Obowiązek przekazania danych statystycznych o sieci placówek gastronomicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1992.21.89

Akt utracił moc
Wersja od: 30 września 1992 r.

ZARZĄDZENIE Nr 42
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 22 września 1992 r.
w sprawie obowiązku przekazania danych statystycznych o sieci placówek gastronomicznych.

(znak: H-4-2021-28)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z poz. 05.5.02 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995, stanowiącym załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Wprowadza się obowiązek podania danych statystycznych o działalności gastronomicznej podmiotów, do których wojewódzki urząd statystyczny skieruje "Ankietę o sieci placówek gastronomicznych" za 1992 r. i przekazania lub wysłania wypełnionej ankiety w terminie do 20 lutego 1993 r. do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego mają siedzibę.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną jako podstawową, drugorzędną, trzeciorzędną określoną według Europejskiej Klasyfikacji Działalności.
§  2.
Obowiązek, o którym mowa w § 1, mają osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, z wyłączeniem jednostek wchodzących w skład osób prawnych oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gastronomiczną.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

ANKIETA

o sieci placówek gastronomicznych

za 1992 r.

grafika

OBJAŚNIENIA

do wypełnienia ankiety o sieci placówek gastronomicznych

Placówki gastronomiczne są to zakłady i punkty gastronomiczne stałe i sezonowe, których przedmiotem działalności jest przygotowywanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Sezonowe placówki gastronomiczne to placówki uruchamiane okresowo i działające nie dłużej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym.

Do placówek gastronomicznych nie zalicza się tzw. punktów sprzedaży ruchomej i automatów sprzedażowych.

Restauracje - zakłady gastronomiczne dostępne dla ogółu konsumentów, z pełną obsługą kelnerską, oferujące całodzienne wyżywienie o szerokim asortymencie potraw i napojów.

Bary - placówki gastronomiczne prowadzące działalność o charakterze zbliżonym do restauracji z asortymentem ograniczonym do potraw i towarów popularnych. Są to zazwyczaj placówki samoobsługowe, jak: jadłodajnie, bary: uniwersalne, szybkiej obsługi, przekąskowe, mleczne, bistra. Do tej grupy zaliczamy również działalność kawiarni, herbaciarni, winiarni, piwiarni.

Stołówki - placówki zbiorowego żywienia zapewniające w pierwszym rzędzie określonym grupom konsumentów posiłki: obiadowe, śniadaniowe, jednodaniowe itp. Zalicza się tu stołówki szkolne, studenckie, przyzakładowe, inne oraz bufety działające w tych obiektach.

Placówki gastronomiczne - placówki gastronomiczne prowadzące ograniczoną działalność gastronomiczną, takie jak: smażalnie, pijalnie, lodziarnie, bufety w kinach, na stadionach itp.

W rubr. 1 "Ogółem" należy wykazać liczbę placówek gastronomicznych stałych łącznie ze świadczącymi usługi w powiązaniu z zakwaterowaniem oraz prowadzące działalność w wagonach kolejowych i na statkach pasażerskich.

W rubr. 2 "W tym w powiązaniu z zakwaterowaniem" należy podać placówki gastronomiczne działające w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu.

W rubr. 3 "Miejsca konsumenckie w placówkach stałych" należy wykazać łączną liczbę miejsc w placówkach gastronomicznych stałych, które w toku normalnej działalności placówki mogą jednorazowo zająć konsumenci przy stolikach, bufetach.

Wartość przychodów uzyskanych z działalności gastronomicznej obejmuje przychody ze sprzedanych towarów, wyrobów i usług w placówkach.

Wartość przychodów należy wykazać w cenach płaconych przez konsumentów.

Wartość przychodów ze sprzedaży towarów handlowych obejmuje towary, które zostały sprzedane w takich samych opakowaniach, jak zakupiono oraz po konfekcjonowaniu odsprzedane w nie zmienionej postaci (bez napojów alkoholowych).

Wartość przychodów ze sprzedaży produkcji gastronomicznej obejmuje wartość wyrobów kulinarnych, ciastkarskich i innych wytworzonych na własne potrzeby.

Wartość przychodów uzyskanych ze sprzedaży napojów alkoholowych obejmuje wyroby spirytusowe czyste i gatunkowe, wina, miody pitne oraz piwo, niezależnie od zawartości alkoholu i ekstraktu.

Wartość przychodów uzyskanych z pozostałej działalności to wpływy z usług świadczonych przez placówki gastronomiczne z tytułu działalności rozrywkowej, opłaty za korzystanie z szatni, przechowalni bagażu, obsługi parkingów, telefonu, za organizowanie przyjęć poza zakładem i w zakładzie, za wypożyczanie sali itp.