Obowiązki sprawozdawcze w zakresie inwestycji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.18.109

Akt utracił moc
Wersja od: 19 grudnia 1994 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 5 listopada 1993 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji

(znak: MD-6-055-43)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 06.4 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Ustala się obowiązek sporządzania i przekazywania danych statystycznych na formularzach oznaczonych symbolami:
1)
I-01 - sprawozdanie z działalności inwestycyjnej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
I-02 - sprawozdanie roczne z działalności inwestycyjnej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
I-03 - karta statystyczna budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
I-04 - sprawozdanie o ruchu budowlanym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.
2.
Wprowadza się obowiązek przekazywania przez rejonowe organy rządowej administracji ogólnej meldunku o liczbie mieszkań oddanych do użytku przez osoby fizyczne i ich powierzchni użytkowej oraz o liczbie wydanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych.
3. 1
Inwestorzy realizujący inwestycje centralne niezależnie od zbiorczego sprawozdania I-01 sporządzają odrębne sprawozdanie według wzoru stanowiącego załącznik do sprawozdania I-01 dla każdej inwestycji centralnej.
§  2.
1.
Wprowadzone zarządzeniem obowiązki dotyczą odpowiednio:
1)
odnośnie sprawozdań na formularzu I-01:
a)
osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (z wyłączeniem jednostek wchodzących w skład osób prawnych) oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem indywidualnych gospodarstw rolnych), u których liczba pracujących przekracza 50 osób, jeśli ich podstawowym rodzajem działalności jest działalność zaklasyfikowana według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) do sekcji C "Górnictwo i kopalnictwo" i sekcji D "Działalność produkcyjna" oraz u których liczba pracujących przekracza 20 osób, jeśli ich podstawowym rodzajem działalności jest działalność zaklasyfikowana według EKD do sekcji innych niż C i D, prowadzące księgi rachunkowe,
b)
jednostek i zakładów budżetowych, gmin oraz jednostek zaliczanych według EKD do grupy 61.1 "Morski i przybrzeżny transport wodny" i do sekcji A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo" oraz spółdzielni mieszkaniowych i innych jednostek realizujących budownictwo mieszkaniowe niezależnie od liczby pracujących,

ponoszących koszty i prowadzących działalność inwestycyjną,

c)
określonych pod lit. a i b jednostek, które nie prowadzą działalności inwestycyjnej, a przejęły do użytkowania środki trwałe na podstawie umowy dzierżawy;
2)
odnośnie sprawozdań na formularzu I-02:
a)
osób prawnych, jednostek nie posiadających osobowości prawnej (z wyłączeniem jednostek wchodzących w skład osób prawnych) oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem indywidualnych gospodarstw rolnych), u których liczba pracujących przekracza 5 osób, prowadzące księgi rachunkowe,
b)
jednostek i zakładów budżetowych, spółek wodnych i wodno-ściekowych, jednostek zaliczanych według EKD do grupy 61.1 "Morski i przybrzeżny transport wodny" i do sekcji A "Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo" niezależnie od liczby pracujących,

ponoszących koszty i prowadzących działalność inwestycyjną;

c)
podmiotów wymienionych pod lit. a i b również w przypadku, gdy budują obiekty z przeznaczeniem do sprzedaży;
3)
w zakresie przekazywania kart statystycznych na formularzu I-03 - osób prawnych i samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej rozpoczynających i oddających do użytku budynki mieszkalne, mieszkania w budynku o innym przeznaczeniu oraz oddających do użytku mieszkania uzyskane w wyniku adaptacji inwestycyjnej i modernizacji, w wyniku podziału mieszkań większych na mniejsze lub obiekty użyteczności publicznej wolno stojące oraz wbudowane do budynków o innym przeznaczeniu;

jednostki, które budują budynki mieszkalne przeznaczone na sprzedaż powinny także wypełnić kartę w momencie rozpoczęcia i oddania do użytku budynku mieszkalnego,

4)
w zakresie sprawozdania I-04 - rejonowych organów rządowej administracji ogólnej.
2.
Kryterium ustalania obowiązków podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba pracujących, według stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku, a zmiana tej liczby w ciągu roku, którego dotyczą dane sprawozdawcze na większą lub mniejszą, nie powoduje zmiany zakresu obowiązków ustalonych na ten rok; obowiązki sprawozdawcze tworzonych w ciągu roku nowych podmiotów powstają z datą rozpoczęcia działalności.
§  3.
1.
Podmioty zobowiązane składają sprawozdania statystyczne określone w § 1 do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mają siedzibę w terminach:

1)  2 I-01 - do dnia 18 kwietnia z danymi za pierwszy kwartał, do dnia 18 lipca z danymi za pierwsze półrocze, do dnia 17 października z danymi za trzy kwartały.

