Ochrona obiektów oraz organizacja służby ochrony w Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2011.14.49

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 października 2023 r.

DECYZJA Nr 208
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 2 grudnia 2011 r.
w sprawie ochrony obiektów oraz organizacji służby ochrony w Straży Granicznej

W związku z art. 9c ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.) ustala się, co następuje:
§  1. 
1. 
Decyzja określa:
1)
działania służące ochronie obiektów pozostających w zarządzie Straży Granicznej;
2)
osoby odpowiedzialne za realizację działań, o których mowa w pkt 1;
3)
organizację, zadania i sposób funkcjonowania służby ochrony w Straży Granicznej;
4)
dokumentację obowiązującą służbę ochrony.
2. 
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) 1
 jednostka organizacyjna Straży Granicznej - Wyższa Szkoła Straży Granicznej, komenda oddziału Straży Granicznej, ośrodek szkolenia Straży Granicznej i ośrodek Straży Granicznej;
2)
graniczna jednostka organizacyjna Straży Granicznej - placówka Straży Granicznej, grupa zamiejscowa placówki Straży Granicznej, dywizjon Straży Granicznej;
3)
obiekt - obiekt budowlany lub część obiektu budowlanego albo zespół obiektów budowlanych oraz wygrodzony (wydzielony) teren z infrastrukturą techniczną, zarządzany przez Straż Graniczną;
4)
ochrona fizyczna - zespół działań ochronnych podejmowanych przy użyciu określonej liczby wyznaczonych funkcjonariuszy i pracowników;
5) 2
 sekcja ochrony fizycznej - sekcję ochrony fizycznej wydziału ochrony informacji jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, Sekcję Koordynacji Działań i Ochrony Fizycznej Służb Morskich i Koordynacji Działań Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Świnoujściu Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Sekcję Koordynacji Działań i Ochrony Fizycznej Służb Morskich i Koordynacji Działań Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Sekcję Ochrony Fizycznej Wydziału Administracji i Ochrony Obiektów Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej;
6)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Straży Granicznej;
7)
pracownik - pracownika zatrudnionego w jednostce organizacyjnej Straży Granicznej, granicznej jednostce organizacyjnej Straży Granicznej lub komórce organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej, planowanego do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu;
8) 3
 pracownik ochrony - osobę wpisaną na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego i wykonującą zadania ochrony na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie usług ochrony osób i mienia;
9) 4
 wartownik - funkcjonariusza, wyznaczonego do pełnienia służby ochrony;
10) 5
 kierownik zmiany - funkcjonariusza, wyznaczonego do kierowania wartownikami i pracownikami, odpowiedzialnego bezpośrednio za realizację zadan wyznaczonych służbie ochrony;
11)
biuro przepustek - pomieszczenie służbowe, w którym wykonywane są czynności związane z realizacją spraw dotyczących przyjmowania w obiekcie interesantów (gości);
12)
interesant - osoba przybyła do obiektu, w celu załatwienia sprawy będącej we właściwości jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej lub komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej;
13)
strefa ochronna - obszar podlegający ochronie w sposób określony w planie ochrony informacji niejawnych;
14)
pomieszczenia podlegające szczególnej ochronie - pomieszczenia, które na podstawie przepisów dotyczących zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej oraz przepisów dotyczących ochrony wartości pieniężnych należy zabezpieczyć stosując odpowiednie środki techniczne i budowlane, urządzenia elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu oraz ochronę fizyczną.
§  2. 
1. 
Celem ochrony obiektów jest w szczególności:
1)
zapewnienie bezpieczeństwa osobom w nich przebywającym;
2)
ochrona mienia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi zagrożeniami;
3)
zapewnienie ochrony fizycznej informacji niejawnych oraz danych osobowych przetwarzanych na terenie obiektu.
2. 
Ochrona obiektu stanowi zbiór wzajemnie ze sobą powiązanych i współzależnych przedsięwzięć obejmujących ochronę fizyczną oraz użycie środków technicznych i budowlanych, a także urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu, zwanych dalej "systemem ochrony obiektu".
3. 
Za zorganizowanie systemu ochrony obiektu odpowiedzialny jest:
1)
kierownik jednostki organizacyjnej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów jednostki organizacyjnej Straży Granicznej;
2)
kierownik granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej;
3) 6
 dyrektor Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów Komendy Głównej Straży Granicznej i obiektu Archiwum Straży Granicznej z siedzibą w Szczecinie Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej;
4) 7
 kierownik strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców i aresztu dla cudzoziemców - w odniesieniu do obiektów strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców i aresztu dla cudzoziemców;
5) 8
 naczelnik wydziału lotniczego Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów użytkowanych przez wydział lotniczy Biura Lotnictwa Straży Granicznej;
6) 9
 naczelnik Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów użytkowanych przez Referat Obsług Technicznych z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej;
7) 10
 naczelnik Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów użytkowanych przez Referat Magazynowy z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej.
4. 
Organizacja ochrony obiektu obejmuje w szczególności następujące działania:
1)
analizę stanu bezpieczeństwa oraz szacowanie ryzyka zagrożeń obiektu;
2)
analizę możliwości i sposobu użycia funkcjonariuszy i pracowników do zorganizowania skutecznej ochrony fizycznej;
3)
wyznaczenie pomieszczeń podlegających szczególnej ochronie;
4)
zorganizowanie systemu kontroli dostępu osób i pojazdów do obiektu (systemu przepustek), wwożenia/wnoszenia i wywożenia/wynoszenia materiałów, systemu ochrony kluczy do pomieszczeń lub wdrożenie regulacji zawartych w planie ochrony informacji niejawnych;
5)
wprowadzenie ochrony fizycznej;
6)
analizę potrzeb i możliwości związanych ze wzmocnieniem ochrony fizycznej;
7)
określenie sposobu sprawowania ochrony fizycznej w stałej gotowości obronnej i osiągania wyższych stanów gotowości obronnej oraz w czasie kryzysu;
8)
zabezpieczenie obiektu środkami technicznymi i budowlanymi;
9)
wspomaganie ochrony fizycznej urządzeniami elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu;
10)
opracowanie i wdrożenie niezbędnej dokumentacji regulującej ochronę obiektu;
11)
przygotowanie i przeszkolenie funkcjonariuszy i pracowników do wykonywania zadań związanych z ochroną fizyczną obiektu.
§  3. 
1. 
W celu zapewnienia sprawnej i skutecznej ochrony fizycznej należy:
1)
na bieżąco rozpoznawać sytuację w obiekcie i w terenie bezpośrednio przyległym do obiektu;
