Określenie organizacji wewnętrznej i szczegółowego zakresu działania komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Zakładów Karnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1996.2.10

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lutego 1996 r.

ZARZĄDZENIE
DYREKTORA CENTRALNEGO ZARZĄDU ZAKŁADÓW KARNYCH
z dnia 16 lutego 1996 r.
w sprawie określenia organizacji wewnętrznej i szczegółowego zakresu działania komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Zakładów Karnych

Na podstawie § 5 regulaminu, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 1991 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Centralnemu Zarządowi Zakładów Karnych (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 3, poz. 15, z 1994 r. Nr 3, poz. 19 i z 1995 r. Nr 3, poz. 13) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, zwanego dalej "Centralnym Zarządem", określa załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Dyrektora Centralnego Zarządu Zakładów Karnych z dnia 2 kwietnia 1991 r. w sprawie określenia organizacji wewnętrznej i szczegółowego zakresu działania komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Zakładów Karnych (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 3, poz. 16), zmienione zarządzeniami Dyrektora Centralnego Zarządu Zakładów Karnych z dnia 31 lipca 1991 r., z dnia 16 stycznia 1992 r., z dnia 11 września 1993 r., z dnia 27 grudnia 1993 r. i z dnia 31 sierpnia 1994 r.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Organizacja wewnętrzna i szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu Zakładów Karnych

§  1.
1.
W skład Centralnego Zarządu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Penitencjarny,
2)
Wydział Ochrony,
3)
Wydział Ewidencji,
4)
Wydział Służby Zdrowia,
5)
Wydział Kwatermistrzowski,
6)
Wydział Finansów,
7)
Wydział Zatrudnienia i Produkcji,
8)
Wydział Inwestycji,
9)
Wydział Kadr,
10)
Wydział Organizacyjno-Prawny,
11)
Wydział Inspekcji,
12)
Wydział Współpracy ze Społeczeństwem,
13)
Zespół Skarg,
14)
Zespół Informatyki,
15)
Zespół Współpracy z Zagranicą,
16)
Zespół Doradców,
17)
Zespołowe Stanowisko do Spraw BHP,
18)
Zespołowe Stanowisko do Spraw Łączności.
2.
W ramach Wydziału Ewidencji działa Kartoteka Skazanych i Tymczasowo Aresztowanych.
§  2.
Wydawanie jednostkom organizacyjnym więziennictwa poleceń i wytycznych należy do wyłącznej kompetencji dyrektora Centralnego Zarządu.
§  3.
1.
Wydziałem kieruje naczelnik, a zespołem kierownik.
2.
Kartoteką Skazanych i Tymczasowo Aresztowanych kieruje kierownik.
3.
Na wniosek naczelnika wydziału może być powołany jego zastępca.
4.
W wydziale mogą być powoływane zespoły specjalistyczne.
§  4.
Do zadań naczelnika wydziału i kierownika zespołu należy w szczególności:
1)
kierowanie, organizowanie i koordynowanie pracy podległej komórki organizacyjnej,
2)
organizowanie systemu nadzoru i kontroli w sposób zapewniający właściwe wykonywanie zadań,
3)
występowanie na zewnątrz w imieniu podległej komórki organizacyjnej w sprawach należących do zakresu jej działania oraz w ramach upoważnienia dyrektora Centralnego Zarządu,
4)
podejmowanie decyzji w sprawach należących do zakresu działania podległej komórki organizacyjnej,
5)
ustalanie i aktualizacja zakresu czynności podległych funkcjonariuszy i pracowników.
§  5.
Decyzje i czynności powodujące zobowiązania finansowe Centralnego Zarządu wymagają uzgodnienia z naczelnikiem Wydziału Finansów oraz właściwym zastępcą dyrektora Centralnego Zarządu.
§  6.
Do zakresu działania komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu, oprócz zadań wymienionych w dalszych przepisach, należy:
1)
przygotowywanie projektów poleceń i wytycznych dla terenowych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
planowanie, organizowanie i koordynowanie, w porozumieniu z naczelnikiem Wydziału Kadr, szkolenia specjalistycznego oraz doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy i pracowników odpowiednich pionów służby,
3)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie aktów normatywnych z zakresu ich właściwości,
4)
opiniowanie skarg, próśb i wniosków w sprawach osób pozbawionych wolności,
5)
opracowywanie planów wydatków bieżących, zakupów urządzeń i sprzętu nabywanego ze środków inwestycyjnych oraz materiałów i urządzeń bilansowanych i rozdzielanych centralnie,
6)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu w realizacji jego zadań.
§  7.
Do zakresu działania Wydziału Penitencjarnego należy:
1)
przygotowywanie propozycji kierunków pracy resocjalizacyjnej oraz sprawowanie nadzoru nad organizacją i realizowaniem przez jednostki organizacyjne więziennictwa zadań z zakresu pracy penitencjarnej,
2)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad klasyfikacji i rozmieszczenia osób pozbawionych wolności oraz działalnością komisji penitencjarnych,
3)
podejmowanie działań w celu zapewnienia osobom pozbawionym wolności możliwości kształcenia, a także sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami przywięziennymi oraz nauczaniem kursowym i przebiegiem praktycznej nauki zawodu,
4)
określanie kierunków pracy kulturalno-oświatowej i działalności sportowo-rekreacyjnej wśród osób pozbawionych wolności,
5)
organizowanie i nadzorowanie udzielania pomocy postpenitencjarnej,
6)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez areszty śledcze i zakłady karne zadań w zakresie wychowawczej funkcji zatrudnienia,
7)
organizowanie oddziałów dla skazanych wymagających stosowania szczególnych środków leczniczo-wychowawczych,
8)
opiniowanie, inicjowanie, opracowywanie i nadzorowanie realizacji specjalistycznych programów oddziaływań penitencjarnych w aresztach śledczych i zakładach karnych,
9)
wdrażanie we wszystkich typach zakładów dla skazanych wymagających stosowania szczególnych środków leczniczo-wychowawczych programów terapeutycznych i programów leczenia odwykowego, a w zakładach karnych i aresztach śledczych programów profilaktyki uzależnień.
§  8.
Do zakresu działania Wydziału Ochrony należy:
1)
ustalanie systemów ochrony i obrony w aresztach śledczych i zakładach karnych oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,
2)
ewidencjonowanie i analizowanie poważnych wypadków nadzwyczajnych w aresztach śledczych i zakładach karnych oraz prowadzenie postępowań wyjaśniających w tym zakresie,
3)
inicjowanie sposobów działania i reagowania Służby Więziennej w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa aresztów śledczych i zakładów karnych,
4)
sprawowanie kontroli stanu bezpieczeństwa w aresztach śledczych i zakładach karnych,
5)
sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów w sprawie użycia broni, siły fizycznej oraz szczególnych środków bezpieczeństwa,
6)
analizowanie i inicjowanie wdrażania w aresztach śledczych i zakładach karnych postępu technicznego w zakresie urządzeń techniczno-ochronnych,
7)
sprawowanie nadzoru nad organizacją i realizacją przez służbę ochronną konwojowania osób pozbawionych wolności,
8)
organizowanie gospodarki sprzętem i materiałami uzbrojenia w jednostkach organizacyjnych więziennictwa oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
9)
organizowanie ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych więziennictwa i przedsiębiorstwach przywięziennych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
10)
organizowanie centralnego szkolenia i wykorzystania psów służbowych w aresztach śledczych i zakładach karnych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
11)
współdziałanie w organizowaniu szkolenia obronnego funkcjonariuszy i wykorzystaniu służby ochronnej w obronie cywilnej,
12)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad oddziałami dla tymczasowo aresztowanych i skazanych niebezpiecznych oraz zasadami kwalifikowania i postępowania z tą kategorią osadzonych,
13)
ustalanie systemu alarmowego i stałego dyżuru w Centralnym Zarządzie oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem w jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
14)
organizowanie ochrony gmachu Centralnego Zarządu oraz stanowiska dowodzenia.
§  9.
