Obowiązki likwidowanych jednostek gospodarki uspołecznionej wobec oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ZUS.1982.4.16

Akt utracił moc
Wersja od: 6 września 1982 r.

KOMUNIKAT
PREZESA ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
z dnia 12 sierpnia 1982 r.
w sprawie obowiązków likwidowanych jednostek gospodarki uspołecznionej wobec oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że na likwidowanych jednostkach gospodarki uspołecznionej w zakresie ubezpieczeń społecznych ciążą następujące obowiązki:
1)
dotyczące składek na ubezpieczenia społeczne:

- ostateczne rozliczenie składek na ubezpieczenie społeczne i wypłaconych świadczeń z tego ubezpieczenia oraz zamieszczenie w deklaracji informacji, że rozliczenie zostało dokonane do dnia likwidacji jednostki,

- opłacenie należnych składek na ubezpieczenie społeczne.

2)
dotyczące zasiłków z ubezpieczenia społecznego, zasiłków rodzinnych i wychowawczych; jeżeli likwidowana jednostka wypłaca dany rodzaj zasiłku, w celu kontynuowania wypłaty powinna przekazać do oddziału ZUS:

- przy zasiłku chorobowym i macierzyńskim - kartę zasiłkową, zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia (z podziałem na jego składniki) stanowiącego podstawę wymiaru zasiłku (z 1, 3 lub 12 miesięcy) oraz zwolnienie lekarskie za okres po likwidacji zakładu pracy,

- przy zasiłku opiekuńczym - pełną dokumentację za dany rok kalendarzowy, na podstawie której wypłacono zasiłek, w tym m.in. oświadczenie pracownika o liczbie dni opieki wykorzystanych w danym roku kalendarzowym,

- przy zasiłku wychowawczym - wniosek pracownicy o zasiłek oraz zaświadczenie stwierdzające: wysokość wynagrodzenia bezpośrednio sprzed urlopu macierzyńskiego, datę zakończenia urlopu macierzyńskiego lub urlopu wypoczynkowego wykorzystywanego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, miesiąc, za który dokonano ostatniej wypłaty zasiłku,

- przy zasiłku rodzinnym - pełną dokumentację, na podstawie której prowadzona była wypłata zasiłku, w tym m.in. wniosek pracownika na druku ZUS Z-13, kwestionariusz do podwyższonego zasiłku rodzinnego na dany rok kalendarzowy oraz zaświadczenie stwierdzające, za który miesiąc dokonano ostatniej wypłaty zasiłku.

Ponadto likwidowana jednostka przesyła imienny wykaz wszystkich pracowników i ich wynagrodzeń (z podziałem na składniki wynagrodzenia) oraz odpisy kart zasiłkowych tych pracowników.

3)
dotyczące emerytur i rent:

- wpisanie do legitymacji ubezpieczeniowej pracownika okresu zatrudnienia w likwidowanej jednostce,

- wystawienie zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach na formularzu ZUS Rp-7, stwierdzającego okres pracy oraz wysokość zarobków uzyskiwanych w okresie ostatnich 24 miesięcy zatrudnienia,

- wystawienie zaświadczenia stwierdzającego datę likwidacji danej jednostki ze wskazaniem, gdzie nastąpi zdeponowanie akt osobowych oraz dokumentów dotyczących wynagrodzenia pracownika,

- przekazanie pracownikowi dokumentów, o których mowa wyżej, jak również oddanie pracownikowi wszystkich dokumentów znajdujących się w aktach osobowych, dotyczących zatrudnienia w poprzednich zakładach pracy,

- przeprowadzenie z oddziałami ZUS rozliczenia z tytułu wypłaconych przez daną jednostkę zaliczek na poczet emerytur i rent,

- ustalenie z właściwym oddziałem ZUS terminu przejęcia przez oddziały wypłaty inwalidzkich rent wyrównawczych.

Likwidowane jednostki zawiadomią oddziały ZUS, gdzie zostaną zdeponowane akta osobowe pracowników.