Ochrona informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2002.12.93

Akt utracił moc
Wersja od: 13 listopada 2002 r.

ZARZĄDZENIE Nr 88
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 13 listopada 2002 r.
w sprawie ochrony informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

GO-021-1-3/02

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z późniejszymi zmianami), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe oraz na podstawie ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późniejszymi zmianami), zarządzam, co następuje:

§  1.
1.
Ochroną informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych zajmują się wyspecjalizowane, wyodrębnione komórki organizacyjne, zwane dalej: "Komórkami Ochrony". Zakres ich działania określa załącznik nr 1.
2.
Ustalam wykaz informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę służbową, objętych klauzulą "poufne" i "zastrzeżone", w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych - stanowiący załącznik nr 2.
3.
Ustalam wykaz stanowisk w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, z którymi może łączyć się dostęp do informacji niejawnych - stanowiący załącznik nr 3.
4.
Ustalam ramowy plan ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych - stanowiący załącznik nr 4.
§  2.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia tracą moc:
1)
Zarządzenie nr 3 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 lutego 2000 r. w sprawie powołania i ustalenia sposobu działania w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe komórki organizacyjnej ds. ochrony informacji niejawnych, znak: GO-P-021-1-70/2000.
2)
Zarządzenie nr 9 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 marca 2000 r. w sprawie ochrony informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, znak: GO-021-2-190/2000.
3)
Zarządzenie nr 38 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 26 czerwca 2000 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ochrony informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, znak: GO-P-021-3-459/2000.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK OCHRONY W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH

§  1.
Zadaniami wynikającymi z obowiązku ochrony informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe zajmują się wyspecjalizowane komórki organizacyjne, wyodrębnione w strukturze organizacyjnej jednostek LP, zwane dalej: Komórkami Ochrony.
§  2.
1.
Komórkami Ochrony kieruje pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych, zwany dalej pełnomocnikiem ochrony.
2.
Pełnomocnik ochrony funkcjonuje na szczeblu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych i jest bezpośrednio podległy Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych.
3.
Cel, zakres działania, obowiązki, zadania, zakres odpowiedzialności, a także uprawnienia, przypadające pełnomocnikowi ochrony określają przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niniejszy załącznik.
§  3.
1.
Pełnomocnik ochrony swoje zadania w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe wykonuje przy pomocy pracowników Komórek Ochrony w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, zwanych dalej pomocnikami pełnomocnika ochrony oraz pracowników Komórek Ochrony w nadleśnictwach i zakładach.
2.
Pracownicy Komórek Ochrony, o których mowa w ust. 1 w zakresie ochrony informacji niejawnych podlegają bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, w której są zatrudnieni.
3.
Pomocnicy pełnomocnika ochrony w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych działają na podstawie upoważnień, ustanowionych przez pełnomocnika ochrony.
4.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 3, uprawniają do wykonywania zadań określonych w art. 18, ust 4, pkt 1-7 ustawy o ochronie informacji niejawnych, uczestniczenia w przekazywaniu obowiązków na stanowisku kierowników oddziałów kancelarii tajnych oraz do przeprowadzania procedury sprawdzającej w stosunku do pracowników z jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez rdLP, ubiegających się o dostęp do informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę służbową, oznaczonych klauzulą "zastrzeżone".
5.
Pracownicy Komórek Ochrony w pozostałych jednostkach organizacyjnych LP, wykonują zadania określone w art. 18, ust. 4, pkt 1-6 ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§  4.
1.
Pomocnikom pełnomocnika ochrony i pracownikom Komórek Ochrony, stosownie do decyzji kierownika jednostki organizacyjnej, w której są zatrudnieni, można także powierzyć inne obowiązki służbowe, niż wynikające z zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
2.
Pełnomocnik ochrony ma obowiązek organizowania i prowadzenia okresowych narad (w tym planistycznych i sprawozdawczych), z udziałem pomocników pełnomocnika ochrony. Ustalenia z tych narad podlegają zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
3.
Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio w relacjach pomocników pełnomocnika ochrony z pracownikami Komórek Ochrony działającymi w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez poszczególne RDLP.
§  5.
1.
Pomocnikiem pełnomocnika ochrony może być osoba posiadająca obywatelstwo polskie, której wydano stosowne poświadczenie bezpieczeństwa i przeszkolono z zakresu ochrony informacji niejawnych, nie skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy.
2.
Pracownikiem Komórki Ochrony może być osoba posiadająca obywatelstwo polskie, stosowne poświadczenie bezpieczeństwa, przeszkolenie z ochrony informacji niejawnych i będąca pracownikiem Lasów Państwowych.
3.
Pomocnikom pełnomocnika ochrony można powierzyć prowadzenie kancelarii tajnej biura RDLP.
§  6.
1.
Stosownie do art. 50 ustawy o ochronie informacji niejawnych, w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych i regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych funkcjonują kancelarie tajne, zwane dalej kancelarią.
2.
Kancelarią, o której mowa w ust. 1, kieruje kierownik kancelarii, wyznaczony na wniosek pełnomocnika ochrony przez dyrektora jednostki organizacyjnej.
3.
Kierownikowi kancelarii można powierzyć także inne obowiązki służbowe.
4.
Pełnomocnik ochrony ma obowiązek kontroli kancelarii tajnych.
5.
W nadleśnictwach funkcjonują oddziały kancelarii, w których kierownikami są pracownicy Komórki Ochrony.
6.
Kierownik kancelarii w regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych jest obowiązany do koordynowania prac tych oddziałów.

