Nadanie statutu Instytutowi Medycyny Uzdrowiskowej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1986.9.36
Akt utracił moc Wersja od: 31 maja 1986 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 31 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Medycyny Uzdrowiskowej.
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Medycyny Uzdrowiskowej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 sierpnia 1978 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Balneoklimatycznemu (Dz. Urz. MZiOS Nr 13, poz. 34).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU MEDYCYNY UZDROWISKOWEJ
STATUT INSTYTUTU MEDYCYNY UZDROWISKOWEJ
I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Medycyny Uzdrowiskowej, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie: 1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "Ustawą", 2)
uchwały nr 392 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1952 r. w sprawie powołania Instytutu Balneoklimatycznego (MP Nr A-44, poz. 621), 3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316), 4)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m. Poznań.2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
Instytut Medycyny Uzdrowiskowej posiada osobowość prawną.4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego z napisem w otoku: Instytut Medycyny Uzdrowiskowej.§ 3.
Przedmiotem działalności Instytutu jest lecznictwo uzdrowiskowe, fizjoterapia, klimatologia, chemia wód mineralnych i leczniczych oraz innych naturalnych tworzyw uzdrowiskowych, geologia i balneotechnika uzdrowiskowa.§ 4.
Przedmiot i zakres działania Instytutu obejmuje w szczególności: 1)
prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, 2)
prowadzenie działalności profilaktycznej, leczniczej, rehabilitacyjnej i diagnostycznej w formie świadczeń klinicznych, ambulatoryjnych oraz konsultacji na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia i innej działalności usługowej, w tym: sprawowanie nadzoru specjalistycznego w dziedzinie lecznictwa uzdrowiskowego i fizjoterapii na zasadach określonych w odrębnych przepisach i szkolenia, 3)
koordynowanie prac w zakresie przedmiotu działalności Instytutu prowadzonych przez inne jednostki organizacyjne resortu zdrowia i opieki społecznej, 4)
opracowanie analiz i ocen dotyczących stanu i rozwoju nauki w dziedzinach będących przedmiotem działalności Instytutu, 5)
specjalizowanie, szkolenie i doskonalenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników własnych i obcych przy współpracy z Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, 6)
prowadzenie prac normalizacyjnych związanych z problematyką Instytutu na zasadach określonych w odrębnych przepisach, 7)
śledzenie rozwoju nauk w kraju i za granicą związanych z działalnością Instytutu i okresowe opracowanie informacji na ten temat dla lecznictwa uzdrowiskowego i zainteresowanych instytucji w kraju i za granicą, 8)
prowadzenie działalności wydawniczej, 9)
współpraca z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz innymi placówkami naukowymi, stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi, jak również współpraca i utrzymanie łączności z odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą w zakresie spraw stanowiących przedmiot działania Instytutu.II.
Organy Instytutu
Organy Instytutu
§ 5.
Organem Instytutu są: 1)
dyrektor, 2)
Rada Naukowa, 3)
Zebranie Ogólne Pracowników, 4)
Rada Załogi.§ 6.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:a)
zarządza mieniem, ustala plany działalności Instytutu i odpowiada za wyniki tej działalności,b)
realizuje politykę kadrową ze związkami zawodowymi i współdziałając z organizacjami społeczno-zawodowymi działającymi w Instytucie,c)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,d)
reprezentuje Instytut,e)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:a)
zastępcy dyrektora do spraw lecznictwa,b)
zastępcy dyrektora do spraw naukowych,c)
zastępcy dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych,d)
głównego księgowego,e)
kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej, Rady Załogi.§ 7.
1.
Zastępców dyrektora, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.2.
Zastępcy dyrektora kierują działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych w zakresie ustalonym przez dyrektora.§ 8.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
W szczególności do zadań Rady Naukowej należy: 1)
kształtowanie - w ramach zadań statutowych Instytutu - perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej, 2)
opiniowanie projektów planów działalności Instytutu oraz ważniejszych prac naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych oraz ocenianie wyników tych prac, 3)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej oraz patentowej i licencyjnej, 4)
opiniowanie projektu statutu Instytutu oraz projektów jego zmian, 5)
opiniowanie wniosków o przyznanie stypendiów naukowych, 6)
opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych, a także - na wniosek dyrektora Instytutu - dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników, 7)
występowanie z wnioskami o nadanie tytułów naukowych, 8)
opiniowanie kandydatów na funkcje dyrektora Instytutu i jego zastępców oraz występowanie z wnioskami o odwołanie osób pełniących te funkcje.3.
Członków Rady Naukowej w liczbie 30 powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu na okres 5 lat.4.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.§ 9.
Kompetencje Zebrania Ogólnego Pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa. Zasady i tryb działania Rady Załogi określa jej statut.§ 10.
1.
Dyrektor Instytutu powołuje kolegium, które jest organem opiniodawczo-doradczym dyrektora.2.
Skład kolegium, jego zadania i organizację określa regulamin ustalony przez dyrektora Instytutu.III.
Organizacja Instytutu
Organizacja Instytutu
§ 11.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor Instytutu.2.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności: 1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie, pracownie, oddziały kliniczne, stacje bioklimatyczne oraz przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, 2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej obsługi: działy, sekcje, samodzielne stanowiska pracy.3.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.IV.
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 12.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, zgodnie z zasadą samofinansowania.2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.3.
Działalność profilaktyczna, lecznicza, rehabilitacyjna, diagnostyczna oraz inna działalność usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.V.
Pełnomocnictwo
Pełnomocnictwo
§ 13.
1.
Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań Instytutu oraz ustalić zakres i czas ich umocowania.2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor; zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich upoważnień.3.
Jeśli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięćset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.