Obowiązki sprawozdawcze.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1991.7.35

Akt utracił moc
Wersja od: 20 grudnia 1991 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 grudnia 1991 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 02.3.01 - 03. Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r., zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych na formularzach stanowiących załączniki nr 1-43* do zarządzenia:
1)
MS - S 1 - sprawozdanie w sprawach cywilnych,
2)
MS - S 2r - sprawozdanie w sprawach cywilnych według rodzajów spraw (dotyczy sądów rejonowych),
3)
MS - S 2w - sprawozdanie w sprawach cywilnych według rodzajów spraw (dotyczy sądów wojewódzkich),
4)
MS - S 3 - sprawozdanie w sprawach rejestrowych,
5)
MS - S 4w - sprawozdanie w sprawach cywilnych rewizyjnych według rodzajów spraw (dotyczy sądów wojewódzkich),
6)
MS - S 4a - sprawozdanie w sprawach cywilnych rewizyjnych według rodzajów spraw (dotyczy sądów apelacyjnych),
7)
MS - S 5 - sprawozdanie w sprawach karnych,
8)
MS - S 6r - sprawozdanie w sprawie osób osądzonych dorosłych (dotyczy sądów rejonowych),
9)
MS - S 6w - sprawozdanie w sprawach osób osądzonych dorosłych (dotyczy sądów wojewódzkich),
10)
MS - S 7 - sprawozdanie z czynności kolegium do spraw wykroczeń,
11)
MS - S 8 - sprawozdanie w sprawach rewizyjnych karnych,
12)
MS - S 9 - sprawozdanie w sprawach o ułaskawienie,
13)
MS - S 10r - sprawozdanie z sądowego wykonywania orzeczeń (dotyczy sądów rejonowych),
14)
MS - S 10w - sprawozdanie z sądowego wykonywania orzeczeń (dotyczy sądów wojewódzkich),
15)
MS - S 11 - sprawozdanie w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,
16)
MS - S 12 - sprawozdanie z zakresu prawa pracy według rodzajów spraw,
17)
MS - S 13 - sprawozdanie z zakresu ubezpieczenia społecznego według rodzajów spraw,
18)
MS - S 14 - sprawozdanie w sprawach rewizyjnych z zakresu prawa pracy,
19)
MS - S 15 - sprawozdanie w sprawach rewizyjnych z zakresu ubezpieczenia społecznego,
20)
MS - S 16 - sprawozdanie w sprawach rodzinnych z zakresu spraw cywilnych,
21)
MS - S 17 - sprawozdanie w sprawach rodzinnych według rodzajów spraw,
22)
MS - S 18 - sprawozdanie w sprawach nieletnich,
23)
MS - S 19 - sprawozdanie w sprawach gospodarczych,
24)
MS - S 20 - sprawozdanie w sprawach gospodarczych rejestrowych,
25)
MS - S 20k - sprawozdanie w sprawach dotyczących ksiąg wieczystych,
26)
MS - S 21 - sprawozdanie w sprawach gospodarczych według rodzajów spraw,
27)
MS - S 22 - sprawozdanie w sprawach rewizyjnych gospodarczych,
28)
MS - Kom 23 - sprawozdanie z czynności komornika,
29)
MS - Not 24 - sprawozdanie notariusza z czynności notarialnych,
30)
MS - RODK 25 - sprawozdanie z działalności rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego,
31)
MS - ZN 26p - sprawozdanie z ewidencji wychowanków w zakładzie poprawczym,
32)
MS - ZN 26s - sprawozdanie z ewidencji wychowanków w schronisku dla nieletnich,
33)
MS - ZN 27p - sprawozdanie z zakresu nauki wychowanków w zakładzie poprawczym,
34)
MS - ZN 27s - sprawozdanie z zakresu nauki wychowanków w schronisku dla nieletnich,
35)
MS - S 28 - karta statystyczna w sprawie karnej z oskarżenia publicznego z prawomocnego wyroku: uniewinnienia, umorzenia lub odstąpienia od wymierzenia kary,
36)
MS - S 29 - karta statystyczna w sprawie karnej z oskarżenia prywatnego z prawomocnego wyroku (skazania),
37)
MS - P 1 - sprawozdanie z działalności prokuratury z zakresu ewidencji spraw i z czynności procesowych prokuratora,
38)
MS - P 2 - sprawozdanie z czynności dochodzeniowych prowadzonych przez innych - niż prokurator - oskarżycieli,
39)
MS - ZK 1 - sprawozdanie o tymczasowo aresztowanych, skazanych i ukaranych; ewidencja i zatrudnienie,
40)
MS - ZK 2 - sprawozdanie o tymczasowo aresztowanych, skazanych i ukaranych; ewidencja, samoagresje, przepustki, uzależnienia,
41)
MS - ZK 3 - sprawozdanie o tymczasowo aresztowanych, skazanych i ukaranych według rodzajów przestępstw, recydywy, wymiaru kary, udzielenia pomocy postpenitencjarnej, leczenia szpitalnego, rodzajów chorób,
42)
MS - ZK 4 - sprawozdanie o szkoleniu skazanych,
43)
MS - ZK 5 - sprawozdanie z zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników Służby Więziennej.
§  2.
Obowiązek sprawozdawczy, o którym mowa w § 1, dotyczy:
1)
sądów rejonowych - w odniesieniu do sprawozdań: MS - S 1, MS - S 2, MS - S 5, MS - S 6, MS - S 9, MS - S 10, MS - S 12, MS - S 16, MS - S 17, MS - S 18, MS - S 19, MS - S 20, MS - S 20k, MS - S 21, MS - S 28, MS - S 29,
2)
sądów wojewódzkich - w odniesieniu do sprawozdań: MS - S 1, MS - S 2, MS - S 3, MS - S 4, MS - S 5, MS - S 6, MS - S 8, MS - S 9, MS - S 10, MS - S 11 (sądów pracy i ubezpieczeń społecznych), MS - S 12 (sądów pracy i ubezpieczeń społecznych), MS - S 13, (sądów pracy i ubezpieczeń społecznych), MS - S 14, (sądów pracy i ubezpieczeń społecznych), MS - S 19, MS - S 21, MS - S 22, MS - S 28 (sądów pierwszej instancji),
3)
sądów apelacyjnych - w odniesieniu do sprawozdań: MS - S 1, MS - S 4, MS - S 5, MS - S 8, MS - S 14, MS - S 15, MS - S 19, MS - S 22,
4)
kolegiów do spraw wykroczeń przy sądach rejonowych - w odniesieniu do sprawozdania MS - S 7,
5)
komorników - w odniesieniu do sprawozdania MS - Kom 23,
6)
państwowych biur notarialnych - w odniesieniu do sprawozdań: MS - S 20k, MS - Not 24,
7)
indywidualnych kancelarii notarialnych oraz notariuszy (imię i nazwisko) w odniesieniu do sprawozdania MS - Not 24,
8)
rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych - w odniesieniu do sprawozdania MS - RODK 25,
9)
zakładów poprawczych - w odniesieniu do sprawozdań: MS - ZN 26p i MS - ZN 27p,
10)
schronisk dla nieletnich - w odniesieniu do sprawozdań: MS - ZN 26s i MS - ZN 27s,
11)
prokuratur rejonowych i wojewódzkich - w odniesieniu do sprawozdania MS - P 1,
12)
zakładów karnych i aresztów śledczych w odniesieniu do sprawozdania MS - ZK 1, MS - ZK 2, MS - ZK 3, MS - ZK 4, MS - ZK 5,
13)
czynności dochodzeniowych prowadzonych przez innych - niż prokuratura - oskarżycieli - w odniesieniu do sprawozdania MS - P 2.
§  3.
Objaśnienia ogólne do wypełniania formularzy sprawozdawczych i sposób przekazywania sprawozdań podane są w zasadach ogólnych sprawozdawczości resortowej, stanowiących załącznik nr 44 do zarządzenia.
§  4.
Wykonanie obowiązku sprawozdawczego w formie sprawozdania lub karty polega na przekazaniu:
1)
do Departamentu Organizacji i Informatyki Ministerstwa Sprawiedliwości:
a)
w terminie do dnia 6 stycznia lub 6 lipca sprawozdania na formularzach: MS - S 1, MS - S 3, MS - S 5, MS - S 6, MS - S 9, MS - S 10, MS - S 11, MS - S 12, MS - S 16, MS - S 18, MS - S 19, MS - S 20, MS - Kom 23, MS - Not 24, MS - P 1,
b)
w terminie do dnia 6 stycznia sprawozdania na formularzach: MS - S 2, MS - S 4, MS - S 7, MS - S 8, MS - S 13, MS - S 14, MS - S 15, MS - S 17, MS - S 21, MS - S 22,
c)
niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia - karty statystycznej na formularzach MS - S 28 i MS - S 29,
d)
w terminie do dnia 25 stycznia sprawozdania na formularzu MS - P 2,
2)
do Departamentu Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości - w terminach wskazanych na formularzach sprawozdań oznaczonych symbolami MS - RODK 25, MS - ZN 26 i MS - ZN 27,
3)
do Centralnego Zarządu Zakładów Karnych - w terminach wymienionych na formularzach sprawozdań oznaczonych symbolami MS - ZK 1, MS - ZK 2,