Do zakresu działania Wydziału Ewidencji należy:
1)
sprawowanie w zakresie administracyjnym nadzoru nad wykonywaniem tymczasowego aresztowania i kar związanych z pozbawieniem wolności oraz środków przymusu stosowanych na podstawie prawa cywilnego,
2)
współdziałanie w sprawach, o których mowa w pkt 1, z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości,
3)
sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem w aresztach śledczych i zakładach karnych ewidencji osób pozbawionych wolności,
4)
sprawowanie nadzoru nad zaludnieniem aresztów śledczych i zakładów karnych,
5)
gromadzenie oraz udzielanie informacji, za pośrednictwem Kartoteki Skazanych i Tymczasowo Aresztowanych, o osobach pozbawionych wolności,
6)
nadzór nad transportowaniem skazanych oraz współdziałanie w tym zakresie z terenowymi inspektorami do spraw transportów,
7)
opracowywanie okresowych informacji statystycznych o osobach pozbawionych wolności oraz zaludnieniu aresztów śledczych i zakładów karnych,
8)
załatwianie formalności związanych z ustalaniem przeznaczenia i pojemności aresztów śledczych i zakładów karnych.
§  10.
Do zakresu działania Wydziału Służby Zdrowia należy:
1)
organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie opieki zdrowotnej sprawowanej przez zakłady opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności,
2)
sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi, żywienia i sanitarnymi w aresztach śledczych i zakładach karnych,
3)
nadzorowanie gospodarki lekami i sprzętem medycznym w aresztach śledczych i zakładach karnych,
4)
nadzorowanie orzecznictwa komisji lekarskich oraz działalności naczelnych lekarzy rejonów i kierowników aptek rejonowych,
5)
współdziałanie z pozawięziennymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  11.
Do zakresu działania Wydziału Kwatermistrzowskiego należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych więziennictwa w zakresie zakwaterowania, wyposażenia w sprzęt kwaterunkowy, żywienia i zaopatrzenia osób pozbawionych wolności w odzież, bieliznę i obuwie oraz zapewnienia im warunków do utrzymania higieny osobistej,
2)
sprawowanie nadzoru nad gospodarką materiałową, energetyczną oraz eksploatacją środków transportu i urządzeń technicznych w jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
3)
opracowywanie zbiorczego projektu budżetu więziennictwa w części dotyczącej pozapłacowych wydatków bieżących,
4)
opracowywanie zbiorczego planu zakupów bilansowanych centralnie, a realizowanych ze środków pozainwestycyjnych,
5)
sporządzanie okresowych analiz oraz informacji dotyczących wydatków ponoszonych na funkcjonowanie jednostek organizacyjnych więziennictwa,
6)
opracowywanie zbiorczych planów i zamówień na sprzęt obrony cywilnej w ramach Resortowego Programu Mobilizacji Gospodarki,
7)
inicjowanie realizacji przez jednostki organizacyjne więziennictwa zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska,
8)
nadzór nad gospodarką nieruchomościami jednostek organizacyjnych więziennictwa,
9)
organizowanie zaopatrzenia funkcjonariuszy w umundurowanie i wyposażenie specjalne,
10)
opracowywanie projektów decyzji w sprawach przydziału mieszkań i pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy, rencistów i emerytów Centralnego Zarządu oraz ustalanie ich uprawnień do świadczeń mieszkaniowych,
11)
sprawowanie nadzoru nad działalnością terenowych jednostek organizacyjnych więziennictwa w zakresie przydziału i remontu mieszkań, udzielania pomocy z funduszu mieszkaniowego oraz w zakresie żywienia funkcjonariuszy i inwentarza żywego,
12)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją zamówień publicznych,
13)
opiniowanie propozycji zakupu mieszkań przez jednostki organizacyjne więziennictwa,
14)
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem centralnych składnic magazynowych,
15)
prowadzenie gospodarki eksploatacyjnej i zabezpieczenie materiałowo-techniczne Centralnego Zarządu i Biura Emerytalnego Służby Więziennej.
§  12.
