oddziału regionalnego wraz ze szczegółowym zakresem zadań poszczególnych komórek organizacyjnych,

4. wnioskowanie w uzasadnionych przypadkach do Prezesa o utworzenie i zniesienie placówki terenowej,

5. ustalanie i zatwierdzanie kompetencji zastępców dyrektora, głównego księgowego, zastępcy głównego księgowego, dyrektora filii, zastępcy dyrektora i głównego księgowego filii, kierowników i zastępców kierowników placówek terenowych, kierowników i zastępców kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników na stanowiskach samodzielnych w oddziale regionalnym,

6. współpraca z organami administracji publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami rolników,

7. prowadzenie polityki kadrowej i płacowej oddziału regionalnego, a w szczególności dbanie o właściwy dobór, rozmieszczenie, wykorzystanie zatrudnionych pracowników, w tym nawiązywanie, rozwiązywanie i dokonywanie zmian w treści stosunku pracy wobec podległych mu pracowników oraz innych czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Wszelkie czynności w sprawach ze stosunku pracy dyrektor oddziału regionalnego dokonuje w oparciu o udzielone przez Prezesa pełnomocnictwo,

8. dysponowanie środkami funduszu wynagrodzeń,

9. sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem i doskonaleniem SZJiBI w oddziale regionalnym i placówkach terenowych,

10. przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, wykonywanie zadań obronnych, związanych z zarządzeniem kryzysowym i OC,

11. sprawowanie nadzoru nad realizacją ustawy prawo zamówień publicznych w oddziale regionalnym,

12. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem tajemnicy państwowej i służbowej,

13. nadzorowanie i koordynowanie działalności kontrolnej oddziału regionalnego, w tym podpisywanie rocznych planów kontroli oddziału, programów kontroli, upoważnień do przeprowadzania kontroli, wystąpień pokontrolnych,

14. wydawanie komunikatów i zarządzeń dotyczących działalności oddziału regionalnego,

15. sprawowanie nadzoru nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg i wniosków dotyczących działalności oddziału regionalnego i placówek terenowych,

16. zaciąganie zobowiązań finansowych przy kontrasygnacie głównego księgowego,

17. zatwierdzanie:

1) sprawozdań statystycznych i finansowych,

2) projektów planów rozchodów funduszu administracyjnego oddziału regionalnego,

3) wniosków dotyczących wydatków przewidzianych w planie rozchodów funduszu administracyjnego oddziału regionalnego,

4) rocznych planów pracy oddziału regionalnego i sprawozdań z ich wykonania,

5) wniosków o zamówienie publiczne, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, protokołów postępowania o zamówienie publiczne, zgodnie z zasadami obowiązującymi w KRUS,

6) projektu planu rzeczowo-finansowego FS oddziału regionalnego,

18. występowanie do Prezesa z wnioskiem o wydanie upoważnień dla pracowników oddziału regionalnego i placówek terenowych do dokonywania oględzin miejsca i przedmiotów związanych z wypadkiem przy pracy rolniczej oraz przeprowadzenia dowodów z zeznań poszkodowanych i świadków,

19. występowanie do Prezesa z wnioskiem o wydanie pełnomocnictwa do występowania w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi oraz w sprawach dotyczących ksiąg wieczystych i hipoteki, z prawem do wydawania dalszych pełnomocnictw w tym zakresie dla pracowników oddziału regionalnego,

20. wydawanie w imieniu Prezesa decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonym upoważnieniem,

21. nadzorowanie realizacji zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,

22. nadzór nad realizacją zadań wynikających z przepisów ustawowych o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ochronie przeciwpożarowej,

23. realizacja polityki informacyjnej Prezesa we współpracy z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Kasy, inicjowanie i koordynowanie na terenie działania oddziału regionalnego kierunków działalności public relations na rzecz kształtowania i ochrony wizerunku publicznego KRUS.

§  6.
Do zadań zastępcy dyrektora ds. ubezpieczeń należy kierowanie pracą podległej komórki organizacyjnej i sprawowanie merytorycznego nadzoru nad prawidłowością wykonywania zadań z zakresu obowiązku ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz rozliczania należności z tytułu składek przez komórki ubezpieczeń oddziału regionalnego i placówek terenowych, a w szczególności:

1. organizowanie i podział pracy w podległej komórce organizacyjnej,

2. nadzorowanie realizacji wydanych dyspozycji i ujawnianie nieprawidłowości,

3. nadzorowanie wykonywania obowiązków służbowych przez podległych pracowników,

4. podejmowanie działań mających na celu usprawnianie i upraszczanie pracy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych,

5. reprezentowanie oddziału regionalnego w zakresie nadzorowanych spraw - wewnątrz, a w porozumieniu z dyrektorem - na zewnątrz oddziału regionalnego;

6. przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

7. wydawanie w imieniu Prezesa decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonym upoważnieniem,

8. podejmowanie działań mających na celu terminowe egzekwowanie należności z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego rolników.

§  7.
Do zadań zastępcy dyrektora ds. świadczeń należy kierowanie pracą podległych komórek organizacyjnych i sprawowanie merytorycznego nadzoru w zakresie świadczeń, prewencji i rehabilitacji oraz obsługi orzecznictwa lekarskiego w oddziale regionalnym i placówkach terenowych, a w szczególności:

1. organizowanie i podział pracy w podległych komórkach organizacyjnych,

2. nadzorowanie realizacji wydanych dyspozycji i ujawnianie nieprawidłowości,

3. sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków służbowych podległych pracowników,

4. podejmowanie działań mających na celu usprawnianie i upraszczanie pracy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych,

5. organizowanie współdziałania z innymi komórkami organizacyjnymi oddziału regionalnego,

6. reprezentowanie oddziału regionalnego w zakresie nadzorowanych spraw wewnątrz, a w porozumieniu z dyrektorem - na zewnątrz oddziału regionalnego,

7. przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

8. wydawanie w imieniu Prezesa decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonym upoważnieniem,

9. podejmowanie działań mających na celu windykację nienależnie pobranych świadczeń.

§  8.
Do zadań głównego księgowego Oddziału Regionalnego należy:

1. wykonywanie zadań przewidzianych w ustawie o finansach publicznych oraz w ustawie o rachunkowości oraz innych aktach prawnych określających zadania głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych,

2. nadzorowanie całokształtu prac w oddziale regionalnym w zakresie:

1)
rachunkowości,
2)
sprawozdawczości finansowej,
3)
planowania rzeczowo-finansowego,
4)
sprawozdawczości statystycznej,

3. kontrola zgodności majątku i środków finansowych z ewidencją księgową,

4. nadzorowanie naliczania wynagrodzeń pracowniczych i z tytułu umów zleceń,

5. nadzorowanie prawidłowości i terminowości rozliczeń z ZUS i US,

6. podejmowanie działań mających na celu terminowe egzekwowanie należności z wyłączeniem należności z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, dochodzenie roszczeń spornych oraz spłatę zobowiązań,

7. organizowanie pracy w podległych komórkach organizacyjnych,

8. dokonywanie wstępnych i bieżących kontroli wewnętrznych w podległych komórkach organizacyjnych,

9. podejmowanie działań mających na celu usprawnianie i upraszczanie pracy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych,

10. reprezentowanie na zewnątrz oddziału regionalnego w zakresie nadzorowanych spraw w porozumieniu z dyrektorem,

11. przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

12. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, itd.,

13. wydawanie w imieniu Prezesa decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonym upoważnieniem,

14. dokonywanie kontrasygnaty zawieranych umów oraz wyznaczanie osoby udzielającej kontrasygnaty podczas swojej nieobecności.

