Określenie warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką.
NFZ.2018.42
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 42/2018/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 23 maja 2018 r.
w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Przedmiot postępowania i umowy
Przedmiot postępowania i umowy
Rozdział 3
Szczegółowe warunki umowy
Szczegółowe warunki umowy
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
Załączniki:
Załącznik nr 1m - Katalog zabiegów fizjoterapeutycznych
Załącznik nr 1n Katalog zakresów świadczeń
Załącznik nr 1r - Katalog Jednorodnych Grup Pacjentów w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej
Załącznik nr 2 - Wzór umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - rehabilitacja lecznicza
Załącznik nr 3 - Ocena ciężkości stanu klinicznego pacjenta/warunki rozliczania
Załącznik nr 3a - Procedury medyczne wg ICD-9 kwalifikujące do rehabilitacji ogólnoustrojowej po leczeniu operacyjnym R00
Załącznik nr 3b - Rozpoznania medyczne wg ICD-10 kwalifikujące do rehabilitacji ogólnoustrojowej po leczeniu zachowawczym ROZ
Załącznik nr 4a - Skala dla typowych czynności dnia codziennego - Barthel ADL - wzór
Załącznik nr 4b - Zaburzenia funkcji poznawczo - behawioralnych oraz motoryczne zaburzenia czynności mowy oraz połykania - po nabytych uszkodzeniach mózgu (neurologia chorych dorosłych) - wzór
Załącznik nr 4c - Standardowa neurologiczna klasyfikacja uszkodzeń rdzenia kręgowego
Załącznik nr 4d - GMFCS System klasyfikacji funkcji motoryki dużej - rozszerzony i poprawiony
Załącznik nr 4e - Zaburzenia znacząco zwiększające wymagania rehabilitacyjne/ pielęgnacyjne - rehabilitacja neurologiczna dzieci - wzór
Załącznik nr 4f - Kwalifikacja pacjenta do programu zdrowotnego - leczenie dzieci ze śpiączką - wzór
Załącznik nr 4g - Kwalifikacja pacjenta do programu zdrowotnego - leczenie dorosłych chorych ze śpiączką - wzór
Załącznik nr 5 - Charakterystyka grup
Uzasadnienie
Uzasadnienie
W obecnym stanie prawnym, przedmiotem umowy o realizację świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: rehabilitacja lecznicza, są świadczenia gwarantowane wymienione w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, wydane na podstawie art. 31d ustawy o świadczeniach.
Duża liczba zmian wprowadzonych do zarządzenia Nr 130/2016/DSOZ Prezesa NFZ z dnia z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń-leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką spowodowała konieczność opracowania nowego zarządzenia.
W porównaniu do zarządzenia Nr 130/2016/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 30 grudnia 2016 r., które poprzedziło niniejsze zarządzenie, uwzględniono wszystkie zmiany, które zostały dokonane zarządzeniami zmieniającymi (zarządzenie Nr 4/2017/DSOZ Prezesa NFZ z dnia z dnia 23 stycznia 2017 r., zarządzenie Nr 33/2017/DSOZ Prezesa NFZ z dnia z dnia 22 maja 2017 r., zarządzenie Nr 49/2017/DSOZ Prezesa NFZ z dnia z dnia 4 lipca 2017 r., zarządzenie 118/2017/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 30 listopada 2017 r.).
Projekt zarządzenia zmieniającego zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z art. 146 ust. 4 ustawy o świadczeniach oraz zgodnie z § 2 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. 2016 r. poz. 1146, z późn. zm.) został przedstawiony do konsultacji zewnętrznych. W ramach konsultacji publicznych projekt skierowano do zaopiniowania właściwym w sprawie podmiotom: konsultantom krajowym we właściwej dziedzinie medycyny, samorządom zawodowym (Naczelna Rada Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Krajowa Izba Fizjoterapeutów) oraz reprezentatywnym organizacjom świadczeniodawców.
Przedmiotowy projekt był udostępniony do konsultacji w dniach od 23 marca do 6 kwietnia 2018 r. Wpłynęła 1 uwaga od Krajowej Izby Fizjoterapeutów, która nie została uwzględniona oraz 3 pisma informujące o braku uwag od: Porozumienia Zielonogórskiego, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych oraz Związku Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień.
Nazwa projektu: zarządzenie Prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach: rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką Komórka odpowiedzialna za projekt: Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia | Data sporządzenia: 07.05.2018 r. | |||
OCENA SKUTKÓW REGULACJI | ||||
1. Jaki problem jest rozwiązywany? | ||||
Niniejsze zarządzenie ma na celu dostosowanie do aktualnie obowiązujących przepisów prawa, regulujących realizację świadczeń gwarantowanych w rodzaju rehabilitacja lecznicza. | ||||
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt | ||||
Wydanie zarządzenia związane jest z potrzebą ujednolicenia treści obecnie obowiązującego zarządzenia wynikającą z jego dotychczasowych zmian. | ||||
3. Podmioty, na które oddziałuje projekt | ||||
Grupa | Wielkość | Źródło danych | Oddziaływanie | |
1. Podmioty realizujące umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju świadczeń rehabilitacja lecznicza. | Narodowego Funduszu Zdrowia | |||
2. Oddziały wojewódzkie NFZ | 16 | |||
4. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji | ||||
Zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zawierania i realizacji umów w rodzaju: rehabilitacja lecznicza zostało przedstawione do konsultacji zewnętrznych w dniu 23 marca 2018 r. Opinie do zarządzenia były zbierane do dnia 6 kwietnia 2018 r. Zarządzenie zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1146, z późn. zm.) konsultowane było z Naczelną Radą Lekarską, Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych oraz reprezentatywnymi organizacjami świadczeniodawców. Zgodnie z art. 146 ust. 4 ustawy z dnia 27sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.) zarządzenie przedstawione zostało również do opinii konsultantom krajowym we właściwych dziedzinach medycyny. Wpłynęła jedna uwaga z KIF, która nie została uwzględniona oraz trzy inne pisma nie wnoszące uwag. | ||||
5. Skutki finansowe | ||||
Wprowadzenie zarządzenia nie będzie powodować skutków finansowych. | ||||
6. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego | ||||
Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie po 30 dnia podpisania. | ||||
7. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane? | ||||
Nie przewiduje się ewaluacji efektów, ponieważ wydanie zarządzenia ma szczególnie charakter porządkowy wynikający z obowiązującego prawa. |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1n 6
KATALOG SKOJARZONYCH ZAKRESÓW ŚWIADCZEŃ | ||||||||||
lp. | kod zakresu świadczeń | nazwa zakresu świadczeń | kod skojarzonego zakresu świadczeń | nazwa skojarzonego zakresu świadczeń | warunki realizacji zakresu świadczeń | nazwa produktu rozliczeniowego | kod produktu rozliczeniowego | jednostka rozliczeniowa zakresu świadczeń | waga punktowa produktu rozliczeniowego | uwagi |
1 | 2 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
1 | 05.1300.207.02 | Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna | 05.1300.507.02 | Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 1 lit. a rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | porada lekarska rehabilitacyjna | 5.11.00.0000001 | punkt | 26 | |
porada lekarska rehabilitacyjna kompleksowa | 5.11.00.0000005 | punkt | 57 | obejmuje co najmniej 1 procedurę diagnostyczną obrazową ICD-9: 04.14, 04.19, 87.22-87.29, 87.431, 87.433, 88.11, 88.21-24, 88.26-29, 88.33, 88.37, 88.793-798, 88.981, 88.983, lub co najmniej 2 procedury diagnostyczne laboratoryjne ICD-9: A01+A19, C53, C59, G49, I81, L11, L69, M18, M45, O75, O77, O87, O89, O91, S21, S23, S27, S29, S31, 91.831. | ||||||
