Obowiązki sprawozdawcze małych jednostek oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w sferze produkcji materialnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1989.17.44

Akt utracił moc
Wersja od: 9 grudnia 1989 r.

ZARZĄDZENIE Nr 50
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 25 lipca 1989 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych małych jednostek oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w sferze produkcji materialnej

(znak: SI-4a-100-10/3)

Na podstawie art. 16 ust. 2 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (tekst jednolity Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) zarządza się, co następuje:

§  1.
Znosi się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzach oznaczonych symbolami:
1)
F-19 - Półroczne skrócone sprawozdanie finansowe,
2)
F-20 - Roczne skrócone sprawozdanie finansowe i o działalności inwestycyjnej,
3)
F-21 - Roczne skrócone sprawozdanie o zatrudnieniu, wynagrodzeniach i działalności gospodarczej.
§  2.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzu oznaczonym symbolem NP-4 - Sprawozdanie małych jednostek i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w sferze produkcji materialnej, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  3.
1.
Obowiązek określony w § 2 mają następujące osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w sferze produkcji materialnej:
1)
osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, w których stan zatrudnienia w dniu 31 grudnia 1989 r. i w tej dacie każdego kolejnego roku, wyniósł nie mniej niż 5 pracowników i nie więcej niż 50 pracowników w działach "Przemysł" i "Budownictwo" i nie więcej niż 15 pracowników - w pozostałych działach,
2)
zatrudniające minimum 5 pracowników niezależnie od górnej granicy wielkości zatrudnienia:
a)
osoby fizyczne i spółki cywilne osób fizycznych prowadzące działalność gospodarczą,
b)
jednostki utrzymywane z narzutów na koszty lub z zysku,
c)
kółka rolnicze prowadzące działalność gospodarczą nie wyodrębnioną organizacyjnie,
d)
jednostki na rozrachunku gospodarczym organizacji społecznych, politycznych i związkowych,
e)
jednostki i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,
f)
spółdzielnie, zakłady i hurtownie zaopatrzenia rzemiosła,
g)
jednostki na rozrachunku gospodarczym zaliczone do branży 683.
2.
Zmiana podanych w ust. 1 kryteriów polegająca na zmniejszeniu zatrudnienia poniżej dolnej granicy według stanu na dzień kończący okres za jaki powinno być sporządzone sprawozdanie, powoduje automatycznie zwolnienie z obowiązku sprawozdawczego; zwiększenie zatrudnienia ponad górne granice określone w ust. 1 pkt 1 o 10 pracowników nie powoduje zmiany zakresu obowiązków na kolejny rok.
3.
Obowiązek sprawozdawczy nowo tworzonych jednostek powstaje po pełnym roku kalendarzowym prowadzenia działalności.
4.
Obowiązek sprawozdawczy wprowadzony zarządzeniem nie dotyczy podmiotów zobowiązanych do przekazywania sprawozdań na formularzach oznaczonych symbolami NP-1 i NP-2.
§  4.
Podmioty określone w § 3, które prowadzą - na mocy innych przepisów - ewidencję działalności w zakresie objętym sprawozdaniem NP-4, są obowiązane podawać dane statystyczne sporządzone na podstawie tej ewidencji, a w pozostałych przypadkach - szacunkowo.
§  5.
Obowiązek sprawozdawczy wprowadzony zarządzeniem wyczerpuje zakres obowiązków sprawozdawczych podmiotów nim objętych, z wyjątkiem odrębnie wprowadzonych obowiązków przekazywania jednorazowych danych dotyczących zdarzeń, których wystąpienie, powoduje obowiązek przekazania informacji oraz w przypadku wylosowania do badań prowadzonych metodą reprezentacyjną.
§  6.
Jednostki określone w § 3, sporządzają sprawozdanie statystyczne wprowadzone zarządzeniem dwa razy w roku: za I półrocze - w terminie do dnia 15 lipca i za rok - w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku i przekazują do właściwego według siedziby jednostki wojewódzkiego urzędu statystycznego.
§  7.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w stosunku do innych niż objęte zarządzeniem podmiotów prowadzących działalność zaliczaną do sfery produkcji materialnej może - na ich wniosek uzasadniony rozmiarami tej działalności - podjąć decyzję o ograniczeniu obowiązków sprawozdawczych do sporządzania i przekazywania danych statystycznych na formularzu oznaczonym symbolem NP-4, według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  8.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 77 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 października 1988 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych małych jednostek (Dz. Urz. GUS Nr 14, poz. 67),
2)
zarządzenie nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 8 lutego 1989 r. zmieniające zarządzenie w sprawie obowiązków sprawozdawczych małych jednostek (Dz. Urz. GUS Nr 2, poz. 7).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w rycie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