§  9.
Zadania zastępcy głównego księgowego oddziału regionalnego (o ile zostanie utworzone takie stanowisko) określa dyrektor oddziału regionalnego na wniosek głównego księgowego.
§  10.
Do zadań dyrektora filii należy:

1. kierowanie filią oddziału regionalnego,

2. nadzorowanie prawidłowego wykonywania zadań przez komórki organizacyjne filii i bezpośrednio podległe placówki terenowe,

3. wnioskowanie w uzasadnionych przypadkach do dyrektora oddziału regionalnego o zmianę struktury organizacyjnej filii i placówek terenowych podległych filii,

4. przedstawianie dyrektorowi oddziału regionalnego propozycji dotyczących zadań zastępcy dyrektora (o ile zostanie powołany w filii), kierowników i zastępców kierowników komórek organizacyjnych filii, kierowników i zastępców kierowników komórek organizacyjnych placówek terenowych podległych filii,

5. współpraca z organami administracji publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami rolników oraz środkami masowego przekazu z terenu działania filii,

6. wnioskowanie do dyrektora oddziału regionalnego w sprawach z zakresu prawa pracy podległych pracowników,

7. nadzorowanie dyscypliny pracy w filii i podległych filii placówkach terenowych,

8. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp i ochrony przeciwpożarowej,

9. przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

10. reprezentowanie filii na zewnątrz w porozumieniu z dyrektorem oddziału regionalnego,

11. wnioskowanie do dyrektora oddziału regionalnego o wydanie komunikatów i zarządzeń dotyczących działalności oddziału regionalnego,

12. sporządzanie rocznych planów pracy filii i sprawozdań z ich wykonania,

13. wnioskowanie do dyrektora oddziału regionalnego o wydanie upoważnień dla pracowników do wykonywania czynności służbowych związanych z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy rolniczej oraz decyzji administracyjnych,

14. wydawanie w imieniu Prezesa decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonym upoważnieniem,

15. organizowanie pracy w podległych komórkach organizacyjnych filii;

16. nadzorowanie realizacji wydanych dyspozycji i ujawnianie występujących nieprawidłowości,

17. nadzorowanie wykonywania obowiązków służbowych przez podległych pracowników,

18. podejmowanie działań mających na celu usprawnienie i upraszczanie pracy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych,

19. nadzorowanie działalności kontrolnej w filii i podlegających jej placówkach terenowych w ramach upoważnień otrzymanych przez dyrektora oddziału.

§  11.
Do zadań głównego księgowego filii należy - w zakresie działania filii i bezpośrednio podległych placówek terenowych:

1. wykonywanie zadań przewidzianych w ustawie o finansach publicznych oraz innych aktach prawnych określających zadania głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych,

2. prowadzenie spraw finansowo-księgowych,

3. nadzorowanie prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez komórki organizacyjne i placówki terenowe,

4. kontrola zgodności majątku i środków finansowych filii z ewidencją księgową,

5. nadzorowanie naliczania wynagrodzeń osobowych i bezosobowych oraz prawidłowości i terminowości rozliczeń z ZUS i urzędami skarbowymi,

6. nadzorowanie prac w zakresie planowania rzeczowo-finansowego i sprawozdawczości statystycznej,

7. sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykonywania zadań z zakresu obowiązku ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego rolników oraz rozliczania należności z tytułu składek na te ubezpieczenia przez podległe komórki organizacyjne oraz podległe placówki terenowe,

8. podejmowanie działań mających na celu terminowe ściąganie należności, dochodzenie roszczeń spornych oraz spłatę zobowiązań,

9. organizowanie pracy w podległych komórkach organizacyjnych filii,

10. dokonywanie wstępnych i bieżących kontroli wewnętrznych w podległych komórkach organizacyjnych,

11. podejmowanie działań mających na celu usprawnianie i upraszczanie pracy w nadzorowanych komórkach organizacyjnych,

12. przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

13. wydawanie w imieniu Prezesa decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonym upoważnieniem,

14. punkt 7 oraz 13 nie mają zastosowania w razie utworzenia stanowiska zastępcy dyrektora filii.

Rozdział  V

Wspólne zadania komórek organizacyjnych oddziału regionalnego

§  12.
1.
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych oddziału regionalnego, odpowiednio do ich właściwości rzeczowej oraz zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami szczególnymi, należy:
1)
obsługa interesantów,
2)
opracowywanie planów pracy i sprawozdań z ich wykonania,
3)
prawidłowe i terminowe załatwianie spraw według właściwości rzeczowej,
4)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi przy realizacji zadań oraz przy zachowaniu drogi służbowej, z komórkami merytorycznymi Centrali,
5)
sporządzanie sprawozdań statystycznych,
6)
załatwianie skarg i wniosków,
7)
prowadzenie urządzeń ewidencyjnych,
8)
wykonywanie innych spraw zleconych przez przełożonych,
9)
wdrażanie nowych systemów informatycznych oraz nadzór nad obsługą operatorską wdrożonych systemów informatycznych,
10)
monitorowanie SZJiBI w zakresie przestrzegania procedur oraz prowadzenie ocen jego efektywności i skuteczności,
11)
zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych do zbiorów zawierających dane osobowe ubezpieczonych, ich współmałżonków i domowników, emerytów i rencistów oraz urządzeń i programów przetwarzających te dane,
12)
koordynacja pracy placówek terenowych podległych bezpośrednio oddziałowi lub filii w zakresie działania danej komórki organizacyjnej,
13)
przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych.
2.
Inne zadania realizowane przez komórki organizacyjne funkcjonujące w oddziale:
1)
koordynacja spraw z zakresu danej komórki organizacyjnej w stosunku do komórek funkcjonujących w filii,
2)
sporządzanie zbiorczych sprawozdań statystycznych lub finansowych, analiz i informacji na podstawie cząstkowych sprawozdań, informacji i analiz przekazanych przez filie i placówki terenowe podległe bezpośrednio oddziałowi,
3)
udzielanie informacji osobom zainteresowanym, ich pełnomocnikom oraz instytucjom zwracającym się o informacje i wyjaśnienia dotyczące zakresu zadań danej komórki z zachowaniem postanowień ustawy o ochronie danych osobowych.
§  13.
Do zadań kierownika komórki organizacyjnej należy:

1. tworzenie planu pracy i dokonywanie szczegółowego podziału zadań między pracowników,

2. dokonywanie podziału akt i korespondencji do załatwienia,

3. organizacja i koordynacja pracy w kierowanej komórce organizacyjnej i współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi,

4. nadzór nad wykonywaniem obowiązków służbowych oraz okresowa ocena pracy podległych pracowników,

5. merytoryczna ocena opracowań i pism przedkładanych do podpisu dyrektorowi lub zastępcy dyrektora,

6. podpisywanie korespondencji dotyczącej kompetencji wydziału, niezastrzeżonej dla dyrektora lub zastępcy dyrektora,

7. podnoszenie kwalifikacji własnych i podległych pracowników,

8. przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

9. przestrzeganie dyscypliny pracy,

10. wnioskowanie w sprawie nagród i kar dla podległych pracowników,

11. w stosunku do podległych pracowników - wykonywanie obowiązków ciążących na osobach kierujących pracownikami, wynikających z przepisów bhp, w szczególności art. 212 Kp oraz przepisów przeciwpożarowych

12. ocena merytoryczna odwołań od decyzji wydanych przez właściwe komórki organizacyjne.

§  14.
1.
Pracą lekarzy rzeczoznawców oraz lekarzy regionalnych nspektorów orzecznictwa lekarskiego kierują w oddziale i filiach wyznaczeni przez Prezesa - na wniosek dyrektora oddziału regionalnego, lekarze regionalni inspektorzy orzecznictwa lekarskiego - koordynatorzy.
2.
Wydziałem kieruje kierownik, który odpowiada za realizację jego zadań.
3.
Kierownik wydziału może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy zastępcy.
4.
W wydziałach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy, w razie nieobecności kierownika wydziału zastępuje go wyznaczony kierownik referatu, w komórkach nieposiadających referatów, pracownik wyznaczony przez kierownika wydziału za zgodą dyrektora lub zastępcy dyrektora.
5.
Referatem utworzonym w ramach wydziału kieruje kierownik referatu.
6.
Wieloosobowym stanowiskiem pracy, kieruje pracownik upoważniony przez dyrektora oddziału regionalnego.

