Nadanie statutu Krajowej Radzie Transplantacyjnej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1997.2.3
Akt utracił moc Wersja od: 10 października 1997 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 20 stycznia 1997 r.
w sprawie nadania statutu Krajowej Radzie Transplantacyjnej.
Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. Nr 138, poz. 682) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Krajowej Radzie Transplantacyjnej, utworzonej ustawą z dnia 26 października 1995 r. o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów jako organ doradczy i opiniodawczy Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT KRAJOWEJ RADY TRANSPLANTACYJNEJ
STATUT KRAJOWEJ RADY TRANSPLANTACYJNEJ
§ 1.
1.
Siedzibą Krajowej Rady Transplantacyjnej, zwanej dalej "Radą", jest miasto stołeczne Warszawa.2.
Obszarem działania Rady jest teren całego kraju.§ 2. 1
Rada składa się z Przewodniczącego Krajowej Rady Transplantacyjnej, zwanego dalej "Przewodniczącym Rady" i z 25 członków.§ 3.
1.
W skład Rady wchodzą powołani przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, jako członkowie: 1)
Dyrektor Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji "Poltransplant", 2)
przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej, 3)
krajowi konsultanci z następujących dziedzin medycyny: transplantologii, anestezjologii i intensywnej terapii oraz neurochirurgii, 4)
przedstawiciel Rady Naukowej przy Ministrze Zdrowia i Opieki Społecznej, 5)
przedstawiciel Komisji do Spraw Etyki Badań Naukowych przy Ministrze Zdrowia i Opieki Społecznej, 6)
przedstawiciele służby zdrowia: Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, 7)
przedstawiciel Wydziału Nauk Medycznych Polskiej Akademii Nauk, 8)
przedstawiciele następujących dziedzin nauki: filozofii, socjologii, etyki, teologii i prawa, 9)
dwóch przedstawicieli banków komórek i tkanek, 10) 2
siedmiu lekarzy specjalistów z zakresu medycyny transplantacyjnej,2.
W pracach Rady uczestniczy przedstawiciel Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
Do udziału w pracach Rady mogą być zaproszeni eksperci z różnych dziedzin medycyny i innych dziedzin nauki, a w szczególności biologii, filozofii, etyki, teologii i prawa.§ 4.
Przewodniczącego Rady – zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy, powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 5.
1.
Kadencja Rady trwa cztery lata.2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może odwołać w czasie kadencji Przewodniczącego Rady i członków Rady na ich wniosek lub w przypadku nieuczestniczenia bez usprawiedliwienia w trzech kolejnych posiedzeniach plenarnych Rady.§ 6.
Rada wybiera ze swego grona Zastępcę Przewodniczącego Rady.§ 7.
Do zadań Rady należy w szczególności: 1)
opiniowanie zamierzeń i programów w zakresie organizacji i funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej i innych jednostek organizacyjnych – pobierających, przechowujących i przeszczepiających komórki, tkanki i narządy, 2)
wnioskowanie w oparciu o kryteria medyczne sposobu tworzenia krajowych list biorców oczekujących na przeszczepienie narządów, szpiku i innych regenerujących się komórek i tkanek, 3)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie pozyskiwania komórek, tkanek i narządów w celu ratowania życia i zdrowia, 4)
ocena poziomu i jakości świadczeń zdrowotnych w zakresie pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów, 5)
wydawanie opinii o możliwości podjęcia przez szpitale przeszczepiania narządów, szpiku i komórek pnia krwiotwórczego, 6)
występowanie z wnioskiem do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej o cofnięcie zgody na wykonywanie przez szpitale przeszczepiania narządów, szpiku i komórek pnia krwiotwórczego w przypadku negatywnej oceny poziomu i jakości świadczeń, 7)
opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów, 8)
współdziałanie z organizacjami i stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi, których celem jest rozwój transplantologii oraz z samorządem lekarskim.§ 8.
