Nadzór Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nad działalnością inwestycyjną i remontową w podległych jednostkach organizacyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.NDAP.2019.15

Akt utracił moc
Wersja od: 7 maja 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 15
NACZELNEGO DYREKTORA ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 6 maja 2019 r.
w sprawie nadzoru Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nad działalnością inwestycyjną i remontową w podległych jednostkach organizacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 i ust. 1a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2019 r. poz. 553 i 730) w związku z art. 69 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), § 6 ust. 2 pkt 1 komunikatu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działu administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego (Dz. Urz. MKiDN poz. 13) oraz § 1 ust. 2 pkt 1 lit. e rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (Dz. U. poz. 1566) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządzenie określa zakres i tryb sprawowania nadzoru Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nad archiwami państwowymi i Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych w dziedzinie rozwoju infrastruktury tych jednostek, w szczególności dotyczącego inwestycji budowlanych, zakupów inwestycyjnych oraz remontów.
2. 
Zakres, o którym mowa w pkt 1, obejmuje w szczególności:
1)
planowanie i weryfikację potrzeb rzeczowych;
2)
zasady realizacji zadań rzeczowych;
3)
okresowe oceny realizacji zadań rzeczowych.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
archiwum - należy przez to rozumieć archiwum państwowe;
2)
inwestycji budowlanej - należy przez to rozumieć inwestycję budowlaną, o której mowa w art. 171 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
3)
jednostce - należy przez to rozumieć archiwum lub Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych;
4)
komórce organizacyjnej NDAP - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną, o której mowa w statucie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych;
5)
Naczelnym Dyrektorze - należy przez to rozumieć Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych;
6)
obiekcie - należy przez to rozumieć centralę, oddział lub ekspozyturę archiwum;
7)
pilnej potrzebie - należy przez to rozumieć konieczność wykonania usług w związku ze skutkami oddziaływania czynników, o których mowa w art. 61 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.), a także konieczność zakupów inwestycyjnych wynikających z tych skutków;
8)
potrzebie rzeczowej - należy przez to rozumieć inwestycję budowlaną, zakup inwestycyjny, remont lub pilną potrzebę;
9)
programie inwestycji - należy przez to rozumieć dokument, sporządzony zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. poz. 1579.), którego wzór został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
10)
specyfikacji - należy przez to rozumieć dane ustalające wymagania, które powinien spełniać wyrób lub usługa, oparte o normy lub standardy w działalności badawczej, technologicznej, produkcyjnej lub usługowej;
11)
zakupie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć zakup inwestycyjny, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§  3. 
1. 
Do dnia 5 grudnia roku budżetowego jednostka składa Naczelnemu Dyrektorowi zestawienie potrzeb rzeczowych na trzy lata następujące po kolejnym roku budżetowym, w podziale na inwestycje budowlane, zakupy inwestycyjne oraz remonty.
2. 
Zestawienie potrzeb rzeczowych opracowuje się według kolejności ważności ich realizacji, obejmując zakres rzeczowy wraz ze specyfikacją oraz z planowaną wysokością wydatków na realizację poszczególnych zadań, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3. 
W zestawieniu potrzeb rzeczowych w pierwszej kolejności ujmuje się pilne potrzeby oraz potrzeby w zakresie remontów.
4. 
Do dnia 10 stycznia roku budżetowego komórka organizacyjna NDAP właściwa w sprawach infrastruktury i rozwoju archiwów opracowuje, w oparciu o przedłożone przez jednostki materiały, projekt zbiorczego wykazu potrzeb rzeczowych.
5. 
Projekt zbiorczego wykazu potrzeb rzeczowych ustala się według kolejności ważności ich realizacji, w zgodności ze strategiami rozwoju oraz celowością realizacji tych potrzeb, ujmując do realizacji wyłącznie zadania przygotowane w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
6. 
Komórki organizacyjne NDAP w terminie 5 dni od daty otrzymania projektu zbiorczego wykazu potrzeb rzeczowych dokonują, zgodnie ze swoją właściwością, weryfikacji zgłoszonych przez jednostki potrzeb rzeczowych według ich ważności.
7. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach ujęcie do realizacji w roku budżetowym potrzeby rzeczowej, która nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 5, odbywa się za zgodą Naczelnego Dyrektora.
8. 
Projekt zbiorczego wykazu potrzeb rzeczowych, po jego zaopiniowaniu przez komórki organizacyjne NDAP, komórka organizacyjna NDAP właściwa w sprawach infrastruktury i rozwoju archiwów przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi do akceptacji wraz z propozycją źródeł ich finansowania, w oparciu o prognozę finansową otrzymaną z ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
9. 