Rozdział  VI

Zadania komórek organizacyjnych oddziału

§  15.
Lekarze regionalni inspektorzy orzecznictwa lekarskiego
1.
Do zadań lekarza regionalnego inspektora orzecznictwa lekarskiego należy nadzór bezpośredni nad orzekaniem lekarzy rzeczoznawców i komisji lekarskich Kasy, działających w oddziale regionalnym sprawowany z upoważnienia Prezesa obejmujący w szczególności:
1)
kontrolę orzeczeń lekarzy rzeczoznawców Kasy pod względem merytorycznym i formalnym,
2)
w przypadku stwierdzenia naruszenia przez lekarza rzeczoznawcę Kasy zasad orzeczniczych lub procedury postępowania orzeczniczego, zgłaszanie zarzutu wadliwości orzeczenia i skierowanie sprawy do rozpatrzenia przez komisje lekarskie Kasy,
3)
występowanie z wnioskiem do Naczelnego Lekarza Kasy w sprawach, w których stwierdzono istotne naruszenia zasad procedury i postępowania orzeczniczego,
4)
analizę odwołań wniesionych do sądu od decyzji Prezesa w sprawach o świadczenie z ubezpieczenia społecznego rolników, do którego prawo jest uzależnione od orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym lub niezdolności do samodzielnej egzystencji w celu stwierdzenia, czy w odwołaniu tym nie wskazano nowych okoliczności dotyczących całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym lub niezdolności do samodzielnej egzystencji,
5)
przedstawianie stanowiska z zakresu orzecznictwa lekarskiego w sprawach, w których toczy się sądowe postępowanie odwoławcze,
6)
ocenę merytoryczną wniosków i kwalifikowanie ubezpieczonych/świadczeniobiorców Kasy do skierowania na rehabilitację leczniczą,
7)
wydawanie opinii w postępowaniu wyjaśniającym w sprawach dotyczących wypadków przy pracy rolniczej,
8)
prowadzenie szkoleń i instruktażu lekarzy rzeczoznawców Kasy w zakresie orzecznictwa lekarskiego,
9)
ocenę kwalifikacji orzeczniczo-lekarskich lekarzy rzeczoznawców Kasy,
10)
opiniowanie kandydatury lekarza rzeczoznawcy Kasy na członka komisji lekarskiej Kasy.
2.
Pracę lekarzy regionalnych inspektorów orzecznictwa lekarskiego koordynuje, na wniosek dyrektora oddziału regionalnego, wyznaczony przez Prezesa koordynator.
§  16.
Komórka organizacyjna ds. ubezpieczeń

Do jej zadań należy:

1. w zakresie informacji:

1) udostępnianie osobom upoważnionym wglądu do ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,

2) udzielanie informacji dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,

2. w zakresie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego:

1) przyjmowanie i rejestrowanie:

a) korespondencji dotyczącej podlegania ubezpieczeniu, rozliczeń i dochodzenia należności z tytułu składek,

b) zgłoszeń oraz wniosków o objęcie ubezpieczeniem społecznym rolników,

c) zgłoszeń do ubezpieczenia zdrowotnego,

d) wniosków o udzielenie ulg w spłacie lub umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

2) wydawanie decyzji w zakresie:

a) podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników i domowników,

b) wymiaru składek na ubezpieczenie,

c) ulg i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie,

d) spraw spornych w zakresie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne,

e) dochodzenia należności oraz zwrotu nadpłat;

3) prowadzenie ewidencji:

a) płatników składek i objętych ubezpieczeniem społecznym rolników i domowników,

b) objętych ubezpieczeniem zdrowotnym rolników, domowników i członków ich rodzin,

c) okresów podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

d) okresów podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,

e) rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

f) rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne,

4) opracowywanie wniosków o ulgę lub umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

5) wydawanie osobom objętym ubezpieczeniem społecznym rolników lub ubezpieczeniem zdrowotnym zaświadczeń dotyczących okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek, a także stanu należności z ww. tytułów,

6) prowadzenie składnicy akt osób ubezpieczonych,

7) opracowywanie odwołań od wydawanych decyzji,

8) uzgadnianie miesięcznych wpływów należności z tytułu składek z komórką finansowo-księgową,

9) sporządzanie i uzgadnianie sprawozdań statystycznych w zakresie liczby płatników i ubezpieczonych oraz rozliczeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne ze sprawozdawczością finansową,

10) opracowywanie okresowych analiz rozliczeń należności z tytułu składek,

11) współpraca z samorządem rolniczym i związkami rolników oraz innymi instytucjami,

12) współpraca z jednostkami organizacyjnymi ZUS,

13) współpraca z instytucją ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie przekazywania do niej danych o objętych ubezpieczeniem zdrowotnym rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin, a także przekazywanych na ubezpieczenie zdrowotne składek,

14) eksploatacja systemów informatycznych,

15) realizacja zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,

3. w zakresie dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne:

1) analiza akt i rozliczeń na kontach płatników składek,

2) podejmowanie działań mających na celu dochodzenie należności,

3) przeprowadzanie wizytacji w gospodarstwach dłużników,

4) współpraca z urzędami skarbowymi oraz innymi organami i instytucjami w zakresie przymusowego dochodzenia należności z tytułu składek.

§  17.
Komórka organizacyjna ds. świadczeń

Do jej zadań należy:

1. w zakresie informacji:

1) udostępnianie osobom uprawnionym wglądu do dokumentacji dotyczącej świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników,

2) informowanie o umowach, jakie rolnik może zawrzeć w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,

2. w zakresie świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego i rent strukturalnych:

1) przyjmowanie i kompletowanie wniosków o świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,

2) ustalanie prawa do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego, obliczanie ich wysokości, ustalanie prawa do dodatków (świadczeń pieniężnych) do emerytur i rent, a także kierowanie akt sprawy do postępowania orzeczniczego, gdy prawo do świadczeń uzależnione jest od oceny stanu zdrowia;

3) wydawanie decyzji w zakresie:

a) ustalenia prawa do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,

b) zmian w prawie i wysokości emerytur i rent,

c) wstrzymania, zawieszenia i wznowienia wypłaty emerytur i rent,

d) zbiegu prawa do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego z prawem do świadczeń z innych tytułów,

e) przyznawania prawa do zasiłku pogrzebowego,

f) ustalenia wysokości odsetek za zwłokę w wypłacie emerytur i rent,

g) umarzania nienależnie pobranych świadczeń w ramach upoważnień udzielonych przez Prezesa,

4) waloryzowanie i podwyższanie emerytur i rent oraz dodatków,

5) ustalanie okoliczności powstania nadpłat i niedopłat emerytur i rent, ustalanie ich wysokości oraz dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych emerytur i rent oraz dodatków;

6) opracowywanie zwróconych emerytur i rent,

7) ustalanie wysokości potrąceń z emerytur i rent z tytułu zaległych składek, nadpłat oraz z innych tytułów,

8) ustalanie i pobieranie zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne;

9) wysyłanie powiadomień o ustaniu prawa do renty lub dodatku pielęgnacyjnego,

10) wykonywanie decyzji Prezesa przyznających świadczenia w drodze wyjątku,

11) ocena merytoryczna odwołań do sądu (skarg) od decyzji emerytalno-rentowych,

12) współpraca z ZUS i innymi organami rentowymi,

13) wykonywanie zadań na rzecz instytucji właściwej do spraw ubezpieczenia zdrowotnego,