2)
skupić szczególną uwagę na najważniejszych częściach obiektu, w tym na pomieszczeniach podlegających szczególnej ochronie i pomieszczeniach, w których przetwarzane są informacje niejawne o klauzuli "poufne" i wyższej;
3)
określić i zastosować odpowiednią ilość sił i urządzeń technicznych, które są niezbędne do ochrony obiektu oraz racjonalnie je wykorzystywać;
4)
w dogodnym miejscu zorganizować stanowisko do pełnienia służby i wykonywania pracy, związanej z ochroną fizyczną oraz do monitorowania stanu bezpieczeństwa obiektu;
5)
doskonalić system przepustek i ich kontroli w wyznaczonych strefach lub miejscach;
6)
stosować odpowiednie zabezpieczenia mechaniczne, elektroniczne i budowlane, w zależności od sposobu sprawowania ochrony fizycznej;
7)
stosować różne warianty w sposobie działania funkcjonariuszy i pracowników sprawujących ochronę fizyczną, w tym szczególnie różną częstotliwość patrolowania i obchodów po obiekcie;
8)
niezwłocznie reagować na każdy sygnał naruszenia systemu ochrony obiektu;
9)
systematycznie doskonalić umiejętności działania funkcjonariuszy i pracowników w sytuacjach zagrożenia obiektu;
10)
utrzymywać w sprawności urządzenia techniczne i budowlane wspomagające ochronę obiektu oraz urządzenia elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu;
11)
wprowadzić skuteczny system nadzoru nad realizacją zadań, o których mowa w § 7 ust. 1;
12)
współpracować z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Policji, w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie przyległym do obiektu.
2. 
Ochronę fizyczną organizują i nadzorują:
1) 11
 w Komendzie Głównej Straży Granicznej oraz w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej i granicznych jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej - kierownik sekcji ochrony albo wyznaczony funkcjonariusz odpowiednio przez dyrektora Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej, kierownika jednostki organizacyjnej Straży Granicznej lub kierownika granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej;
2) 12
 (uchylony);
3) 13
 w strzeżonych ośrodkach dla cudzoziemców i aresztach dla cudzoziemców - kierownik strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców i aresztu dla cudzoziemców lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz;
4) 14
 w Archiwum Straży Granicznej z siedzibą w Szczecinie Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej - funkcjonariusz wyznaczony przez kierownika Archiwum Straży Granicznej;
5) 15
 w wydziałach lotniczych Biura Lotnictwa Straży Granicznej - naczelnik wydziału lotniczego Biura Lotnictwa Straży Granicznej lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz;
6) 16
 w Referacie Obsług Technicznych z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej - naczelnik Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz;
6a) 17
 w Referacie Magazynowym z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej - naczelnik Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz;
7)
w obiektach: internatowych, konferencyjno-szkoleniowych i innych - kierownicy tych obiektów lub osoby wyznaczone przez kierownika jednostki organizacyjnej Straży Granicznej.
3. 
Do zakresu obowiązków osób, o których mowa w ust. 2, w zakresie ochrony obiektów należy:
1)
opracowywanie koncepcji dotyczącej sposobu ochrony obiektu, a po zaakceptowaniu jej przez właściwego przełożonego, organizowanie systemu ochrony obiektu;
2)
wykonywanie działań określonych w ust. 1;
3)
sporządzanie dokumentacji, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 1- 6 i jej aktualizowanie;
4)
planowanie zadań związanych z ochroną fizyczną;
5)
zorganizowanie nadzoru nad stanem zabezpieczenia stref ochronnych i nad pomieszczeniami podlegającymi szczególnej ochronie (jeżeli zostały wyznaczone);
6)
sprawowanie nadzoru odpowiednio nad: służbą ochrony, służbą dyżurną lub funkcjonariuszem i pracownikiem, wykonującymi zadania związane z ochroną obiektu;
7)
nadzorowanie funkcjonowania systemu przepustek lub dostępu do obiektu, a także pracy biura przepustek (jeżeli zostało zorganizowane);
8)
organizowanie instruktaży, o których mowa w § 14, dla funkcjonariuszy wyznaczonych do służby ochrony lub służby dyżurnej oraz dla funkcjonariuszy i pracowników wykonujących czynności związane z ochroną obiektu;
9)
podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia form i metod ochrony obiektu;
10)
sporządzanie co najmniej raz w roku pisemnej analizy skuteczności funkcjonowania systemu ochrony obiektu i przedstawianie bezpośredniemu przełożonemu ewentualnych wniosków do dalszego doskonalenia działań ochronnych;
11)
sprawdzanie co najmniej raz na kwartał działania urządzeń technicznych i budowlanych wspomagających ochronę obiektu oraz urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu (jeżeli nie jest to dokonywane w ramach zleconego serwisu), a w przypadku nieprawidłowego ich działania lub awarii niezwłoczne zgłaszanie o tym właściwym komórkom organizacyjnym jednostki organizacyjnej Straży Granicznej;
12)
wypracowywanie zaleceń dla komórek organizacyjnych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej lub komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej, w celu poprawienia stanu bezpieczeństwa obiektu;
13)
niezwłoczne meldowanie bezpośredniemu przełożonemu o naruszeniu systemu ochrony obiektu.
§  4. 
1. 
Ochronę fizyczną sprawuje:
1) 18
 w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej i granicznych jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej - służba ochrony, wyznaczony funkcjonariusz lub pracownik;
2)
w Komendzie Głównej Straży Granicznej - służba ochrony albo wyznaczony funkcjonariusz lub pracownik;
3) 19
 (uchylony);
4) 20
 w strzeżonych ośrodkach dla cudzoziemców i aresztach dla cudzoziemców - wyznaczeni funkcjonariusze;
5) 21
 w obiektach wynajmowanych przez Straż Graniczną oraz w Archiwum Straży Granicznej z siedzibą w Szczecinie Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej - wyznaczony funkcjonariusz lub pracownik;
6) 22
 w wydziałach lotniczych Biura Lotnictwa Straży Granicznej, w Referacie Obsług Technicznych z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej i w Referacie Magazynowym z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej - wyznaczony funkcjonariusz lub pracownik, albo w uzgodnieniu z właściwym kierownikiem jednostki organizacyjnej Straży Granicznej funkcjonariusz lub pracownik służby ochrony lub granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, albo w przypadku obiektów nie będących w zarządzie Straży Granicznej, inny podmiot, na podstawie zawartego porozumienia lub umowy.
2. 
Sposób ochrony obiektu, zakres obowiązków służb i osób, o których mowa w ust. 1 oraz sposób współdziałania pomiędzy nimi lub z innymi służbami określa:
1) 23
 kierownik jednostki organizacyjnej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów: Wyższej Szkoły Straży Granicznej, komend oddziałów Straży Granicznej, ośrodków szkolenia Straży Granicznej, ośrodków Straży Granicznej oraz obiektów internatowych, szkoleniowo-konferencyjnych i innych;