NP-4

Sprawozdanie małych jednostek i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zaliczoną do sfery produkcji materialnej do końca I półrocza/rokua 19... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA NP-4

Dział I. Sprzedaż, koszty, wynik finansowy

W wierszu 01 wykazuje się sprzedaż wyrobów, robót, towarów i usług na rynek krajowy i eksport.

Wartość sprzedaży należy podać w bieżących cenach realizacji obowiązujących w okresie sprawozdawczym.

Przez ceny realizacji należy rozumieć ceny faktycznie uzyskane w transakcjach z bezpośrednimi odbiorcami za wykonane dostawy czy usługi. Mogą to być np. ceny zbytu, hurtowe, detaliczne, transakcyjne (w przypadku eksportu przeliczone z walut obcych na złote według kursów walut obowiązujących w dniu realizacji transakcji), uwzględniające dopłaty, opusty, bonifikaty przewidziane w warunkach umowy na dostawę lub usługę.

Jednostki prowadzące działalność rolniczą jako sprzedaż wykazują dochody ogółem pomniejszone o różnicę dochodów wewnętrznych. Jednostki budżetowe w wierszu 01 wykazują przychody ogółem.

W wierszu 02 wykazuje się koszt własny produkcji i sprzedaży wyrobów, towarów i usług.

W wierszu 03 wykazuje się poniesione koszty materialne, tj. zużycie przedmiotów majątkowych, zużycie materiałów i energii, obce usługi transportowe i remontowe oraz inne obce usługi o charakterze materialnym.

W wierszu 06 wykazuje się koszty niematerialne, tj. wynagrodzenia, podatek od płac i wynagrodzeń, ubezpieczenia społeczne i inne niematerialne.

W wierszu 07 wykazuje się podatek dochodowy, obrotowy oraz podatek od wynagrodzeń, nieruchomości i inne (np. lokalne) oraz opłaty skarbowe i wypłaty na fundusz gminny i miejski.

W wierszu 08 wykazuje się podatek obrotowy należny budżetowi.

W wierszu 09 wykazuje się zarachowany za dany okres sprawozdawczy - należny budżetowi - podatek dochodowy, tj. pomniejszony o ulgi.

W wierszu 10 wykazuje się dotacje przedmiotowe oraz dopłaty (wynikowo) od gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

W wierszu 12 i 13 wykazuje się odpowiednio zysk lub stratę bilansową wynikającą przykładowo z następującego sumowania danych wierszy: 01 - 02 - 08 + 10.

W wierszu 14 wykazuje się wartość eksportu ogółem, własnych wyrobów, robót i usług.

W wierszu 16 wykazuje się łączną wartość usług świadczonych odpłatnie ludności i jednostkom gospodarki uspołecznionej.

Nie należy wykazywać:

- usług produkcyjnych i kooperacyjnych tzw. czynności wykonywanych w ramach współpracy produkcyjnej,

- czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów, półfabrykatów, elementów, części z materiałów powierzonych i własnych na zamówienia pozarolniczych jednostek gospodarki nieuspołecznionej i przeznaczonych dla celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży.

W wierszu 17 wykazuje się wartość usług opłacanych bezpośrednio ze środków pieniężnych ludności (osób fizycznych) oraz gospodarstw domowych, jednostek gospodarki nieuspołecznionej (indywidualnych gospodarstw rolnych, ogrodniczych, prywatnych zakładów wytwórczych, handlowych i usługowych, zagranicznych przedsiębiorstw drobnej wytwórczości), organizacji wyznaniowych i zakonnych, placówek państw obcych i szkolnych komitetów rodzicielskich.

