Określenie trybu sporządzania imiennych wykazów osób uprawnionych do nabycia samochodów osobowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1989.10.63

Akt utracił moc
Wersja od: 16 grudnia 1989 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 16 grudnia 1989 r.
w sprawie określenia trybu sporządzania imiennych wykazów osób uprawnionych do nabycia samochodów osobowych

Na podstawie § 7 uchwały Nr 3 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1989 r. w sprawie sprzedaży samochodów osobowych w latach 1989-1992 (Mon. Pol. Nr 1, poz. 3 i Nr 30, poz. 225 i z 1989 r. Nr 40, poz. 157) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się:
1)
tryb sporządzania imiennych wykazów inwalidów i osób niepełnosprawnych uprawnionych do nabycia samochodów osobowych (załącznik nr 1 do zarządzenia),
2)
tryb sporządzania imiennych wykazów lekarzy uprawnionych do nabycia samochodów osobowych (załącznik nr 2 do zarządzenia).
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Tryb sporządzania imiennych wykazów inwalidów i opiekunów osób niepełnosprawnych uprawnionych do nabycia samochodów osobowych

1.
Imienny wykaz inwalidów i opiekunów osób niepełnosprawnych uprawnionych do nabycia samochodów osobowych ustala komisja powołana przez dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego, zwana dalej "komisją".
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
przedstawiciel dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej, jako przewodniczący,
2)
specjalista wojewódzki w dziedzinie rehabilitacji lub przedstawiciel wojewódzkiej przychodni rehabilitacyjnej,
3)
lekarz - przedstawiciel wojewódzkiej przychodni matki i dziecka,
4)
przedstawiciele przychodni lub służb rehabilitacyjnych spółdzielczości inwalidów i spółdzielczości niewidomych,
5)
przedstawiciele organizacji społecznych reprezentujących interesy osób ubiegających się o przyznanie uprawnień do nabycia samochodu.
3.
Wniosek o przyznanie uprawnień osoba zainteresowana składa we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wydziale zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego lub jednostce organizacyjnej służby zdrowia wyznaczonej przez dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego.
4.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
zaświadczenie lekarskie uzasadniające przyznanie uprawnienia,
2)
odpis orzeczenia komisji ds. inwalidztwa i zatrudnienia - w odniesieniu do inwalidy,
3)
zaświadczenie o pracy zawodowej, pobierania nauki lub konieczności kontynuacji leczenia i rehabilitacji,
4)
odpis prawa jazdy; inwalida lub osoba niepełnosprawna, która nie ma możliwości prowadzenia pojazdu mechanicznego przedstawia zobowiązanie osoby, która wspólnie z nią zamieszkuje i posiada prawo jazdy do stałych przewozów inwalidy lub osoby niepełnosprawnej związanych z pracą, nauką lub procesem leczniczo-rehabilitacyjnym.
5.
Komisja przy sporządzaniu wykazów uwzględnia w pierwszej kolejności:
1)
inwalidów z I i II grupą inwalidztwa oraz III grupą orzeczoną z powodu dysfunkcji narządu ruchu,
2)
rodziców (opiekunów prawnych) dzieci, na które wypłacany jest zasiłek pielęgnacyjny,

których stan zdrowia uniemożliwia samodzielne korzystanie z publicznych środków lokomocji w celu rozpoczęcia lub kontynuowania:

1)
pracy zawodowej,
2)
nauki,
3)
procesu leczniczo-rehabilitacyjnego związanego z chorobą stanowiącą przyczynę orzeczenia inwalidztwa,

a spośród spełniających powyższe wymogi inwalidów wojennych oraz osoby, których inwalidztwo powstało w wyniku wypadku przy pracy lub w trakcie pełnienia służby oraz choroby zawodowej.

6.
Komisja sporządzając wykaz osób uprawnionych do nabycia samochodów oprzyrządowanych uwzględnia inwalidów z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą korzystanie z samochodów nieoprzyrządowanych.
7.
Ponowne ujęcie w wykazie może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 4 lat od daty wykupienia pojazdu. Wcześniejsze przyznanie jest możliwe, jeżeli posiadany samochód uległ uszkodzeniu w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, co stwierdza upoważniona instytucja.
8.
Komisja przed umieszczeniem w wykazie zleca przeprowadzenie wywiadu środowiskowego pracownikowi socjalnemu zakładu społecznego służby zdrowia właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby niepełnosprawnej. W razie wątpliwości co do stanu zdrowia komisja może skierować osobę ubiegającą się o nabycie samochodu osobowego na specjalistyczne badania lekarskie.
9.
Sporządzony przez komisję imienny wykaz inwalidów i opiekunów osób niepełnosprawnych uprawniających do nabycia samochodów osobowych podaje się do ogólnej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Po upływie 14 dni od ogłoszenia dyrektor wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego przekazuje wykaz do jednostki obowiązkowo pośredniczącej w obrocie samochodami.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Tryb sporządzania imiennych wykazów lekarzy uprawniających do nabycia samochodów osobowych

1.
Imienny wykaz lekarzy rejonowej służby zdrowia uprawnionych do nabycia samochodów osobowych ustala komisja powołana przez dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej Urzędu Wojewódzkiego zwana dalej "komisją".
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
przedstawiciel dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel okręgowej izby lekarskiej,
3)
przedstawiciel(e) związków zawodowych działających w służbie zdrowia.
3.
Wniosek o nabycie samochodu osobowego osoba zainteresowana składa we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wydziale zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego.

Do wniosku należy dołączyć:

1)
zaświadczenie(a) o zatrudnieniu co najmniej przez 5 lat w rejonowej służbie zdrowia,
2)
oświadczenie o posiadaniu prawa jazdy.
4.
Komisja przy sporządzaniu imiennego wykazu lekarzy uprawnionych do nabycia samochodu uwzględnia lekarzy rejonowych zatrudnionych co najmniej od 5 lat w przychodniach rejonowych dla ogółu ludności (poradnia ogólna, poradnia dla dzieci) oraz w gminnych i wiejskich ośrodkach zdrowia, wykonujących wizyty domowe.
5.
Sporządzony przez komisję imienny wykaz osób uprawnionych do nabycia samochodów osobowych podaje się do ogólnej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Po upływie 14 dni od ogłoszenia dyrektor wydziału zdrowia i opieki społecznej urzędu wojewódzkiego przekazuje wykaz do jednostki obowiązkowo pośredniczącej w obrocie samochodami.