Obowiązki sprawozdawcze w zakresie informacji o działalności gospodarczej osób fizycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.8.57

Akt utracił moc
Wersja od: 10 sierpnia 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 16
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 6 sierpnia 1993 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie informacji o działalności gospodarczej osób fizycznych

(znak: PP-5-020-2)

Na podstawie art. 16 ust. 2, ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z tematami: 04.1.01, 05.2.01, 05.3.01, 05.4.01, 05.4.02, 05.5.01, 05.7.01, 05.7.03, 05.7.05, 05.8.01, 05.9.01, 06.1.03, 06.4.02 programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r., zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Wprowadza się obowiązek sprawozdawczy przekazywania danych statystycznych o pozarolniczej działalności gospodarczej osób fizycznych prowadzonej na podstawie potwierdzenia zgłoszenia działalności gospodarczej albo w formie spółki cywilnej, lub spółki prawa handlowego, polegający na wypełnieniu sprawozdania statystycznego o działalności gospodarczej jednostki na formularzach oznaczonych symbolami:

1) DG-3 - sprawozdanie o działalności gospodarczej osób fizycznych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,

2) DG-3h - sprawozdanie o działalności osób fizycznych w zakresie handlu detalicznego, hurtowego i gastronomii, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,

3) DG-3z - sprawozdanie o działalności osób fizycznych w zakresie ochrony zdrowia i weterynarii, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.

2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy podmiotów, do których wojewódzkie urzędy statystyczne prześlą formularz sprawozdawczy.
§  2.
Podmioty zobowiązane są do złożenia sprawozdania w terminie do 15 października 1993 r. do wojewódzkiego urzędu statystycznego, województwa, na terenie którego mają siedzibę.
§  3.
Traci moc zarządzenie nr 17 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 czerwca 1992 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie informacji o działalności gospodarczej małych podmiotów (Dz. Urz. GUS Nr 7, poz. 41).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

DG-3

Sprawozdanie o działalności gospodarczej osób fizycznych w 1993 r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA SPRAWOZDANIA DG-3

Dział 0. Podstawowe informacje o firmie

W poz. 2 prosimy zaznaczyć miesiące, w których firma prowadziła działalność w okresie od stycznia do września i w których zamierza prowadzić działalność w okresie październik-grudzień. Do okresu działalności firmy nie należy zaliczać urlopu, jeśli firma w danym miesiącu całkowicie zawiesiła działalność.

W poz. 4 należy opisać rodzaj prowadzonej działalności, tzn. wyszczególnić produkowane wyroby, wykonywane usługi, sprzedawane towary (hurtowo lub detalicznie). Informacje te będą służyły pracownikowi wojewódzkiego urzędu statystycznego do nadania właściwego symbolu określającego działalność firmy według Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD).

W przypadku prowadzenia kilku rodzajów działalności, tzn. produkcji kilku asortymentów wyrobów lub produkcji wyrobów i świadczenia usług lub dodatkowo prowadzenia jeszcze sprzedaży należy produkcję każdego wyrobu, każdą usługę, każdy rodzaj sprzedaży (hurt, detal) opisać w oddzielnych pozycjach od 1a do 1c. Przed wpisaniem rodzajów działalności należy szacunkowo ustalić, jaki jest udział przychodu z danej działalności w całym przychodzie firmy, tak aby móc opisać rodzaje działalności według kolejności ich udziału w całym przychodzie (zaczynając od największego).

Podajemy kilka przykładów prawidłowego opisania rodzajów działalności prowadzonych przez firmy:

I. a) wyrób obuwia 50%

b) sprzedaż obuwia obcej produkcji i środków konserwacji obuwia 30%

c) szycie toreb skórzanych 20%

II. a) produkcja mebli 70%

b) sprzedaż boazerii 15%

c) produkcja opakowań drewnianych 15%

III. a) wyprawianie i barwienie skór futerkowych 60%

b) garbowanie i wyprawianie skór 25%

c) szycie odzieży skórzanej 15%

IV. a) tynkowanie 55%

b) malowanie 25%

c) zakładanie stolarki budowlanej 20%

V. a) magazynowanie towarów 70%

b) przeładunek towarów 30%

Przy opisie rodzajów działalności prosimy korzystać z "Wykazu wybranych rodzajów działalności gospodarczych" stanowiącego wyciąg z Europejskiej Klasyfikacji Działalności.

Dział 1. Pracujący i wynagrodzenia

Dział 1 wypełniają wszystkie firmy, niezależnie od rodzaju prowadzonych urządzeń księgowych.

W poz. 1a podaje się właściciela i współwłaściciela (z wyłączeniem wspólników spółek kapitałowych, którzy nie pracują w spółce) oraz pełnoletnich pomagających członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z właścicielem lub współwłaścicielami, nie pobierających wynagrodzeń, dla których badana jednostka stanowi główne miejsce pracy.

W poz. 1d podaje się faktyczną liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę. Należy tutaj ujmować pracowników pełnozatrudnionych (łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo) i niepełnozatrudnionych w głównym miejscu pracy, ustalonym na podstawie oświadczenia zatrudnionego (według stanu na dzień 30 IX 1993 lub w ostatnim dniu miesiąca, w którym prowadzono działalność).

Emerytów i rencistów zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy należy traktować jak osoby, dla których głównym miejscem pracy jest jednostka sprawozdawcza.

W poz. 3 podaje się liczbę osób pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w przeliczeniu na pełne etaty. Przeliczenia osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy.

W poz. 3 nie należy wykazywać osób przebywających przez cały miesiąc na urlopie macierzyńskim lub na zwolnieniu lekarskim z tytułu choroby lub opieki nad chorym członkiem rodziny i pobierających w związku z tym zasiłek z ubezpieczenia społecznego. Osoby te należy natomiast wykazać w poz. 1d.

W poz. 4 wykazuje się wynagrodzenia osobowe brutto pracowników najemnych (wykazanych w poz. 3). Wynagrodzenia te powinny obejmować płace zasadnicze, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe wypłacane ze środków zakładu pracy, świadczenia deputatowe itp.

Do wynagrodzeń osobowych nie zalicza się zasiłków finansowanych przez ZUS, świadczeń rzeczowych, np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.

Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się łącznie z potrąceniami z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również z potrąceniami zaliczek, składek, alimentów.

Dział 2. Wydatki inwestycyjne i podatki

Poz. 1 działu 2 wypełniają tylko te firmy, które w 1993 r. prowadziły działalność inwestycyjną.

W poz. 1 wykazuje się nakłady inwestycyjne poniesione od stycznia do września bieżącego roku oraz szacunkową kwotę wydatków w całym 1993 r., tj. łącznie z przewidywanymi nakładami w IV kwartale na budowę lub zakup nowych, gotowych dóbr trwałego użytku, np.: nakłady na roboty budowlano-montażowe poniesione przy budowie obiektu, pawilonu itp., dokumentację projektowo-kosztorysową, zakup maszyn, urządzeń, narzędzi, środków transportowych np. samochodu. Nie należy wykazywać w tej pozycji zakupionych używanych środków trwałych.

W poz. 1a należy podać wielkość nakładów ogółem, a w poz. 1b należy z wartości podanej w poz. 1a wydzielić nakłady poniesione na zakup maszyn, urządzeń, narzędzi i środków transportowych.

Poz. 2 działu 2 wypełniają tylko płatnicy podatku od towarów i usług (VAT).

W poz. 2a należy podać wartość należnego podatku od towarów i usług VAT dla Urzędu Skarbowego zgodnie z deklaracją podatkową, o której mowa w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 12.05.1993 r. (MP Nr 24, poz. 240) - za wrzesień i za okres od lipca do września, a w poz. 2b wartość podatku naliczonego.