14) udzielanie pomocy oddziałom regionalnym wyznaczonym przez Prezesa do współpracy z instytucjami państw UE/EOG/Szwajcarii oraz innych państw, z którymi zawarte zostały umowy dwustronne w zakresie kompletowania wniosków o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia emerytalno-rentowego oraz udzielanie wyjaśnień istotnych dla ustalenia prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,

15) pełnienie funkcji instytucji właściwej przez oddziały regionalne wskazane przez Prezesa,

16) wydawanie legitymacji dla emerytów i rencistów;

17) windykacja nadpłaconych i nienależnie pobranych emerytur i rent,

3. w zakresie świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego:

1) przyjmowanie i kompletowanie wniosków,

2) ustalanie prawa i wydawanie decyzji w zakresie:

a) jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy rolniczej i rolniczych chorób zawodowych,

b) zasiłków chorobowych oraz zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie zasiłkowym,

c) zasiłków macierzyńskich,

3) uznawanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej,

4) pełnienie funkcji instytucji właściwej,

5) opracowywanie zwróconych świadczeń,

6) kierowanie wniosków o jednorazowe odszkodowanie i zasiłek chorobowy w przedłużonym okresie na postępowanie orzecznicze,

7) ustalanie okoliczności powstawania nadpłat i niedopłat, ich wysokości oraz dochodzenie nienależnie pobranych świadczeń,

8) prowadzenie czynności w zakresie windykacji nienależnie pobranych świadczeń,

9) ocena merytoryczna odwołań do sądu (skarg) od decyzji, o których mowa w pkt 2,

10) ustalanie potrąceń ze świadczeń zaległych składek, nadpłat oraz z innych tytułów.

4.
w zakresie ewidencji:

1) przyjmowanie i kwalifikowanie wpływających do wydziału wniosków i korespondencji o świadczenia z ubezpieczenia społecznego rolników;

2) sprawdzanie i zakładanie kart skorowidzowych w systemie informatycznym;

3) dokonywanie zmian w module adresowo-paszportowym w systemie informatycznym;

4) prowadzenie rejestrów wpływu wniosków, korespondencji dla poszczególnych rodzajów świadczeń oraz innych urządzeń określonych zarządzeniem Prezesa,

5) przekazywanie na odpowiednie stanowiska merytoryczne skompletowanych wniosków i korespondencji,

6) przekazywanie na stanowiska merytoryczne akt emerytalno-rentowych dotyczących automatycznych zmian w wypłacie świadczeń,

7) prowadzenie zbioru akt i dokumentacji dotyczącej świadczeń pieniężnych w sposób uniemożliwiający dostęp osobom niepowołanym,

8) prowadzenie ewidencji zgubionych i odtworzonych akt i dokumentacji oraz podejmowanie działań w celu ich odtworzenia,

9) włączanie do akt decyzji i korespondencji.

§  18.
Komórka organizacyjna ds. prewencji i rehabilitacji

Do jej zadań należy:

1. w zakresie prewencji:

1) przyjmowanie zgłoszeń o wypadkach przy pracy rolniczej, przeprowadzanie postępowania dowodowego w sprawie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy rolniczej;

2) analizowanie przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy w rolnictwie i chorób zawodowych rolników dla określenia regionalnego programu przeciwdziałania tym zjawiskom oraz dla formułowania zaleceń prewencyjnych dla rolników;

3) analizowanie terminowości zgłoszeń wypadków;

4) organizowanie szkoleń o zachowaniach prozdrowotnych, higienie życia i pracy oraz przestrzeganiu zasad ochrony życia i zdrowia, propagowanie zasad profilaktyki medycznej i rehabilitacji;

5) upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i chorobami zawodowymi oraz o zasadach postępowania w razie wypadku,

6) propagowanie wśród rolników stosowania maszyn i urządzeń zwiększających bezpieczeństwo pracy oraz sprzętu i odzieży ochronnej, spełniających wymogi bhp,

7) udział w opracowywaniu wniosków o zwrot od producentów i dostawców usług wydatków ponoszonych na świadczenia z tytułu następstw wypadku, o ile przyczyną jego wystąpienia była wadliwość maszyn i urządzeń oraz wadliwie świadczona usługa,

8) współpraca z instytucjami, organizacjami i związkami zawodowymi zainteresowanymi problemami bhp w rolnictwie,

9) podejmowanie regionalnych inicjatyw zorganizowania środowiskowego (społecznego) nadzoru nad warunkami pracy,

2. w zakresie rehabilitacji:

1) analizowanie stanu zdrowia ludności rolniczej, przyczyn powstawania niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i chorób zawodowych rolników dla określenia kierunków prewencji i rehabilitacji realizowanej przez Kasę,

2) realizowanie zadań Kasy w zakresie rehabilitacji leczniczej w warunkach ambulatoryjnych,

3) kierowanie na rehabilitację leczniczą łącznie z weryfikacją merytoryczną wniosków ustalających wskazania do podjęcia rehabilitacji,

4) promocja zdrowia i prowadzenie działań dotyczących profilaktyki zdrowotnej w środowisku wiejskim,

5) prowadzenie we współpracy ze związkami zawodowymi, organizacjami rolników i innymi instytucjami działalności informacyjnej w środowisku wiejskim w zakresie udzielanej przez Kasę pomocy w korzystaniu z rehabilitacji leczniczej.

§  19.
Komórka organizacyjna ds. orzecznictwa lekarskiego

Do jej zadań należy:

1. przyjęcie oraz zwrot po zakończeniu postępowania orzeczniczego oraz uprawomocnieniu się orzeczenia akt spraw z/do komórki organizacyjnej ds. świadczeń,

2. prowadzenie rejestrów rozpatrywanych spraw,

3. planowanie pracy lekarzy rzeczoznawców i komisji lekarskich Kasy i lekarzy konsultantów - wyznaczenie miejsca i terminu badania,

4. przygotowywanie i wysyłka do zainteresowanego zawiadomień o miejscu i terminie badania,

5. wydawanie i odbiór akt od lekarzy rzeczoznawców, konsultantów i komisji lekarskich Kasy,

6. przekazywanie akt z orzeczeniami sporządzonymi przez lekarzy rzeczoznawców Kasy, do oceny przez lekarzy regionalnych i przejęcie zwrotne akt,

7. wysyłka do zainteresowanych wypisów z treści orzeczenia,

8. przekazywanie akt sprawy, w których zainteresowany złożył odwołanie od orzeczenia lekarza rzeczoznawcy lub lekarz regionalny wniósł zarzut wadliwości do rozpatrzenia przez komisje lekarskie Kasy,

9. przygotowywanie i przekazywanie lekarzom rzeczoznawcom zlecenia (umów) przeprowadzenia badania i dojazdu do miejsca pobytu zainteresowanego,

10. potwierdzanie merytoryczne rachunków wystawianych przez lekarzy rzeczoznawców za przeprowadzone badania,

11. prowadzenie z wnioskodawcą korespondencji dotyczącej orzecznictwa lekarskiego,

12. współpraca z placówkami terenowymi w zakresie obsługi organizacyjnej i techniczno-biurowej orzecznictwa lekarskiego.