W wierszu 18 wykazuje się wartość importu towarów, robót i usług. W przypadku opłaty w dewizach należy ją przeliczyć z walut obcych na złote według kursów obowiązujących w dniu realizacji transakcji.

W wierszu 20 wykazuje się łączną wartość usług wykonanych na rzecz jednostek zaliczonych do działu "Rolnictwo" oraz świadczonych na rzecz działalności rolniczej prowadzonej przez inne jednostki.

Dział 2. Pracujący i wynagrodzenia

W wierszu 01 (rubr. 1, 2 i 3) należy podać liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę. W rubr. 1 i 2 należy wykazać pracowników pełnozatrudnionych (łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo) i niepełnozatrudnionych w głównym miejscu pracy, ustalonym na podstawie oświadczenia zatrudnionego.

Emerytów i rencistów zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy należy traktować jako osoby, dla których głównym miejscem pracy jest jednostka sprawozdawcza.

W liczbie zatrudnionych nie należy ujmować m.in.: osób korzystających z urlopów wychowawczych i osób korzystających z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej dwóch miesięcy.

Przeciętną liczbę zatrudnionych oblicza się w następujący sposób: dodaje się liczbę zatrudnionych według stanu na koniec każdego miesiąca, a otrzymaną sumę dzieli się przez:

- 6 w celu obliczenia przeciętnego zatrudnienia w I półroczu;

- 12 w celu obliczenia przeciętnego zatrudnienia w roku.

W rubr. 4 należy wykazać wydatki na wynagrodzenia pracowników najemnych, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe, świadczenia deputatowe itp.

Nie zalicza się do wynagrodzeń świadczeń finansowych przez ZUS (z wyjątkiem zasiłków chorobowego), świadczeń rzeczowych np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.

Dział 3. Struktura sprzedaży

W wierszu 01 działu 3 podać należy wartość sprzedanych (zarówno na rynek krajowy, jak i na eksport) wyrobów gotowych oraz wartość usług przemysłowych pochodzących z własnej produkcji.

W wierszach 02 do 06 należy wyodrębnić szczegółowe dane dla podanej listy wyrobów i określonych jednostek miary:

Symbol SWWJednostka miary
1. Maszyny i urządzenia oraz sprzęt dla robót górniczych0721tona = 034
2. Obrabiarki skrawające do metali0741szt. = 020 tona = 034
3. W tym wiertarki i gwinciarki do metali0741-1szt. = 020 tona = 034
4. Maszyny do obróbki plastycznej metali0742szt. = 020 tona = 034
5. Elementy ścienne ogółem (obejmuje elementy ścienne kamienne, gipsowe, cegłę wypalaną z gliny, pustaki ścienne, kominowe i wentylacyjne, cegłę wapienno-piaskową i wapienno-żużlową, elementy ścienne żelbetowe i betonowe, płyty i elementy warstwowe budowlane itp.) 1400-000-0-9tys. = 180 ceg
6. Meble drewniane, z wikliny oraz z częściowym zastosowaniem innych materiałów1741tys. zł = 011
7. Obuwie ogółem (bez gumowego) 222tys. = 027 par

W wierszu 07 należy wykazać roboty budowlano-montażowe (prace instalacyjne, geodezyjne, geologiczne, projektowania) oraz usługi remontowo-budowlane i instalacyjne.

W wierszu 09 należy wykazać ogólną wartość sprzedaży zrealizowanej przez punkty sprzedaży detalicznej i zakłady gastronomiczne ogólnie dostępne oraz placówki żywienia przyzakładowego.

Dział 4. Środki trwałe, inwestycje, zapasy

W wierszu 01 należy podać wartość brutto środków trwałych (budynki i budowle, maszyny i urządzenia techniczne, środki transportowe narzędzia, przyrządy i ruchomości) w wartości początkowej, (bez potrącenia umorzeń).