2)
kierownik granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej;
3) 24
 kierownik strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców i aresztu dla cudzoziemców - w odniesieniu do strzeżonych ośrodków dla cudzoziemców i aresztu dla cudzoziemców;
4) 25
 dyrektor Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów Komendy Głównej Straży Granicznej;
5) 26
 kierownik Archiwum Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektu Archiwum Straży Granicznej z siedzibą w Szczecinie Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej;
6) 27
 naczelnik wydziału lotniczego Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów użytkowanych przez wydziały lotnicze Biura Lotnictwa Straży Granicznej;
7) 28
 naczelnik Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów użytkowanych przez Referat Obsług Technicznych z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej;
8) 29
 naczelnik Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów użytkowanych przez Referat Magazynowy z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej.
§  5. 
1. 
Ochronę obiektów mogą realizować przedsiębiorcy, którzy uzyskali koncesję na działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia, na podstawie umowy na wykonywanie usług dotyczącej ochrony fizycznej oraz spełniają wymogi dotyczące bezpieczeństwa przemysłowego wynikające z przepisów o ochronie informacji niejawnych, w przypadku dostępu do informacji niejawnych.
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
okres jej obowiązywania i czas wypowiedzenia umowy;
2)
zakres i cenę usługi;
3)
wskazanie obiektu do ochrony;
4)
ilość i rodzaj stanowisk pracy lub liczbę pracowników ochrony;
5)
zadania pracowników ochrony;
6)
zakres odpowiedzialności za chronione mienie;
7)
określenie obszarów w obiekcie objętych zakazem wchodzenia pracowników ochrony;
8)
miejsce i czas pracy pracowników ochrony;
9)
szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień pracowników ochrony na określonym stanowisku pracy;
10)
sposób oznaczenia pracowników ochrony oraz rodzaj noszonego przez nich ubioru w czasie pracy;
11)
rodzaj i ilość wyposażenia pracowników ochrony w broń palną, środki przymusu bezpośredniego oraz sprzęt i środki ochrony osobistej, a także osoby odpowiedzialne za to wyposażenie;
12)
sposób i miejsce przechowywania oraz wydawania broni palnej, środków przymusu bezpośredniego oraz sprzętu i środków ochrony osobistej, w które są wyposażeni pracownicy ochrony;
13)
podległość służbową pracowników ochrony oraz sposób sprawowania nad nimi nadzoru i kontroli;
14)
sposób współdziałania pracowników ochrony ze służbami i osobami, o których mowa w § 4 ust. 1;
15)
inne dane niezbędne do właściwego sporządzenia umowy.
3. 
Do umowy dołącza się instrukcję działań ochronnych dla pracownika ochrony oraz w przypadku udostępniania pracownikom informacji niejawnych instrukcję bezpieczeństwa przemysłowego.
4.  30
 (uchylony).
5.  31
 Ochrona obiektów Straży Granicznej może być realizowana przez wewnętrzne służby ochrony zorganizowane na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1432).
§  6. 
1. 
Sposób ochrony wynajmowanych lub używanych przez Straż Graniczną obiektów należących do innych jednostek organizacyjnych (urzędów, instytucji) lub usytuowanych w nich pomieszczeń określa się w odrębnej umowie lub porozumieniu pomiędzy stronami.
2. 
Jeżeli ochronę poszczególnych obiektów znajdujących się na wyznaczonym do ochrony terenie sprawują różne służby lub osoby, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1, zobowiązane są one do współdziałania ze sobą.
§  7. 
1. 
Do zadań służb i osób, o których mowa w § 4 ust. 1, należy:
1)
ochrona obiektu przed wejściem (wjazdem) osób (pojazdów) nieuprawnionych;
2)
ochrona mienia przed kradzieżą, zniszczeniem lub dewastacją;
3)
utrzymanie porządku publicznego w rejonie obiektu;
4)
kontrola stanu zabezpieczenia pomieszczeń podlegających szczególnej ochronie;
5)
nadzór w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektu, szczególnie po godzinach pracy;
6)
powiadamianie i alarmowanie innych współdziałających służb o zaistniałych w obiekcie zagrożeniach;
7)
realizowanie zadań określonych w planie ochrony informacji niejawnych.
2. 
Służby i funkcjonariusze, o których mowa w § 4 ust. 1, mają prawo do:
1)
kontroli osób w obiekcie, w celu sprawdzenia posiadania dokumentów uprawniających do przebywania na terenie obiektu;
2)
kontroli pojazdów, w celu sprawdzenia posiadania dokumentów uprawniających do wjazdu, przebywania i wyjazdu z obiektu oraz wwożenia i wywożenia materiałów, a także przedmiotów;
3)
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, gdy zachodzi podejrzenie, że w obiekcie lub jego pobliżu popełniono przestępstwo lub wykroczenie, albo gdy osoba kontrolowana nie posiada dokumentu uprawniającego do przebywania w obiekcie;
4)
zatrzymania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa w obiekcie lub w rejonie przyległym do obiektu, w celu przekazania ich właściwym jednostkom organizacyjnym Policji;
5)
przeszukania zatrzymanych osób, o których mowa w pkt 4 i środków transportu, w celu wykrycia broni i niebezpiecznych przedmiotów oraz zabezpieczenia dowodów przestępstwa;
6)
wezwania osób do opuszczenia obiektu w przypadku stwierdzenia braku uprawnień do przebywania w jego obszarze albo stwierdzenia zakłócenia przez nie porządku;
7)
sprawdzenia bagażu i środków transportu osób wchodzących lub wjeżdżających do obiektu, w zakresie określonym przez kierowników jednostek organizacyjnych Straży Granicznej;
8)
kontroli pomieszczeń służbowych, w celu sprawdzenia stanu ich zabezpieczenia i przeciwdziałania zagrożeniom dla życia i zdrowia;
9) 32
 stosowanie środków przymusu bezpośredniego oraz użycia broni palnej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628).
3. 
Czynności, o których mowa w ust. 2 w:
1)
pkt 3 i 4 dokonuje się w trybie, o którym mowa w przepisach w sprawie sposobu i trybu postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień przez funkcjonariuszy Straży Granicznej;
2)
pkt 5 dokonuje się w trybie Kodeksu postępowania karnego.
4. 
Pracownicy wyznaczeni do ochrony obiektów mają prawo do:
1)
kontroli osób w obiekcie, w celu sprawdzenia posiadania dokumentów uprawniających do przebywania na terenie obiektu;
2)
kontroli pojazdów, w celu sprawdzenia posiadania dokumentów uprawniających do wjazdu, przebywania i wyjazdu z obiektu oraz wwożenia i wywożenia materiałów, a także przedmiotów;
3)
kontroli pomieszczeń służbowych, w celu sprawdzenia stanu ich zabezpieczenia i przeciwdziałania zagrożeniom dla życia i zdrowia osób.
§  8. 
1. 
Służba ochrony składa się co najmniej z kierownika zmiany oraz:
1)
wartownika, lub
2)
pracownika, lub
3)
wartownika i pracownika.
2. 
Liczba wartowników i pracowników w składzie służby ochrony oraz pracowników ochrony, a także sposób ich działania, powinna wynikać z analizy bezpieczeństwa obiektu.
3. 