Zakres obowiązków służbowych kierownika kancelarii tajnej i oddziału kancelarii tajnej określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 r. w sprawie organizacji kancelarii tajnych (Dz. U. Nr 18, poz. 156) oraz zarządzenie nr 94 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 grudnia 2001 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej dla dokumentów niejawnych stanowiących tajemnicę państwową i służbową w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, znak: T-021-1-1/01.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYKAZ IFORMACJI NIEJAWNYCH STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ SŁUŻBOWĄ W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH

1.
Informacje niejawne, objęte klauzulą "poufne"
1)
Korespondencja ze Służbami Ochrony Państwa w sprawie dopuszczenia do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, oznaczonych klauzulą "tajne" oraz tajemnicę służbową, oznaczonych klauzulą "poufne".
2)
Ankiety bezpieczeństwa osobowego.
3)
Informacje o naruszeniu zasad ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz o zagubieniu dokumentów stanowiących tajemnicę państwową i służbową.
4)
Plany operacyjne mobilizacji gospodarki na szczeblu DGLP i rdLP.
5)
Wytyczne Dyrektora Generalnego LP do działalności obronnej na szczeblu DGLP.
6)
Dzienniki ewidencji obiegu dokumentów niejawnych stanowiących tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą "poufne".
2.
Informacje niejawne, objęte klauzulą "zastrzeżone"
1)
Plany ochrony informacji niejawnych.
2)
Sprawozdania z ochrony informacji niejawnych.
3)
Dzienniki ewidencji obiegu dokumentów niejawnych stanowiących tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą "zastrzeżone".
4)
Plany operacyjne mobilizacji gospodarki na szczeblu nadleśnictwa.
5)
Protokoły zniszczenia dokumentów niejawnych.
6)
Dokumenty kontroli (protokoły, notatki) obejmujące sprawy dotyczące tajemnicy służbowej oraz wyniki kontroli przeprowadzonych na wniosek organów ścigania.
7)
Wystąpienia do kierownictwa LP, zawierające wnioski wynikające z materiałów pokontrolnych, a dotyczące sytuacji kadrowej i personalnej.
8)
Sprawozdania z kontroli problemowych i doraźnych dotyczących zagadnień gospodarki drewnem, zawierające dane liczbowe o aktualnym stanie zapasów drewna.
9)
Dokumentacja analityczna opracowana dla oprogramowań stanowiących własność LP.
10)
Dokumentacja techniczna oprogramowań stanowiących własność LP.
11)
Wnioski w sprawach osobowych do czasu ich ogłoszenia.
12)
Wnioski o nadanie odznaczeń państwowych do czasu ich ogłoszenia.
13)
Ilość przechowywanej gotówki w kasie oraz sposób zabezpieczenia pomieszczenia kasy.
14)
Wiadomości dotyczące konwojowania gotówki (termin wyjazdu, trasa przejazdu, ilość przewożonej gotówki itp.).
15)
Informacje o ilości broni i amunicji przechowywanej w jednostkach organizacyjnych oraz sposobie zabezpieczenia magazynu broni.
16)
Czas i miejsce niezapowiedzianych kontroli w zakresie zwalczania szkodnictwa leśnego (zasadzek itp.) prowadzonych przez grupy interwencyjne SL.
17)
Plan operacyjnego działania grup interwencyjnych Straży Leśnej, do czasu rozpoczęcia akcji.
18)
Miesięczne plany pracy Posterunku Straży Leśnej.
19)
Nośniki informacji, programy, systemowe zabezpieczenie przed niepowołanymi użytkownikami oraz wydruki w komputerowym przetwarzaniu danych, dotyczące wiadomości określonych w tym wykazie.
20)
Sposoby zabezpieczenia komputerowego systemu informatycznego.
21)
System ochrony i zabezpieczenia fizycznego obiektów jednostek organizacyjnych.
22)
Inne informacje niż wymienione powyżej, których nieuprawnione ujawnienie mogłoby spowodować szkodę dla prawnie chronionych interesów Lasów Państwowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYKAZ STANOWISK, Z KTÓRYMI MOŻE ŁĄCZYĆ SIĘ DOSTĘP DO INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH

1.
Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych
1)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową, oznaczone klauzulą "tajne":

- Dyrektor Generalny Lasów Państwowych,

- Wyznaczony Zastępca Dyrektora Generalnego LP,

- Pełnomocnik ochrony,

- Kierownik kancelarii tajnej,

2)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczone klauzulą "poufne":

- Zastępcy Dyrektora Generalnego LP,

- Główny Inspektor Straży Leśnej.