MS - ZK 3, MS - ZK 4, MS - ZK 5.

§  5.
Tracą moc następujące przepisy:
1)
zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 listopada 1983 r. w sprawie badań statystycznych z działalności jednostek organizacyjnych wymiaru sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 7, poz. 40),
2)
zarządzenie nr 3 Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 12 kwietnia 1989 r. w sprawie prokuratorskiej sprawozdawczości statystycznej,
3)
zarządzenie Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 22 grudnia 1986 r. w sprawie sprawozdawczości organów państwowych w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych (Mon. Pol. Nr 1, poz. 7),
4)
zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 kwietnia 1984 r. w sprawie sprawozdawczości statystycznej więziennictwa (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 4, poz. 19),
5)
§ 1 ust. 2 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 grudnia 1972 r. w sprawie zmiany wzorów kart karnej i statystycznej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 6, poz. 57),
6)
zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 1971 r. o wprowadzeniu karty statystycznej w sprawie karnej z oskarżenia prywatnego (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 1, poz. 2).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

______________________

* Załączników nr 1-43 nie zamieszczono. Formularze odpowiadające tym załącznikom zostały przekazane zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

ZAŁĄCZNIK

Zasady ogólne sprawozdawczości resortowej

I. OGÓLNE ZASADY SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ
1.
Sprawozdania sporządza się na podstawie dokumentacji obowiązującej w jednostce organizacyjnej: akt, ksiąg biurowych oraz innych urządzeń ewidencyjnych, określonych we właściwych zarządzeniach Ministra Sprawiedliwości dotyczących organizacji pracy sekretariatów sądów, prokuratur i innych jednostek organizacyjnych.
2.
Sprawozdania sporządza pracownik jednostki sprawozdawczej, do którego zakresu obowiązków ta czynność należy, lub pracownik wyznaczony przez kierownika jednostki sprawozdawczej, zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami regulaminowymi.
3.
W wypadku konieczności dokonania poprawek na sprawozdaniu należy wpisać je w sposób czytelny przez przekreślenie niewłaściwych danych i wpisanie obok danych właściwych. Każda wprowadzona poprawka powinna być potwierdzona własnoręcznym podpisem osoby, która jej dokonała.
4.
Sprawozdania przesyła się pocztą dworcową, listem poleconym, jeżeli nie ma poczty dworcowej, lub - w wyjątkowych sytuacjach - telefaxem.
5.
Koperty zawierające sprawozdania oznacza się napisem "PILNE - STATYSTYKA".

II. ZASADY SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ JEDNOSTKOWYCH I ZBIORCZYCH I SPOSÓB ICH PRZEKAZYWANIA

1.1.
Jednostkę sprawozdawczą stanowi jednostka organizacyjna lub oddział, wydział, sekcja, która zobowiązana jest przekazać dane wynikające z prowadzonych urządzeń ewidencyjnych i dokumentów, niezbędne do sporządzenia sprawozdania jednostkowego według wzoru określonego w zarządzeniu.
1.2.
Formularzy sprawozdań z sądów gospodarczych, sądów pracy i ubezpieczeń społecznych oraz z sądów rodzinnych nie wypełniają jednostki organizacyjne, do których właściwości sprawy z danego zakresu nie należą, nawet jeżeli wpłyną one do tych jednostek. W tym wypadku jednostki niewłaściwe merytorycznie lub miejscowo wykazują rodzaje spraw z wymienionych zakresów - odpowiednio - w sprawozdaniach z zakresu spraw cywilnych procesowych lub nieprocesowych, ich liczbę - w zależności od miejsca zarejestrowania w księgach ewidencyjnych.
1.3.
Ośrodki i wydziały zamiejscowe sporządzają samodzielne sprawozdania jednostkowe.
1.4.
Roki sądowe przekazują dane ze swej działalności do właściwego sądu rejonowego, który włącza przekazane informacje do sprawozdań jednostkowych sądu.
2.
Sprawozdania przekazywane są jednostkom organizacyjnym wyższych szczebli bezpośrednio lub pośrednio.
3.1.
Sprawozdanie jednostkowe jest to sprawozdanie sporządzone przez jednostkę organizacyjną niższego szczebla przedstawiane jednostce organizacyjnej wyższego szczebla i za jej pośrednictwem Ministerstwu Sprawiedliwości. Sprawozdaniem jednostkowym jest np. sprawozdanie sądu lub prokuratury nawet wówczas, gdy więcej niż jeden wydział zajmuje się taką samą problematyką na tym samym szczeblu.
