Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "ochrona dóbr kultury".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1999.4.38

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1999 r.

UCHWAŁA
Nr 582/99 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 28 października 1999 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunku "ochrona dóbr kultury".

Działając na podstawie art. 42, ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.), Rada Główna uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich dla kierunku:

- "ochrona dóbr kultury".

2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich

Kierunek: OCHRONA DÓBR KULTURY

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia trwają 5 lat (10 semestrów). Przyjmuje się, że globalna liczba zajęć podczas studiów wynosi ok. 3200, w tym 2010 godzin określonych w minimalnych wymaganiach programowych.

II.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent przyswaja sobie w trakcie studiów wiadomości z zakresu historii sztuki, historii kultury, zabytkoznawstwa oraz konserwatorstwa i muzealnictwa, w efekcie końcowym zdobywa wszechstronną wiedzę o zabytkach sztuki i kultury, ze szczególnym uwzględnieniem ich substancji, struktury technicznej i artystycznego ukształtowania, a także późniejszych transformacji. Dodatkowo w ramach zajęć odbywanych w obrębie poszczególnych specjalności, absolwenci zdobywają wiedzę szczegółową w zakresie wybranych dziedzin np.:

* historii sztuki - przygotowanie do własnej pracy badawczej w zakresie historii architektury i sztuk plastycznych przy pogłębionej znajomości procesu powstawania dzieła sztuki i zagrożeń dla jego substancji materialnej,

* konserwatorstwa - przyswajając sobie szereg umiejętności technicznych (m.in. rysunek, fotografia, techniki komputerowe) oraz poszerzając zakres wiedzy o takie specjalistyczne obszary jak: historia kultury materialnej, historia organizacji i techniki budownictwa, historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków, absolwent uzyskuje przygotowanie do prowadzenia wszechstronnych badań dotyczących zabytków dla potrzeb konserwatorskich, dokumentacji uzyskiwanych wyników oraz programowania i nadzorowania różnych typów przedsięwzięć konserwatorskich,

* muzealnictwa - znawstwo dotyczące sztuk plastycznych, a przede wszystkim wielu dziedzin rzemiosła artystycznego, wiedzę w zakresie znaczenia i funkcji muzeów, oraz przygotowanie do pracy w instytucjach muzealnych i antykwarycznych.

III.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO390
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE750
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE870
Razem:2010

IV.

PRZEDMIOTY W GRUPACH I MINIMALNE OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Historia filozofii ze szczególnym uwzględnieniem estetyki60
2. Lektorat z języka zachodniego120
3. Lektorat z języka łacińskiego60
4. Wychowanie fizyczne60
5. Podstawy informatyki60
6. Przedmiot do wyboru30
Razem:390

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Wstęp do historii sztuki60
2. Historia sztuki powszechnej120
3. Historia sztuki polskiej90
4. Nauki pomocnicze historii30
5. Proseminarium z historii sztuki60
6. Metodologia historii sztuki30
7. Historia doktryn artystycznych30
8. Zarys technologii i technik sztuk plastycznych30
9. Fotografia dokumentalna60
10. Wstęp do konserwatorstwa i muzealnictwa30
11. Historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków30
Razem:570

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

Zestaw przedmiotów kierunkowych ustala wydział prowadzący kierunek.

V.

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.
Historia filozofii ze szczególnym uwzględnieniem estetyki.

Zajęcia mają na celu zapoznanie z dziejami myśli filozoficznej stanowiącej podstawę zjawisk i prądów kulturowych wraz z głównymi doktrynami i kategoriami estetycznymi.

2.
Lektorat z języka zachodniego.

Celem jest opanowanie jednego z języków zachodnich w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się i korzystanie z literatury fachowej.

3.
Lektorat z języka łacińskiego.

Poznanie podstawowych reguł gramatycznych i zasobu słownictwa niezbędnych w samodzielnej pracy badawczej.

4.
Wychowanie fizyczne.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe, pływanie, gry zespołowe, rekreacja.

5.
Podstawy informatyki.

Zapoznanie się ze standardowymi programami komputerowymi oraz ich zastosowaniem do potrzeb pracy naukowej.

6.
Przedmiot do wyboru.

W zależności od zainteresowań studenta możliwość uzyskania dodatkowej wiedzy z zakresu ekonomii, podstaw ochrony własności intelektualnej, przedmiotu przyrodniczego lub innego przedmiotu nie związanego bezpośrednio z kierunkiem studiów.

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1.
Wstęp do historii sztuki.

Zajęcia typu propedeutycznego zaznamiające z przedmiotem badań, charakterystyką i dziejami dyscypliny, podstawowymi pojęciami historii sztuki, klasyfikacją i typologią sztuk plastycznych, terminologią i podstawowymi czynnościami badawczymi.

2.
Historia sztuki powszechnej.

Prezentacja dziejów sztuki od pradziejów do czasów współczesnych włącznie.

3.
Historia sztuki polskiej.

Dzieje sztuki polskiej od końca X w. poprzez wszystkie epoki do czasów współczesnych.

4.
Nauki pomocnicze historii.

Przedstawienie dziejów nauk pomocniczych historii, niezbędnych historykowi sztuki takich jak: paleografia, neografia gotycka, epigrafika, sfragistyka, atrybuty i symbole władzy i urzędu.

5.
Proseminarium z historii sztuki.

Wprowadzenie w warsztat naukowy historyka sztuki i przygotowanie do samodzielnej pracy badawczej.

6.
Metodologia historii sztuki.

Ukazanie w zwięzłym zarysie głównych etapów rozwoju metod badawczych historii sztuki ze specjalnym ukierunkowaniem na metody współczesnej nauki o sztuce.

7.
Historia doktryn artystycznych.

Prezentacja poglądów pisarzy o sztuce lub twórców formujących normy artystyczne dzieła lub opisujących proces twórczy (w wybranych tekstach). Dzieje krytyki artystycznej i związanych z nią teorii wartości dzieła sztuki.

8.
Zarys technologii i technik sztuk plastycznych.

Zapoznanie z historią najważniejszych technik sztuk plastycznych i ze stosowanymi materiałami od wczesnego średniowiecza do czasów najnowszych oraz z podstawami analizy materialnej dzieła sztuki.

9.
Fotografia dokumentalna.

Wiadomości ogólne i praktyczna nauka fotografii dokumentalnej wraz z obróbką materiałów światłoczułych.

10.
Wstęp do konserwatorstwa i muzealnictwa.

Wstępne zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami konserwacji oraz z muzeum jako instytucją naukowo-kulturalną, a także wprowadzenie w problematykę i charakter ich przyszłej pracy zawodowej przy jednoczesnym przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i terminów w tym zakresie.

11.
Historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków.

Kształtowanie się myśli konserwatorskiej i jej współczesny stan, ze szczególnym uwypukleniem problematyki analizy wartościującej zabytki.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

Blok przedmiotów dających przygotowanie do prowadzenia pracy badawczej i konserwatorskiej w zakresie ochrony wybranego rodzaju zabytków kultury np. architektury i sztuk plastycznych, rzemiosła artystycznego lub różnorodnych obiektów muzealnych.

Nazwy przedmiotów kierunkowych i ich treści programowe ustala wydział prowadzący ten kierunek studiów. W grupie przedmiotów kierunkowych winno znaleźć się przynajmniej 60 godzin wykładów monograficznych i 120 godzin seminariów.

VI.

ZALECENIA

Program studiów powinien zawierać odpowiednie dla danej specjalności praktyki i zajęcia warsztatowe.