Do zakresu działania Wydziału Finansów należy:
1)
koordynowanie prac związanych z rocznym i wieloletnim planowaniem finansowym działalności budżetowej i pozabudżetowej oraz opracowywanie planów finansowych tej działalności na potrzeby organów państwowych,
2)
wnioskowanie w sprawie ustanowienia spośród jednostek organizacyjnych więziennictwa dysponentów środków budżetowych II i III stopnia,
3)
dokonywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu podziału na poszczególne jednostki organizacyjne więziennictwa dysponentów środków budżetowych II i III stopnia, kwot dochodów i wydatków budżetowych, wynikających z układu wykonawczego budżetu resortu w części dotyczącej więziennictwa,
4)
opracowywanie planu dochodów i wydatków budżetowych Centralnego Zarządu,
5)
wprowadzanie zmian kwot planu dochodów i wydatków budżetowych, określonych dla dysponentów niższego stopnia oraz Centralnego Zarządu, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,
6)
podejmowanie czynności w celu zapewnienia w planach finansowych jednostek organizacyjnych więziennictwa środków na realizację szczególnie ważnych zadań rzeczowych,
7)
koordynowanie działań w zakresie zmian w budżecie więziennictwa i w budżetach jednostek organizacyjnych więziennictwa,
8)
realizowanie dyspozycji komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu w zakresie wydzielonych dla nich części planu wydatków budżetowych więziennictwa,
9)
prowadzenie działań w zakresie zabezpieczenia środków na wydatki budżetowe więziennictwa oraz dokonywanie podziału uzyskiwanych kwot i przekazywanie środków dla jednostek organizacyjnych więziennictwa,
10)
sporządzanie okresowych analiz wykonywania zadań finansowych,
11)
kontrola wykonania budżetu w zakresie dochodów i wydatków oraz nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej,
12)
przyjmowanie i analizowanie sprawozdań finansowych jednostek organizacyjnych więziennictwa oraz sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości finansowej więziennictwa,
13)
opracowywanie wytycznych i założeń do projektów planów finansowych działalności pozabudżetowej (środków specjalnych i zakładów budżetowych) oraz zatwierdzanie podstawowych wskaźników tych planów,
14)
prowadzenie obsługi finansowo-księgowej komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu i Biura Emerytalnego Służby Więziennej,
15)
prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi z tytułu należnych składek i podatków,
16)
sprawowanie nadzoru nad depozytami pieniężnymi i wartościowymi osób pozbawionych wolności,
17)
sprawowanie nadzoru w zakresie rachunkowości i finansów jednostek organizacyjnych więziennictwa,
18)
prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej działalności budżetowej i środków specjalnych zgodnie z obowiązującym planem kont,
19)
prowadzenie rozrachunków z tytułu dostaw, robót i usług oraz innych należności,
20)
prowadzenie ewidencji składników majątkowych i obrotowych, będących w dyspozycji Centralnego Zarządu,
21)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi i innymi będącymi w dyspozycji Centralnego Zarządu, zgodnie z zasadami wykonywania budżetu i gospodarki środkami pozabudżetowymi,
22)
przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
23)
zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłat zobowiązań,
24)
dokonywanie wypłat należności przysługujących funkcjonariuszom i pracownikom cywilnym Centralnego Zarządu oraz sporządzanie sprawozdań z zakresu zatrudnienia i funduszu płac,
25)
sprawowanie nadzoru nad inwentaryzacją składników majątkowych Centralnego Zarządu oraz uzgadnianie jej wyników ze stanem ewidencyjnym,
26)
sporządzanie jednostkowych sprawozdań finansowych z działalności Centralnego Zarządu jako dysponenta środków budżetowych III stopnia.
§  13.