Do służby ochrony wyznacza się funkcjonariuszy z sekcji ochrony fizycznej.
4. 
Pracownik będący w składzie służby ochrony nie może wykonywać czynności do których uprawnieni są wyłącznie funkcjonariusze służby ochrony.
5. 
Funkcjonariuszy i pracowników do służby ochrony wyznacza pisemnie w książce wyznaczania funkcjonariuszy i pracowników do służby ochrony kierownik sekcji ochrony fizycznej.
6. 
Wzór książki wyznaczania funkcjonariuszy i pracowników do służby ochrony określa załącznik nr 1 do decyzji.
7. 
Wyznaczenia funkcjonariuszy do służby ochrony można dokonać także w rozkazie dziennym.
8.  33
 W celu wzmocnienia lub uzupełnienia stanu osobowego służby ochrony, do jej składu można wyznaczyć funkcjonariuszy oddelegowanych albo skierowanych z innych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej, komendy oddziału Straży Granicznej, ośrodków szkolenia Straży Granicznej, ośrodków Straży Granicznej i granicznych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej, a także funkcjonariuszy - studentów Wyższej Szkoły Straży Granicznej lub funkcjonariuszy odbywających szkolenie w ośrodkach szkolenia Straży Granicznej.
9. 
Oddelegowanych lub skierowanych funkcjonariuszy, o których mowa w ust. 8, wyznacza do służby w książce wyznaczania funkcjonariuszy do służby ochrony kierownik sekcji ochrony fizycznej lub są oni wyznaczani w rozkazie dziennym.
10.  34
 Kierownika zmiany wyznacza się spośród oficerów, chorążych lub podoficerów.
§  9. 
1. 
Funkcjonariusze pełnią służbę ochrony w systemie ciągłym i całodobowym na zmianach trwających 8, 12 lub 24 godziny.
2. 
Zmianowy rozkład czasu służby funkcjonariuszy ustala się szczegółowo w miesięcznym planie służb (pracy), którego wzór określa załącznik nr 2 do decyzji.
3. 
Rozkład czasu pracy pracowników ustala się na podstawie przepisów zawartych w regulaminie pracy jednostki organizacyjnej Straży Granicznej oraz na podstawie przepisów o służbie cywilnej.
§  10.  35
1. 
Funkcjonariusze pełnią służbę ochrony w umundurowaniu służbowym lub polowym.
2. 
Rodzaj ubrania i wyposażenia pracowników w czasie wykonywania czynności związanych z ochroną obiektów określa kierownik jednostki organizacyjnej Straży Granicznej w regulaminie pracy jednostki organizacyjnej Straży Granicznej.
3. 
Funkcjonariusze służby ochrony wyposażeni są w środki przymusu bezpośredniego oraz w broń palną.
4.  36
 Decyzję o pełnieniu służby z bronią palną lub bez broni palnej, o rodzaju ubioru i wyposażenia wartowników wyznaczanych spośród funkcjonariuszy, o których mowa w § 8 ust. 8, podejmuje kierownik sekcji ochrony fizycznej lub jego przełożony.
5.  37
 Informacje, o których mowa w ust. 4, każdorazowo odnotowuje się w Systemie Wspomagania Kierowania, zwanym dalej "SWK", albo w książce wyznaczania funkcjonariuszy do służby, albo w rozkazie dziennym.
§  11. 
1. 
W celu realizacji zadań, o których mowa w § 7 ust. 1, w zależności od analizy potrzeb i możliwości użycia funkcjonariuszy i pracowników do ochrony obiektu, wprowadza się następujące elementy służby ochrony:
1)
posterunki: stałe, ruchome lub doraźne;
2)
patrole: stałe lub okresowe;
3)
patrol interwencyjny;
4)
obchód;
5)
dozór.
2. 
Posterunki stałe organizuje się w miejscu wymagającym ciągłej obserwacji i nadzoru, ochranianego obiektu lub terenu, a szczególnie przy czynnych bramach, furtkach i drzwiach do obiektu, jeżeli nie zostały zastosowane odpowiednie urządzenia elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu.
3. 
Posterunki ruchome organizuje się do ochrony części obiektu, gdzie ochrona prowadzona w formie posterunku stałego jest mało efektywna i nie są zastosowane odpowiednie urządzenia elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu. Na posterunku ruchomym należy przemieszczać się po wyznaczonej trasie, prowadząc obserwację terenu posterunku i rejonu do niego przyległego oraz ochraniając wyznaczone części obiektu. Posterunek ruchomy w szczególności należy wystawić w rejonie obiektu, w którym usytuowane są pomieszczenia podlegające szczególnej ochronie.
4. 
Posterunki doraźne organizuje się dodatkowo w miejscach wymagających bezpośredniej ochrony fizycznej w ściśle określonym czasie.
5. 
Patrole: stały lub okresowy, organizuje się tam, gdzie ochraniany teren jest rozległy, a z oceny ryzyka zagrożeń wynika, iż może to być efektywny i skuteczny sposób sprawowania ochrony fizycznej. Dodatkowo patrole kieruje się do czasowego wzmocnienia ochrony obiektu lub jego części.
6. 
Patrol interwencyjny organizuje się w celu:
1)
przywrócenia porządku publicznego w rejonie obiektu lub w terenie bezpośrednio do niego przyległym;
2)
sprawdzenia stanu zabezpieczenia mienia lub chronionych stref, w przypadku wystąpienia alarmu wygenerowanego przez urządzenia elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu;
3)
udzielenia pomocy funkcjonariuszowi lub pracownikowi albo innej osobie, w sytuacji zagrożenia ich życia lub zdrowia;
4)
ujęcia osoby przebywającej na terenie obiektu bez uprawnienia;
5)
innych zdarzeń i okoliczności mogących naruszyć system ochrony obiektu i narazić bezpieczeństwo osób w nim przebywających.
7. 
Obchód organizuje się w celu sprawdzenia stanu zabezpieczenia pomieszczeń w budynkach i terenu w ich pobliżu oraz przebywania osób w obiekcie po zakończeniu służby lub pracy. Obchód można łączyć z patrolem.
8. 
Dozór organizuje się na stanowisku operatora urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu.
9. 
W przypadku wzrostu potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa obiektu i osób w nim przebywających, należy:
1)
wzmocnić ochronę fizyczną poprzez zwiększenie liczby funkcjonariuszy lub pracowników wyznaczonych do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektów, lub
2)
wzmóc działania związane z ochroną fizyczną obiektu poprzez zintensyfikowanie czynności kontrolnych stanu bezpieczeństwa obiektu.
10. 
O wzmocnieniu ochrony lub o wzmożeniu działań, o których mowa w ust. 9, postanawia:
1) 38
 kierownik jednostki organizacyjnej Straży Granicznej w odniesieniu do obiektów: jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, granicznej jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców i aresztu dla cudzoziemców, internatów, szkoleniowo-konferencyjnych i innych;
2) 39
 Dyrektor Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej w odniesieniu do obiektów Komendy Głównej Straży Granicznej (z wyłączeniem wzmocnienia);
3) 40
 dyrektor Biura Lotnictwa Straży Granicznej - w odniesieniu do wydziałów lotniczych Biura Lotnictwa Straży Granicznej, Referatu Obsług Technicznych z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Techniki Lotniczej Biura Lotnictwa Straży Granicznej i Referatu Magazynowego z siedzibą w Nowym Sączu Wydziału Ekonomicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej.
§  12. 
1. 
Służby, funkcjonariusze i pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1, zobowiązani są posiadać następującą dokumentację:
1)
instrukcję ochrony obiektu, w przypadku, gdy sposób ochrony obiektu nie został określony w dokumentacji służbowej wprowadzonej odrębnymi przepisami;
