Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "ochrona dóbr kultury".
Dz.Urz.MEN.1999.4.38
Akt utracił mocUCHWAŁA
Nr 582/99 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 28 października 1999 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "ochrona dóbr kultury".
- "ochrona dóbr kultury".
ZAŁĄCZNIK
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
* historii sztuki - przygotowanie do własnej pracy badawczej w zakresie historii architektury i sztuk plastycznych przy pogłębionej znajomości procesu powstawania dzieła sztuki i zagrożeń dla jego substancji materialnej,
* konserwatorstwa - przyswajając sobie szereg umiejętności technicznych (m.in. rysunek, fotografia, techniki komputerowe) oraz poszerzając zakres wiedzy o takie specjalistyczne obszary jak: historia kultury materialnej, historia organizacji i techniki budownictwa, historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków, absolwent uzyskuje przygotowanie do prowadzenia wszechstronnych badań dotyczących zabytków dla potrzeb konserwatorskich, dokumentacji uzyskiwanych wyników oraz programowania i nadzorowania różnych typów przedsięwzięć konserwatorskich,
* muzealnictwa - znawstwo dotyczące sztuk plastycznych, a przede wszystkim wielu dziedzin rzemiosła artystycznego, wiedzę w zakresie znaczenia i funkcji muzeów, oraz przygotowanie do pracy w instytucjach muzealnych i antykwarycznych.
III.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 390 |
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 750 |
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 870 |
Razem: | 2010 |
IV.
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. Historia filozofii ze szczególnym uwzględnieniem estetyki | 60 |
2. Lektorat z języka zachodniego | 120 |
3. Lektorat z języka łacińskiego | 60 |
4. Wychowanie fizyczne | 60 |
5. Podstawy informatyki | 60 |
6. Przedmiot do wyboru | 30 |
Razem: | 390 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. Wstęp do historii sztuki | 60 |
2. Historia sztuki powszechnej | 120 |
3. Historia sztuki polskiej | 90 |
4. Nauki pomocnicze historii | 30 |
5. Proseminarium z historii sztuki | 60 |
6. Metodologia historii sztuki | 30 |
7. Historia doktryn artystycznych | 30 |
8. Zarys technologii i technik sztuk plastycznych | 30 |
9. Fotografia dokumentalna | 60 |
10. Wstęp do konserwatorstwa i muzealnictwa | 30 |
11. Historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków | 30 |
Razem: | 570 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
V.
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Zajęcia mają na celu zapoznanie z dziejami myśli filozoficznej stanowiącej podstawę zjawisk i prądów kulturowych wraz z głównymi doktrynami i kategoriami estetycznymi.
Celem jest opanowanie jednego z języków zachodnich w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się i korzystanie z literatury fachowej.
Poznanie podstawowych reguł gramatycznych i zasobu słownictwa niezbędnych w samodzielnej pracy badawczej.
Ćwiczenia ogólnorozwojowe, pływanie, gry zespołowe, rekreacja.
Zapoznanie się ze standardowymi programami komputerowymi oraz ich zastosowaniem do potrzeb pracy naukowej.
W zależności od zainteresowań studenta możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy z zakresu ekonomii, podstaw ochrony własności intelektualnej, przedmiotu przyrodniczego lub innego przedmiotu nie związanego bezpośrednio z kierunkiem studiów.
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Zajęcia typu propedeutycznego zaznamiające z przedmiotem badań, charakterystyką i dziejami dyscypliny, podstawowymi pojęciami historii sztuki, klasyfikacją i typologią sztuk plastycznych, terminologią i podstawowymi czynnościami badawczymi.
Prezentacja dziejów sztuki od pradziejów do czasów współczesnych włącznie.
Dzieje sztuki polskiej od końca X w. poprzez wszystkie epoki do czasów współczesnych.
Przedstawienie dziejów nauk pomocniczych historii, niezbędnych historykowi sztuki takich jak: paleografia, neografia gotycka, epigrafika, sfragistyka, atrybuty i symbole władzy i urzędu.
Wprowadzenie w warsztat naukowy historyka sztuki i przygotowanie do samodzielnej pracy badawczej.
Ukazanie w zwięzłym zarysie głównych etapów rozwoju metod badawczych historii sztuki ze specjalnym ukierunkowaniem na metody współczesnej nauki o sztuce.
Prezentacja poglądów pisarzy o sztuce lub twórców formujących normy artystyczne dzieła lub opisujących proces twórczy (w wybranych tekstach). Dzieje krytyki artystycznej i związanych z nią teorii wartości dzieła sztuki.
Zapoznanie z historią najważniejszych technik sztuk plastycznych i ze stosowanymi materiałami od wczesnego średniowiecza do czasów najnowszych oraz z podstawami analizy materialnej dzieła sztuki.
Wiadomości ogólne i praktyczna nauka fotografii dokumentalnej wraz z obróbką materiałów światłoczułych.
Wstępne zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami konserwacji oraz z muzeum jako instytucją naukowo-kulturalną, a także wprowadzenie w problematykę i charakter ich przyszłej pracy zawodowej przy jednoczesnym przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i terminów w tym zakresie.
Kształtowanie się myśli konserwatorskiej i jej współczesny stan, ze szczególnym uwypukleniem problematyki analizy wartościującej zabytki.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Nazwy przedmiotów kierunkowych i ich treści programowe ustala wydział prowadzący ten kierunek studiów. W grupie przedmiotów kierunkowych winno znaleźć się przynajmniej 60 godzin wykładów monograficznych i 120 godzin seminariów.
VI.
ZALECENIA
ZALECENIA