porada lekarska rehabilitacyjna zabiegowa | 5.11.00.0000006 | punkt | 54 | obejmuje co najmniej 1 procedurę: 80.30-39,81.911, 81.92, 82.92-96, 83.94, 83.96, 83.97. | ||||||
porada lekarska rehabilitacyjna w warunkach domowych* | 5.11.00.0000002 | punkt | 36 | |||||||
porada lekarska rehabilitacyjna kompleksowa w warunkach domowych* | 5.11.00.0000007 | punkt | 67 | obejmuje co najmniej 1 procedurę diagnostyczną obrazową ICD-9: 04.14, 04.19, 87.22-87.29, 87.431, 87.433, 88.11, 88.21-24, 88.26-29, 88.33, 88.37, 88.793-798, 88.981, 88.983, lub co najmniej 2 procedury diagnostyczne laboratoryjne ICD-9: A01+A19, C53, C59, G49, I81, L11, L69, M18, M45, O75, O77, O87, O89, O91, S21, S23, S27, S29, S31, 91.831. | ||||||
2 | 05.1310.208.02 | Fizjoterapia ambulatoryjna | 05.1310.508.02 | Fizjoterapia ambulatoryjna dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 1 lit. b rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | wizyta fizjoterapeutyczna | 5.11.00.0000003 | punkt | 13 | |
zabieg fizjoterapeutyczny | kody produktów wg Katalogu zabiegów fizjoterapeutycznych | punkt | X | wartość punktowa pojedynczego zabiegu fizjoterapeutycznego jest określona w Katalogu zabiegów fizjoterapeutycznych, stanowiącym załącznik 1m | ||||||
wizyta fizjoterapeutyczna w warunkach domowych* | 5.11.00.0000004 | punkt | 18 | |||||||
zabieg fizjoterapeutyczny w warunkach domowych* | kody produktów wg Katalogu zabiegów fizjoterapeutycznych | punkt | X | wartość punktowa pojedynczego zabiegu fizjoterapeutycznego jest określona w Katalogu zabiegów fizjoterapeutycznych, stanowiącym załącznik 1m | ||||||
3 | 05.1310.209.02 | Fizjoterapia domowa | 05.1310.509.02 | Fizjoterapia domowa dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 2 lit. a i b rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | porada lekarska rehabilitacyjna w warunkach domowych | 5.11.00.0000002 | punkt | 36 | |
porada lekarska rehabilitacyjna kompleksowa w warunkach domowych | 5.11.00.0000007 | punkt | 67 | obejmuje co najmniej 1 procedurę diagnostyczną obrazową ICD-9: 04.14, 04.19, 87.22-87.29, 87.431, 87.433, 88.11, 88.21-24, 88.26-29, 88.33, 88.37, 88.793-798, 88.981, 88.983, lub co najmniej 2 procedury diagnostyczne laboratoryjne ICD-9: A01+A19, C53, C59, G49, I81, L11, L69, M18, M45, O75, O77, O87, O89, O91, S21, S23, S27, S29, S31, 91.831. | ||||||
wizyta fizjoterapeutyczna w warunkach domowych | 5.11.00.0000004 | punkt | 18 | |||||||
zabieg fizjoterapeutyczny w warunkach domowych | kody produktów wg Katalogu zabiegów fizjoterapeutycznych | punkt | X | wartość punktowa pojedynczego zabiegu fizjoterapeutycznego jest określona w Katalogu zabiegów fizjoterapeutycznych, stanowiącym załącznik 1m | ||||||
4 | 05.2300.022.02 | Rehabilitacja ogólnoustrojowa w ośrodku/oddziale dziennym | 05.2300.522.02 | Rehabilitacja ogólnoustrojowa w ośrodku/oddziale dziennym dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 3 lit. a rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | krioterapia - zabieg w kriokomorze | 5.11.01.0000055 | punkt | 25 | |
osobodzień w rehabilitacji ogólnoustrojowej w ośrodku/oddziale dziennym | 5.11.02.9000020 | punkt | 70 | |||||||
osobodzień w rehabilitacji ogólnoustrojowej w ośrodku/oddziale dziennym dla pacjentów z obrzękiem limfatycznym | 5.11.02.9000018 | punkt | 80 | |||||||
5 | 05.2300.021.02 | Rehabilitacja dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego w ośrodku/oddziale dziennym | 05.2300.521.02 | Rehabilitacja dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego w ośrodku/oddziale dziennym z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 3 lit. b rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji dzieci w wieku do ukończenia 7 r. ż. z zaburzeniami wieku rozwojowego | 5.11.02.9000045 | punkt | 70 | |
osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji dzieci w wieku od rozpoczęcia 8 r. ż do ukończenia 18 r. ż. z zaburzeniami wieku rozwojowego | 5.11.02.9000046 | punkt | 90 | |||||||
osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji dzieci uprawnionych na podstawie ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" | 5.11.02.9000061 | punkt | 87 | |||||||
6 | 05.2300.023.02 | Rehabilitacja osób z dysfunkcją narządu słuchu i mowy | 05.2300.523.02 | Rehabilitacja osób z dysfunkcją narządu słuchu i mowy dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 3 lit. c rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji słuchu i mowy dla pacjentów do ukończenia 7 r. ż. | 5.11.02.9000054 | punkt | 60 | |
osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji słuchu i mowy dla pacjentów od rozpoczęcia 8 r. ż do ukończenia 19 r. ż. | 5.11.02.9000055 | punkt | 70 | |||||||
osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji słuchu i mowy dla pacjentów od rozpoczęcia 20 r. ż. | 5.11.02.9000056 | punkt | 60 | |||||||
7 | 05.2300.024.02 | Rehabilitacja osób z dysfunkcją narządu wzroku | 05.2300.524.02 | Rehabilitacja osób z dysfunkcją narządu wzroku dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawnosci**** | zał. 1 lp. 3 lit. d rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji wzroku do ukończenia 7 r. ż. | 5.11.02.9000057 | punkt | 60 | |
osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji wzroku od rozpoczęcia 8 r. ż. do ukończenia 19 r. ż. | 5.11.02.9000058 | punkt | 70 | |||||||
osobodzień w ośrodku/oddziale dziennym w rehabilitacji wzroku od rozpoczęcia 20 r. ż | 5.11.02.9000059 | punkt | 60 | |||||||
8 | 05.2300.026.02 | Rehabilitacja kardiologiczna lub kardiologiczna telerehabilitacja hybrydowa w ośrodku/oddziale dziennym | 05.2300.526.02 | Rehabilitacja kardiologiczna lub kardiologiczna telerehabilitacja hybrydowa w ośrodku/oddziale dziennym dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 3 lit. e rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień w rehabilitacji kardiologicznej w ośrodku dziennym | 5.11.02.9000033 | punkt | 70 | |
osobodzień w kardiologicznej telerehabilitacji hybrydowej w warunkach domowych | 5.11.02.9000062 | punkt | 70 | |||||||
9 | 05.2300.025.02 | Rehabilitacja pulmonologiczna z wykorzystaniem metod subterraneoterapii w ośrodku/oddziale dziennym | 05.2300.525.02 | Rehabilitacja pulmonologiczna z wykorzystaniem metod subterraneoterapii w ośrodku/oddziale dziennym dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 3 lit. f rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień w rehabilitacji pulmonologicznej z wykorzystaniem metod subterraneoterapii w ośrodku dziennym | 5.11.02.9000047 | punkt | 70 | |
10 | 05.4300.300.02 | Rehabilitacja ogólnoustrojowa w warunkach stacjonarnych | 05.4300.500.02 | Rehabilitacja ogólnoustrojowa w warunkach stacjonarnych dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 4 lit. a rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | krioterapia - zabieg w kriokomorze | 5.11.01.0000055 | punkt | 25 | |
osobodzień wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej w szpitalu** | kody produktów wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej | x | wartość punktowa osobodnia w zależości od wskazanej grupy jest określona w Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej stanowiącym załącznik nr 1r | |||||||
osobodzień wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej w zakładzie rehabilitacji leczniczej*** | x | |||||||||
