Obowiązki sprawozdawcze w zakresie inwestycji.
Dz.Urz.GUS.1993.18.109
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 37
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 5 listopada 1993 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji
Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 06.4 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:
ponoszących koszty i prowadzących działalność inwestycyjną,
ponoszących koszty i prowadzących działalność inwestycyjną;
jednostki, które budują budynki mieszkalne przeznaczone na sprzedaż powinny także wypełnić kartę w momencie rozpoczęcia i oddania do użytku budynku mieszkalnego,
1) 2 I-01 - do dnia 18 kwietnia z danymi za pierwszy kwartał, do dnia 18 lipca z danymi za pierwsze półrocze, do dnia 17 października z danymi za trzy kwartały.
Jednostki i zakłady budżetowe oraz urzędy gmin sporządzają sprawozdanie tylko za I półrocze z wyjątkiem jednostek realizujących inwestycje centralne, z realizacji których sporządzają kwartalnie odrębne sprawozdanie, załącznik do sprawozdania I-01, a spółdzielnie mieszkaniowe, w których liczba pracujących nie przekracza 20 osób za pierwsze półrocze oraz w terminie do dnia 18 stycznia każdego roku z danymi statystycznymi za rok.
Jednostki realizujące inwestycje centralne sporządzają z ich realizacji sprawozdanie stanowiące załącznik do sprawozdania I-01 również za rok w terminie do dnia 18 stycznia każdego roku
2) I-02 - do dnia 8 lutego każdego roku z danymi statystycznymi za rok poprzedni, łącznie z wykazem inwestycji realizowanych w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Od obowiązku sporządzania sprawozdania I-02 zwolnione są spółdzielnie mieszkaniowe, w których liczba pracujących nie przekracza 20 osób oraz gminy,
3) I-03 - podmioty zobowiązane składają kartę statystyczną na formularzu I-03 do wojewódzkiego urzędu statystycznego, na terenie którego inwestycja jest zlokalizowana, w ciągu 3 dni od daty rozpoczęcia realizacji inwestycji oraz w dniu podpisania protokołu odbioru budynku lub obiektu użyteczności publicznej przyjętego do eksploatacji,
4) I-04 - do dnia 6 lipca z danymi statystycznymi za pierwsze półrocze danego roku i do dnia 11 stycznia każdego roku z danymi statystycznymi za rok poprzedni łącznie z wypełnionym załącznikiem.
Rejonowe organy rządowej administracji ogólnej przekazują dodatkowo 2 dnia każdego miesiąca telefonicznie (teleksem, telefaksem) wojewódzkiemu urzędowi statystycznemu dane o liczbie mieszkań oddanych do użytku przez osoby fizyczne i ich powierzchni użytkowej oraz o liczbie wydanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych od początku roku do końca ostatniego miesiąca.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 1 3
I-01
I-01
OBJAŚNIENIA do kwartalnego formularza I-01
Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.
Wartość nakładów na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe).
W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycję tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.
Dział 1. Nakłady inwestycyjne
Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dziennik Urzędowy GUS Nr 21).
1. W wierszach od 02 do 06 należy podać informacje:
- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na przyjęte (zakupione) używane środki trwałe),
- w rubr. 2 - na zakupy z importu,
- w rubr. 3 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych,
- w rubr. 4 - o wartości środków trwałych przejętych w formie dzierżawy.
Jako wartości środków trwałych przejętych w formie dzierżawy należy wykazywać również wartość wynikającą z umów o charakterze leasingu, w tym także na podstawie przepisów ustawy o prywatyzacji.
W wierszu 06 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).
Uwaga
- zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1;
- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2, natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3.
2. W wierszu 07 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 06).
3. W wierszu 08 rubr. 1 i 2 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach gdy wartość pojedynczego zakupu dobra nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego, w wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizowanej inwestycji.
4. Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT, wydzielając w wierszu 09 wartość tego podatku. Również pozostałe podmioty, w przypadku, gdy podatek VAT zwiększy wartość zaewidencjonowanego środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT wydzielając jego wartość w wierszu 09 (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).
ZAŁĄCZNIK Nr 2
I-02
I-02
Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej
za rok ...
OBJAŚNIENIA do rocznego formularza I-02
Obowiązek wykazywania nakładów inwestycyjnych na sprawozdaniu I-02 mają również jednostki, które podjęły realizację obiektu w celu jego sprzedaży, a kosztów jego budowy nie zapisuje się na koncie inwestycje rozpoczęte.
