Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "pielęgniarstwo" oraz dla studiów licencjackich na kierunku "pielęgniarstwo", a także dla studiów inżynierskich na kierunku "elektronika i telekomunikacja".
Dz.Urz.MEN.2000.3.17
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 76/2000
RADY GŁÓWNEJ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 29 czerwca 2000 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "pielęgniarstwo" oraz dla studiów licencjackich na kierunku "pielęgniarstwo", a także dla studiów inżynierskich na kierunku "elektronika i telekomunikacja".
– "pielęgniarstwo".
– "pielęgniarstwo".
– "elektronika i telekomunikacja".
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Minimalne wymagania programowe dla studiów magisterskich
Minimalne wymagania programowe dla studiów magisterskich
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
Absolwent studiów pielęgniarskich na poziomie magisterskim uzyskuje tytuł magistra w zakresie pielęgniarstwa.
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
1. Wiedzę w zakresie nauk medycznych, pielęgniarskich i społecznych.
2. Wiedzę w zakresie filozofii i teorii pielęgniarstwa znajdującą zastosowanie w profesjonalnej działalności.
3. Umiejętności pomagania jednostce, rodzinie i grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych, społecznych w środowisku zamieszkania, pracy i nauczania.
4. Umiejętność sprawowania profesjonalnej opieki pielęgniarskiej nad osobą, rodziną, grupą społeczną opartą na zasadach etyki i holistycznego postrzegania człowieka.
5. Umiejętność inicjowania i wspierania działań społeczności lokalnych na rzecz zdrowia.
6. Umiejętność prowadzenia badań naukowych w zakresie swojej specjalności oraz upowszechniania ich wyników.
7. Umiejętność nauczania i zarządzania w pielęgniarstwie.
Absolwent po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu pielęgniarki może być zatrudniony w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, w placówkach nauczania i wychowania, ośrodkach służby medycyny, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej, jednostkach systemu ratownictwa medycznego, sanatoriach. Ponadto może być zatrudniony w zakładach nauczania i wychowania, w szkołach wyższych i ośrodkach naukowo-badawczych.
III.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 420 |
B. | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 510 |
C. | PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 1500 |
Razem: | 2430 |
Uwaga: przez przedmioty specjalizacyjne należy rozumieć dodatkowe przedmioty przygotowujące do wykonywania zawodu pielęgniarki; przez przedmioty specjalnościowe – przedmioty pogłębiające wykształcenie kierunkowe w zakresie wiedzy pielęgniarskiej.
IV.
PRAKTYKI
PRAKTYKI
28 tygodni × 40 godzin = 1120 godzin
Praktyki odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej i obejmują praktyczne doskonalenie umiejętności zawodowych, uzyskanych w toku realizacji przedmiotów kierunkowych.
V.
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 420 |
1. | Filozofia i podstawy etyki | 30 |
2. | Wychowanie fizyczne | 90 |
3. | Język obcy | 180 |
4. | Systemy informatyczne | 30 |
5. | Logika | 30 |
6. | Przedmiot do wyboru | 60 |
B. | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 510 |
1. | Anatomia | 30 |
2. | Fizjologia | 45 |
3. | Biochemia | 15 |
4. | Genetyka | 15 |
5. | Patomorfologia i patofizjologia | 30 |
6. | Mikrobiologia z podstawami parazytologii | 15 |
7. | Zdrowie publiczne | 75 |
8. | Farmakologia | 45 |
9. | Psychologia | 90 |
10. | Socjologia | 60 |
11. | Pedagogika | 45 |
12. | Andragogika | 45 |
C. | PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 1500 |
1. | Podstawy pielęgniarstwa | 210 |
2. | Filozofia i teoria pielęgniarstwa | 45 |
3. | Pielęgniarstwo europejskie i ustawodawstwo zawodowe | 60 |
4. | Promocja zdrowia | 30 |
5. | Pielęgniarstwo w zdrowiu i w chorobie: | |
5.1. | Podstawowa opieka zdrowotna. Pielęgniarstwo środowiskowo-rodzinne | 120 |
5.2. | Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne | 75 |
5.3. | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne | 105 |
5.4. | Interna i pielęgniarstwo internistyczne | 105 |
5.5. | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne | 75 |
5.6. | Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne | 75 |
5.7. | Intensywna opieka medyczna i pielęgniarstwo w stanach zagrożenia życia | 75 |
5.8. | Psychiatria, pielęgniarstwo psychiatryczne | 75 |
5.9. | Neurologia, pielęgniarstwo neurologiczne | 75 |
6. | Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych | 45 |
7. | Zarządzanie w pielęgniarstwie | 120 |
8. | Dydaktyka | 120 |
9. | Metodologia badań naukowych i seminarium magisterskie | 90 |
VI.
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Główne kierunki filozoficzne i ich charakterystyka. Podstawowe założenia epistemologii. Ewolucja podstawowych zagadnień filozoficznych. Antropologia filozoficzna jako źródło refleksji nad człowiekiem. Przedmiot i podmiot etyki. Wartości, normy i oceny moralne.
Ćwiczenia ogólnorozwojowe, ćwiczenia sprawności specjalnej oraz z zakresu gier zespołowych. Ćwiczenia przy muzyce. Próby sprawności i wydolności fizycznej. Przepisy sportowe i zasady organizacji imprez sportowych.
Czynne opanowanie języka obcego w mowie i piśmie na poziomie umożliwiającym swobodne korzystanie z literatury fachowej wymianę studentów oraz uczestnictwo w konferencjach naukowych. Opanowanie terminologii medycznej.
