Określenie minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "fizyka" oraz "gospodarka przestrzenna".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1997.7.31

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1997 r.

Uchwała Nr 62/97
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
z dnia 22 maja 1997 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań programowych dla studiów magisterskich na kierunkach: "fizyka" oraz "gospodarka przestrzenna".

Działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 386, z późniejszymi zmianami), Rada Główna uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Określa się minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich dla kierunków studiów:

– "fizyka",

– "gospodarka przestrzenna".

2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Przekazuje się niniejszą uchwałę Ministrowi Edukacji Narodowej oraz rektorom szkół wyższych.

ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymagania programowe na studiach magisterskich

Kierunek: FIZYKA

I.

Wymagania ogólne

Studia magisterskie powinny kształcić fizyka na tyle ogólnie i wszechstronnie, aby mógł on pracować zarówno w badaniach podstawowych jak i aplikacyjnych, a w przypadku spełnienia dodatkowych wymogów dla studiów nauczycielskich, również jako nauczyciel fizyki.

Przyjmuje się, że łączna liczba godzin zajęć w czasie studiów wynosi około 3700, w tym minimalne wymagania programowe obejmują łącznie 1800 godzin.

II.

Grupy przedmiotów i obciążenia godzinowe

A.Przedmioty kształcenia ogólnego 270 godz.
B.Przedmioty podstawowe i kierunkowe 1530 godz.
Razem: 1800 godz.
Przedmioty w grupach i blokach przedmiotowych:

A.

Przedmioty kształcenia ogólnego270 godz.

1.filozofia (historia filozofii lub filozofia przyrody z metodologią nauk przyrodniczych) 60
2.przedmioty humanistyczne (do wyboru) 30
3.język obcy (j. angielski) 120
4.wychowanie fizyczne 60

B.

Przedmioty podstawowe i kierunkowe1530 godz.

B1.

MATEMATYKA300

1.analiza matematyczna 150
2.algebra liniowa z geometrią 60
3.metody matematyczne fizyki 90

B2.

PODSTAWY FIZYKI270

1.mechanika klasyczna i relatywistyczna 90
2.termodynamika z elementami fizyki statystycznej 45
3.elektrodynamika i optyka 90
4.budowa materii 45

B3.

LABORATORIA FIZYCZNE300

1.I. pracownia fizyczna 90
2.II. pracownia fizyczna 210

B4.

FIZYKA TEORETYCZNA300

1.mechanika klasyczna 60
2.mechanika kwantowa 120
3.elektrodynamika 75
4.fizyka statystyczna 45

B5.

WYBRANE ZAGADNIENIA FIZYKI WSPÓŁCZESNEJ240

1.optyka atomowa i cząsteczkowa 60
2.fizyka jądrowa i fizyka wysokich energii 90
3.fizyka fazy skondensowanej 90

B6.

ASTROFIZYKA Z ELEMENTAMI KOSMOLOGII30

B7.

INFORMATYKA I TECHNIKI OBLICZENIOWE90

UWAGA: Dopuszczalna jest zmiana nazw przedmiotów oraz nieco inny podział liczby godzin w obrębie bloków przedmiotowych (np. matematyka, podstawy fizyki itp.).

Treści programowe

B1.

MATEMATYKA300 godz.

Wymagane minimalne umiejętności:

Znajomość podstawowych pojęć i twierdzeń matematycznych, precyzyjne dowodzenie wybranych twierdzeń. Obliczanie pochodnych oraz całek, rozwiązywanie prostych równań różniczkowych zwyczajnych z uwzględnieniem warunków początkowych, rozwiązywanie układów liniowych równań algebraicznych w powiązaniu z ich operatorową (względnie macierzową) interpretacją, rozwiązywanie niektórych równań różniczkowych cząstkowych.

1.
analiza matematyczna 150 godz.

Zbiory, relacje, odwzorowania, funkcje. Otoczenia, ciągłość i granica funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Ciągi i szeregi liczbowe i funkcyjne. Zbieżność jednostajna. Rachunek różniczkowy i całkowity funkcji zmiennej rzeczywistej. Rozwijanie funkcji w szereg potęgowy. Równania różniczkowe zwyczajne. Analiza funkcji wielu zmiennych. Całki wielokrotne. Formy różniczkowe. Całkowanie form różniczkowych. Elementy analizy wektorowej i tensorowej. Uogólnienia pojęcia całki. Szeregi i całki Fouriera.