§  20.
Komórka organizacyjna ds. wypłat

Do jej zadań należy:

1. opracowywanie dokumentacji miesięcznych wypłat świadczeń emerytalno-rentowych oraz rent strukturalnych i zadań zleconych,

2. opracowywanie dokumentacji wypłat jednorazowych świadczeń emerytalno-rentowych oraz rent strukturalnych i zadań zleconych,

3. opracowywanie dokumentacji wypłat świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego,

4. opracowywanie dokumentacji wypłat zasiłków pogrzebowych po emerytach i po ubezpieczonych oraz członkach ich rodzin,

5. prowadzenie księgi ruchu emerytur i rent,

6. prowadzenie ewidencji nadpłat i niedopłat:

1) dla rent i emerytur rolnych,

2) dla świadczeń krótkoterminowych,

7. opracowywanie dokumentacji do wypłaty odsetek za zwłokę w wypłacie zaległych świadczeń i prowadzenie rejestru odsetek,

8. rozliczanie podatku dochodowego i składek na ubezpieczenie zdrowotne:

1) dokonywanie zmian na indywidualnym koncie podatkowo-ubezpieczeniowym,

2) wystawianie formularzy PIT i przekazywanie rocznych informacji podatkowych do emeryta/rencisty oraz urzędów skarbowych,

9. sporządzanie sprawozdań statystycznych z realizacji wykonanych zadań, uzgadnianie z dokumentacją księgową,

10. sporządzanie zbiorczych sprawozdań statystycznych oddziału regionalnego i uzgadnianie ich ze sprawozdaniami finansowymi,

11. współpraca z zakładem zajmującym się elektronicznym przetwarzaniem danych, pocztą, bankami itp.,

12. sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentacji wypłat świadczeń opracowanej przez filię oraz bezpośrednio podległe placówki terenowe.

§  21.
Komórka organizacyjna ds. finansowo-księgowych

Do jej zadań należy:

1. obsługa finansowa oddziału i placówek terenowych bezpośrednio nadzorowanych przez oddział w zakresie FER, FS i RS:

1) realizacja wypłat świadczeń,

2) rozliczanie wpływów składek na ubezpieczenie społeczne,

3) rozliczanie wpływów składek na ubezpieczenie zdrowotne,

2. obsługa finansowa FA,

3. prowadzenie ksiąg rachunkowych oddziału regionalnego zgodnie z zasadami rachunkowości,

4. prowadzenie całokształtu spraw związanych wynagrodzeniami osobowymi i bezosobowymi,

5. prowadzenie rozliczeń oddziału regionalnego z tytułu podatku dochodowego, należności ZUS i instytucji właściwej do spraw ubezpieczenia zdrowotnego oraz ewidencjonowanie podatku VAT,

6. wykonywanie spraw związanych ze sprawdzaniem i ostatecznym opracowywaniem dokumentów księgowych oddziału regionalnego zgodnie z instrukcją w sprawie obiegu i kontroli dowodów księgowych,

7. sporządzanie planów rzeczowo-finansowych FS i FA oddziału regionalnego,

8. sporządzanie sprawozdań finansowych i uzgadnianie ich ze statystycznymi sprawozdaniami oddziału regionalnego,

9. sporządzanie bilansu oddziału regionalnego w zakresie funduszy KRUS i FS,

10. sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe oddziału regionalnego,

11. prowadzenie rozliczeń wolnych środków pieniężnych z FS i Centralą,

12. gospodarowanie środkami FER, FS, FA, RS, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oddziału regionalnego,

13. transfer świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników,

14. uzgadnianie miesięcznych wpływów z tytułu składek z wydziałem ubezpieczeń.

§  22.
Komórka organizacyjna ds. ogólnych

Do jej zadań należy:

1. w zakresie spraw organizacyjnych:

1) organizowanie i koordynowanie współdziałania komórek organizacyjnych oddziału i bezpośrednio podległych placówek terenowych,

2) badanie i doskonalenie organizacji i techniki pracy oraz struktur organizacyjnych,

3) przygotowywanie projektów planów pracy oddziału regionalnego oraz sprawozdań z ich wykonania,

4) współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami zawodowymi i społecznymi rolników,

5) informowanie kierownictwa oddziału regionalnego o sposobie wykonywania przez jednostki i komórki organizacyjne oddziału zadań, decyzji, wniosków,

6) przygotowywanie projektów komunikatów i zarządzeń dyrektora,

7) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg, rejestracja wniosków i interwencji, w tym prowadzenie rejestru, sporządzanie sprawozdań i analiz z tego zakresu,

8) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,

9) współpraca ze środkami masowego przekazu,

10) badanie satysfakcji ubezpieczonych i świadczeniobiorców,

2. w zakresie obsługi prawnej:

1) zabezpieczanie zastępstwa sądowego,

2) prowadzenie rejestru odwołań oraz wykonywanie innych czynności związanych z postępowaniem odwoławczym w oddziale,

3) prowadzenie całokształtu spraw związanych z obsługą prawną oddziału regionalnego i placówek terenowych,

3. w zakresie spraw pracowniczych:

1) realizacja polityki kadrowej i płacowej oddziału regionalnego,

2) prowadzenie spraw osobowych pracowników oddziału,

3) prowadzenie spraw z zakresu szkolenia, doskonalenia i dokształcania pracowników oddziału,

4) prowadzenie spraw socjalnych pracowników oddziału.

§  23.
Komórka organizacyjna ds. administracyjno-gospodarczych

Do jej zadań należy:

1. utrzymanie właściwego stanu i ciągłości eksploatacyjnej budynków i lokali biurowych oraz zapewnienie ochrony mienia,

2. przeprowadzanie remontów posiadanych zasobów lokalowych,

3. prowadzenie ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych oddziału,

4. zapewnienie właściwych warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz warunków technicznych do prawidłowego funkcjonowania oddziału,

5. wyposażenie stanowisk pracy w oddziale regionalnym i placówkach terenowych w techniczne środki pracy (maszyny i urządzenia biurowe) oraz gospodarowanie tymi środkami,

6. prowadzenie obsługi kancelaryjnej oraz archiwum zakładowego, zapewnianie łączności telefonicznej, faksowej,

7. gospodarowanie w oddziale:

1) środkami transportu zgodnie z zasadami prawidłowej eksploatacji,

2) drukami i formularzami.

§  24.
Komórka organizacyjna ds. kontroli

Do jej zadań należy:

1. opracowywanie projektów rocznych planów kontroli wewnętrznej oddziału regionalnego i placówek terenowych,

2. przygotowywanie upoważnień do kontroli,

3. przeprowadzanie kontroli kompleksowych, problemowych, doraźnych i sprawdzających,

4. sporządzanie protokołów lub sprawozdań zawierających opis ustaleń z kontroli;

5. opracowywanie projektów wystąpień pokontrolnych,

6. przedstawianie dyrektorowi kompletu dokumentów kontroli (protokół, sprawozdanie, wystąpienie pokontrolne),

7. monitorowanie wykorzystania ustaleń kontroli w bieżącej pracy jednostki (komórki organizacyjnej) kontrolowanej oraz przebiegu realizacji zaleceń pokontrolnych;

8. opracowywanie projektów sprawozdań z realizacji planów kontroli,

9. współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej oraz koordynowanie realizacji zadań wynikających z wystąpień pokontrolnych tych organów;

10. współudział w kontrolach organizowanych przez Centralę,

11. przeprowadzenie kontroli zleconych przez Centralę,

12. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z przeprowadzonymi kontrolami oraz dokumentacji kontroli zewnętrznych.

§  25.
Komórka organizacyjna ds. informatyki i telekomunikacji

Do jej zadań należy koordynowanie i nadzorowanie prac w zakresie wdrażania oraz eksploatacji systemów informatycznych w oddziale regionalnym i podległych placówkach terenowych, w tym:

1. utrzymanie i administrowanie infrastrukturą informatyczną i telekomunikacyjną w oddziale regionalnymi podległych placówkach terenowych,

2. nadzór nad prawidłowym działaniem systemów informatycznych,

3. nadzór nad prawidłową eksploatacją sprzętu komputerowego oraz nad prawidłowym zabezpieczeniem danych,

4. instruktaż, wsparcie techniczne i prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów informatycznych,

5. współpraca z zespołem i grupami powołanymi do realizacji zadań w zakresie koordynacji przedsięwzięć informatycznych w KRUS,

6. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi oddziału regionalnego w zakresie wdrażania nowych programów i narzędzi oraz eksploatacji już funkcjonujących,

7. współpraca z firmami serwisowymi w zakresie konserwacji sprzętu komputerowego i usług telekomunikacyjnych,

8. współpraca i wykonywanie zadań zleconych przez Biuro Informatyki i Telekomunikacji Centrali Kasy,

9. stałe podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w seminariach, konferencjach i szkoleniach organizowanych na poziomie lokalnym lub przez Centralę.