3.2.
Sprawozdania wymienione w § 1 zarządzenia są sprawozdaniami jednostkowymi.
3.3.
Wyjątkiem od zasady pośredniości w przekazywaniu sprawozdań jest przesyłanie bezpośrednio do Ministerstwa Sprawiedliwości sprawozdań z rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich, a także z sądu rejonowego co do sprawozdania MS - S 28 i MS - S 29 (karty statystyczne w sprawach karnych z oskarżenia publicznego i prywatnego).
3.4.
Za pośrednictwem i potwierdzeniem sądu wojewódzkiego przesyła się do Ministerstwa Sprawiedliwości sprawozdania MS - S 20 sądu rejonowego wydziału gospodarczego rejestrowego.
4.1.
Sprawozdanie zbiorcze jest to sprawozdanie pośrednie sporządzone przez jednostkę organizacyjną wyższego szczebla ze sprawozdań jednostek organizacyjnych niższych szczebli na formularzach ustalonych dla tych jednostek i stanowi sumę danych ze sprawozdań jednostkowych w każdym polu formularza.
4.2.
Sprawozdanie zbiorcze oznacza się wyrazem "zbiorcze" przed nazwą sprawozdania.
4.3.
Do sprawozdań zbiorczych dołącza się sprawozdania jednostkowe, układane w porządku alfabetycznym według nazw jednostek sprawozdawczych, umieszczając jako pierwsze to, które w nazwie jednostki ma tę samą siedzibę, co jednostka nadrzędna.
4.4.
Przed przystąpieniem do sporządzania sprawozdania zbiorczego należy dokonać kontroli sprawozdań pod względem formalnym i rachunkowym, w szczególności według zasad podanych w pkt 6, a ponadto sprawdzić kompletność materiałów, wyjaśnić niejasności, błędy, usterki i niezgodności oraz dokonać poprawek.
4.5.
Sprawozdania zbiorcze sporządzają sądy wojewódzkie, prokuratury wojewódzkie, rejonowe zakłady karne i rejonowe areszty śledcze, a także Ministerstwo Sprawiedliwości, sporządzające sprawozdania zbiorcze - ogólnokrajowe.
4.6.
Sąd wojewódzki sporządza sprawozdania zbiorcze ze sprawozdań jednostek organizacyjnych niższych szczebli:
1)
sądów rejonowych z zastrzeżeniem pkt 3.3. i 3.4.,
2)
kolegiów do spraw wykroczeń,
3)
komorników,
4)
notariuszy, w ten sposób, że sumuje się odrębnie dane ze sprawozdań państwowych biur notarialnych, indywidualnych kancelarii i prywatnych kancelarii notarialnych.
4.7.
Prokuratura wojewódzka sporządza sprawozdanie zbiorcze ze sprawozdań prokuratur rejonowych.
4.8.
Rejonowy zakład karny i rejonowy areszt śledczy sporządzają sprawozdania zbiorcze odpowiednio z zakładów karnych lub aresztów śledczych w ten sposób, że sprawozdanie zbiorcze stanowi sumę danych ze sprawozdań zakładów lub aresztów z danego rejonu łącznie z danymi ze sprawozdania jednostkowego rejonowego zakładu karnego lub rejonowego aresztu śledczego.
4.9.
Sprawozdania zbiorcze sądów lub prokuratur wojewódzkich obejmujących dwa województwa lub więcej sporządza się ze sprawozdań sądów lub prokuratur rejonowych położonych na terenie każdego z województw, tzn. np. w okręgu Sądu Wojewódzkiego w Warszawie sporządza się dwa sprawozdania zbiorcze ze sprawozdań sądów rejonowych z województw: warszawskiego i ciechanowskiego. Te sprawozdania dodatkowo oznacza się nazwą województwa. Zbiorczych ogólnych sprawozdań z okręgu nie sporządza się.
5.
Terminy podane na formularzu stanowią, że ten dzień jest dniem złożenia sprawozdania w Ministerstwie Sprawiedliwości. Daty pośrednie złożenia sprawozdań dla jednostek niższych szczebli ustala sąd wojewódzki, prokuratura wojewódzka oraz rejonowy zakład karny i rejonowy areszt śledczy.
6.
Liczbę egzemplarzy sprawozdania ustala się na niezbędną dla spełnienia jego funkcji informacyjnej, a więc: pozostawienia kopii w aktach jednostki, przekazania jednostce wyższego szczebla do wiadomości (np. sprawozdanie MS - S 20), przekazania jednostce wyższego szczebla w celu sporządzenia sprawozdania zbiorczego i dołączenia jednego egzemplarza z przeznaczeniem dla Ministerstwa Sprawiedliwości. Wyjątkiem są karty statystyczne w sprawach karnych z oskarżenia publicznego i prywatnego, które sporządza się wyłącznie w jednym egzemplarzu, a potwierdzeniem ich sporządzenia i wysłania są tzw. odcinki potwierdzenia przesłane z Ministerstwa Sprawiedliwości do sądu.