Systemy informacyjne – rodzaje i zastosowanie w ochronie zdrowia. Tworzenie systemów informacyjnych. Poszukiwanie, przetwarzanie i przechowywanie informacji. Ograniczenia systemów informacyjnych. Informacja w ochronie zdrowia i pielęgniarstwie. Dokumentacja medyczna. Ochrona danych osobowych. Postępy w zarządzaniu informacjami w ochronie zdrowia.
Charakterystyka zadań prostych i złożonych w logice. Rodzaje zadań złożonych: negacja, alternatywa, dysfunkcja, implikacja, ekwiwalencja, komunikacja. Treść konstruktywna i konstytutywna nazwy. Nazwy o nieostrym zakresie, wieloznaczność nazwy. Wyrażenia okazjonalne. Rodzaje błędów typu semantycznego. Warunki poprawności definicji. Warunki poprawności podziału logicznego. Podstawowe kategorie semantyczne. Prawo w logice. Działanie skuteczne.
W zależności od zainteresowań studenta możliwość rozszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotów nie związanych bezpośrednio z kierunkiem studiów.
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Podstawowe wiadomości w zakresie anatomii człowieka. Zapłodnienie i rozwój zarodka ludzkiego. Budowa ciała ludzkiego. Szkielet człowieka. Rodzaje kości i ich połączenia. Układ mięśniowy. Okolice ciała, ściany tułowia i jamy ciała. Anatomia układu nerwowego: ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego. Drogi nerwowe. Śródpiersie. Układ krążenia. Serce. Krążenie duże i małe. Drogi oddechowe. Płuca, opłucna. Układ pokarmowy. Wielkie gruczoły jamy brzusznej. Krążenie wrotne. Otrzewna. Przestrzeń zaotrzewnowa. Nadnercza. Układ moczowy: nerki, moczowody, pęcherz moczowy. Narządy płciowe męskie i żeńskie. Narządy zmysłów. Układ chłonny.
Podstawowe wiadomości w zakresie funkcji życiowych człowieka. Neurohormonalna regulacja procesów fizjologicznych. Charakterystyka mięśni szkieletowych, gładkich, mięśnia sercowego. Czucie, ruch, percepcja. Aktywacja mózgu, sen, czuwanie. Wyższe czynności ośrodkowego układu nerwowego. Fizjologia układu dokrewnego. Fizjologia serca. Układ naczyniowy; hemodynamika i autoregulacja tkankowego przepływu krwi. Fizjologia układu oddechowego; mechanika i regulacja oddychania. Krążenie płucne i wymiana gazowa.
Fizjologia nerek; filtracja nerkowa. Układ renina-angiotensyna. Produkcja moczu. Regulacja równowagi wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Układ trawienny; czynności motoryczne i wydzielnicze. Hormony jelitowe. Trawienie i wchłanianie substancji pokarmowych. Fizjologia układu krwiotwórczego. Przemiana materii. Fizjologia wrażeń zmysłowych.
Biologiczne podstawy integralności organizmu ludzkiego. Budowa i funkcja ważniejszych związków chemicznych występujących w organizmie ludzkim.
Podstawowe wiadomości z genetyki, embriologii, cytofizjologii, immunologii. Podstawy genetyki klasycznej (prawa Mendla). Kariotyp człowieka. Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią. Środowisko a zmienność organizmu. Mutacje genowe, chromosomowe. Czynniki mutagenne. Podstawowe techniki stosowane w badaniach genetycznych i immunologicznych. Zagadnienia transplantologii.
Podstawowe pojęcia z zakresu patologii. Procesy patologiczne: zaburzenia krążenia krwi, zmiany wsteczne, postępowe, zapalne i nowotworowe. Zagadnienia dynamiki procesu chorobowego oraz prawidłowej interpretacji związków przyczynowych zmienionej chorobowo struktury i funkcji organizmu. Patomorfologia szczegółowa chorób wybranych układów i narządów. Starzenie się organizmu, śmierć.
Podstawy mikrobiologii, wirusologii, bakteriologii i parazytologii. Systematyka drobnoustrojów chorobotwórczych. Morfologia i fizjologia komórki bakteryjnej. Mikroflora otoczenia i ciała ludzkiego. Chorobotwórczość, drogi szerzenia się zarazków. Grzyby chorobotwórcze. Charakterystyka pasożytów wywołujących choroby u człowieka.
Higiena środowiska. Higiena człowieka. Higiena żywności i żywienia. Higiena nauki i pracy. Kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego. Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby. Podstawowe pojęcia epidemiologiczne. Zagrożenia ekologiczne. Zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, nauki i pracy. Problemy zdrowotne mieszkańców poszczególnych regionów Polski oraz w wybranych krajach na świecie. Grupy ludności wysokiego ryzyka. Choroby społeczne. Analiza występowania wybranych chorób. Choroby zakaźne. Profilaktyka, prewencja chorób – cele, zadania, formy. Wybrane zagadnienia z immunologii. Podstawowe elementy statystyki. Polityka społeczno-zdrowotna państwa. Organizacja systemu ochrony zdrowia. Programowe działania na rzecz zdrowia w wymiarze regionalnym, ponadregionalnym i międzynarodowym. Struktura i zasoby pielęgniarstwa. Organizacja pracy pielęgniarskiej.
Mechanizmy działania leków. Losy leków w organizmie i ich biotransformacja. Farmakologia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, oddechowego, moczowego, przewodu pokarmowego, gruczołów wydzielania wewnętrznego. Krew i środki krwiozastępcze. Podstawy chemioterapii. Środki dezynfekcyjne.
