1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. 2015 poz. 1911).
2 W okresie trwałości zadania inwestycyjnego (10 lat) Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić, aby powstałe w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego obiekty sportowe miały charakter ogólnodostępny i aby dostęp do nich był nieodpłatny. Ogólnodostępność i nieodpłatność nie wyklucza możliwości okresowego ograniczenia dostępu do obiektu bądź wprowadzenia opłat na czas konieczny do organizacji niektórych treningów specjalistycznych i zgrupowań, a także zawodów. Jakiekolwiek odstępstwa od tych zasad możliwe są jedynie ze szczególnie uzasadnionych względów.
3 International Association of Athletics Federations, IAAF (pol. Międzynarodowe Stowarzyszenie Federacji Lekkoatletycznych).
4 Polski Związek Lekkiej Atletyki.
5 W tym na dofinansowanie kontynuowanych zadań inwestycyjnych.
6 Opis procedury certyfikacji znajduje się na stronie internetowej PZLA, w zakładce Związek - Komisje -Komisja Obiektów i Urządzeń.
7 Akceptacja wniosku z niepełnym/zmodyfikowanym zakresem obligatoryjnym jest możliwa, jednak wniosek taki może zostać oceniony na niższym poziomie, możliwe jest też obniżenie maksymalnych wskaźników pomocy. Poszczególne odstępstwa wymagają stosownego uzasadnienia (o dowolnej naturze - techniczno-funkcjonalne/lokalizacyjne/sportowe/ ekonomiczne).
9 Ibidem.
10 Ibidem.
11 Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania należy potwierdzić złożone oświadczenie o zabezpieczeniu środków własnych, przedkładając stosowne dokumenty.
12 Wskaźnik G dochodów podatkowych gminy, w której zlokalizowane jest zadanie inwestycyjne.
13 Defaworyzowane będą lokalizacje w odległości (drogowej] mniejszej niż 20 km do najbliższego obiektu certyfikowanego (nie dotyczy siedziby powiatu],
14 Wskaźnik G dochodów podatkowych gminy, w której zlokalizowane jest zadanie inwestycyjne.
15 Za wyjątkiem wyposażenia wskazanego w pkt 6 tabeli: Wydatki niekwalifikowane.
16 Do wysokości wynikającej z cennika PZLA.
17 Dodatkowo zaleca się, aby zastosowane nawierzchnie posiadały wyniki badań potwierdzające trwałość wyrobu na działanie mrozu (mrozoodporność).
18 Przedmiotowy atest stanowi odniesienie deklarowanych przez producenta parametrów w stosunku do dopuszczalnych poziomów toksyczności. Z uwagi na niezwykle istotny element jakim jest bezpieczeństwo chemiczne (toksykologiczne) użytkowników (zwłaszcza dzieci i młodzieży), Instytut Techniki Budowlanej w Warszawie (ITB) zaleca odwołanie się do wymagań określonych w normie niemieckiej DIN-6:2014-12 Tereny sportowe - Cześć 6: Nawierzchnie syntetyczne (badanie pierwiastków śladowych). Opisana w niej metodyka badań jest od 1993 r. stosowana w Niemczech do oceny różnego typu nawierzchni sportowych. Aktualna wersja z grudnia 2014 r. obejmuje oznaczenie następujących podstawowych parametrów nawierzchni mających wpływ na środowisko:zawartość metali ciężkich, ogólny węgiel organiczny (TOC), zawartość adsorbowanych związków chlorowcoorganicznych (AOX), wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), chloroparafin oraz ftalanów.
Jednocześnie ITB, ze względu na możliwość negatywnego oddziaływania na zdrowie, uznaje za celowe postawienie ograniczeń w stosowaniu wyrobów (nawierzchni) zawierających substancje zakwalifikowane jako kancerogenne kategorii 1a lub 1b zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji pakowania substancji i mieszanin (CLP), Ograniczenia powinny dotyczyć także substancji trwałych, wykazujących bardzo dużą zdolność do bioakumulacji vPvB) zgodnie z kryteriami zawartymi w załączniku XIII rozporządzenia nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) lub znajdujących się na Liście Kandydackiej Europejskiej Agencji Chemikaliów do włączenia do załącznika XIV rozporządzenia REACH.
19 W przypadku zastosowania, jako podbudowy, warstwy stabilizującej żwirowo-gumowej typu ET, ITB zaleca wykonywanie badań amortyzacji i ugięcia pionowego wykonanych nawierzchni (na zgodność z normą PN-EN 14877), Jednocześnie ITB podkreśla, że w przypadku zastosowania jako podbudowy warstwy stabilizującej żwirowo-gumowej, nie będzie możliwa weryfikacja grubości zainstalowanej na niej nawierzchni syntetycznej.
20 Podbudowa z kruszywa w przypadku bieżni lekkoatletycznych jest najmniej polecana z uwagi na dużą trudność w uzyskaniu nawierzchni o jednolitej grubości (co może implikować kontuzjogenność nawierzchni - szczególnie w przypadku biegania w "kolcach").
21 Koszty badań są wydatkiem kwalifikowanym.
22 Zaleca się dodatkowo korzystanie z opracowania ITB "Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych".
23
24 Dodatkowo zaleca się, aby zastosowane nawierzchnie legitymowały się wynikami badań potwierdzającymi trwałość wyrobu na działanie mrozu ("mrozoodporność").
25 Por. przypis nr 2.
26 Koszty badań są wydatkiem kwalifikowanym.
27 Zaleca się dodatkowo korzystanie ze stosownego opracowania ITB "Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych".