Ogłoszenie otwartego konkursu na dofinansowanie w 2020 r. organizacji zajęć sportowych dla uczniów w ramach zadania "Sport dla Wszystkich" działania "Upowszechnianie sportu dzieci i młodzieży".
Dz.Urz.MSiT.2019.60
Akt utracił mocDECYZJA Nr 38
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 24 października 2019 r.
w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu na dofinansowanie w 2020 r. organizacji zajęć sportowych dla uczniów w ramach zadania "Sport dla Wszystkich" działania "Upowszechnianie sportu dzieci i młodzieży"
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
OTWARTY KONKURS na dofinansowanie w 2020 r. organizacji zajęć sportowych dla uczniów realizowanych w ramach zadania "Sport dla Wszystkich"; działania "Upowszechnianie sportu dzieci i młodzieży" finansowanych ze środków Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów (FZSdU)
OTWARTY KONKURS na dofinansowanie w 2020 r. organizacji zajęć sportowych dla uczniów realizowanych w ramach zadania "Sport dla Wszystkich"; działania "Upowszechnianie sportu dzieci i młodzieży" finansowanych ze środków Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów (FZSdU)
Na realizację zajęć sportowych dla uczniów przeznaczono kwoty w wysokości:
* w 2018 r. - 28,86 mln zł,
* w 2019 r. - 28,86 mln zł.
Środki Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w wysokości 28,86 mln zł przeznacza się w 2020 r., na dofinansowanie realizacji trzech zadań:
zadanie nr 1 - zajęcia sportowe dla uczniów, ukierunkowane na upowszechnianie sportów zimowych - łączna kwota dofinansowania - 4,61 min zł,
zadanie nr 2 - zajęcia sportowe dla uczniów organizowane w ramach Programu powszechnej nauki pływania "Umiem pływać" - łączna kwota dofinansowania - 19,25 mln zł,
zadanie nr 3 - zajęcia sportowe dla uczniów z elementami gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej - łączna kwota dofinansowania - 5 mln zł.
Środki Funduszu przeznacza się wyłącznie na dofinansowanie zajęć sportowych dla uczniów oraz na zadania określone w przepisach o zdrowiu publicznym w zakresie aktywności fizycznej, prowadzonych przez:
Wnioski składane w ramach niniejszego konkursu mogą dotyczyć wyłącznie zadań wymienionych w pkt 1, z uwzględnieniem terminów realizacji określonych w pkt 4.
Przedsięwzięcia realizowane w ramach przedmiotowego konkursu muszą mieć charakter niekomercyjny - nie mogą zakładać osiągnięcia dochodu. Przy realizacji zadań określonych w konkursie, nie przewiduje się pobierania jakichkolwiek opłat od uczestników zajęć sportowych. Wnioskodawca może aplikować w konkursie o dofinansowanie w ramach każdego z wyżej wymienionych zadań.
Zajęcia prowadzone w sportach zimowych mają na celu aktywizację fizyczną dzieci i młodzieży szkolnej, profilaktykę wad postawy, nadwagi i otyłości i skierowane są do uczniów wszystkich typów szkół. Rekomendowane jest prowadzenie zajęć w miejscu zamieszkania lub nauki. Podmioty wnioskujące o dofinansowanie zadania, muszą przedstawić szczegółowe informacje dot. posiadania lub zapewnienia dostępu do odpowiedniej infrastruktury sportowej (np. trasy narciarskie, wyciągi, lodowiska, itp.). Projekty powinny zawierać alternatywny lub uzupełniający program zajęć sportowych, które będą mogły być realizowane w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych do uprawiania sportów zimowych (np. gry zespołowe, sporty halowe, itp.).
Ubiegając się o dofinansowanie realizacji zadania nr 2 należy uwzględnić w kalkulacji kosztów dwa zaproponowane przez MSiT warianty dofinansowania ze środków FZSdU:
Minister Sportu i Turystyki zastrzega sobie prawo dokonania ewentualnych zmian lub modyfikacji proponowanego powyżej schematu organizacji i dofinansowania programu ze środków FZSdU.
We wniosku należy podać szczegółowe informacje dotyczące liczby osób, dla których przewidziano dofinansowanie z uwzględnieniem wariantu nr 1 lub nr 2. Proponowana liczba uczestników zajęć powinna być proporcjonalna do wnioskowanej kwoty dofinansowania z uwzględnieniem podanych powyżej kwot określonych jako dofinansowanie dla jednego uczestnika całego cyklu zajęć nauki pływania.