2)
instrukcję działań w przypadku zagrożenia podłożeniem w obiekcie materiałów niebezpiecznych lub stwierdzenia penetracji obiektu, w przypadku, gdy działania te nie są określone w dokumentacji służbowej wprowadzonej odrębnymi przepisami;
3) 41
 miesięczny plan służby (pracy), gdy plan ten nie został sporządzony na podstawie przepisów dotyczących pełnienia służby dyżurnej;
4)
wykaz osób upoważnionych do przyjmowania interesantów w obiekcie, którego wzór określa załącznik nr 3 do decyzji;
5)
wykaz kluczy i osób upoważnionych do ich pobierania, którego wzór określa załącznik nr 4 do decyzji;
6)
wykaz kluczy zapasowych, którego wzór określa załącznik nr 5 do decyzji;
7)
dokumentację dotyczącą przechowywania, wydawania i przyjmowania broni palnej, określoną w przepisach dotyczących zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej, w przypadku gdy służba jest pełniona z bronią palną lub związana jest z przechowywaniem broni palnej;
8)
plan ochrony informacji niejawnych lub wyciąg z planu ochrony informacji niejawnych, w przypadku gdy w obiekcie przechowywane są materiały niejawne;
9)
instrukcję postępowania w przypadku wystąpienia awarii w obiekcie, opracowaną przez wydział jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, właściwy w sprawach gospodarowania nieruchomościami.
2. 
Instrukcja ochrony obiektu określa:
1)
system pełnienia służby lub wykonywania pracy i godzinę dokonywania zmian;
2)
liczbę osób niezbędną do sprawowania fizycznej ochrony obiektu na zmianach w stałej gotowości obronnej i w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej oraz w czasie kryzysu;
3)
zakres wzmożenia i sposób wprowadzenia wzmocnienia ochrony obiektu;
4)
sposób postępowania w przypadku absencji funkcjonariuszy i pracowników wyznaczonych do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu;
5)
sposób oznakowania funkcjonariuszy lub pracowników wykonujących czynności związane z ochroną obiektu;
5a) 42
 zasady i czas pełnienia służby funkcjonariuszy z bronią palną;
6)
szczegółowe zadania służby ochrony;
7)
zakres odpowiedzialności służby ochrony w systemie ochrony obiektu;
8)
zakres odpowiedzialności kierowników komórek organizacyjnych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej w systemie ochrony obiektu;
9)
zakres odpowiedzialności funkcjonariuszy i pracowników w systemie ochrony obiektu;
10)
obowiązki osób wyznaczonych do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu, szczególnie w zakresie:
a)
przygotowania się do służby lub pracy,
b)
objęcia służby lub rozpoczęcia pracy,
c)
sposobu sprawowania fizycznej ochrony obiektu w stałej gotowości obronnej i w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej oraz w czasie kryzysu,
d)
sprawowania nadzoru nad zabezpieczeniem stref ochronnych lub nad pomieszczeniami podlegającymi szczególnej ochronie (jeżeli zostały wyznaczone),
e)
sprawowania nadzoru i obsługi urządzeń elektronicznych systemów monitorujących stan bezpieczeństwa obiektu (jeżeli występują),
f)
przestrzegania warunków bezpieczeństwa,
g)
postępowania w sytuacjach szczególnych i nadzwyczajnych,
h)
powiadamiania o wydarzeniach i alarmowania o zagrożeniach;
11)
uprawnienia funkcjonariuszy i pracowników wyznaczonych do ochrony obiektu;
12)
zasady dostępu do obiektu, sposób zabezpieczenia kluczy oraz sposób i zasady przyjmowania interesantów (gdy w obiekcie nie obowiązuje plan ochrony informacji niejawnych);
13)
zasady kontroli wnoszenia i wynoszenia materiałów i przedmiotów (gdy w obiekcie nie obowiązuje plan ochrony informacji niejawnych);
14)
zasady i sposób posługiwania się środkami technicznymi, w tym środkami łączności i innym wyposażeniem;
15)
zasady i sposób postępowania z materiałami niejawnymi oraz zawierającymi dane osobowe, wykorzystywanymi w czasie służby lub pracy;
16)
zakres i sposób współdziałania z występującymi służbami w obiekcie oraz z Policją;
17)
procedury postępowania w przypadku:
a)
stwierdzenia przebywania lub zatrzymania w obiekcie osoby nieuprawnionej (nie posiadającej przepustki),
b)
uszkodzenia urządzeń technicznych i budowlanych wspomagających ochronę obiektu,
c)
wystąpienia alarmu w elektronicznym systemie monitorującym stan bezpieczeństwa obiektu,
d)
pozostawienia niezabezpieczonego pomieszczenia po godzinach służby lub pracy, szczególnie w strefie ochronnej lub pomieszczenia podlegającego szczególnej ochronie,
e)
otrzymania sygnału o wyższych stanach gotowości obronnej,
f)
popełnienia przestępstwa w obiekcie lub jego pobliżu,
g)
naruszenia porządku publicznego, w obiekcie lub w jego pobliżu,
h)
powstania wypadku nadzwyczajnego w obiekcie, szczególnie w przypadku napadu na funkcjonariusza lub pracownika, użycia broni palnej, znieważenia funkcjonariusza lub pracownika wykonującego czynności związane z ochroną obiektu,
i)
wystąpienia innych sytuacji mających negatywny wpływ na ochronę obiektu;
18)
warunki bezpieczeństwa związane z pełnieniem służby lub wykonywaniem pracy w czasie ochrony obiektu.
3. 
Do instrukcji ochrony obiektu dołącza się następujące dokumenty:
1)
plan obiektu w formie graficznej (szkic), w którym określa się położenie lub rozmieszczenie:
a)
budynków i kondygnacji w budynkach, w tym usytuowanie: stref ochronnych i pomieszczeń podlegających szczególnej ochronie lub innych ważnych dla sprawowania ochrony fizycznej,
b)
środków technicznych i budowlanych wspomagających ochronę obiektu,
c)
urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu,
d)
stacji energetycznej i wyłączników prądu,
e)
zaworów wody i gazu,
f)
pomieszczeń wydzielonych dla służb i osób, określonych w § 4 ust. 1,
g)
biura przepustek,
h)
hydrantów,
i)
parkingu,
j)
stacji paliw, garaży,
k)
miejsc szczególnie niebezpiecznych, np. usytuowanie zbiorników paliw, gazu itp.,
l)
miejsc wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu, w tym szczególnie drogę wykonywania obchodu i patrolu, miejsce posterunków i dozorów, itp.,
m)
przedmiotów i obiektów w terenie przyległym, istotnych dla ochrony obiektu,
n)
innych miejsc, przedmiotów, urządzeń, które mają znaczenie dla funkcjonowania obiektu oraz sprawowania ochrony fizycznej;
2)
analizę bezpieczeństwa obiektu, w której zawiera się:
a)
określenie co jest obiektem podlegającym ochronie,
b)
opis (charakterystykę) obiektu i terenu do niego przyległego,
c)
szacowanie ryzyka zagrożeń w obiekcie,
d)
określenie poziomu bezpieczeństwa, jakie tworzą środki techniczne i budowlane wspomagające ochronę obiektu oraz urządzenia elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu,
e)
wnioski do realizowania ochrony obiektu;
3)
tabelę elementów służby ochrony (dotyczy tylko służby ochrony), w której określa się sposób ochrony obiektu w stałej gotowości obronnej, w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej oraz w czasie kryzysu, oraz:
a)
ilość i rodzaj elementów służby ochrony,
b)
charakterystykę elementów służby ochrony,
c)
szczegółowe czynności wartownika lub pracownika na posterunku, w patrolu, w obchodzie lub dozorze,
d)
sygnały alarmowe i sposób alarmowania;