Jednostki i zakłady budżetowe oraz urzędy gmin sporządzają sprawozdanie tylko za I półrocze z wyjątkiem jednostek realizujących inwestycje centralne, z realizacji których sporządzają kwartalnie odrębne sprawozdanie, załącznik do sprawozdania I-01, a spółdzielnie mieszkaniowe, w których liczba pracujących nie przekracza 20 osób za pierwsze półrocze oraz w terminie do dnia 18 stycznia każdego roku z danymi statystycznymi za rok.

Jednostki realizujące inwestycje centralne sporządzają z ich realizacji sprawozdanie stanowiące załącznik do sprawozdania I-01 również za rok w terminie do dnia 18 stycznia każdego roku

2) I-02 - do dnia 8 lutego każdego roku z danymi statystycznymi za rok poprzedni, łącznie z wykazem inwestycji realizowanych w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Od obowiązku sporządzania sprawozdania I-02 zwolnione są spółdzielnie mieszkaniowe, w których liczba pracujących nie przekracza 20 osób oraz gminy,

3) I-03 - podmioty zobowiązane składają kartę statystyczną na formularzu I-03 do wojewódzkiego urzędu statystycznego, na terenie którego inwestycja jest zlokalizowana, w ciągu 3 dni od daty rozpoczęcia realizacji inwestycji oraz w dniu podpisania protokołu odbioru budynku lub obiektu użyteczności publicznej przyjętego do eksploatacji,

4) I-04 - do dnia 6 lipca z danymi statystycznymi za pierwsze półrocze danego roku i do dnia 11 stycznia każdego roku z danymi statystycznymi za rok poprzedni łącznie z wypełnionym załącznikiem.

Rejonowe organy rządowej administracji ogólnej przekazują dodatkowo 2 dnia każdego miesiąca telefonicznie (teleksem, telefaksem) wojewódzkiemu urzędowi statystycznemu dane o liczbie mieszkań oddanych do użytku przez osoby fizyczne i ich powierzchni użytkowej oraz o liczbie wydanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych od początku roku do końca ostatniego miesiąca.

2.
Osoby prawne przekazują sprawozdania I-01 i I-02 zakładów samodzielnie bilansujących, będących częścią składową osób prawnych wraz ze sprawozdaniem z własnej działalności inwestycyjnej.
§  4.
Przy wykonywaniu obowiązków sprawozdawczych określonych w zarządzeniu stosuje się:
1)
zasady metodyczne statystyki inwestycji wprowadzone zarządzeniem nr 5 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 12 marca 1993 r. (Dz. Urz. GUS Nr 3, poz. 23),
2)
objaśnienia do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki inwestycji, stanowiące załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.
§  5.
Po przekazaniu sprawozdań z danymi statystycznymi za ostatni kwartał 1993 r. tracą moc:
1)
zarządzenie nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 marca 1992 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz. Urz. GUS Nr 5, poz. 27),
2)
zarządzenie nr 50 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 listopada 1992 r. zmieniające zarządzenie w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie inwestycji (Dz. Urz. GUS Nr 25, poz. 114).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z tym, że w zakresie wzoru formularza I-01 obowiązuje począwszy od pierwszego kwartału 1994 r. i wzoru formularza I-03 obowiązuje począwszy od dnia 1 stycznia 1994 r.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 3

I-01

Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej

grafika

OBJAŚNIENIA do kwartalnego formularza I-01

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.

Wartość nakładów na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe).

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycję tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

Dział 1. Nakłady inwestycyjne

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dziennik Urzędowy GUS Nr 21).

1. W wierszach od 02 do 06 należy podać informacje:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na przyjęte (zakupione) używane środki trwałe),

- w rubr. 2 - na zakupy z importu,

- w rubr. 3 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych,

- w rubr. 4 - o wartości środków trwałych przejętych w formie dzierżawy.

Jako wartości środków trwałych przejętych w formie dzierżawy należy wykazywać również wartość wynikającą z umów o charakterze leasingu, w tym także na podstawie przepisów ustawy o prywatyzacji.

W wierszu 06 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).

Uwaga

- zakup gruntów należy traktować jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 3, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1;

- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 2, natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 3.

2. W wierszu 07 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 06).

3. W wierszu 08 rubr. 1 i 2 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach gdy wartość pojedynczego zakupu dobra nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego, w wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizowanej inwestycji.

4. Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT, wydzielając w wierszu 09 wartość tego podatku. Również pozostałe podmioty, w przypadku, gdy podatek VAT zwiększy wartość zaewidencjonowanego środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT wydzielając jego wartość w wierszu 09 (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

I-02

ROCZNE

Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej

za rok ...

grafika

OBJAŚNIENIA do rocznego formularza I-02

Obowiązek wykazywania nakładów inwestycyjnych na sprawozdaniu I-02 mają również jednostki, które podjęły realizację obiektu w celu jego sprzedaży, a kosztów jego budowy nie zapisuje się na koncie inwestycje rozpoczęte.