Ubiegając się o dofinansowanie realizacji zadania nr 3 należy uwzględnić w kalkulacji kosztów wskazaną poniżej zasadę odnoszącą się do wykorzystania środków z dotacji:
Rekomendowane jest prowadzenie zajęć z uwzględnieniem stosownej systematyki (od 1 do 3 razy w tygodniu), pozwalającej na osiągnięcie pożądanych efektów realizacyjnych.
Dofinansowanie w ramach zadań nr 1-3 może być przyznane do wysokości:
Ponadto ustala się, że:
Przyznane w ramach dofinansowania środki mogą być przeznaczone w szczególności na:
W ramach dofinansowania można pokryć koszty obsługi zadania, w łącznej wysokości nie większej niż 5% sumy kosztów bezpośrednich ze środków MSiT z przeznaczeniem na:
Zajęcia sportowe dofinansowane w ramach przedmiotowego konkursu powinny być organizowane i prowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia, zgodnie z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym.
Szczegółowe warunki realizacji, dofinansowania i rozliczania zadania, będą uregulowane w umowach zawartych, pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki, a wyłonionymi w ramach niniejszego konkursu podmiotami.
Wnioskodawcy, którzy otrzymają dofinansowanie, zobowiązani są wykonywać powierzone im zadania zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa, w oparciu o zasady ustalone w umowie z Ministrem Sportu i Turystyki.
Zadania winny być realizowane z najwyższą starannością, przy czym, sformułowanie "najwyższa staranność" oznacza w szczególności: wykorzystanie przyznanych kwot zgodnie z przeznaczeniem, szczegółowo określonym w umowie oraz w terminie określonym jako termin obowiązywania umowy,
oszczędne i celowe wydatkowanie przyznanych środków finansowych oraz prawidłowe, rzetelne terminowe rozliczenie dotacji (sporządzanie sprawozdań finansowych i merytorycznych).
Wnioski rozpatrywane będą z uwzględnieniem następujących kryteriów:
Dofinansowaniem nie zostaną objęte wnioski przewidujące:
Ministerstwo Sportu i Turystyki, Departament Sportu dla Wszystkich,
ul. Senatorska 14, 00-082 Warszawa, z dopiskiem na kopercie:
"Zajęcia sportowe dla uczniów - 2020"
Wnioski wraz z załącznikami przesłane wyłącznie w wersji papierowej nie będą rozpatrywane; analogicznie, w przypadku przesłania wniosku wyłącznie w wersji elektronicznej. Dokumentacja przesłana w wersji papierowej musi być zgodna z wersją elektroniczną przesłaną w systemie AMODIT.
Oceny i wyboru wniosków dokonuje Departament Sportu dla Wszystkich, poprzez powołaną przez Ministra Sportu i Turystyki Komisję oceniającą, która przedstawia propozycje dofinansowania do ostatecznego rozstrzygnięcia przez Ministra Sportu i Turystyki.
W przypadku, gdy w ramach niniejszego konkursu, nie zostaną rozdysponowane wszystkie środki zaplanowane na realizację zadań w 2020 r., Minister Sportu i Turystyki może ogłosić dodatkowy nabór wniosków.
Od rozstrzygnięcia Ministra Sportu i Turystyki nie przysługuje odwołanie.
Wyniki konkursu zostaną przedstawione na stronie internetowej Ministerstwa Sportu Turystyki: www.msit.gov.pl/zakładka Sport Powszechny /Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Uwaga:
Uwaga: Wnioski przygotowane i złożone niezgodnie z opisaną powyżej procedurą nie będą rozpatrywane.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami tel.:
(22) 24 43 281, (22) 24 43 271, (22) 24 47 302.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PROGRAM POWSZECHNEJ NAUKI PŁYWANIA "UMIEM PŁYWAĆ"
PROGRAM POWSZECHNEJ NAUKI PŁYWANIA "UMIEM PŁYWAĆ"
I.
ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Główne cele programu:
Program powszechnej nauki pływania jest propozycją uczestnictwa w dodatkowych zajęciach sportowych dla uczniów, którzy chcą podejmować aktywność fizyczną poza obowiązkowymi zajęciami wychowania fizycznego. Program będzie kierowany do dzieci - uczniów klas I - III szkół podstawowych w całym kraju, bez selekcjonowania na mniej lub bardziej sprawnych czy uzdolnionych ruchowo uczniów.
