Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "architektura krajobrazu", "historia sztuki".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1999.2.20

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1999 r.

UCHWAŁA NR 430/99
RADY GŁÓWNEJ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 29 kwietnia 1999 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "architektura krajobrazu", "historia sztuki".

Działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z późn. zm.), Rada Główna uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich dla kierunków:

– "architektura krajobrazu",

– "historia sztuki".

2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, stanowią załączniki do niniejszej uchwały.
§  2.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK nr 1

Minimalne wymagania programowe

dla studiów magisterskich

Kierunek: ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia na kierunku architektura krajobrazu trwają 5 lat (10 semestrów). Zakłada się, że łączny wymiar zajęć wynosi 3400 godzin w tym 1730 godzin określonych w minimum programowym. Pozostała liczba godzin powinna stanowić uzupełnienie przedmiotów stosownie do decyzji wydziałów z tym, że przedmioty zawodowe i kierunkowe muszą stanowić przynajmniej 50% ogólnego wymiaru godzin.

II.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent kierunku architektura krajobrazu powinien posiadać umiejętności dające podstawę do wykonywania opracowań badawczych, projektowych i realizacji w zakresie:

– kształtowania krajobrazu w skali planów regionalnych, w tym parków narodowych, parków krajobrazowych i innych obszarów prawnie chronionych;

– kształtowania krajobrazu w skali planów miejscowych, z uwzględnieniem historycznych układów urbanistycznych i ruralistycznych;

– kształtowania parków i ogrodów z uwzględnieniem założeń zabytkowych;

– komponowania krajobrazu miejskiego i otwartego, w tym także w otoczeniu budowli inżynierskich.

Absolwent kierunku architektura krajobrazu powinien być przygotowany do współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin wpływających na treść i formę krajobrazu. Przygotowanie do pełnienia samodzielnych funkcji z posiadaniem stosownych uprawnień, wymagać będzie spełnienia dodatkowych warunków określonych przez pracodawcę.

III.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 380
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 435
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 915
Razem: 1730

IV.

PRAKTYKI

W zakładach doświadczalnych uczelni i w firmach projektowo-wykonawczych praktyki obejmują zagadnienia: urządzenia terenu, pielęgnowania szaty roślinnej, budownictwa ogrodowego, rekultywacji terenów zdegradowanych, konserwacji obiektów zabytkowych. Praktyki powinny być realizowane w wymiarze przynajmniej 300 godzin.

V.

PRZEDMIOTY W GRUPACH

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 380

1. Język obcy 120
2. Przedmioty humanistyczne i ekonomiczne 120
3. Informatyka 80
4. Wychowanie fizyczne 60

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 435

1. Botanika i fizjologia roślin 60
2. Ekologia 30
3. Fizjografia 75
4. Gleboznawstwo 30
5. Geodezja 45
6. Rysunek i rzeźba 120
7. Inżynieria środowiska 45
8. Ochrona środowiska przyrodniczego 30

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 915

1.Szata roślinna 210
2.Materiałoznawstwo 60
3.Budownictwo 60
4.Historia architektury i sztuki ogrodowej 60
5.Teoria i zasady projektowania 60
6.Projektowanie 210
7.Planowanie przestrzenne 45
8.Konserwacja i rewaloryzacja 45
9.Urządzanie i pielęgnowanie krajobrazu 120
10.Ochrona i rekultywacja krajobrazu 45

VI.

TREŚCI PROGRAMOWE I PRZEDMIOTY W GRUPACH

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Język obcy.

Czynne opanowanie jednego języka obcego w mowie i piśmie.

2. Przedmioty humanistyczne i ekonomiczne.

W zależności od zainteresowania studenta możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy odnośnie historii, filozofii, prawa, kultury języka polskiego, antropologii, etnografii, wiedzy o polityce, socjologii, psychologii, etyki, estetyki, itp. W zakresie ekonomii: prawo ekonomiczne, podstawy makroekonomii i mikroekonomii, ekonomika.

3. Informatyka.

Repetytorium z matematyki i geometrii jako przygotowanie do komputerowego wspomagania projektowania, podstawowe pojęcia informatyki, systemy operacyjne, operacje na zbiorach, tworzenie i obsługa baz danych.

4. Wychowanie fizyczne.

Wychowanie fizyczne wraz z elementami turystyki kwalifikowanej, realizowanej w czasie letnich obozów w parkach narodowych i krajobrazowych.

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Botanika i fizjologia roślin.

Struktura i funkcje komórki, funkcjonalne układy tkankowe i zasady ich działania, budowa i funkcja korzenia i pędu, anatomia rozwojowa kwiatu, owocu i nasion, warunki wzrostu i rozwoju roślin, ekofizjologiczne aspekty współdziałania organizmów roślinnych.