W przypadku realizacji wspólnych inwestycji przez kilku inwestorów, gdy jeden inwestor realizuje inwestycje, a inni inwestorzy partycypują w kosztach budowy, nakłady inwestycyjne powinny być wykazywane w zakresie całej inwestycji tylko w sprawozdaniach realizującego inwestycję, tzw. "inwestora zastępczego". Inwestorzy, którzy biorą udział w kosztach budowy, nie wykazują wnoszonych udziałów, jako zrealizowanych nakładów inwestycyjnych.

1.
Dział 1. Nakłady inwestycyjne

Do wartości nakładów inwestycyjnych zalicza się nakłady na środki trwałe, nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji oraz nakłady na zakup oprogramowania komputerów w przypadku kompleksowego nabycia ze sprzętem komputerowym w ramach realizacji inwestycji.

Wartość nakładów inwestycyjnych na środki trwałe winna dotyczyć zarówno nakładów na środki trwałe oddane do użytku w okresie sprawozdawczym, jak też nakładów poniesionych w tym okresie na inwestycje nie zakończone (tj. na przyszłe środki trwałe).

Do klasyfikowania nakładów inwestycyjnych według rodzajów należy posługiwać się znowelizowaną w 1991 r. Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa GUS z dnia 17 XII 1991 r. (Dziennik Urzędowy GUS Nr 21).

1. W wierszach od 02 do 8 należy podać informacje:

- w rubr. 1 - o nakładach poniesionych na obiekty, które spełniają kryteria zaliczania ich do środków trwałych, wykazując nakłady na nowe środki trwałe, nakłady na istniejących środkach trwałych oraz nakłady ponoszone przy nabyciu gruntów i innych używanych środków trwałych (bez wartości nakładów na przejęte (zakupione) używane środki trwałe),

- w rubr. 3 - na zakupy z importu,

- w rubr. 5 - nakłady na zakup lub nieodpłatne przejęcie używanych środków trwałych (także gruntów) bez nakładów ponoszonych przy ich nabyciu oraz zakup inwestycji nie zakończonych.

W wierszu 08 należy wykazać nakłady na zakup gruntu (grupa 0 według KRST) wraz z nakładami poniesionymi na poprawę walorów tego gruntu (ulepszenia gruntu).

Uwaga

- zakup gruntów należy traktować zawsze jako zakup używanego środka trwałego i wykazywać w rubr. 5, a nakłady na poprawę walorów tego gruntu podać w rubr. 1;

- zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu należy traktować jak zakup nowych środków trwałych i wykazywać je w rubr. 1 i 3, natomiast zakup używanych środków trwałych pochodzących z importu, a użytkowanych dotychczas przez krajowych właścicieli - należy uważać za zakup krajowego używanego środka trwałego i wykazywać tylko w rubr. 5.

2. W wierszu 09 należy podać odsetki od kredytów i pożyczek za okres realizacji inwestycji (wartości tych nie należy zaliczać do wierszy od 02 do 08).

3. W wierszu 10 należy podać nakłady inwestycyjne na pierwsze wyposażenie inwestycji w maszyny, urządzenia oraz narzędzia i inwentarz, w przypadkach, gdy wartość pojedynczego zakupu dobra nie spełnia kryterium właściwego dla środka trwałego. W wierszu tym należy również wykazać zakup oprogramowania komputerów zakupionych w ramach realizowanej inwestycji.

4. Podmioty, które nie mogą odliczać podatku VAT i podatek ten jest wliczany do wartości środka trwałego - wykazują nakłady inwestycyjne łącznie z podatkiem VAT wydzielając w rubr. 2, 4 wartość tego podatku. Również pozostałe podmioty, w przypadku gdy podatek VAT zwiększy wartość środka trwałego, podają wartość łącznie z podatkiem VAT, wydzielając jego wartość w rubr. 2 i 4 (dotyczy to samochodów osobowych zakupionych na własne potrzeby oraz zakupionych dóbr inwestycyjnych służących działalności nie opodatkowanej).

2.
Dział 2. Finansowanie inwestycji

1. W dziale tym należy podać dane łącznie z podatkiem VAT, który nie podlega odliczeniu.

2. Wartość wykazana w wierszu 2 winna być zgodna z wartością z wiersza 01 rubr. 1 działu 1 oraz z wartością z wiersza 01 rubr. 5 działu 3.

3. W wierszu 3 należy wykazać wydatki poniesione w roku na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. W wierszu tym nie należy wykazywać wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerów zakupionego w ramach realizowanej inwestycji, które zostało już wykazane w dziale 1 w wierszu 10.

4. W wierszu 4 należy wykazać nabycie akcji, długoterminowych papierów wartościowych, wartości udzielonych długoterminowych pożyczek, wartości udziałów oraz innych finansowych składników majątku trwałego. Do długoterminowych papierów wartościowych, pożyczek itp. zalicza się te z nich, które uznane zostały za lokaty i których termin zapłaty przypada co najmniej po upływie roku od daty, na jaką jest sporządzone sprawozdanie finansowe.

3.
Dział 3. Zaawansowanie, zamrożenie (bez używanych środków trwałych)

1. W wierszu 01 należy podać wartość ogółem dotyczącą wszystkich realizowanych w roku sprawozdawczym inwestycji, również inwestycji nie zakończonych oraz inwestycji częściowo przekazanych do eksploatacji, na które w roku sprawozdawczym nie poniesiono nakładów.