III. SZCZEGÓŁOWE UREGULOWANIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ

1.1.
Jeżeli w dwóch sprawozdaniach wykazuje się dane z tego samego urządzenia ewidencyjnego, to liczby ogółem, a także liczby dotyczące tej samej informacji muszą być w każdym sprawozdaniu takie same. Ma to miejsce wówczas, gdy sprawozdania półroczne zawierają dane ogólne z repertorium lub wykazu, a sprawozdania roczne - rozwinięcie, tj. uszczegółowienie danych ogólnych, np. rodzaje spraw z danego repertorium.
1.2.
Sprawy przekazane z sądów do sądów według właściwości w sprawozdaniach tych sądów wykazuje się we wpływie i dodatkowo - jako ponownie wpisane - przekazane z innego sądu. Dotyczy to również przekazywania spraw między wydziałami.
2.
Część formularzy sprawozdawczych została zaprojektowana tak, aby mogły służyć więcej niż jednej jednostce organizacyjnej, np. sprawozdanie MS - S1, MS - S8, MS - S20k, MS - P1. W takim wypadku każda jednostka organizacyjna sporządza sprawozdanie ze swego zakresu działania i wyraźnie oznacza swoją nazwę w nagłówku sprawozdania.
3.1.
W wypadku utworzenia nowej jednostki organizacyjnej, sprawy należące do jej kompetencji, a przejęte z innej jednostki, wpisuje się do właściwych urządzeń ewidencyjnych według zasad uregulowanych w odrębnych przepisach (w instrukcjach dotyczących biurowości, m.in. sądowej i prokuratorskiej), a sprawozdanie sporządza się za okres od momentu utworzenia do końca najbliższego okresu sprawozdawczego.
3.2.
W sprawozdaniach sprawy (osoby, wartości lub inne cechy) przejęte wykazuje się w takim polu sprawozdania z ewidencji spraw (osób, wartości lub innych cech), które odpowiada etapowi załatwiania sprawy w momencie przejmowania; na przykład nowo utworzona jednostka organizacyjna sprawy przejęte wykazuje jako wpływ, a w rubryce oznaczonej "w tym ponownie wpisane" wykazuje te liczby dwukrotnie: raz w liczbie ponownie wpisanych, a powtórnie po znaku "-" (minus) tylko liczbę spraw przejętych z innej jednostki z zaznaczeniem, na marginesie, że przejęto je z innej jednostki z podaniem jej nazwy.