Dział 3. Przychody i koszty

Dział 3A

Wypełniają firmy prowadzące działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej w 1993 r. na zasadach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.1992 r. (Dz. U. Nr 99, poz. 495).

W dziale tym prosimy o podanie szacunkowo wartości przychodów i kosztów (poz. 1, 2 i 3) za wrzesień i narastająco za okres od stycznia do września.

W przypadku, gdy firma zawiesiła działalność we wrześniu prosimy o podanie wartości za ostatni miesiąc prowadzenia działalności lub narastająco za okres od stycznia do ostatniego miesiąca prowadzenia działalności (włącznie).

Dział 3B

Wypełniają firmy prowadzące:

1)
księgi rachunkowe (handlowe) w oparciu o zasady prowadzenia rachunkowości określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15.01.1991 r. wraz ze zmianami późniejszymi (Dz. U. Nr 10, poz. 35 i Nr 124, poz. 554 z 1991 r., Nr 96, poz. 476 z 1992 r. oraz Nr 46, poz. 208 i 209 z 1993 r.),
2)
podatkowe księgi przychodów i rozchodów zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15.12.1992 r. (Dz. U. Nr 99, poz. 496 z 1992 r.; Dz. U. Nr 59 poz. 274 z 1993 r.).

W dziale tym w poz. 1 prosimy podać dane z miesięcznych podsumowań, do których zobowiązuje podane wyżej rozporządzenie. Prosimy podać dane za wrzesień oraz narastające za okres od stycznia do września.

W przypadku, jeśli firma we wrześniu zawiesiła działalność prosimy podać dane za ostatni miesiąc prowadzenia działalności oraz narastająco za okres od stycznia do ostatniego miesiąca prowadzenia działalności (włącznie). Jeżeli firma rozpoczęła działalność później niż w styczniu 1993 r. dane narastające powinny dotyczyć okresu od tego miesiąca do ostatniego.

W poz. 1a należy podać przychód ze sprzedaży towarów i usług skorygowany o należne dopłaty, udzielone rabaty, bonifikaty lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży wyrobów i usług na zewnątrz (kolumna 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1b należy podać przychód ze sprzedaży ogółem obejmujący kwoty należne ze sprzedaży towarów i rzeczowych składników majątku trwałego bez należnego podatku od towarów i usług (kolumna 9 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1c należy podać wartość zakupionych towarów handlowych i materiałów według cen zakupu pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie - powiększoną o cło i podatek importowy (graniczny) od towarów sprowadzonych lub nadesłanych z zagranicy i podatek akcyzowy na podstawie dokumentu odprawy celnej (kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1d należy podać wartość kosztów ubocznych związanych z zakupem składników majątku trwałego, materiałów i towarów handlowych w szczególności koszty transportu, koszty załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze itp. (kolumna 11 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1e należy podać kwotę należnego podatku obrotowego oraz akcyzowego od sprzedaży towarów, wyrobów i usług (kolumna 12 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1f należy podać koszty przerobu lub obróbki materiałów własnych lub powierzonych w obcym zakładzie, w przypadku prowadzenia działalności wytwórczej lub usługowej (kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1g należy podać wynagrodzenia brutto wypłacone pracownikom w gotówce i w naturze (kolumna 15 i 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1h należy podać koszty ogółem (wydatki) uzyskania przychodu wykazanego w poz. 1b. Do kosztów (wydatków) zaliczyć należy podatek obrotowy i akcyzowy (oraz naliczony podatek od towarów i usług w przypadku zwolnienia podmiotowego), przerób i obróbkę obcą, koszty reprezentacji i reklamy, wynagrodzenia brutto (w gotówce i w naturze), pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., telefon, zakup paliw, koszty remontów, amortyzacja środków trwałych oraz wyposażenie (kolumna 19 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

Uwaga. Do kosztów nie zalicza się naliczonego VAT z wyjątkiem podatników zwolnionych podmiotowo od VAT.

W poz. 2a należy podać procentowy udział przychodów ze sprzedaży towarów handlowych, w przychodach ze sprzedaży towarów i usług wykazanych w poz. 1a.

W poz. 2b należy podać szacunkowo procentowy udział towarów handlowych (przeznaczonych do dalszej odsprzedaży nie podlegających obróbce we własnym zakładzie) w zakupach towarów i materiałów wykazanych w poz. 1c.

W poz. 3 należy podać wartość zużytej energii elektrycznej i gazu w okresie styczeń-wrzesień zgodnie z rachunkami opłat (pozycja ta stanowi część pozostałych wydatków z kolumny 17 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 4 należy podać wartość zapasów ogółem, wyrobów, materiałów oraz towarów handlowych, według spisu z natury (sporządzonego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 15 grudnia 1992 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów § 18 (Dz. U. Nr 99/1992 r. poz. 496) na dzień 1 stycznia 1993 r. (poz. a, b, c, d kolumna 1) oraz ocenę zmian ich wartości w końcu września w porównaniu ze stanem na początku roku (odpowiednio kolumna 2 lub 3, lub 4).

Jeśli stan zapasów określonego rodzaju nie uległ zmianie należy wpisać znak "x" w kolumnie 3 "nie zmieniła się".

Jeśli zapasy uległy zmianie należy szacunkowo określić procent wzrostu lub spadku w stosunku do stanu zapasów na początku roku, a następnie wpisać ten procent (bez znaku po przecinku) do kolumny 2 przy wzroście, 4 przy spadku.

W poz. 5a należy podać łączną wartość brutto środków trwałych, według stanu w dniu 30 września br. (gruntów, budynków i budowli, maszyn i urządzeń technicznych, środków transportowych, narzędzi, przyrządów, ruchomości) w wartości początkowej (tj. bez potrącenia wartości umorzenia) wykazywanej w księdze ewidencyjnej środków trwałych służącej za podstawę ustalania wysokości odpisów amortyzacyjnych.

W poz. 5b z wartości podanej w poz. 5a należy wydzielić wartość brutto maszyn, urządzeń technicznych, narzędzi i środków transportowych.

Dział 4. Działalność budowlano-montażowa

Dział 4 wypełniają wyłącznie firmy, dla których działalność budowlana stanowi podstawową działalność.

W poz. 1 należy wykazać przychód ze sprzedaży robót budowlano-montażowych (obejmujących roboty inwestycyjne, remontowe i pozostałe), wykonanych na terenie kraju siłami własnymi na rzecz zleceniodawców. Zakres budowlano-montażowych robót inwestycyjnych (które należy wykazać w poz. 1a), obejmuje:

- roboty budowlane polegające na budowie (wznoszeniu), rozbudowie, przebudowie, odbudowie budynków, budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji oraz konstrukcji metalowych tych obiektów,

- przygotowanie i zagospodarowanie terenu (łącznie z oczyszczaniem terenu, wyburzeniami, wyrębem drzew, karczowaniem pni, osuszaniem, niwelacją terenu itp.),

- budowę i rozbiórkę tymczasowych obiektów dla potrzeb budowy, których koszt, zgodnie z ogólnymi warunkami umowy, pokrywa zamawiający,

- roboty geologiczno-inżynierskie i hydrogeologiczne (wiertnicze), wykonane własnymi siłami na potrzeby inwestycyjne,

- montaż maszyn i urządzeń trwale umiejscowionych,

- roboty modernizacyjne, których efektem jest rozbudowa lub zmiana charakteru (przeznaczenia) modernizowanego obiektu albo wyraźne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej,

- zasadzenia wieloletnie (zalesienia pierwotne, plantacje chmielu), urządzanie terenów zielonych.

Dział 5. Podstawowe informacje o transporcie samochodowym zarobkowym

Dział 5 wypełniają firmy, dla których transport samochodowy ciężarowy lub transport autobusowy stanowi podstawę działalności.