§  26.
Komórka organizacyjna ds. bezpieczeństwa i higieny pracy

Do jej zadań należy:

1. inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników, poprawę warunków bezpieczeństwa pracy poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań z zakresu bhp oraz prowadzenie kontroli:

1) przestrzegania przez pracowników zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

2) używania odzieży ochronnej i sprzętu ochrony osobistej,

3) znajomości przepisów i rygorów wynikających z zagrożeń,

4) przestrzegania terminów przeprowadzania badań okresowych i stosowania profilaktyki zdrowotnej pracowników,

2. wydawanie kierownikom kontrolowanych komórek organizacyjnych zaleceń usunięcia zagrożeń bhp oraz występowanie do dyrektora oddziału regionalnego z wnioskami dotyczącymi sposobu ich usunięcia,

3. analizowanie przyczyn występujących zagrożeń oraz badanie skuteczności ich likwidacji,

4. ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, wnioskowanie o zastosowanie właściwych środków profilaktycznych,

5. terminowe opracowywanie i wysyłanie dokumentacji powypadkowej do właściwych instytucji,

6. występowanie z wnioskami o zastosowanie sankcji karnych w stosunku do osób odpowiedzialnych za zaniedbania w zakresie bhp, poprzez dopuszczenie pracowników do pracy na zagrożonym stanowisku oraz za niezgłoszenie wypadku, jak również występowanie z wnioskami o nagrodzenie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bhp,

7. rejestracja wypadków zgodnie z obowiązującymi przepisami, na podstawie zgłoszeń pisemnych lub zgłoszeń dokonanych w innym trybie,

8. dokonywanie okresowych ocen i analiz stanu bhp ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk, na których występuje narażenie na choroby zawodowe,

9. organizowanie okresowych spotkań z pracownikami w celu omówienia wniosków i zadań wynikających ze stanu bhp,

10. zgłaszanie wniosków do założeń projektowych dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz udział w ocenie dokumentacji inwestycyjnej i odbiorach technicznych nowobudowanych lub przebudowywanych obiektów oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki bhp,

11. opracowanie instrukcji dotyczących bhp na stanowiskach pracy,

12. współpraca ze służbą pracowniczą w zakresie:

1) organizowania szkoleń bhp,

2) aktualizacji programów szkoleń bhp,

13. inicjowanie i rozwijanie różnych form w popularyzacji zagadnień dotyczących bhp,

14. stałe uzupełnianie wiadomości z zakresu ogólnych i szczegółowych przepisów bhp obowiązujących w zakładzie,

15. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych

§  27.
Komórka organizacyjna ds. zamówień publicznych

Do jej zadań należy:

1. sporządzanie rocznego planu zamówień publicznych oddziału regionalnego,

2. przyjmowanie wniosków o uruchomienie zamówień publicznych,

3. udzielanie zamówień publicznych dotyczących usług, dostaw i robót budowlanych na potrzeby oddziału regionalnego zgodnie z obowiązującymi przepisami,

4. uzgadnianie treści projektów umów z radcą prawnym i przygotowanie ich do podpisu przez dyrektora z kontrasygnatą głównego księgowego.

§  28.
Komórka organizacyjna ds. systemu zarządzania jakością i strategii Kasy

Do jej zadań należy:

1. monitorowanie SZJiBI w zakresie przestrzegania procedur obowiązujących w oddziale regionalnym oraz prowadzenie ocen jego efektywności i skuteczności,

2. doskonalenie SZJiBI w oddziale regionalnym,

3. realizacja i monitorowanie zadań oddziału regionalnego wynikających z przyjętej strategii.

Rozdział  VII

Zadania filii oddziału regionalnego

§  29.
Filia oddziału regionalnego realizuje następujące zadania:

1. w zakresie informacji:

1) udzielanie informacji w sprawach ubezpieczeń i świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników, w tym podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,

2) informowanie o umowach, jakie rolnik może zawrzeć w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,

3) udostępnianie osobom uprawnionym wglądu do ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,

4) udostępnianie osobom uprawnionym wglądu do dokumentacji dotyczącej świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników,

2. w zakresie ubezpieczenia społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego:

1) przyjmowanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego,

2) ustalanie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i domowników,

3) dokonywanie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, a także wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i domowników oraz poboru składek za rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,

4) udzielanie ulg i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz odpisywanie przedawnionych należności z tytułu składek,

5) przekazywanie danych o podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin oraz o przekazywanych za nich składkach z tego tytułu do instytucji właściwej do spraw ubezpieczenia zdrowotnego,

6) dochodzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne od rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej,

7) wydawanie decyzji i postanowień dotyczących: podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników i domowników, wymiaru składek na ubezpieczenie, ulg i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie, spraw spornych z zakresu wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne za rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, nadpłat z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników, dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,

8) prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem społecznym rolników oraz objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i członków ich rodzin,

9) przeprowadzanie wizytacji gospodarstw rolnych dla celów ubezpieczenia,

10) wydawanie zaświadczeń,

3. w zakresie świadczeń:

1) przyjmowanie i ewidencjonowanie wniosków o świadczenia,

2) ustalanie prawa, obliczanie wysokości i wypłata świadczeń:

a) z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego,

b) z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,

3) wypłata rent strukturalnych zgodnie z ustawą o rentach strukturalnych w rolnictwie,

4) wypłata świadczeń kombatanckich oraz świadczeń przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, w tym zleconych przez inne organy,

5) waloryzacja emerytur i rent oraz podwyższanie innych świadczeń,

6) ustalanie i pobieranie z wypłacanych emerytur i rent zaliczek na podatek dochodowy oraz roczne rozliczenie tego podatku,

7) ustalanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne z wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych,

8) wydawanie decyzji o nadpłatach i niedopłatach świadczeń,

9) dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,

10) stosowanie ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń, w tym zawieranie umów o rozłożeniu spłaty należności na raty i umów o odroczeniu terminu płatności,

11) uznawanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej,

12) wydawanie decyzji w sprawie umarzania nienależnie pobranych świadczeń, w ramach upoważnień udzielonych przez Prezesa,

13) naliczanie i wypłata odsetek,

14) wydawanie legitymacji dla emerytów i rencistów,

4. w zakresie prewencji i rehabilitacji:

1) prowadzenie dowodowego postępowania powypadkowego,

2) analizowanie przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy rolniczej i chorób zawodowych rolników,

3) upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i chorobami zawodowymi rolników, zasadami zapobiegania im oraz podstawowych zasadach postępowania w razie wypadku,

4) współpraca z instytucjami, organizacjami i związkami zawodowymi zainteresowanymi problemami bhp w rolnictwie,

5) kwalifikowanie i kierowanie na rehabilitację leczniczą ubezpieczonych i osób uprawnionych do świadczeń z ubezpieczenia celem zachowania lub odzyskania zdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,

6) współpraca z gabinetami usprawnienia leczniczego wyposażonymi przez Kasę w sprzęt rehabilitacyjny,

5. w zakresie orzecznictwa lekarskiego - przeprowadzanie postępowania orzeczniczego w pierwszej instancji i instancji odwoławczej zgodnie z obowiązującą procedurą w zakresie niezbędnym dla sporządzenia orzeczenia na potrzeby organu rentowego,

6. realizacja zadań z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego wynikających z aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,

7. w zakresie spraw finansowo-księgowych:

1) obsługa bankowa FER, FS i RS,

2) obsługa bankowa FA w zakresie opłat pocztowych i bankowych, kosztów eksploatacji środków transportu oraz bieżącej obsługi administracyjnej,

3) naliczanie wynagrodzeń osobowych i bezosobowych pracownikom i lekarzom rzeczoznawcom oraz podatków i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników i zleceniobiorców filii,

