Nadanie statutu Instytutowi Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2023.107

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 listopada 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 7 listopada 2023 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 oraz z 2023 r. poz. 1662) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich nadaje się statut w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU BADAŃ NAD RENESANSEM I BAROKIEM IM. JANA I PIOTRA KOCHANOWSKICH

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Instytut Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną zarządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 listopada 2023 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich (Dz. Urz. MEiN poz. 106), działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 oraz z 2023 r. poz. 1662), zwanej dalej "ustawą" oraz niniejszego statutu.
2. 
Instytut posiada osobowość prawną.
3. 
Siedzibą Instytutu jest miasto Zamość. Terenem prowadzenia działalności przez Instytut jest Rzeczpospolita Polska. Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2. 
1. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwany dalej "Ministrem".
2. 
Instytut jest wpisany pod numerem 2 do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra.
3. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
4. 
Minister zapewnia środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia przez Instytut działalności oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.
5. 
Instytut może używać nazwy skróconej "IJiPK" lub "Instytut Kochanowskich".

Rozdział  2

Zakres działalności

§  3. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
popularyzacja dziedzictwa kulturowego Pierwszej Rzeczypospolitej, w tym upowszechnianie badań naukowych z tego zakresu oraz wspieranie studiów nad kulturą staropolską;
2)
wspieranie badań naukowych z zakresu literatury i kultury staropolskiej oraz upowszechnianie ich wyników;
3)
integracja krajowego i międzynarodowego środowiska naukowego zajmującego się kulturą staropolską, w tym zwłaszcza literaturą i kulturą renesansu i baroku;
4)
tworzenie, prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działalności Instytutu;
5)
wspieranie Akademii Zamojskiej w prowadzeniu badań naukowych w zakresie historii literatury polskiej i pedagogiki oraz działalności edukacyjnej i kulturalnej, związanych z przedmiotem działalności Instytutu.
§  4. 
1. 
Działania, o których mowa w § 3, Instytut realizuje w szczególności przez:
1)
prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej, wydawniczej i dokumentacyjnej;
2)
promowanie w kraju i za granicą dziedzictwa kulturowego polskiego renesansu i baroku oraz polskich publikacji naukowych jemu poświęconych;
3)
organizowanie i prowadzenie krajowych i międzynarodowych konferencji, seminariów, stażów oraz zespołów roboczych;
4)
organizowanie konkursów naukowych i popularnonaukowych;
5)
wspieranie realizacji przedstawień teatralnych, produkcji filmowych, audycji radiowych i telewizyjnych oraz innych przedsięwzięć kulturalnych;
6)
inicjowanie i urzeczywistnianie współpracy ze środowiskiem naukowym, w tym uczelniami, w szczególności z Akademią Zamojską, instytucjami działającymi na rzecz badań kultury staropolskiej i popularyzacji wiedzy o niej, organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność edukacyjną i popularyzującą kulturę polską.
2. 
Instytut współpracuje z Akademią Zamojską w szczególności przez:
1)
wspieranie działalności edukacyjnej prowadzonej przez Akademię Zamojską;
2)
promowanie wiedzy o historii i kulturze Polski oraz dziedzictwa duchowego i materialnego Jana Zamoyskiego w ramach działań realizowanych przez Akademię Zamojską.