Zaakceptowany przez Naczelnego Dyrektora zbiorczy wykaz potrzeb rzeczowych podlega aktualizacji po otrzymaniu z ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zweryfikowanej prognozy finansowej, zgodnie z trybem i terminami opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej.
10. 
Naczelny Dyrektor informuje jednostki o wysokości planowanych kwot wydatków na zadania rzeczowe.
11. 
W terminie wskazanym w informacji, o której mowa w ust. 10, jednostka przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi program inwestycji sporządzony zgodnie z wysokością planowanych kwot wydatków w zakresie inwestycji budowlanych.
§  4. 
1. 
Zadanie rzeczowe, które uzyskało zapewnienie finansowania w planie wydatków, zwane dalej "zadaniem rzeczowym", może być realizowane wyłącznie w określonym zakresie rzeczowym.
2. 
W przypadku wystąpienia zmian w wysokości planowanych kwot wydatków, mających wpływ na zadanie rzeczowe, Naczelny Dyrektor przekazuje do jednostek informacje o tych zmianach.
3. 
W uzasadnionych przypadkach Naczelny Dyrektor może, na wniosek dyrektora jednostki lub z własnej inicjatywy po dokonaniu oceny, o której mowa w § 5 ust. 4, podjąć decyzję o zmianie planu wydatków w zakresie zadań rzeczowych.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, dyrektor jednostki składa wraz z uzasadnieniem, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
5. 
W terminie 5 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 3, komórki organizacyjne NDAP dokonują oceny zasadności tego wniosku, w zakresie dotyczącym ich właściwości, a następnie przekazują ocenę do komórki organizacyjnej NDAP właściwej w sprawach finansowo - księgowych.
§  5. 
1. 
Dyrektorzy jednostek realizujących zadania rzeczowe przedstawiają Naczelnemu Dyrektorowi informacje o stanie ich realizacji, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia, w podziale na:
1)
inwestycje budowlane;
2)
zakupy inwestycyjne;
3)
remonty.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, są przedstawiane z danymi prezentowanymi narastająco, w terminach:
1)
za okres 3 miesięcy - do dnia 7 kwietnia;
2)
za okres 6 miesięcy - do dnia 7 lipca;
3)
za okres 9 miesięcy - do dnia 7 października;
4)
za okres 12 miesięcy - do dnia 10 stycznia roku następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
3. 
W informacjach, o których mowa w ust. 1, ujmuje się część opisową odnoszącą się do:
1)
stopnia zaangażowania w realizację zadań, która obejmuje:
a)
etap postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
b)
liczbę podpisanych umów;
2)
kwot wydatkowanych środków za wykonane dostawy, roboty i usługi;
3)
zadań rzeczowych, których realizacja w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i wykonywania umów jest zagrożona lub niemożliwa, wraz z przedstawieniem przyczyn i propozycji kierunków relokacji środków;
4)
aktualnie niezagospodarowanych oszczędności osiągniętych z zakończonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, powstałych w okresie sprawozdawczym wraz z propozycjami kierunków relokacji środków;
5)
uzyskanych efektów rzeczowych w okresie sprawozdawczym w zakresie zasadniczych zrealizowanych zadań rzeczowych.
4. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 muszą zawierać ocenę ryzyka, w szczególności ocenę:
1)
ewentualnych zagrożeń dotyczących braku możliwości realizacji zadań rzeczowych z uwagi na przedłużające się procedury udzielenia zamówień publicznych oraz ich wykonywania w ramach podpisanych umów - mających wpływ na pełną realizację planu oraz na zaplanowane wydatki;
2)
podjętych działań oraz propozycji rozwiązań zmierzających do wyeliminowania zagrożeń, o których mowa w pkt 1.
5. 
Naczelny Dyrektor może podjąć decyzję o zwiększeniu szczegółowości zakresu informacji, o których mowa w ust. 3 i 4.
6. 
Niezależnie od informacji przekazywanych zgodnie z przepisami ust. 3 i 4, dyrektor jednostki realizującej zadanie rzeczowe ma obowiązek niezwłocznie informować Naczelnego Dyrektora o problemach i zagrożeniach dotyczących realizacji zadań wynikających z planu wydatków finansowych, a także zgłaszać propozycje w razie potrzeby zmiany tego planu.
7. 
W terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji przedstawionych przez dyrektora jednostki, komórki organizacyjne NDAP dokonują jej oceny w zakresie ich właściwości, a następnie przekazują ocenę do komórki organizacyjnej NDAP właściwej w sprawach infrastruktury i rozwoju archiwów.
8. 
Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i oceny, o której mowa w ust. 7, komórka organizacyjna NDAP właściwa w sprawach infrastruktury i rozwoju archiwów, dokonuje oceny realizacji zadań rzeczowych wykonywanych przez archiwa, którą przedstawia Naczelnemu Dyrektorowi w terminach:
1)
za okres 3 miesięcy - do dnia 15 kwietnia;
2)
za okres 6 miesięcy - do dnia 15 lipca;
3)
za okres 9 miesięcy - do 15 października;
4)
za okres 12 miesięcy - do dnia 25 stycznia roku następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
§  6. 
Traci moc zarządzenie Nr 60 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 10 sierpnia 2017 r. w sprawie kontroli zarządczej w zakresie działalności inwestycyjnej archiwów państwowych.
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Znak sprawy:Data:
Zestawienie potrzeb rzeczowych (jednostki) na lata (N+1 ÷ N+3)
Lp.JednostkaNazwa,