W dziale tym należy wykazywać odpowiednio dane dotyczące taboru samochodowego ciężarowego i autobusowego własnego, jak i obcego eksploatowanego na podstawie umów agencyjnych, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp. W dziale tym nie należy ujmować danych dotyczących taboru przekazanego innym firmom na podstawie umowy agencyjnej, dzierżawy, zlecenia, leasingu itp., taksówek bagażowych (posiadających taksomierze), samochodów zarejestrowanych jako samochody ciężarowo-osobowe oraz taboru wykorzystywanego do własnych potrzeb (eksploatowanego niezarobkowo).

W poz. 2 w kolumnie 2 podaje się łączną ładowność samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych (ładowność naczep), przyczep ciężarowych oraz łączną liczbę miejsc w autobusach (tj. pojazdach samochodowych przystosowanych konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą). W kolumnie 3 podaje się łączną ilość kilometrów przebytych przez samochody ciężarowe (ciągniki siodłowe) i autobusy w czasie wykonywania wszystkich jazd w miesiącu badanym (przy czym powinien to być przebieg miesięczny, a nie od początku eksploatacji pojazdu). W przypadku braku danych dopuszcza się możliwość podawania danych przybliżonych.

W poz. 3a podaje się łączną wielkość przewozów ładunków (w tonach) samochodami ciężarowymi (ciągnikami siodłowymi na naczepach) i przyczepami ciężarowymi wykonanych w miesiącu badanym. W przypadku braku ewidencji dopuszcza się możliwość podania danych szacunkowych.

W poz. 3b należy podać liczbę przewiezionych osób autobusami na terenie kraju i poza jego granicami, którą ustala się w następujący sposób:

- liczbę przewiezionych osób za biletami jednorazowymi uważa się równą liczbie sprzedanych biletów jednorazowych,

- liczbę przewiezionych osób za biletami miesięcznymi lub przy przewozach pracowniczych wykonywanych na podstawie umów z zakładami pracy, ustala się mnożąc liczbę sprzedanych biletów na dany miesiąc (liczbę pracowników zgłoszonych przez zakład pracy w umowach do przewozu) przez 42 (średnia miesięczna liczba przejazdów jednej osoby),

- liczbę przewiezionych osób przy przewozach wycieczkowych: krajowych ustala się przyjmując umownie, że liczba przewiezionych osób równa się liczbie miejsc pasażerskich w autobusach użytych do przewozu w poszczególnych kursach wycieczkowych, w ruchu zagranicznym ustala się na podstawie imiennego wykazu uczestników wycieczki.

WYKAZ WYBRANYCH RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI STANOWIĄCY WYCIĄG Z EUROPEJSKIEJ KLASYFIKACJI DZIAŁALNOŚCI DO SPRAWOZDANIA DG-3

Leśnictwo i pozyskiwanie drewna

0201 Leśnictwo i pozyskiwanie drewna

0202 Działalność usługowa pokrewna dla leśnictwa i pozyskiwania drewna

Górnictwo i kopalnictwo

1030 Wydobywanie i wzbogacanie torfu

1411 Wydobywanie kamienia dla potrzeb budownictwa

1412 Wydobywanie skał wapiennych, gipsu i kredy

1421 Działalność kopalni żwiru i piasku

Działalność produkcyjna

1511 Produkcja, przetwórstwo i konserwowanie mięsa

1512 Produkcja, przetwórstwo i konserwowanie mięsa drobiowego i króliczego

1513 Produkcja wyrobów z mięsa, mięsa drobiowego i króliczego

1520 Przetwarzanie i konserwowanie ryb i produktów rybołówstwa

1531 Przetwórstwo ziemniaków

1532 Produkcja soków z owoców i warzyw

1533 Przetwórstwo owoców i warzyw, gdzie indziej nie sklasyfikowane

1551 Przetwórstwo mleka i wyrób serów

1552 Produkcja lodów

1561 Wytwarzanie produktów przemiału zbóż

1571 Produkcja pasz dla zwierząt hodowlanych

1572 Produkcja pasz dla zwierząt domowych

1581 Produkcja chleba oraz świeżych wyrobów piekarniczych; produkcja ciast i ciastek

1582 Produkcja herbatników i sucharów; produkcja ciast i ciastek o przedłużonej trwałości

1584 Produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych

1585 Produkcja makaronów, klusek i podobnych produktów mącznych

1586 Przetwórstwo herbaty i kawy

1587 Produkcja przypraw

1588 Produkcja homogenizowanych artykułów żywnościowych i żywności dietetycznej

1589 Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej nie sklasyfikowana

1598 Produkcja wód mineralnych i gazowanych napojów bezalkoholowych

1599 Produkcja pozostałych napojów bezalkoholowych

1730 Wykańczanie materiałów włókienniczych

1740 Produkcja gotowych artykułów włókienniczych, z wyjątkiem odzieży

1751 Produkcja dywanów i chodników

1752 Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych

1754 Produkcja poz. wyrobów włókienniczych, gdzie indziej nie sklasyfikowana

1760 Produkcja materiałów włókienniczych o splocie dzianinowym lub szydełkowym

1771 Produkcja dzianych i szydełkowych trykotaży

1772 Produkcja dzianych i szydełkowych pulowerów, rozpinanych swetrów i podobnych okryć

1773 Produkcja dzianej i szydełkowej odzieży wierzchniej

1774 Produkcja dzianej i szydełkowej bielizny

1775 Produkcja pozostałych artykułów i akcesoriów z materiałów dzianych i o splocie szydełkowym

1810 Produkcja odzieży skórzanej

1821 Produkcja odzieży roboczej i ochronnej

1822 Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej

1823 Produkcja bielizny

1824 Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży

1830 Wyprawianie i barwienie skór futerkowych; produkcja wyrobów ze skór futerkowych

1910 Garbowanie i wyprawianie skór

1920 Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych i podobnych artykułów, wyrobów rymarskich i uprzęży

