Nadanie statutu państwowej instytucji kultury Instytutowi Adama Mickiewicza.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2006.2.16
Akt utracił moc Wersja od: 21 stycznia 2008 r.
ZARZĄDZENIE NR 9
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 15 marca 2006 r.
w sprawie nadania statutu państwowej instytucji kultury Instytutowi Adama Mickiewicza.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Adama Mickiewicza nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 220, poz. 1889).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598 oraz z 2005 r. Nr 131, poz. 1091 i Nr 132, poz. 1111.
ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
INSTYTUTU ADAMA MICKIEWICZA
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Adama Mickiewicza, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598 oraz z 2005 r. Nr 131, poz. 1091 i Nr 123, poz. 1111), zwanej dalej "ustawą", zarządzenia Nr 7 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury instytutu im. Adama Mickiewicza i utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Adama Mickiewicza oraz państwowej instytucji kultury - Narodowego Centrum Kultury, oraz niniejszego Statutu.§ 2.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 3.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działalności Rzeczpospolita Polska. Instytut może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.2.
Instytut może tworzyć w Polsce filie, ośrodki i oddziały.3.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".4.
Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 70/2006.5.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.Rozdział II.
Zakres działalności Instytutu
Zakres działalności Instytutu
§ 4.
1.
Celem działalności Instytutu jest międzynarodowa popularyzacja historycznych i współczesnych dokonań kultury polskiej, realizowana w sposób służący promocji Polski za granicą w ramach polityki kulturalnej państwa oraz w zgodzie z podstawowymi założeniami polityki zagranicznej i zagranicznej polityki kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej.2.
Realizując cele statutowe Instytut współpracuje przede wszystkim z: 1)
jednostkami odpowiedzialnymi za kreowanie i realizację polityki państwowej w zakresie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej, promocji Polski, zwłaszcza poprzez dyplomację publiczną i kulturalną; 2)
placówkami zagranicznymi Ministra Spraw Zagranicznych, w tym Instytutami Polskimi, z którymi konsultuje konkretne przedsięwzięcia programowe dotyczące konkretnych państw lub regionów; 3)
renomowanymi zagranicznymi instytucjami kultury, nauki, mediów oraz centrami badawczymi, a także organizacjami pozarządowymi; 4)
zagranicznymi ośrodkami polonistycznymi i polonoznawczymi oraz innymi instytucjami i organizacjami popularyzującymi historię i kulturę Polski; 5)
indywidualnymi badaczami i popularyzatorami historii i kultury polskiej, w tym historykami, literaturoznawcami, tłumaczami literatury polskiej, kuratorami sztuki, organizatorami projektów muzycznych, teatralnych i medialnych, dziennikarzami; 6)
organizacjami i instytucjami Polaków i Polonii za granicą, zasłużonymi dla sprawy międzynarodowej popularyzacji kultury polskiej i wiedzy o historii Polski.§ 5.
1.
Instytut realizuje zadania określone w § 4, w szczególności poprzez: 1)
popularyzowanie polskiej twórczości kulturalnej na arenie międzynarodowej; 2)
upowszechnianie wiedzy na temat historii Polski i jej pluralistycznego (w wymiarze regionalnym, językowym, etnicznym, religijnym) dziedzictwa kulturowego w środowisku międzynarodowym; 3)
współpracę z innymi podmiotami na rzecz tworzenia spójnego wizerunku promocyjnego polskiej tożsamości kulturalnej; 4)
stałą współpracę programową z placówkami zagranicznymi Ministra Spraw Zagranicznych, m.in. poprzez przygotowywanie wspólnych projektów promocyjnych oraz służących ich realizacji koncepcji, materiałów, wizyt studyjnych zagranicznych specjalistów, itd.; 5)
opracowywanie i koordynację wykonania projektów promocji kultury polskiej w formie przygotowywanych przez instytucje kultury lub indywidualnych kuratorów ofert programowych, wybranych w drodze konkursu lub zleconych przez Ministra lub Ministra Spraw Zagranicznych; 6)
współpracę z krajowymi instytucjami kultury w celu wspierania ich inicjatyw kulturalnych na płaszczyźnie międzynarodowej; 7)
działania na rzecz sprawnego funkcjonowania i ciągłej aktualizacji zintegrowanego systemu informacji o kulturze polskiej, polskim dziedzictwie i języku; 8)
stałe zaopatrywania, głównie w ramach współpracy z placówkami zagranicznymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zagranicznych popularyzatorów, badaczy i specjalistów różnych dziedzin kultury polskiej w potrzebne im materiały i informacje (prasa, książki, nuty itd.); 9)
tworzenie zestawu materiałów informacyjno-promocyjnych oraz dzieł na temat kultury polskiej w ramach projektów zgodnie z zapisem pkt 4; 10)
publikacje obcojęzycznych materiałów w ramach współpracy z zagraniczną prasą fachową lub w postaci odrębnych wydawnictw ukazujących się w formie tradycyjnej lub elektronicznej pism promujących kulturę; 11)
fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury ze środków będących w dyspozycji Instytutu; 12)
wspieranie instrumentami finansowymi i promocyjnymi zagranicznych edycji na różnych nośnikach tłumaczeń polskiej literatury pięknej oraz humanistycznej, a także zagranicznych publikacji na temat historii Polski i jej kultury; 13)
przygotowywanie na zlecenie Ministra oraz Ministra Spraw Zagranicznych i realizacji polskiej oferty kulturalnej podczas międzynarodowych imprez kulturalnych za granicą; 14)
koordynację realizacji projektów związanych z obchodami ważnych rocznic i innych wydarzeń o istotnym znaczeniu dla polskiej kultury, odbywających się w Polsce i poza jej granicami; 15)
działania związane z upamiętnieniem i dokumentacją polskiego dziedzictwa narodowego za granicą; 16)
inicjatywy służące wzrostowi profesjonalizmu krajowych ośrodków i instytucji, również niepaństwowych, w zakresie zdolności do prowadzenia zagranicznej działalności promocyjnej w sferze kultury i dziedzictwa; 17)
pozyskiwanie środków pozabudżetowych i wykorzystywanie ich na realizację zadań Instytutu.2.