4) prowadzenie ewidencji księgowej FER, FS, zadań zleconych i FA,

8. w zakresie spraw ekonomicznych:

1) planowanie rzeczowe FER, FS i planowanie rzeczowo-finansowe FA w zakresie ustalonym w § 29 ust. 7 pkt 2,

2) sporządzanie sprawozdawczości statystycznej i uzgadnianie jej z ewidencją księgową,

9. w zakresie spraw pracowniczych:

1) prowadzenie spraw osobowych pracowników zatrudnionych w filii i podległych jej bezpośrednio placówkach terenowych, za wyjątkiem czynności związanych z nawiązaniem, rozwiązaniem i zmianą warunków stosunku pracy,

2) prowadzenie spraw szkolenia pracowników i spraw socjalnych,

10. w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych zapewnienie:

1) prawidłowej gospodarki środkami transportu,

2) właściwego stanu i ciągłości eksploatacji budynków i lokali biurowych,

3) właściwego funkcjonowania posiadanych maszyn i urządzeń,

4) prawidłowej gospodarki drukami,

5) przechowywania akt w archiwum zakładowym,

6) obsługi kancelaryjnej korespondencji wpływającej i wychodzącej,

7) ochrony przeciwpożarowej,

11. w zakresie innych spraw wynikających z funkcjonowania filii i podległych bezpośrednio filii placówek terenowych:

1) reprezentowanie Kasy w postępowaniu sądowym dotyczącym odwołań od wydawanych decyzji,

2) eksploatacja sieci informatycznej i systemów komputerowych wykorzystywanych przy realizacji zadań merytorycznych,

3) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,

4) wdrażanie, utrzymanie, doskonalenie i rozwój SZJiBI obowiązującego w Kasie,

5) monitorowanie SZJiBI w zakresie przestrzegania procedur oraz prowadzenie ocen jego efektywności i skuteczności.

Rozdział  VIII

Zadania komórek organizacyjnych filii oddziału regionalnego

§  30.
Zadania komórek organizacyjnych do spraw: ubezpieczeń, świadczeń, prewencji i rehabilitacji, orzecznictwa lekarskiego, lekarza regionalnego inspektora orzecznictwa lekarskiego w filii oddziału regionalnego są identyczne jak zadania odpowiednich komórek funkcjonujących w oddziale określone w §§ 15, 16, 17, 18, 19.
§  31.
Do zakresu działania komórki organizacyjnej ds. wypłat należy:

1. opracowywanie dokumentacji wypłat świadczeń emerytalno-rentowych oraz zadań zleconych,

2. opracowywanie dokumentacji wypłat świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego,

3. opracowywanie dokumentacji wypłat zasiłków pogrzebowych po emerytach i po ubezpieczonych oraz członkach ich rodzin,

4. prowadzenie księgi ruchu emerytur i rent,

5. prowadzenie ewidencji nadpłat i niedopłat dla rent i emerytur rolnych oraz dla świadczeń krótkoterminowych,

6. opracowywanie dokumentacji do wypłaty odsetek za zwłokę zaległych świadczeń i prowadzenie rejestru odsetek,

7. rozliczanie podatku dochodowego i składki na ubezpieczenie zdrowotne:

1) dokonywanie zmian na indywidualnym koncie podatkowo-ubezpieczeniowym,

2) wystawianie formularzy PIT i przekazywanie rocznych informacji podatkowych do emeryta/rencisty oraz urzędów skarbowych,

8. sporządzanie sprawozdań statystycznych z realizacji wykonanych zadań, uzgadnianie z dokumentacją księgową i przekazywanie ich do oddziału,

9. współpraca z zakładem zajmującym się elektronicznym przetwarzaniem danych, pocztą i bankami,

10. sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentacji wypłat świadczeń opracowanej przez bezpośrednio podległe placówki terenowe.

§  32.
Do zakresu działania komórki organizacyjnej ds. finansowo-księgowych należy:

1. obsługa finansowa filii i placówek terenowych bezpośrednio nadzorowanych przez filię w zakresie FER i FS dotycząca:

1) wypłaty świadczeń, w tym transfer świadczeń za granicę,

2) rozliczania wpływów składek na ubezpieczenie społeczne,

3) rozliczania wpływów składek na ubezpieczenie zdrowotne,

4) przekazywania nadwyżek środków finansowych do oddziału,

5) sporządzania zapotrzebowań na środki finansowe filii do oddziału,

2. obsługa finansowa filii ze środków FA w zakresie:

1) opłat pocztowych i bankowych,

2) eksploatacji środków transportu,

3) rozliczania zaliczek udzielonych pracownikom filii,

4) bieżącej obsługi gospodarczo-administracyjnej,

3. prowadzenie obsługi księgowej filii w zakresie FER, FS i FA,

4. prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wynagrodzeń osobowych i bezosobowych oraz podatków i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników i zleceniobiorców filii,

5. sporządzanie planów rzeczowych FS oraz rzeczowo-finansowych FA w zakresie ustalonym w § 29 ust. 7 pkt 2,

6. uzgadnianie sprawozdań statystycznych filii i bezpośrednio nadzorowanych placówek terenowych z ewidencją księgową.

§  33.
Do zadań komórki organizacyjnej ds. ogólnych należy:

1. w zakresie spraw organizacyjnych:

1) organizowanie i koordynowanie współdziałania komórek organizacyjnych filii i bezpośrednio podległych jej placówek terenowych,

2) badanie i doskonalenie organizacji i techniki pracy oraz struktur organizacyjnych,

3) przygotowywanie projektów planów pracy filii,

4) współdziałanie z organami samorządowymi i administracji rządowej oraz organizacjami zawodowymi i społecznymi rolników z terenu działania filii,

5) informowanie kierownictwa oddziału regionalnego o sposobie wykonywania przez komórki organizacyjne filii i bezpośrednio podległe placówki terenowe wniosków, decyzji, zadań,

6) współpraca ze środkami masowego przekazu z terenu działania filii,

7) badanie satysfakcji ubezpieczonych i świadczeniobiorców filii w nadzorowanych placówkach terenowych.

2. w zakresie obsługi prawnej z terenu działania filii i podległych jej bezpośrednio placówek terenowych:

1) zabezpieczenie zastępstwa sądowego,

2) prowadzenie rejestru odwołań oraz wykonywanie innych czynności związanych z postępowaniem odwoławczym,

3. w zakresie spraw pracowniczych:

1) prowadzenie spraw osobowych pracowników filii i placówek terenowych bezpośrednio jej podległych:

a) wprowadzanie danych do systemu (płacowo-kadrowego),

b) prowadzenie akt osobowych,

c) dyscypliny pracy,

2) prowadzenie spraw z zakresu szkolenia, doskonalenia i dokształcania pracowników filii i placówek terenowych bezpośrednio podległych filii,

3) prowadzenie spraw socjalnych pracowników filii,

4. w zakresie spraw administracyjnych:

1) prowadzenie ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych,

2) zapewnienie właściwych warunków pracy, gospodarowanie technicznymi środkami pracy (maszyny i urządzenia biurowe) i ich konserwacja,

3) prowadzenie obsługi kancelaryjnej oraz zapewnienie łączności telefonicznej, faksowej,

4) gospodarowanie środkami transportu oraz drukami i formularzami,

5) prowadzenie archiwum zakładowego,

6) zapewnienie właściwego stanu i ciągłości eksploatacji budynków i lokali biurowych.