11 | 05.4300.309.02 | Rehabilitacja pulmonologiczna w warunkach stacjonarnych | 05.4300.509.02 | Rehabilitacja pulmonologiczna w warunkach stacjonarnych dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 4 lit. c rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień w rehabilitacji pulmonologicznej w szpitalu** | 5.11.02.9000052 | punkt | 100 | |
osobodzień w rehabilitacji pulmonologicznej w zakładzie rehabilitacji leczniczej*** | 5.11.02.9000060 | 70 | ||||||||
12 | 05.4306.300.02 | Rehabilitacja neurologiczna | 05.4306.500.02 | Rehabilitacja neurologiczna dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 4 lit. b i zał.4 rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej w szpitalu** | kody produktów wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej | punkt | x | wartość punktowa osobodnia w zależości od wskazanej grupy jest określona w Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej stanowiącym załącznik nr 1r |
osobodzień wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej w zakładzie rehabilitacji leczniczej*** | x | |||||||||
13 | 05.4308.300.02 | Rehabilitacja kardiologiczna lub kardiologiczna telerehabilitacja hybrydowa w warunkach stacjonarnych | 05.4308.500.02 | Rehabilitacja kardiologiczna lub kardiologiczna telerehabilitacja hybrydowa w warunkach stacjonarnych dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | zał. 1 lp. 4 lit. d i zał. 4 rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji | osobodzień wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej w szpitalu** | kody produktów wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej | punkt | x | wartość punktowa osobodnia w zależości od wskazanej grupy jest określona w Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej stanowiącym załącznik nr 1r |
osobodzień wg Katalogu JGP w stacjonarnej rehabilitacji leczniczej w zakładzie rehabilitacji leczniczej*** | x | |||||||||
osobodzień w kardiologicznej telerehabilitacji hybrydowej w warunkach domowych | 5.11.02.9000062 | punkt | 70 | dopuszcza się w rozliczanie produktów z Katalogu JGP dla rehabilitacji kardiologicznej i osobodni w kardiologicznej telerehabilitacji hybrydowej w warunkach domowych zrealizowanych na rzecz jednego świadczeniobiorcy | ||||||
14 | 05.4306.301.02 | Leczenie dzieci ze śpiączką | 05.4306.501.02 | Leczenie dzieci ze śpiączką z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawnością**** | lp. 6 załącznika do rozporządzenia w sprawie programów zdrowotnych | osobodzień pobytu dziecka | 5.11.02.9100018 | punkt | 300 | obejmuje dzieci bez spastyczności oraz ze spastycznością, u których zastosowano leczenie spastyczności opornej na leczenie farmakologiczne z zastosowaniem pompy baklofenowej, finansowane w ramach innych umów |
osobodzień pobytu dziecka, żywionego dojelitowo dietą przemysłową | 5.11.02.9100019 | punkt | 404 | |||||||
osobodzień pobytu dziecka, żywionego pozajelitowo | 5.11.02.9100020 | punkt | 508 | |||||||
osobodzień pobytu dziecka ze spastycznością | 5.11.02.9100021 | punkt | 326 | obejmuje dzieci ze spastycznością, u których nie zastosowano leczenia pompą baklofenową | ||||||
osobodzień pobytu dziecka ze spastycznością, żywionego dojelitowo dietą przemysłową | 5.11.02.9100022 | punkt | 430 | |||||||
osobodzień pobytu dziecka ze spastycznością, żywionego pozajelitowo | 5.11.02.9100023 | punkt | 534 | |||||||
15 | 05.4306.302.02 | Leczenie dorosłych chorych ze śpiączką | 05.4306.502.02 | Leczenie dorosłych chorych ze śpiączką dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności**** | lp. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie programów zdrowotnych | osobodzień pobytu dorosłego ze śpiączką | 5.11.02.9100067 | punkt | 300 | obejmuje dorosłych ze śpiączką bez spastyczności oraz ze spastycznością, u których zastosowano leczenie spastyczności opornej na leczenie farmakologiczne z zastosowaniem pompy baklofenowej, finansowane w ramach innych umów |
osobodzień pobytu dorosłego ze śpiączką, żywionego dojelitowo dietą przemysłową | 5.11.02.9100068 | punkt | 404 | |||||||
osobodzień pobytu dorosłego ze śpiączką, żywionego pozajelitowo | 5.11.02.9100069 | punkt | 508 | |||||||
osobodzień pobytu dorosłego ze śpiączką ze spastycznością | 5.11.02.9100070 | punkt | 326 | obejmuje dorosłych ze śpiączką ze spastycznością, u których nie zastosowano leczenia pompą baklofenową | ||||||
osobodzień pobytu dorosłego ze śpiączką ze spastycznością, żywionego dojelitowo dietą przemysłową | 5.11.02.9100071 | punkt | 430 | |||||||
osobodzień pobytu dorosłego ze śpiączką ze spastycznością, żywionego pozajelitowo | 5.11.02.9100072 | punkt | 534 | |||||||
* wykonanie i rozliczenie produktu rozliczeniowego nie jest obligatoryjne | ||||||||||
** szpital w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638), art. 2 ust. 1 pkt 9 | ||||||||||
***zakład rehabilitacji leczniczej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, ze zm.), art. 12 ust. 1 pkt 3 oraz art. 18 ustawy, w którym świadczeniobiorca ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania | ||||||||||
**** o znacznym stopniu niepełnosprawności, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierajacych osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2018 r., poz. 932) |
ZAŁĄCZNIK Nr 2 7
ANEKS DO UMOWY Nr ...... / .......
O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ
- rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką
ANEKS DO UMOWY Nr ...... / .......
O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ
- rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką
Narodowym Funduszem Zdrowia - .................................................................. Oddziałem Wojewódzkim w ............................................................................... z siedzibą: .............................................................................................. (adres), reprezentowanym przez: ........................................................................................................................., zwanym dalej "oddziałem Funduszu"
a
.......................................................................................................................................................
(oznaczenie Świadczeniodawcy: imię i nazwisko albo nazwa świadczeniodawcy w rozumieniu art. 5 pkt 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą"
zwanym dalej "Świadczeniodawcą", reprezentowanym przez: .................................................
.......................................................................................................................................................
PRZEDMIOT UMOWY
ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
WARUNKI FINANSOWANIA ŚWIADCZEŃ
WARUNKI FINANSOWANIA ŚWIADCZEŃ
Dane posiadacza rachunku bankowego:........................................................................................
nr....................................................................................................................................................
- w wersjach wskazanych przez Fundusz na dany okres sprawozdawczy.
KARY UMOWNE
KARY UMOWNE
OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY
OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1) Załącznik nr 1 do umowy - Plan rzeczowo-finansowy.
2) Załącznik nr 2 do umowy - Harmonogram-zasoby.
3) Załącznik nr 3 do umowy - Wykaz podwykonawców.
4) Załącznik nr 4 do umowy - Wzór wniosku w sprawie zmiany rachunku bankowego.