4)
wykaz danych radiowych i numerów telefonów, niezbędnych dla służb i osób, określonych w § 4 ust. 1;
5)
graficznie przedstawiony system łączności służby ochrony lub służby dyżurnej;
6)
wzór protokołu zatrzymania i przekazania osoby zatrzymanej właściwej jednostce organizacyjnej Policji (dotyczy służby ochrony);
7)
tabelę wyposażenia funkcjonariuszy i pracowników;
8)
zalecenia dotyczące sposobu użytkowania urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu.
4. 
W tabeli wyposażenia, o której mowa w ust. 3 pkt 7 wyszczególnia się ilość i rodzaj:
1)
dla funkcjonariuszy:
a)
uzbrojenia,
b)
środków przymusu bezpośredniego,
c)
środków ochrony osobistej,
d)
środków łączności,
e)
innego sprzętu i materiałów przydatnych do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu;
2)
dla pracowników:
a)
środków łączności,
b)
innego sprzętu i materiałów przydatnych do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu.
5. 
W zaleceniach dotyczących sposobu użytkowania urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu (jeżeli są zainstalowane), o którym mowa w ust. 3 pkt 8 określa się:
1)
w systemie telewizji dozorowej:
a)
sposób prowadzenia obserwacji obiektu przy wykorzystaniu kamer (liczba kamer, miejsce ich usytuowania i zakres widzialnego obrazu),
b)
sposób i zasady wykorzystywania obrazu z kamer,
c)
zakres i sposób współpracowania kamer z innymi urządzeniami elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu,
d)
sposób gromadzenia informacji o zdarzeniach,
e)
usytuowanie i sposób zabezpieczenia urządzeń rejestrujących obraz,
f)
zasady archiwizowania, udostępniania i usuwania zarejestrowanego obrazu;
2)
w systemie sygnalizacji włamania i napadu:
a)
sposób działania urządzeń sygnalizująco-alarmowych,
b)
sposób i zasady zabezpieczania centrali alarmowych i innych podzespołów systemu,
c)
sposób i zasady ewidencji zdarzeń wygenerowanych przez system;
3)
w systemie kontroli dostępu:
a)
zasady działania urządzeń kontrolujących dostęp,
b)
sposób gromadzenia informacji o zdarzeniach,
c)
sposób i zasady wykorzystania danych z urządzeń rejestrujących ruch osób w kontrolowanych strefach,
d)
usytuowanie i sposób zabezpieczenia urządzeń rejestrujących dane z urządzeń kontrolujących ruch osób oraz zasady archiwizowania danych, a także ich udostępniania i wymazywania z rejestru,
e)
sposób kontroli dostępu w przypadku wystąpienia awarii systemu;
4)
w systemie deponowania kluczy:
a)
zasady działania depozytorów,
b)
sposób gromadzenia informacji o zdarzeniach w depozytorach,
c)
sposób zarządzania depozytorami kluczy,
d)
usytuowanie i sposób zabezpieczenia urządzeń rejestrujących zdarzenia w depozytorach,
e)
zasady archiwizowania zdarzeń, a także ich udostępniania,
f)
sposób sprawowania nadzoru nad kluczami przechowywanymi w depozytorze;
5)
usytuowanie stanowisk operatorów urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu wraz ze wskazaniem komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za ich obsługę i zabezpieczenie;
6)
osoby odpowiedzialnej za prawidłowe użytkowanie systemu.
6. 
Instrukcja działań w przypadku zagrożenia podłożenia w obiekcie materiałów niebezpiecznych lub stwierdzenia penetracji obiektu określa:
1)
sposób postępowania w przypadku stwierdzenia penetracji obiektu przez osoby nieuprawnione (intruzów);
2)
procedurę postępowania w przypadku dostarczenia podejrzanej przesyłki;
3)
sposób postępowania w celu zapobiegania zagrożeń podłożenia materiałów niebezpiecznych (np. wybuchowych, trujących, żrących);
4)
sposób postępowania po otrzymaniu informacji o podłożeniu materiałów niebezpiecznych (np. wybuchowych, trujących, żrących);
5)
sposób postępowania po wybuchu lub wystąpieniu skażeń w obiekcie;
6)
rolę i zadania służb i osób, o których mowa w § 4 ust 1, w działaniach związanych z zagrożeniem podłożenia lub użycia materiałów niebezpiecznych;
7)
rolę osób pełniących służbę lub pracujących i ich przełożonych w sytuacji zagrożenia dla życia i zdrowia;
8)
numery telefonów służb wspomagających i interwencyjnych, w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa obiektu;
9)
formularz prowadzenia rozmowy z osobą informującą o podłożeniu materiałów niebezpiecznych (np. wybuchowych, trujących, żrących).
§  13. 
1. 
Służby i osoby, o których mowa w § 4 ust. 1, sporządzają lub prowadzą następującą dokumentację:
1)
dziennik służby (pracy), którego wzór określa załącznik nr 6 do decyzji, lub notatnik, w którym odnotowuje się zdarzenia ze służby lub pracy;
2)
książkę ewidencji przyjętych i wydanych kluczy, której wzór określa załącznik nr 7 do decyzji;
3)
książkę ewidencji przepustek wydanych gościom (interesantom), której wzór określa załącznik nr 8 do decyzji, lub rejestr gości (interesantów) przybyłych do obiektu;
4) 43
 książkę ewidencji przepustek i kart dostępu oraz przepustek samochodowych, której wzór określa załącznik nr 9 do decyzji, lub rejestr (wykaz) osób uprawnionych do przebywania na terenie chronionego obiektu;
5)
rejestr zdarzeń alarmowych, awarii i konserwacji urządzeń elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu;
6)
inną dokumentację, jeżeli jej prowadzenie jest uzasadnione potrzebami służby lub pracy.
2. 
W dzienniku służby należy wpisywać w szczególności:
1)
imienny wykaz osób wyznaczonych do ochrony obiektu oraz dokładny czas i miejsce pełnienia służby lub wykonywania pracy;
2)
numery pomieszczeń służbowych, które nie zostały właściwie zabezpieczone po godzinach służby lub pracy;
3)
numery kluczy, które nie zostały zdane na przechowanie po godzinach służby lub pracy;
4)
dane przepustek, które zostały zagubione lub nie zwrócone;
5)
imiennie osoby i miejsce ich przebywania w obiekcie po godzinach służby lub pracy, jeżeli nie występuje rejestracja elektroniczna;
6)
ruch osób i pojazdów po godzinach służby lub pracy, jeżeli nie występuje rejestracja elektroniczna;
7)
uwagi i spostrzeżenia funkcjonariuszy z wykonanych czynności służbowych;
8)
uzyskane informacje (sygnały) dotyczące ochrony obiektu i sposób dalszego postępowania funkcjonariuszy służby ochrony lub służby dyżurnej;
9)
zatrzymania, legitymowania i przeszukiwania osób, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 1-3;
10)
przypadki kradzieży, zniszczenia lub uszkodzenia mienia;
11)
przypadki usiłowania dokonania zamachu przy użyciu materiałów niebezpiecznych oraz innych zagrożeń dla bezpieczeństwa obiektu i osób w nim przebywających;
12)
przypadki zamachu na funkcjonariusza lub jego znieważenia;
13)
użycie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej przez funkcjonariusza w czasie służby;
14)
naruszenie zabezpieczenia stref ochronnych i pomieszczeń podlegających szczególnej ochronie;
15)
inne zdarzenia mające bezpośredni lub pośredni negatywny wpływ na bezpieczeństwo obiektu i osób w nim przebywających.
3. 
W obiektach, w których nie występuje służba ochrony można odstąpić od prowadzenia dziennika służby (pracy).
4.  44
 Dokumentację, o której mowa w § 8 ust. 5, w § 12 ust. 1 pkt 3-6 oraz w § 13 ust. 1 można wykonać i prowadzić :
1)