W celu zapewnienia prawidłowości wykazywania spraw - sąd, prokuratura lub inna jednostka organizacyjna przekazująca, w rubryce załatwienia, wykazuje po znaku "-" (minus) liczbę spraw przekazanych do innego sądu, prokuratury lub innej jednostki organizacyjnej, zaznaczając na marginesie, że sprawy te przekazano innej jednostce, wymieniając jej nazwę.

4.1.
W wypadku likwidacji (znoszenia) lub włączenia do innej jednostki organizacyjnej sprawy zostają przeniesione do jednostki przejmującej według uregulowań w odrębnych przepisach (w instrukcji dotyczącej biurowości, m.in. sądowej, prokuratorskiej lub innej), a jednostka przejmująca wykazuje w sprawozdaniach te sprawy we właściwych polach tak, jak to wyjaśnia pkt 3.2.
4.2.
Jeżeli zniesienie jednostki organizacyjnej następuje w ciągu okresu sprawozdawczego, to jednostka ta sporządza ostatnie sprawozdanie za okres do ostatniego dnia swojej działalności.
5.
Sprawozdania sporządza się w podanych na formularzach okresach sprawozdawczych, tzn. miesiąc, kwartał, półrocze, rok, ale w sposób narastający (kumulatywnie), tj. np. sprawozdanie składane po trzecim kwartale zawiera dane o trzech kwartałach, sprawozdanie składane na koniec roku zawiera dane z całego roku.

IV. WYJAŚNIENIE WYRAŻEŃ, ZWROTÓW I OKREŚLEŃ NAJCZĘŚCIEJ UŻYWANYCH W SPRAWOZDANIACH

1.
Zwroty: "wpływ", "wpłynęło", "przybyło" oznaczają każdą zarejestrowaną pod kolejnym numerem we właściwych urządzeniach ewidencyjnych sprawę w ciągu danego okresu sprawozdawczego (patrz instrukcja sądowa lub inne). Określenie "sprawa" oznacza także osoby, wartości, przestępstwa lub inne cechy, których dotyczy sprawozdanie.
2.
Zwrot: "ponownie wpisane" oznacza, że tej samej sprawie został nadany kolejny numer w określonym urządzeniu ewidencyjnym, np. przeniesiono z innej jednostki sprawozdawczej, podjęto postępowanie po uprzednim zawieszeniu postępowania (patrz instrukcja sądowa i prokuratorska).
3.
Zwroty: "załatwiono", "ubyło", "odpisano" oznaczają, że każda sprawa została zakończona w ciągu danego okresu sprawozdawczego: merytorycznie, przez przeniesienie do innego urządzenia ewidencyjnego, przez połączenie z inną sprawą lub przez przeniesienie do innej jednostki sprawozdawczej.
4.
Zwroty: "pozostałość na koniec okresu sprawozdawczego" lub "pozostałość w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego" oznaczają, że sprawy nie zostały załatwione w ciągu danego okresu sprawozdawczego, a pozostają do załatwienia w następnym okresie sprawozdawczym. Jest to inaczej stan liczbowy spraw nie załatwionych w określonym dniu.
5.
Załatwienia spraw i wpływ spraw w ciągu okresu sprawozdawczego wykazuje się jako odrębne pozycje, tzn. załatwień może być więcej niż wpływu w tym samym okresie sprawozdawczym, ponieważ część spraw załatwionych pochodzi z wpływu w poprzednim okresie sprawozdawczym.
6.
Tablice sprawozdawcze z ewidencji spraw sprawdza się formalnie i rachunkowo, w zakresie każdego rodzaju sprawy lub osoby itd.
6.1.
Sprawdzenie formalne polega na skontrolowaniu, czy wszystkie pola formularza sprawozdawczego są wypełnione, a następnie na naniesieniu w poszczególnych wierszach lub rubrykach liczby spraw nie załatwionych z poprzedniego okresu sprawozdawczego. Liczby te mogą być wpisane trwale, co ułatwi kontrolę jednostkom wyższych szczebli. Będą one stanowiły tzw. liczby kontrolne do sprawdzenia sprawozdania pod względem rachunkowym. Sprawozdania sporządzane są kumulatywnie w roku; liczby zatem poprzedniego okresu sprawozdawczego wykazane w sprawozdaniu za dany okres sprawozdawczy (np. pierwsze półrocze 1991 r.) są takie same jak liczby pozostałych spraw w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego wykazane w sprawozdaniu za poprzedni (ubiegły) okres sprawozdawczy (rok 1990) i takie same jak w sprawozdaniach za okresy krótsze niż półrocze.
6.2.
Rachunkowo:

- do liczby pozostałości z poprzedniego okresu sprawozdawczego dodaje się wpływ, a następnie od tej sumy odejmuje się załatwienia, wobec czego różnica powinna stanowić liczbę spraw pozostających do załatwienia na następny okres sprawozdawczy,

- według zaleceń podanych na sprawozdaniach.