PODPISY STRON
............................................................ | ............................................................ |
............................................................ | ............................................................ |
Oddział Funduszu | Świadczeniodawca |
ZAŁĄCZNIK Nr 3a
Procedury medyczne wg ICD-9 kwalifikujące do rehabilitacji ogólnoustrojowej po leczeniu operacyjnym ROO
Procedury medyczne wg ICD-9 kwalifikujące do rehabilitacji ogólnoustrojowej po leczeniu operacyjnym ROO
ZAŁĄCZNIK Nr 3b
Rozpoznania medyczne wg ICD-10 kwalifikujące do rehabilitacji ogólnoustrojowej po leczeniu zachowawczym ROZ
Rozpoznania medyczne wg ICD-10 kwalifikujące do rehabilitacji ogólnoustrojowej po leczeniu zachowawczym ROZ
ZAŁĄCZNIK Nr 4a
Skala dla typowych czynności dnia codziennego - Barthel ADL - WZÓR
Skala dla typowych czynności dnia codziennego - Barthel ADL - WZÓR
PESEL pacjenta |
Data badania | - | - |
Kontrola zwieraczy odbytu | 0 | nietrzymanie stolca lub konieczność stosowania lewatywy |
1 | rzadko brak kontroli (np. raz w tygodniu) | |
2 | pełna | |
Kontrola zwieraczy pęcherza | 0 | nietrzymanie moczu lub chory z cewnikiem nie potrafiący samodzielnie posługiwać się nim |
1 | rzadko brak kontroli (rzadziej niż raz dziennie) | |
2 | pełna lub chory z cewnikiem potrafi się nim samodzielnie posługiwać | |
Dbałość o własną osobę | 0 | potrzebuje pomocy w podstawowych czynnościach (mycie zębów, czesanie włosów, golenie, mycie się) |
1 | niezależny (nawet jeżeli odpowiednie przedmioty są podawane przez osobę opiekującą się) | |
Korzystanie z toalety | 0 | zależny od otoczenia |
1 | potrzebuje pomocy przy korzystaniu | |
2 | niezależnie siada i wstaje z toalety, ubiera się, wyciera | |
Jedzenie | 0 | nie potrafi jeść samodzielnie bez pomocy |
1 | potrzebuje pewnej pomocy (np. krojenie, rozsmarowywanie) lecz je samodzielnie | |
2 | samodzielnie (jeśli ma przygotowane jedzenie) | |
Przesiadanie się | 0 | nie potrafi przesiąść się z łóżka na fotel, nie potrafi siedzieć |
1 | potrzebuje znacznej pomocy | |
2 | potrzebuje niewielkiej pomocy | |
3 | nie potrzebuje pomocy | |
Poruszanie się | 0 | unieruchomiony |
1 | samodzielnie porusza się na wózku inwalidzkim w domu | |
2 | chodzi z pomocą lub pod kontrolą jednej osoby | |
3 | chodzi samodzielnie (może używać przyrządu) | |
Ubieranie się | 0 | całkowicie zależny od otoczenia |
1 | potrzebuje pomocy | |
2 | samodzielnie, łącznie z zapinaniem guzików i zamków błyskawicznych | |
Chodzenie po schodach | 0 | niewykonalne |
1 | potrzebuje pomocy lub kontroli | |
2 | samodzielnie chodzi w górę i w dół | |
Kąpiel | 0 | potrzebuje pomocy |
1 | samodzielnie może się kąpać lub brać prysznic, potrafi wejść i wyjść bez pomocy | |
SUMA |
Charles Warlow, Neurologia, PZWL 1996,76.
_____________________________________
Podpis i pieczęć lekarza badającego
ZAŁĄCZNIK Nr 4b
WZÓR
WZÓR
Imię i nazwisko pacjenta .............................................................................................................
PESEL pacjenta |
Data badania | - | - |
Typ dysfunkcji i skala głębokości zaburzenia
Rodzaj dysfunkcji | Stopień nasilenia | ||||
A. Zaburzenia mowy | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
B. Zaburzenia językowe | |||||
C. Zaburzenia komunikacji interpersonalnej (inne niż dyzartria i afazja) | |||||
D. Zaburzenia systemów uwagi | |||||
E. Zaburzenia funkcji pamięciowych | |||||
F. Zaburzenia wyższej organizacji ruchu (apraksje) | |||||
G. Zaburzenia percepcyjne (agnozje) | |||||
H. Zaburzenia systemu wykonawczego (programowania i kontroli świadomych zachowań celowych) | |||||
I. Zaburzenia emocjonalno - osobowościowe | |||||
J. Zaburzenia połykania (dysfagia) |
_____________________________________
Podpis i pieczęć lekarza badającego
A. Zaburzenia mowy o charakterze dyzartrii lub apraksji mowy; dotyczą artykulacji, fonacji, prozodii lub motorycznych aspektów czynności mówienia
(terapia realizowana przez neurologopedę)
B. Zaburzenia językowe i mowy (afazje); dotyczą programowania i realizacji wielu różnych czynności językowych i objawiają się zaburzeniami nazywania, powtarzania, tworzenia zdania, przetwarzania informacji językowej i rozumienia języka na różnym poziomie złożoności wypowiedzi; dotyczą języka mówionego oraz pisanego (terapia prowadzona przez neuropsychologa lub neurologopedę)
C. Zaburzenia komunikacji interpersonalnej (inne niż afazja i dyzartria); brak kompetencji do nawiązywania jakiegokolwiek kontaktu międzyosobniczego, trudności z wyrażaniem komunikatów przy użyciu gestykulacji, mimiki lub innych pozajęzykowych środków wyrazu; trudności ze zrozumieniem wymienionych form ekspresji wyrażanej przez innych. Deficyty łagodniejsze dotyczą praktycznych aspektów komunikacji takich jak rozumienie kontekstu, przekazu emocjonalnego w komunikacji oraz innych form przetwarzania informacji językowej w kontekście komunikacji społecznej (terapia prowadzona przez neuropsychologa lub neurologopedę)
D. Zaburzenia systemów uwagi. Terapia dotyczy przede wszystkim zespołu zaniedbywania jednostronnego (deficyt nieuwagi stronnej) oraz zaburzeń czujności i podzielności uwagi w wyniku uszkodzenia neuronalnego układu funkcjonalnego dla uwagi (terapia prowadzona przez neuropsychologa)
E. Zaburzenia różnych funkcji pamięciowych; przede wszystkim zespoły amnestyczne w wyniku uszkodzenia obustronnego formacji hipokampa (np. w konsekwencji opryszczkowego zapalenia mózgu), uszkodzenia podstawnego przodomózgowia (np. w konsekwencji pęknięcia tętniaka na tętnicy łączącej przedniej powikłane skurczem naczyniowym) oraz międzymózgowia (np. uszkodzenia ciał suteczkowatych i przedniego wzgórza w wyniku incydentów naczyniowych) (terapia prowadzona przez neuropsychologa)
F. Zaburzenia wyższej organizacji ruchu (apraksje); zaburzenia inicjowania, organizacji przestrzennej oraz pamięci złożonych aktywności ruchowych (terapia prowadzona przez neuropsychologa)
G. Zaburzenia wyższej organizacji spostrzegania; deficyty powstałe w wyniku uszkodzenia asocjacyjnych części kory w zakresie różnych modalności zmysłowych; np. agnozja wzrokowa, słuchowa, astereognozja oraz zaburzenia poznawczego aspektu czynności okulomotorycznej (terapia prowadzona przez neuropsychologa)
H. Dysfunkcje systemu wykonawczego czyli regulującego inicjowanie, programowanie, kontrolę i przewidywanie skutków zachowań celowych; konsekwencje uszkodzeń neuronalnych systemów przedczołowo - podstawnych powstałych w wyniku patologii o różnej etiologii, szczególnie pourazowej (terapia prowadzona przez neuropsychologa)
I. Zaburzenie sfery emocji, afektu i osobowości w konsekwencji nabytego uszkodzenia mózgu; również zaburzenia funkcjonowania emocjonalnego u bliskich osoby z nabytym ciężkim uszkodzeniem mózgu (psychoedukacja terapia wspierająca wobec rodziny chorego) (terapia prowadzona przez neuropsychologa lub psychologa klinicznego - psychoterapeutę)
J. Zaburzenia połykania (dysfagia) związane z dysfunkcją czynności żucia, formowania kęsa i aktywnego kontrolowania procesu połykania w fazie ustnej i gardłowej; wprowadzenie technik specyficznej stymulacji funkcji połykania (terapia prowadzona przez neurologopedę)
Skala opisu głębokości deficytu
0 - brak zaburzeń
1 - śladowe zaburzenia funkcji, ale nie wpływające zasadniczo na funkcjonowanie w codziennych sytuacjach życiowych
2 - lekkie zaburzenia funkcji wpływające na funkcjonowanie w codziennych sytuacjach życiowych
3 - zaburzenia funkcji w umiarkowanym nasileniu zakłócające wyraźnie codzienne funkcjonowanie
4 - zaburzenie funkcji w stopniu ciężkim uniemożliwiające samodzielne funkcjonowanie w sytuacjach codziennych
ZAŁĄCZNIK Nr 4d
GMFCS (Gross Motor Function Classification System -
GMFCS (Gross Motor Function Classification System -
SYSTEM KLASYFIKACJI FUNKCJI MOTORYKI DUŻEJ - ROZSZERZONY I POPRAWIONY
GMFCS Robert Palisano, Peter Rosenbaum, Doreen Bartlett, Michael Livingston, 2007
CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University
GMFCS Robert Palisano, Peter Rosenbaum, Stephen Walter, Dianne Russell, Ellen Wood, Barbara Galuppi,1997
CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University
(Reference: Dev Med Child Neurol 1997;39:214-223)
Odpowiedzialna za skalę: dr n. bio. Ewa Gajewska Katedra Fizjoterapii, Reumatologii i Rehabilitacji,
Zakład Fizjoterapii Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
mail karasinska1@wp.pl
WSTĘP I WSKAZÓWKI DLA UŻYTKOWNIKA
Podstawą Systemu Klasyfikacji Funkcji Motoryki Dużej GMFCS w mózgowym porażeniu dziecięcym jest samodzielnie zapoczątkowany ruch, zwłaszcza siedzenie, zmiana pozycji i przemieszczanie się. Tworząc pięciopoziomowy system klasyfikacji naszym podstawowym kryterium było to, aby różnice między poziomami miały znaczenie w życiu codziennym. Podstawą rozróżnień są ograniczenia funkcjonalne, potrzeba stosowania ręcznych przyrządów wspomagających poruszanie się (takich jak balkoniki, kule czy laski) lub poruszania się na wózku, a w mniejszym stopniu jakość ruchu. Różnice między Poziomami I i II nie są tak wyraźne jak różnice między innymi poziomami, zwłaszcza dla niemowląt poniżej 2 lat.
