Ogłoszenie "Programu rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej - edycja 2017".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2017.13

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 2017 r.

DECYZJA Nr 8
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie ogłoszenia "Programu rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej - edycja 2017"

Na podstawie art 86 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. 2016 r. poz. 471, z późn. zm.) i § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 2252) ustala się, co następuje:
§  1. 
Ogłasza się "Program rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej - edycja 2017" stanowiący załącznik do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

ZAŁĄCZNIK

grafika

INFRASTRUKTURY SPORTOWEJ

Edycja 2017

WSTĘP

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU

SŁOWNIK POJĘĆ

I. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

II. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU .

III. RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

IV. WYSOKOŚĆ UDZIELANEGO DOFINANSOWANIA

V. TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

VI. TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

VII. ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

WYDATKI KWALIFIKOWANE

WYDATKI NIEKWALIFIKOWANE

VIII. TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

IX. WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

UMOWA O DOFINANSOWANIE

X. UWAGI KOŃCOWE

Wstęp

Celem Programu rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej jest poprawa stanu przyszkolnej infrastruktury sportowej, przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego, służącej lokalnym społecznościom do aktywnego spędzania czasu wolnego, jak również - w miarę możliwości - umożliwiającej współzawodnictwo sportowe.

W świetle dostępnych danych nadal spora część populacji dzieci i młodzieży szkolnej nie ma dostępu do bezpiecznej i funkcjonalnej szkolnej infrastruktury sportowej 2 . Mając na uwadze fakt, że obiekty przyszkolne nie tylko pełnią funkcje związane z poprawą warunków realizacji zajęć wychowania fizycznego, ale również powinny stanowić sieć podstawowych obiektów sportowych, ogólnodostępnych dla każdego, Ministerstwo Sportu i Turystyki kładzie szczególny nacisk na realizację niniejszego Programu.

W ramach Programu dofinansowane będą przede wszystkim sale sportowe zlokalizowane przy dużych szkołach (wielkość wyrażona liczbą uczniów).

Możliwe i rekomendowane jest składanie wniosków wieloobiektowych (np. 2 boiska lub remont sali gimnastycznej i budowa boiska, również przy różnych szkołach, również w różnych miejscowościach), co w wielu przypadkach może być niezbędne dla osiągnięcia minimalnego progu wartości zadania.

Powstałe w wyniku dofinansowania ze środków Funduszu obiekty będą miały charakter ogólnodostępny oraz służyć będą nie tylko społeczności szkolnej, ale w okresie pozalekcyjnym również ogółowi mieszkańców.

W przypadku obiektów zewnętrznych wnioskodawcy powinni dołożyć wszelkich starań, aby dostęp do nich był nieodpłatny, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

Wielkość budowanych obiektów powinna uwzględniać liczbę uczniów w szkole oraz prognozy demograficzne w tym zakresie, rolę sportu szkolnego, możliwości wykorzystania obiektu na sport pozaszkolny oraz możliwości finansowe inwestora.

Ministerstwo zachęca poszczególne jednostki samorządu terytorialnego (w szczególności daną gminę i powiat, ale również i gminy sąsiadujące) do harmonijnej współpracy w zakresie tworzenia spójnej sieci obiektów, które całościowo tworzyć będą kompleksową ofertę sportową dla mieszkańców danego obszaru, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

Podstawy prawne programu

Program realizowany jest na podstawie następujących aktów normatywnych:

1. art. 86 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, z późn. zm.).

2. § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 2252), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Słownik pojęć

Minister - Minister Sportu i Turystyki,

Ministerstwo - Ministerstwo Sportu i Turystyki,

Fundusz - Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,

Program - Program rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej,

zadanie inwestycyjne - zadanie polegające na budowie, przebudowie lub remoncie obiektu przyszkolnego,

dofinansowanie - dofinansowanie zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu,

wnioskodawca - podmiot ubiegający się o dofinansowanie i realizujący zadanie inwestycyjne przy udziale dofinansowania ze środków Funduszu,

wniosek inwestycyjny - wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego.

I. 

WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU

Wstępna wysokość środków finansowych planowana do wydatkowania na realizację Programu w roku 2017 wynosi 90 mln zł 3

II. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA W RAMACH PROGRAMU

O dofinansowanie zadań inwestycyjnych w ramach Programu mogą się ubiegać:

1) jednostki sektora finansów publicznych określone w art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) posiadające osobowość prawną i prowadzące działalność w dziedzinie kultury fizycznej;

2) stowarzyszenia, fundacje i inne posiadające osobowość prawną podmioty prowadzące działalność w zakresie kultury fizycznej, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

III. 

RODZAJE ZADAŃ INWESTYCYJNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU

1. Dofinansowaniem w ramach "Programu rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej" mogą być objęte zadania inwestycyjne dotyczące budowy, przebudowy lub remontu szkolnych obiektów sportowych, tj. obiektów sportowych o charakterze przyszkolnym zlokalizowanych na terenie szkoły, bądź w jej najbliższym sąsiedztwie, połączonych z nią bezpiecznym ciągiem pieszym, łącznikiem etc. Obiekty objęte Programem powinny być wykonane w technologii zapewniającej bezpieczeństwo użytkowników. Przyjęte rozwiązania techniczno-funkcjonalne powinny odpowiadać istniejącym standardom.