Psychologiczne koncepcje człowieka. Osobowość – struktura, mechanizmy i rozwój. Zachowanie człowieka w sytuacjach społecznych. Choroba jako sytuacja trudna. Pomoc psychologiczna w chorobie. Stres a zdrowie. Zależności psychosomatyczne.
Teorie, modele i koncepcje komunikacji międzyludzkiej. Akty komunikatów – schemat procesu. Style komunikowania. Bariery komunikowania. Przekazywanie i przyjmowanie informacji. Wpływ sytuacji jatrogennych na relację pielęgniarka-pacjent. Sposób wymiany informacji jako komunikat przywracający i umacniający zdrowie.
Orientacja salutogenna w podejściu do zdrowia i choroby – model Antonowsky’ego. Psychologiczne czynniki i mechanizmy sprzyjające utrzymaniu zdrowia: zasoby osobiste, wsparcie społeczne, style życia. Psychologiczne mechanizmy kształcenia zachowań zdrowotnych. Psychologiczne problemy związane z rodzajem choroby lub niepełnosprawności. Psychologiczne problemy personelu medycznego.
Kultura – wartości i normy społeczne. Procesy i przemiany życia społecznego. Rodzina w wybranych teoriach socjologicznych. Struktura i dynamika rodziny. Modele rodziny. Socjometryczne aspekty funkcjonowania rodziny. Zachowania w zdrowiu i w chorobie. Społeczne konsekwencje choroby. Naznaczenie społeczne choroby i zjawiska społecznie piętnowane. Niepełnosprawność jako problem społeczny. Socjologiczne aspekty starości i umierania. Społeczne i kulturowe uwarunkowania pracy pielęgniarki. Dewiacje społeczne. Techniki socjometryczne.
Wychowanie jako zjawisko społeczne. Środowisko wychowawcze. Filozoficzne podstawy działalności wychowawczej. Cele wychowania jako realizacja wartości osobowych i społecznych. Strategie wychowawcze. Kształtowanie środowiska wychowawczego. Wychowanie w świetle zagrożeń ludzkiej egzystencji. Trudności wychowawcze.
Pedagogika dorosłych. Dorosłość i dojrzałość w kontekście zdrowia i dbałości o zdrowie. Człowiek dorosły jako podmiot kształcenia i wychowania. Cele, zadania i możliwości wychowania i kształcenia ludzi dorosłych. Wychowawcze i edukacyjne funkcje zakładów ochrony zdrowia. Poradnictwo. Samokształcenie. Samowychowanie.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Pojęcia podstawowe i definicje. Uwarunkowania historyczne, kierunki rozwoju zawodu, organizacje zawodowe. Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Modele organizowania opieki. Czynniki wpływające na rozwój praktyki pielęgniarskiej. Metody gromadzenia informacji: wywiad, obserwacja, pomiar, analiza dokumentacji. Podstawy badania fizykalnego. Udział pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Zasady i techniki postępowania przy wykonywaniu czynności pielęgniarskich. Jakość opieki pielęgniarskiej: standardy i procedury postępowania. Rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym. Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Ustawodawstwo zawodowe. Prawa pacjenta.
Filozofia poznania i nauki. Podstawy i rodzaje argumentacji filozoficznej. Nauka a teoria. Pielęgniarstwo jako nauka i sztuka. Istota i znaczenie teorii pielęgniarstwa. Struktury pojęciowe i modele teoretyczne w pielęgniarstwie. Charakterystyka podstawowych teorii pielęgnowania (F. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy). Współczesne koncepcje pielęgniarstwa, ich zastosowanie w praktyce i dla rozwoju zawodu (koncepcja B. Neuman, H. Peplau, M. Levine, M. Rogers, J. Watson).
Pielęgniarstwo w świecie. Rozwój pielęgniarstwa europejskiego. System opieki pielęgniarskiej w wybranych krajach Europy Zachodniej. Międzynarodowe standardy kształcenia pielęgniarek. Stan badań w pielęgniarstwie w Stanach Zjednoczonych i w krajach europejskich. Rola i zadania międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń pielęgniarskich. Ustawodawstwo zawodowe w krajach Wspólnoty Europejskiej.
Paradygmaty zdrowia. Zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia. Style życia. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w systemie opieki zdrowotnej. Ocena stanu zdrowia. Metody kształtowania zachowań zdrowotnych.
5.1. Podstawowa opieka zdrowotna i pielęgniarstwo środowiskowo-rodzinne.
Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej. Zadania zespołu podstawowej opieki zdrowotnej. Rozpoznanie problemów zdrowotnych i społecznych jednostki, rodziny i społeczności lokalnej. Planowanie i realizacja opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania, nauki i pracy. Udział pielęgniarki w realizacji zadań wynikających z programów polityki zdrowotnej.
5.2. Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne.
Planowanie rodziny, metody regulacji poczęć, przygotowanie do rodzicielstwa. Metody diagnostyczne w ciąży fizjologicznej i ciąży wysokiego ryzyka. Przygotowanie kobiety ciężarnej i rodziny do porodu. Opieka okołoporodowa: postępowanie położniczo-pielęgnacyjne w porodzie przedwczesnym, fizjologicznym, powikłanym; obserwacja i pielęgnacja noworodka po porodzie; opieka nad położnicą w połogu fizjologicznym i powikłanym.
Patologia narządu rodnego, stany zapalne, zakażenia. Niepłodność. Schorzenia nowotworowe narządu rodnego. Problemy zdrowotne kobiet w wieku przekwitania.
5.3. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne.
Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Udział pielęgniarki w umacnianiu zdrowia dzieci i młodzieży, zapobieganiu chorobom, urazom i wypadkom. Pielęgnowanie noworodka i wcześniaka. Rozwój psychometryczny dziecka. Choroby i stany zagrażające życiu i zdrowiu noworodka i wcześniaka. Wady wrodzone. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, krążenia, dróg moczowych, układu pokarmowego, układu nerwowego, chorób krwi, narządu ruchu. Choroby alergiczne u dzieci. Metody diagnostyki i terapii. Przygotowanie dziecka do badań diagnostycznych. Pielęgnowanie dziecka chorego. Hospitalizacja jako sytuacja trudna dla dziecka i jego rodziny. Pielęgnowanie dziecka z chorobą nowotworową i niepomyślnym rokowaniem. Rodzaje i formy wsparcia.
5.4. Interna i pielęgniarstwo internistyczne.
Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu krążenia, serca i naczyń, układu oddechowego, układu pokarmowego – żołądka, jelit, wielkich gruczołów wydzielania wątroby i trzustki, układu moczowego – nerek i pęcherza moczowego, układu ruchu – kręgosłupa, stawów, mięśni, układu dokrewnego, chorób krwi. Metody diagnostyki i terapii. Pielęgnowanie chorych w schorzeniach wybranych układów i narządów. Pielęgnowanie chorych o niepomyślnym rokowaniu i w stanie terminalnym.
5.5. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne.
Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym. Odrębności fizjologiczne organizmu człowieka starszego. Problemy zdrowotne i psychospołeczne osób w starszym wieku. Etiopatogeneza, przebieg, leczenie i profilaktyka niektórych chorób wieku starczego (cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zespoły otępienne, zespół Parkinsona, depresja).
5.6. Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne.
Urazy narządu ruchu: rany, stłuczenia, złamania, skręcenia, amputacje – przyczyny, metody postępowania diagnostyczno-terapeutycznego. Pielęgnowanie chorego po przebytym urazie. Przygotowanie chorego do badań diagnostycznych w różnych schorzeniach chirurgicznych. Przygotowanie chorego do zabiegu operacyjnego w trybie nagłym i planowym oraz w chirurgii ambulatoryjnej.
Pielęgnowanie chorego po zabiegu operacyjnym w obrębie przewodu pokarmowego: przełyku, żołądka, jelit, wątroby, trzustki. Pielęgnowanie chorego po zabiegu operacyjnym w obrębie gruczołów wydzielania wewnętrznego, w obrębie śródpiersia. Zapobieganie powikłaniom pooperacyjnym. Zapobieganie zakażeniom w chirurgii.
5.7. Intensywna opieka metodyczna i pielęgniarstwo w stanach zagrożenia życia.
Podstawowe pojęcia. Pomoc doraźna. Intensywny nadzór bezprzyrządowy i przyrządowy. Pielęgnowanie chorych w stanach ostrych i po urazach wielonarządowych. Rola i zadania pielęgniarki w zespole terapeutycznym oddziału intensywnej opieki medycznej. Zadania pielęgniarki w opiece nad chorym nieprzytomnym. Podstawowe zagadnienia z medycyny ratunkowej i katastrof.
5.8. Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne.
Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Obraz kliniczny zaburzeń psychicznych. Metody diagnostyki i terapii w psychiatrii. Specyfika opieki nad chorym psychicznie. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Pielęgnowanie chorych z zaburzeniami psychosomatycznymi, afektywnymi, psychozami i uzależnieniami. Rehabilitacja chorych z zaburzeniami psychicznymi. Udział pielęgniarki w diagnozowaniu i kompleksowej terapii chorób psychicznych z uwzględnieniem farmakologii, psychoterapii, terapii zajęciowej. Organizacja opieki psychiatrycznej w świetle obowiązujących regulacji prawnych.
5.9. Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne.
Etiopatogeneza zaburzeń neurologicznych. Metody diagnostyczne stosowane w neurologii. Zaburzenia podstawowych funkcji życiowych – krążenia, oddychania, zaburzenia świadomości, i ich wpływu na funkcje układu nerwowego. Zaburzenia czucia, ruchu i napięcia mięśniowego. Wady wrodzone i nabyte układu nerwowego. Choroby zapalne i infekcyjne układu nerwowego. Choroby naczyniowe mózgu. Urazy mózgu i uszkodzenia rdzenia kręgowego. Choroby demielinizacyjne. Guzy mózgu. Choroby mięśni i nerwów obwodowych. Pielęgnowanie chorych w wybranych schorzeniach układu nerwowego.
Rehabilitacja kompleksowa. Rodzaje niepełnosprawności, problemy osoby niepełnosprawnej i rodziny. Współpraca z człowiekiem niepełnosprawnym, jego środowiskiem oraz instytucjami wspierającymi warunki skuteczności procesu rehabilitacji. Udział pielęgniarki w procesie rehabilitacji na przykładzie wybranych chorób. Podstawowe metody i techniki usprawniania chorych. Integracja osoby niepełnosprawnej w środowisku zamieszkania, pracy, nauczania i wychowania.
Zarządzanie – nauka i praktyka. Szkoła prakseologiczna, systemowa, sytuacyjna. Funkcje kierownicze. Proces decyzyjny. Style zarządzania. Podsystem pielęgniarstwa. Doskonalenie organizacji: zarządzanie strategiczne, zarządzanie zmianą, zarządzanie jakością.
Znaczenie zasobów w organizacji. Szacowanie zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską i kadry pielęgniarskie w różnych obszarach świadczeń. Dobór i rozwój pracowników. Ergonomiczna analiza pracy. Zapobieganie przeciążeniom, chorobom zawodowym i wypadkom w pracy. Usprawnianie pracy.