Podstawą Systemu Klasyfikacji Funkcji Motoryki Dużej GMFCS w mózgowym porażeniu dziecięcym jest samodzielnie zapoczątkowany ruch, zwłaszcza siedzenie, zmiana pozycji i przemieszczanie się. Tworząc pięciopoziomowy system klasyfikacji naszym podstawowym kryterium było to, aby różnice między poziomami miały znaczenie w życiu codziennym. Podstawą rozróżnień są ograniczenia funkcjonalne, potrzeba stosowania ręcznych przyrządów wspomagających poruszanie się (takich jak balkoniki, kule czy laski) lub poruszania się na wózku, a w mniejszym stopniu jakość ruchu. Różnice między Poziomami I i II nie są tak wyraźne jak różnice między innymi poziomami, zwłaszcza dla niemowląt poniżej 2 lat.
i ograniczenia w funkcji motoryki dużej dziecka. W centrum zainteresowania znajduje się zwykłe działanie dziecka w domu, szkole i swoim środowisku (tj. co robi), a nie to, co według naszej wiedzy jest w stanie wykonać będąc w najlepszej formie (zdolność do wykonania czegoś). Dlatego ważne jest, aby klasyfikować obecne działanie funkcji motoryki dużej, a nie uwzględniać ocen na temat jakości ruchu albo przewidywania poprawy.
Tytułem dla każdego poziomu jest sposób poruszania się, który jest najbardziej charakterystyczny po 6 roku życia. Opisy funkcjonalnych umiejętności i ograniczeń dla każdego przedziału wiekowego są szerokie, a ich celem nie jest opisanie wszystkich aspektów funkcji poszczególnych dzieci. Na przykład niemowlę z hemiplegią, które nie jest w stanie pełzać na dłoniach i kolanach, ale poza tym pasuje do opisu Poziomu I (tj. potrafi podciągnąć się do stania i chodzić), będzie sklasyfikowane na Poziomie I. Skala jest porządkowa i nie należy odległości między poziomami traktować jako równych ani wnioskować, że liczba dzieci i młodzieży z porażeniem mózgowym jest taka sama na każdym poziomie. Podajemy streszczenie różnic dla każdej pary poziomów, aby pomóc w ustaleniu, który z poziomów najbardziej przypomina aktualną funkcję motoryki dużej.
Jesteśmy świadomi tego, że objawy funkcji motoryki dużej zależą od wieku, zwłaszcza w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie. Dla każdego poziomu podajemy oddzielne opisy w różnych przedziałach wiekowych. Dzieci poniżej 2 lat należy oceniać w wieku skorygowanym, jeśli były wcześniakami. Opisy dla przedziałów 6 do 12 lat i 12 do 18 lat uwzględniają potencjalny wpływ czynników środowiskowych (np. odległości w szkole i środowisku) i czynników osobistych (np. wymogi energetyczne i upodobania społeczne) na sposób poruszania się.
Staraliśmy się podkreślić raczej umiejętności niż ograniczenia. Dlatego z reguły funkcja motoryki dużej dziecka, które potrafi wykonać czynności podane w opisie danego poziomu, będzie prawdopodobnie sklasyfikowane na tym poziomie lub powyżej tego poziomu funkcji; z kolei funkcja motoryki dużej dziecka, które nie potrafi wykonać czynności z danego poziomu, powinno być sklasyfikowane poniżej tego poziomu funkcji.
DEFINICJE OPERACYJNE
DEFINICJE OPERACYJNE
Ręczny przyrząd podpierający - Laski, kule oraz przednie i tylne balkoniki, które nie podpierają tułowia podczas chodzenia.
Fizyczna pomoc - Inna osoba pomaga dziecku poruszać się.
Elektryczne urządzenie do przemieszczania się - Dziecko aktywnie kontroluje drążek albo elektryczny przełącznik, który umożliwia samodzielne przemieszczanie się. Urządzeniem może być wózek, skuter albo inny rodzaj elektrycznego urządzenia do poruszania się.
Samodzielnie porusza koła ręcznego wózka - Dziecko czynnie używa rąk i dłoni albo stóp do poruszania kołami i przemieszczania się.
Wożony - Osoba ręcznie pcha urządzenie do poruszania się (np. wózek inwalidzki, wózek dziecięcy), aby przewieźć dziecko z miejsca na miejsce.
Chodzi - O ile nie podano inaczej, wskazuje na brak fizycznej pomocy ze strony innej osoby oraz brak ręcznego przyrządu wspomagającego chodzenie. Może nosić ortezę (np. szyny).
Wózek - Odnosi się do każdego rodzaju urządzenia na kołach, które umożliwia poruszanie się (np. wózek spacerowy, wózek inwalidzki ręczny lub elektryczny).
OGÓLNE NAGŁÓWKI DLA KAŻDEGO POZIOMU
OGÓLNE NAGŁÓWKI DLA KAŻDEGO POZIOMU
POZIOM II - Chodzi z ograniczeniami
POZIOM III - Chodzi z użyciem ręcznego przyrządu
POZIOM IV - Samodzielne poruszanie się z ograniczeniami; może korzystać z urządzenia elektrycznego
POZIOM V - Wożony na ręcznym wózku inwalidzkim
RÓŻNICE MIĘDZY POZIOMAMI
RÓŻNICE MIĘDZY POZIOMAMI
Różnice między Poziomem II i III - Dzieci i młodzież na Poziomie II potrafią chodzić bez ręcznego przyrządu podpierającego po osiągnięciu wieku 4 lat (chociaż czasami mogą decydować się na zastosowanie takiego przyrządu). Dzieci i młodzież na Poziomie III potrzebują ręcznego przyrządu podpierającego, aby chodzić w pomieszczeniu, oraz korzystają z wózka na wolnym powietrzu i w swoim środowisku.