2. Katalog zadań inwestycyjnych możliwych do dofinansowania w ramach Programu obejmuje w szczególności następujące rodzaje zadań:

1) Budowa pełnowymiarowych sal sportowych, w tym:

a) sal gimnastycznych 4 ;

W uzasadnionych przypadkach (np. uwarunkowania architektoniczno-terenowe lub inwestycje, których realizację rozpoczęto przed złożeniem wniosku o dofinansowanie) Minister może odstąpić od tej zasady i przyjąć do dofinansowania sale gimnastyczne o mniejszych wymiarach. Wymóg nie dotyczy adaptacji na cele sportowe istniejących obiektów oraz remontów istniejących sal gimnastycznych;

b) hal sportowych 5 ;

W przypadku większych miejscowości, w szczególności tych z tradycjami/potencjałem w zakresie gry w piłkę ręczną rekomenduje się budowę pełnowymiarowej hali sportowej (pole gry 20x40 plus wybiegi), o ile w danej miejscowości brak jest takiego obiektu.

2) Budowa boisk;

Wielkość i technologia wykonania boisk powinna odpowiadać planowanej formule użytkowania (wiodące sporty, liczba użytkowników szkolnych i pozaszkolnych). Należy mieć na uwadze, że boiska piłkarskie z trawy naturalnej, choć bardziej przyjazne dla użytkowników, wymagają większych nakładów na utrzymanie oraz mają mniejszą pojemność sportową. Wyposażenie boisk w oświetlenie pozwoli wydłużyć czas funkcjonowania obiektu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Należy pamiętać, że dobrze zaprojektowane ogrodzenie i piłkochwyty nie tylko zwiększają komfort użytkowników boisk, ale również wpływają na bezpieczeństwo i komfort osób postronnych (spacerowicze, mieszkańcy sąsiednich posesji, uczestnicy ruchu drogowego).

3) Budowa kortów tenisowych (o nawierzchni akrylowej lub z mączki ceglanej, ewentualnie poliuretanowej lub z trawy syntetycznej dla kortów o funkcji rekreacyjno-sportowej) i badmintonowych;

Najlepszą nawierzchnią dla kortów szkolnych jest sztuczna trawa (aspekty funkcjonalno-użytkowe).

4) Budowa tzw. terenowych urządzeń sportowych, przez co rozumie się w szczególności budowę boisk do sportów plażowych i streetballa, skate parków, siłowni plenerowych i placów sprawnościowych (parkour/street workout park/kalistenika);

Obiekty mniejsze, typu street workout mogą być cennym uzupełnieniem szkolnej infrastruktury sportowej, jednak nie należy ich traktować jako cel sam w sobie. W szczególności budowa przyszkolnych siłowni terenowych może nie być optymalnym rozwiązaniem związanym z tworzeniem warunków do realizacji zajęć z wychowania fizycznego.

5) Przebudowy i remonty obiektów sportowych.

3. Poprzez obiekt sportowy rozumie się obiekt lub zespół obiektów, który służy uprawianiu określonego sportu, np.: boisko wraz z przynależną infrastrukturą towarzyszącą (np. zapleczem sanitarno - szatniowym, ogrodzeniem, oświetleniem i piłkochwytami).

4. Możliwe jest dofinansowanie budowy elementów funkcjonalnych obiektów sportowych (np. zaplecza sanitarno-szatniowego lub ogrodzenia, oświetlenia itp.) jeśli istniejący obiekt sportowy nie jest w nie wyposażony lub gdy istniejące ww. obiekty nie spełniają określonych wymagań, bądź gdy nadają się jedynie do rozbiórki.

5. Należy mieć na uwadze, że kompleksy lub urządzenia lekkoatletyczne, takie jak: bieżnie proste i okrężne, skocznie i rzutnie, będą dofinansowane przez MSiT przede wszystkim w odrębnym programie (Program rozwoju infrastruktury lekkoatletycznej). W niniejszym programie będzie możliwe ich dofinansowanie raczej jako uzupełnienie wniosków wieloobiektowych lub w przypadku realizacji innych wariantów niż przewidziane w Programie rozwoju infrastruktury lekkoatletycznej. Niezmiennym wymogiem pozostaje zgodność z dokumentem MSiT pn. Budowa i przebudowa obiektów lekkoatletycznych. Wytyczne dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego Programu. W przypadku kompleksów lekkoatletycznych z bieżnią okrężną o obwodzie min. 300m istnieje możliwość uprzedniej konsultacji z MSiT założeń projektowych dla zadania 6 .