Finansowanie opieki zdrowotnej. Planowanie budżetu i monitoring usług zdrowotnych. Wybrane analizy finansowe i ekonomiczne. Marketing usług zdrowotnych. Ustawodawstwo w systemie ochrony zdrowia. Kodeks pracy. Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i postępowania administracyjnego.
Projektowanie dydaktyczne. Strategia nauczania – uczenia się. Konstruowanie strategii kształcenia i edukacji zdrowotnej. Cele nauczania. Treści nauczania. Metody i środki dydaktyczne. Przegląd metod i technik edukacji zdrowotnej. Szkoły promujące zdrowie. Ewaluacja i pomiar w edukacji zdrowotnej. Działalność innowacyjna.
Cele poznania naukowego. Funkcje nauki. Podział nauki. Kryteria wyodrębnienia dyscyplin i dziedzin naukowych. Przedmiot i cel badań. Etapy postępowania badawczego. Problem badawczy. Hipotezy robocze w pracy naukowej. Metody i techniki badań. Zasady interpretacji danych empirycznych. Konstrukcja opracowań i projektów. Prawa autorskie. Pielęgniarstwo jako dyscyplina naukowa. Przedmiot, zakres, wiedza naukowa w pielęgniarstwie. Swoiste metody i techniki badań pielęgniarskich. Badania ilościowe i jakościowe. Analiza danych i wnioskowanie. Język naukowy. Upowszechnianie badań naukowych.
VII.
ZALECENIA
ZALECENIA
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Minimalne wymagania programowe dla studiów licencjackich
Minimalne wymagania programowe dla studiów licencjackich
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
Absolwent studiów pielęgniarskich na poziomie licencjatu uzyskuje tytuł licencjata w zakresie pielęgniarstwa.
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu pielęgniarki może być zatrudniony w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym: w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, w placówkach nauczania i wychowania, ośrodkach służby medycyny, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej, jednostkach systemu ratownictwa medycznego, sanatoriach.
III.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 240 |
B. | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 405 |
C. | PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 1115 |
Razem: | 1760 |
Uwaga: przez przedmioty specjalizacyjne należy rozumieć dodatkowe przedmioty przygotowujące do wykonywania zawodu pielęgniarki; przez przedmioty specjalnościowe – przedmioty pogłębiające wykształcenie kierunkowe w zakresie wiedzy pielęgniarskiej.
IV.
PRAKTYKI
PRAKTYKI
20 tygodni × 40 godzin = 800 godzin
Praktyki odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej i obejmują praktyczne doskonalenie umiejętności zawodowych, uzyskanych w toku realizacji przedmiotów kierunkowych.
V.
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. | Filozofia i podstawy etyki | 30 |
2. | Wychowanie fizyczne | 60 |
3. | Język obcy | 120 |
4. | Przedmiot do wyboru | 30 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. | Anatomia | 30 |
2. | Fizjologia | 45 |
3. | Biochemia | 15 |
4. | Genetyka | 15 |
5. | Patomorfologia i patofizjologia | 30 |
6. | Mikrobiologia z podstawami parazytologii | 15 |
7. | Zdrowie publiczne | 75 |
8. | Farmakologia | 45 |
9. | Psychologia | 60 |
10. | Socjologia | 30 |
11. | Pedagogika | 45 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
1. | Podstawy pielęgniarstwa | 200 |
2. | Promocja zdrowia | 30 |
3. | Pielęgniarstwo w zdrowiu i w chorobie: | |
3.1. | Podstawowa opieka zdrowotna. Pielęgniarstwo środowiskowo-rodzinne | 120 |
3.2. | Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne | 75 |
3.3. | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne | 105 |
3.4. | Interna i pielęgniarstwo internistyczne | 105 |
3.5. | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne | 75 |
3.6. | Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne | 75 |
3.7. | Intensywna opieka medyczna i pielęgniarstwo w stanach zagrożenia życia | 75 |
3.8. | Psychiatria, pielęgniarstwo psychiatryczne | 75 |
3.9. | Neurologia, pielęgniarstwo neurologiczne | 75 |
4. | Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych | 45 |
5. | Metodologia badań naukowych i seminarium licencjackie | 60 |
VI.
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Główne kierunki filozoficzne i ich charakterystyka. Podstawowe założenia epistemologii. Ewolucja podstawowych zagadnień filozoficznych. Antropologia filozoficzna jako źródło refleksji nad człowiekiem. Przedmiot i podmiot etyki. Wartości, normy i oceny moralne.
Ćwiczenia ogólnorozwojowe, ćwiczenia sprawności specjalnej oraz z zakresu gier zespołowych. Ćwiczenia przy muzyce. Próby sprawności i wydolności fizycznej. Przepisy sportowe i zasady organizacji imprez sportowych.
Czynne opanowanie języka obcego w mowie i piśmie. Opanowanie terminologii medycznej.
W zależności od zainteresowań studenta możliwość rozszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotów nie związanych bezpośrednio z kierunkiem studiów.
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Podstawowe wiadomości w zakresie anatomii człowieka. Zapłodnienie i rozwój zarodka ludzkiego. Budowa ciała ludzkiego. Szkielet człowieka. Rodzaje kości i ich połączenia. Układ mięśniowy. Okolice ciała, ściany tułowia i jamy ciała. Anatomia układu nerwowego: ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego. Drogi nerwowe. Śródpiersie. Układ krążenia. Serce. Krążenie duże i małe. Drogi oddechowe. Płuca, opłucna. Układ pokarmowy. Wielkie gruczoły jamy brzusznej. Krążenie wrotne. Otrzewna. Przestrzeń zaotrzewnowa. Nadnercza. Układ moczowy: nerki, moczowody, pęcherz moczowy. Narządy płciowe męskie i żeńskie. Narządy zmysłów. Układ chłonny.