2. Ekologia.

Ekologia populacji i biocenoz. Funkcjonowanie i typy ekosystemów. Krajobraz jako układ ekologiczny. Biomy. Funkcjonowanie biosfery.

3. Fizjografia.

Budowa geologiczna: rzeźba terenu, hydrologia, klimat, szata roślinna, przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Źródła i systemy informacji przyrodniczych i ich wykorzystanie. Fotointerpretacja. Uwarunkowania przyrodnicze a decyzje projektowe.

4. Gleboznawstwo.

Podstawowe minerały: skały glebotwórcze. Systematyka gleb. Właściwości chemiczne i fizyczne gleb. Zasobność i przydatność rolnicza gleb. Procesy degradacji i skażenia gleby substancjami toksycznymi.

5. Geodezja.

Metody pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i sytuacyjno-wysokościowych na potrzeby architektury krajobrazu. Pomiary realizacyjne, sprzęt geodezyjny. Podstawy kartografii, fotogrametrii, teledetekcji i systemów informacji geodezyjnej.

6. Rysunek i rzeźba.

Rozwijanie zmysłu analitycznej i syntetycznej obserwacji krajobrazu, kształtowanie wyobraźni przestrzennej, rejestracja graficzna krajobrazu i jego symulacje, interpretacja graficzna i modelowa projektów. Rysunek i malarstwo pejzażowe.

7. Inżynieria środowiska.

Typy budowli hydrotechnicznych, budowli ziemnych, dróg, kolei i mostów, oczyszczalni i składowisk odpadów, zakładów uzdatniania wody. Inwestycje proekologiczne.

8. Ochrona środowiska przyrodniczego.

Źródła zagrożenia elementów ekosystemów i sposoby ich ochrony, pojęcie zrównoważonego rozwoju i narzędzia jego realizacji. Społeczne, ekonomiczne i prawne instrumenty ochrony środowiska.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Szata roślinna.

Szata roślinna Polski w ujęciu fitosocjologicznym i kulturowym. Roślinność jako element oceny wartości użytkowej siedlisk. Zbiorowiska zastępcze w architekturze krajobrazu. Rozpoznawanie cech morfologicznych drzew i krzewów oraz roślin zielnych. Podstawy rozmnażania roślin.

2. Materiałoznawstwo.

Podstawowe materiały budowlane i ich charakterystyka, wytrzymałość materiałów, normy techniczne, technologia łączenia różnych materiałów.

3. Budownictwo.

Elementy statyki budowli, zasady obliczeń statycznych, technologia i zasady robót budowlanych i instalacyjnych, zasady organizacji budowy i obmiaru robót budowlanych.

4. Historia architektury i sztuki ogrodowej.

Ogólna historia sztuki ze szczególnym uwzględnieniem architektury, urbanistyki i sztuki ogrodowej. Pojęcie dzieła sztuki, charakterystyka stylów, dokumentowanie dzieł sztuki.

5. Teoria i zasady projektowania.

Analiza współczesnych teorii kształtowania przestrzeni, elementy i zasady kompozycji, ergonomia, przyrodnicze i kulturowe podstawy projektowania, metody projektowania, dokumentacja projektowa, etyka w pracy projektanta.

6. Projektowanie.

Projektowanie architektoniczne. Projektowanie parków, ogrodów i innych obszarów z uwzględnieniem obiektów prawnie chronionych. Kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem otoczenia budowli inżynieryjnych. Dokumentacja techniczna, procedury jej zatwierdzenia i zasady kosztorysowania.

7. Planowanie przestrzenne.

Pojęcia ogólne i podstawowe informacje o planowaniu przestrzennym, system planowania przestrzennego, powiązania planowania przestrzennego z planowaniem krajobrazu.

8. Konserwacja i rewaloryzacja.

Teorie konserwacji zabytków, w tym ogrodów i krajobrazów historycznych; metody badawcze, techniki konserwatorskie, strefy ochrony, studia i projekty konserwatorskie, organizacja służb konserwatorskich.

9. Urządzanie i pielęgnowanie krajobrazu.

Urządzanie i pielęgnowanie parków, ogrodów i innych obszarów (rzeźba terenu, wody, szata roślinna, drogi i place, architektura ogrodowa). Organizacja i harmonogram budowy.

10. Ochrona i rekultywacja krajobrazu.

Podstawy ochrony krajobrazu. Zasady wyznaczania obszarów prawnie chronionych. Pielęgnowanie i rekultywacja krajobrazu.

ZAŁĄCZNIK nr 2

Minimalne wymagania programowe

dla studiów magisterskich

Kierunek: HISTORIA SZTUKI

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia magisterskie na kierunku historia sztuki trwają 5 lat (10 semestrów). Zakładana orientacyjna liczba zajęć przewidziana dla tego typu studiów wynosi 2500 godzin, w tym 1240 godzin określonych w minimum programowym.