Metodycznie zorganizowane i powszechnie dostępne zajęcia nauki pływania, będą również stanowić atrakcyjną propozycję zagospodarowania wolnego czasu uczniów, w kontekście profilaktyki zapobiegania zjawiskom patologii społecznych.
Upowszechnianie aktywności fizycznej, usportowienie dzieci, popularyzacja sportu, to bardzo istotne i skuteczne elementy procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. W pierwszych latach życia każdego dziecka kształtują się jego cechy psychomotoryczne, a rozpoczęcie szkolnej edukacji jest okresem, w którym procesy te są szczególnie intensywne. Potwierdzają to wyniki badań prezentowane w wielu naukowych publikacjach. Wychowanie fizyczne realizowane w ramach obowiązkowych zajęć szkolnych, nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dzieci i rozwijać w pełni ich różnorodnych sportowych zainteresowań. Jedną z dodatkowych form wzbogacających zakres aktywności i umiejętności ruchowych dzieci są pozalekcyjne i pozaszkolne zajęcia sportowe. Naturalna potrzeba ruchu, a także atrakcyjność sportowej rywalizacji powoduje, że dzieci chętnie uczestniczą w różnych formach zajęć pozalekcyjnych.
Zajęcia sportowe realizowane w ramach programu powszechnej nauki pływania to przede wszystkim nauka podstawowych umiejętności pływania, jak też możliwość rozwijania i podnoszenia sprawności fizycznej. Uczestnictwo w programie wpłynie także na zachęcenie do systematycznego uprawiania sportu oraz prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia.
Co istotne, pływanie postrzegane jest jako sport najbardziej wszechstronny i bezpieczny, doskonale wpływający na sprawność wszystkich układów anatomicznych człowieka, przyczyniając się do podnoszenia ogólnej wydolności organizmu. Mali pływacy mają lepszą koordynację ruchową, są bardziej sprawni, wykazują się większą odwagą od niepływających rówieśników. Ćwiczenia w wodzie i pływanie to również jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania i korygowania wad postawy.
Równie istotna jest kwestia zapobiegania wypadkom. Co roku w Polsce dochodzi do wielu wypadków nad wodą, czego skutkiem są utonięcia. Skutecznym działaniem zapobiegawczym jest posiadanie umiejętności pływania, a także świadomość zagrożeń, na jakie narażone są osoby korzystające z otwartych akwenów, na co autorzy programu zwracają szczególną uwagę.
II.
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
III.
WNIOSKODAWCY
WNIOSKODAWCY
IV.
OPIS PROGRAMU
OPIS PROGRAMU
Zgodnie z przepisami § 6 rozporządzenia udzielenie przez Ministra Sportu i Turystyki dofinansowania na realizację zajęć w ramach programu powszechnej nauki pływania "Umiem pływać", następuje w drodze otwartego konkursu, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia i może być przyznane do wysokości:
Ubiegając się o dofinansowanie realizacji zajęć należy uwzględnić w kalkulacji kosztów dwa zaproponowane przez Ministra Sportu i Turystyki warianty dofinansowania ze środków FZSdU:
Minister Sportu i Turystyki zastrzega sobie prawo dokonania ewentualnych zmian lub modyfikacji proponowanego powyżej schematu organizacji i dofinansowania programu ze środków FZSdU. Szczegółowe warunki realizacji, dofinansowania i rozliczania zadania, będą uregulowane w umowach zawartych pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki a wyłonionymi, w ramach powyżej opisanej procedury konkursowej, zleceniobiorcami.
V.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
VI.
KOSZTY REALIZACJI PROGRAMU
KOSZTY REALIZACJI PROGRAMU
Dopuszczalne jest ujęcie w kalkulacji kosztów nieodpłatnego udostępnienia obiektu sportowego (pływalnia) lub transportu/dojazdu uczestników zajęć, jako udział środków własnych lub pokrywanych z innych źródeł, pod warunkiem sporządzenia stosownej umowy użyczenia/udostępnienia dla celów zadania objętego konkursem, z określeniem stawki opłat, na podstawie aktualnie obowiązujących cen ww. usług.
W ramach przyznanej dotacji, ze środków FZSdU można pokryć koszty obsługi zadania w łącznej wysokości nie większej niż 5% sumy kosztów bezpośrednich ze środków MSiT, z przeznaczeniem na:
VII.
TRYB I WARUNKI UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE
TRYB I WARUNKI UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE
VIII.
PRIORYTETY i KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE WNIOSKÓW
PRIORYTETY i KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE WNIOSKÓW
Dofinansowaniem nie zostaną objęte wnioski przewidujące:
IX.