w formie elektronicznej, pod warunkiem, że zostaną zarejestrowane zdarzenia oraz zachowane i zarchiwizowane dane, lub
2) 45
 w SWK.
§  14. 
1. 
Funkcjonariusze i pracownicy wyznaczeni do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu, przed przystąpieniem do pełnienia służby lub wykonywania pracy powinni odbyć instruktaż stanowiskowy, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach dotyczących szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz szczegółowych zasad szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. 
Instruktaż, o którym mowa w ust. 1, powinien uwzględniać w szczególności:
1)
zapoznanie z przepisami dotyczącymi sprawowania ochrony fizycznej;
2)
zapoznanie z zakresem obowiązków dotyczących sprawowania ochrony obiektu;
3)
zaznajomienie z obiektem i z planem obiektu;
4)
odbycie ćwiczeń praktycznych, z zakresu czynności związanych z ochroną obiektu;
5)
zapoznanie się z warunkami bezpiecznej służby lub pracy w czasie wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu;
6)
sprawdzenie umiejętności z zakresu wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu.
3. 
Poza instruktażem, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w szczególności:
1)
instruktaż bieżący;
2)
instruktaż uzupełniający;
3)
trening doskonalący czynności związanych z ochroną obiektu.
§  15. 
1. 
W zależności od potrzeb i analizy ryzyka, ochrona fizyczna powinna być wspomagana przez środki techniczne i budowlane oraz w miarę możliwości przez elektroniczny system monitorujący stan bezpieczeństwa obiektu.
2. 
Do środków technicznych i budowlanych, o których mowa w ust. 1, należą: ogrodzenie, drzwi, bramy (szlabany), zamki (kłódki), oświetlenie terenu obiektu oraz środki łączności.
3. 
Ogrodzenie obiektu stanowić powinien system przeszkód fizycznych i mechanicznych uniemożliwiających swobodne przedostanie się ludzi i pojazdów do obiektu.
4. 
Oświetlenie obiektu stanowić powinien zespół latarni, reflektorów naświetlających i lamp elektrycznych, usytuowanych w obiekcie. W obiekcie w szczególności należy oświetlić: magazyny, garaże, stację paliw, pojazdy służbowe na parkingu, bramy i drzwi wejściowe do budynków, w których usytuowane są strefy ochronne i pomieszczenia podlegające szczególnej ochronie.
5. 
W skład środków łączności wchodzą:
1)
radiotelefony przenośne dla całej obsady służby ochrony lub służby dyżurnej;
2)
radiotelefon stacjonarny;
3)
aparat telefoniczny na posterunkach lub mikrotelefony dla całej obsady służby ochrony;
4)
aparat telefoniczny z możliwością połączeń miejskich;
5)
telefon komórkowy w dyspozycji kierownika zmiany lub funkcjonariusza pełniącego służbę dyżurną (nie obligatoryjnie).
6. 
W skład elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu, o którym mowa w ust. 1, mogą wchodzić:
1)
system sygnalizacji włamania i napadu;
2)
system sygnalizacji pożaru;
3)
system telewizji użytkowej;
4)
system kontroli dostępu;
5)
system kontroli służby wartowników;
6)
system deponowania kluczy;
7)
bramki do wykrywania metali i inne urządzenia skanujące przedmioty;
8)
domofon lub videodomofon;
9)
inne systemy lub urządzenia, jeżeli jest to podyktowane potrzebą ochrony obiektu.
7. 
W przypadku stosowania systemu telewizji dozorowej i systemu kontroli dostępu, przy wejściu do obiektu umieszcza się informację zawierającą napis - "UWAGA-OBIEKT MONITOROWANY" oraz znak graficzny przedstawiający kamerę.
8. 
Na zewnętrznym ogrodzeniu obiektu lub na ścianie budynków umieszcza się informację zawierającą napis: "OBIEKT CHRONIONY - NIEUPOWAŻNIONYM WSTĘP WZBRONIONY".
9. 
Ilość zastosowanych informacji, o których mowa w ust. 7 i 8, a także miejsce ich usytuowania, powinna wynikać z analizy bezpieczeństwa oraz oceny ryzyka zagrożeń obiektu.
§  16. 
1. 
Dla służb i osób, o których mowa w § 4 ust. 1, wydziela się miejsce z przeznaczeniem do:
1)
pełnienia służby lub wykonywania pracy;
2)
monitorowania stanu bezpieczeństwa obiektu;
3)
przechowywania broni służbowej, jej ładowania i rozładowywania oraz czyszczenia, jeżeli do wykonywania czynności związanych z ochroną obiektu funkcjonariusze muszą być wyposażeni w broń;
4)
przechowywania umundurowania i ubrań osób wyznaczonych do ochrony obiektu;
5)
przygotowywania i spożywania posiłku;
6)
zabezpieczenia pracy biura przepustek;
7)
innych celów, jeżeli jest to podyktowane potrzebą służby.
2.  46
 Pracę biura przepustek należy zorganizować w obiektach jednostek organizacyjnych Straży Granicznej i w Komendzie Głównej Straży Granicznej. Biuro Przepustek należy usytuować przy wejściu do obiektu. W innych obiektach Straży Granicznej można odstąpić od organizowania biura przepustek, gdy czynności związane z przyjmowaniem interesantów wykonywane są przez wyznaczonego funkcjonariusza lub pracownika.
§  17. 
1. 
Druki dokumentów dotychczas używanych przez funkcjonariuszy i pracowników w czasie wykonywania czynności związanych z ochroną obiektów można wykorzystać do czasu ich wyczerpania z zapasów magazynowych.
2. 
W przypadku wystąpienia potrzeb umieszczenia dodatkowych informacji w dokumentach sporządzonych na podstawie wzorów zawartych w załącznikach do niniejszej decyzji, dopuszcza się możliwość ich modyfikacji pod warunkiem, że zostanie utrzymany zakres wymaganych w nich danych.
§  18. 
1. 
Instrukcje, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1-2 wprowadza decyzją lub zatwierdza do użytku:
1)
komendant oddziału Straży Granicznej - w stosunku do obiektów komendy oddziału Straży Granicznej i obiektów granicznych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej oraz innych zarządzanych obiektów;
2) 47
 Rektor - Komendant Wyższej Szkoły Straży Granicznej i komendanci ośrodków szkolenia Straży Granicznej - w stosunku do obiektów odpowiednio Wyższej Szkoły Straży Granicznej i ośrodków szkolenia Straży Granicznej;
2a) 48
 (uchylony);
3) 49
 Dyrektor Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej - w odniesieniu do obiektów Komendy Głównej Straży Granicznej;
4) 50
 Kierownik Archiwum Straży Granicznej - w odniesieniu do Archiwum Straży Granicznej z siedzibą w Szczecinie Biura Ochrony Informacji Komendy Głównej Straży Granicznej.
2. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, w stosunku do obiektów Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie Komendant Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej wprowadza po uzgodnieniu z Komendantem Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie.
§  19. 
Przepisy decyzji stosuje się odpowiednio do obiektów lub pomieszczeń oddanych do dyspozycji Straży Granicznej.
§  20. 
Traci moc decyzja nr 29 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 1 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony obiektów oraz organizacji służby ochrony w Straży Granicznej (Dz.Urz. KGSG Nr 3, poz. 11, z 2005 r. Nr 11, poz. 81, z 2008 r. Nr 7, poz. 50 oraz z 2009 r. Nr 2, poz. 13 i Nr 13, poz. 83).
§  21. 
Decyzja wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KSIĄŻKA WYZNACZANIA FUNKCJONARIUSZY I PRACOWNIKÓW DO SŁUŻBY OCHRONY