2.
algebra liniowa z geometrią 60 godz.

Struktury algebraiczne. Grupy, pierścienie, ciała. Ciało liczb zespolonych. Przestrzenie liniowe (wektorowe) rzeczywiste i zespolone. Odwzorowania liniowe, macierze, wyznaczniki, układy liniowych równań algebraicznych. Formy liniowe, biliniowe, kwadratowe, hermitowskie. Przestrzenie unitarne. Wartości i wektory własne operatorów (macierzy) hermitowskich i unitarnych.

3.
metody matematyczne fizyki 90 godz.

Podstawy teorii funkcji zmiennej zespolonej. Szereg Laurenta, residua, punkty osobliwe. Funkcje specjalne, wielomiany ortogonalne. Funkcje Greena i zagadnienia brzegowe. Elementy teorii grup.

B2.

PODSTAWY FIZYKI300 godz.

Wymagane minimalne umiejętności:

Określanie podstawowych wielkości fizycznych od strony pomiarowej (sposoby mierzenia, jednostki) i matematycznej (dokładne określenie odpowiedniego "obiektu matematycznego"), ogólne i matematycznie poprawne formułowanie podstawowych praw wraz z ich interpretacją, wyciąganie wniosków odnośnie przebiegu szczegółowych zjawisk, umiejętność rozwiązywania zadań rachunkowych w zakresie podanych haseł programowych, orientacja w stosowanych w fizyce metodach: indukcyjnej i hipotetyczno-dedukcyjnej wraz ze zrozumieniem konieczności stosowania modeli i upraszczających założeń oraz granic ich stosowalności.

1.
mechanika klasyczna i relatywistyczna 90 godz.

Kinematyka punktu materialnego i bryły sztywnej. Układy inercjalne i nieinercjalne. Zasady dynamiki Newtona, prawa zachowania, ruch w polu sił centralnych. Grawitacja i zagadnienie dwóch ciał. Ruchy planet. Dynamika bryły sztywnej. Momenty bezwładności. Elementy opisu odkształceń i napięć w sprężystym ośrodku rozciągłym, prawo Hooke'a, drgania i fale w ośrodkach sprężystych. Elementy akustyki. Podstawy szczególnej teorii względności.

2.
termodynamika z elementami fizyki statystycznej 45 godz.

Zjawiska termodynamiczne, przejęcia fazowe, przewodnictwo cieplne, dyfuzja, osmoza. Równowaga termodynamiczna, procesy odwracalne i nieodwracalne. Pojęcie temperatury, energii wewnętrznej, antropii. Zasady termodynamiki. Elementy opisu statystycznego układu termodynamicznego. Interpretacja statystyczna zasad termodynamiki i przejść fazowych, fluktuacje statystyczne.

3.
elektrodynamika i optyka 90 godz.

Elektrostatyka, prądy stałe, magnetostatyka. Prądy zmienne, efekty indukcyjne. Pole elektromagnetyczne zmienne w czasie. Prawa Maxwella. Pole elektryczne i magnetyczne w materii. Drgania obwodów elektrycznych i fale elektromagnetyczne. Podstawy optyki falowej, własności optyczne materiałów, dwójłomność, optyka kryształów. Optyka geometryczna jako granica optyki falowej. Podstawowe przyrządy optyczne. Interferometria, fotometria i spektrometria.

4.
budowa materii 45 godz.

Promienie Roentgena, promieniotwórczość, hipoteza kwantów – fakty doświadczalne, podstawy mechaniki kwantowej. Pół-jakościowe informacje o spinie, zakazie Pauliego, strukturze atomów wieloelektronowych. Wstępne wiadomości o jądrach atomowych, cząstkach elementarnych, statystykach kwantowych. Informacje o własnościach gazu elektronowego i mikroskopowych modelach ciał makroskopowych.

B3.

LABORATORIA FIZYCZNE300 godz.