W ramach prowadzonej działalności Instytut może prezentować także w Polsce wydarzenia kulturalne realizowane w związku z działalnością określoną w ust. 1 pkt 1, 2 i 9 prezentowane za granicą.3. 1
Instytut, działając z upoważnienia Ministra: 1)
może współpracować z zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi w Polsce przy realizacji w kraju projektów wynikających z międzynarodowych zobowiązań Polski podejmowanych w ramach realizacji zasady wzajemności; 2)
prowadzi Punkt Kontaktowy do spraw Kultury, na podstawie umowy z Komisją Europejską.Rozdział III.
Organizacja i zarządzanie
Organizacja i zarządzanie
§ 6.
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, Kolegium i Rada Programowa.§ 7.
1.
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora Instytutu należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności: 1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu; 2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Instytutu na każdy rok kalendarzowy; 3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu; 4)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie; 5)
wydawanie wewnętrznych regulaminów.3.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Zagranicznych.4.
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem przy pomocy zastępców.5.
Liczbę zastępców Dyrektora ustala Dyrektor Instytutu w uzgodnieniu z Ministrem.6.
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Ministra.7.
Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji między Dyrektorem Instytutu i Zastępcami Dyrektora, określa nadany przez Dyrektora Instytutu, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, Regulamin Organizacyjny.8.
Wszelkie zmiany Regulaminu Organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.§ 8.
1.
Kolegium jest organem opiniodawczym i doradczym Instytutu.2.
W skład Kolegium wchodzą: 1)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra; 2)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.3.
Kolegium działa w oparciu o uchwalony przez siebie i zatwierdzony przez Ministra Regulamin Organizacyjny.4.
Przewodniczącego Kolegium powołuje Minister spośród jego członków.§ 9.
1.
Do obowiązków Kolegium należy: 1)
dbanie o zgodność realizowanego przez Instytut programu z aktualnymi zadaniami zagranicznej polityki kulturalnej RP i międzynarodowej promocji Polski; 2)
przedstawianie opinii i doradzanie Dyrektorowi Instytutu w zakresie bieżących spraw Instytutu; 3)
opiniowanie programów działania i planów finansowych Instytutu za każdy rok kalendarzowy i przedkładanie tej oceny Radzie Programowej.2.
Dyrektor Instytutu zwołuje Kolegium nie rzadziej niż raz na kwartał.§ 10.
1.
Rada Programowa, zwana dalej "Radą", jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu. 2.
Do zadań Rady należy w szczególności: 1)
opiniowanie programów i planów Instytutu oraz ocena ich realizacji; 2)
określanie wyzwań dla zagranicznej popularyzacji kultury polskiej; 3)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu; 4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora Instytutu we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.§ 11.
1.
W skład Rady wchodzą: 1)
Dyrektor Instytutu lub wyznaczona przez niego osoba - jako sekretarz Rady; 2)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra; 3)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych; 4)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Dyrektora Instytutu.2.
Przewodniczącego Rady powołuje Minister po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Zagranicznych spośród jej członków.3.
Kadencja Rady trwa 5 lat.4.
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie: 1)
zrzeczenia się członkostwa; 2)
prawomocnego orzeczenia kary za przestępstwo popełnione umyślnie; 3)
utraty praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków; 4)
odwołania przez Dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego Statutu lub regulaminu; 5)
śmierci.5.
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, wyborów uzupełniających dokonują osoby uprawnione w trybie przewidzianym w ust. 1 i 2.§ 12.
1.
Podstawową formą działania Rady są ogólne zebrania. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.2.
Z zastrzeżeniem innych postanowień statutu, uchwały Rady zapadają na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W sytuacjach spornych stanowisko reprezentanta Ministra jest przeważające.3.
Tajne głosowanie zarządza się na wniosek trzech członków Rady lub Dyrektora Instytutu.4.
Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z przewidywanym porządkiem obrad rozsyłane jest nie później niż na 14 dni roboczych przed planowanym terminem posiedzenia.5.
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora Instytutu lub na wniosek, co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Postanowienie ust. 3 stosuje się odpowiednio.6.
Dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady, może powoływać inne społeczne ciała o charakterze honorowym, w szczególności w celu uhonorowania osób zasłużonych dla Instytutu.Rozdział IV.
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 13.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.2.
Przychodami Instytutu są: 1)
w zakresie utrzymania Instytutu i zapewnienia możliwości realizacji podstawowej działalności statutowej - środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji budżetowej; 2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji; 3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej; 4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych; 5)
dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze; 6)
odsetki z lokat bankowych; 7)
dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług.3.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Dyrektor Instytutu.§ 14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych konieczne jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor i Zastępcy Dyrektora Instytutu, główny księgowy oraz upoważnieni pisemnie przez Dyrektora Instytutu pełnomocnicy.3.
Dyrektor Instytutu może upoważnić określone osoby do dokonywania innych niż wymienione w ust. 1, czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając każdorazowo zakres pełnomocnictwa.Rozdział V.
Działalność gospodarcza Instytutu
Działalność gospodarcza Instytutu
§ 15.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą zbieżną z celami statutowymi.Rozdział VI.
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
§ 16.
Wszelkie zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.1 Załącznik § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 2 z dnia 21 stycznia 2008 r. (Dz.Urz.MKiDN.08.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 stycznia 2008 r.