II.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwenci tego kierunku uzyskują w trakcie studiów gruntowną i wszechstronną wiedzę z zakresu historii sztuki ogólnej i polskiej od czasów starożytnych po sztukę współczesną. Są oni przygotowani do pracy naukowej w instytutach uniwersyteckich i innych placówkach badawczych, muzealnych i konserwatorskich oraz w galeriach antykwarycznych, a także wystawiających i handlujących dziełami sztuki aktualnej. Znajdują również zatrudnienie w redakcjach wydawnictw, czasopism oraz placówkach popularyzujących sztukę. Mogą także – po spełnieniu dodatkowych wymogów – pracować jako nauczyciele.

III.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 420
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 360
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 460
Razem: 1240

IV.

PRAKTYKI

Jednorazowa praktyka inwentaryzacyjna w wymiarze 1–2 tygodni. Zalecane są ponadto minimum pięciodniowe zabytkoznawcze objazdy z ćwiczeniami terenowymi na każdym roku studiów.

V.

PRZEDMIOTY W GRUPACH

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1.Przedmioty do wyboru (w tym przedmioty humanistyczne) 120
2.Język obcy nowożytny 120
3.Język łaciński 120
4.Wychowanie fizyczne lub inne zajęcia typu sportowo-rekreacyjnego 60

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Przedmioty propedeutyczne historii sztuki 270
2. Zarys głównych działów historii sztuki 90

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Historia sztuki poszczególnych rejonów i okresów 460

VI.

TREŚCI PROGRAMOWE I PRZEDMIOTY W GRUPACH

A.

PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Przedmioty do wyboru

(w tym przedmioty humanistyczne).

W zależności od zainteresowań studenta możliwość uzyskania szerszego zakresu wiedzy np. z nauk przyrodniczych, informatyki, podstaw ochrony własności intelektualnej lub z innego przedmiotu nie związanego bezpośrednio z kierunkiem studiów. Zalecanym przedmiotem humanistycznym dla studentów historii sztuki jest historia filozofii z elementami historii estetyki.

2. Język obcy nowożytny.

Czynne opanowanie jednego języka nowożytnego w piśmie i mowie.

3. Język łaciński.

Bierne opanowanie języka łacińskiego.

4. Wychowanie fizyczne lub inny przedmiot typu sportowo-rekreacyjnego.

Uczestnictwo w zajęciach ruchowych ogólnorozwojowych, korekcyjnych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych, turystycznych, sportowych (do wyboru przez studenta lub zgodnie ze wskazaniem lekarskim).

B.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

1. Przedmioty propedeutyczne historii sztuki.

Przedmioty propedeutyczne historii sztuki zawierają podstawowe informacje dotyczące wstępu do historii sztuki, jej historii, miejsca historii sztuki w naukach humanistycznych, metodyki i metodologii badań, podstawowej bibliografii i posługiwania się nią, historii technik artystycznych, omówienie podstawowych nauk pomocniczych, takich jak: historia, archeologia, paleografia, heraldyka, kostiumologia.

2. Zarys głównych działów historii sztuki.

Zarys głównych działów historii sztuki obejmuje zapoznanie się z podstawową problematyką malarstwa, rzeźby, architektury, grafiki artystycznej i rzemiosła artystycznego w ramach sztuki prehistorycznej, starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i nowoczesnej. Zawiera także historię doktryn artystycznych i myśli o sztuce oraz krytyki artystycznej oraz problematykę ikonografii i treści ideowych dzieła sztuki w poszczególnych okresach artystycznych.

C.

PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

1. Historia sztuki poszczególnych rejonów i okresów.

Blok zajęć obejmuje wykłady kursowe, monograficzne lub konwersatoryjne, ćwiczenia, konwersatoria, proseminaria i seminaria, których celem jest pogłębienie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej historii sztuki poszczególnych epok i krajów. Blok tworzą zajęcia o charakterze szczegółowym obejmujące ważniejsze zagadnienia historii sztuki obcej i polskiej preromańskiej i wczesnopiastowskiej, kręgu bizantyńsko-ruskiego, romańskiej i gotyckiej, renesansowej, barokowej i klasycystycznej oraz tendencji artystycznych w sztuce XIX i XX wieku. Poruszane są także problemy muzeologii, ochrony zabytków i konserwacji, krytyki artystycznej wystawiennictwa i kolekcjonerstwa oraz antykwarstwa i handlu sztuką aktualną. W ramach tego cyklu wprowadzone są najważniejsze problemy badawcze, metodyczne, metodologiczne i interpretacyjne oraz najnowsze osiągnięcia naukowe. Studenci mają możliwość dokonania wyboru przedmiotów głównych i uzupełniających w zależności od realizowanych tematów prac magisterskich.