1.
I pracownia fizyczna 90 godz.

Proste zagadnienia i metody pomiarowe z zakresu fizyki klasycznej z zastosowaniem prostych technik elektronicznych i metod komputerowej analizy eksperymentu (dyskusja niepewności pomiarowych).

2.
II pracownia fizyczna 180 godz.

Przykładowe konstrukcje aparaturowe i zestawy eksperymentalne z zakresu fizyki współczesnej z zastosowaniem komputerowej analizy eksperymentu i zaawansowanej techniki elektronicznej.

B4.

FIZYKA TEORETYCZNA300 godz.

1.
mechanika klasyczna 60 godz.

Czasoprzestrzeń Galileusza i czasoprzestrzeń Minkowskiego szczególnej teorii względności. Kinematyka i dynamika punktów materialnych i brył sztywnych. Więzy, zasada ďAlamberta, równania Lagrange'a. Zasady wariacyjne i prawa zachowania. Twierdzenie E. Noether. Przestrzeń fazowa i równania Hamiltona. Niezmienniki przekształceń kanonicznych i całki ruchu. Stabilność trajektorii fazowych i elementy teorii chaosu. Elementy dynamiki relatywistycznej. Elementy mechaniki sprężystych ośrodków rozciągłych.

2.
mechanika kwantowa 120 godz.

Pojęcia podstawowe i interpretacja statystyczna. Relacje nieoznaczności, analiza pomiarów. Ewolucja czasowa układu kwantowego i stany stacjonarne. Opis operatorowy. Układy zupełne obserwabli i ich wspólnych funkcji własnych. Kwantowa teoria momentu pędu orbitalnego i spinowego. Oscylator i atom wodoropodobny. Uogólnienia relatywistyczne. Równanie Diraca. Sprzężenie ładunkowe i antycząsteczki. Elementy metody zaburzeń. Przejścia kwantowe, reguły wyboru. Oddziaływania układu kwantowego z polem elektromagnetycznym. Absorbcja i emisja promieniowania elektromagnetycznego. Elementy teorii rozproszeń. Przybliżenie Borna. Fermiony i bozony. Elementy teorii atomów wieloelektronowych i cząsteczek. Zasada superpozycji.

3.
elektrodynamika 75 godz.

Równania Maxwella. Potencjały elektromagnetyczne (cechowanie). Wybrane zagadnienia elektro- i magnetostatyki. Fale elektromagnetyczne. Kowariantne (czterowymiarowe) sformułowanie elektrodynamiki. Elementy klasycznej teorii promieniowania elektromagnetycznego. Efekty relatywistyczne.

4.
fizyka statystyczna 45 godz.

Podstawowe pojęcia i zasady termodynamiki fenomenologicznej. Klasyczna mechanika statystyczna. Elementy kwantowej mechaniki statystycznej. Przykłady zastosowań klasycznej i kwantowej mechaniki statystycznej w termodynamice i fizyce fazy skondensowanej. Elementy termodynamiki nierównowagowej.

B6.

ASTROFIZYKA Z ELEMENTAMI KOSMOLOGII30 godz.

Metody badań astronomicznych, podstawowe typy obiektów astronomicznych, ewolucja materii we wszechświecie.

B7.

INFORMATYKA I TECHNIKI OBLICZENIOWE90 godz.

Przegląd metod informatycznych w fizyce, programowanie, wiadomości użytkowe o komputerach, wybrane przykłady gotowego oprogramowania użytkowego.

III.

ZALECENIA

W grupie B przynajmniej 60% zajęć powinny stanowić ćwiczenia i laboratoria. Wskazane byłoby, aby w grupie przedmiotów podstawowych znalazły się zajęcia laboratoryjne z chemii.

Minimalne wymagania programowe dla studiów magisterskich

Gospodarka przestrzenna

I.

WYMAGANIA OGÓLNE

Studia magisterskie na kierunku gospodarka przestrzenna mają wykształcić specjalistów zdolnych do uczestnictwa w kształtowaniu przestrzennej organizacji rozwoju społeczno-gospodarczego przez działalność w zakresie planowania przestrzennego, gospodarki gruntami, programowania rozwoju infrastruktury technicznej i społecznej, programowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego rozwoju miast i regionów, podwyższania konkurencyjności miast i regionów, rozwoju lokalnego i regionalnego kapitału ludzkiego, łagodzenia regionalnych różnic w poziomie gospodarki i jakości życia ludności, ochrony środowiska i ekorozwoju, zarządzania miastami, gminami i województwami, formułowania zasad polityki przestrzennej na wszystkich szczeblach zarządzania, współdziałania administracji samorządowej i rządowej, współpracy z regionami europejskimi.

