Nadanie statutu Muzeum Pałacu w Wilanowie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKul.2004.4.15

Akt utracił moc
Wersja od: 8 lipca 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA KULTURY
z dnia 13 kwietnia 2004 r.
w sprawie nadania statutu Muzeum Pałacu w Wilanowie.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 162, poz. 1568) oraz art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081 oraz z 2004 r. Nr 11, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
Muzeum Pałac w Wilanowie nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 18 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 30 marca 1995 r. w sprawie nadania statutu Muzeum Pałac w Wilanowie (Dz. Urz. MKiS Nr 2, poz. 10 oraz z 2001 r. Dz. Urz. MK Nr 18, poz. 53).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Muzeum Pałacu w Wilanowie

Rozdział  I.

Postanowienia ogólne

§  1.
Muzeum Pałac w Wilanowie, zwane dalej "Muzeum", działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.), ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§  2.
1.
Organizatorem Muzeum jest Minister Kultury.
2.
Muzeum jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną.
3.
Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Ministra Kultury, pod numerem RNIK 39/95.
§  3.
Siedzibą Muzeum jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§  4.
Muzeum używa pieczęci prostokątnej z napisem: "Muzeum / Pałac w Wilanowie / 02-958 Warszawa / ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16 / Tel. 842-07-95 Fax 842-31 - 16".

Rozdział  II.

Cele i zadania Muzeum

§  5.
Celem działania Muzeum jest:
1)
zachowanie dla przyszłych pokoleń dziedzictwa kulturowego, jakim jest zabytkowa rezydencja w Wilanowie z jej historyczną kolekcją muzealiów, pozyskanymi zbiorami oraz istniejącymi w granicach instytucji i ich sąsiedztwie zabytkowymi obiektami budowlanymi, ogrodami i parkami z historycznym wystrojem artystycznym i wyposażeniem technicznym;
2)
wzbogacanie zbiorów muzealiów i środowiska przyrodniczego;
3)
zachowanie i odtworzenie zasobów przyrodniczych w granicach instytucji i w jej otoczeniu w odniesieniu do pozostałości historycznych założeń przestrzennych, w tym waloryzacja i kształtowanie krajobrazu kulturowego na tych terenach wraz z jego osiami widokowymi;
4)
rewitalizacja zasobów zabytkowych i przyrodniczych, w tym sprawowanie ochrony i opieki nad rezydencją w Wilanowie;
5)
kultywowanie tradycji patriotyczno-wychowawczych, kulturalnych i muzealno-kolekcjonerskich;
6)
prowadzenie działalności kulturalnej, w tym między innymi wystawienniczej, wydawniczej, muzycznej i teatralnej, oraz działalności edukacyjnej;
7)
ukazywanie i udostępnianie dziedzictwa kulturowego i naturalnego rezydencji w Wilanowie, prezentowanie przede wszystkim jej wartości historycznych, artystycznych i przyrodniczych;
8)
informowanie o zabytkach, ich treściach i wartościach, oraz o środowisku przyrodniczym i możliwościach wykorzystania jego zasobów dla potrzeb działalności kulturalnej i ekologicznej, edukacji, rekreacji i turystyki;
9)
upowszechnianie wiedzy o rezydencji w Wilanowie, jej dziejach i historii zgromadzonych zbiorów muzealiów, sposobach ich zachowania, restauracji i rewitalizacji oraz zasadach udostępniania i gospodarowania.

Dla osiągnięcia celów wymienionych w ust. 1 Muzeum może:

1)
współpracować z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami o podobnych zakresach działania w kraju i zagranicą,
2)
organizować wolontariat i współdziałać z innymi podmiotami w tej sferze.
§  6.
Do osiągnięcia celów wymienionych w § 5 Muzeum wykonuje w szczególności następujące zadania:
1)
gromadzi zabytki z zakresu swojej działalności;
2)
inwentaryzuje, kataloguje, dokumentuje i opracowuje:
a)
muzealia,
b)
zabytki budowlane, ich wystrój artystyczny i wyposażenie techniczne,
c)
zabytkowe ogrody i parki w rezydencji w Wilanowie z ich wystrojem artystycznym i wyposażeniem technicznym,
d)
zabytki związane z właścicielami rezydencji w Wilanowie i z osobami w niej przebywającymi,
e)
zabytki udostępnione w związku z organizowanymi wystawami, prowadzonymi badaniami lub w celach konserwatorskich,
3)
gromadzi i systematyzuje dokumentację dotyczącą muzealiów i ich poszczególnych zbiorów, składowych części rezydencji w Wilanowie i Muzeum oraz wydarzeń, zjawisk i osób z nimi związanych;
4)
przechowuje muzealia i dokumentację w warunkach zapewniających im bezpieczeństwo oraz magazynuje je w sposób dostępny dla celów naukowych;
5)
konserwuje, restauruje i poddaje rewitalizacji muzealia i zabytki nieruchome rezydencji w Wilanowie oraz zabytki pozyskiwane dla działalności kulturalnej;
6)
wydaje i przyjmuje w depozyt, na przechowanie, w użyczenie lub wypożycza zabytki ruchome, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
7)
utrzymuje w należytym stanie technicznym, konserwatorskim i użytkowym obiekty budowlane, ogrody i parki, ich wystrój artystyczny i wyposażenie oraz ekosystem rezydencji w Wilanowie;
8)
prowadzi działalność naukowo-badawczą i kulturalno-artystyczną;
9)
udostępnia muzealia, dokumentację, wnętrza rezydencji oraz ogrody i parki dla potrzeb wystawienniczych, naukowo-badawczych, kulturalnych i społecznych, popularyzacji, promocji i reklamy oraz innych działań niezbędnych do realizacji celów statutowych;
10)
organizuje i utrzymuje wystawy stałe i czasowe, uczestniczy w wystawach czasowych w kraju i zagranicą;
11)
organizuje konferencje, seminaria, warsztaty i inne formy upowszechniania kultury i wymiany wiedzy;
12)
prowadzi działalność edukacyjną, w tym lekcje i warsztaty muzealne, praktyki studenckie, programy i zajęcia dla wolontariuszy, a także szkolenia dla muzealników;
13)
publikuje i upowszechnia katalogi zbiorów muzealiów i wystaw, przewodniki, prace naukowe i popularnonaukowe oraz informacje mające znaczenie dla działalności własnej;
14)
prowadzi bibliotekę naukową i dla potrzeb działalności muzeum;
15)
opracowuje ekspertyzy, opinie i oceny, udziela informacji, porad i pomocy oraz obsługuje interesantów w zakresie swojej działalności.

Rozdział  III.

Rodzaj i zakres gromadzonych zbiorów

§  7.
Muzeum posiada i gromadzi następujące zbiory:
1)
kolekcję malarstwa, rysunku i grafiki XVI-XIX w.,
2)
zbiór rzeźby antycznej,
3)
zbiory rzemiosła artystycznego XVI-XX w., w tym między innymi: zespoły mebli, zegarów, ceramiki, ceramiki starożytnej, szkła, sreber, platerów, brązów, emalii, militariów, tkanin, numizmatyki, sztuki Dalekiego Wschodu,
4)
zbiór starodruków,
5)
zbiór zabytków archeologicznych pozyskanych na terenie rezydencji.

Rozdział  IV.