W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycję, tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów, jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.
Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.
Wartość nakładów inwestycyjnych na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe).
Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dziennik Urzędowy GUS Nr 21).
1. W wierszach od 02 do 8 należy podać informacje:
- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na przejęte (zakupione) używane środki trwałe),
- w rubr. 3 - na zakupy z importu,
- w rubr. 5 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.
W wierszu 08 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według KRST) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).
Uwaga
- zakup gruntów należy traktować zawsze jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 5, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1;
- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 3, natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 5.
2. W wierszu 09 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 08).
3. W wierszu 10 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach, gdy wartość pojedynczego zakupu dobra nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego. W wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizowanej inwestycji.
4. Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT wydzielając w rubr. 2, 4 wartość tego podatku. Również pozostałe podmioty, w przypadku gdy podatek VAT zwiększy wartość środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT, wydzielając jego wartość w rubr. 2 i 4 (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).
1. W dziale tym należy podać dane łącznie z podatkiem VAT, który nie podlega odliczeniu.
2. Wartość wykazana w wierszu 2 winna być zgodna z wartością z wiersza 01 rubr. 1 działu 1 oraz z wartością z wiersza 01 rubr. 5 działu 3.
3. W wierszu 3 należy wykazać wydatki poniesione w roku na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. W wierszu tym nie należy wykazywać wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerów zakupionego w ramach realizowanej inwestycji, które zostało już wykazane w dziale 1 w wierszu 10.
4. W wierszu 4 należy wykazać nabycie akcji, długoterminowych papierów wartościowych, wartości udzielonych długoterminowych pożyczek, wartości udziałów oraz innych finansowych składników majątku trwałego. Do długoterminowych papierów wartościowych, pożyczek itp. zalicza się te z nich, które uznane zostały za lokaty i których termin zapłaty przypada co najmniej po upływie roku od daty, na jaką jest sporządzone sprawozdanie finansowe.
1. W wierszu 01 należy podać wartość ogółem dotyczącą wszystkich realizowanych w roku sprawozdawczym inwestycji, również inwestycji nie zakończonych oraz inwestycji częściowo przekazanych do eksploatacji, na które w roku sprawozdawczym nie poniesiono nakładów.
Poczynając od wiersza 02 należy wymienić poszczególne inwestycje zaliczane do budownictwa inwestycyjnego, a w następnej kolejności inwestycje nie związane z budownictwem inwestycyjnym, grupując je według lokalizacji i kierunków inwestowania.
2. Dla każdej inwestycji w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym lewym rogu należy wpisać czterocyfrowe symbole, zgodnie z symbolami inwestycji zawartymi w Części III Objaśnień ogólnych.
3. W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, stanowiącym Część IV Objaśnień ogólnych, nazwę gminy i miejscowości. Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej aniżeli jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).
4. W rubryce 2 wszyscy inwestorzy realizujący inwestycje o kierunkach wymienionych w wykazie A części I Objaśnień ogólnych oznaczone symbolami od 001 do 063, a w szczególności inwestycje tzw. socjalno-bytowe, takie jak: budynki mieszkalne, szkoły, przedszkola, przychodnie, internaty, ośrodki wczasowe, boiska, hotele, motele itd. oraz inwestycji w zakresie: melioracji, weterynarii, urządzeń zaopatrujących rolnictwo w wodę, kanalizacji, oczyszczalni ścieków, budowy dróg, komunikacji miejskiej, wodociągów, leśnictwa i innych są zobowiązani do wpisania symbolu podanego w rubryce 1 Części I Objaśnień ogólnych - wykaz A.
W przypadku realizacji inwestycji innych niż wymienione wyżej i inwestycji innych niż rodzaj działalności podstawowej jednostki, która została określona zgodnie z zasadami Europejskiej Klasyfikacji Działalności, należy w dolnej części rubryki 2 wpisać symbol x, a w rubryce 0 opisać rodzaj inwestycji, np. gdy jednostka zakwalifikowana ze względu na rodzaj podstawowej działalności wg EKD do grupy o symbolu 15.9 (wykaz B części I Objaśnień ogólnych) - produkcja napojów - realizuje inwestycje nie związane z działalnością podstawową wpisuje w dolnej części rubryki 2 symbol x, opisując w rubryce 0 rodzaj inwestycji, np. budowa przetwórni owoców, budowa sklepu, budowa baru, zakup urządzeń do stołówki itp. Dla inwestycji związanej z podstawową działalnością jednostki nie należy wpisywać symbolu w rubryce 2 (z wyjątkiem kierunków inwestowania określonych w wykazie A części I Objaśnień ogólnych).
