Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "architektura krajobrazu", "historia sztuki".
Dz.Urz.MEN.1999.2.20
Akt utracił mocUCHWAŁA NR 430/99
RADY GŁÓWNEJ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 29 kwietnia 1999 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "architektura krajobrazu", "historia sztuki".
– "architektura krajobrazu",
– "historia sztuki".
ZAŁĄCZNIK nr 1
dla studiów magisterskich
Kierunek: ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
– kształtowania krajobrazu w skali planów regionalnych, w tym parków narodowych, parków krajobrazowych i innych obszarów prawnie chronionych;
– kształtowania krajobrazu w skali planów miejscowych, z uwzględnieniem historycznych układów urbanistycznych i ruralistycznych;
– kształtowania parków i ogrodów z uwzględnieniem założeń zabytkowych;
– komponowania krajobrazu miejskiego i otwartego, w tym także w otoczeniu budowli inżynierskich.
Absolwent kierunku architektura krajobrazu powinien być przygotowany do współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin wpływających na treść i formę krajobrazu. Przygotowanie do pełnienia samodzielnych funkcji z posiadaniem stosownych uprawnień, wymagać będzie spełnienia dodatkowych warunków określonych przez pracodawcę.
III.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 380 |
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 435 |
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 915 |
Razem: | 1730 |
IV.
PRAKTYKI
PRAKTYKI
V.
PRZEDMIOTY W GRUPACH
PRZEDMIOTY W GRUPACH
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 380
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 380
1. Język obcy | 120 |
2. Przedmioty humanistyczne i ekonomiczne | 120 |
3. Informatyka | 80 |
4. Wychowanie fizyczne | 60 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 435
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 435
1. Botanika i fizjologia roślin | 60 |
2. Ekologia | 30 |
3. Fizjografia | 75 |
4. Gleboznawstwo | 30 |
5. Geodezja | 45 |
6. Rysunek i rzeźba | 120 |
7. Inżynieria środowiska | 45 |
8. Ochrona środowiska przyrodniczego | 30 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 915
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 915
1. | Szata roślinna | 210 |
2. | Materiałoznawstwo | 60 |
3. | Budownictwo | 60 |
4. | Historia architektury i sztuki ogrodowej | 60 |
5. | Teoria i zasady projektowania | 60 |
6. | Projektowanie | 210 |
7. | Planowanie przestrzenne | 45 |
8. | Konserwacja i rewaloryzacja | 45 |
9. | Urządzanie i pielęgnowanie krajobrazu | 120 |
10. | Ochrona i rekultywacja krajobrazu | 45 |
VI.
TREŚCI PROGRAMOWE I PRZEDMIOTY W GRUPACH
TREŚCI PROGRAMOWE I PRZEDMIOTY W GRUPACH
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Czynne opanowanie jednego języka obcego w mowie i piśmie.
2. Przedmioty humanistyczne i ekonomiczne.
W zależności od zainteresowania studenta możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy odnośnie historii, filozofii, prawa, kultury języka polskiego, antropologii, etnografii, wiedzy o polityce, socjologii, psychologii, etyki, estetyki, itp. W zakresie ekonomii: prawo ekonomiczne, podstawy makroekonomii i mikroekonomii, ekonomika.
3. Informatyka.
Repetytorium z matematyki i geometrii jako przygotowanie do komputerowego wspomagania projektowania, podstawowe pojęcia informatyki, systemy operacyjne, operacje na zbiorach, tworzenie i obsługa baz danych.
4. Wychowanie fizyczne.
Wychowanie fizyczne wraz z elementami turystyki kwalifikowanej, realizowanej w czasie letnich obozów w parkach narodowych i krajobrazowych.
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Struktura i funkcje komórki, funkcjonalne układy tkankowe i zasady ich działania, budowa i funkcja korzenia i pędu, anatomia rozwojowa kwiatu, owocu i nasion, warunki wzrostu i rozwoju roślin, ekofizjologiczne aspekty współdziałania organizmów roślinnych.
2. Ekologia.
Ekologia populacji i biocenoz. Funkcjonowanie i typy ekosystemów. Krajobraz jako układ ekologiczny. Biomy. Funkcjonowanie biosfery.