Wiedza przyswajana przez studentów ma charakter wielodyscyplinowy: przyrodniczy, techniczny, społeczny i ekonomiczny. Konieczność wyposażenia studentów w wysokie kompetencje wymaga, by w uczelniach różnych typów nauczanie koncentrowało się na grupie dyscyplin tworzących rdzeń kierunku oraz na harmonijnym uzupełnianiu wiedzy z zakresu dyscyplin tworzących otoczenie rdzenia i nadających kierunkowi charakterystyczny profil zależny od typu uczelni.

Studia, w zależności od specjalności, mogą trwać 5 lat lub dziewięć semestrów. Przyjmuje się, że łączna liczba godzin zajęć w czasie studiów wynosi około 2900 godzin na studiach 5-letnich i około 2500 godzin na studiach 9-semestralnych. W tych ramach ćwiczenia, seminaria, projektowanie i praktyki powinny objąć nie mniej niż 66% godzin. Minimalne wymagania programowe obejmują 1300 godzin.

II.

GRUPY PRZEDMIOTÓW I OBCIĄŻENIA GODZINOWE

A.PRZEDMIOTY OGÓLNE360 godzin
B.PRZEDMIOTY PODSTAWOWE390 godzin
C.PRZEDMIOTY KIERUNKOWE550 godzin
1300 godzin
Treści programowe i przedmioty w grupach:
A.
PRZEDMIOTY OGÓLNE 360 godzin
1.JĘZYKI OBCE180 godzin
2.PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE (np. filozofia, socjologia, demografia, historia sztuki)90 godzin
3.W-F90 godzin
B.
PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 390 godzin
1.MATEMATYKA Z ELEMENTAMI STATYSTYKI60 godzin
2.PODSTAWY INFORMATYKI90 godzin
3.EKONOMIA45 godzin
4.GEOGRAFIA EKONOMICZNA45 godzin
5.RYSUNEK TECHNICZNY I PLANISTYCZNY60 godzin
6.HISTORIA ARCHITEKTURY I URBANISTYKI45 godzin
7.TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA45 godzin
C.
PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 550 godzin
1.
TEORIE GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ 30 godzin

Przestrzenne wymiary gospodarki. Użyteczność miejsc. Odległość i koszty transportu. Konkurencja w użytkowaniu ziemi. Przestrzenne zróżnicowanie popytu i podaży. Lokalne i regionalne rynki pracy. Miasta i aglomeracje miejskie. Typy regionów. Nowe technologie i zmiany przestrzenne. Główne teorie gospodarki przestrzennej: J. H. Thüenen, A. Weber, A. Predohl, W. Christaller, A. Löesch, W. Isard. Przestrzenny rozwój gospodarki i społeczeństwa. Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju.

2.
SAMORZĄD TERYTORIALNY 30 godzin

Ustrój państwowy i samorządowy Polski. Struktury władzy terenowej (i samorządowej) w innych państwach świata. Funkcje organów administracji publicznej. Samorząd terytorialny w Polsce, jego kompetencje oraz podstawowe zadania gminy, w tym zwłaszcza zadania w zakresie zaspokajania potrzeb zbiorowych mieszkańców. Sejmik samorządowy oraz związki celowe i stowarzyszenia gmin. Podstawy gospodarki lokalnej (czynniki, ograniczenia, podstawowe zadania, proces rozwoju, źródła finansowania). Strategie rozwoju lokalnego. Podstawy gospodarki komunalnej. Gospodarka finansowa gmin (budżet).