5. Wartość nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 5 wiersza 01 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 2 w wierszu 2 rubryce 1 oraz w dziale 1 wiersz 01 rubryka 1.
6. W rubr. 3 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji zgodnie z ustaleniami podanymi w zasadach metodycznych statystyki inwestycji.
7. Jednostki realizujące inwestycje w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska sporządzają na koniec roku odrębne wykazy tych inwestycji na formularzu "Arkusz dodatkowy do działu 3" sprawozdania I-02 wypełniając tylko rubr. 0 oraz 1, 2, 5. Wykazem należy objąć wszystkie inwestycje z zakresu gospodarki wodnej i ochrony środowiska. Wykazem powyższym obejmuje się także części inwestycji dotyczące gospodarki wodnej i ochrony środowiska w inwestycjach o innych charakterze, np. elektrofiltry przy kotle. Dla każdej inwestycji należy wpisać symbol według zasad podanych w załącznikach:
- w rubr. 0 - w polu wydzielonym w górnym lewym rogu symbole inwestycji, zgodnie z Częścią III Objaśnień ogólnych,
- w rubr. 1 - symbol województwa, zgodnie z Częścią IV Objaśnień ogólnych,
- w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowanych do ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z Częścią V Objaśnień ogólnych.
Wyszczególnienie inwestycji należy rozpocząć od drugiego wiersza. W wierszu pierwszym należy podać w rubr. 5 sumę wszystkich inwestycji.
1. W dziale 4 należy wykazywać: wszystkie budynki przekazane do użytku w roku sprawozdawczym, w tym również domki kempingowe oraz kioski towarowe, jeśli są one posadowione na trwałych fundamentach.
W dziale tym nie należy wykazywać: budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03, budynków zakupionych (przejętych), które u poprzednich użytkowników figurowały na koncie środków trwałych, budynków adaptowanych, modernizowanych oraz budynków prowizorycznych.
2. Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz podając w rubryce 0 główne przeznaczenie budynku, np. dom towarowy itp. Szczególnie dokładnie należy określić przeznaczenie budynków przemysłowych, chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało, jakiego typu funkcję ma pełnić budynek.
Budynki jednorodne, np. domki kempingowe, garaże itp. o tej samej lokalizacji należy wpisać w jednym wierszu wpisując w rubryce 0 ich liczbę, a w rubr. 4 podając łączną kubaturę budynków, np. 5 domków kempingowych á 100 m3
w "rubr. 0" 5 domków kempingowych,
w "rubr. 4" 500 m3.
3. W przypadku jeżeli w budynkach niemieszkalnych znajduje się mieszkanie rodzinne, np. w leśniczówce, agronomówce, wówczas niezależnie od ujęcia tych budynków w dziale 4 sprawozdania I-02 inwestor zobowiązany jest sporządzić Kartę statystyczną I-03 (wykazując mieszkania) i przesłać do WUS właściwego terytorialnie dla lokalizacji obiektu, w którym znajdują się mieszkania.
1. Dział 5 należy sporządzać zgodnie z Nomenklaturą przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej, stanowiącą Część II Objaśnień ogólnych.
2. W dziale tym należy wykazywać projektowane zdolności produkcyjne lub usługowe uzyskane w wyniku przekazania do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, a w przemyśle również w wyniku dokonanych zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych, wpisując w rubr. 1, 2, 3 symbole (oznaczenia) podane w Części II Objaśnień ogólnych, odpowiednio z rubryk 1, 4, 5.
3. Jeśli efekt gospodarczy oddanej inwestycji określony w dokumentacji nie znajduje swego odpowiednika w nomenklaturze przyrostów, działu tego nie należy wypełniać.