Rozdział  IX

Placówka terenowa

§  34.
1.
Placówki terenowe są jednostkami organizacyjnymi KRUS nadzorowanymi bezpośrednio przez dyrektora oddziału regionalnego lub za pośrednictwem dyrektora filii.
2.
Placówki terenowe w .............................. nadzoruje dyrektor oddziału regionalnego.
3.
Placówki terenowe w .........................................nadzoruje dyrektor filii.
§  35.
Struktura organizacyjna placówki terenowej
1.
Strukturę organizacyjną placówki terenowej tworzą następujące komórki organizacyjne:
1)
ds. ubezpieczeń,
2)
ds. świadczeń,
3)
ds. prewencji i rehabilitacji,
4)
ds. orzecznictwa lekarskiego.
2.
Komórki organizacyjne wskazane w ust. 1 mogą być łączone, w przypadku gdy wymagają tego warunki kadrowe w placówce.
§  36.
Zadania placówki terenowej

Do jej zadań należy:

1. w zakresie informacji:

1) udzielanie informacji w sprawach ubezpieczeń i świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników, w tym podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,

2) informowanie o umowach, jakie rolnik może zawrzeć w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,

3) dostępnianie osobom uprawnionym wglądu do ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,

4) udostępnianie osobom uprawionym wglądu do dokumentacji dotyczącej świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników,

2. w zakresie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i ubezpieczeniu zdrowotnemu:

1) przyjmowanie i rejestrowanie:

a) wpływającej korespondencji dotyczącej podlegania ubezpieczeniu, rozliczeń i dochodzenia należności z tytułu składek,

b) zgłoszeń oraz wniosków o objęcie ubezpieczeniem społecznym rolników,

c) zgłoszeń do ubezpieczenia zdrowotnego,

d) wniosków o udzielenie ulg w spłacie lub umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników;

2) wydawanie decyzji dotyczących:

a) podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników i domowników,

b) wymiaru składek na ubezpieczenie,

c) ulg i umorzeń z tytułu składek na ubezpieczenie,

d) spraw spornych w zakresie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne,

e) dochodzenia należności oraz zwrotu nadpłat,

3) prowadzenie ewidencji:

a) płatników składek i objętych ubezpieczeniem społecznym rolników i domowników,

b) objętych ubezpieczeniem zdrowotnym rolników, domowników i członków ich rodzin,

c) okresów podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

d) okresów podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,

e) rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

f) rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne,

4) opracowywanie wniosków o ulgę lub umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,

5) wydawanie osobom objętym ubezpieczeniem społecznym rolników lub ubezpieczeniem zdrowotnym zaświadczeń dotyczących okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek, a także stanu należności z ww. tytułów,

6) opracowywanie odwołań od wydawanych decyzji,

7) prowadzenie składnicy akt osób ubezpieczonych,

8) uzgadnianie miesięcznych wpływów należności z tytułu składek z komórką finansowo-księgową,

9) sporządzanie i uzgadnianie sprawozdań statystycznych w zakresie liczby płatników i ubezpieczonych oraz rozliczeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne z ewidencją księgową,

10) opracowywanie kwartalnej analizy rozliczeń należności z tytułu składek,

11) współpraca z samorządem rolniczym i związkami rolników oraz innymi instytucjami;

12) współpraca z jednostkami organizacyjnymi ZUS,

13) współpraca z instytucją ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie przekazywania do niej danych o objętych ubezpieczeniem zdrowotnym rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin oraz przekazywanych składkach na to ubezpieczenie,

14) eksploatacja systemów informatycznych,

15) realizacja zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych,

3. w zakresie dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne:

1) analiza akt i rozliczeń na kontach płatników składek,

2) podejmowanie działań mających na celu dochodzenie należności,

3) przeprowadzanie wizytacji w gospodarstwach dłużników,

4) współpraca z urzędami skarbowymi oraz innymi organami i instytucjami w zakresie przymusowego dochodzenia składek,

4. w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia:

1) przyjmowanie i kompletowanie wniosków o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego,

2) ustalanie prawa i wydawanie decyzji w sprawach:

a) zasiłków chorobowych, w tym o przedłużonym okresie zasiłkowym,

b) zasiłków macierzyńskich,

c) zasiłków pogrzebowych,

3) potrącanie należności z tytułu zaległych składek z przyznanych świadczeń,

4) przygotowanie dokumentacji wypłatowej świadczeń wymienionych w pkt. 2,

5) wydawanie decyzji o nadpłatach i niedopłatach świadczeń,

6) dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,

7) naliczanie odsetek,

8) przygotowanie sprawozdawczości statystycznej,

5. w zakresie prewencji i rehabilitacji:

1) przyjmowanie zgłoszeń o wypadkach przy pracy rolniczej, prowadzenie postępowania dowodowego w sprawach okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy rolniczej,

2) analizowanie przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy rolniczej i chorób zawodowych rolników,

3) analizowanie terminowości zgłoszeń wypadków,

4) upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i rolniczymi chorobami zawodowymi, zasadach zapobiegania im oraz podstawowych zasadach postępowania w razie wypadku,

5) współpraca z instytucjami, organizacjami i związkami zawodowymi zainteresowanymi problemami bhp w rolnictwie indywidualnym,

6) podejmowanie regionalnych inicjatyw zorganizowania środowiskowego (społecznego) nadzoru nad warunkami pracy,

7) propagowanie wśród rolników stosowania maszyn i urządzeń zwiększających bezpieczeństwo pracy oraz sprzętu i odzieży ochronnej, spełniających wymogi bhp,

8) udział w opracowywaniu wniosków o zwrot od producentów oraz dostawców usług wydatków ponoszonych na świadczenia z tytułu następstw wypadku, o ile przyczyną jego wystąpienia była wadliwość maszyn i urządzeń lub wadliwie świadczona usługa,

9) informowanie rolników o możliwości nieodpłatnego korzystania z rehabilitacji leczniczej realizowanej za pośrednictwem KRUS oraz przyjmowanie wniosków o skierowanie ubezpieczonego (rencisty) na rehabilitację leczniczą,

10) promowanie rehabilitacji realizowanej w warunkach ambulatoryjnych,

6. w zakresie orzecznictwa lekarskiego - prowadzenie postępowania orzecznictwa w pierwszej instancji, obejmującego badania i sporządzanie orzeczeń przez lekarzy rzeczoznawców KRUS,

7. realizacja zadań z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego wynikających z aktów Instytucji Wspólnot Europejskich i umów międzynarodowych.

§  37.
1.
Placówką terenową kieruje kierownik placówki.
2.
Do zadań i kompetencji kierownika placówki terenowej należy:
1)
kierowanie placówką terenową oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem zadań,
2)
współpraca z urzędami gmin i innymi instytucjami w zakresie uzyskiwania niezbędnych informacji mających wpływ na obowiązek ubezpieczenia społecznego rolników,
3)
wydawanie decyzji w imieniu Prezesa zgodnie z udzielonym upoważnieniem,
4)
podejmowanie decyzji o ulgach i umorzeniach należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników stosownie do postanowień wynikających z zarządzeń Prezesa w sprawie trybu umarzania, odpisywania i udzielania ulg w spłacaniu należności,
5)
opracowywanie wniosków płatników o umorzenie należności i ich przekazywanie wraz z niezbędną dokumentacją do decyzji dyrektora lub zastępcy dyrektora,
6)
podpisywanie korespondencji kierowanej na zewnątrz,
7)
przestrzeganie i nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych,
8)
w stosunku do podległych pracowników - wykonywanie obowiązków ciążących na osobach kierujących pracownikami, wynikających z przepisów bhp, w szczególności art. 212 Kp oraz przepisów przeciwpożarowych,
9)
reprezentowanie placówki terenowej w porozumieniu z dyrektorem oddziału regionalnego.

Rozdział  X

Postanowienia końcowe

§  38.
Wszystkie decyzje Prezesa pracownicy oddziału regionalnego wydają w ramach udzielonych im upoważnień przez Prezesa.
§  39.
1.
Niniejszy regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Prezesa.
2.
Załącznikiem do regulaminu jest schemat organizacyjny oddziału regionalnego.

ZAŁĄCZNIK 

SCHEMAT ORGANIZACYJNY OR KRUS