Podstawowe wiadomości z zakresu funkcji życiowych człowieka. Neurohormonalna regulacja procesów fizjologicznych. Charakterystyka mięśni szkieletowych, gładkich, mięśnia sercowego. Czucie, ruch, percepcja. Aktywacja mózgu, sen, czuwanie. Wyższe czynności ośrodkowego układu nerwowego. Fizjologia układu dokrewnego. Fizjologia serca. Układ naczyniowy; hemodynamika i autoregulacja tkankowego przepływu krwi. Fizjologia układu oddechowego; mechanika i regulacja oddychania. Krążenie płucne i wymiana gazowa. Fizjologia nerek; filtracja nerkowa. Układ renina-angiotensyna. Produkcja moczu. Regulacja równowagi wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Układ trawienny; czynności motoryczne i wydzielnicze. Hormony jelitowe. Trawienie i wchłanianie substancji pokarmowych.
Fizjologia układu krwiotwórczego. Przemiana materii. Fizjologia wrażeń zmysłowych.
Biologiczne podstawy integralności organizmu ludzkiego. Budowa i funkcja ważniejszych związków chemicznych występujących w organizmie ludzkim.
Podstawowe wiadomości z genetyki, embriologii, cytofizjologii, immunologii. Podstawy genetyki klasycznej (prawa Mendla). Kariotyp człowieka. Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią. Środowisko a zmienność organizmu. Mutacje genowe, chromosomowe. Czynniki mutagenne. Podstawowe techniki stosowane w badaniach genetycznych i immunologicznych. Zagadnienia transplantologii.
Podstawowe pojęcia z zakresu patologii. Procesy patologiczne: zaburzenia krążenia krwi, zmiany wsteczne, postępowe, zapalne i nowotworowe. Zagadnienia dynamiki procesu chorobowego oraz prawidłowej interpretacji związków przyczynowych zmienionej chorobowo struktury i funkcji organizmu. Patomorfologia szczegółowa chorób wybranych układów i narządów. Starzenie się organizmu, śmierć.
Podstawy mikrobiologii, wirusologii, bakteriologii i parazytologii. Systematyka drobnoustrojów chorobotwórczych. Morfologia i fizjologia komórki bakteryjnej. Mikroflora otoczenia i ciała ludzkiego. Chorobotwórczość, drogi szerzenia się zarazków. Grzyby chorobotwórcze. Charakterystyka pasożytów wywołujących choroby u człowieka.
Higiena środowiska. Higiena człowieka. Higiena żywności i żywienia. Higiena nauki i pracy. Kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego. Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby. Podstawowe pojęcia epidemiologiczne. Zagrożenia ekologiczne. Zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, nauki i pracy. Problemy zdrowotne mieszkańców poszczególnych regionów Polski oraz w wybranych krajach na świecie. Grupy ludności wysokiego ryzyka. Choroby społeczne. Analiza występowania wybranych chorób. Choroby zakaźne. Profilaktyka, prewencja chorób – cele, zadania, formy. Wybrane zagadnienia z immunologii. Podstawowe elementy statystyki.
Polityka społeczno-zdrowotna państwa. Organizacja systemu ochrony zdrowia. Programowe działania na rzecz zdrowia w wymiarze regionalnym, ponadregionalnym i międzynarodowym. Struktura i zasoby pielęgniarstwa. Organizacja pracy pielęgniarskiej.
Mechanizmy działania leków. Losy leków w organizmie i ich biotransformacja. Farmakologia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, oddechowego, moczowego, przewodu pokarmowego, gruczołów wydzielania wewnętrznego. Krew i środki krwiozastępcze. Podstawy chemioterapii i radioterapii. Środki dezynfekcyjne.
Psychologiczne koncepcje człowieka. Osobowość – struktura, mechanizmy i rozwój. Zachowanie człowieka w sytuacjach społecznych. Choroba jako sytuacja trudna. Pomoc psychologiczna w chorobie. Stres a zdrowie. Zależności psychosomatyczne.
Teorie, modele i koncepcje komunikacji międzyludzkiej. Akty komunikatów – schemat procesu. Style komunikowania. Bariery komunikowania. Przekazywanie i przyjmowanie informacji. Wpływ sytuacji jatrogennych na relację pielęgniarka – pacjent. Sposób wymiany informacji jako komunikat przywracający i umacniający zdrowie.
Struktura i dynamika rodziny. Modele rodziny. Socjometryczne aspekty funkcjonowania rodziny. Społeczne konsekwencje choroby. Niepełnosprawność jako problem społeczny. Socjologiczne aspekty starości i umierania. Społeczne i kulturowe uwarunkowania pracy pielęgniarki.
Wychowanie jako zjawisko społeczne. Środowisko wychowawcze. Filozoficzne podstawy działalności wychowawczej. Cele wychowania jako realizacja wartości osobowych i społecznych. Strategie wychowawcze. Teorie, formy i metody wychowania. Trudności wychowawcze. Kształtowanie środowiska wychowawczego.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Pojęcia podstawowe i definicje. Uwarunkowania historyczne, kierunki rozwoju zawodu, organizacje zawodowe. Teorie i modele pielęgnowania. Charakterystyka podstawowych teorii pielęgnowania (F. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy). Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Modele organizowania opieki. Czynniki wpływające na rozwój praktyki pielęgniarskiej. Metody gromadzenia informacji: wywiad, obserwacja, pomiar, analiza dokumentacji. Podstawy badania fizykalnego. Udział pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Zasady i techniki postępowania przy wykonywaniu czynności pielęgniarskich. Jakość opieki pielęgniarskiej: standardy i procedury postępowania. Rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym. Etyka w praktyce pielęgniarskiej. Ustawodawstwo zawodowe. Prawo pacjenta.