4. Inwestorzy, którzy w roku sprawozdawczym przekazują do eksploatacji inwestycje związane z gospodarką wodną i ochroną środowiska wypełniają ten dział w sposób następujący:
– jednostki usług komunalnych, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części USŁUGI KOMUNALNE,
– jednostki rolnicze, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części ROLNICTWO,
– pozostałe jednostki poza wymienionymi wyżej wypełniają, zgodnie z nomenklaturą przyjętą w części OCHRONA ŚRODOWISKA I GOSPODARKA WODNA;
Każdą inwestycję gospodarki wodnej i ochrony środowiska należy wpisać w oddzielnym wierszu. Dla inwestycji, która ma lokalizację w innej miejscowości niż siedziba inwestora należy podać w rubryce "0" nazwę miejscowości i gminy, a w przypadku lokalizacji w innym województwie należy podać w rubryce "0" nazwę miejscowości, gminy i symbol województwa według Części IV Objaśnień ogólnych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
I-03
I-03
OBJAŚNIENIE
do Karty statystycznej budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej (I-03)
2.1. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla budynków mieszkalnych:
1) w momencie rozpoczynania nowych budynków (tj. w momencie zakładania ław fundamentowych) również budowanych z przeznaczeniem na zastąpienie dotychczas użytkowanych (inwestycje odtworzeniowe) wypełniając dział 1 Karty (bez wiersza 2 i 5) oraz w dziale 2 wiersze: 01, 03, 06, 0,9, 10;
2) w momencie protokolarnego odbioru do użytku:
a) w budynkach mieszkalnych wypełniając wszystkie dane (bez wiersza 5 działu 1 i bez wiersza 23 i 24 działu 2). Jeśli jednak ze względów technicznych nie można określić prawidłowo wartości budynku lub cyklu realizacji (np. w rolnictwie budynek realizowany łącznie z gospodarczym) nie wypełnia się w dziale 2 wierszy 01 i 22,
b) w budynkach o innych przeznaczeniu dla mieszkań nowych i dla mieszkań z adaptacji inwestycyjnej (także uzyskanych z zagospodarowania strychów) i dla mieszkań uzyskanych z przebudowy mieszkań większych na mniejsze (w wyniku modernizacji inwestycji) wypełnia się dział 1 karty (bez wiersza 1 i 5), a w dziale 2 wiersze: 06, 07, 09, 10, 12-17, 19, 20;
3) w przypadku równoczesnego rozpoczynania realizacji (bądź oddawania do użytku) domów jednorodzinnych mających jednakowe parametry, a budowanych w większych zespołach (osiedlach), dopuszcza się możliwość wypełnienia jednej Karty statystycznej wpisując w dziale 1 w wierszu 4 w pozycji jednorodzinne - liczbę budynków (rozpoczętych bądź oddanych do użytku), np. 5 budynków, a w dziale 2 należy podać parametry tylko dla jednego budynku jednorodnego.
2.2. Przy wypełnianiu informacji o budynkach oddanych do użytku, jako odrębne budynki należy traktować zarówno nowe, jak i części nowych budynków jeżeli stanowią one wyraźnie odrębne części (odrębnie przekazywane do użytku), jak np. pawilony, klatki, skrzydła oraz nowe części stanowiące rozbudowę istniejących budynków (dobudowa, nadbudowa). Dla części budynków nowych, odrębnie oddawanych do użytku wypełnia się Kartę I-03 zgodnie z zasadami podanymi w pkt. 2.1 ust. 2) lit. a).
3.1. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla następujących obiektów użyteczności publicznej: szpitali, sanatoriów, przychodni zdrowia, ośrodków zdrowia, żłobków, domów pomocy społecznej i rencistów, szkół (różnych typów), internatów szkolnych, warsztatów szkolnych oraz przedszkoli.
3.2. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla obiektów użyteczności publicznej:
1) w momencie rozpoczynania nowych obiektów (tj. w momencie zakładania ław fundamentowych budynku) - wypełniając dział 1 Karty (bez wiersza 2, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 03, 23 i 24 w przypadku szkoły. W momencie rozpoczynania Kartę wypełnia się tylko dla obiektów o jednorodnym przeznaczeniu;
2) w momencie protokolarnego odbioru budynku od wykonawcy wypełnia się:
a) dla budynków o jednorodnym przeznaczeniu dział 1 Karty (bez wiersza 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 01, 03, 21-24,
b) dla obiektów z adaptacji i obiektów wbudowanych w budynkach o innym przeznaczeniu dział 1 Karty (bez wiersza 1, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 23 i 24.