1930 Produkcja obuwia

2010 Cięcie i heblowanie drewna, impregnacja drewna

2020 Produkcja arkuszy fornirowych; produkcja sklejek, płyt laminowanych, płyt wiórowych i pozostałych płyt oraz desek

2030 Produkcja drewnianych elementów konstrukcyjnych i wyrobów stolarki budowlanej

2040 Produkcja opakowań drewnianych

2051 Produkcja pozostałych wyrobów z drewna

2052 Produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania

2121 Produkcja opakowań z papieru i tektury

2122 Produkcja papierowych artykułów gospodarstwa domowego, toaletowego i sanitarnych

2123 Produkcja papierowych artykułów piśmiennych

2211 Wydawanie książek, broszur, wydawnictw muzycznych i podobnych wydawnictw

2212 Wydawanie gazet

2214 Wydawanie nagrań dźwiękowych

2221 Drukowanie gazet

2222 Pozostała działalność poligraficzna

2223 Introligatorstwo

2224 Składanie tekstu

2225 Pozostała działalność usługowa związana z poligrafią

2231 Reprodukcja nagrań dźwiękowych

2232 Reprodukcja nagrań wideo

2233 Reprodukcja komputerowych nośników informacji

2412 Produkcja barwników i pigmentów

2413 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych

2414 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych

2415 Produkcja nawozów sztucznych i związków azotowych

2416 Produkcja tworzyw sztucznych w postaci surowej

2420 Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych

2430 Produkcja farb, lakierów i podobnych substancji powłokowych, farb drukarskich i mas uszczelniających

2442 Produkcja preparatów farmaceutycznych

2451 Produkcja mydeł i detergentów, preparatów myjących i czyszczących

2452 Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych

2462 Produkcja klejów i żelatyn

2463 Produkcja olejków eterycznych

2464 Produkcja chemikaliów fotograficznych

2465 Produkcja nie zapisanych nośników informacji

2466 Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej nie sklasyfikowana

2511 Produkcja gumowych opon i dętek

2512 Bieżnikowanie i regeneracja opon

2513 Produkcja pozostałych wyrobów z gumy

2521 Produkcja płyt, arkuszy i kształtek z tworzy sztucznych

2522 Produkcja opakowań z tworzyw sztucznych

2523 Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych dla budownictwa

2524 Produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych

2611 Produkcja tafli szklanych

2612 Kształtowanie i obróbka tafli szklanych

2613 Produkcja szkła dmuchanego

2615 Produkcja i przetwarzanie innych rodzajów szkła, łącznie ze szkłem technicznym

2621 Produkcja wyrobów ceramiki gospodarstwa domowego i ceramiki ozdobnej

2622 Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych

2623 Produkcja izolatorów ceramicznych i ceramicznych osłon izolacyjnych

2624 Produkcja pozostałych technicznych wyrobów ceramicznych

2625 Produkcja pozostałych wyrobów ceramicznych

2626 Produkcja ogniotrwałych wyrobów ceramicznych

2630 Produkcja płytek ceramicznych

2640 Produkcja cegły, dachówki i pozostałych ceramicznych materiałów budowlanych

2652 Produkcja wapna

2653 Produkcja gipsu

2661 Produkcja wyrobów z betonu dla budownictwa

2662 Produkcja wyrobów z gipsu dla budownictwa

2663 Produkcja masy betonowej

2664 Produkcja zaprawy murarskiej

2665 Produkcja wyrobów azbestowo-cementowych, wiórowo-cementowych i podobnych

2666 Produkcja pozostałych wyrobów z betonu i gipsu

2670 Cięcie, formowanie i wykańczanie kamieni

2681 Produkcja artykułów ściernych

2751 Odlewnictwo żeliwa

2753 Odlewnictwo metali lekkich

2754 Odlewnictwo pozostałych metali nieżelaznych

2811 Produkcja konstrukcji metalowych i ich części

2812 Produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej

2822 Produkcja grzejników i bojlerów centralnego ogrzewania

2830 Produkcja generatorów pary, z wyjątkiem bojlerów do centralnego ogrzewania gorącą wodą

2851 Obróbka metali i nakładanie powłok na metale

2861 Produkcja wyrobów nożowniczych

2862 Produkcja narzędzi ręcznych

2863 Produkcja zamków i zawiasów

2871 Produkcja pojemników metalowych

2872 Produkcja opakowań z metali lekkich

2873 Produkcja wyrobów z drutu

2874 Produkcja złączy, śrub, łańcuchów i sprężyn

2875 Produkcja pozostałych metalowych wyrobów gotowych, gdzie indziej nie sklasyfikowana

2912 Produkcja pomp i sprężarek

2913 Produkcja kurków i zaworów

2914 Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych

2922 Produkcja urządzeń podnośnikowych i chwytaków

2923 Produkcja urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych dla gospodarstw domowych

2940 Produkcja narzędzi mechanicznych

2971 Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego

2972 Produkcja nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego

3001 Produkcja maszyn biurowych

3130 Produkcja izolowanych drutów i przewodów

3140 Produkcja akumulatorów, ogniw galwanicznych i baterii podstawowych

3150 Produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych

3161 Produkcja wyposażenia elektrycznego do silników i pojazdów, gdzie indziej nie sklasyfikowana

3162 Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowana

3210 Produkcja diod, lamp i innych elementów elektronicznych

3310 Produkcja sprzętu medycznego i chirurgicznego oraz przyrządów ortopedycznych

3320 Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, badawczych, nawigacyjnych i innego przeznaczenia, z wyjątkiem sprzętu do sterowania procesami przemysłowymi

3340 Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego

3350 Produkcja zegarów i zegarków

3430 Produkcja części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników

3512 Budowa i naprawy łodzi wycieczkowych i sportowych

3550 Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej nie sklasyfikowana

3611 Produkcja krzeseł i siedzeń

3612 Produkcja różnych mebli biurowych i sklepowych

3613 Produkcja różnych mebli kuchennych

3614 Produkcja pozostałych mebli

3615 Produkcja materaców

3622 Produkcja artykułów jubilerskich i podobnych, gdzie indziej nie sklasyfikowana

3630 Produkcja instrumentów muzycznych

3640 Produkcja artykułów sportowych

3650 Produkcja gier i zabawek

3661 Produkcja imitacji biżuterii

3662 Produkcja mioteł i szczotek

3663 Pozostała działalność produkcyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana

3710 Zagospodarowanie metalowych odpadów i złomu

3720 Zagospodarowanie niemetalowych odpadów i wyrobów wybrakowanych

Budownictwo

4511 Rozbiórka i burzenie budynków; roboty ziemne

4512 Wykopy i wiercenia próbne

4521 Budownictwo ogólne i inżynieria lądowa

4522 Wykonywanie pokryć i wiązań dachowych

4524 Budowa obiektów inżynierii wodnej

4525 Specjalistyczne prace budowlane

4531 Wykonywanie instalacji elektrycznych

4532 Budowlane prace izolacyjne

4533 Wykonywanie instalacji hydraulicznych

4534 Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych

4541 Tynkowanie

4542 Zakładanie stolarki budowlanej

4543 Pokrywanie podłóg i ścian

4544 Malowanie i szklenie

4550 Wynajem sprzętu budowlanego i burzącego wraz z obsługą operatorską

Transport, gospodarka magazynowa i łączność

6021 Pozostały pasażerski transport rozkładowy lądowy

6022 Działalność taksówek

6023 Pozostały pasażerski transport pozarozkładowy drogowy

6024 Pozostały pasażerski transport drogowy

6025 Towarowy transport drogowy

6120 Śródlądowy transport wodny

6220 Pozarozkładowy transport powietrzny

6311 Przeładunek towarów

6312 Magazynowanie, składowanie i przechowywanie towarów

6321 Pozostała działalność wspierająca dla transportu lądowego

6322 Pozostała działalność wspierająca dla transportu wodnego

6330 Działalność agencji turystycznych, pilotów i przewodników wycieczek; poz. działalność związana z turystyką, gdzie indziej nie sklasyfikowana