Do zakresu działania Wydziału Zatrudnienia i Produkcji należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra Sprawiedliwości funkcji organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością gospodarstw pomocniczych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
sprawowanie nadzoru oraz koordynacja działań związanych z funkcjonowaniem scentralizowanego funduszu rozwoju, a w szczególności obsługa organizacyjna, opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy finansowej oraz sprawowanie nadzoru nad sposobem wykorzystania środków tego funduszu,
3)
opiniowanie kandydatur na stanowiska członków dyrekcji przedsiębiorstw przywięziennych oraz uzgadnianie z właściwymi kierownikami jednostek organizacyjnych więziennictwa kandydatur na stanowiska kierownicze w gospodarstwach pomocniczych,
4)
ustalanie w porozumieniu z naczelnikiem Wydziału Kadr proporcji wynagrodzeń członków dyrekcji przywięziennych zakładów pracy,
5)
przygotowywanie projektów systemów płac dla pracowników gospodarstw pomocniczych oraz dokonywanie rozdziału środków finansowych na wynagrodzenia pracowników tych gospodarstw,
6)
opracowywanie wytycznych i założeń do projektów planów finansowych, przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz sporządzanie rocznych sprawozdań zbiorczych w zakresie działalności gospodarstw pomocniczych,
7)
opracowywanie informacji i zestawień dotyczących wyników ekonomicznych przedsiębiorstw przywięziennych i gospodarstw pomocniczych,
8)
udział w postępowaniach przygotowawczych związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem i likwidacją przywięziennych zakładów pracy,
9)
współpraca z właściwymi radami pracowniczymi oraz organizacjami związkowymi działającymi w przywięziennych zakładach pracy,
10)
koordynowanie i nadzorowanie prawidłowości zatrudniania oraz przestrzegania praw i obowiązków pracowniczych osób pozbawionych wolności w przywięziennych i pozawięziennych zakładach pracy, produkcji nakładczej oraz przy pracach administracyjno-gospodarczych,
11)
przygotowywanie projektów systemów płac, dokonywanie rozdziału limitów etatowych oraz środków finansowych na wynagrodzenia dla osób pozbawionych wolności zatrudnionych na rzecz jednostek organizacyjnych więziennictwa,
12)
inicjowanie i inspirowanie kierowników jednostek organizacyjnych więziennictwa do działań zapewniających sprawną organizację zatrudnienia i maksymalną liczbę miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności.
§  14.
Do zakresu działania Wydziału Inwestycji należy:
1)
opracowywanie wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych i remontów oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją inwestycji i remontów w jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
2)
opiniowanie programów, koncepcji i dokumentacji technicznej dla zadań inwestycyjnych i remontowych,
3)
opracowywanie wytycznych do projektowania aresztów śledczych i zakładów karnych,
4)
sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań z działalności inwestycyjnej i remontowej,
5)
opiniowanie umów dotyczących realizacji inwestycji infrastrukturalnych (zaopatrzenie w wodę, gaz, ciepło, energię elektryczną, odprowadzanie ścieków) budownictwa mieszkaniowego oraz nabywania mieszkań dla funkcjonariuszy,
6)
nadzór nad realizacją budowy nowych aresztów śledczych i zakładów karnych,
7)
prowadzenie i nadzór nad modernizacją gmachu Centralnego Zarządu,
8)
opracowywanie wytycznych w zakresie organizacji procesu inwestycyjnego i remontowego w jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
9)
inicjowanie i udział w tworzeniu nowych rozwiązań technicznych dla obiektów więziennych,
10)
nadzorowanie funkcjonowania służby inwestycyjnej w jednostkach organizacyjnych więziennictwa.
§  15.
