Narodowe Centrum Krwi.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZ.2006.15.76
Akt utracił moc Wersja od: 13 sierpnia 2008 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 12 października 2006 r.
w sprawie Narodowego Centrum Krwi
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Tworzy się Narodowe Centrum Krwi, zwane dalej "Centrum".§ 2.
Centrum realizuje zadania Ministra Zdrowia określone w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215) dotyczące koordynowania działalności w zakresie organizacji pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz zaopatrzenia w krew a także opiniuje plany działania w dziedzinie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywane przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii.§ 3.
Centrum otrzymuje statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.§ 4.
Szczegółowy zakres zadań Centrum określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
STATUT NARODOWEGO CENTRUM KRWI
STATUT NARODOWEGO CENTRUM KRWI
§ 1.
1.
Narodowe Centrum Krwi, zwana dalej "Centrum", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.2.
Siedzibą Centrum jest Warszawa.3.
Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.§ 2.
1.
Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań związanych z koordynacją zaopatrzenia Rzeczypospolitej Polskiej w bezpieczną krew, jej składniki i produkty krwiopochodne.2.
Do działalności podstawowej Centrum należy: 1)
realizacja zadań związanych z nadzorem nad organizacją pobierania krwi i oddzielania jej składników; 2)
realizacja zadań związanych z nadzorem nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi; 3)
opiniowanie planów działania w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywanych przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii; 4)
monitorowanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w krew, jej składniki i produkty krwiopochodne; 5)
programowanie zadań, o których mowa w pkt. 1 i 2 oraz sposobów ich realizacji; 6)
opracowywanie bieżących i perspektywicznych programów w zakresie, o którym mowa w pkt. 1, 2 i 4; 7)
organizacja zaopatrzenia systemu w produkty krwiopochodne; 8)
programowanie i wdrażanie rozwiązań zmierzających do realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zasady samowystarczalności; 9) 1
realizacja zadań związanych z programami zdrowotnymi z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa; 10) 2
realizacja zadań związanych z przekazywaniem i rozliczaniem udzielonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia dotacji w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa;11) 3
realizacja zadań ministra właściwego do spraw zdrowia związanych z tytułem "Honorowy Dawca Krwi", tytułem "Zasłużony Honorowy Dawca Krwi" i odznaką honorową "Zasłużony Honorowy Dawca Krwi" oraz odznaką "Honorowy Dawca Krwi - Zasłużony dla Zdrowia Narodu".§ 3.
1.
Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, przy pomocy jednego Zastępcy Dyrektora.2.
Dyrektor reprezentuje Centrum na zewnątrz.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.4.
Dyrektor jest powoływany na okres 5 lat.§ 4.
W skład Centrum wchodzą następujące samodzielne stanowiska pracy: 1)
trzy Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw, Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad Systemem Publicznej Służby Krwi; 2)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne; 3)
dwa Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw Merytorycznych; 4)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych; 5)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej; 6)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego; 7)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych; 8)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych; 9)
jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu; 10)
dwa Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw Obsługi Kontraktu na Frakcjonowanie Osocza.§ 5.
1.
Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85143 - Publiczna służba krwi.2.
Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.3.
Centrum prowadzi, przewidzianą przepisami o finansach publicznych dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.§ 6.
1.
Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.2. 4
Zasady wynagradzania pracowników Centrum regulowane są przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496).ZAŁĄCZNIK Nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY NARODOWEGO CENTRUM KRWI
REGULAMIN ORGANIZACYJNY NARODOWEGO CENTRUM KRWI
§ 1.
Do zadań Narodowego Centrum Krwi, zwanego dalej "Centrum", należy: 1)
podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności Centrum, w tym działalności podstawowej, określonych w § 2 załącznika nr 1; 2)
opracowywanie rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących rozwiązań systemowych w zakresie publicznej służby krwi; 3)
współpraca w szczególności z:a)
komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia,b)
jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia,c)
Krajową Radą do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa,d)
konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz stowarzyszeniami będącymi zgodnie z postanowieniami ich statutów, towarzystwami medycznymi lub naukowymi,e)
Klubami Honorowych Dawców Krwi,f)
organizacjami pozarządowymi,g)
organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Centrum; 4)
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z działalności Centrum do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni oraz w każdym przypadku zażądania informacji przez ministra właściwego do spraw zdrowia; 5)
realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.§ 2.
1.