3.3. W przypadku oddawania do użytku obiektów wolno stojących realizowanych przez dwóch inwestorów, tj. odpowiedzialnego za wybudowanie budynku (inwestora zastępczego) i odpowiedzialnego za wyposażenie (inwestora użytkownika), obiekty takie powinny być wykazywane tylko przez tego inwestora, który obiekt wyposaża.
3.4. W przypadku, gdy obiekty użyteczności publicznej objęte Kartą I-03 stanowią część wbudowaną w budynek o innym przeznaczeniu, np. w budynek mieszkalny, Kartę sporządza inwestor budynku.
3.5. Dla obiektów rozbudowywanych należy podać dane dotyczące tylko części rozbudowanej.
3.6. Jeśli w ramach jednego zadania, np. budowy szpitala, realizuje się szereg obiektów odrębnie oddawanych do użytku, to dla każdego budynku należy sporządzić odrębną Kartę statystyczną.
3.7. W przypadku, gdy w jednym budynku znajdują się dwa (lub więcej) zadania o różnym przeznaczeniu, np. szkoła + internat + warsztaty, wówczas należy sporządzić odrębne karty dla każdego obiektu wypełniając dział 1 Karty (bez wiersza 1, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 23 i 24.
ZAŁĄCZNIK Nr 4 4
I-04
I-04
OBJAŚNIENIA do formularza I-04 (sprawozdanie o ruchu budowlanym)
1. W dziale 1 sprawozdania należy wykazać wszystkie budynki przekazane do użytku w okresie sprawozdawczym.
W wierszach 1-3 rubr. 2, 4, 5 należy podać również dane dotyczące izb powstałych w wyniku nadbudowy i dobudowy, które nie stanowią odrębnego mieszkania, a które w Załączniku do spr. I-04 mają symbol "00".
2. W przypadku przekazania do użytku tzw. budynków zespolonych, tj. o mieszanym przeznaczeniu, np. budynek mieszkalno-inwentarski itp., wówczas należy podać budynki mieszkalno-inwentarskie i mieszkalno-składowe łącznie z budynkami mieszkalnymi, a budynki zespolone - inwentarsko-składowe łącznie z budynkami inwentarskimi.
3. W wierszu 7 należy podać wszystkie pozostałe budynki przekazane do użytku, które nie zostały wymienione w wierszach 1 i 4.
4. W wierszach 7-9 dane dotyczące mieszkań (rubr. 3, 4, 5) należy wypełnić tylko w tych przypadkach, gdy w budynku, dla którego ustalono inne przeznaczenie niż mieszkalny lub mieszkalno-gospodarczy i mieszkalno-inwentarski, znajdują się mieszkania rodzinne, np. w pensjonatach mieszkanie zajmowane przez właściciela pensjonatu, przy piekarni mieszkania dla pracowników najemnych itp.
W rubr. 1 - należy podawać liczbę wydanych w okresie sprawozdawczym pozwoleń tylko na budowę budynków mieszkalnych. Jeżeli jedno pozwolenie opiewa na budowę więcej niż jednego budynku, wówczas należy podawać faktyczną liczbę budynków (nie liczbę pozwoleń).
Dane dotyczące liczby gospodarstw podłączonych do wodociągów zbiorowych należy uzgodnić z jednostkami eksploatującymi zbiorcze wodociągi miejskie.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
OBJAŚNIENIA
do załącznika do działu 1 sprawozdania I-04
(Wykaz budynków oddanych do użytku)
Jeżeli jeden właściciel wybudował kilka budynków o różnych przeznaczeniach, każdy budynek należy wykazywać w osobnym wierszu.
W miejscu wydzielonym w lewym górnym rogu należy podać tylko dla budynków mieszkalnych, numer budynku na posesji; jeżeli jest to pierwszy budynek, to podać jedynkę cyframi arabskimi - "1", jeżeli obok istniejącego budynku mieszkalnego zbudowano na tej samej posesji drugi budynek mieszkalny - wpisać "2" (niezależnie od tego, czy poprzedni budynek ulega rozbiórce, zmienia przeznaczenie czy też nie).