Rozdział  3

Organizacja i zarządzanie

§  5. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem";
2)
Rada Naukowa Instytutu, zwana dalej "Radą".
§  6. 
1. 
Instytutem zarządza Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie bieżącą działalnością Instytutu, organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne Instytutu;
2)
zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
3)
sporządzanie projektów kierunków działalności wydawniczej, naukowej, popularyzatorskiej, promocyjnej i edukacyjnej realizowanej przez Instytut;
4)
sporządzanie planów wydawniczych;
5)
sporządzanie i przedstawianie Ministrowi rocznych sprawozdań z wykonania planu działalności Instytutu i sprawozdań z wykonania planu finansowego Instytutu;
6)
ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę, szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk;
7)
ustalanie regulaminu pracy oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne;
8)
ustalanie i zatwierdzanie, po zaopiniowaniu przez Radę, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym w ustawie.
4. 
Dyrektor może zarządzać Instytutem przy pomocy dwóch zastępców.
5. 
Dyrektor powołuje i odwołuje zastępców Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra i Rady oraz ustala ich zakresy czynności.
6. 
Do zadań zastępców Dyrektora należy w szczególności:
1)
nadzorowanie wykonania zadań powierzonych przez Dyrektora;
2)
sporządzanie rocznych sprawozdań z prowadzonych i nadzorowanych zadań;
3)
ustalanie harmonogramu prac podległym pracownikom.
7. 
Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji pomiędzy Dyrektorem i zastępcami Dyrektora oraz zasady wykonywania zadań Dyrektora w czasie jego nieobecności, określa regulamin organizacyjny Instytutu.
8. 
Regulamin organizacyjny Instytutu nadaje i zmienia Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.
9. 
Dyrektor może wydawać zarządzenia, regulaminy i inne akty wewnętrzne Instytutu.
§  7. 
1. 
Rada jest organem doradczym Instytutu.
2. 
W skład Rady wchodzi 12 członków:
1)
6 członków - przedstawicieli Ministra;
2)
6 członków - wybranych spośród kandydatów przedstawionych przez Senat Akademii Zamojskiej, spośród osób wyróżniających się znajomością literatury i kultury epok renesansu oraz baroku.
3. 
Członków Rady powołuje i odwołuje Minister.
4. 
Kadencja Rady trwa 5 lat. Ta sama osoba może być członkiem Rady przez więcej niż jedną kadencję.
5. 
Członkostwo w Radzie wygasa w przypadku:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
śmierci;
3)
skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
utraty praw publicznych;
5)
choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków przez okres co najmniej 6 miesięcy;
6)
odwołania.
6. 
Skład Rady może być uzupełniony w trakcie trwania kadencji, na okres do końca danej kadencji Rady. Do uzupełnienia składu Rady postanowienie ust. 2 stosuje się.
7. 
W pracach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, członkowie honorowi Rady powoływani przez Ministra do składu Rady na czas nieokreślony i przez niego odwoływani. Postanowienie ust. 5 stosuje się.
8. 
Członkowie honorowi pełnią w Radzie funkcje doradcze.
9. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Minister.
10. 
Na pierwszym posiedzeniu członkowie Rady danej kadencji wybierają spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza, w drodze uchwały podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy aktualnego składu Rady.
11. 
Przewodniczący, a w czasie jego nieobecności - zastępca przewodniczącego, zwołuje posiedzenia Rady oraz kieruje jej pracami.
12. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
13. 
Posiedzenie Rady może być zwołane na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej połowy aktualnego składu Rady.
14. 
Rada podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy aktualnego składu Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności - zastępcy przewodniczącego.
15. 
Przewodniczący zarządza głosowanie tajne na wniosek co najmniej trzech członków Rady.
16. 
Szczegółowy tryb działania Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§  8. 
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie propozycji wydawniczych;
2)
opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
3)
zatwierdzanie kierunków działalności wydawniczej, naukowej, popularyzatorskiej, promocyjnej i edukacyjnej realizowanej przez Instytut;
4)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
5)
opiniowanie planów finansowych i planów działalności Instytutu oraz ocena ich wykonania;
6)
uchwalanie regulaminu Rady.
§  9. 
Członkom Rady, za udział w pracach Rady, przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).
§  10. 
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Zespół Badawczy;
2)
Zespół Popularyzatorski;
3)
Zespół Wydawniczy;
4)
Zespół Edukacyjny;
5)
Zespół Promocyjny;
6)
Biuro Administracyjno-Finansowe;
7)
Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego.

Rozdział  4

Gospodarka finansowa

§  11. 
1. 
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i przepisach o rachunkowości w oparciu o plan finansowy ustalany przez Dyrektora.
2. 
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan finansowy Instytutu.
3. 
Źródłami finansowania Instytutu są:
1)
udzielane przez Ministra dotacje:
a)
podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b)
celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c)
celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
2)
dotacje udzielone przez inne organy niż Minister;
3)
spadki, zapisy i darowizny;
4)
przychody z mienia, w szczególności wpływy z umów najmu lub dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
5)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw majątkowych oraz ze świadczenia usług;
6)
przychody z prowadzonej działalności dodatkowej;
7)
odsetki od środków na rachunkach bankowych;
8)
środki finansowe pochodzące z innych źródeł.
4. 
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
§  12. 
1. 
Dyrektor dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
2. 
Dyrektor może udzielać pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu.

Rozdział  5

Działalność dodatkowa

§  13. 
1. 
Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. Działalność ta nie może kolidować z działalnością statutową Instytutu.
2. 
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
najmu i dzierżawy składników majątkowych;
2)
produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych, czasopism i innych publikacji;
3)
udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;
4)
usług edukacyjnych i szkoleniowych, innych niż określone w § 4 ust. 1;
5)
organizowania wydarzeń o charakterze naukowym i popularnonaukowym oraz kulturalnym, w tym sympozjów, konferencji, wystaw, ekspozycji, festiwali, innych niż określone w § 4 ust. 1.
3. 
Dochód z działalności, o której mowa w ust. 1, jest przeznaczany wyłącznie na finansowanie realizacji zadań statutowych Instytutu, o których mowa w § 3.

Rozdział  6

Postanowienie końcowe

§  14. 
Zmiany niniejszego statutu są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).