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności odpowiedzialny jest za: 1)
realizację zadań Centrum; 2)
zarządzanie majątkiem Centrum; 3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy; 4)
ustalenie regulaminu wynagrodzeń; 5)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań budżetowych; 6)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum; 7)
ustalanie procedur kontrolnych.2.
Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.3.
Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.4.
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają: 1)
Zastępca Dyrektora; 2)
Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw, Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad systemem Publicznej Służby Krwi; 3)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej; 4)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych; 5)
Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego; 6)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych; 7)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu.§ 3.
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy: 1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych samodzielnych stanowisk pracy:a)
Samodzielnych Stanowisk Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne;b)
Samodzielnych Stanowisk Pracy do Spraw Merytorycznych;c)
Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych. 2)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 4.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad systemem Publicznej Służby Krwi należy: 1)
nadzór nad wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z dotacji przydzielonej przez ministra właściwego do spraw zdrowia jednostkom organizacyjnym publicznej służby krwi; 2)
monitorowanie bieżącej sytuacji finansowej jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi; 3)
opracowanie i nadzór nad realizacją procedur w zakresie dokonywania inwestycji związanych z działalnością jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi; 4)
ocena i weryfikacja wniosków o zakupy inwestycyjne finansowane z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia; 5)
przygotowywanie analiz finansowych z zakresu rozwiązań systemowych zaopatrzenia sytemu w produkty krwiopochodne; 6)
przygotowywanie cyklicznych raportów dla ministra właściwego do spraw zdrowia w ramach z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1-5; 7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 5.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne należy: 1)
planowanie i monitorowanie zaopatrzenia, zużycia i stanów magazynowych jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi w produkty krwiopochodne, testy do badania markerów wirusów przenoszonych drogą krwi, pojemniki z tworzyw sztucznych do pobierania i preparatyki krwi. 2)
przygotowywanie cyklicznych raportów w zakresie, o którym mowa w pkt 1; 3)
opracowanie i wdrożenie rozwiązań systemowych na wypadek zaistnienia niedoborów w zaopatrzeniu systemu w produkty krwiopochodne testy do badania markerów wirusów przenoszonych drogą krwi oraz pojemniki z tworzyw sztucznych do pobierania i preparatyki krwi; 4)
monitorowanie ilości oraz terminu ważności osocza pobieranego, magazynowanego, wydawanego na potrzeby lecznictwa zamkniętego, przekazywanego do frakcjonowania oraz sprzedawanego przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi; 5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.§ 6.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Merytorycznych należy: 1)
bieżące monitorowanie aktualnych tendencji w medycynie światowej i biotechnologii w zakresie stosowania produktów krwiopochodnych; 2)
bieżące monitorowanie dostosowania sytemu publicznej służby krwi do aktualnie obowiązujących standardów jakościowych i wymogów bezpieczeństwa krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych; 3)
bieżące monitorowanie danych epidemiologicznych dotyczących populacji chorych na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne; 4)
bieżące monitowanie krajowych i światowych danych dotyczących rynku produktów krwiopochodnych; 5)
weryfikacja założeń "Narodowego Programu Leczenia Hemofilii na lata 2005-2011" pod kątem farmakoekonomicznym; 6)
nadzór nad realizacją zasady samowystarczalności Polski w zakresie zaopatrzenia w bezpieczną krew, jej składniki i produkty krwiopochodne; 7)
monitorowanie światowego rynku frakcjonowania osocza pod kątem możliwości technologicznych, wydajności oraz kosztów frakcjonowania osocza; 8)
przygotowywanie raportów w powyższym zakresie; 9)
współpraca z konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny, Krajową Radą Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Centrum w zakresie przegotowywania rekomendacji rozwiązań systemowych dla publicznej służby krwi; 10)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.§ 7.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Prawnych należy: 1)
prowadzenie obsługi prawnej Centrum; 2)
przygotowywanie opinii prawnych z zakresu działania Centrum; 3)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych, projektów umów, porozumień oraz innych propozycji zgłoszonych do zaopiniowania przez komórki organizacyjne Centrum; 4)
pomoc w negocjacjach i załatwianiu spraw, w których zakres wchodzą kwestie wymagające opinii lub porad prawnych; 5)