Do zakresu działania Wydziału Kadr należy:
1)
przygotowywanie propozycji kierunków pracy kadrowej oraz sprawowanie nadzoru nad jej realizacją przez jednostki organizacyjne więziennictwa,
2)
przedstawianie dyrektorowi Centralnego Zarządu wniosków personalnych oraz podejmowanie decyzji i innych czynności określonych w przepisach o właściwości przełożonych w niektórych sprawach personalnych funkcjonariuszy Służby Więziennej,
3)
przygotowywanie propozycji kierunków i realizowanie polityki płac w stosunku do funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykorzystywania przez jednostki organizacyjne więziennictwa zatwierdzonych limitów płac,
4)
przygotowywanie propozycji zasad awansowania, wyróżniania i odznaczania funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
5)
planowanie i gospodarowanie etatami w jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
6)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o dyscyplinie pracy w jednostkach organizacyjnych więziennictwa oraz nadzór nad postępowaniami dyscyplinarnymi w sprawach funkcjonariuszy,
7)
prowadzenie ewidencji danych osobowych o kadrze kierowniczej jednostek organizacyjnych więziennictwa,
8)
opracowywanie sprawozdań, analiz i informacji statystycznych dotyczących zagadnień kadrowych,
9)
załatwianie skarg, próśb i wniosków funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa,
10)
opracowywanie propozycji kierunków i organizowanie szkolenia oraz sprawowanie nadzoru nad szkoleniem ogólnym i doskonaleniem zawodowym funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa,
11)
nadzór organizacyjny i dydaktyczny nad szkołami Służby Więziennej prowadzonymi w ramach Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej oraz innymi formami szkolenia zawodowego realizowanymi przez ten ośrodek oraz ośrodki doskonalenia kadr,
12)
planowanie i podział środków finansowych na szkolenie oraz doskonalenie zawodowe i ogólne funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa,
13)
rozpatrywanie spraw dotyczących odszkodowań przysługujących funkcjonariuszom oraz członkom ich rodzin z tytułu wypadków przy pracy i chorób pozostających w związku z pełnieniem służby,
14)
inicjowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności socjalnej w więziennictwie, a zwłaszcza wypoczynku funkcjonariuszy i ich rodzin oraz działalności sportowo-rekreacyjnej i turystycznej,
15)
planowanie i podział środków finansowych na działalność socjalną oraz remonty i modernizację obiektów socjalnych,
16)
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem ośrodków wczasowych Służby Więziennej oraz nad działalnością socjalną jednostek organizacyjnych więziennictwa,
17)
prowadzenie spraw osobowych dyrektorów przedsiębiorstw oraz szkół przywięziennych.
§  16.
Do zakresu działania Wydziału Organizacyjno-Prawnego należy:
1)
przedstawianie propozycji w zakresie organizowania w Centralnym Zarządzie jednolitego systemu zarządzania i kierowania,
2)
opracowywanie, inicjowanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz kierowanie ich do właściwych organów,
3)
prowadzenie ewidencji i kontroli zadań wynikających z aktów normatywnych naczelnych organów władzy i centralnych organów administracji rządowej oraz przekazywanie aktów normatywnych (nie publikowanych) do komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu, terenowych jednostek organizacyjnych więziennictwa i przedsiębiorstw przywięziennych,
4)
sprawowanie obsługi prawnej Centralnego Zarządu oraz sprawowanie kontroli w zakresie obsługi prawnej terenowych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
5)
opiniowanie projektów statutów przedsiębiorstw przywięziennych oraz sprawowanie obsługi prawnej w sprawach tych przedsiębiorstw należących do właściwości organu założycielskiego,
6)
prowadzenie spraw dotyczących szkód w majątku jednostek organizacyjnych więziennictwa należących do właściwości dyrektora Centralnego Zarządu oraz sprawowanie nadzoru nad postępowaniami w sprawach o szkody prowadzonymi przez terenowe jednostki organizacyjne więziennictwa,
7)
koordynowanie działań związanych z przejmowaniem przez jednostki organizacyjne więziennictwa nieruchomości,
8)
współpraca z właściwymi organami w sprawach osób pozbawionych wolności korzystających z uprawnień określonych w ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umowach międzynarodowych,
9)
prowadzenie kancelarii tajnej oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem tajemnicy państwowej i służbowej w Centralnym Zarządzie, a także sprawowanie takiego nadzoru w terenowych jednostkach organizacyjnych więziennictwa i przedsiębiorstwach przywięziennych,
10)
ustalanie zasad organizacji pracy kancelaryjnej, prowadzenie kancelarii Centralnego Zarządu oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów kancelaryjnych w Centralnym Zarządzie i terenowych jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
11)
prowadzenie archiwum Centralnego Zarządu oraz sprawowanie kontroli pracy archiwów terenowych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
12)
wykonywanie zadań dotyczących spraw obronnych w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
13)
prowadzenie ewidencji w zakresie stanu organizacyjnego i liczbowego jednostek organizacyjnych więziennictwa,
14)
prowadzenie spraw organizacyjnych Centralnego Zarządu nie należących do zakresu działania innych komórek organizacyjnych tego Zarządu.
§  17.