WYZNACZAM DO SŁUŻBY OCHRONY:
1.
ZMIANA ..........................................................................................................................

(RODZAJ ZMIANY, DATA)

1) KIEROWNIK ZMIANY - ....................................................................................................

2) WARTOWNIK 1 - ...............................................................................................................,

3) WARTOWNIK 2- ................................................................................................................,

4) WARTOWNIK 3 - ...............................................................................................................,

5) PRACOWNIK 1 - ................................................................................................................,

6) PRACOWNIK 2 - ................................................................................................................,

7) UWAGI - ............................................................................................................................ .

2.
ZMIANA ..........................................................................................................................

(RODZAJ ZMIANY, DATA)

1) KIEROWNIK ZMIANY - ...................................................................................................,

2) WARTOWNIK 1 - ...............................................................................................................,

3) WARTOWNIK 2 - ...............................................................................................................,

4) WARTOWNIK 3 - ...............................................................................................................,

5) PRACOWNIK 1 - ................................................................................................................,

6) PRACOWNIK 2 - ................................................................................................................,

7) UWAGI - ............................................................................................................................ .

 ................................................

(PIECZĘĆ I PODPIS)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PLAN SŁUŻB (PRACY) NA MIESIĄC .................................................... W OBIEKCIE ...................................................................................................................................
LPNAZWISKO I IMIĘ123456789101112131415161718192021222324252627282930GODZINY
NORMAWYPR.
1
21257
312121257
4121212
512177
612
7121212
85757
912177
101212
1112812

OBJAŚNIENIA:

1)  - wypełnienie kolorem zadań służbowych, urlopów, zwolnień z czynności służbowych, itp.

2) 12 - wyznaczona ilość godzin na zmianie dziennej

3) 5/7 - wyznaczona ilość godzin na zmianie nocnej

4) 17/7 - wyznaczona ilość godzin na służbie całodobowej

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PRZYJMOWANIA INTERESANTÓW W OBIEKCIE

Nazwisko i imię osoby upoważnionejKomórka organizacyjna/wewnętrzna komórkaNumer telefonuNumer pomieszczeniaPodstawa upoważnienia
12345

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYKAZ KLUCZY I OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO ICH POBIERANIA

Numer kluczaNazwisko i imię osoby upoważnionejNumer pieczęci osoby upoważnionej (nie obligatoryjnie)Komórka organizacyjna/ wewnętrzna komórkaNumer pomieszczeniaPodstawa upoważnienia
123456

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WYKAZ KLUCZY ZAPASOWYCH

L.p.Numer kluczaNumer pomieszczeniaKomórka organizacyjna/wewnętrzna komórka
1234

ZAŁĄCZNIK Nr  6

DZIENNIK SŁUŻBY (PRACY) NR ........

1.
.................................................................... ......................................................................

(FUNKCJA) (IMIĘ I NAZWISKO)

przyjął (-a) służbę lub rozpoczął (-ła) pracę w dniu .......................... o godz. .......................

2.
Uwagi i wytyczne przełożonego:

.......................................................................................................................................................

3.
Wpis osoby kontrolującej służbę lub pracę:

.......................................................................................................................................................

4.
Przebieg służby (pracy):
Lp.GodzinaWykonywane czynności
123
5.
Sprawy do przekazania:
6.
Przyjmowanie i przekazywanie (nie obligatoryjnie):
Nazwa pomieszczeniaCzynnościData i godzinaNazwisko i imię osoby upoważnionejPodpis
Osoba upoważnionaOchrona
7.
Wykaz osób:
Lp.Imię i nazwiskoCzas i miejsce pełnienia służby lub wykonywania pracy
8.
Służbę (pracę) przekazałem w dniu ............................................. o godz. ....................... .

 .............................................

 (PODPIS)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

KSIĄŻKA EWIDENCJI PRZYJĘTYCH I WYDANYCH KLUCZY

Zdano do przechowaniaWydano do użytku
Lp.Data (dzień, miesiąc, rok)Godzina, minutaNr kluczaNazwisko zdającegoNazwisko przyjmującegoPodpis przyjmującegoData (dzień, miesiąc, rok)Godzina, minutaNazwisko pobierającegoPodpis pobierającego

ZAŁĄCZNIK Nr  8  51  

KSIĄŻKA EWIDENCJI PRZEPUSTEK WYDANYCH INTERESANTOM

Lp.Czas wydania przepustkiNazwisko i imię gościaNazwa i numer dowodu tożsamościNumer PESEL lub data urodzeniaNazwisko osoby przyjmującejCzas zwrotu przepustki (godzina i minuta)Inne - Uwagi
Data (dzień, miesiąc, rok)Godzina, minuta

ZAŁĄCZNIK Nr  9

KSIĄŻKA EWIDENCJI PRZEPUSTEK I KART DOSTĘPU (STAŁYCH I OKRESOWYCH) ORAZ PRZEPUSTEK SAMOCHODOWYCH

Nr przepustkiNazwisko i imięMiejsce pracyData wydania przepustkiPodstawa wydaniaWażna do dniaPrzedłużono do dniaPotwierdzenie podpisem odbioru przepustkiInne informacje (nie obligatoryjnie)Uwagi
123456789101112
Nr przepustkiNazwisko i imięMiejsce pracyMarka pojazduNr rejestracyjny pojazduData wydaniaData zwróceniaUwagi
12345678
1 § 1 ust. 2 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 145 z dnia 16 sierpnia 2023 r. (Dz.Urz.KGSG.2023.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2023 r.

2 § 1 ust. 2 pkt 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

3 § 1 ust. 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret trzecie decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.
4 § 1 ust. 2 pkt 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret czwarte decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.

5 § 1 ust. 2 pkt 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret czwarte decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.

6 § 2 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 3 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
7 § 2 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2014 r.
8 § 2 ust. 3 pkt 5:

- zmieniony przez § 2 ust. 1 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

9 § 2 ust. 3 pkt 6:

- zmieniony przez § 2 ust. 2 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

10 § 2 ust. 3 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
11 § 3 ust. 2 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

12 § 3 ust. 2 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. b decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.
13 § 3 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2014 r.
14 § 3 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
15 § 3 ust. 2 pkt 5:

- zmieniony przez § 2 ust. 1 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

16 § 3 ust. 2 pkt 6:

- zmieniony przez § 2 ust. 2 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

17 § 3 ust. 2 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
18 § 4 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a tiret pierwsze decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.
19 § 4 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 4 lit. a tiret drugie decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.
20 § 4 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a tiret pierwsze decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2014 r.
21 § 4 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
22 § 4 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
23 § 4 ust. 2 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b tiret pierwsze decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 145 z dnia 16 sierpnia 2023 r. (Dz.Urz.KGSG.2023.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2023 r.

24 § 4 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b tiret drugie decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2014 r.
25 § 4 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
26 § 4 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
27 § 4 ust. 2 pkt 6:

- zmieniony przez § 2 ust. 1 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b tiret pierwsze decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

28 § 4 ust. 2 pkt 7:

- zmieniony przez § 2 ust. 2 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b tiret pierwsze decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

29 § 4 ust. 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b tiret drugie decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
30 § 5 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 5 decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.
31 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 decyzji nr 267 z dnia 21 października 2016 r. (Dz.Urz.KGSG.2016.99) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2016 r.
32 § 7 ust. 2 pkt 9 zmieniony przez § 1 decyzji nr 102 z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz.Urz.KGSG.13.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 2013 r.
33 § 8 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 145 z dnia 16 sierpnia 2023 r. (Dz.Urz.KGSG.2023.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2023 r.
34 § 8 ust. 10 zmieniony przez § 1 decyzji nr 58 z dnia 29 marca 2017 r. (Dz.Urz.KGSG.2017.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 marca 2017 r.
35 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.
36 § 10 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 7 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
37 § 10 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 7 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
38 § 11 ust. 10 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2014 r.
39 § 11 ust. 10 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
40 § 11 ust. 10 pkt 3:

- zmieniony przez § 2 ust. 1 decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 155 z dnia 30 lipca 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.

41 § 12 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.
42 § 12 ust. 2 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.
43 § 13 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.
44 § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) decyzji nr 182 z dnia 9 listopada 2012 r. (Dz.Urz.KGSG.12.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 listopada 2012 r.
45 § 13 ust. 4 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
46 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 decyzji nr 9 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 lutego 2014 r.
47 § 18 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 145 z dnia 16 sierpnia 2023 r. (Dz.Urz.KGSG.2023.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2023 r.
48 § 18 ust. 1 pkt 2a uchylony przez § 1 pkt 10 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
49 § 18 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
50 § 18 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 4 z dnia 10 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.KGSG.2020.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 stycznia 2020 r.
51 Załącznik nr 8 zmieniony przez § 1 decyzji nr 239 z dnia 14 listopada 2014 r. (Dz.Urz.KGSG.2014.123) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 listopada 2014 r.