W wierszu 05 należy podać nakłady inwestycyjne poniesione od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, zarówno polegające na budownictwie inwestycyjnym, jak i zakupy gotowych dóbr nie związanych z budownictwem inwestycyjnym, tj.:

- roboty budowlano-montażowe wykonane zarówno systemem zleconym, jak i gospodarczym,

- zakupy maszyn, urządzeń, środków transportowych, narzędzi i inwentarza zarówno z produkcji krajowej, jak i z importu z I i II obszaru płatniczego. Do nakładów na zakupy z importu należy zaliczyć wartość wszystkich nowych zakupów inwestycyjnych pochodzących z zagranicy niezależnie od tego jakimi środkami finansowymi inwestor płacił za ten zakup; zapłacone w walutach obcych należy przeliczyć na złote według kursów walut obcych obowiązujących w dniu realizacji transakcji,

- pozostałe nakłady, do których zalicza się prace budowlane i projektowe szkolenie i przyuczenie kadr zawodowych do przyszłej eksploatacji nowo uruchomionych zakładów itp.

W wierszu 06 z wiersza 05 wydzielić wartość zakupów inwestycyjnych, maszyn, urządzeń, środków transportowych itp., produkcji krajowej, z importu zarówno z I, jak i II obszaru płatniczego.

W wierszach 09, 10, 11 dotyczących wartości kosztorysowej realizowanych zadań, nakładów inwestycyjnych poniesionych od początku realizacji z wydzieleniem zadań (części zadań) przekazanych do użytku, należy podawać tylko dane dotyczące budownictwa inwestycyjnego.

Jako wartość kosztorysową zadań polegających na budownictwie inwestycyjnym realizowanych w okresie sprawozdawczym podaje się wartość uwzględniającą wszystkie zmiany dokonane w okresie sprawozdawczym. Ponadto ta część wartości kosztorysowej, która pozostała do wykonania po okresie sprawozdawczym (zaangażowanie) powinna być przeliczona i podana w cenach okresu badanego. W każdym przypadku, gdy jest mowa o podaniu wartości kosztorysowej zadań inwestycyjnych, należy przez to rozumieć wartość kosztorysową wszystkich zadań realizowanych w okresie sprawozdawczym, zadań wstrzymanych w okresie sprawozdawczym lub przed tym okresem oraz zadań przekazanych do użytku w okresie sprawozdawczym, na które w tym okresie nie poniesiono nakładów.

Jako wartość kosztorysową zadań realizowanych w okresie sprawozdawczym należy podać całą wartość kosztorysową zadań niezależnie od oddania części zadań do użytku przed okresem sprawozdawczym. W podanej wartości kosztorysowej nie należy ujmować wartości środków przekazanych (lub przewidzianych do przekazania) do realizacji innym inwestorom tytułem udziału ich w kosztach inwestycji.

W wierszu 12 należy podać zapasy ogółem tj.:

- wartość zapasów materiałów i przedmiotów nietrwałych znajdujących się na składzie i w drodze (zgłoszonych, a nie odebranych),

- wartość produktów gotowych, produkcji nie zakończonej (produkcji w toku, robót i usług w toku itp.), rozliczeń międzyokresowych.

Wartość zapasów należy podać według cen zakupu lub kosztu wytwarzania.

Dział 5. Tabor samochodowy

W dziale należy ująć tabor samochodowy ciężarowy przeznaczony do celów handlowych, łącznie z taborem eksploatowanym na podstawie umów agencyjnych (zlecenia) znajdujący się w stanie inwentarzowym sprawozdawcy.

Do ciężarowego taboru samochodowego handlowego nie zalicza się ciężarowych pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozów gospodarczych, tj. przewozów związanych z zaspokajaniem własnych potrzeb jednostki (np. przewóz materiałów budowlanych; materiałów biurowych paliwa itp.).

