Ochrona informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
B.I.LP.2002.12.93
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 88
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 13 listopada 2002 r.
w sprawie ochrony informacji niejawnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444, z późniejszymi zmianami), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe oraz na podstawie ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późniejszymi zmianami), zarządzam, co następuje:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK OCHRONY W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK OCHRONY W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
Zakres obowiązków służbowych kierownika kancelarii tajnej i oddziału kancelarii tajnej określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 r. w sprawie organizacji kancelarii tajnych (Dz. U. Nr 18, poz. 156) oraz zarządzenie nr 94 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 grudnia 2001 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej dla dokumentów niejawnych stanowiących tajemnicę państwową i służbową w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, znak: T-021-1-1/01.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ IFORMACJI NIEJAWNYCH STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ SŁUŻBOWĄ W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
WYKAZ IFORMACJI NIEJAWNYCH STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ SŁUŻBOWĄ W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYKAZ STANOWISK, Z KTÓRYMI MOŻE ŁĄCZYĆ SIĘ DOSTĘP DO INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
WYKAZ STANOWISK, Z KTÓRYMI MOŻE ŁĄCZYĆ SIĘ DOSTĘP DO INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
- Dyrektor Generalny Lasów Państwowych,
- Wyznaczony Zastępca Dyrektora Generalnego LP,
- Pełnomocnik ochrony,
- Kierownik kancelarii tajnej,
- Zastępcy Dyrektora Generalnego LP,
- Główny Inspektor Straży Leśnej.
- Główny Inspektor Lasów Państwowych,
- Kierownicy komórek organizacyjnych,
- Administratorzy SILP,
- Sekretarka Dyrektora Generalnego LP,
- Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych,
- Wyznaczony Zastępca dyrektora,
- Pomocnik pełnomocnika ochrony i/lub Kierownik kancelarii tajnej,
- Pracownik prowadzący sprawy obronne,
- Zastępca dyrektora,
- Główny księgowy, w przypadku, gdy jest zastępcą dyrektora,
- Główny księgowy,
- Kierownicy komórek organizacyjnych, zgodnie z zakresem obowiązków oraz wskazani przez nich pracownicy komórek organizacyjnych,
- Stanowisko do spraw Straży Leśnej (Inspektor Straży Leśnej),
- Administratorzy SILP,
- Sekretarka Dyrektora RDLP.
- Nadleśniczy,
- Dyrektor Zakładu,
- Zastępca Nadleśniczego,
- Zastępca dyrektora zakładu,
- Pracownik Komórki Ochrony prowadzący oddział kancelarii tajnej i sprawy obronne,
- Inne osoby wskazane przez kierownika jednostki organizacyjnej, mogące mieć dostęp do informacji niejawnych o ww. klauzuli, wynikające z zakresu obowiązków służbowych.
- Główny księgowy,
- Pracownik ds. osobowych i kadr,
- Obsada Posterunku Straży Leśnej,
- Administratorzy SILP,
- Sekretarka,
- Inne osoby, wskazane przez kierownika jednostki organizacyjnej, mogące mieć dostęp do informacji niejawnych o ww. klauzuli, wynikające z zakresu obowiązków służbowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
RAMOWY PLAN OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
RAMOWY PLAN OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH
2. Kierownikowi jednostki organizacyjnej podlega bezpośrednio pracownik Komórki Ochrony, który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w tej jednostce.
3. Ochronie podlegają następujące pomieszczenia w jednostkach organizacyjnych:
a. Kancelaria tajna (oddział kancelarii tajnej) - (należy podać lokalizację oraz sposób zabezpieczenia, nr pokoju, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej, telefon kontaktowy),
b. Pomieszczenie serwera SILP - (należy podać lokalizację, sposób zabezpieczenia pomieszczenia, nazwiska osób mających dostęp do pomieszczenia, imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych - administratorów, telefony kontaktowe),
c. Archiwum zakładowe - (lokalizacja, nr pokoju, imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej, telefon kontaktowy),
d. Pomieszczenie magazynu broni Straży Leśnej,
e. Pomieszczenie kasy,
f. Inne pomieszczenia wymagające szczególnej ochrony.
4. Pomieszczenia, o których mowa w pkt. 3 powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Sposób deponowania kluczy i kluczy zapasowych lub kodów do zamków szyfrowych, programowania dozoru elektronicznego do pomieszczeń wymienionych w pkt. 3 określa kierownik jednostki organizacyjnej.
6. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych np. pożar, powódź, należy w pierwszej kolejności powiadomić kierownika jednostki organizacyjnej oraz osoby odpowiedzialne za dane pomieszczenia. Sposoby powiadamiania ww. osób powinny znajdować się kancelarii tajnej (oddziale kancelarii tajnej) i u portiera, lub u innej osoby wskazanej przez kierownika jednostki organizacyjnej. W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć:
a. pieczęcie,
b. dokumenty o najwyższej klauzuli tajności,
c. kopie zapasowe (dyskietki, kasety DDS), jeżeli są przechowywane w jednostce organizacyjnej,
d. inne dokumenty i materiały według sporządzonego planu ewakuacji.
7. Dokumenty ewakuuje się w oplombowanych, brezentowych workach ewakuacyjnych. Za ewakuację odpowiedzialny jest pracownik Komórki Ochrony.
8. Miejsce ewakuacji określa w niniejszym planie ochrony kierownik jednostki organizacyjnej, z uwzględnieniem zapewnienia odpowiedniej ochrony w miejscu ewakuacji.
9. W sytuacji, gdy ewakuacja jest niemożliwa, w pierwszej kolejności należy zniszczyć dokumenty o najwyższych klauzulach, pieczęcie i w miarę możliwości pozostałe dokumenty i materiały.
10. W przypadku zaistnienia stanów nadzwyczajnych (stan wojny, stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej), powiadamia się kierownika jednostki organizacyjnej i inne osoby odpowiedzialne, przy pomocy dostępnych środków teletechnicznych, lub gdy to jest niemożliwe, za pomocą gońca. Sposób i kolejność powiadamiania powinny być zamieszczone w planie ochrony i być zgodne z zapisami zawartymi w planie stałego dyżuru (Teczka T-41), która znajduje się w zasobach kancelarii tajnej (oddziału). Kierownik jednostki organizacyjnej powiadamia kierownika jednostki nadrzędnej, Policję, Straż Pożarną i inne służby oraz instytucje, w zależności od zaistniałej sytuacji.
11. Metody postępowania w stanach nadzwyczajnych określone są w teczkach:
a. T - 37 - Plan osiągania podwyższonej i pełnej gotowości obronnej,
b. T-41 - Plan stałego dyżuru.
12. W przypadku utraty dokumentu stanowiącego tajemnicę państwową o klauzuli "tajne", należy:
a. bezzwłocznie powiadomić kierownika nadrzędnej jednostki organizacyjnej i pełnomocnika ochrony,
b. powołać komisję ds. zbadania przyczyn utraty dokumentu. Komisja określa kto mógł się zapoznać z utraconym dokumentem, gdzie ten dokument może się znajdować, czy uległ zniszczeniu, czy znajduje się poza jednostką organizacyjną,
c. swoje ustalenia komisja przekazuje kierownikowi jednostki organizacyjnej, a ten drogą służbową pełnomocnikowi ochrony,
d. pełnomocnik ochrony powiadamia odpowiednią służbę ochrony państwa.
13. W przypadku utraty dokumentu, stanowiącego tajemnicę służbową o klauzuli "poufne" lub "zastrzeżone", kierownik jednostki organizacyjnej wyciąga konsekwencje służbowe wobec osoby winnej utraty dokumentu, powiadamia pełnomocnika ochrony i organy ścigania.
14. Wokół tajnej kancelarii należy wydzielić strefę bezpieczeństwa. Dostęp do tej strefy mogą mieć tylko osoby posiadające stosowne poświadczenie bezpieczeństwa. Strefę bezpieczeństwa można wydzielić z pomieszczenia kancelarii tajnej.
15. Przepis punktu 14 nie dotyczy oddziałów kancelarii tajnej.
16. Sposób deponowania haseł i kodów dostępu do SILP oraz kopii zapasowych określą służby informatyczne, kopie haseł i kodów powinny znajdować się w Komórce Ochrony.
17. Zapisy zawarte w planie ochrony należy dostosować do specyfiki jednostki organizacyjnej. W przypadku, gdy lokalizacja, zabezpieczenie i wyposażenie oddziału kancelarii tajnej nie spełnia wymogów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 r. w sprawie organizacji kancelarii tajnych (Dz. U. Nr 18, poz. 156), zapis taki powinien się znaleźć w planie ochrony.
18. Pełnomocnik ochrony, pomocnik pełnomocnika ochrony i pracownik Komórki Ochrony określą plan kontroli fizycznego zabezpieczenia jednostki organizacyjnej (kontrola roczna, oraz kontrole doraźne, wykonywane w miarę potrzeby).
19. Plan ochrony jest dokumentem stanowiącym tajemnicę służbową, oznaczonym klauzulą "zastrzeżone".
20. Kopię planu ochrony należy przekazać pełnomocnikowi ochrony PGL LP.