6. Możliwe jest dofinansowanie lekkiego przekrycia obiektów sportowych pod warunkiem zastosowania stałej konstrukcji. Nie przewiduje się dofinansowania budowy, przebudowy i remontów obiektów sportowych z przekryciem balonowym (pneumatycznym bez stałej konstrukcji) za wyjątkiem przekrycia syntetycznych boisk piłkarskich o wymiarach minimalnych około 30x60 m.

7. W przypadku naprawy/wymiany nawierzchni boisk dofinansowanych uprzednio ze środków Ministra Sportu i Turystyki należy dołączyć do wniosku dokumentację dotyczącą dotychczasowego sposobu pielęgnacji i utrzymania nawierzchni (dokumenty księgowe związane z zakupem stosownej usługi, kopię książki ewidencji prac pielęgnacyjnych na obiekcie, etc.).

8. Nie przewiduje się dofinansowania bieżni lekkoatletycznych o nawierzchni z mączki ceglanej oraz innych nawierzchni niezgodnych ze specyfiką poszczególnych sportów (np. nawierzchnia trawiasta do koszykówki itp.).

9. Nie przewiduje się dofinansowania budowy, przebudowy i remontów obiektów sportowych w wyniku których powstają nawierzchnie z materiałów urazogennych, np.: asfaltowych, asfaltobetonowych, z żuż1a. Powyższy wymóg nie dotyczy obiektów, których specyfika sportowa uzasadnia zastosowanie takich nawierzchni (skate parki, trasy nartorolkowe, ścianki treningowe do tenisa).

10. Wniosek inwestycyjny może dotyczyć większej liczby obiektów sportowych, również zlokalizowanych w różnych miejscowościach. Przykładowo może to być wniosek dotyczący przebudowy boiska przy jednej szkole i wyposażenia siłowni przy innej szkole, itd. W przypadku zadań o mniejszej wartości pozwoli to na osiągnięcie progu MSiT dotyczącego minimalnej wartości zadania (minimum 600 tys. zł wydatków kwalifikowanych).

11. Zaleca się, aby przy budowanych/modernizowanych obiektach instalować stojaki lub wiaty rowerowe.

12. Zaleca się przeprowadzenie konsultacji (eksperckich i społecznych) dotyczących przedkładanych inwestycji oraz udokumentowanie ich przebiegu i wyników, w celu:

- optymalizacji zakresu rzeczowego oraz układu funkcjonalnego obiektu;

- uzyskania akceptacji społecznej dla realizowanego przedsięwzięcia, w szczególności w gronie odbiorców końcowych (zawodników, trenerów, uczniów, przyszłych zarządzających pozostałych użytkowników) oraz mieszkańców znajdujących się w strefie bezpośredniego oddziaływania obiektu.

Zakres i skala takich konsultacji powinny być uzależnione m.in. od wielkości inwestycji, oraz możliwych wariantów alternatywnych (w układzie funkcjonalnym, kosztowym, technicznym i lokalizacyjnym). Doświadczenie wskazuje, że inwestycje omówione z grupą interesariuszy są z reguły inwestycjami bardziej zoptymalizowanymi.

Formą konsultacji może być ankieta w internecie, spotkanie w gminie, rozmowy z delegacją z klubu/szkoły itd. Istotą jest nie forma konsultacji, lecz pozyskanie informacji pozwalającej na poszerzenie spektrum wiedzy na temat planowanego do realizacji przedsięwzięcia.

13. W kolejnych latach MSiT planuje położyć większy nacisk na tą kwestię, włączając to zagadnienie do kwestii obligatoryjnych.

IV. 

WYSOKOŚĆ UDZIELANEGO DOFINANSOWANIA

1. Dofinansowanie może wynieść do 50% wydatków kwalifikowanych w przypadku realizacji zadania inwestycyjnego realizowanego w gminach o wskaźniku G nie przekraczającym 75% wskaźnika Gg, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 198, 1609 i 1985).

2. W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego realizowanego w gminach o wskaźniku G przekraczającym 75% wskaźnika Gg, dofinansowanie w ramach Programu może wynieść do 33% wydatków kwalifikowanych zadania, z zastrzeżeniem pkt 3.

3. Dofinansowanie może wynieść do 50% wydatków kwalifikowanych w przypadku gdy zadanie inwestycyjne realizowane jest przez powiat (z wyłączeniem gmin na prawach powiatu) o wskaźniku P nie przekraczającym 75% wskaźnika Pp, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem pkt 4.

4. Dofinansowanie może wynieść do 70% wydatków kwalifikowanych w przypadku realizacji zadania inwestycyjnego:

1) z zakresu budowy pełnowymiarowej sali gimnastycznej 7  w gminie, na terenie której nie istnieje taki obiekt. Fakt nieposiadania przez gminę pełnowymiarowej sali gimnastycznej wnioskodawca potwierdza w formie pisemnego oświadczenia;

2) realizowanego w gminach o wskaźniku G nie przekraczającym 40 % wskaźnika Gg.

5. Dofinansowanie może wynieść do 80% wydatków kwalifikowanych w przypadku realizacji zadania inwestycyjnego dotyczącego obiektu sportowego uszkodzonego lub zniszczonego w wyniku działania żywiołu, zlokalizowanego w miejscowości ujętej w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1067).