6340 Działalność innych agencji transportowych

6412 Działalność kurierów inna niż poczty państwowej

6420 Telekomunikacja

Obsługa nieruchomości, wynajem i działalność związana z prowadzeniem interesów

7011 Zagospodarowywanie i sprzedaż nieruchomości

7012 Kupno i sprzedaż nieruchomości dzierżawionych lub stanowiących własność osobistą

7020 Wynajem nieruchomości własnych lub dzierżawionych

7031 Działalność agencji obsługi nieruchomości

7032 Zarządzanie nieruchomościami na zasadzie bezpośredniej płatności lub kontraktu

7110 Wynajem samochodów osobowych

7121 Wynajem środków transportu lądowego

7131 Wynajem maszyn i urządzeń rolniczych

7132 Wynajem maszyn i urządzeń dla prowadzenia robót budowlanych lądowych i wodnych

7133 Wynajem maszyn i sprzętu biurowego łącznie ze sprzętem komputerowym

7134 Wynajem pozostałych maszyn i urządzeń, gdzie indziej nie sklasyfikowany

7140 Wyposażenie artykułów przeznaczenia osobistego i użytku domowego, gdzie indziej nie sklasyfikowane

7210 Doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego

7220 Doradztwo w zakresie oprogramowania i dostarczanie oprogramowania

7230 Przetwarzanie danych

7240 Bazy danych

7250 Obsługa i naprawy maszyn biurowych, księgujących i liczących

7260 Pozostała działalność związana z informatyką

7411 Działalność prawnicza

7412 Rachunkowość, księgowość i kontrola ksiąg; doradztwo podatkowe

7413 Badanie rynku i opinii publicznej

7414 Doradztwo w zakresie działalności związanej z prowadzeniem interesów i zarządzaniem

7415 Działalność agencji zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwami

7420 Działalność w zakresie architektury, inżynierii i pokrewne doradztwo techniczne

7430 Badania i analizy techniczne

7440 Reklama

7460 Działalność związana z inwigilacją i ochroną

7470 Sprzątanie budynków

7481 Działalność fotograficzna

7483 Działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi

Pozostała działalność usługowa komunalna, socjalna i indywidualna

9000 Odprowadzanie ścieków, wywóz śmieci, usługi sanitarne i pokrewne

9211 Produkcja filmów i nagrań wideo

9212 Rozpowszechnianie filmów i nagrań wideo

9213 Projekcja filmów

9220 Działalność radiowa i telewizyjna

9231 Artystyczna i literacka działalność twórcza

9232 Działalność obiektów kulturalnych

9233 Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki

9234 Pozostała działalność rozrywkowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana

9240 Działalność agencji informacyjnych

9261 Działalność stadionów i innych obiektów sportowych

9262 Pozostała działalność związana ze sportem

9271 Działalność związana z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów

9272 Pozostała działalność rekreacyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana

9301 Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich

9302 Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne

9303 Pogrzeby i działalność pokrewna

9304 Działalność związana z usługami mającymi na celu zapewnienie komfortu fizycznego

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

DG-3h

Sprawozdanie o działalności osób fizycznych w zakresie handlu detalicznego, hurtowego i gastronomii w 1993 r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA SPRAWOZDANIA DG-3h

Dział 0. Podstawowe informacje o firmie

W poz. 2 prosimy zaznaczyć miesiące, w których firma prowadziła działalność w okresie od stycznia do września i w których zamierza prowadzić działalność w okresie październik-grudzień. Do okresu działalności firmy nie należy zaliczać urlopu, jeśli firma w danym miesiącu całkowicie zawiesiła działalność.

W poz. 4 jednostka podaje kolejne rodzaje prowadzonej działalności (np. hurtowa, detaliczna, gastronomiczna i inna) z określeniem towarów, które w danym rodzaju działalności dominują, np.:

- jeśli podstawową działalnością jest np. hurt, to należy wpisać ją w poz. 1a, drugorzędną działalność np. detaliczną w poz. 1b, trzeciorzędną działalność np. gastronomiczną w poz. 1c oraz inną jako czwartorzędną w poz. 1d,

- jeśli podstawową działalnością w jednostce jest np. detal, to ta jednostka wpisuje ją w poz. 1a, a inne działalności w kolejności według przewagi udziału w przychodach.

W każdej pozycji należy dodatkowo określić, jakie towary dominują w sprzedaży i tak np.:

- w działalności hurtowej - np. sprzedaż obuwia itp.,

- w działalności detalicznej - np. sprzedaż art. gosp. dom. itp.,

- w działalności gastronomicznej - np. sprzedaż w restauracji, barze, stołówce czy punkcie gastronomicznym,

- w działalności innej - np. produkcja pieczywa, malowanie i szklenie, magazynowanie, składowanie i przechowywanie towarów itp.

Przy opisie rodzajów działalności prosimy korzystać z "Wykazu wybranych rodzajów działalności gospodarczych" stanowiącego wyciąg z Europejskiej Klasyfikacji Działalności.

Dział 1. Pracujący i wynagrodzenia

Dział 1 wypełniają wszystkie firmy, niezależnie od rodzaju prowadzonych urządzeń księgowych.

W poz. 1a podaje się właściciela i współwłaścicieli (z wyłączeniem wspólników spółek kapitałowych, którzy nie pracują w spółce) oraz pełnoletnich pomagających członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z właścicielem lub współwłaścicielami, nie pobierających wynagrodzeń, dla których badana jednostka stanowi główne miejsce pracy.

W poz. 1d podaje się faktyczną liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę. Należy tutaj ujmować pracowników pełnozatrudnionych (łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo) i niepełnozatrudnionych w głównym miejscu pracy, ustalonym na podstawie oświadczenia zatrudnionego (według stanu na dzień 30 IX 1993 r. lub w ostatnim dniu miesiąca, w którym prowadzono działalność).

Emerytów i rencistów zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy należy traktować jak osoby, dla których głównym miejscem pracy jest jednostka sprawozdawcza.

W poz. 3 podaje się liczbę osób pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w przeliczeniu na pełne etaty. Przeliczenia osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy.

W poz. 3 nie należy wykazywać osób przebywających przez cały miesiąc na urlopie macierzyńskim lub na zwolnieniu lekarskim z tytułu choroby lub opieki nad chorym członkiem rodziny i pobierających w związku z tym zasiłek z ubezpieczenia społecznego. Osoby te należy natomiast wykazać w poz. 1d.

W poz. 4 wykazuje się wynagrodzenia osobowe brutto pracowników najemnych (wykazanych w poz. 3). Wynagrodzenia te powinny obejmować płace zasadnicze, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe wypłacane ze środków zakładu pracy, świadczenia deputatowe itp.

Do wynagrodzeń osobowych nie zalicza się zasiłków finansowanych przez ZUS, świadczeń rzeczowych, np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.

Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się łącznie z potrąceniami z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również z potrąceniami zaliczek, składek, alimentów.

Dział 2. Wydatki inwestycyjne i podatki

Poz. 1 działu 2 wypełniają tylko te firmy, które w 1993 r. prowadziły działalność inwestycyjną.

W poz. 1 wykazuje się nakłady inwestycyjne poniesione od stycznia do września bieżącego roku oraz szacunkową kwotę wydatków w całym 1993 r., tj. łącznie z przewidywanymi nakładami w IV kwartale na budowę lub zakup nowych, gotowych dóbr trwałego użytku, np.: nakłady na roboty budowlano-montażowe poniesione przy budowie obiektu, pawilonu itp., dokumentację projektowo-kosztorysową, zakup maszyn, urządzeń, narzędzi, środków transportowych np.: samochodu. Nie należy wykazywać w tej pozycji zakupionych używanych środków trwałych.

W poz. 1a należy podać wielkość nakładów ogółem, a w poz. 1b należy z wartości podanej w poz. 1a wydzielić nakłady poniesione na zakup maszyn, urządzeń, narzędzi i środków transportowych.

Poz. 2 działu 2 wypełniają tylko płatnicy podatku od towarów i usług (VAT).

W poz. 2a należy podać wartość należnego podatku od towarów i usług VAT dla urzędu skarbowego zgodnie z deklaracją podatkową, o której mowa w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 12.05.1993 r. (MP Nr 24, poz. 240) - za wrzesień i za okres od lipca do września, a w poz. 2b wartość podatku naliczonego.

Dział 3. Przychody i koszty

Dział 3A

Wypełniają firmy prowadzące działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej w 1993 r. na zasadach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.1992 r. (Dz. U. Nr 99, poz. 495).

W dziale tym prosimy o podanie szacunkowo wartości przychodów i kosztów (poz. 1, 2 i 3) za wrzesień i narastająco za okres od stycznia do września.

W przypadku gdy firma zawiesiła działalność we wrześniu prosimy o podanie wartości za ostatni miesiąc prowadzenia działalności lub narastająco za okres od stycznia do ostatniego miesiąca prowadzenia działalności (włącznie).

Dział 3B

Wypełniają firmy prowadzące:

1)
księgi rachunkowe (handlowe) w oparciu o zasady prowadzenia rachunkowości określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15.01.1991 r. wraz ze zmianami późniejszymi (Dz. U. Nr 10, poz. 35 i Nr 124, poz. 554 z 1991 r., Nr 96, poz. 476 z 1992 r. oraz Nr 46, poz. 208 i 209 z 1993 r.),
2)
podatkowe księgi przychodów i rozchodów zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15.12.1992 r. (Dz. U. Nr 99, poz. 496 z 1992 r.; Dz. U. Nr 59 poz. 274 z 1993 r.).