PROCEDURA OCENY ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW
PROCEDURA OCENY ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW
Ostatecznego rozstrzygnięcia konkursu dokona Minister Sportu i Turystyki, po zapoznaniu się z wynikami prac Komisji oceniającej powołanej do opiniowania wniosków konkursowych. Wyniki konkursu zostaną przedstawione na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki: www.msit.gov.pl; zakładka Sport Powszechny / Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów.
W przypadku, gdy w ramach ogłoszonego konkursu, nie zostaną rozdysponowane wszystkie środki zaplanowane na realizację programu w danym roku, Minister Sportu i Turystyki może ogłosić dodatkowy termin naboru wniosków.
X.
UMOWA O DOFINANSOWANIE, REALIZACJA, KONTROLA NAD REALIZACJĄ I ROZLICZENIE ZADANIA
UMOWA O DOFINANSOWANIE, REALIZACJA, KONTROLA NAD REALIZACJĄ I ROZLICZENIE ZADANIA
Nadzór nad realizowanym programem ze strony Ministra Sportu i Turystyki będzie sprawował Departament Sportu dla Wszystkich, który dokona również oceny realizacji programu oraz końcowego rozliczenia.
XI.
UWAGI KOŃCOWE
UWAGI KOŃCOWE
ZAŁĄCZNIK Nr 3
TREŚCI PROGRAMOWE
TREŚCI PROGRAMOWE
do wykorzystania przy realizacji zajęć w ramach projektu powszechnej nauki pływania "Umiem pływać".
Faza pierwsza (lekcje 1-5) | Faza druga (lekcje 6-10) | Faza trzecia (lekcje 11-15) | Faza czwarta (lekcje 16-20) | ||||
1. | Opanowanie podstawowych czynności w wodzie | 6. | Wykonywanie leżenia na piersiach i grzbiecie | 11 | Opanowanie ruchów napędowych kończyn dolnych do kraula na grzbiecie | 16 | Opanowanie pracy kończyn górnych do kraula na grzbiecie |
2. | Zanurzanie głowy do wody. | 7. | Wykonywanie leżenia na piersiach i grzbiecie | 12 | Opanowanie ruchów napędowych kończyn dolnych do kraula na grzbiecie | 17 | panowanie pracy kończyn górnych do kraula na grzbiecie |
3. | Otwieranie oczu pod wodą. | 8. | Wykonywanie prostych skoków | 13 | Elementy nurkowania w głąb. | 18 | Elementy nurkowania w dal i w głąb |
4. | Opanowanie wydechu do wody. | 9. | Opanowanie poślizgów na piersiach | 14 | Opanowanie ruchów napędowych kończyn dolnych do kraula na piersiach z poprawnym wydechem | 19 | Wykonywanie skoków do wody głębokiej |
5 | Ćwiczenia wypornościowe | 10 | Opanowanie poślizgów na piersiach | 15 | Opanowanie ruchów napędowych kończyn dolnych do kraula na piersiach z poprawnym wydechem | 20 | Gry i zabawy z wykorzystaniem poznanych elementów w formie festynu lub zawodów. |
Sprawdzian I na stopień RYBKA | Sprawdzian II na stopień FOKA | Sprawdzian III na stopień NUREK | Sprawdzian IV na stopień DELFINEK | ||||
1. | Wdech-bezdech- wydech w każdej fazie zaznaczenie - łączone 3-5 powtórzeń | 1. | Wykonanie poślizgu na piersiach i grzbiecie z zaznaczoną fazą szybowania - 5 sekund | 1. | Przepłynięcie odcinka 25 m samymi NN do kraula na grzbiecie i kraula na piersiach z wykorzystaniem sprzętu wypornościowego (deska, makaron) | 1. | Przepłynięcie dystansu 25 m kraulem na grzbiecie bez przyborów i przyrządów wypornościowych. |
2. | Wykonanie tzw. "meduzy" na piersiach i grzbiecie - 10 sekund | 2. | Skok do wody Wypłynięcie z asekuracją ułożenie ciała na plecach | 2. | Nurkowanie w głąb z wyłowieniem zabawki z dna pływalni do około 100-120 cm (można wykorzystywać żerdź pływacką) | 2. | Skok do wody głębokiej, wypłynięcie obrócenie się na plecy i dopłyniecie do wyznaczonego miejsca, wyłowienie zabawki z dna pływalni. |
Źródło - opracowanie Katarzyna Kucia-Czyszczoń, Alicja Stachura