Do zakresu działania Wydziału Inspekcji należy:
1)
inicjowanie, planowanie i przeprowadzanie kontroli i rewizji finansowo-gospodarczej terenowych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
przeprowadzanie kontroli wybranych problemów w zakresie zleconym przez dyrektora Centralnego Zarządu,
3)
sporządzanie protokołów i sprawozdań z przeprowadzanych kontroli oraz przedstawianie dyrektorowi Centralnego Zarządu wynikających z nich wniosków,
4)
opracowywanie projektów wystąpień pokontrolnych,
5)
bieżące informowanie kierownictwa Centralnego Zarządu o stwierdzonych w czasie kontroli istotnych nieprawidłowościach i naruszaniu przepisów prawa oraz przekazywanie właściwym komórkom organizacyjnym tego Zarządu wniosków i poleceń pokontrolnych,
6)
przekazywanie właściwym komórkom organizacyjnym Centralnego Zarządu do załatwienia skarg, próśb i wniosków zgłaszanych w czasie kontroli przez osoby pozbawione wolności oraz funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa,
7)
sprawdzanie terminowości nadsyłania przez kierowników kontrolowanych jednostek meldunków o wykonaniu poleceń pokontrolnych, z wyjątkiem meldunków i poleceń z kontroli przeprowadzonych przez inne komórki organizacyjne Centralnego Zarządu,
8)
przechowywanie materiałów pokontrolnych, po uprzednim zapoznaniu z ich treścią właściwych komórek organizacyjnych Centralnego Zarządu,
9)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli jednostek organizacyjnych więziennictwa oraz sprawowanie nadzoru nad ich właściwą realizacją.
§  18.
Do zakresu działania Wydziału Współpracy ze Społeczeństwem należy:
1)
organizowanie, kierowanie i sprawowanie nadzoru nad polityką informacyjną więziennictwa oraz nadzorowanie działalności rzeczników prasowych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
2)
informowanie prasy o działalności, programach i wynikach pracy Centralnego Zarządu i więziennictwa oraz zapewnienie dziennikarzom dostępu do informacji posiadanych przez ten Zarząd i terenowe jednostki organizacyjne więziennictwa,
3)
podejmowanie działań zmierzających do należytego wykorzystywania publikacji prasowych w Centralnym Zarządzie i terenowych jednostkach organizacyjnych więziennictwa oraz zapewnienie udzielania odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową,
4)
nawiązywanie i koordynowanie współpracy z krajowymi instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, uczelniami i placówkami naukowymi oraz przekazywanie wyników tej współpracy właściwym komórkom organizacyjnym Centralnego Zarządu i terenowym jednostkom organizacyjnym więziennictwa,
5)
inicjowanie we współdziałaniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu prowadzenia przez krajowe placówki naukowe badań penitencjarnych,
6)
prowadzenie działalności popularyzatorskiej w zakresie piśmiennictwa penitencjarnego,
7)
podejmowanie czynności w zakresie wydawania czasopisma penitencjarnego.
§  19.
Do zakresu działania Zespołu Skarg należy:
1)
załatwianie skarg, próśb i wniosków w sprawach osób pozbawionych wolności oraz prowadzenie dokumentacji, sprawozdawczości i analiz w tym zakresie,
2)
sprawowanie kontroli sposobu załatwiania skarg, próśb i wniosków w sprawach osób pozbawionych wolności przez terenowe jednostki organizacyjne więziennictwa,
3)
udzielanie informacji osobom uprawnionym o wykonanych karach pozbawienia wolności i aresztu wojskowego.
§  20.
Do zakresu działania Zespołu Informatyki należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością służby informatyki w terenowych jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
2)
nadzorowanie w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu wprowadzania w jednostkach organizacyjnych więziennictwa nowych urządzeń, systemów i programów informatycznych,
3)
prowadzenie prac koncepcyjno-projektowych nad jednolitym systemem informatycznym w więziennictwie,
4)
organizowanie współpracy systemów komputerowych jednostek organizacyjnych więziennictwa,
5)
organizowanie i nadzorowanie serwisu sprzętu informatycznego w jednostkach organizacyjnych więziennictwa.
§  21.