Poczynając od wiersza 02 należy wymienić poszczególne inwestycje zaliczane do budownictwa inwestycyjnego, a w następnej kolejności inwestycje nie związane z budownictwem inwestycyjnym, grupując je według lokalizacji i kierunków inwestowania.

2. Dla każdej inwestycji w rubr. 0 w polu wydzielonym w górnym lewym rogu należy wpisać czterocyfrowe symbole, zgodnie z symbolami inwestycji zawartymi w Części III Objaśnień ogólnych.

3. W rubr. 1 należy podać lokalizację - symbol województwa zgodnie z wykazem województw i ich symboli, stanowiącym Część IV Objaśnień ogólnych, nazwę gminy i miejscowości. Jeżeli inwestycja tzw. "liniowa" jest zlokalizowana na terenie więcej aniżeli jednego województwa, należy w ramach tej inwestycji wydzielić części, dzieląc (przynajmniej szacunkowo) nakłady proporcjonalnie do wielkości inwestycji na terenie poszczególnych województw, gmin (miast).

4. W rubryce 2 wszyscy inwestorzy realizujący inwestycje o kierunkach wymienionych w wykazie A części I Objaśnień ogólnych oznaczone symbolami od 001 do 063, a w szczególności inwestycje tzw. socjalno-bytowe, takie jak: budynki mieszkalne, szkoły, przedszkola, przychodnie, internaty, ośrodki wczasowe, boiska, hotele, motele itd. oraz inwestycji w zakresie: melioracji, weterynarii, urządzeń zaopatrujących rolnictwo w wodę, kanalizacji, oczyszczalni ścieków, budowy dróg, komunikacji miejskiej, wodociągów, leśnictwa i innych są zobowiązani do wpisania symbolu podanego w rubryce 1 Części I Objaśnień ogólnych - wykaz A.

W przypadku realizacji inwestycji innych niż wymienione wyżej i inwestycji innych niż rodzaj działalności podstawowej jednostki, która została określona zgodnie z zasadami Europejskiej Klasyfikacji Działalności, należy w dolnej części rubryki 2 wpisać symbol x, a w rubryce 0 opisać rodzaj inwestycji, np. gdy jednostka zakwalifikowana ze względu na rodzaj podstawowej działalności wg EKD do grupy o symbolu 15.9 (wykaz B części I Objaśnień ogólnych) - produkcja napojów - realizuje inwestycje nie związane z działalnością podstawową wpisuje w dolnej części rubryki 2 symbol x, opisując w rubryce 0 rodzaj inwestycji, np. budowa przetwórni owoców, budowa sklepu, budowa baru, zakup urządzeń do stołówki itp. Dla inwestycji związanej z podstawową działalnością jednostki nie należy wpisywać symbolu w rubryce 2 (z wyjątkiem kierunków inwestowania określonych w wykazie A części I Objaśnień ogólnych).

5. Wartość nakładów poniesionych w roku sprawozdawczym podana w rubr. 5 wiersza 01 powinna być zgodna z wartością wykazaną w dziale 2 w wierszu 2 rubryce 1 oraz w dziale 1 wiersz 01 rubryka 1.

6. W rubr. 3 należy wykazać wartość kosztorysową inwestycji zgodnie z ustaleniami podanymi w zasadach metodycznych statystyki inwestycji.

7. Jednostki realizujące inwestycje w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska sporządzają na koniec roku odrębne wykazy tych inwestycji na formularzu "Arkusz dodatkowy do działu 3" sprawozdania I-02 wypełniając tylko rubr. 0 oraz 1, 2, 5. Wykazem należy objąć wszystkie inwestycje z zakresu gospodarki wodnej i ochrony środowiska. Wykazem powyższym obejmuje się także części inwestycji dotyczące gospodarki wodnej i ochrony środowiska w inwestycjach o innych charakterze, np. elektrofiltry przy kotle. Dla każdej inwestycji należy wpisać symbol według zasad podanych w załącznikach:

- w rubr. 0 - w polu wydzielonym w górnym lewym rogu symbole inwestycji, zgodnie z Częścią III Objaśnień ogólnych,

- w rubr. 1 - symbol województwa, zgodnie z Częścią IV Objaśnień ogólnych,

- w rubr. 2 - symbole inwestycji zaklasyfikowanych do ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z Częścią V Objaśnień ogólnych.

Wyszczególnienie inwestycji należy rozpocząć od drugiego wiersza. W wierszu pierwszym należy podać w rubr. 5 sumę wszystkich inwestycji.

4.
Dział 4. Budynki przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym

1. W dziale 4 należy wykazywać: wszystkie budynki przekazane do użytku w roku sprawozdawczym, w tym również domki kempingowe oraz kioski towarowe, jeśli są one posadowione na trwałych fundamentach.