W rubr. 0 (w miejscu wydzielonym z prawej strony rubryki) należy zakreślić kółkiem symbol "3.r" - dla budynków mieszkalnych i mieszkalno-gospodarczych wybudowanych przez osoby fizyczne, których głównym źródłem utrzymania jest rolnictwo, zgodnie z objaśnieniami zawartymi w zeszycie metodycznym, tj.:
- prowadzący gospodarstwa rolne o powierzchni 1 ha użytków rolnych lub poniżej 1 ha prowadzący hodowlę zwierząt gospodarczych,
- prowadzący działy specjalne, np. uprawy w szklarni,
- zatrudnieni w działach rolniczych poza indywidualnymi gospodarstwami.
01 - mieszkalny
02 - mieszkalno-gospodarczy, mieszkalno-inwentarski
00 - nadbudowa, dobudowa budynku mieszkalnego nie stanowiąca odrębnego mieszkania
03 - pensjonaty, motele, zajazdy itp.
04 - dom letniskowy
05 - inwentarski dla bydła
06 - inwentarski dla trzody chlewnej
07 - inwentarski dla owiec
08 - inwentarski dla drobiu
09 - inwentarski o mieszanej obsadzie zwierząt
10 - pozostałe budynki inwentarskie i pozostałe budynki w rolnictwie (np. dla zwierząt futerkowych, magazyny na pasze, na nawozy, na zboże, pieczarkarnie, garaże, narzędziownie itp.)
11 - stodoły
12 - suszarnie
13 - szklarnie
14 - masarnie
15 - piekarnie
16 - mleczarnie (przetwarzanie surowców mleczarskich)
17 - pozostałe do produkcji artykułów spożywczych, napojów mineralnych i bezalkoholowych
18 - zakłady i warsztaty napraw samochodów i motocykli (np. blacharskie, lakiernicze, elektryczne, mechaniczne, wulkanizacyjne, stacje diagnostyczne, myjnie itp.)
19 - pozostałe budynki w przemyśle (wszystkie inne nie wymienione wyżej dotyczące działalności produkcyjnej)
20 - sklepy i hurtownie
21 - małe kioski towarowe trwale posadowione
22 - punkty gastronomiczne (bary, bufety, smażalnie, lodziarnie itp.)
23 - stacje paliw
24 - związane z usługami dotyczącymi napraw sprzętu domowego i osobistego (np. krawieckie, zegarmistrzowskie, obuwnicze, stolarskie, ślusarskie itp.)
25 - związane z usługami komunalnymi (np. pralnie, farbiarnie, fryzjerskie, salony odnowy biologicznej itp.)
26 - garaże (dla ludności nie związanej z rolnictwem)
27 - kościoły
28 - inne budynki sakralne
29 - budynki plebanii
30 - budynki katechetyczne
31 - pozostałe budynki kościelne (np. klasztory)
32 - pozostałe budynki (nie wymienione wyżej)
Ponadto na lewym marginesie dodatkowo literą "S" należy zaznaczyć budynki zrealizowane przez spółki, a literą "F" budynki zrealizowane przez fundacje.
Dla budynków z symbolem "00" nie należy podawać danych: w liczniku rubr. 5, w rubr. 6 i rubr. 7.
Jeżeli w budynkach o innym przeznaczeniu niż oznaczono symbolami 01, 02, występują mieszkania rodzinne, należy je wykazywać w odpowiednich rubrykach i wierszach sprawozdań. Mieszkania rodzinne nie mogą występować w budynkach o symbolu 04.
Jeżeli np. w budynku znajdują się trzy mieszkania - jedno 3-izbowe, dwa 6-izbowe, wówczas w rubryce 6 podajemy liczbę mieszkań następująco:
Mieszkania według liczby izb | |||
1-izbowe | 5-izbowe | ||
2-izbowe | 6-izbowe | ||
3-izbowe | 7-izbowe | ||
4-izbowe | 8 i więcej izbowe | ||
6 | |||
1 | 5 | ||
2 | 6 | 2 | |
3 | 1 | 7 | |
4 | 8 |
Jeżeli budynek jest wyposażony lub zgodnie z projektem, według którego był realizowany, będzie wyposażony w niżej podane instalacje i urządzenia, zakreśla się kółkiem odpowiedni symbol:
3 - wodociąg
4 - ustęp spłukiwany
5 - łazienkę (urządzenie kąpielowe, prysznic - z odpływem wody)
6 - centralne ogrzewanie
7 - gaz sieciowy
8 - instalacje ciepłej wody dostarczanej centralnie