6.3.
Tablice inne niż z ewidencji sprawdza się według objaśnień podanych na formularzach.
7.
Zwrot: "w tym" oznacza, że nie wymienia się wszystkich składników sumy ogólnej danej informacji, np. w tablicach sprawozdawczych z wyłączeniem tablic o ewidencji spraw wykazuje się ogólną liczbę spraw z danego repertorium lub ogólną liczbę osób osądzonych, a poniżej wymienia się tylko te sprawy lub osądzenia, które są przedmiotem zainteresowania odbiorcy sprawozdania, tzn. nie wykazuje się tzw. spraw bez symboli lub wszystkich innych osądzonych. W liczbie załatwionych spraw mieszczą się również liczby spraw załatwionych w inny sposób, których nie wyodrębnia się w kolejnej rubryce. Suma liczb po zwrocie: "w tym" musi być mniejsza (lub najwyżej taka sama, jeżeli nie było innych załatwień) od liczby załatwień ogółem. Zwrot: "w tym" nigdy nie występuje samodzielnie, lecz zawsze po określonej danej informacji, wobec czego liczba po zwrocie: "w tym" musi być wliczona do liczby ogółem.
8.
Zwrot: "z tego" oznacza, że wymienia się wszystkie składniki sumy ogólnej danej informacji. Wyraz ten bywa często pomijany, ale wówczas wyszczególnia się wszystkie elementy składowe lub dopisuje wyraz: "inne" jako uzupełniający składnik.
9.
Zwrot: "stan w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego" oznacza, że jest to liczba spraw w trakcie wykonywania lub załatwiania, po uwzględnieniu wpływu i załatwień od początku prowadzenia urządzenia ewidencyjnego w danej sprawie lub od momentu wpisania sprawy podlegającej wykonywaniu lub załatwianiu.

Przykład: "stan rejestrów związków zawodowych w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego" wykazuje się liczbą związków zawodowych, które zostały wpisane do księgi rejestrów od 12 października 1982 r. po odjęciu liczby związków zawodowych, które utraciły podstawę prawną swej działalności (zostały "wyrejestrowane") do ostatniego dnia okresu sprawozdawczego, za który sporządza się sprawozdanie.

V. ZASADY SPORZĄDZANIA NIEKTÓRYCH RODZAJÓW SPRAWOZDAŃ

1.
MS - S6r i MS - S6w - sprawozdanie w sprawie osób osądzonych dorosłych (załączniki nr 8 i 9 do zarządzenia).

Sprawozdanie sporządza się z osądzeń w okresie sprawozdawczym, wpisanych do repertorium K i Kws (z wyjątkiem wyroków łącznych).

Każda osoba dorosła osądzona w sądzie I instancji wykazana jest tylko raz, tzn. wykazuje się tylko jeden czyn i karę orzeczoną za ten czyn albo inne orzeczenie związane z wykazywanym czynem.

Przez osobę dorosłą rozumie się osobę, która w momencie popełnienia czynu miała ukończone 17 lat (w myśl art. 9 § 1 k.k. i art. 9 § 3 k.k.).

W sprawozdaniu nie wykazuje się nieletnich (tzn. osób, które nie miały ukończonych 18 lat w momencie orzekania - art. 13 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich).

W wypadku gdy jedna osoba stawała przed sądem pod zarzutem popełnienia dwóch lub więcej czynów, należy wykazywać ją w sposób następujący:

- jeżeli w jednym wyroku orzeczono skazanie i uniewinnienie, umorzenie, warunkowe umorzenie lub odstąpienie od wymierzenia kary, to wykazać należy skazanie,

- jeżeli orzeczono uniewinnienie (umorzenie, odstąpienie od wymierzenia kary) i warunkowe umorzenie, to wykazuje się warunkowe umorzenie,

- jeżeli orzeczono uniewinnienie, odstąpienie od wymierzenia kary i umorzenie, to wykazuje się uniewinnienie (odstąpienie od wymierzenia kary),

- jeżeli orzeczono uniewinnienie i odstąpienie od wymierzenia kary, to wykazuje się uniewinnienie,

- jeżeli występuje zbieg orzeczeń jak podano wyżej, odstępuje się od porównania zagrożeń przestępstw,

- jeżeli skazano za jedno przestępstwo, a z drugiego (lub dalszych) uniewinniono, warunkowo umorzono lub umorzono postępowanie, to należy wykazać tylko skazanie,

- jeżeli skazano za dwa (lub więcej) przestępstwa, to wykazuje się tylko jedno przestępstwo i karę wymierzoną za to przestępstwo według następujących zasad:

- - jeżeli są to przestępstwa jednorodne (np. kilka czynów z art. 208 k.k.), to wykazuje się karę najsurowszą (nie karę łączną),

- - jeżeli są to przestępstwa różnorodne (np. art. 203 § 1 i art. 208 k.k.), to wykazuje się przestępstwo, za które przewidziana jest w ustawie kara zasadnicza surowsza (tzn. art. 208 k.k.); jeżeli zagrożenie jest jednakowe, to wykazuje się przestępstwo, za które wymierzono karę zasadniczą wyższą; jeżeli zagrożenia i kary są jednakowe, to wykazuje się przestępstwo społecznie bardziej szkodliwe.