6. Niezależnie od maksymalnej procentowej wysokości dofinansowania pojedynczego zadania inwestycyjnego obowiązują również ograniczenia kwotowe (mln zł), zgodnie z wartościami ujętymi w poniższej tabeli.

Maksymalna wysokość dofinansowania dla poszczególnych wariantów procentowego udziału dofinansowania w wydatkach kwalifikowanych wg. wskaźnika G lub P lub dla pierwszej pełnowymiarowej sali gimnastycznej w gminie (w mln zł)
33%50%70%
Typ

obiektu

Sala sportowa lub pływalnia2,53,54
Pozostałe zadania11,52

7. W przypadku gdy zakres zadania dotyczy większej ilości odrębnych obiektów/kompleksów 8  wysokość dofinansowania oblicza się dla tych obiektów oddzielnie 9 . Tak obliczona łączna wartość dofinansowania nie może przekroczyć kwoty 4 mln zł.

8. Minimalna wartość wydatków kwalifikowanych ujętych we wniosku wynosi 600 tys. zł.

V. 

TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

1. Wniosek inwestycyjny należy złożyć w okresie od 1 marca do 31 marca 2017 r. (dla wniosków przesyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego).

2. Minister może ogłosić dodatkowy termin naboru wniosków inwestycyjnych.

3. Wniosek inwestycyjny składa się do Ministerstwa za pomocą systemu elektronicznego AMODIT, dostępnego na stronie internetowej pod adresem:

https://wnioski.msit.gov.pl/

4. Wypełniony formularz elektroniczny wniosku inwestycyjnego należy przesłać do Ministerstwa w systemie AMODIT, a po wysłaniu formularza, należy go wydrukować, podpisać i przesłać/złożyć wraz z załącznikami na adres:

Ministerstwo Sportu i Turystyki

Departament Infrastruktury Sportowej

ul. Senatorska 14

00-082 Warszawa

5. Wymogi formalne wniosku inwestycyjnego określa § 9 rozporządzenia.

6. Do wniosku inwestycyjnego należy załączyć:

1) dokumenty potwierdzające umocowanie osób składających wniosek inwestycyjny do działania w imieniu wnioskodawcy (o ile dotyczy);

2) dokumenty potwierdzające przygotowanie zadania inwestycyjnego do realizacji:

a) ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, jeżeli jej uzyskanie jest wymagane odrębnymi przepisami dla zakresu zadania inwestycyjnego objętego wnioskiem inwestycyjnym lub zgłoszenie budowy we właściwym organie administracji architektoniczno-budowlanej z zaświadczeniem o braku sprzeciwu wydanym przez ww. organ. Decyzja o pozwoleniu na budowę musi być ostateczna przed upływem terminu składania wniosków. W przypadku zadań realizowanych na tzw. zgłoszenie stosowne zaświadczenie o braku wniesienia sprzeciwu musi być również wystawione przed upływem terminu składania wniosków. Dokumenty opatrzone datą późniejszą nie będą akceptowane,

b) podstawowe elementy dokumentacji technicznej (plan zagospodarowania terenu, główne rzuty poziome i przekroje, opis techniczny przedsięwzięcia lub ewentualnie inne niezbędne szkice i rysunki umożliwiające analizę poprawności przyjętych rozwiązań projektowych, w szczególności dotyczy to boisk oraz urządzeń lekkoatletycznych - dla których wskazane jest dołączenie do wniosków podstawowych rysunków dokumentacji wykonawczej),

c) zbiorcze zestawienie kosztów oraz harmonogram rzeczowo - finansowy zadania inwestycyjnego,

d) dokumentacja zdjęciowa na nośniku elektronicznym, obrazująca stan istniejącego obiektu w przypadku zadań polegających na modernizacji;

3) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (w przypadku umowy dzierżawy należy dołączyć kopię stosownej umowy, która musi obowiązywać na okres nie krótszy niż 10 lat od dnia złożenia wniosku);

4) dokumenty potwierdzające posiadanie lub zapewnienie otrzymania przez wnioskodawcę środków finansowych, innych niż dofinansowanie, w wysokości umożliwiającej zrealizowanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym we wniosku inwestycyjnym tj. w szczególności:

a) pisemne oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych na finansowanie zadania inwestycyjnego 10 ,

b) umowa zawarta przez wnioskodawcę z bankiem lub pożyczkodawcą, bądź też wydane przez nie dokumenty potwierdzające zapewnienie udzielenia kredytu lub pożyczki,

c) dokumenty potwierdzające przyznanie dofinansowania (dotacji) z innych źródeł albo zapewnienia ich przyznania;

