Określenie kryteriów małej i dużej organizacji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2014.24

Akt utracił moc
Wersja od: 24 marca 2014 r.

WYTYCZNE Nr 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2014 r.
w sprawie określenia kryteriów małej i dużej organizacji

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W celu rozróżnienia organizacji małej (non-complex) i dużej (complex) wielkości, zaleca się stosowanie niniejszych wytycznych.
§  2.
Użyte w wytycznych określenia oznaczają:
1)
rozporządzenie (WE) nr 216/2008 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
2)
Part-21 - część 21 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczącego certyfikacji organizacji projektujących i produkujących;
3)
rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 - rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie utrzymywania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania;
4)
rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
5)
rozporządzenie (UE) nr 965/2012 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008.
§  3.
Wielkość organizacji, o których mowa w ORA.GEN.200(b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 i ORO.GEN.200(b) załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, oraz mając na uwadze akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC - Acceptable Means of Compliance) AMC1 ORA.GEN.200(b) 1 i AMC1 ORO.GEN.200(b) 2 , ustala się:
1)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań oraz procesu zastąpienia certyfikatu, zgodnie z art. 10a i 10b rozporządzenia (UE) nr 1178/2011;
2)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań oraz procesu zastąpienia certyfikatu, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 965/2012;
3)
podczas procesu oceny spełnienia wymagań do wydania, wznowienia ważności, przedłużenia albo rozszerzenia certyfikatu zgodnego z rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011 lub rozporządzeniem (UE) nr 965/2012;
4)
każdorazowo po wprowadzeniu zmian w organizacji mających wpływ na kryteria, o których mowa w § 4, 6 i 7.
§  4.
1.
Zaorganizacje małej wielkości (non-complex) uznaje się:
1)
organizacje szkoleniowe, niezależnie od liczby i rodzaju zatrudnionego personelu, prowadzące szkolenia do uzyskania licencji pojedynczo lub łącznie:
a)
pilota lekkich statków powietrznych (LAPL),
b)
pilota turystycznego (PPL),
c)
licencji pilota szybowcowego (SPL) lub licencji pilota balonowego (BPL) oraz związanych z nimi uprawnień i upoważnień;
2)
centra medycyny lotniczej (AeMC).
2.
W przypadku gdy organizacja, o której mowa w ust. 1, wykonuje inny rodzaj działalności będący przedmiotem rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia stosuje się § 5.
§  5.
1.
W przypadku organizacji, o których mowa w ORA.GEN.200(b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 i ORO.GEN.200(b) załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, kierownik odpowiedzialny określa liczbę pracowników w pełnym wymiarze godzin (FTE), uwzględniając pracowników zaangażowanych w rodzaje działalności będące przedmiotem rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i przepisów wykonawczych do niego, które prowadzone są w tej organizacji oraz składa Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w sposób właściwy dla prowadzonej działalności, pisemne oświadczenie o liczbie pracowników w pełnym wymiarze godzin (FTE) w jego organizacji.
2.
Przez zwrot "liczbę pracowników w pełnym wymiarze godzin (FTE)", rozumie się iloraz godzin przepracowanych przez pracowników organizacji w stosunku do liczby godzin przewidzianych na jeden pełen etat, uwzględniając wykonywanie czynności w ramach stosunku pracy, w ramach umów cywilnoprawnych oraz w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na własny rachunek.
3.
Przez zwrot "pełen etat" rozumie się 40 godzin liczonych w ciągu 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia przyjętego w organizacji okresu rozliczeniowego, uwzględniając wykonywanie czynności w ramach stosunku pracy, w ramach umów cywilnoprawnych oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na własny rachunek.
4.
Przez zwrot "zaangażowanie w rodzaje działalności będące przedmiotem rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i przepisów wykonawczych do niego", rozumie się wykonywanie obowiązków niezbędnych do prowadzenia - w ramach jednej organizacji - działalności w zakresie:
1)
szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization), zgodnie z przepisami części 147 załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003 (Part-147);
2)
szkolenia w zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organization), zgodnie z przepisami załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 (Part-ORA);
3)
udostępniania certyfikowanego szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD - Flight Simulation Training Device);
4)
obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization), zgodnie z przepisami części 145 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003 (Part-145);
5)
obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization), zgodnie z przepisami części M podczęści F do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003 (Part-M/F);
6)
zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organization), zgodnie z przepisami załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003 (Part-M);
7)
projektowania statków powietrznych (DOA - Design Organization Approval), zgodnie z przepisami Part-21;
8)
produkcji wyrobów, części i akcesoriów (POA - Production Organization Approval), zgodnie z przepisami Part-21;
9)
zarobkowego przewozu lotniczego (CAT) samolotami i śmigłowcami, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 965/2012.
§  6.
W przypadku gdy zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 1, liczba pracowników w pełnym wymiarze godzin (FTE) przekracza 20, organizację uznaje się za dużą (complex).
§  7.
W przypadku gdy zgodnie z oświadczeniem, o którym mowa w § 5 ust. 1, liczba pracowników w pełnym wymiarze godzin (FTE) nie przekracza 20, kierownik odpowiedzialny powinien przeanalizować, czy ze względu na:
1)
złożoność, zasięg i zakres zleconych czynności podlegających zatwierdzeniu,
2)
kryteria ryzyka, w przypadku występowania:
a)
operacji wymagających specjalnych zatwierdzeń, w szczególności:
nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów PBN-Performance Based Navigation,
operacji przy ograniczonej widzialności (LVO),
operacji o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi (ETOPS),
operacji śmigłowcowych z ładunkiem na zaczepie zewnętrznym (HHO),
operacji wykonywanych przez śmigłowcową służbę ratownictwa medycznego (HEMS),
operacji z wykorzystaniem systemu noktowizyjnego (NVIS),
operacji przewozu materiałów niebezpiecznych (DG),
b)
różnych typów wykorzystywanych statków powietrznych,
c)
czynników środowiskowych (np.: obszar przybrzeżny, górzysty)
organizacja nie powinna zostać uznana za dużą (complex) i złożyć w tym zakresie stosowne oświadczenie.
§  8.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może przeprowadzić własną analizę i, w oparciu o ocenę czynników, o których mowa w § 7, uznać organizację za dużą (complex), nawet jeżeli kierownik odpowiedzialny po przeprowadzeniu analizy, o której mowa w § 7, uznał organizację za małą (non-complex).
§  9.
Kierownik odpowiedzialny zapewnia, że zmiany, o których mowa w § 3 pkt 4, podlegają stałemu monitorowaniu zgodności.
§  10.
Weryfikacja oświadczenia, o którym mowa w § 5 ust. 1, następuje podczas etapu oceny wniosku (wnioskowanego zakresu zatwierdzenia) lub zaplanowanej kontroli organizacji przez inspektorów Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  11.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
1 Decision N° 2012/007/Directorate R of the Executive Director of the Agency of 19th April 2012 on Acceptable Means of Compliance And Guidance Material to Commission Regulation (EU) No 1178/2011 of 3 November 2011 Laying Down Technical Requirements and Administrative Procedures Related to Civil Aviation Aircrew Pursuant to Regulation (EC) No 216/2008 of the European Parliament and of the Council - Acceptable Means of Compliance and Guidance Material To Part-ORA.
2 Decision N° 2012/017/Directorate R of the Executive Director of the Agency of 24th October 2012 on Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Commission Regulation (EU) No 965/2012 of 5 October 2012 Laying Down Technical Requirements And Administrative Procedures Related to Air Operations Pursuant To Regulation (EC) No 216/2008 of the European Parliament and of the Council - Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Part-ORO.