Do zakresu działania Zespołu Współpracy z Zagranicą należy:
1)
organizowanie, kierowanie i nadzorowanie współpracy z instytucjami i organizacjami zagranicznymi w zakresie działalności więziennictwa,
2)
inicjowanie, współdziałanie oraz nadzorowanie wymiany stażowej pomiędzy więziennictwem polskim a więziennictwem innych krajów,
3)
opracowywanie i przekazywanie jednostkom organizacyjnym więziennictwa materiałów dotyczących funkcjonowania więziennictwa za granicą.
§  22.
Do zakresu działania Zespołu Doradców należy opracowywanie ekspertyz, opinii i ocen dla dyrekcji Centralnego Zarządu.
§  23.
Do zakresu działania Zespołowego Stanowiska do Spraw BHP należy wykonywanie czynności określonych w przepisach prawa pracy w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa oraz osób pozbawionych wolności.
§  24.
Do zakresu działania Zespołowego Stanowiska do Spraw Łączności należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad działalnością służby łączności w terenowych jednostkach organizacyjnych więziennictwa,
2)
nadzorowanie, w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu, wprowadzania w jednostkach organizacyjnych więziennictwa nowych urządzeń i systemów łączności,
3)
nadzorowanie serwisu sprzętu i urządzeń łączności w jednostkach organizacyjnych więziennictwa oraz prowadzenie zaawansowanego technicznie serwisu specjalistycznego urządzeń łączności,
4)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad funkcjonowaniem pracowni łączności przy Rejonowym Areszcie Śledczym w Warszawie.
§  25.
1.
Przy Centralnym Zarządzie działa Biuro Emerytalne Służby Więziennej.
2.
W skład Biura Emerytalnego Służby Więziennej wchodzą:
1)
Zespół Ustalania Świadczeń,
2)
Zespół Realizacji Świadczeń,
3)
Zespół Obsługi Informatycznej.
§  26.
Do zakresu działania Biura Emerytalnego Służby Więziennej należy:
1)
ustalanie prawa do zaopatrzenia emerytalnego i wysokości świadczeń pieniężnych z tytułu tego zaopatrzenia zwolnionym ze służby funkcjonariuszom i członkom ich rodzin oraz wydawanie decyzji w tych sprawach,
2)
przygotowywanie wniosków do decyzji Ministra Sprawiedliwości o przyznanie prawa do zaopatrzenia emerytalno-rentowego w trybie wyjątkowym,
3)
dokonywanie waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych,
4)
wypłata świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy emerytalnej i innych należności przysługujących emerytom i rencistom na podstawie odrębnych przepisów,
5)
planowanie dochodów i wydatków budżetowych, wnioskowanie zmian preliminarza budżetowego w celu pełnego zabezpieczenia środków na wypłatę świadczeń,
6)
dokonywanie analiz struktury i wysokości świadczeń,
7)
dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych,
8)
wykonywanie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie świadczeń emerytalno-rentowych,
9)
sprawowanie zastępstwa procesowego w sprawach dotyczących świadczeń emerytalno-rentowych,
10)
ograniczanie świadczeń emerytalno-rentowych oraz zawieszanie lub zmniejszanie rent rodzinnych w zależności od dochodów świadczeniobiorców,
11)
windykacja nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych,
12)
dokonywanie potrąceń i egzekucji ze świadczeń pieniężnych,
13)
naliczanie i podział funduszu socjalnego dla osób uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego,
14)
prowadzenie rachunkowości w zakresie wypłaty świadczeń,
15)
prowadzenie informatycznej bazy danych świadczeniobiorców,
16)
sporządzanie sprawozdań statystycznych z zakresu działania Biura,
17)
kierowanie świadczeniobiorców na kontrolne badania lekarskie,
18)
wydawanie legitymacji emerytom i rencistom oraz członkom ich rodzin,
19)
rozpatrywanie skarg, próśb i wniosków w sprawach emerytalno-rentowych,
20)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Zakładem Emerytalno-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i innymi organami w zakresie spraw związanych z zaopatrzeniem emerytalno-rentowym funkcjonariuszy oraz członków ich rodzin,
21)
sprawowanie nadzoru nad kompletowaniem przez jednostki organizacyjne więziennictwa dokumentacji emerytalno-rentowej,
22)
prowadzenie akt emerytalno-rentowych oraz ich archiwizacja.