Paradygmaty zdrowia. Zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia. Style życia. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w systemie opieki zdrowotnej. Ocena stanu zdrowia. Metody kształtowania zachowań zdrowotnych.
3.1. Podstawowa opieka zdrowotna i pielęgniarstwo środowiskowo-rodzinne.
Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej. Zadania zespołu podstawowej opieki zdrowotnej. Rozpoznanie problemów zdrowotnych i społecznych jednostki, rodziny i społeczności lokalnej. Planowanie i realizacji opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania, nauki i pracy. Udział pielęgniarki w realizacji zadań wynikających z programów polityki zdrowotnej.
3.2. Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne.
Planowanie rodziny, metody regulacji poczęć, przygotowanie do rodzicielstwa. Metody diagnostyczne w ciąży fizjologicznej i ciąży wysokiego ryzyka. Przygotowanie kobiety ciężarnej i rodziny do porodu. Opieka okołoporodowa: postępowanie położniczo-pielęgnacyjne w porodzie przedwczesnym, fizjologicznym, powikłanym; obserwacja i pielęgnacja noworodka po porodzie; opieka nad położnicą w połogu fizjologicznym i powikłanym. Patologia narządu rodnego, stany zapalne, zakażenia. Niepłodność. Schorzenia nowotworowe narządu rodnego. Problemy zdrowotne kobiet w wieku przekwitania.
3.3. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne.
Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. Udział pielęgniarki w umacnianiu zdrowia dzieci i młodzieży, zapobieganiu chorobom, urazom i wypadkom. Pielęgnowanie noworodka i wcześniaka. Rozwój psychometryczny dziecka. Choroby i stany zagrażające życiu i zdrowiu noworodka i wcześniaka. Wady wrodzone. Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, krążenia, dróg moczowych, układu pokarmowego, układu nerwowego, chorób krwi, narządu ruchu. Choroby alergiczne u dzieci. Metody diagnostyki i terapii. Przygotowanie dziecka do badań diagnostycznych. Pielęgnowanie dziecka chorego. Hospitalizacja jako sytuacja trudna dla dziecka i jego rodziny. Pielęgnowanie dziecka z chorobą nowotworową i niepomyślnym rokowaniem. Rodzaje i formy wsparcia.
3.4. Interna i pielęgniarstwo internistyczne.
Etiologia, patogeneza i obraz kliniczny wybranych chorób układu krążenia, serca i naczyń, układu oddechowego, układu pokarmowego – żołądka, jelit, wielkich gruczołów wydzielania wątroby i trzustki, układu moczowego – nerek i pęcherza moczowego, układu ruchu – kręgosłupa, stawów, mięśni, układu dokrewnego, chorób krwi. Metody diagnostyki i terapii. Pielęgnowanie chorych w schorzeniach wybranych układów i narządów. Pielęgnowanie chorych o niepomyślnym rokowaniu i w stanie terminalnym.
3.5. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne.
Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym. Odrębności fizjologiczne organizmu człowieka starszego. Problemy zdrowotne i psychospołeczne osób w starszym wieku. Etiopatogeneza, przebieg, leczenie i profilaktyka niektórych chorób wieku starczego (cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zespoły otępienne, zespół Parkinsona, depresja).
3.6. Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne.
Urazy narządu ruchu: rany, stłuczenia, złamania, skręcenia, amputacje – przyczyny, metody postępowania diagnostyczno-terapeutycznego. Pielęgnowanie chorego po przebytym urazie. Przygotowanie chorego do badań diagnostycznych w różnych schorzeniach chirurgicznych. Przygotowanie chorego do zabiegu operacyjnego w trybie nagłym i planowym oraz w chirurgii ambulatoryjnej. Pielęgnowanie chorego po zabiegu operacyjnym w obrębie przewodu pokarmowego: przełyku, żołądka, jelit, wątroby, trzustki. Pielęgnowanie chorego po zabiegu operacyjnym w obrębie gruczołów wydzielania wewnętrznego, w obrębie śródpiersia. Zapobieganie powikłaniom pooperacyjnym. Zapobieganie zakażeniom w chirurgii.
3.7. Intensywna opieka metodyczna i pielęgniarstwo w stanach zagrożenia życia.
Podstawowe pojęcia. Pomoc doraźna. Intensywny nadzór bezprzyrządowy i przyrządowy. Pielęgnowanie chorych w stanach ostrych i po urazach wielonarządowych. Rola i zadania pielęgniarki w zespole terapeutycznym oddziału intensywnej opieki medycznej. Zadania pielęgniarki w opiece nad chorym nieprzytomnym. Podstawowe zagadnienia z medycyny ratunkowej i katastrof.
3.8. Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne.
Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Obraz kliniczny zaburzeń psychicznych. Metody diagnostyki i terapii w psychiatrii. Specyfika opieki nad chorym psychicznie. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Pielęgnowanie chorych z zaburzeniami psychicznymi. Udział pielęgniarki w diagnozowaniu i kompleksowej terapii chorób psychicznych z uwzględnieniem farmakologii, psychoterapii, terapii zajęciowej. Organizacja opieki psychiatrycznej w świetle obowiązujących regulacji prawnych.
3.9. Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne.
Etiopatogeneza zaburzeń neurologicznych. Metody diagnostyczne stosowane w neurologii. Zaburzenia podstawowych funkcji życiowych – krążenia, oddychania, zaburzenia świadomości, i ich wpływu na funkcje układu nerwowego.