W dziale tym w poz. 1 prosimy podać dane z miesięcznych podsumowań, do których zobowiązuje podane wyżej rozporządzenie. Prosimy podać dane za wrzesień oraz narastające za okres od stycznia do września.

W przypadku, jeśli firma we wrześniu zawiesiła działalność prosimy podać dane za ostatni miesiąc prowadzenia działalności oraz narastająco za okres od stycznia do ostatniego miesiąca prowadzenia działalności (włącznie). Jeżeli firma rozpoczęła działalność później niż w styczniu 1993 r. dane narastające powinny dotyczyć okresu od tego miesiąca do ostatniego.

W poz. 1a należy podać przychód ze sprzedaży towarów i usług skorygowany o należne dopłaty, udzielone rabaty, bonifikaty lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży wyrobów i usług na zewnątrz (kolumna 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1b należy podać przychód ze sprzedaży ogółem obejmujący kwoty należne ze sprzedaży towarów i rzeczowych składników majątku trwałego bez należnego podatku od towarów i usług (kolumna 9 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1c należy podać wartość zakupionych towarów handlowych i materiałów według cen zakupu pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie - powiększoną o cło i podatek importowy (graniczny) od towarów sprowadzonych lub nadesłanych z zagranicy i podatek akcyzowy na podstawie dokumenty odprawy celnej (kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1d należy podać wartość kosztów ubocznych związanych z zakupem składników majątku trwałego, materiałów i towarów handlowych w szczególności koszty transportu, koszty załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze itp. (kolumna 11 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1e należy podać kwotę należnego podatku obrotowego oraz akcyzowego od sprzedaży towarów, wyrobów i usług (kolumna 12 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1f należy podać koszty przerobu lub obróbki materiałów własnych lub powierzonych w obcym zakładzie, w przypadku prowadzenia działalności wytwórczej lub usługowej (kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1g należy podać wynagrodzenia brutto wypłacone pracownikom w gotówce i w naturze (kolumna 15 i 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 1h należy podać koszty ogółem (wydatki) uzyskania przychodu wykazanego w poz. 1b. Do kosztów (wydatków) zaliczyć należy podatek obrotowy i akcyzowy (oraz naliczony podatek od towarów i usług w przypadku zwolnienia podmiotowego), przerób i obróbkę obcą, koszty reprezentacji i reklamy, wynagrodzenia brutto (w gotówce i w naturze), pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., telefon, zakup paliw, koszty remontów, amortyzacja środków trwałych oraz wyposażenie (kolumna 19 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

Uwaga. Do kosztów nie zalicza się naliczonego VAT z wyjątkiem podatników zwolnionych podmiotowo od VAT.

W poz. 2a należy podać procentowy udział przychodów ze sprzedaży towarów handlowych, w przychodach ze sprzedaży towarów i usług wykazanych w poz. 1a.

W poz. 2b należy podać szacunkowo procentowy udział towarów handlowych (przeznaczonych do dalszej odsprzedaży nie podlegających obróbce we własnym zakładzie) w zakupach towarów i materiałów wykazanych w poz. 1c.

W poz. 3 należy podać wartość zużytej energii elektrycznej i gazu w okresie styczeń-wrzesień zgodnie z rachunkami opłat (pozycja ta stanowi część pozostałych wydatków z kolumny 17 podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W poz. 4 należy podać wartość zapasów ogółem, wyrobów, materiałów oraz towarów handlowych, według spisu z natury (sporządzonego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 15 grudnia 1992 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów § 18 (Dz. U. Nr 99/1992 r., poz. 496) na dzień 1 stycznia 1993 r. (poz. a, b, c, d kolumna 1) oraz ocenę zmian ich wartości w końcu września w porównaniu ze stanem na początku roku (odpowiednio kolumna 2 lub 3, lub 4).

Jeśli stan zapasów określonego rodzaju nie uległ zmianie należy wpisać znak "x" w kolumnie 3 "nie zmieniła się".

Jeśli zapasy uległy zmianie należy szacunkowo określić procent wzrostu lub spadku w stosunku do stanu zapasów na początku roku, a następnie wpisać ten procent (bez znaku po przecinku) do kolumny 2 przy wzroście, 4 przy spadku.

W poz. 5a należy podać łączną wartość brutto środków trwałych, według stanu w dniu 30 września br. (gruntów, budynków i budowli, maszyn i urządzeń technicznych, środków transportowych, narzędzi, przyrządów, ruchomości) w wartości początkowej (tj. bez potrącenia wartości umorzenia) wykazywanej w księdze ewidencyjnej środków trwałych służącej za podstawę ustalania wysokości odpisów amortyzacyjnych.

W poz. 5b z wartości podanej w poz. 5a należy wydzielić wartość brutto maszyn, urządzeń technicznych, narzędzi i środków transportowych.

Dział 4. Podstawowe dane o działalności punktów sprzedaży detalicznej

W poz. 1 należy podać liczbę punktów sprzedaży detalicznej, a dla sklepów i aptek również powierzchnię sprzedażową w m2.

Powierzchnia sprzedażowa jest to część lokalu sklepowego, w której odbywa się sprzedaż towarów, tzn. część przeznaczona do obsługi nabywców (bez tzw. zaplecza).

W poz. 1a należy wpisać liczbę stałych punktów sprzedaży detalicznej, rozumianych jako punkty posiadające specjalne pomieszczenie (tj. lokal sklepowy) z oknem wystawowym oraz z wnętrzem dostępnym dla klientów. Może on stanowić jednozakładowe przedsiębiorstwo lub może być jednym z zakładów przedsiębiorstwa wielozakładowego (wielosklepowego).

Jeżeli w dużych sklepach (np. w domach towarowych, domach handlowych, domach sprzedaży wysyłkowej) część powierzchni sprzedażowej została wydzierżawiona przez inną osobę prawną lub fizyczną, która na tej części powierzchni prowadzi sprzedaż detaliczną na własny rachunek - to ta część stanowi odrębny sklep.

W poz. 1b należy wpisać liczbę stałych punktów sprzedaży detalicznej spełniających warunki sklepu, w których prowadzi się sprzedaż wyrobów farmaceutycznych i zielarskich.

W poz. 1c należy wpisać liczbę stałych drobnodetalicznych punktów sprzedaży nie spełniających wymogów techniczno-technologicznych sklepu, takich jak:

- kiosk, który stanowi pomieszczenie stałe, zamykane, z oknem wystawowym, którego wnętrze nie jest dostępne dla klienta,

- stragan, który skonstruowany jest z urządzeń przenośnych, służący do wyłożenia i sprzedaży towarów.

W poz. 1d należy wpisać liczbę punktów sprzedaży detalicznej paliw, tj. benzyny, oleju napędowego itp.

W poz. 1e należy wpisać liczbę pozostałych punktów sprzedaży detalicznej (o charakterze ruchomych stoisk) bez stałej lokalizacji w terenie, których zadaniem jest dotarcie bezpośrednio do klienta i przeznaczonych do obsługi terenów o rozproszonej zabudowie (osiedli podmiejskich, terenów turystycznych, wczasowisk itp.). Oferowany w nich asortyment to głównie artykuły żywnościowe i nieżywnościowe pierwszej potrzeby, nie wymagające specjalnej decyzji zakupu i wyboru towaru. Należą do nich zwłaszcza:

- punkty sprzedaży obwoźnej,

- punkty sprzedaży obnośnej.