5) w przypadku wnioskodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych dodatkowo należy złożyć:

a) dokument potwierdzający ustanowienie zabezpieczenia roszczeń w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonywania umowy o dofinansowanie, do wysokości otrzymanego dofinansowania, wraz z odsetkami,

b) statut, umowę lub akt założycielski przewidziany dla prowadzenia działalności wnioskodawcy,

c) aktualny odpis lub wydruk komputerowy z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie bądź informację sporządzoną na podstawie ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy, wraz z oświadczeniem potwierdzającym zgodność i aktualność danych zawartych w powyższym dokumencie rejestracyjnym na dzień składania wniosku inwestycyjnego;

d)

6) projekt regulaminu korzystania z obiektu sportowego, którego dotyczy zadanie inwestycyjne uwzględniający sposób i warunki jego udostępniania;

7) dokumenty dotyczące oceny lokalizacyjno-sportowej:

a) opis działalności sportu szkolnego (uprawiane sporty, liczebność grup sportowych, podmioty organizujące zajęcia sportowe, sukcesy sportowe),

b) wyszczególnienie liczby uczniów w szkole,

c) opis istniejącej bazy sportowej w szkole oraz bazy wykorzystywanej (poza daną szkołą),

d) wyszczególnienie innych szkół, których uczniowie znajdą się w zasięgu oddziaływania obiektu (będą potencjalnie z niego korzystać), należy wskazać odległość i liczbę uczniów);

8) zarchiwizowana elektronicznie pełna dokumentacja wniosku (nośnik: CD/DVD, wyklucza się pen-drive).

Należy dołączać do wniosku tylko dokumenty niezbędne, zgodnie z wymogami przedstawionymi powyżej. Niepożądana jest praktyka wielu wnioskodawców polegająca na przesyłaniu pełnych uchwał budżetowych, statutów gminnych, wzorów legitymacji radnego, zapisów nutowych hymnu gminy, wszelkich monografii i opracowań nie dotyczących wprost specyfiki wnioskowanego zadania inwestycyjnego. Wyżej wymienione dokumenty bardzo często pogarszają przejrzystość dokumentacji, a to z kolei wpływa ujemnie na ocenę danego wniosku (przejrzystość wniosku jest punktowanym elementem jego oceny).

Nie należy dołączać również całej dokumentacji wykonawczej, czy innych niewymaganych dokumentów bądź załączników. Wymagane są tylko rzuty i przekroje pozwalające na weryfikację poszczególnych wymiarów, podstawowych technologii etc. Zbędne są szczegółowe projekty wykonawcze poszczególnych branż instalacyjnych.

W przypadku przedstawiania informacji o działalności sportowej należy skupić się na 5 - 10 największych osiągnięciach sportowych, nie należy przedstawiać wszystkich obecnych i historycznych osiągnięć.

Zaleca się przekazywanie dokumentacji w segregatorze, co również zwiększa przejrzystość wniosku (element punktowany w procesie oceny).

VI. 

TERMIN I KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW INWESTYCYJNYCH

1. Przewidywany okres oceny wniosków przez Ministerstwo to 3 miesiące od upływu terminu naboru.

2. Ocena dokonywana w Ministerstwie dzieli się na formalną oraz merytoryczną. Ocena merytoryczna dzieli się na sportowo-lokalizacyjną, ekonomiczną i techniczno-funkcjonalną.

3. W przypadku stwierdzenia we wniosku inwestycyjnym braków formalnych lub błędów, Ministerstwo wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia bądź korekty wniosku inwestycyjnego, określając termin ich dokonania. Podstawowym kanałem przekazywania uwag jest adres mailowy osoby odpowiedzialnej za kontakt wskazany przez wnioskodawcę we wniosku.

4. Pod względem merytorycznym oceniane są jedynie kompletne wnioski inwestycyjne, tzn. takie, które spełniają formalne wymogi określone w rozporządzeniu oraz niniejszym Programie.

5. Przy ocenie wniosku inwestycyjnego pod kątem merytorycznym brane są pod uwagę następujące kryteria:

1) Kryteria oceny sportowo - lokalizacyjnej:

a) sukcesy sportu szkolnego (medale, puchary, rekordy, etc.),

b) instytucjonalizacja (kluby sportowe, sekcje, klasy sportowe),

c) kadry (trenerzy, instruktorzy, kwalifikacje nauczycieli w-f),

d) zakres oddziaływania (liczba osób włączonych w zajęcia, szerokość oferty - jakie sporty),

e) wielkość populacji szkoły (liczba uczniów),

f) szkoły będące w zasięgu oddziaływania zadania (odległość i liczba uczniów);

2) Kryteria oceny techniczno-funkcjonalnej:

a) możliwość realizacji zajęć wychowania fizycznego w układzie całorocznym (preferencje dla sal gimnastycznych i hal sportowych),

b) w przypadku obiektów modernizowanych brane będą pod uwagę:

- wzrost funkcjonalności sportowej obiektu po modernizacji,

- nieodzowność modernizacji - stan obiektu;

3) Kryteria oceny ekonomicznej:

a) ocena sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy/otoczenia wnioskodawcy (wysokość wskaźnika G 11 ),

b) częstotliwość korzystania ze środków Funduszu w ostatnich 5 latach.