3.
PRZYRODNICZE PODSTAWY GOSPODAROWANIA 30 godzin

System środowiska przyrodniczego i podstawowe jego podsystemy (atmosfera, hydrosfera, litosfera, biosfera) oraz elementy. Czynniki endo i egzogeniczne posiadające wpływ na procesy zachodzące na powierzchni Ziemi oraz ich oddziaływanie na środowisko. Najważniejsze ogniwa obiegu materii i energii w przyrodzie. Zasoby przyrody jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Funkcjonowanie geoekosystemów. Ewolucja środowiska przyrodniczego i jej podstawowe czynniki, w tym rola czynników antropogenicznych.

4.
PRAWNE PODSTAWY GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA 30 godzin

Wstęp do prawoznawstwa. Podstawy prawa cywilnego. Materialne prawo administracyjne, zwłaszcza dotyczące zagospodarowania przestrzennego, samorządu terytorialnego, użytkowania terenów, lokalizacji inwestycji i działalności budowlanej, ochrona dóbr kultury itp. oraz ochrony środowiska (ochrona przyrody, ochrona i kształtowanie środowiska, ochrona gruntów rolnych, lasy, eksploatacja surowców mineralnych, roboty górnicze, gospodarka wodna itp.). Podstawy prawa finansowego i gospodarczego. Prawno-administracyjne formy działania samorządów terytorialnych, podmiotów gospodarczych, organów nadzoru państwowego.

5.
SPOŁECZNO-KULTUROWE UWARUNKOWANIA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ 30 godzin

Przestrzeń jako dobro, przedmiot kształtowania i użytkowania. Zachowania i potrzeby przestrzenne człowieka a kształtowanie środowiska. Warunki życiowe ludności (praca, mieszkania, wypoczynek), kontakty i więzi międzyludzkie w planowaniu przestrzennym. Społeczne zróżnicowanie obszarów miejskich i zadania gospodarki przestrzennej. Wartości naczelne w gospodarce przestrzennej, etyka użytkowania przestrzeni i podtrzymywalny rozwój społeczno-gospodarczy w przyszłości. Społeczno-kulturowe kryteria oceny planów przestrzennego zagospodarowania. Dylematy gospodarki przestrzennej i rozwiązywanie konfliktów. Nowe tendencje w cywilizacji miejskiej i wyzwania dla polityki przestrzennej i planowania przestrzennego. Ochrona dóbr kultury.

6.
EKONOMIKA MIAST I REGIONÓW 30 godzin

Korzyści skali i niekorzystne efekty przerostu funkcji miejskich. Techniczna i społeczna infrastruktura miast. Obszary mieszkaniowe. Wybór lokalizacji przedsiębiorstw w miastach. Usługi miejskie. Gospodarczy rozwój miast. Przestrzenny rozwój miast. Społeczne czynniki rozwoju miast. Ekologiczne problemy rozwoju miast. Polityka zrównoważonego rozwoju. Zarządzanie miastami. Miasto i otoczenie regionalne. Dojazdy do pracy. Struktura gospodarcza i przestrzenna regionów. Regiony funkcjonalne i administracyjne. Gospodarczy rozwój regionów. Społeczno-gospodarcze zróżnicowanie regionów. Konkurencyjność i mobilność gospodarki regionów. Regiony problemowe. Polityka regionalna. Problemy restrukturyzacji gospodarki regionalnej.

7.
PROJEKTOWANIE URBANISTYCZNE 90 godzin

Wykonanie dwóch zadań projektowych o różnej komplikacji funkcjonalnej i zasięgu obszarowym. Zapoznanie się w czasie korekt zbiorowych i indywidualnych z: różnymi formami architektonicznymi zabudowy, charakterystycznymi formami urbanistycznymi zagospodarowania przestrzennego, zasadami kompozycji urbanistycznej, uwarunkowaniami wynikającymi z lokalizacji danego zadania projektowego, metodami graficznymi i technicznymi prezentacji koncepcji projektowej w różnych skalach mapowych i problematyce.

8.
PLANOWANIE PRZESTRZENNE 90 godzin

Koncepcje polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Studia przestrzennego zagospodarowania województw. Studia uwarunkowań i kierunków przestrzennego zagospodarowania gmin. Miejscowe plany przestrzennego zagospodarowania miast i wsi. Metody badania stanu i zmian przestrzennego zagospodarowania. Kryteria oceny przestrzennego zagospodarowania miast i wsi. Prognozowanie procesów rozwoju. Zasady przeznaczania i zagospodarowania terenów. Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych. Technika graficznego i tekstowego zapisu ustaleń planistycznych. Ćwiczenia projektowe. Modele wspomagające decyzje planistyczne. Konstruowanie i stosowanie instrumentów realizacyjnych.