W poz. 2 należy wykazać wartość sprzedaży detalicznej w cenach realizacji towarów i wyrobów handlowych własnych i komisowych w punktach sprzedaży detalicznej oraz w innych punktach sprzedaży (np.: składach, magazynach) w ilościach wskazujących na zakupy dla potrzeb indywidualnych nabywców.

Dział 5. Podstawowe dane o działalności hurtowej

Sprzedaż hurtowa towarów jest to działalność jednostek handlowych polegająca na odsprzedaży zakupionych towarów we własnym imieniu, zwykle nieostatecznym odbiorcom, tzn. innym hurtownikom, producentom, detalistom.

W poz. 1 należy wykazać wartość sprzedaży hurtowej w cenach realizacji obejmującej wartość sprzedanych towarów z magazynów własnych i z magazynów obcych, w których składowane towary stanowią własność jednostki.

W tej pozycji nie należy wykazywać wartości dotyczącej innej działalności gospodarczej (np. sprzedaży detalicznej, usługowej, gastronomicznej). Jeśli jednostka prowadzi poza sprzedażą hurtową np. sprzedaż detaliczną to wypełnia również dział 4 sprawozdania.

Do wartości sprzedaży hurtowej zalicza się również wartość sprzedaży zrealizowanej poprzez tranzyt rozliczany (refakturowany) polegający na przekazywaniu towarów bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy z pominięciem magazynów jednostki, która tę dostawę realizuje. Dostawca (producent) wystawia fakturę dla jednostki handlowej, która refakturuje dostawę realizując część marży handlowej.

W poz. 2 należy podać pełną wartość dostawy zrealizowanej w tranzycie rozliczanym.

W poz. 3 należy podać szacunkowo, jaki procent ogólnej wartości sprzedaży hurtowej stanowi sprzedaż towarów importowanych.

W poz. 4 należy wykazać powierzchnię składową magazynów towarów zajmujących: budynki magazynowe zamknięte, budynki magazynowe półotwarte (wiaty), piwnice samodzielne, place składowe, pomieszczenia w budynkach zamkniętych niemagazynowych, tj. przeznaczonych na inne cele niż przechowywanie towarów (np. w budynkach przemysłowych, mieszkalnych, biurowych).

Powierzchnia składowa to powierzchnia części pomieszczeń przeznaczona dla umieszczania na niej składowanych towarów w urządzeniach do składowania lub bez urządzeń. Powierzchnia składowa obejmuje luzy manipulacyjne do 100 mm włącznie między stosami składowanych towarów.

Dział 6. Podstawowe dane o sieci placówek gastronomicznych

Placówki gastronomiczne są to zakłady i punkty gastronomiczne stałe i sezonowe, których przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

W poz. 1a "Restauracja" wykazuje się dane o restauracjach. Restauracja jest to zakład gastronomiczny dostępny dla ogółu konsumentów, z pełną obsługą kelnerską oferującą całodzienne wyżywienie o szerokim asortymencie potraw i napojów.

W poz. 1b "Bar" wykazuje się dane o barach. Bar jest to placówka gastronomiczna prowadząca działalność o charakterze zbliżonym do restauracji z asortymentem ograniczonym do potraw i towarów popularnych. Jest to zazwyczaj placówka samoobsługowa, tj.: jadłodajnia, bar uniwersalny, szybkiej obsługi, przekąskowy, mleczny, bistro. Do tej grupy zaliczamy również działalność kawiarni, herbaciarni, winiarni, piwiarni.

W poz. 1c "Stołówka" wykazuje się dane o stołówkach. Stołówka jest to placówka zbiorowego żywienia zapewniająca w pierwszym rzędzie określonym grupom konsumentów posiłki obiadowe, śniadaniowe, jednodaniowe itp. Zalicza się tu stołówki szkolne, studenckie, przyzakładowe i inne oraz bufety działające w tych obiektach.

W poz. 1d "Punkt gastronomiczny" wykazuje się dane o punktach gastronomicznych. Punkt gastronomiczny jest to placówka prowadząca działalność gastronomiczną, tj.: smażalnia, pijalnia, lodziarnia, bufet w kinie i na stadionie itp.

W poz. 1a, 1b, 1c, 1d w kolumnie "Liczba punktów ogółem" należy wpisać liczbę punktów sezonowych i niesezonowych łącznie.

W poz. 1a, 1b, 1c, 1d w kolumnie "Liczba punktów niesezonowych" należy wpisać placówki gastronomiczne działające w ciągu całego roku kalendarzowego, ewentualnie z pewnymi przerwami wynikającymi z takich przyczyn, jak: remont, urlop, okresowa inwentaryzacja.

W poz. 1a, 1b, 1c, 1d w kolumnie "Liczba miejsc konsumenckich" należy wpisać łączną liczbę miejsc w placówkach gastronomicznych stałych, które w toku normalnej działalności mogą jednorazowo zająć konsumenci przy stolikach i bufetach.

W poz. 2 należy wpisać wartość sprzedaży uzyskanej w placówkach gastronomicznych obejmującą przychody ze sprzedanych wyrobów, towarów i usług. Wartość przychodów wykazuje się w cenach płaconych przez konsumentów.

W poz. 2a, 2b, 2c należy wpisać wartość przychodów ze sprzedaży towarów handlowych obejmującą towary, które zostały sprzedane w takich samych opakowaniach, jak zakupiono lub po konfekcjonowaniu odsprzedane w nie zmienionej postaci (w tym również wartość sprzedaży napojów alkoholowych, tj.: wyrobów spirytusowych czystych i gatunkowych, win, miodów pitnych oraz piwa, niezależnie od zawartości alkoholu i ekstraktu).

W poz. 2d należy wpisać wartość przychodów ze sprzedaży produkcji gastronomicznej obejmującą wartość wyrobów kulinarnych, ciastkarskich i innych wytworzonych na własne potrzeby.

W poz. 2e należy wpisać wartość przychodów uzyskanych z pozostałej działalności, stanowiącą wpływy z usług świadczonych przez placówki gastronomiczne z tytułu dodatkowej działalności, np. rozrywkowej, opłat za korzystanie z szatni, przechowalni bagażu, obsługi parkingów, telefonu, za organizowanie przyjęć poza zakładem i w zakładzie, za wypożyczanie sali itp.

WYKAZ WYBRANYCH RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI STANOWIĄCY WYCIĄG Z EUROPEJSKIEJ KLASYFIKACJI DZIAŁALNOŚCI - DO SPRAWOZDANIA DG-3h

Handel hurtowy i detaliczny; naprawy pojazdów mechanicznych, motocykli oraz artykułów przeznaczenia osobistego i użytku domowego

5010 Sprzedaż pojazdów mechanicznych

5020 Obsługa i naprawy pojazdów mechanicznych

5030 Sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych

5040 Sprzedaż, obsługa i naprawy motocykli oraz sprzedaż części i akcesoriów do nich

5050 Sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów samochodowych

5111 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą: płodów rolnych, żywych zwierząt, surowców dla przemysłu włókienniczego i półproduktów

5112 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą: paliw, rud metali, metali i chemikaliów przemysłowych

5113 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych

5114 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą: maszyn, urządzeń przemysłowych, statków i samolotów

5115 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą: mebli, artykułów gospodarstwa domowego i wyrobów metalowych

5116 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą: wyrobów włókienniczych, odzieży, obuwia, artykułów skórzanych

5117 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą: żywności, napojów i wyrobów tytoniowych

5118 Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej nie sklasyfikowana

5119 Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju

5121 Sprzedaż hurtowa zboża, nasion i pasz dla zwierząt

5122 Sprzedaż hurtowa kwiatów i roślin

5123 Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt

5124 Sprzedaż hurtowa skór

5125 Sprzedaż hurtowa nie przetworzonego tytoniu

5131 Sprzedaż hurtowa owoców i warzyw

5132 Sprzedaż hurtowa mięsa i wyrobów mięsnych

5133 Sprzedaż hurtowa wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych

5134 Sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych i bezalkoholowych

5135 Sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych

5136 Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady i wyrobów cukierniczych