3. Fizjografia.
Budowa geologiczna: rzeźba terenu, hydrologia, klimat, szata roślinna, przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Źródła i systemy informacji przyrodniczych i ich wykorzystanie. Fotointerpretacja. Uwarunkowania przyrodnicze a decyzje projektowe.
4. Gleboznawstwo.
Podstawowe minerały: skały glebotwórcze. Systematyka gleb. Właściwości chemiczne i fizyczne gleb. Zasobność i przydatność rolnicza gleb. Procesy degradacji i skażenia gleby substancjami toksycznymi.
5. Geodezja.
Metody pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i sytuacyjno-wysokościowych na potrzeby architektury krajobrazu. Pomiary realizacyjne, sprzęt geodezyjny. Podstawy kartografii, fotogrametrii, teledetekcji i systemów informacji geodezyjnej.
6. Rysunek i rzeźba.
Rozwijanie zmysłu analitycznej i syntetycznej obserwacji krajobrazu, kształtowanie wyobraźni przestrzennej, rejestracja graficzna krajobrazu i jego symulacje, interpretacja graficzna i modelowa projektów. Rysunek i malarstwo pejzażowe.
7. Inżynieria środowiska.
Typy budowli hydrotechnicznych, budowli ziemnych, dróg, kolei i mostów, oczyszczalni i składowisk odpadów, zakładów uzdatniania wody. Inwestycje proekologiczne.
8. Ochrona środowiska przyrodniczego.
Źródła zagrożenia elementów ekosystemów i sposoby ich ochrony, pojęcie zrównoważonego rozwoju i narzędzia jego realizacji. Społeczne, ekonomiczne i prawne instrumenty ochrony środowiska.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Szata roślinna Polski w ujęciu fitosocjologicznym i kulturowym. Roślinność jako element oceny wartości użytkowej siedlisk. Zbiorowiska zastępcze w architekturze krajobrazu. Rozpoznawanie cech morfologicznych drzew i krzewów oraz roślin zielnych. Podstawy rozmnażania roślin.
2. Materiałoznawstwo.
Podstawowe materiały budowlane i ich charakterystyka, wytrzymałość materiałów, normy techniczne, technologia łączenia różnych materiałów.
3. Budownictwo.
Elementy statyki budowli, zasady obliczeń statycznych, technologia i zasady robót budowlanych i instalacyjnych, zasady organizacji budowy i obmiaru robót budowlanych.
4. Historia architektury i sztuki ogrodowej.
Ogólna historia sztuki ze szczególnym uwzględnieniem architektury, urbanistyki i sztuki ogrodowej. Pojęcie dzieła sztuki, charakterystyka stylów, dokumentowanie dzieł sztuki.
5. Teoria i zasady projektowania.
Analiza współczesnych teorii kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, ergonomia, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania, metody projektowania, dokumentacja projektowa, etyka w pracy projektanta.
6. Projektowanie.
Projektowanie architektoniczne. Projektowanie parków, ogrodów i innych obszarów z uwzględnieniem obiektów prawnie chronionych. Kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem otoczenia budowli inżynieryjnych. Dokumentacja techniczna, procedury jej zatwierdzenia i zasady kosztorysowania.
7. Planowanie przestrzenne.
Pojęcia ogólne i podstawowe informacje o planowaniu przestrzennym, system planowania przestrzennego, powiązania planowania przestrzennego z planowaniem krajobrazu.
8. Konserwacja i rewaloryzacja.
Teorie konserwacji zabytków, w tym ogrodów i krajobrazów historycznych; metody badawcze, techniki konserwatorskie, strefy ochrony, studia i projekty konserwatorskie, organizacja służb konserwatorskich.
9. Urządzanie i pielęgnowanie krajobrazu.
Urządzanie i pielęgnowanie parków, ogrodów i innych obszarów (rzeźba terenu, wody, szata roślinna, drogi i place, architektura ogrodowa). Organizacja i harmonogram budowy.
10. Ochrona i rekultywacja krajobrazu.
Podstawy ochrony krajobrazu. Zasady wyznaczania obszarów prawnie chronionych. Pielęgnowanie i rekultywacja krajobrazu.
