Obowiązek sporządzania wykazu sklepów i punktów sprzedaży paliw.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1994.24.127

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1994 r.

ZARZĄDZENIE Nr 42
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 20 grudnia 1994 r.
w sprawie obowiązku sporządzania wykazu sklepów i punktów sprzedaży paliw

(znak: H-4-2021-47/94)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z tematem 05.5.02 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania wykazu sklepów i punktów sprzedaży paliw.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, polega na zweryfikowaniu przesłanego przez wojewódzki urząd statystyczny wykazu bądź na sporządzeniu wykazu według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek wprowadzony zarządzeniem dotyczy osób prawnych, osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, w których liczba pracujących przekracza 5 osób i które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej różnego rodzaju towarów objętych działem 50 i 52 Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) poprzez sieć sklepów oraz punktów sprzedaży paliw, niezależnie od tego, czy działalność ta jest działalnością podstawową, czy działalnością drugorzędną i użytkują magazyny rozdzielcze detalu.
2.
Kryterium ustalania obowiązków sprawozdawczych podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba pracujących, która według stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku przekraczała 5 osób, a jej zmniejszenie po tej dacie nie powoduje zmiany zakresu obowiązków sprawozdawczych; obowiązek sprawozdawczy dotyczy również podmiotów powstałych po tej dacie, pod warunkiem przekroczenia liczby pracujących, o której mowa wyżej.
§  3.
Podmioty zobowiązane przekazują wykaz sklepów, o którym mowa w § 1, w terminie do dnia 21 lutego każdego roku do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie mają siedzibę.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ SKLEPÓW

I PUNKTÓW SPRZEDAŻY PALIW

grafika

OBJAŚNIENIA DO WYKAZU SKLEPÓW I PUNKTÓW SPRZEDAŻY PALIW

1.

Domy towarowe

Wydziałowe sklepy o powierzchni sal sprzedażowych 2.000 m2 i więcej, prowadzące sprzedaż szerokiego i uniwersalnego asortymentu towarów nieżywnościowych, a często także żywnościowych: mogą również prowadzić pomocniczą działalność gastronomiczną i usługową.

2.

Domy handlowe

Wielowydziałowe (przynajmniej dwa działy branżowe) sklepy o powierzchni sal sprzedażowych od 660 m2 do 1.999 m2, prowadzące sprzedaż towarów o podobnym asortymencie jak w domach towarowych.

3.

Supersamy

Samoobsługowe sklepy o powierzchni sal sprzedażowych 400 m2 i więcej, prowadzące sprzedaż głównie towarów żywnościowych wszystkich branż (w tym również świeżego mięsa, ryb, warzyw i owoców) oraz dodatkowo często nabywanych towarów nieżywnościowych.

4.

Sklepy powszechne

Sklepy o powierzchni sal sprzedażowych od 120 m2 do 399 m2, prowadzące sprzedaż głównie towarów żywnościowych codziennego użytku oraz dodatkowo często nabywanych towarów nieżywnościowych.

5.

Sklepy wyspecjalizowane

Duże sklepy o powierzchni sal sprzedażowych powyżej 400 m2, prowadzące sprzedaż szerokiego asortymentu artykułów do kompleksowego zaspokojenia określonych potrzeb, a więc albo ubioru (domy pani, pana, domy młodzieżowe), wyposażenia mieszkań, meblowe, motoryzacyjne, potrzeb w zakresie wykorzystania wolnego czasu (domy "Sport, turystyka, wypoczynek") itp.

6.

Apteki

Stałe punkt sprzedaży detalicznej spełniające warunki sklepu, w których prowadzi się sprzedaż wyrobów farmaceutycznych lub zielarskich.

7.

Stacje benzynowe

Punkty sprzedaży detalicznej paliw, benzyny, oleju napędowego itp.

8.

Pozostałe sklepy

Sklepy o powierzchni sal sprzedażowych do 119 m2, prowadzące sprzedaż głównie towarów żywnościowych codziennego użytku oraz często nabywanych towarów nieżywnościowych.

Przy zaliczaniu sklepu do jednej ze specjalizacji branżowej, wymienionej w wykazie, decyduje przeważająca wartość sprzedawanych towarów w okresie sprawozdawczym, np.:

- ogólnospożywcza obejmuje sprzedaż różnego rodzaju towarów, wśród których dominuje żywność, napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe,

- owocowo-warzywna - obejmuje sprzedaż głównie warzyw i owoców,

- mięsna - obejmuje sprzedaż głównie mięsa, wyrobów mięsnych i przetworów (łącznie z mięsem z drobiu i dziczyzny),

- rybna - obejmuje sprzedaż głównie ryb i przetworów z ryb oraz z innych zwierząt wodnych,

- piekarniczo-ciastkarska - obejmuje głównie sprzedaż pieczywa, wyrobów ciastkarskich i przetworów młynarskich, zbożowych i makaronowych,

- napojów alkoholowych - obejmuje głównie sprzedaż napojów alkoholowych, tj. spirytusu, wódek czystych i gatunkowych, win i miodów pitnych oraz piwa,

- kosmetyczno-toaletowa - obejmuje głównie sprzedaż środków myjących i piorących, wyrobów kosmetycznych i perfumeryjnych oraz pozostałych art. higieny osobistej,

- z wyrobami włókienniczymi - obejmuje głównie sprzedaż tkanin, dzianin, bielizny domowej, artykułów pościelowych,

- odzieżowa - obejmuje sprzedaż głównie odzieży, bielizny osobistej, wyrobów pończoszniczych, dodatków do ubrań, artykułów galanteryjnych, wyrobów futrzarskich,

- z obuwiem i z wyrobami skórzanymi - obejmuje sprzedaż głównie obuwia, wyrobów skórzanych, przyborów podróżnych,

- z meblami i sprzętem oświetleniowym - obejmuje sprzedaż mebli, sprzętu oświetleniowego, naczyń gospodarskich, sztućców, ceramiki stołowej, wyrobów szklanych, instrumentów muzycznych, dywanów i chodników, pozostałych artykułów gospodarstwa domowego, gdzie indziej nie sklasyfikowanych,

- radiowo-telewizyjna i ze sprzętem gospodarstwa domowego - obejmuje sprzedaż artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego, takich jak np.: pralki, lodówki, sprzęt radiowo-telewizyjny, płyty i taśmy magnetofonowe i kasety wideo,

- księgarnie i artykuły piśmienne - obejmuje sprzedaż książek, gazet i artykułów piśmiennych,

- z pojazdami mechanicznymi - obejmuje sprzedaż pojazdów mechanicznych (łącznie z pojazdami specjalistycznymi, przyczepami i naczepami) oraz części i akcesoriów do tych pojazdów,

- z paliwami - obejmuje sprzedaż m.in.: benzyny, oleju napędowego itp.,

- pozostałe - zalicza się sprzedaż wyżej nie wymienionych grup branżowych.