5137 Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw

5138 Nie wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa żywności, napojów i wyrobów tytoniowych

5139 Sprzedaż hurtowa pozostałej żywności łącznie z rybami, skorupiakami i mięczakami

5141 Sprzedaż hurtowa wyrobów włókienniczych

5142 Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia

5143 Sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego i artykułów radiowo-telewizyjnych

5144 Sprzedaż hurtowa wyrobów: porcelanowych, ceramicznych, szklanych, farb, lakierów, tapet i środków czyszczących

5145 Sprzedaż hurtowa kosmetyków

5146 Sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych

5147 Sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów gospodarstwa domowego

5151 Sprzedaż hurtowa paliw stałych, ciekłych i gazowych oraz produktów pochodnych

5152 Sprzedaż hurtowa metali i rud metali

5153 Sprzedaż hurtowa drewna i materiałów budowlanych

5154 Sprzedaż hurtowa artykułów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego

5155 Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych

5156 Sprzedaż hurtowa pozostałych półproduktów

5157 Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu

5161 Sprzedaż hurtowa obrabiarek do metalu i drewna

5162 Sprzedaż hurtowa maszyn budowlanych

5163 Sprzedaż hurtowa maszyn dla przemysłu włókienniczego oraz maszyn do szycia i maszyn dziewiarskich

5164 Sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń biurowych

5165 Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń dla przemysłu, handlu i transportu wodnego

5166 Sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń rolniczych, łącznie ze sprzedażą ciągników

5170 Pozostała sprzedaż hurtowa

5211 Sprzedaż detaliczna w nie wyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych

5212 Pozostała sprzedaż detaliczna w nie wyspecjalizowanych sklepach

5221 Sprzedaż detaliczna owoców i warzyw

5222 Sprzedaż detaliczna mięsa i wyrobów mięsnych

5223 Sprzedaż detaliczna ryb, skorupiaków i mięczaków

5224 Sprzedaż detaliczna chleba, ciast, wyrobów mącznych i cukierniczych

5225 Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych

5226 Sprzedaż detaliczna wyrobów tytoniowych

5227 Pozostała sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w wyspecjalizowanych sklepach

5231 Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych

5232 Sprzedaż detaliczna artykułów medycznych i sprzętu ortopedycznego

5233 Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych

5241 Sprzedaż detaliczna wyrobów włókienniczych

5242 Sprzedaż detaliczna odzieży

5243 Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych

5244 Sprzedaż detaliczna mebli i sprzętu oświetleniowego

5245 Sprzedaż detaliczna artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego oraz artykułów radiowo-telewizyjnych

5246 Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła

5247 Sprzedaż detaliczna książek, gazet i artykułów piśmiennych

5248 Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

5250 Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w sklepach

5261 Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej

5262 Sprzedaż detaliczna prowadzona na bazarach i targowiskach

5263 Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową

5271 Naprawy obuwia i innych wyrobów skórzanych

5272 Naprawy elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego

5273 Naprawy zegarków, zegarów i biżuterii

5274 Naprawy, gdzie indziej nie sklasyfikowane

Hotele i restauracje

5511 Hotele i motele z restauracjami

5512 Hotele i motele bez restauracji

5521 Schroniska młodzieżowe i górskie

5522 Pola campingowe łącznie z polami dla samochodowych przyczep campingowych

5523 Inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, gdzie indziej nie sklasyfikowane

5530 Restauracje

5540 Bary

5551 Stołówki

5552 Punkty gastronomiczne

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

DG-3z

Sprawozdanie o działalności osób fizycznych w zakresie ochrony zdrowia i weterynarii w 1993 r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA SPRAWOZDANIA DG-3z

Dział 0. Podstawowe informacje o firmie

W poz. 8 należy podać liczbę godzin, przez które jednostka świadczyła usługi w pełnym tygodniu września, tzn. w takim tygodniu, którego wszystkie dni robocze należą do września.

W poz. 9 należy podać wszystkie osoby, które pracowały we wrześniu, bez względu na to czy jest to dla nich główne miejsce pracy, czy pobierały wynagrodzenie oraz bez względu na czas pracy, jak również osoby pracujące na podstawie umowy-zlecenia. Należy także uwzględnić pracujących właścicieli, współwłaścicieli oraz pomagających członków rodziny.

W poz. 10 należy podać liczbę porad (wizyty w gabinecie, jak i w domu chorego) udzielonych przez lekarzy, lekarzy dentystów lub lekarzy weterynarii. Nie należy wykazywać porad udzielonych przez niższy personel medyczny, np. pielęgniarki, położne, techników rehabilitacji.

Dział 1. Pracujący i wynagrodzenia

W poz. 1a podaje się właściciela i współwłaściciela oraz pełnoletnich pomagających członków rodziny (nawet wtedy, gdy nie pobierają wynagrodzenia za pracę), dla których badana jednostka stanowi główne miejsce pracy.

W poz. 1b podaje się faktyczną liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę. Należy tutaj ujmować pracowników pełno- i niepełnozatrudnionych, dla których firma jest głównym miejscem pracy. Ustala się to na podstawie oświadczenia zatrudnionego (według stanu na dzień 30 IX 1993 lub w ostatnim dniu miesiąca, w którym prowadzono działalność).

Emerytów i rencistów zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy należy traktować jak osoby, dla których głównym miejscem pracy jest jednostka sprawozdawcza.

W poz. 3 podaje się liczbę osób pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w przeliczeniu na pełne etaty.

Przeliczenia osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy (40 lub 42 godziny pracy w tygodniu).

W poz. 3 nie należy wykazywać osób przebywających przez cały miesiąc na urlopie macierzyńskim lub na zwolnieniu lekarskim z tytułu choroby lub opieki nad chorym członkiem rodziny i pobierających w związku z tym zasiłek z ubezpieczenia społecznego. Osoby te należy natomiast wykazać w poz. 1b.

W poz. 4 wykazuje się wynagrodzenia osobowe brutto pracowników najemnych. Wynagrodzenia te powinny obejmować płace zasadnicze, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe wypłacane ze środków firmy itp.

Do wynagrodzeń osobowych nie zalicza się zasiłków finansowanych przez ZUS, świadczeń rzeczowych, np. w postaci odzieży ochronnej itp.

Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się łącznie z potrąceniami zaliczek, składek, alimentów, jak również z potrąceniami z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dział 2. Wydatki inwestycyjne

W poz. 1 należy podać wartość poniesionych lub przewidywanych nakładów (kosztów) inwestycyjnych poniesionych w okresie od stycznia do września oraz szacunkowo w całym 1993 r. na zakup maszyn, urządzeń technicznych, narzędzi i środków transportu.

Dział 3. Przychody i koszty

W dziale tym prosimy o podanie szacunkowo wartości przychodów i kosztów za wrzesień i narastająco w okresie od stycznia do września.

W przypadku, gdy firma zawiesiła działalność we wrześniu prosimy o podanie wartości za ostatni miesiąc prowadzenia działalności lub narastająco w okresie od stycznia do ostatniego miesiąca prowadzenia działalności (włącznie).

W poz. 1 należy podać szacunkową wartość przychodów z wykonywanych usług i ewentualnie ze sprzedaży towarów.

W poz. 2 należy podać szacunkową wartość poniesionych kosztów uzyskania przychodu w okresie sprawozdawczym. Do kosztów zalicza się naliczony przy zakupach podatek od towarów i usług - VAT.

W poz. 3 należy podać wartość zryczałtowanego podatku uwzględniającą zarówno obniżki, jak i podwyżki stawki podatkowej (określonej przez urząd skarbowy).