Warunkowe zawieszenie wykonania kary zawsze odnosi się do kary łącznej i wykazuje się je, jeżeli było orzeczone; natomiast skazanie z zastosowaniem art. 57 k.k. odnosi się tylko do określonego czynu, wobec czego wykazuje się je tylko wówczas, gdy związane jest z wykazanym przestępstwem.

Część pozycji jest wykreślona, bo nie mogą (teoretycznie) wystąpić takie kary przy takich przestępstwach. W tych miejscach nie wpisuje się żadnych liczb. Gdyby jednak wystąpiła konieczność wykazania skazań (osądzeń) innych niż przewiduje się w formularzu, należy je tam wykazać, ale należy wyjaśnić przyczyny złagodzenia (rzadziej - zaostrzenia) kary.

Jako inne skazania (w sprawozdaniu sądu wojewódzkiego), należy wykazać ograniczenia wolności (w trybie art. 33 i 54 k.k.), grzywny samoistne (w trybie art. 36 § 1 i art. 54 k.k.), kary dodatkowe orzeczone samoistnie (w trybie art. 55 k.k.) oraz środki wychowawcze lub poprawcze orzeczone w trybie art. 9 § 3 k.k. (tzn. dotyczące osób dorosłych, od 17 lat).

Grzywnę orzeczoną obok pozbawienia wolności w trybie art. 36 § 2-4 k.k. wykazuje się wówczas, gdy wymierzono ją za przestępstwo, które wykazuje się w sprawozdaniu. W tym samym miejscu wykazuje się grzywny orzeczone w trybie art. 75 § 1 k.k., a wynikające z kary łącznej. Jeżeli wyjątkowo zdarzy się orzeczenie obu kar, to należy wykazać tylko grzywnę orzeczoną w trybie art. 36 § 2 k.k., nie wykazuje się grzywien obok ograniczenia wolności, jeżeli w drodze nadzwyczajnego złagodzenia lub zaostrzenia kary tak orzeczono. Należy zauważyć, że liczba orzeczeń o grzywnie obok pozbawienia wolności nie może być większa niż liczba orzeczeń o pozbawieniu wolności za to samo przestępstwo.

Tymczasowe aresztowania (w związku ze sprawą, w której osądza się osobę za popełnienia wykazywanego w sprawozdaniu czynu) wykazuje się w chwili wydania wyroku sądu pierwszej instancji, tzn. powinna być wykazana liczba osób, które w dniu wydania wyroku były zatrzymane w areszcie; oznacza to, że wobec tych osób było wydane postanowienie prokuratora lub sądu o tymczasowym aresztowaniu w rozpoznawanej sprawie i - faktycznie w chwili wydania wyroku - tam przebywały. Należy dodać, że liczba tymczasowych aresztów nie może być większa niż liczba osądzeń za to samo przestępstwo.

Nadzwyczajne złagodzenie należy wykazać tylko przy tych przestępstwach, przy których wykazane są skazania i tylko przy karach poniżej dolnego zagrożenia lub przy karach łagodniejszego rodzaju, niż przewiduje ustawa.

W odniesieniu do ustaw szczególnych przewidujących przepisy odpowiadające wymienionym w sprawozdaniu artykułom części ogólnej kodeksu karnego, stosowne miejsca wykorzystuje się odpowiednio.

Wszystkie czyny z ustawy karnej skarbowej zagrożone karą grzywny (nie karą pieniężną) lub karą pozbawienia wolności są występkami, a nie wykroczeniami, niezależnie od tego, kto orzekał w pierwszej instancji (izby skarbowe), i należy je wykazać w dziale 1 jako przestępstwa, a nie w dziale 2 jako wykroczenia; rejestracja ich w repertorium Kws nie oznacza, że są to wykroczenia. Skazania (i osądzenia) takie należy umieścić w odpowiednich wierszach działu 1.

W sprawozdaniu sądu rejonowego w części dotyczącej skazanych w trybie art. 60 wykazywać należy bez powiązania z działem 1. W sytuacji, gdy skazuje się na podstawie art. 208 i 203 § 1 k.k. w zw. z art. 60 k.k., w tablicy sprawozdawczej działu 1 wykazać należy skazanie z art. 208 k.k., natomiast w dziale 2 wykazać należy skazanie w zw. z art. 60 k.k., a więc art. 203 § 1 k.k.

Dział 4 sprawozdania sądu rejonowego informuje o osądzeniach za wykroczenia wpisane do repertorium Kws. Zwrócić należy uwagę, aby nie wykazywać tu osób skazanych za przestępstwa skarbowe wpisane do tego repertorium (patrz objaśnienie dwa akapity wcześniejsze).

2.
MS - S 7 - sprawozdanie z czynności kolegium do spraw wykroczeń (zał. nr 10 do zarządzenia).

Sprawozdanie sporządza kolegium do spraw wykroczeń na podstawie rejestrów A i O oraz innych danych z wokand i dokumentacji prowadzonej w zakresie pism ogólnych, dotyczących wykonania kar i działalności profilaktycznej kolegium, zarządzeń przewodniczącego kolegium, powiadomienie komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi itd.