lokalizacja

obiektu

Potrzeba

rzeczowa

Opis

i

specyfikacja

potrzeby

Uzasadnienie

celowości

realizacji

potrzeby

Propozycja finansowania wg. jednostki (w tys. zł):Rok

realizacji (N+1 ÷ N+3)

Właściwa

komórka

organizacyjna

NDAP

Priorytet

komórki

organizacyjnej

NDAP

Propozycja finansowania wg. NDAP (w tys. zł)Uwagi
inwestycje

budowlane:

zakupy

inwestycyjne

remonty
§ 6050§ 6580§ 6060§ 4270§ 4340
12345678910111213141516

Objaśnienia:

kol. 1÷12- wypełnia jednostka;
kol. 13÷16- wypełnia komórka organizacyjna NDAP;
w kol. 7÷11 i 15- podawane są planowane wydatki w tys. zł bez miejsc po przecinku;
w kol. 5- należy wskazać podstawowe dane planowanego efektu rzeczowego;
w kol. 6- należy uzasadnić faktyczną celowość realizacji;
- w przypadku propozycji finansowania inwestycji w perspektywie wieloletniej należy wykazać potrzebę rzeczową w kolejnych latach (kol. 12);
- nie należy łączyć komórek, wierszy i kolumn, wszystkie dane podane w formularzu wpisać w formie umożliwiającej edycję.

Dane kontaktowe osób ze strony jednostki:

Osoba właściwa w zakresie planowania:

Telefon kontaktowy:

Email:

Data sporządzenia:

Główny Księgowy jednostkiDyrektor jednostki
podpispodpis

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Nazwa jednostki:
Część, dział,

rozdział:

24.921.92117Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
Data:
Znak:
Wniosek

o zmianę w planie wydatków budżetu państwa na rok ..........., według poniższej klasyfikacji budżetowej i zadaniowej:

zaokrąglenie do pełnych złotych
Lp. (1Paragraf (2Działanie BZ (3Status (4Kwota

zmniejszenia

(5

Kwota

zwiększenia

(6

Uzasadnienie (7
100009.1.1.x.00Proszę podać faktyczną przyczynę uzasadniającą dokonanie zmiany planu wydatków
...
Razem00
Ogółem wniosek:

kwota z minusem - środki stawiane do dyspozycji, kwota z plusem - prośba o zwiększenie planu.

0
1) Niewypełnione wiersze można usuwać oraz dodawać nowe wiersze, w przypadku większej ilości zmian planu (wówczas należy zweryfikować sumy w wierszu Razem).
2) Należy wypełniać dla paragrafów z czwartą cyfrą "0", paragrafy narastająco do wpisania w każdym wierszu (bez scalania komórek).
3) Kod klasyfikacji zadaniowej, do wpisania w każdym wierszu (bez scalania komórek).
4) Należy wypełniać wyłącznie dla wynagrodzeń osobowych, zgodnie z Rb-70, tj. 3-członkowie korpusu służby cywilnej, 1-osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.
5) Kwoty wszystkich zmniejszeń planu, w tym środki stawiane do dyspozycji, z odpowiednią adnotacją w uzasadnieniu.
6) Kwoty wszystkich zwiększeń planu, w tym wynikające z próśb o dodatkowe środki, z odpowiednią adnotacją w uzasadnieniu.
7) Należy wpisać krótkie, rzeczowe uzasadnienie do każdej pozycji zmian planu (zmniejszenia nie można uzasadniać koniecznością zwiększenia w innej pozycji planu, z wyjątkiem przeniesienia na PFRON).