ZAŁĄCZNIK nr 2
dla studiów magisterskich
Kierunek: HISTORIA SZTUKI
I.
WYMAGANIA OGÓLNE
WYMAGANIA OGÓLNE
II.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SYLWETKA ABSOLWENTA
III.
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO | 420 |
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE | 360 |
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE | 460 |
Razem: | 1240 |
IV.
PRAKTYKI
PRAKTYKI
V.
PRZEDMIOTY W GRUPACH
PRZEDMIOTY W GRUPACH
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
1. | Przedmioty do wyboru (w tym przedmioty humanistyczne) | 120 |
2. | Język obcy nowożytny | 120 |
3. | Język łaciński | 120 |
4. | Wychowanie fizyczne lub inne zajęcia typu sportowo-rekreacyjnego | 60 |
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
1. Przedmioty propedeutyczne historii sztuki | 270 |
2. Zarys głównych działów historii sztuki | 90 |
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
VI.
TREŚCI PROGRAMOWE I PRZEDMIOTY W GRUPACH
TREŚCI PROGRAMOWE I PRZEDMIOTY W GRUPACH
A.
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
(w tym przedmioty humanistyczne).
W zależności od zainteresowań studenta możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy np. z nauk przyrodniczych, informatyki, podstaw ochrony własności intelektualnej lub z innego przedmiotu nie związanego bezpośrednio z kierunkiem studiów. Zalecanym przedmiotem humanistycznym dla studentów historii sztuki jest historia filozofii z elementami historii estetyki.
2. Język obcy nowożytny.
Czynne opanowanie jednego języka nowożytnego w piśmie i mowie.
3. Język łaciński.
Bierne opanowanie języka łacińskiego.
4. Wychowanie fizyczne lub inny przedmiot typu sportowo-rekreacyjnego.
Uczestnictwo w zajęciach ruchowych ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, sportowych (do wyboru przez studenta lub zgodnie ze wskazaniem lekarskim).
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Przedmioty propedeutyczne historii sztuki zawierają podstawowe informacje dotyczące wstępu do historii sztuki, jej historii, miejsca historii sztuki w naukach humanistycznych, metodyki i metodologii badań, podstawowej bibliografii i posługiwania się nią, historii technik artystycznych, omówienie podstawowych nauk pomocniczych, takich jak: historia, archeologia, paleografia, heraldyka, kostiumologia.
2. Zarys głównych działów historii sztuki.
Zarys głównych działów historii sztuki obejmuje zapoznanie się z podstawową problematyką malarstwa, rzeźby, architektury, grafiki artystycznej i rzemiosła artystycznego w ramach sztuki prehistorycznej, starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i nowoczesnej. Zawiera także historię doktryn artystycznych i myśli o sztuce oraz krytyki artystycznej oraz problematykę ikonografii i treści ideowych dzieła sztuki w poszczególnych okresach artystycznych.
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Blok zajęć obejmuje wykłady kursowe, monograficzne lub konwersatoryjne, ćwiczenia, konwersatoria, proseminaria i seminaria, których celem jest pogłębienie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej historii sztuki poszczególnych epok i krajów. Blok tworzą zajęcia o charakterze szczegółowym obejmujące ważniejsze zagadnienia historii sztuki obcej i polskiej preromańskiej i wczesnopiastowskiej, kręgu bizantyńsko-ruskiego, romańskiej i gotyckiej, renesansowej, barokowej i klasycystycznej oraz tendencji artystycznych w sztuce XIX i XX wieku. Poruszane są także problemy muzeologii, ochrony zabytków i konserwacji, krytyki artystycznej wystawiennictwa i kolekcjonerstwa oraz antykwarstwa i handlu sztuką aktualną. W ramach tego cyklu wprowadzone są najważniejsze problemy badawcze, metodyczne, metodologiczne i interpretacyjne oraz najnowsze osiągnięcia naukowe. Studenci mają możliwość dokonania wyboru przedmiotów głównych i uzupełniających w zależności od realizowanych tematów prac magisterskich.