W dz. 1 - wszczęte postępowania i prawomocne rozstrzygnięcia - wykazuje się liczby osób, wobec których w okresie sprawozdawczym wszczęto postępowanie (rubr. 1 i 2) i liczby osób, wobec których w okresie sprawozdawczym uprawomocniły się orzeczenia (rubr. 3 do 20). Liczby te są od siebie niezależne.

Zasadą jest wykazanie jednej osoby i jednego orzeczenia ze sprawy w sposób analogiczny jak w sprawozdaniach z osądzeń osób dorosłych.

3.
MS - S8 - sprawozdanie w sprawach rewizyjnych karnych (zał. nr 11 do zarządzenia).

W rubryce 1 należy wykazać liczby osób, wobec których wniesiono rewizję w roku sprawozdawczym, a w rubrykach 2-10 należy wykazać liczby osób, wobec których wydano orzeczenia rewizyjne w roku sprawozdawczym, niezależnie od daty wpływu rewizji (tzn. rewizje załatwione nie tylko spośród tych, które wpłynęły w roku sprawozdawczym, ale także i te rewizje, które były wniesione w poprzednich okresach sprawozdawczych, a zostały załatwione w roku sprawozdawczym).

W rubrykach 3-10 wykazuje się orzeczenia według repertorium Kr. Podstawą określenia rodzaju orzeczenia rewizyjnego jest porównanie kary łącznej sądu pierwszej instancji i sądu drugiej instancji.

Jako zaostrzenie kary wykazuje się:

a)
orzeczenie kary w wyższym wymiarze lub kary surowszego rodzaju,
b)
orzeczenie grzywny obok kary pozbawienia wolności,
c)
podwyższenie wymiaru grzywny obok kary pozbawienia wolności,
d)
orzeczenie kary dodatkowej,
e)
nałożenie obowiązków,
f)
przedłużenie okresu próby przy warunkowym zawieszeniu,
g)
zastosowanie dozoru w okresie warunkowego zawieszenia.

Jako złagodzenie kary wykazuje się:

a)
orzeczenie kary zasadniczej w mniejszym wymiarze lub kary łagodniejszego rodzaju,
b)
uchylenie orzeczeń sądu pierwszej instancji wymienione wyżej pod lit. b-g.

Jako utrzymanie w mocy zaskarżonego wyroku wykazuje się:

a)
utrzymanie w mocy w całości wyroku pierwszej instancji,
b)
utrzymanie w mocy wymiaru kary łącznej w wypadku, gdy orzeczenie obejmuje więcej niż jeden czyn, a sąd rewizyjny zaostrzył lub złagodził karę albo uniewinnił skazanego za niektóre czyny lub uniewinnionego od niektórych zarzutów skazał,
c)
w wypadku gdy sąd rewizyjny zmienił kwalifikację prawną czynu, ale orzeczenie o wymiarze kary utrzymał w mocy,
d)
w wypadku gdy sąd rewizyjny zmienił kwalifikację czynu w zakresie charakteru chuligańskiego (przyjął lub odrzucił), lecz wymiaru kary nie zmienił.

Jako zawieszenie wykonania kary wykazuje się orzeczenia rewizyjne, które co do wymiaru kary pozostały takie same albo zostały zaostrzone lub złagodzone, ale zawieszenie wykonania orzeczono dopiero w drugiej instancji.

Jako uchylenie warunkowego zawieszenia wykonania kary wykazuje się wszystkie uchylenia zawieszenia niezależnie od zmian w karze zasadniczej.

Wszystkie inne załatwienia - to m.in.:

a)
umorzenie postępowania,
b)
warunkowe umorzenie postępowania,
c)
wydanie innego rodzaju orzeczenia, jeżeli sąd I instancji postępowanie warunkowo umorzył,
d)
odstąpienie od wymierzenia kary,
e)
orzeczenie środka wychowawczego lub poprawczego na miejsce kary zwykłej, lub odwrotnie (środki wychowawcze lub poprawcze orzekane wyłącznie w trybie art. 9 § 3 k.k., tzn. w stosunku do osób 17-letnich),
f)
zasądzenie odszkodowania w trybie art. 363 k.p.k. lub 75 k.k. oraz uchylenie takiego orzeczenia,
g)
zawieszenie postępowania,
h)
pozostawienie bez rozpoznania.

Po wypełnieniu formularza należy sprawdzić, czy w wierszu 3 w rubrykach 4, 7 i 8 są stosunkowo małe liczby, rewizje prokuratora na korzyść oskarżonego bowiem zdarzają się wyjątkowo, a także w wierszu 4 w rubrykach 6 i 9, w których nie mogą wystąpić liczby. Jeżeli byłoby od tej zasady odstępstwo, to należy w uwadze wyjaśnić przyczyny takiego orzeczenia.

Rewizje wnoszone z urzędu wykazuje się w odpowiednich wierszach według stron rewizyjnych, które wniosły rewizje. Oskarżyciel posiłkowy i powód cywilny wnoszący rewizję traktowani są jako prokuratorzy, a inne osoby - jeżeli wniosły rewizję na korzyść oskarżonego - to jako oskarżeni; jeżeli wniosły rewizję na niekorzyść - to jako prokuratorzy.