W dziale tym nie należy wykazywać: budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, dla których sporządza się Kartę statystyczną I-03, budynków zakupionych (przejętych), które u poprzednich użytkowników figurowały na koncie środków trwałych, budynków adaptowanych, modernizowanych oraz budynków prowizorycznych.

2. Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz podając w rubryce 0 główne przeznaczenie budynku, np. dom towarowy itp. Szczególnie dokładnie należy określić przeznaczenie budynków przemysłowych, chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało, jakiego typu funkcję ma pełnić budynek.

Budynki jednorodne, np. domki kempingowe, garaże itp. o tej samej lokalizacji należy wpisać w jednym wierszu wpisując w rubryce 0 ich liczbę, a w rubr. 4 podając łączną kubaturę budynków, np. 5 domków kempingowych á 100 m3

w "rubr. 0" 5 domków kempingowych,

w "rubr. 4" 500 m3.

3. W przypadku jeżeli w budynkach niemieszkalnych znajduje się mieszkanie rodzinne, np. w leśniczówce, agronomówce, wówczas niezależnie od ujęcia tych budynków w dziale 4 sprawozdania I-02 inwestor zobowiązany jest sporządzić Kartę statystyczną I-03 (wykazując mieszkania) i przesłać do WUS właściwego terytorialnie dla lokalizacji obiektu, w którym znajdują się mieszkania.

5.
Dział 5. Efekty gospodarcze z inwestycji przekazywanych do eksploatacji

1. Dział 5 należy sporządzać zgodnie z Nomenklaturą przyrostów zdolności produkcyjnych i usługowych uzyskanych w wyniku działalności inwestycyjnej, stanowiącą Część II Objaśnień ogólnych.

2. W dziale tym należy wykazywać projektowane zdolności produkcyjne lub usługowe uzyskane w wyniku przekazania do eksploatacji zadań budownictwa inwestycyjnego, a w przemyśle również w wyniku dokonanych zakupów gotowych dóbr inwestycyjnych, wpisując w rubr. 1, 2, 3 symbole (oznaczenia) podane w Części II Objaśnień ogólnych, odpowiednio z rubryk 1, 4, 5.

3. Jeśli efekt gospodarczy oddanej inwestycji określony w dokumentacji nie znajduje swego odpowiednika w nomenklaturze przyrostów, działu tego nie należy wypełniać.

4. Inwestorzy, którzy w roku sprawozdawczym przekazują do eksploatacji inwestycje związane z gospodarką wodną i ochroną środowiska wypełniają ten dział w sposób następujący:

a)
w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:

– jednostki usług komunalnych, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części USŁUGI KOMUNALNE,

– jednostki rolnicze, zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części ROLNICTWO,

– pozostałe jednostki poza wymienionymi wyżej wypełniają, zgodnie z nomenklaturą przyjętą w części OCHRONA ŚRODOWISKA I GOSPODARKA WODNA;

b)
w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego i ochrony powierzchni ziemi - wszystkie jednostki zgodnie z nomenklaturą przyrostów w części OCHRONA ŚRODOWISKA I GOSPODARKA WODNA (symbole przyrostów 92-01 do 92-06).

Każdą inwestycję gospodarki wodnej i ochrony środowiska należy wpisać w oddzielnym wierszu. Dla inwestycji, która ma lokalizację w innej miejscowości niż siedziba inwestora należy podać w rubryce "0" nazwę miejscowości i gminy, a w przypadku lokalizacji w innym województwie należy podać w rubryce "0" nazwę miejscowości, gminy i symbol województwa według Części IV Objaśnień ogólnych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

I-03

Karta statystyczna budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej

grafika

OBJAŚNIENIE

do Karty statystycznej budynku mieszkalnego i obiektu użyteczności publicznej (I-03)

1.
Kartę statystyczną I-03 sporządza się na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz protokołu odbioru i wpisu do dziennika budowy.
2.
Wypełnienie Karty statystycznej I-03 w zakresie budynku mieszkalnego:

2.1. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla budynków mieszkalnych:

1) w momencie rozpoczynania nowych budynków (tj. w momencie zakładania ław fundamentowych) również budowanych z przeznaczeniem na zastąpienie dotychczas użytkowanych (inwestycje odtworzeniowe) wypełniając dział 1 Karty (bez wiersza 2 i 5) oraz w dziale 2 wiersze: 01, 03, 06, 0,9, 10;

2) w momencie protokolarnego odbioru do użytku:

a) w budynkach mieszkalnych wypełniając wszystkie dane (bez wiersza 5 działu 1 i bez wiersza 23 i 24 działu 2). Jeśli jednak ze względów technicznych nie można określić prawidłowo wartości budynku lub cyklu realizacji (np. w rolnictwie budynek realizowany łącznie z gospodarczym) nie wypełnia się w dziale 2 wierszy 01 i 22,

b) w budynkach o innych przeznaczeniu dla mieszkań nowych i dla mieszkań z adaptacji inwestycyjnej (także uzyskanych z zagospodarowania strychów) i dla mieszkań uzyskanych z przebudowy mieszkań większych na mniejsze (w wyniku modernizacji inwestycji) wypełnia się dział 1 karty (bez wiersza 1 i 5), a w dziale 2 wiersze: 06, 07, 09, 10, 12-17, 19, 20;