4) Kryteria opcjonalnie, stosowane wyjątkowo w przypadku szczególnie wyróżniających się pozytywnie lub negatywnie wniosków (łącznie do uzyskania do 10 pkt):

a) punkty dodatnie - w szczególności w takich kategoriach jak sposób i zakres konsultacji zadania, forma zarządzania obiektem, zakres udostępniania obiektu, wyjątkowe walory techniczno-funkcjonalne obiektu, projakościowy i zobiektywizowany sposób doboru pozacenowych kryteriów wyboru oferty, unikalny w skali kraju walor sportowy obiektu;

b) punkty ujemne - za rażącą nierównowagę w ujęciu koszt inwestycji/efekt sportowy, za opis przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, inne istotne błędy w dokumentacji projektowej, w tym deficyty funkcjonalne.

5) Przejrzystość i czytelność przedkładanej dokumentacji.

VII. 

ZAKRES I RODZAJE WYDATKÓW KWALIFIKOWANYCH

1. Dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego może zostać przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków kwalifikowanych, to jest wydatków faktycznie poniesionych, w zakresie wskazanym w § 7 rozporządzenia.

Wydatki kwalifikowane

2. Wydatki kwalifikowane stanowią wydatki dotyczące elementów zadania inwestycyjnego związanych z funkcją sportową obiektu i niezbędne do poniesienia w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, w tym przyłącza, piłkochwyty i bezpośrednie ogrodzenie boiska, monitoring obiektu, automatyka, systemy sterujące, oświetlenie areny sportowej, stojaki i wiaty rowerowe.

3. W przypadku zadania o funkcjach mieszanych, np. sportowo-dydaktycznych lub sportowo- widowiskowych dofinansowanie objąć może wyłącznie elementy obiektu dotyczące jego funkcji sportowej.

4. W wydatkach kwalifikowanych mogą być uwzględnione koszty wykonania elementów dodatkowych, takich jak drogi technologiczne i pożarowe wraz z ich oświetleniem, parkingi, zagospodarowanie terenu w tym jego ogrodzenie oraz inne elementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania obiektu sportowego w wysokości do 10% wydatków kwalifikowanych zadania inwestycyjnego i o wartości nie większej niż 300.000 zł (w przypadku wniosków przewidujących realizację większej ilości zadań, limit procentowy 10% obliczany jest dla każdego zadania odrębnie).

5. W wydatkach kwalifikowanych mogą być uwzględnione należące do kategorii wymienionej w § 7 pkt 2 rozporządzenia koszty ruchomego wyposażenia sportowego oraz koszty wyposażenia służącego do utrzymania obiektu w wysokości nieprzekraczającej 40% łącznych wydatków kwalifikowanych ujętych we wniosku 12 . W szczególności uwzględnione mogą być koszty następującego wyposażenia sportowego: atlasów, ergometrów, specjalistycznych materaców, sztang, rowerów stacjonarnych, bieżni ruchomych, stepperów, trenażerów, oraz sprzętu do utrzymania obiektu tj. rolba lub odkurzacz basenowy, z zastrzeżeniem pkt. 6.

6. Kwalifikowane są wydatki dotyczące zakupu sprzętu do utrzymania sportowej funkcjonalności obiektu tj. rolba, odkurzacz basenowy czy sprzęt do pielęgnacji boisk, jednak wniosek musi zawierać stosowną analizę potwierdzającą korzyści ekonomiczne wynikające z zakupu urządzeń w stosunku do rozwiązania alternatywnego, jakim jest zakup danej usługi. Przedmiotowa analiza poza kosztem zakupu sprzętu musi uwzględniać również wydatki dotyczące wynagrodzeń dedykowanego personelu wraz z kosztem specjalistycznych szkoleń.

7. Do wydatków kwalifikowanych dotyczących obsługi inwestorskiej zalicza się również czynności wspierające w zakresie odbioru obiektów - w tym tzw. badania obiektowe (np. wymienione w normie PN-EN 14877:2014), w łącznej kwocie do 30 tys. zł.

8. Dofinansowane ze środków Funduszu mogą być tylko te wydatki, które będą poniesione nie wcześniej niż od 1 stycznia 2017 roku. Wcześniejsze wydatki są wliczane do kwalifikowanych, jednak nie mogą być opłacone ze środków Funduszu.

Wydatki niekwalifikowane

1.Niekwalifikowane są wszelkie wydatki związane z pozyskaniem działki budowlanej, w tym w szczególności:

* koszt zakupu i podziału nieruchomości gruntowej,

* koszt wykupu obiektów znajdujących się na nieruchomości gruntowej,

* koszt dzierżawy terenów i obiektów na okres budowy,

* koszt przekwaterowania użytkowników obiektów z zakupionej nieruchomości,

* koszty budownictwa zastępcze dla przekwaterowanych użytkowników.

2.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące uzbrojenia terenu poza granicami opracowania wg projektu zagospodarowania terenu:

* przyłącza wod-kan,

* przyłącza c.o.,

* przyłącza elektryczne,

* inne.