informowanie pracowników o zmianach stanu prawnego oraz udostępnianie przepisów prawa w zakresie działalności Centrum; 6)
analizowanie i wnioskowanie o aktualizację lub wprowadzanie nowych wewnętrznych unormowań prawnych na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości lub zmieniających się przepisów prawa; 7)
w przypadku powzięcia wiadomości, informowanie przełożonych o powstałych uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa; 8)
prowadzenie rejestru wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora; 9)
prowadzenie rejestru udzielanych przez Dyrektora upoważnień i pełnomocnictw oraz prowadzenie kontroli ważności i ewidencji wygasłych lub cofniętych pełnomocnictw; 10)
prowadzenie rejestru umów zawieranych przez Dyrektora z podmiotami zewnętrznymi, z wyłączeniem umów zleceń i umów o dzieło; 11)
prowadzenie spraw dotyczących udzielania imiennych upoważnień i pełnomocnictw przez Dyrektora, w tym przygotowywanie ich projektów; 12)
wykonywanie innych zadań z zakresu obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów; 13)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 8.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej należy: 1)
udzielanie informacji o funkcjonowaniu i działaniach Centrum zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej; 2)
systematyczne przygotowywanie i przekazywanie informacji dla środków masowego przekazu o funkcjonowaniu i działaniach Centrum; 3)
zarządzanie i redakcja serwisu informacyjnego internetowego i intranetowego Centrum; 4)
monitoring środków masowego przekazu i archiwizacja tematyczna informacji dotyczących Centrum; 5)
przygotowywanie codziennego przeglądu prasy i mediów elektronicznych w zakresie tematycznym, dotyczącym przedmiotu działalności Centrum oraz analiza treści informacji podawanych w mediach; 6)
redagowanie informacji i komunikatów prasowych; 7)
przygotowywanie konferencji prasowych; 8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.§ 9.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy: 1)
prowadzenie rachunkowości Centrum; 2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi; 3)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Centrum; 4)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych; 5)
prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń; 6)
analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum; 7)
opracowywanie projektu planu finansowego Centrum; 8)
sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych; 9)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji; 10)
prowadzenie dokumentacji pracowniczej wymaganej przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych; 11)
współpraca z innymi samodzielnymi stanowiskami pracy; 12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 10.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych należy: 1)
planowanie, budowa, nadzór i utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej Centrum; 2)
planowanie, wdrażanie i nadzór nad budową i eksploatacją systemów informatycznych Centrum; 3)
udzielanie wsparcia pracownikom Centrum w zakresie eksploatacji systemów informatycznych z uwzględnieniem przetwarzania danych; 4)
podniesienie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego w podległych systemach oraz zasobach danych; 5)
administrowanie systemami informatycznymi Centrum; 6)
tworzenie aplikacji, zestawień oraz raportów na potrzeby innych pracowników Centrum w zakresie administrowanych systemów; 7)
opracowywanie założeń i tworzenie projektów dotyczących eksploatowanych systemów informatycznych; 8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 11.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych należy: 1)
utrzymanie w sprawnym stanie funkcjonalnym pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum z zabezpieczeniem miejsc i stanowisk pracy; 2)
prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia przekazanego pracownikom do realizacji powierzonych zadań; 3)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych; 4)
zaopatrzenie w sprzęt i materiały oraz zakup usług; 5)
współudział w technicznej realizacji zadań Centrum; 6)
prowadzenie archiwum zakładowego; 7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnymi stanowiskami pracy; 8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.§ 12.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu należy: 1)
prowadzenie kancelarii; 2)
prowadzenie terminarza spotkań Dyrektora; 3)
protokołowanie spotkań Dyrektora; 4)
organizacja podróży służbowych pracowników Centrum; 5)
prowadzenie biblioteki Centrum i udostępnianie zbiorów biblioteki; 6)
współudział w realizacji zadań Centrum w zakresie odpowiadającym zajmowanemu stanowisku; 7)
współpraca z innymi samodzielnymi stanowiskami pracy; 8)
obsługa urządzeń zapewniających realizację czynności kancelaryjnych; 9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 13.
Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.1 Załącznik nr 1 § 2 ust. 2 pkt 9 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2007 r.
2 Załącznik nr 1 § 2 ust. 2 pkt 10 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2007 r.
3 Załącznik nr 1 § 2 ust. 2 pkt 11 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2007 r.
4 Załącznik nr 1 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 lipca 2008 r. (Dz.Urz.MZ.08.8.39) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 sierpnia 2008 r.