3) w przypadku równoczesnego rozpoczynania realizacji (bądź oddawania do użytku) domów jednorodzinnych mających jednakowe parametry, a budowanych w większych zespołach (osiedlach), dopuszcza się możliwość wypełnienia jednej Karty statystycznej wpisując w dziale 1 w wierszu 4 w pozycji jednorodzinne - liczbę budynków (rozpoczętych bądź oddanych do użytku), np. 5 budynków, a w dziale 2 należy podać parametry tylko dla jednego budynku jednorodnego.

2.2. Przy wypełnianiu informacji o budynkach oddanych do użytku, jako odrębne budynki należy traktować zarówno nowe, jak i części nowych budynków jeżeli stanowią one wyraźnie odrębne części (odrębnie przekazywane do użytku), jak np. pawilony, klatki, skrzydła oraz nowe części stanowiące rozbudowę istniejących budynków (dobudowa, nadbudowa). Dla części budynków nowych, odrębnie oddawanych do użytku wypełnia się Kartę I-03 zgodnie z zasadami podanymi w pkt. 2.1 ust. 2) lit. a).

3.
Wypełnianie Karty statystycznej I-03 w zakresie obiektu użyteczności publicznej:

3.1. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla następujących obiektów użyteczności publicznej: szpitali, sanatoriów, przychodni zdrowia, ośrodków zdrowia, żłobków, domów pomocy społecznej i rencistów, szkół (różnych typów), internatów szkolnych, warsztatów szkolnych oraz przedszkoli.

3.2. Kartę statystyczną I-03 sporządza się dla obiektów użyteczności publicznej:

1) w momencie rozpoczynania nowych obiektów (tj. w momencie zakładania ław fundamentowych budynku) - wypełniając dział 1 Karty (bez wiersza 2, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 03, 23 i 24 w przypadku szkoły. W momencie rozpoczynania Kartę wypełnia się tylko dla obiektów o jednorodnym przeznaczeniu;

2) w momencie protokolarnego odbioru budynku od wykonawcy wypełnia się:

a) dla budynków o jednorodnym przeznaczeniu dział 1 Karty (bez wiersza 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 01, 03, 21-24,

b) dla obiektów z adaptacji i obiektów wbudowanych w budynkach o innym przeznaczeniu dział 1 Karty (bez wiersza 1, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 23 i 24.

3.3. W przypadku oddawania do użytku obiektów wolno stojących realizowanych przez dwóch inwestorów, tj. odpowiedzialnego za wybudowanie budynku (inwestora zastępczego) i odpowiedzialnego za wyposażenie (inwestora użytkownika), obiekty takie powinny być wykazywane tylko przez tego inwestora, który obiekt wyposaża.

3.4. W przypadku, gdy obiekty użyteczności publicznej objęte Kartą I-03 stanowią część wbudowaną w budynek o innym przeznaczeniu, np. w budynek mieszkalny, Kartę sporządza inwestor budynku.

3.5. Dla obiektów rozbudowywanych należy podać dane dotyczące tylko części rozbudowanej.

3.6. Jeśli w ramach jednego zadania, np. budowy szpitala, realizuje się szereg obiektów odrębnie oddawanych do użytku, to dla każdego budynku należy sporządzić odrębną Kartę statystyczną.

3.7. W przypadku, gdy w jednym budynku znajdują się dwa (lub więcej) zadania o różnym przeznaczeniu, np. szkoła + internat + warsztaty, wówczas należy sporządzić odrębne karty dla każdego obiektu wypełniając dział 1 Karty (bez wiersza 1, 3 i 4) oraz w dziale 2 wiersze: 23 i 24.

4.
Jako wartość budynku mieszkalnego oraz obiektu użyteczności publicznej (tylko dla obiektów o jednorodnym przeznaczeniu) - w mln zł (bez miejsc po przecinku) należy podać:
1)
dla budynków rozpoczynanych - wartość wynikającą z dokumentacji w cenach roku rozpoczęcia,
2)
dla obiektów (budynków) oddanych do użytku - wartość aktualną w momencie odbioru, tj. nakłady poniesione od początku realizacji do momentu protokolarnego odbioru, łącznie z odsetkami od kredytów inwestycyjnych za okres realizacji inwestycji, a dla obiektu użyteczności publicznej łącznie z wartością wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4 4

I-04

Sprawozdanie o ruchu budowlanym

grafika

OBJAŚNIENIA do formularza I-04 (sprawozdanie o ruchu budowlanym)