Zaburzenia czucia, ruchu i napięcia mięśniowego. Wady wrodzone i nabyte układu nerwowego. Choroby zapalne i infekcyjne układu nerwowego. Choroby naczyniowe mózgu. Urazy mózgu i uszkodzenia rdzenia kręgowego. Choroby demielinizacyjne. Guzy mózgu. Choroby mięśni i nerwów obwodowych. Pielęgnowanie chorych w wybranych schorzeniach układu nerwowego.
Rehabilitacja kompleksowa. Rodzaje niepełnosprawności, problemy osoby niepełnosprawnej i rodziny. Współpraca z człowiekiem niepełnosprawnym, jego środowiskiem oraz instytucjami wspierającymi warunki skuteczności procesu rehabilitacji. Udział pielęgniarki w procesie rehabilitacji na przykładzie wybranych chorób. Podstawowe metody i techniki usprawniania chorych. Integracja osoby niepełnosprawnej w środowisku zamieszkania, pracy, nauczania i wychowania.
Przedmiot i cel badań. Etapy postępowania badawczego. Metody i techniki badań. Zasady interpretacji danych empirycznych. Konstrukcja opracowań i projektów. Prawa autorskie.
VII.
ZALECENIA
ZALECENIA
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Minimalne wymagania programowe dla studiów inżynierskich
Minimalne wymagania programowe dla studiów inżynierskich
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
III.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 270 |
B. | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 315 |
C. | PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 585 |
Razem: | 1170 |
IV.
PRAKTYKI
PRAKTYKI
V.
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. | języki obce | 120 |
2. | przedmioty ekonomiczne | 60 |
3. | przedmioty humanistyczne | 30 |
4. | wychowanie fizyczne | 60 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. | Matematyka | 150 |
2. | Fizyka | 60 |
3. | Informatyka | 60 |
4. | Metrologia | 45 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
1. | Przyrządy półprzewodnikowe | 60 |
2. | Podstawy telekomunikacji | 45 |
3. | Układy elektroniczne | 60 |
4. | Technika analogowa | 60 |
5. | Technika cyfrowa | 60 |
6. | Podstawy i algorytmy przetwarzania sygnałów | 60 |
7. | Systemy i sieci telekomunikacyjne | 60 |
8. | Zastosowania komputerów | 45 |
9. | Systemy operacyjne | 45 |
10. | Konstrukcje mechaniczne w aparaturze elektronicznej i telekomunikacyjnej | 45 |
11. | Eksploatacja systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych | 45 |
VI.
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Algebra, analiza matematyczna, funkcje zmiennej zespolonej, rachunek wektorowy, rachunek prawdopodobieństwa, statystyka matematyczna.
Metody badawcze fizyki, mechanika klasyczna i relatywistyczna, mechanika kwantowa, elektrodynamika, optyka, fizyka statystyczna, fizyka ciała stałego.
Architektura mikrokomputera, oprogramowanie podstawowe i pomocnicze, system operacyjny, język programowania, struktura programu, składnia, operatory, typy danych, tablice, pliki, biblioteki funkcji.
Podstawy metrologii, pomiary elektryczne, wzorce, przetworniki pomiarowe, przetwarzanie A/C i C/A, błędy pomiarów, systemy pomiarowe.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Fizyczne podstawy działania przyrządów półprzewodnikowych, złącze p-n, diody półprzewodnikowe, tranzystory bipolarne i polowe, monolityczne układy scalone, przyrządy optoelektroniczne, sensory.
Funkcje współczesnej telekomunikacji, proces telekomunikacyjny, kanały telekomunikacyjne, charakterystyka sieci i systemów telekomunikacyjnych, problemy optymalizacji i normalizacji systemów, zasady integracji technik i usług – sieci zintegrowane.
Wzmacniacze – analiza w aspekcie czasu i częstotliwości, sprzężenie zwrotne w układach elektronicznych, filtry aktywne, mnożniki, zasilacze, generatory, układy modulacji i demodulacji, szumy w układach elektronicznych, układy mikrofalowe.
Obwody liniowe inercyjne niezmienne w czasie, metody analizy w stanach: ustalonym i nieustalonym, przekształcenie Laplace’a, sprzężenie zwrotne, obwody nieliniowe, obwody o stałych rozłożonych.
Teoria układów logicznych, realizacje techniczne podstawowych układów logicznych kombinacyjnych i sekwencyjnych, pamięci, programowalne układy logiczne, układy arytmetyczne, narzędzia i metody diagnostyki układów cyfrowych.
Teoria sygnałów losowych, teoria informacji, podstawy estymacji i detekcji, podstawowe algorytmy przetwarzania sygnałów, przetwarzanie analogowe i cyfrowe.
Systemy i sieci teletransmisyjne, systemy komutacyjne, sieci z integracją technik i usług, sieci inteligentne, sieci teleinformatyczne, trakty światłowodowe, systemy bezprzewodowe.
Wspomaganie projektowania, obliczenia inżynierskie i eksperyment numeryczny, komputerowe systemy pomiarowe, grafika, baza danych, sieć komputerowa.
Wprowadzenie w środowisko systemu UNIX i MS DOS, systemy czasu rzeczywistego, systemy rozproszone.
Podstawy rysunku technicznego, zasady projektowania podzespołów mechanicznych w aparaturze elektronicznej, podstawowe materiały konstrukcyjne i technologie ich przetwarzania.
Cele i zadania procesu eksploatacji, strategia eksploatacji, miary oceny stanów ruchowych i sprawności, pomiary i diagnostyka systemów, zarządzanie siecią telekomunikacyjną, uszkodzenia i metody ich wykrywania, wymagania stawiane urządzeniom testującym.
VII.
ZALECENIA
ZALECENIA