Różnice między Poziomem III i IV - Dzieci i młodzież na Poziomie III siedzą same albo potrzebują co najwyżej ograniczonego zewnętrznego podparcia, aby siedzieć, są bardziej niezależne w przemieszczaniu się na stojąco oraz chodzą z ręcznym przyrządem podpierającym. Dzieci i młodzież na Poziomie IV funkcjonują na siedząco (zwykle z podparciem), ale samodzielne przemieszczanie się jest ograniczone. Dzieci i młodzież na Poziomie IV są raczej wożone na ręcznym wózku inwalidzkim albo korzystają z wózka elektrycznego.
Różnice między Poziomem IV i V - Dzieci i młodzież na Poziomie V mają poważne trudności z kontrolowaniem głowy i tułowia i wymagają rozległej technologii i pomocy fizycznej. Dziecko jest w stanie samodzielnie się przemieszczać tylko, jeśli nauczy się używać wózka elektrycznego.
SYSTEM KLASYFIKACJI FUNKCJI MOTORYKI DUŻEJ - ROZSZERZONY I POPRAWIONY
SYSTEM KLASYFIKACJI FUNKCJI MOTORYKI DUŻEJ - ROZSZERZONY I POPRAWIONY
POZIOM I: Niemowlęta siadają i wstają z siadanie oraz siedzą na podłodze, mając ręce wolne do operowania przedmiotami. Niemowlęta pełzają na dłoniach i kolanach, podciągają się do stania i chodzą trzymając się mebli. Niemowlęta chodzą między 18 miesiącem a 24 miesiącem życia bez pomocy przyrządu podpierającego.
POZIOM II: Niemowlęta utrzymują pozycję siedzącą na podłodze, ale mogą używać dłoni do podpierania się, aby utrzymać równowagę. Niemowlęta pełzają na brzuchu albo na dłoniach i kolanach. Niemowlęta mogą podciągnąć się do stania i chodzić przy meblach.
POZIOMI III: Niemowlęta utrzymują pozycję siedzącą na podłodze, kiedy mają podpartą dolną część pleców. Niemowlęta turlają się i czołgają się do przodu na brzuchu.
POZIOM IV: Niemowlęta trzymają głowę, ale potrzebują podparcia tułowia, aby siedzieć na podłodze. Niemowlęta potrafią przeturlać się na plecy i mogą przeturlać się na brzuch.
POZIOM V: Upośledzenia fizyczne ograniczają świadomą kontrolę ruchu. Niemowlęta nie są w stanie utrzymać antygrawitacyjnej pozycji głowy i tułowia leżąc na brzuchu 1 siedząc. Niemowlęta potrzebują pomocy dorosłego, aby się przeturlać.
WIEK OD 2 LAT DO PONIŻEJ 4 LAT
POZIOM I: Dzieci siedzą na podłodze, mając ręce wolne do operowania przedmiotami. Siadają na podłodze i wstają bez pomocy dorosłego. Chodzenie jest preferowaną metodą przemieszczania się bez potrzeby wspomagania się przyrządem.
POZIOM II: Dzieci siedzą na podłodze, ale mogą mieć trudności z utrzymaniem równowagi, kiedy mają ręce wolne do operowania przedmiotami. Siadają na podłodze bez pomocy dorosłego. Dzieci podciągają się do stania na stabilnej powierzchni. Dzieci najchętniej przemieszczają się pełzając obustronnie na dłoniach i kolanach, trzymając się mebli albo chodząc ze wsparciem przyrządu.
POZIOM III: Dzieci utrzymują pozycję siedzącą na podłodze często siedząc w pozycji W (siedzą między zgiętymi i obróconymi do wewnątrz biodrami i kolanami) i mogą potrzebować pomocy dorosłego, aby usiąść. Dzieci pełzają na brzuchu albo na dłoniach i kolanach (często bez obustronnych ruchów nóg) i jest to ich podstawowy sposób samodzielnego przemieszczania się. Dzieci mogą podnieść się do stania na stabilnej powierzchni i przemieszczać się na krótkich dystansach. Dzieci mogą chodzić na krótkich dystansach używając ręcznego przyrządu (chodzika) i pomocy dorosłego przy skręcaniu.
POZIOM IV: Posadzone dzieci siedzą na podłodze, ale nie są w stanie utrzymać ustawienia w linii i równowagi bez podpierania się dłońmi. Dzieci często potrzebują przystosowawczego wyposażenia do siedzenia i stania. Aby przemieścić się samodzielnie na krótkich dystansach (w obrębie pokoju) turlają się, czołgają na brzuchu albo pełzają na dłoniach i kolanach bez obustronnego ruchu nóg.
POZIOM V: Upośledzenia fizyczne ograniczają świadomą kontrolę ruchu oraz zdolność do utrzymania antygrawitacyjnej pozycji głowy i tułowia. Wszystkie obszary funkcji motorycznej są ograniczone. Przystosowawcze wyposażenie i wspomagająca technologia nie rekompensuje całkowicie ograniczeń funkcjonalnych w siedzeniu i staniu. Na Poziomie V dzieci nie potrafią samodzielnie poruszać się i są wożone. Niektóre dzieci przemieszczają się samodzielnie za pomocą elektrycznego wózka z rozległymi przystosowaniami.
WIEK OD 4 LAT DO PONIŻEJ 6 LAT
POZIOM I: Dzieci siadają na krześle i wstają z krzesła oraz siedzą na krześle bez potrzeby podpierania się dłonią. Dzieci wstają z siedzenia na podłodze i krześle do stania bez potrzeby wspierania się na przedmiotach. Dzieci chodzą w pomieszczeniach i na zewnątrz i wchodzą po schodach. Pojawia się umiejętność biegania i skakania.
POZIOM II: Dzieci siedzą na krześle mając ręce wolne do operowania przedmiotami. Dzieci wstają z podłogi i z krzesła do stania, ale często potrzebują stabilnej powierzchni, od której mogą się odepchnąć albo podciągnąć za pomocą rąk. Dzieci chodzą bez pomocy ręcznego przyrządu podpierającego w pomieszczeniu i na krótkich dystansach na poziomej powierzchni na zewnątrz. Dzieci wchodzą po schodach trzymając się poręczy, ale nie są w stanie biegać ani skakać.
POZIOM III: Dzieci siedzą na zwykłym krześle, ale mogą potrzebować podparcia dla miednicy lub tułowia, aby zwiększyć funkcję ręki. Dzieci siadają na krześle i wstają z krzesła wykorzystując stabilną powierzchnię, aby się odepchnąć lub podciągnąć rękoma. Dzieci chodzą z ręcznym przyrządem podpierającym na poziomych powierzchniach i wchodzą po schodach z pomocą dorosłego. Dzieci są często wożone, kiedy podróżują na długich dystansach albo na zewnątrz na nierównym terenie.
POZIOM IV: Dzieci siedzą na krześle, ale potrzebują dostosowanego siedziska do kontrolowania tułowia i zwiększania funkcji ręki. Dzieci siadają na krześle i wstają z krzesła z pomocą dorosłego albo wykorzystując stabilną powierzchnię, aby się odepchnąć lub podciągnąć rękoma. Dzieci mogą w najlepszym razie chodzić na krótkich dystansach z chodzikiem i pod nadzorem dorosłego, ale mają trudności ze skręcaniem i utrzymaniem równowagi na nierównych powierzchniach. Dzieci są wożone w środowisku. Dzieci mogą same się przemieszczać z zastosowaniem elektrycznego wózka inwalidzkiego.