Wiersze należy rozszerzyć, w przypadku konieczności wpisania dłuższego uzasadnienia.

Wniosek sporządził:numer telefonu:email:
Główny Księgowy jednostki

podpis

Dyrektor jednostki

podpis

Opinia właściwej komórki organizacyjnej NDAP i wskazanie źródła finansowania - której dotyczy wnioskowana zmianaOpinia Głównego Księgowego NDAP - w zakresie dostępności środków*
REKOMENDUJĘREKOMENDUJĘAKCEPTUJĘ, zgodnie z rekomendacjami
podpis Dyrektora Departamentu NDAP, którego dotyczy wnioskowana zmianapodpis Zastępcy Naczelnego Dyrektora NDAP, w zakresie wnioskowanych zmianpodpis Dyrektora Generalnego NDAP, w zakresie zmian dysponenta III/II stopnia

* jeżeli dotyczy zmian w planie finansowym NDAP. W przypadku wniosku "0" GK NDAP zatwierdza wniosek do ujęcia w decyzji NDAP

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Nasz znak:Data:
xxxx.yyyy.zzzzdd.mm.rrrr
INFORMACJA

Z REALIZACJI ZADANIA RZECZOWEGO

1. Informacja ogólna:

Nazwa jednostki
Nazwa zadania
Planowany okres realizacji (miesiąc/rok)

2. Finasowanie:

Planowane nakłady ogółem
Poniesione nakłady przed rokiem sprawozdawczym
Pierwszy Plan
Plan po zmianach
Zaangażowanie
Wykonanie

3. Harmonogram przedsięwzięć realizowanych w ramach zadania w roku sprawozdawczym:

Termin realizacjiPrace i działania *Status realizacji / zaangażowania

* np.: postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, podpisanie umowy, realizacja lub wykonanie dostaw, robót lub usługi.

4. Wykaz dokumentów potwierdzających poniesienie wydatki:

Lp.Nazwa zadania, której dotyczy wydatekNazwa sprzedawcy / wystawcy faktury / rachunkuNumer i data wystawienia fakturyZakres wykonanych prac wg faktury / rachunkuKwota faktury / rachunku (z VAT)Data zapłaty faktury / rachunku
1234567

5. Określenie osiągniętych efektów rzeczowych (mierników) w realizacji zadania:

Opis osiągniętych celów oraz efektów rzeczowych w ramach realizacji zadania
Kod

klasyfikacji

zadaniowej

Nr

paragrafu

Jednostka miaryWartość miernikaUzasadnienie powstania różnicy pomiędzy planem a wykonaniem mierników
Plan po zmianachWykonanie
123456
9.1.1.2.6050obiekt
9.1.1.2.6060obiekt
9.1.1.3.4270sztuki
9.1.1.4.6580obiekt
9.1.1.4.4340sztuki

6. Czynniki mające wpływ na realizację zadania:

Informacja na temat ryzyka, ewentualnych zagrożeń, braku możliwości realizacji zadania rzeczowego. Trudności powstałych przy realizacji danego zadania.
Propozycja: relokacji środków, postawienie środków do dyspozycji, przewidywane oszczędności przy realizacji zadania
Uzasadnienie różnic między kwotą przyznaną w planie finansowym a wydatkowaną w ramach zadania
Sporządził(a):
Telefon kontaktowy, email:
Główny Księgowy jednostkiData sporządzeniaDyrektor jednostki

Uwagi dotyczące opracowania:

1) Informację należy opracować oddzielnie dla każdego zadania rzeczowego.

2) Dane należy podawać sumarycznie narastająco w odniesieniu do upływu czasu.

3) W części 3 "Harmonogram przedsięwzięć... przy realizacji inwestycji budowlanej należy wykazać prace/działania zgodne z zaakceptowanym programem inwestycji na dany rok.