1.
W sprawozdaniach należy wykazywać wszystkie budynki zrealizowane przez osoby fizyczne, krajowe spółki prawa handlowego z przewagą kapitału prywatnego, fundacje, zakłady fundacji, Kościół katolicki, inne kościoły i związki wyznaniowe oraz spółki cywilne. Dotyczy to budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, na budowę których wymagane jest pozwolenie - niezależnie od okoliczności, czy na budowę budynków uzyskano pozwolenie władz budowlanych czy też nie, są to budynki nowe, nadbudowy czy też dobudowy budynków. W przypadku nadbudowy i dobudowy budynków sprawozdaniem należy objąć tylko części nowe.
2.
Dział 1. Budynki przekazane do użytku

1. W dziale 1 sprawozdania należy wykazać wszystkie budynki przekazane do użytku w okresie sprawozdawczym.

W wierszach 1-3 rubr. 2, 4, 5 należy podać również dane dotyczące izb powstałych w wyniku nadbudowy i dobudowy, które nie stanowią odrębnego mieszkania, a które w Załączniku do spr. I-04 mają symbol "00".

2. W przypadku przekazania do użytku tzw. budynków zespolonych, tj. o mieszanym przeznaczeniu, np. budynek mieszkalno-inwentarski itp., wówczas należy podać budynki mieszkalno-inwentarskie i mieszkalno-składowe łącznie z budynkami mieszkalnymi, a budynki zespolone - inwentarsko-składowe łącznie z budynkami inwentarskimi.

3. W wierszu 7 należy podać wszystkie pozostałe budynki przekazane do użytku, które nie zostały wymienione w wierszach 1 i 4.

4. W wierszach 7-9 dane dotyczące mieszkań (rubr. 3, 4, 5) należy wypełnić tylko w tych przypadkach, gdy w budynku, dla którego ustalono inne przeznaczenie niż mieszkalny lub mieszkalno-gospodarczy i mieszkalno-inwentarski, znajdują się mieszkania rodzinne, np. w pensjonatach mieszkanie zajmowane przez właściciela pensjonatu, przy piekarni mieszkania dla pracowników najemnych itp.

3.
Dział 2. Liczba wydanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych

W rubr. 1 - należy podawać liczbę wydanych w okresie sprawozdawczym pozwoleń tylko na budowę budynków mieszkalnych. Jeżeli jedno pozwolenie opiewa na budowę więcej niż jednego budynku, wówczas należy podawać faktyczną liczbę budynków (nie liczbę pozwoleń).

4.
Dział 3. Urządzenia zaopatrzenia w wodę przekazane do użytku w indywidualnych gospodarstwach rolnych na wsi

Dane dotyczące liczby gospodarstw podłączonych do wodociągów zbiorowych należy uzgodnić z jednostkami eksploatującymi zbiorcze wodociągi miejskie.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

ZAŁĄCZNIK do Dz. 1 sprawozdania I-04 za 19... r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do załącznika do działu 1 sprawozdania I-04

(Wykaz budynków oddanych do użytku)

1.
Załącznik do sprawozdania I-04 jest sporządzany raz w roku (sporządza się go łącznie ze sprawozdaniem zbiorczym I-04 za rok) dla budynków oddanych do użytku w roku sprawozdawczym i budynków oddanych do użytku w latach wcześniejszych, nie wykazanych dotychczas w sprawozdawczości. Załącznik sporządza się odrębnie dla każdej gminy.
2.
W boczku formularza, w rubr. 0 w liczniku należy podać adres (numer posesji) właściciela oddanego do użytku budynku.

Jeżeli jeden właściciel wybudował kilka budynków o różnych przeznaczeniach, każdy budynek należy wykazywać w osobnym wierszu.

W miejscu wydzielonym w lewym górnym rogu należy podać tylko dla budynków mieszkalnych, numer budynku na posesji; jeżeli jest to pierwszy budynek, to podać jedynkę cyframi arabskimi - "1", jeżeli obok istniejącego budynku mieszkalnego zbudowano na tej samej posesji drugi budynek mieszkalny - wpisać "2" (niezależnie od tego, czy poprzedni budynek ulega rozbiórce, zmienia przeznaczenie czy też nie).

W rubr. 0 (w miejscu wydzielonym z prawej strony rubryki) należy zakreślić kółkiem symbol "3.r" - dla budynków mieszkalnych i mieszkalno-gospodarczych wybudowanych przez osoby fizyczne, których głównym źródłem utrzymania jest rolnictwo, zgodnie z objaśnieniami zawartymi w zeszycie metodycznym, tj.:

- prowadzący gospodarstwa rolne o powierzchni 1 ha użytków rolnych lub poniżej 1 ha prowadzący hodowlę zwierząt gospodarczych,

- prowadzący działy specjalne, np. uprawy w szklarni,

- zatrudnieni w działach rolniczych poza indywidualnymi gospodarstwami.

3.
W rubr. 3 - należy przy pomocy symbolu cyfrowego określić główne przeznaczenie budynku, wynikające z wydanego pozwolenia na budowę, następująco:

01 - mieszkalny

02 - mieszkalno-gospodarczy, mieszkalno-inwentarski

00 - nadbudowa, dobudowa budynku mieszkalnego nie stanowiąca odrębnego mieszkania

03 - pensjonaty, motele, zajazdy itp.