W wierszu 01 - należy wykazywać dane dotyczące samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych połączonych z naczepami. Do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych należy zaliczać wszystkie samochody ciężarowe (ciągniki siodłowe) przeznaczone do wykonywania przewozów ładunków, w tym również samochody ciężarowe (ciągniki siodłowe) specjalizowane, tj. takie, których nadwozia są przystosowane do przewozów określonych rodzajów ładunków, a więc: samochody chłodnie, samochody cysterny, samochody do przewozu cementu, luzem itp.

Nie należy do nich zaliczać samochodów specjalnych, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż przewozy ładunków i stanowią jedynie ruchome urządzenia (np. dźwigi samochodowe, samochody pogotowia technicznego, samochody polewaczki, pługi odśnieżne, wozy strażackie itp.).

W wierszu 02 - należy wykazywać dane dotyczące ciągników balastowych oraz ciągników rolniczych, które zostały dopuszczone do ruchu po drogach publicznych i wykonują prace transportowe. Oznacza to, że w wierszu tym nie należy wykazywać danych dotyczących ciągników wykonujących wyłącznie prace pozatransportowe, np. ciągników rolniczych pracujących jako urządzenie zasilające z ładowarkami.

Ciągnik balastowy jest to ciągnik samochodowy wyposażony w pomieszczenie na balast i dostosowany konstrukcyjnie do holowania wysokotonażowych przyczep, np. niskopodwoziowych.

W rubr. 1 - należy wykazywać wszystkie pojazdy znajdujące się w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego w stanie inwentarzowym taboru przeznaczonego do wykonywania przewozów handlowych bez względu na ich stan techniczny, a również pojazdy przekazane do naprawy głównej zakładom naprawy samochodów.

W rubr. 2 - należy podawać łącznie inwentarzowe ładowności samochodów ciężarowych (ciągników siodłowych) i przyczep ciężarowych.

Łączną inwentarzową ładowność pojazdów oblicza się jako sumę ładowności nominalnych (w tonach) poszczególnych samochodów ciężarowych (ciągników siodłowych) lub przyczep ciężarowych.

Dział 6. Budynki przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym

W dziale tym należy wykazać wszystkie budynki niemieszkalne przekazane do użytku w roku sprawozdawczym, łącznie z budynkami realizowanymi w ramach zadań z funduszów społecznych i specjalnych.

Wykazać należy również domki campingowe oraz kioski towarowe jeśli są posadowione na trwałych fundamentach. Nie należy natomiast wykazywać budynków wykazywanych jako przekazane do eksploatacji w latach poprzednich, budynków zakupionych (przyjętych) od innych podmiotów jako środki trwałe, budynków z adaptacji, modernizowanych budynków prowizorycznych oraz budynków mieszkalnych.

Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz, podając w rubr. 0 dokładnie, główne przeznaczenie budynku np. sklep, dom towarowy, kiosk spożywczy, magazyn stacja trafo itp. Chodzi o to, ażeby z określenia jasno wynikało jakiego typu funkcje ma pełnić budynek.

1 Z dniem 9 grudnia 1989 r. ograniczenie obowiązków sprawozdawczych do przekazywania danych statystycznych na formularzu NP-4, rozszerza się na następujące podmioty sfery poza produkcją materialną działające według zasad rozrachunku gospodarczego:

1)zaliczone do branży 741 - małe spółdzielnie mieszkaniowe eksploatujące do 100 lub więcej mieszkań, ale w jednym budynku, a w przypadku prowadzenia jednocześnie innej działalności niż wynika to z art. 204prawa spółdzielczego - zatrudniające do 50 pracowników;

2)jednostki organizacji politycznych i związkowych, zaliczane do sfery poza produkcją materialną z wyjątkiem Funduszu Wczasów Pracowniczych oraz zaliczonych do branży 882;

3)jednostki utrzymywane z narzutów na koszty lub z zysku przedsiębiorstw zaliczone do branży 761,

zgodnie z § 1zarządzenia nr 81 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 7 grudnia 1989 r. w sprawie rozciągnięcia uproszczonych obowiązków sprawozdawczych na niektóre podmioty poza sferą produkcji materialnej(Dz.Urz.GUS.89.35.85).