9.
PLANOWANIE INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ 30 godzin

Problematyka inżynierii środowiska, w tym: gospodarka wodna, gospodarka energetyczna, gospodarka odpadami. Układy i potrzeby terenowe sieci i urządzeń: wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, gazowniczych, ciepłowniczych i telekomunikacyjnych. Zadania i systemy transportowe. Komunikacja zbiorowa i indywidualna, osobowa i towarowa, drogowa, szynowa, wodna i lotnicza, sieci drogowo-uliczne i ich potrzeby terenowe. Łączność. Problematyka infrastruktury technicznej w opracowaniach planistycznych i strategii rozwoju gmin oraz regionów.

10.
ĆWICZENIA TERENOWE: ŚRODOWISKOWE PODSTAWY GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ 40 godzin

(6-dniowe ćwiczenia regionalne na terenie innego regionu niż region lokalizacji szkoły wyższej)

Poznanie zasadniczych składników środowiska przyrodniczego oraz podstawowych form użytkowania ziemi. Przyrodnicze czynniki i bariery rozwoju. Zagadnienia antropopresji. Obszary zagrożeń ekologicznych, zdegradowane i rekultywowane. Urządzenia infrastruktury technicznej zabezpieczające środowisko. Podstawowe problemy środowiskowe gmin (wizyta w gminach, spotkania z władzami, wizja terenowa, dyskusja).

11.
ĆWICZENIA TERENOWE: SPOŁECZNO-EKONOMICZNE PODSTAWY GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ 40 godzin

(6-dniowe ćwiczenia regionalne na terenie innego regionu niż region lokalizacji szkoły wyższej)

Poznanie podstawowych dziedzin działalności gospodarczej i elementów (form przestrzennych) zagospodarowania przestrzennego. Miasto, jego struktura wewnętrzna i funkcje. Układy urbanistyczne oraz style architektoniczne. Zabytki architektury i sztuki. Infrastruktura techniczna i społeczna oraz jej funkcjonowanie. Problemy demograficzno-społeczne. Zjawiska i procesy patologiczne. Czynniki i ograniczenia rozwoju przestrzennego. Gospodarka przestrzenna gmin. Problemy rozwoju społeczno-gospodarczego gminy, w tym strategia rozwoju gminy (wizyta w gminach, spotkania z władzami, wizja terenowa, dyskusja).

12.
PRAKTYKA TERENOWA W GMINIE 80 godzin

(10-dniowa praktyka zespołowa w gminie)

Badania terenowe dla potrzeb: prowadzonych w gminach studiów i planów zagospodarowania przestrzennego, strategii rozwoju gminy, programu kształtowania środowiska i ochrony przyrody, działań na rzecz rozwoju lokalnego, przedsięwzięć inwestycyjnych itp. Uczestniczenie w pracach projektowych związanych z gospodarką przestrzenną i rozwojem społeczno-gospodarczym gminy.

III.

ZALECENIA

1.
Plan studiów powinien przewidywać od 2 do 4 tygodni praktyki dyplomowej.
2.
W ramach możliwości, jakie stwarza współpraca z uczelniami zagranicznymi, należy organizować po IV roku studiów praktyki zagraniczne: 9-dniowe ćwiczenia terenowe dla zapoznania się z problemami środowiska przyrodniczego, zagospodarowania przestrzennego, polityki przestrzennej i środowiskowej innych krajów.
3.
Przy ustalaniu szczegółowego planu i programów nauczania należy mieć na uwadze warunki, jakim powinno odpowiadać przygotowanie zawodowe osób ubiegających się o uprawnienia urbanistyczne (ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym z 7.07.1994 r., rozdz. 5). Studia winny m.in. zaznajomić absolwentów z zagadnieniami prawnymi związanymi z gospodarką przestrzenną i ochroną środowiska, współczesną urbanistyką, zasadami kompozycji urbanistycznej, lokalną polityką rozwoju gospodarczego i polityką przestrzenną, infrastrukturą techniczną.