POZIOM V: Upośledzenia fizyczne ograniczają świadomą kontrolę ruchu oraz zdolność do utrzymania antygrawitacyjnej pozycji głowy i tułowia. Wszystkie obszary funkcji motorycznej są ograniczone. Przystosowawcze wyposażenie i wspomagająca technologia nie rekompensuje całkowicie ograniczeń funkcjonalnych w siedzeniu i staniu. Na Poziomie V dzieci nie mają sposobów samodzielnego poruszania się i są wożone. Niektóre dzieci przemieszczają się samodzielnie za pomocą elektrycznego wózka z rozległymi przystosowaniami.
WIEK OD 6 LAT DO PONIŻEJ 12 LAT
POZIOM I: Dzieci chodzą w domu, szkole, na zewnątrz i w środowisku. Dzieci potrafią wchodzić na i schodzić z krawężników bez pomocy fizycznej oraz wchodzić i schodzić po schodach bez użycia poręczy. Dzieci realizują takie umiejętności motoryki dużej, jak bieganie i skakanie, ale szybkość, równowaga i koordynacja są ograniczone. Dzieci mogą brać udział w aktywności fizycznej i sportach w zależności od osobistych wyborów i czynników środowiskowych.
POZIOM II: Dzieci chodzą w większości miejsc. Dzieci mogą doświadczać trudności chodząc na długich dystansach i utrzymując równowagę na nierównym terenie, pochyłościach, w tłoku, w ograniczonych przestrzeniach albo kiedy niosą jakieś przedmioty. Dzieci wchodzą i schodzą po schodach trzymając się poręczy albo z fizyczną pomocą, jeśli nie ma poręczy. Na zewnątrz i w środowisku dzieci mogą chodzić z pomocą fizyczną, z ręcznym przyrządem podpierającym albo korzystać z wózka inwalidzkiego, kiedy podróżują na większe odległości. Dzieci w najlepszym razie mają tylko minimalną zdolność, aby realizować takie umiejętności motoryki dużej, jak bieganie i skakanie. Ograniczenia w realizowaniu umiejętności motoryki dużej mogą rodzić konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach.
POZIOM III: Dzieci chodzą używając ręcznego przyrządu podpierającego w większości pomieszczeń. Kiedy siedzą, mogą potrzebować pasów do utrzymania ułożenia miednicy i równowagi. Wstawanie z siedzenia i z podłogi wymaga fizycznej pomocy ze strony innej osoby albo powierzchni do wsparcia się. Kiedy podróżują na długich dystansach, dzieci korzystają z wózka. Dzieci mogą wchodzić i schodzić po schodach trzymając się poręczy pod nadzorem lub z pomocą fizyczną. Ograniczenia w chodzeniu mogą powodować konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach, w tym samodzielne poruszanie kołami ręcznego wózka albo wózek elektryczny.
POZIOM IV: Dzieci korzystają z takich sposobów przemieszczania się, które wymagają pomocy fizycznej albo elektrycznego wózka w większości miejsc. Dzieci potrzebują przystosowawczego siedzenia do kontroli tułowia i miednicy oraz zazwyczaj pomocy fizycznej przy zmianie pozycji. W domu dzieci przemieszczają się po podłodze (turlają się, czołgają lub pełzają), chodzą na krótkich dystansach z pomocą fizyczną albo korzystają z wózka elektrycznego. W domu lub w szkole dzieci mogą korzystać z chodzika podpierającego ciało, kiedy zostaną w nim ustawione. W szkole, na zewnątrz i w środowisku dzieci są wożone na ręcznym wózku albo korzystają z wózka elektrycznego. Ograniczenia w chodzeniu mogą powodować konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach, w tym pomoc fizyczna i/lub wózek elektryczny.
POZIOM V: Dzieci są wszędzie wożone na ręcznym wózku inwalidzkim. Dzieci mają ograniczoną zdolność do utrzymywania antygrawitacyjnej pozycji głowy i tułowia i kontrolowania ruchów rąk i nóg. Stosuje się wspomagającą technologię, aby poprawić ułożenie głowy, siedzenie, stanie i/lub przemieszczanie się, ale wyposażenie nie rekompensuje całkowicie ograniczeń. Zmiany pozycji wymagają całkowitej pomocy fizycznej ze strony dorosłego. W domu dzieci mogą się przemieszczać na krótkich dystansach po podłodze albo mogą być noszone przez dorosłego. Dzieci mogą przemieszczać się samodzielnie za pomocą wózka elektrycznego z rozległymi dostosowaniami siedzenia i sposobu kontrolowania go. Ograniczenia w przemieszczaniu się mogą powodować konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach, w tym pomoc fizyczna i korzystanie z wózka elektrycznego.
WIEK OD 12 LAT DO PONIŻEJ 18 LAT
POZIOM I: Dzieci chodzą w domu, szkole, na zewnątrz i w środowisku. Dzieci potrafią wchodzić na i schodzić z krawężników bez pomocy fizycznej oraz wchodzić i schodzić po schodach bez użycia poręczy. Dzieci realizują takie umiejętności motoryki dużej, jak bieganie i skakanie, ale szybkość, równowaga i koordynacja są ograniczone. Dzieci mogą brać udział w aktywności fizycznej i sportach w zależności od osobistych wyborów i czynników środowiskowych.
POZIOM II: Dzieci chodzą w większości miejsc. Na wybór sposobu przemieszczania się mają wpływ czynniki środowiskowe (takie jak nierówny teren, pochyłości, duże odległości, wymagania czasowe, pogoda i dopuszczalność w oczach rówieśników) oraz osobiste preferencje. W szkole lub pracy dzieci mogą dla bezpieczeństwa chodzić z ręcznym przyrządem podpierającym. Na zewnątrz i w środowisku dzieci mogą korzystać z wózka elektrycznego, kiedy podróżują na większe odległości. Wchodzą i schodzą po schodach trzymając się poręczy albo z pomocą fizyczną, jeśli nie ma poręczy. Ograniczenia w realizowaniu umiejętności motoryki dużej mogą rodzić konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach.
POZIOM III: Dzieci potrafią chodzić z użyciem ręcznego przyrządu podpierającego. W porównaniu z osobami na innych poziomach dzieci na poziomie III wykazują większe zróżnicowanie sposobów przemieszczania się w zależności od możliwości fizycznych oraz czynników środowiskowych i osobistych. Kiedy siedzą, mogą potrzebować pasów do utrzymania ułożenia miednicy i równowagi. Wstawanie z siedzenia i z podłogi wymaga fizycznej pomocy ze strony innej osoby albo powierzchni do wsparcia się. W szkole dzieci mogą samodzielnie poruszać koła ręcznego wózka inwalidzkiego albo korzystać z wózka elektrycznego. Na zewnątrz i w środowisku dzieci są wożone na wózku albo korzystają z wózka elektrycznego. Dzieci mogą wchodzić i schodzić po schodach trzymając się poręczy pod nadzorem lub z pomocą fizyczną. Ograniczenia w chodzeniu mogą powodować konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach, w tym samodzielne poruszanie kołami ręcznego wózka albo wózek elektryczny.
POZIOM IV: Dzieci korzystają z wózka w większości miejsc. Dzieci potrzebują przystosowawczego siedzenia do kontroli tułowia i miednicy. Potrzebują pomocy fizycznej ze strony 1 lub 2 osób, aby zmienić pozycję. Dzieci mogą utrzymywać ciężar ciała na nogach, aby pomóc w zmianie pozycji w staniu. W pomieszczeniach dzieci mogą chodzić na krótkich dystansach z pomocą fizyczną, jeździć na wózku albo korzystać z chodzika podpierającego ciało, kiedy zostaną w nim ustawione. Dzieci są fizycznie zdolne do operowania wózkiem elektrycznym. Kiedy korzystanie z wózka elektrycznego nie jest możliwe, dzieci są wożone na ręcznym wózku. Ograniczenia w chodzeniu mogą powodować konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach, w tym pomoc fizyczna i/lub wózek elektryczny.