W celu realizacji zadania, o którym mowa w § 7 pkt 1, Rada może występować do kierowników zakładów opieki zdrowotnej i innych jednostek służby zdrowia o przedstawienie zamierzeń i programów w zakresie pobierania, przechowywania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów oraz zwracać się o udzielenie informacji o ich działalności w tym zakresie, z zachowaniem przepisów o statystyce państwowej.§ 9.
W celu realizacji zadania, o którym mowa w § 7 pkt 4, członkowie Rady mogą prowadzić kontrolę zakładów opieki zdrowotnej pod względem fachowo-medycznym oraz w zakresie przestrzegania przepisów o pobieraniu i przeszczepianiu komórek i tkanek, na zasadach i w trybie określonym w przepisach o nadzorze ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.§ 10.
W celu realizacji zadań Rady Przewodniczący Rady: 1)
przygotowuje projekty planów pracy i preliminarzy wydatków oraz planów posiedzeń plenarnych Rady, 2)
ustala terminy posiedzeń plenarnych Rady i projekt porządku obrad, 3)
ustala propozycję wyznaczenia przez Radę referentów poszczególnych tematów posiedzeń plenarnych Rady, 4)
zleca przygotowanie ekspertyz, ocen i opinii niezbędnych w pracach Rady, 5)
przedstawia Radzie projekty opinii, wniosków, ocen i sprawozdań, 6)
przedstawia opinie, wnioski, oceny i sprawozdania, uchwalone przez Radę Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej lub upoważnionemu przez Ministra Podsekretarzowi Stanu oraz właściwym komórkom statutowym urzędu Ministra.§ 11.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach plenarnych organizowanych co najmniej 4 razy w roku kalendarzowym.2.
Posiedzenia plenarne zwołuje Przewodniczący Rady.3.
Posiedzenie plenarne może być zwołane również na wniosek Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej lub z upoważnienia Ministra przez Podsekretarza Stanu.§ 12.
Posiedzenie plenarne Rady odbywa się, jeżeli w posiedzeniu bierze udział Przewodniczący Rady lub jego Zastępca oraz co najmniej ˝ składu Rady.§ 13.
1.
Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym oraz zapadają większością dwóch trzecich głosów obecnych na posiedzeniu.2.
Osoby zaproszone do udziału w posiedzeniu plenarnym Rady nie biorą udziału w głosowaniu.§ 14.
1.
Z przebiegu posiedzenia Rady sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący Rady.2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:a)
wykaz uczestników,b)
porządek dzienny,c)
treść obrad,d)
podjęte ustalenia w formie opinii lub wniosku.§ 15.
1.
Przewodniczący Rady, Zastępca Przewodniczącego i członkowie za udział w posiedzeniach plenarnych Rady otrzymują wynagrodzenia ryczałtowe. Szczegółowe zasady i wysokość wynagrodzenia ryczałtowego są ustalane w odrębnym trybie.2.
Osoby z poza m. st. Warszawy otrzymują diety i zwrot kosztów przejazdów na zasadach określonych dla pracowników z tytułu podróży służbowych odbywanych na obszarze kraju.§ 16.
1.
Wydatki związane z działalnością Rady są objęte preliminarzem wydatków ustalonym przez radę na rok kalendarzowy i zatwierdzone przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej lub z upoważnienia Ministra przez Podsekretarza Stanu.2.
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywa się z budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 17.
Wynagrodzenia za przygotowanie ekspertyz, opinii i ocen niezbędnych do pracy Rady jest ustalone umownie w umowach o prace zlecone lub w umowach o dzieło.§ 18.
Obsługę organizacyjną i techniczną Rady zapewnia Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne do Spraw Transplantacji "Poltransplant".1 § 2 zmieniony przez § 1 lit. a) zarządzenia z dnia 10 października 1997 r. (Dz.Urz.MZ.97.14.35) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 października 1997 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 lit. b) zarządzenia z dnia 10 października 1997 r. (Dz.Urz.MZ.97.14.35) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 października 1997 r.