3)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczone klauzulą "zastrzeżone":

- Główny Inspektor Lasów Państwowych,

- Kierownicy komórek organizacyjnych,

- Administratorzy SILP,

- Sekretarka Dyrektora Generalnego LP,

4)
Kierownicy komórek organizacyjnych podadzą imienny wykaz pracowników, których zakres obowiązków będzie wiązał się z dostępem do informacji niejawnych, w danej komórce organizacyjnej.
2.
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych
1)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową, oznaczone klauzulą "tajne":

- Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych,

- Wyznaczony Zastępca dyrektora,

- Pomocnik pełnomocnika ochrony i/lub Kierownik kancelarii tajnej,

- Pracownik prowadzący sprawy obronne,

2)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczone klauzulą "poufne":

- Zastępca dyrektora,

- Główny księgowy, w przypadku, gdy jest zastępcą dyrektora,

3)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczone klauzulą "zastrzeżone":

- Główny księgowy,

- Kierownicy komórek organizacyjnych, zgodnie z zakresem obowiązków oraz wskazani przez nich pracownicy komórek organizacyjnych,

- Stanowisko do spraw Straży Leśnej (Inspektor Straży Leśnej),

- Administratorzy SILP,

- Sekretarka Dyrektora RDLP.

3.
Nadleśnictwa i zakłady
1)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczone klauzulą "poufne":

- Nadleśniczy,

- Dyrektor Zakładu,

- Zastępca Nadleśniczego,

- Zastępca dyrektora zakładu,

- Pracownik Komórki Ochrony prowadzący oddział kancelarii tajnej i sprawy obronne,

- Inne osoby wskazane przez kierownika jednostki organizacyjnej, mogące mieć dostęp do informacji niejawnych o ww. klauzuli, wynikające z zakresu obowiązków służbowych.

2)
stanowiska, na których mogą występować informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, oznaczone klauzulą "zastrzeżone":

- Główny księgowy,

- Pracownik ds. osobowych i kadr,

- Obsada Posterunku Straży Leśnej,

- Administratorzy SILP,

- Sekretarka,

- Inne osoby, wskazane przez kierownika jednostki organizacyjnej, mogące mieć dostęp do informacji niejawnych o ww. klauzuli, wynikające z zakresu obowiązków służbowych.

4.
O wszelkich zmianach personalnych (dotyczy zgonu, przejścia na emeryturę, zmiany na stanowisku i innych tego typu okoliczności), z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych, kierownik jednostki organizacyjnej ma obowiązek powiadomienia pracownika Komórki Ochrony odpowiedniego szczebla, a ten Pełnomocnika Ochrony PGL LP.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

RAMOWY PLAN OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH

1. Za zapewnienie ochrony informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej (art. 18, ust. 1 ustawy o ochronie informacji niejawnych Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm).

2. Kierownikowi jednostki organizacyjnej podlega bezpośrednio pracownik Komórki Ochrony, który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w tej jednostce.

3. Ochronie podlegają następujące pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych:

a. Kancelaria tajna (oddział kancelarii tajnej) - (należy podać lokalizację oraz sposób zabezpieczenia, nr pokoju, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej, telefon kontaktowy),

b. Pomieszczenie serwera SILP - (należy podać lokalizację, sposób zabezpieczenia pomieszczenia, nazwiska osób mających dostęp do pomieszczenia, imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych - administratorów, telefony kontaktowe),

c. Archiwum zakładowe - (lokalizacja, nr pokoju, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej, telefon kontaktowy),

d. Pomieszczenie magazynu broni Straży Leśnej,

e. Pomieszczenie kasy,

f. Inne pomieszczenia wymagające szczególnej ochrony.

4. Pomieszczenia, o których mowa w pkt. 3 powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

5. Sposób deponowania kluczy i kluczy zapasowych lub kodów do zamków szyfrowych, programowania dozoru elektronicznego do pomieszczeń wymienionych w pkt. 3 określa kierownik jednostki organizacyjnej.

6. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych np. pożar, powódź, należy w pierwszej kolejności powiadomić kierownika jednostki organizacyjnej oraz osoby odpowiedzialne za dane pomieszczenia. Sposoby powiadamiania ww. osób powinny znajdować się kancelarii tajnej (oddziale kancelarii tajnej) i u portiera, lub u innej osoby wskazanej przez kierownika jednostki organizacyjnej. W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć:

a. pieczęcie,

b. dokumenty o najwyższej klauzuli tajności,

c. kopie zapasowe (dyskietki, kasety DDS), jeżeli są przechowywane w jednostce organizacyjnej,

d. inne dokumenty i materiały według sporządzonego planu ewakuacji.

7. Dokumenty ewakuuje się w oplombowanych, brezentowych workach ewakuacyjnych. Za ewakuację odpowiedzialny jest pracownik Komórki Ochrony.

8. Miejsce ewakuacji określa w niniejszym planie ochrony kierownik jednostki organizacyjnej, z uwzględnieniem zapewnienia odpowiedniej ochrony w miejscu ewakuacji.

9. W sytuacji, gdy ewakuacja jest niemożliwa, w pierwszej kolejności należy zniszczyć dokumenty o najwyższych klauzulach, pieczęcie i w miarę możliwości pozostałe dokumenty i materiały.

10. W przypadku zaistnienia stanów nadzwyczajnych (stan wojny, stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej), powiadamia się kierownika jednostki organizacyjnej i inne osoby odpowiedzialne, przy pomocy dostępnych środków teletechnicznych, lub gdy to jest niemożliwe, za pomocą gońca. Sposób i kolejność powiadamiania powinny być zamieszczone w planie ochrony i być zgodne z zapisami zawartymi w planie stałego dyżuru (Teczka T-41), która znajduje się w zasobach kancelarii tajnej (oddziału). Kierownik jednostki organizacyjnej powiadamia kierownika jednostki nadrzędnej, Policję, Straż Pożarną i inne służby oraz instytucje, w zależności od zaistniałej sytuacji.

11. Metody postępowania w stanach nadzwyczajnych określone są w teczkach:

a. T - 37 - Plan osiągania podwyższonej i pełnej gotowości obronnej,

b. T-41 - Plan stałego dyżuru.

12. W przypadku utraty dokumentu stanowiącego tajemnicę państwową o klauzuli "tajne", należy:

a. bezzwłocznie powiadomić kierownika nadrzędnej jednostki organizacyjnej i pełnomocnika ochrony,

b. powołać komisję ds. zbadania przyczyn utraty dokumentu. Komisja określa kto mógł się zapoznać z utraconym dokumentem, gdzie ten dokument może się znajdować, czy uległ zniszczeniu, czy znajduje się poza jednostką organizacyjną,

c. swoje ustalenia komisja przekazuje kierownikowi jednostki organizacyjnej, a ten drogą służbową pełnomocnikowi ochrony,

d. pełnomocnik ochrony powiadamia odpowiednią służbę ochrony państwa.

13. W przypadku utraty dokumentu, stanowiącego tajemnicę służbową o klauzuli "poufne" lub "zastrzeżone", kierownik jednostki organizacyjnej wyciąga konsekwencje służbowe wobec osoby winnej utraty dokumentu, powiadamia pełnomocnika ochrony i organy ścigania.

14. Wokół tajnej kancelarii należy wydzielić strefę bezpieczeństwa. Dostęp do tej strefy mogą mieć tylko osoby posiadające stosowne poświadczenie bezpieczeństwa. Strefę bezpieczeństwa można wydzielić z pomieszczenia kancelarii tajnej.

15. Przepis punktu 14 nie dotyczy oddziałów kancelarii tajnej.

16. Sposób deponowania haseł i kodów dostępu do SILP oraz kopii zapasowych określą służby informatyczne, kopie haseł i kodów powinny znajdować się w Komórce Ochrony.

17. Zapisy zawarte w planie ochrony należy dostosować do specyfiki jednostki organizacyjnej. W przypadku, gdy lokalizacja, zabezpieczenie i wyposażenie oddziału kancelarii tajnej nie spełnia wymogów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 r. w sprawie organizacji kancelarii tajnych (Dz. U. Nr 18, poz. 156), zapis taki powinien się znaleźć w planie ochrony.

18. Pełnomocnik ochrony, pomocnik pełnomocnika ochrony i pracownik Komórki Ochrony określą plan kontroli fizycznego zabezpieczenia jednostki organizacyjnej (kontrola roczna, oraz kontrole doraźne, wykonywane w miarę potrzeby).

19. Plan ochrony jest dokumentem stanowiącym tajemnicę służbową, oznaczonym klauzulą "zastrzeżone".

20. Kopię planu ochrony należy przekazać pełnomocnikowi ochrony PGL LP.