04 - dom letniskowy

05 - inwentarski dla bydła

06 - inwentarski dla trzody chlewnej

07 - inwentarski dla owiec

08 - inwentarski dla drobiu

09 - inwentarski o mieszanej obsadzie zwierząt

10 - pozostałe budynki inwentarskie i pozostałe budynki w rolnictwie (np. dla zwierząt futerkowych, magazyny na pasze, na nawozy, na zboże, pieczarkarnie, garaże, narzędziownie itp.)

11 - stodoły

12 - suszarnie

13 - szklarnie

14 - masarnie

15 - piekarnie

16 - mleczarnie (przetwarzanie surowców mleczarskich)

17 - pozostałe do produkcji artykułów spożywczych, napojów mineralnych i bezalkoholowych

18 - zakłady i warsztaty napraw samochodów i motocykli (np. blacharskie, lakiernicze, elektryczne, mechaniczne, wulkanizacyjne, stacje diagnostyczne, myjnie itp.)

19 - pozostałe budynki w przemyśle (wszystkie inne nie wymienione wyżej dotyczące działalności produkcyjnej)

20 - sklepy i hurtownie

21 - małe kioski towarowe trwale posadowione

22 - punkty gastronomiczne (bary, bufety, smażalnie, lodziarnie itp.)

23 - stacje paliw

24 - związane z usługami dotyczącymi napraw sprzętu domowego i osobistego (np. krawieckie, zegarmistrzowskie, obuwnicze, stolarskie, ślusarskie itp.)

25 - związane z usługami komunalnymi (np. pralnie, farbiarnie, fryzjerskie, salony odnowy biologicznej itp.)

26 - garaże (dla ludności nie związanej z rolnictwem)

27 - kościoły

28 - inne budynki sakralne

29 - budynki plebanii

30 - budynki katechetyczne

31 - pozostałe budynki kościelne (np. klasztory)

32 - pozostałe budynki (nie wymienione wyżej)

Ponadto na lewym marginesie dodatkowo literą "S" należy zaznaczyć budynki zrealizowane przez spółki, a literą "F" budynki zrealizowane przez fundacje.

Dla budynków z symbolem "00" nie należy podawać danych: w liczniku rubr. 5, w rubr. 6 i rubr. 7.

Jeżeli w budynkach o innym przeznaczeniu niż oznaczono symbolami 01, 02, występują mieszkania rodzinne, należy je wykazywać w odpowiednich rubrykach i wierszach sprawozdań. Mieszkania rodzinne nie mogą występować w budynkach o symbolu 04.

4.
W rubr. 5 - należy podać liczbę mieszkań w budynku, poniżej - ogólną liczbę izb w mieszkaniu łącznie z kuchniami (lub mieszkaniach, jeżeli w budynku znajdzie się więcej niż jedno mieszkanie) oraz (poniżej) łączną powierzchnię użytkową mieszkań, niezależnie od ilości izb i mieszkań faktycznie użytkowanych w momencie oddania budynku do użytku, dla mieszkań znajdujących się w budynkach niemieszkalnych należy podać powierzchnię użytkową dotyczącą tylko mieszkania.
5.
Rubr. 6 - wypełnia się wówczas, gdy w budynku znajduje się więcej niż 1 mieszkanie.

Jeżeli np. w budynku znajdują się trzy mieszkania - jedno 3-izbowe, dwa 6-izbowe, wówczas w rubryce 6 podajemy liczbę mieszkań następująco:

Mieszkania według liczby izb
1-izbowe5-izbowe
2-izbowe6-izbowe
3-izbowe7-izbowe
4-izbowe8 i więcej izbowe
6
15
262
317
48
6.
W rubr. 7 - należy podawać przy pomocy symboli cyfrowych rodzaj wyposażenia oddanych do użytku budynków mieszkalnych, mieszkalno-gospodarczych oraz mieszkań w budynkach o innym przeznaczeniu niż mieszkalne.

Jeżeli budynek jest wyposażony lub zgodnie z projektem, według którego był realizowany, będzie wyposażony w niżej podane instalacje i urządzenia, zakreśla się kółkiem odpowiedni symbol:

3 - wodociąg

4 - ustęp spłukiwany

5 - łazienkę (urządzenie kąpielowe, prysznic - z odpływem wody)

6 - centralne ogrzewanie

7 - gaz sieciowy

8 - instalacje ciepłej wody dostarczanej centralnie

7.
W załączniku nie należy poprawiać numeracji wierszy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5 5

OBJAŚNIENIA OGÓLNE

1 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 39 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.Urz.GUS.94.23.121) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 grudnia 1994 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 39 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.Urz.GUS.94.23.121) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 grudnia 1994 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 39 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.Urz.GUS.94.23.121) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 grudnia 1994 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
4 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 39 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.Urz.GUS.94.23.121) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 grudnia 1994 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
5 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 39 z dnia 12 grudnia 1994 r. (Dz.Urz.GUS.94.23.121) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 grudnia 1994 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.