3.Niekwalifikowane są wydatki związane z pomieszczeniami niezwiązanymi ze sportem np.:

* pomieszczenia dydaktyczne, biblioteki, czytelnie, świetlice oraz inne pomieszczenia niezwiązane z funkcją sportową obiektu, pomieszczenia noclegowe, internatowe,

* pomieszczenia wraz z zapleczem przewidziane na prowadzenie działalności gastronomicznej, handlowej, usługowej (np. restauracje, kawiarnie, bary, sklepy),

* pomieszczenia dla solarium,

4.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące następujących obiektów pomocniczych:

* obiekty małej architektury takie jak pomniki, altany i fontanny,

* obiekty pomocnicze kubaturowe niezwiązane z funkcją sportową obiektu,

* obiekty pomocnicze inżynieryjne np. drogi dojazdowe poza granicami opracowania.

5.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące urządzeń ruchomych takich jak:

* urządzenia komputerowe,

* urządzenia sekretarskie,

* urządzenia audiowizualne,

* meble,

o ile nie są związane z funkcją sportową obiektu (np. zapleczem szatniowo-sanitarnym).

6.Niekwalifikowane są wydatki dotyczące drobnego sprzętu ruchomego tj. piłki, ciężarki, rakiety, rakietki, szarfy, lotki itp.
7.Niekwalifikowane są również wydatki dotyczące:

* kosztów kredytów inwestycyjnych, obsługa rachunków,

* kosztów serwisu obiektu,

* jak również ewentualne koszty zaplanowanej rezerwy.

9. Ponadto nie są kwalifikowane wydatki dotyczące widowni, w tym trybuny, ich zadaszenie oraz siedziska. Wyjątkiem są trybuny stanowiące element konstrukcyjny zaplecza, jednak wysokość wydatków kwalifikowanych jest wyliczana wskaźnikowo jako iloczyn powstałej powierzchni użytkowej oraz przyjętej średniej ceny m2 (w oparciu o wyliczenia własne Ministerstwa)

10. Wysokość wydatków niekwalifikowanych wg tabeli wydatki niekwalifikowane pkt 3 obliczana jest co do zasady na podstawie ceny 1m2 powierzchni użytkowej obliczonej na podstawie kosztu całkowitego całego obiektu.

11. Szczegółowe uregulowanie niniejszego zagadnienia znajduje się we wzorze umowy, będącej załącznikiem do niniejszego Programu.

VIII. 

TERMINY REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

1. Planowany harmonogram realizacji zadania inwestycyjnego musi przewidywać rozpoczęcie zadania nie później niż w 2018 r.

2. Dofinansowaniem objęte mogą być jedynie zadania inwestycyjne planowane do realizacji lub realizowane według stanu na dzień składania wniosku inwestycyjnego. Nie ma możliwości uzyskania dofinansowania na zakończone zadanie inwestycyjne.

Za termin zakończenia zadania inwestycyjnego uznaje się datę uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu sportowego, a jeśli nie jest wymagana, to datę odbioru końcowego tego obiektu sportowego.

W przypadku uzyskania decyzji o częściowym pozwoleniu na użytkowanie, zadanie inwestycyjne traktuje się za zakończone w zakresie, o jakim mowa w tej decyzji.

3. Planując wykonywanie robót, w szczególności nawierzchni syntetycznych, należy wziąć pod uwagę zalecenia dotyczące warunków prowadzenia robót, określonych przez producentów, w szczególności w zakresie dotyczącym minimalnej temperatury oraz dopuszczalnego poziomu wilgotności powietrza.

IX. 

WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ INWESTYCYJNYCH

Umowa o dofinansowanie

1. Pozytywna ocena wniosku inwestycyjnego dokonana przez powołany przez Ministra Zespół ds. oceny wniosków o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków Funduszu i zatwierdzona przez Ministra, jest podstawą do sporządzenia umowy o dofinansowanie.

Ministerstwo wysyła do wnioskodawcy 3 egzemplarze umowy o dofinansowanie.

Wnioskodawca uzupełnia w umowie brakujące informacje oraz podpisuje wszystkie egzemplarze, po czym odsyła je do Ministerstwa.

2. Dniem zawarcia umowy o dofinansowanie jest dzień jej podpisania przez Ministra.

3. Jeden egzemplarz umowy jest odsyłany do wnioskodawcy.

4. Umowa o dofinansowanie określa szczegółowo tryb i warunki przekazywania i rozliczania dofinansowania oraz zasady realizacji zadania inwestycyjnego, w tym:

1) obowiązki wnioskodawcy;

2) sposób i warunki przekazania dofinansowania;

3) zasady dotyczące wykorzystania dofinansowania;

4) sposób rozliczenia dofinansowania;

5) zwroty dofinansowania;

6) zasady dotyczące informacji i promocji;

7) monitoring realizacji zadania inwestycyjnego w tym obowiązki sprawozdawcze;

8) zasady kontroli realizacji zadania inwestycyjnego;

9) zasady dotyczące trwałości zadania inwestycyjnego.