POZIOM V: Dzieci są wszędzie wożone na ręcznym wózku inwalidzkim. Dzieci mają ograniczoną zdolność do utrzymywania antygrawitacyjnej pozycji głowy i tułowia i kontrolowania ruchów rąk i nóg. Stosuje się wspomagającą technologię, aby poprawić ułożenie głowy, siedzenie, stanie i/lub przemieszczanie się, ale wyposażenie nie rekompensuje całkowicie ograniczeń. Do zmiany pozycji potrzebna jest pomoc fizyczna 1 lub 2 osób lub mechaniczny podnośnik. Dzieci mogą przemieszczać się samodzielnie za pomocą wózka elektrycznego z rozległymi dostosowaniami siedzenia i sposobu kontrolowania go. Ograniczenia w przemieszczaniu się mogą powodować konieczność tworzenia dostosowań, aby umożliwić dzieciom udział w aktywności fizycznej i sportach, w tym pomoc fizyczna i korzystanie z wózka elektrycznego.
ZAŁĄCZNIK Nr 4e
Zaburzenia znacząco zwiększające wymagania rehabilitacyjne/pielęgnacyjne - rehabilitacja neurologiczna dzieci
Do RND 01 kwalifikuje obecność przynajmniej jednego z wymienionych
w ciężkim stopniu nasilenia - 4.
Imię i nazwisko pacjenta .............................................................................................................
PESEL pacjenta |
Data badania | - | - |
Typ dysfunkcji i skala głębokości zaburzenia
Rodzaj dysfunkcji | Stopień nasilenia | ||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
A. Zaburzenia komunikacji | |||||
B. Zaburzenia połykania (dysfagia) | |||||
C. Spastyczność kończyny górnej lub dolnej, jeśli z powodu spastyczności istnieje uzasadnione ryzyko rozwoju wtórnych uszkodzeń strukturalnych o znaczącym wpływie na funkcjonowanie układu mięśniowo - szkieletowego - 4 stopień nasilenia. | |||||
D. Opóźnienie lub upośledzenie rozwoju umysłowego | |||||
E. Nabyte zaburzenia funkcji poznawczych | |||||
F. Zaburzenia emocjonalno - osobowościowe | |||||
G. Zaburzenia zachowania/konieczność stałego nadzoru | |||||
H. Zaburzenia kontroli mikcji i defekacji | |||||
I. Zaburzenia widzenia | |||||
J. Padaczka | |||||
K. Zaburzenia funkcji kończyn górnych |
_____________________________________
Podpis i pieczęć lekarza badającego
A. Zaburzenia komunikacji - zaburzenia mowy (artykulacji, fonacji, prozodii lub motorycznych aspektów czynności mówienia) lub zaburzenia językowe (zaburzenia komunikacji werbalnej) dotyczące języka mówionego i pisanego (terapia realizowana przez logopedę, neurologopedię lub neuropsychologa).
B. Zaburzenia połykania (dysfagia) związane z dysfunkcją czynności żucia, formowania kęsa i aktywnego kontrolowania procesu połykania w fazie ustnej i gardłowej; wprowadzenie technik specyficznej stymulacji funkcji połykania (terapia prowadzona przez neurologopedę).
C. Spastyczność - zależne od prędkości wzmożenie odruchu na rozciąganie.
D. Opóźnienie lub upośledzenie rozwoju umysłowego (terapia prowadzona przez psychologa lub neuropsychologa).
E. Nabyte zaburzenia funkcji poznawczych - zaburzenia pamięci, uwagi, wyższej organizacji ruchu (apraksje), wyższej organizacji postrzegania (agnozje), zaburzenia funkcji wykonawczych (tj. inicjowania, planowania, kontroli i przewidywania skutków zachowań celowych) - (terapia prowadzona przez neuropsychologa).
F. Zaburzenie sfery emocji, afektu i osobowości w konsekwencji wrodzonego lub nabytego uszkodzenia mózgu; również zaburzenia funkcjonowania emocjonalnego u bliskich dziecka z ciężkim uszkodzeniem mózgu (psychoedukacja terapia wspierająca wobec rodziny chorego) (terapia prowadzona przez neuropsychologa lub psychologa klinicznego - psychoterapeutę).
G. Zaburzenia zachowania spowodowane organicznym uszkodzeniem mózgu - zachowanie niedostosowane do sytuacji, nieprzestrzeganie ogólnie przyjętych norm, zachowania niebezpieczne, agresywne i inne wymagające interwencji psychologa, neuropsychologa, psychoterapeuty (terapia behawioralna), psychiatry i/lub farmakoterapii, lub wzmożonego nadzoru nad pacjentem.
H. Zaburzenia kontroli mikcji i defekacji.
I. Zaburzenia widzenia - spowodowane patologią oka, nerwu wzrokowego lub mózgu.
J. Padaczka - zwłaszcza w sytuacjach, wymagających zaangażowania neurologa dziecięcego w opiekę nad dzieckiem w oddziale np. kiedy konieczna jest zmiana dawkowania lub leków z powodu nawracających napadów.
K. Zaburzenia funkcji kończyn górnych - np. siły, koordynacji wpływające na samoobsługę i zdolność poruszania się.
Skala głębokości zaburzeń wpływających na funkcjonowanie w codziennych sytuacjach
Pod pojęciem "funkcjonowanie w codziennych sytuacjach" rozumiemy w zakresie odpowiednim dla wieku: uczenie się i wykorzystanie wiedzy, radzenie sobie z podejmowaniem zadań, komunikację, poruszanie się, samoobsługę, życie domowe, interakcje i związki międzyludzkie, życie społeczne, towarzyskie i obywatelskie oraz funkcjonowanie w ważnych sferach życia jak wykształcenie, praca i finanse (WHO 2001).
W ocenie funkcjonowania w codziennych sytuacjach pod uwagę należy wziąć:
* samodzielność realizacji określonych aktywności,
* czas i wysiłek przeznaczony na realizację określonych aktywności,
* stopień obciążenia opiekuna lub/i zakres pomocy wymaganej do realizacji określonych aktywności (np. czas i wysiłek ze strony opiekuna).
0 - brak zaburzeń.
1 - niewielkie zaburzenia - zaburzenia funkcji nie wpływające zasadniczo na funkcjonowanie w codziennych sytuacjach życiowych; pacjent może z tego powodu przyjmować leki lub korzystać z zaopatrzenia pomocniczego.
2 - lekkie zaburzenia - zaburzenia funkcji w odniesieniu do normy dla wieku zakłócające funkcjonowanie w codziennych sytuacjach życiowych przez 5-24% czasu.
3 - umiarkowane zaburzenia - zaburzenia funkcji w odniesieniu do normy dla wieku zakłócające funkcjonowanie w codziennych sytuacjach życiowych przez 25-74% czasu.
4 - zaburzenie funkcji w stopniu ciężkim - zaburzenia funkcji w odniesieniu do normy dla wieku zakłócające funkcjonowanie w codziennych sytuacjach życiowych przez ponad 75% czasu lub całkowicie uniemożliwiające odpowiednie dla wieku funkcjonowanie w sytuacjach codziennych.
ZAŁĄCZNIK Nr 4f
Kwalifikacja pacjenta do programu zdrowotnego - leczenie dzieci ze śpiączką - WZÓR
Kwalifikacja pacjenta do programu zdrowotnego - leczenie dzieci ze śpiączką - WZÓR
ZAŁĄCZNIK Nr 4g
Kwalifikacja pacjenta do programu zdrowotnego - leczenie dorosłych chorych ze śpiączką - WZÓR
Kwalifikacja pacjenta do programu zdrowotnego - leczenie dorosłych chorych ze śpiączką - WZÓR
- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 53/2018/DSOZ z dnia 22 czerwca 2018 r. (NFZ.2018.53) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 2018 r.
- zmieniony przez § 11 zarządzenia nr 81/2018/DSOZ z dnia 14 sierpnia 2018 r. (NFZ.18.81) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 sierpnia 2018 r.