Organizacja i kierownictwo

§  8.
1.
W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzą następujące komórki organizacyjne:
a)
Dział Administracji i Organizacji,
b)
Dział Dokumentacji Naukowej,
c)
Dział Edukacji,
d)
Dział Konserwacji,
e)
Dział Obsługi Publiczności,
f)
Dział Ogrodowy,
g)
Dział Finansowo-Księgowy,
h)
Dział Sztuki,
i)
Dział Służb Pracowniczych,
j)
Dział Techniczny,
k)
Straż Pałacowa,
l)
Stanowisko Głównego Inwentaryzatora,
m)
Stanowisko pełnomocnika ds. informacji niejawnej.
2.
Organizację wewnętrzną Muzeum oraz zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Muzeum nadany przez Dyrektora.
§  9.
1.
Nadzór nad Muzeum sprawuje Minister Kultury.
2.
Na czele Muzeum stoi Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister Kultury.
3.
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor w uzgodnieniu z Ministrem Kultury.
§  10.
1.
Dyrektor kieruje całokształtem działalności Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz.
2.
Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1)
ogólne kierownictwo w sprawach naukowo-badawczych, edukacyjnych, organizacyjnych, administracyjnych, finansowych i technicznych;
2)
ogólny nadzór nad zbiorami i nad majątkiem Muzeum;
3)
nadzór nad zabytkami nieruchomymi i ekosystemami rezydencji w Wilanowie;
4)
przedstawianie Ministrowi Kultury i innym uprawnionym podmiotom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków finansowych;
5)
czuwanie nad racjonalnym wydatkowaniem posiadanych środków finansowych i materiałowych;
6)
zawieranie umów Muzeum z innymi podmiotami;
7)
zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę oraz podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy;
8)
wydawanie aktów wewnętrznych normujących funkcjonowanie i działalność Muzeum;
9)
tworzenie warunków do podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych pracowników.
3.
Dyrektor kieruje Muzeum przy pomocy zastępców Dyrektora.

Rozdział  V.

Rada Muzeum

§  11.
1.
Przy Muzeum działa Rada Muzeum, zwana dalej "Radą".
2.
Rada działa w trybie i na zasadach określonych w art. 11 ustawy o muzeach.
3.
W skład Rady wchodzi 12 członków, powoływanych i odwoływanych przez Ministra Kultury.

Rozdział  VI.

Kolegia doradcze Dyrektora Muzeum

§  12.
1.
W Muzeum mogą działać kolegia doradcze Dyrektora.
2.
Dyrektor może powołać kolegia doradcze z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy pracowników Muzeum.
3.
Kolegia doradcze mogą być powoływane w celu wyrażania opinii na temat problemów przedstawianych przez Dyrektora w związku z realizacją określonych celów i zadań Muzeum.
4.
W skład kolegium doradczego mogą wchodzić osoby spoza Muzeum, powoływane przez Dyrektora na czas realizacji określonego celu lub zadania.
5.
Posiedzenia kolegium odbywają się z inicjatywy Dyrektora lub za jego zgodą na wniosek pracownika Muzeum odpowiedzialnego za realizację danego celu lub zadania.
6.
Posiedzenia kolegium są protokołowane przez wyznaczonego pracownika Muzeum.
7.
Muzeum zapewnia obsługę kolegium.

Rozdział  VII.

Finansowanie Muzeum

§  13.
Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
§  14.
1.
Działalność i utrzymanie Muzeum są finansowane z budżetu Ministra Kultury, z dochodów uzyskiwanych z działalności kulturalnej oraz działalności gospodarczej, ze środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
2.
Muzeum może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbieżnym lub nie kolidującym z jego działalnością podstawową.
3.
Przychody Muzeum z działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych.
4.
Działalność kulturalna Muzeum nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
§  15.
Majątek Muzeum może być wykorzystywany jedynie dla celów wynikających z zakresu działania Muzeum.
§  16. 1
1.
W zakresie praw i obowiązków majątkowych oświadczenia składane w imieniu Muzeum wymagają współdziałania Dyrektora i Głównego Księgowego. W przypadku niemożności złożenia oświadczenia przez Dyrektora oświadczenie woli w jego imieniu składa upoważniona przez niego osoba.
2.
Zastępca dyrektora i główny księgowy - działający łącznie - upoważnieni są do zawierania umów cywilnoprawnych, których drugą stroną jest dyrektor Muzeum.
§  17.
Dyrektor Muzeum zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Radzie i Ministrowi Kultury.

Rozdział  VIII.

Przepisy końcowe

§  18.
Połączenie, podział lub likwidacja Muzeum następuje na podstawie zarządzenia Ministra Kultury.
§  19.
Zmiany w statucie mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.
1 Załącznik § 16 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 15 z dnia 8 lipca 2005 r. (Dz.Urz.MK.05.3.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 lipca 2005 r.