5. Wzór umowy o dofinansowanie zadania inwestycyjnego stanowi załącznik nr 2 do Programu.

X. 

UWAGI KOŃCOWE

1. W przypadku wątpliwości w rozumieniu/stosowaniu niniejszego Programu należy kontaktować się z pracownikami Departamentu Infrastruktury Sportowej w Ministerstwie.

2. Wszelkie odstępstwa od zapisów niniejszego Programu wymagają pisemnej zgody Ministra.

3. Ostateczna interpretacja niniejszego Programu należy do wyłącznej kompetencji Ministra.

ZAŁĄCZNIKI (do pobrania ze strony http://www.msport.gov.pl/infrastruktura):

- Zał. nr 1 - Budowa i przebudowa zewnętrznych obiektów lekkoatletycznych. Wytyczne dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej

- Zał. nr 2 - wzór umowy o dofinansowanie

1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. 2015 poz. 1911),
2 System Informacji Oświatowej, statystyki GUS, wystąpienia pokontrolne NIK.
3 W tym na dofinansowanie kontynuowanych zadań inwestycyjnych wydatkowane będzie ok. 35 mln zł. Przedmiotowe kwoty dotyczą jedynie transzy na 2017 r. a nie pełnej alokacji środków angażowanych najczęściej w zadania wieloletnie.
4 Przez pełnowymiarową salę gimnastyczną rozumie się obiekt posiadający pomieszczenie jednoprzestrzenne o następujących gabarytach:

- wymiarach poziomego rzutu budowlanego ograniczonego elementami ścian, słupów lub innych stałych przeszkód konstrukcji bądź wyposażenia stałego niebędącego wyposażeniem sportowym: nie mniejszych niż 12,0 x 24,0 m,

- wysokości pomieszczenia w najniższym jego punkcie nie mniejszej niż 6,0 m - liczonej od wykończonej płaszczyzny posadzki do najniższego elementu konstrukcji dachu, stropu, sufitu podwieszonego lub innego elementu wyposażenia stałego, niebędącego wyposażeniem sportowym.

5 Przez halę sportową rozumie się obiekt posiadający pomieszczenie jednoprzestrzenne o następujących gabarytach:

- wymiarach poziomego rzutu budowlanego ograniczonego elementami ścian, słupów lub innych stałych przeszkód konstrukcji bądź wyposażenia stałego niebędącego wyposażeniem sportowym: nie mniejszych niż 19,0 x 36,0 m, co umożliwia rozgrywki piłki siatkowej, koszykówki, tenisa itp., z zachowaniem regulacji umożliwiających przeprowadzenie rozgrywek sportowych rangi mistrzowskiej lub ogólnopolskiej,

- wysokości pomieszczenia w najniższym jego punkcie nie mniejszej niż 7,0 m - liczonej od wykończonej płaszczyzny posadzki do najniższego elementu konstrukcji dachu, stropu, sufitu podwieszonego lub innego elementu wyposażenia stałego, niebędącego wyposażeniem sportowym.

6 Konsultacje z MSiT pozwolą wnioskodawcy uniknąć istotnych błędów projektowych, które dość często powodują negatywną ocenę wniosku.
7 Zarówno w wariancie podstawowym (12x24m), jak i sportowym (20x40m).
8 Takim odrębnym obiektem/kompleksem jest np. stadion (a nie osobno boisko, zaplecze, oświetlenie, ogrodzenie, itd.) lub pływalnia (a nie osobno niecka oraz instalacje itd.)
9 PRZYKŁADY wyliczenia wysokości podstawy dofinansowania oraz dofinansowania:

1) Wniosek gminy o wskaźniku G=1000zł obejmuje modernizację pływalni za 8 mln zł oraz przebudowę boiska za 2 mln zł. Prawdopodobna wysokość dofinansowania wyniesie: 3,5 mln zł na pływalnię (limit PLN na taki obiekt przy takim G gminy) i 1 mln zł na boisko (czyli 50%). Razem 4,5 mln zł FRKF, obniżone finalnie do 4 mln zł - limitu wysokości dotacji w ramach 1 umowy.

2) Wniosek gminy o wskaźniku G=1500zł obejmuje: budowę hali o wartości 6 mln zł, budowę boiska z oświetleniem i zapleczem o wartości 3,5 mln zł, zakup wyposażenia siłowni o wartości 0,5 mln zł. Prawdopodobna wysokość podstawy dofinansowania wyniesie: 2 mln zł hala (limit 33%), 1 mln zł na boisko (limit PLN na taki obiekt), 0,16 mln zł wyposażenie siłowni (czyli 33%). Razem 3,16 mln zł.

10 Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania należy potwierdzić złożone oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych, przedkładając stosowne dokumenty.
11 Wskaźnik G dochodów podatkowych gminy, w której zlokalizowane jest zadanie inwestycyjne.
12 Za wyjątkiem wyposażenia wskazanego w pkt 6 tabeli: Wydatki niekwalifikowane.