Nadanie statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2012.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 kwietnia 2012 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 2 kwietnia 2012 r.
w sprawie nadania statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo Probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529) zarządza się, co następuje:
§  1.
Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie nadaje się:
1)
statut, stanowiący załączniki nr 1 do zarządzenia;
2)
regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia1).
______

1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 10 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 14 września 2005 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym (Dz. Urz. GUM Nr 5, poz. 19), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia na podstawie art. 56 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

STATUT OKRĘGOWEGO URZĘDU PROBIERCZEGO W KRAKOWIE

§  1.
1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie, zwany dalej "Urzędem", zapewnia obsługę Dyrektora Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie, zwanego dalej "Dyrektorem".
2.
Urząd działa pod bezpośrednim nadzorem i kierownictwem Dyrektora.
3.
Siedzibą Urzędu jest miasto Kraków.
§  2.
Do podstawowych zadań Urzędu należy zapewnienie obsługi Dyrektora w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529).
§  3.
1.
Pracą Urzędu kieruje Dyrektor.
2.
Dyrektor może upoważnić pracowników Urzędu do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.
§  4.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Budżetowy;
2)
Wydział Nadzoru;
3)
Wydział Techniczny;
4)
Referat Administracyjno-Gospodarczy;
5)
Stanowisko do spraw kadr i szkolenia;
6)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej;
7)
Stanowisko do spraw systemu jakości;
8)
Stanowisko do spraw ochrony informacji niejawnych;
9)
Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
10)
Stanowisko do spraw obronnych.
2.
W skład Urzędu wchodzą również następujące wydziały zamiejscowe:
1)
wydział zamiejscowy w Poznaniu;
2)
wydział zamiejscowy we Wrocławiu;
3)
wydział zamiejscowy w Chorzowie;
4)
wydział zamiejscowy w Częstochowie.
§  5.
Dyrektor może powoływać, w razie potrzeby, zespoły opiniodawcze lub doradcze o charakterze stałym lub doraźnym określając nazwę, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb ich działania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529), zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych urzędów probierczych (Dz. U. poz. 93);
3)
rozporządzenia Ministra Gospodarki, z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie utworzenia
4)
wydziałów zamiejscowych okręgowych urzędów probierczych (Dz. U. z 2012 r. poz. 127);
5)
statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie nadanego niniejszym zarządzeniem.
2.
Regulamin Organizacyjny Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie, zwany dalej "Regulaminem", określa jego strukturę organizacyjną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych.
§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie;
2)
Urząd - Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie;
3)
komórki organizacyjne - komórki, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2;
4)
pracownicy - pracownicy Urzędu.
§  3.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Budżetowy (WB);
2)
Wydział Nadzoru (WN);
3)
Wydział Techniczny (WT);
4)
Referat Administracyjno-Gospodarczy (RAG);
5)
Stanowisko do spraw kadr i szkolenia (SK);
6)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej (KT);
7)
Stanowisko do spraw systemu jakości (PJ);
8)
Stanowisko do spraw informacji niejawnych (PN);
9)
Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej (BHP);
10)
Stanowisko do spraw obronnych (OB).
2.
W ramach Urzędu funkcjonują następujące wydziały zamiejscowe:
1)
wydział zamiejscowy w Poznaniu (WZP);
2)
wydział zamiejscowy we Wrocławiu (WZV);
3)
wydział zamiejscowy w Chorzowie (WZH);
4)
wydział zamiejscowy w Częstochowie (WZZ).
3.
Schemat organizacyjny Urzędu określa załącznik do Regulaminu.

Rozdział  2

Zadania Dyrektora

§  4.
Urzędem kieruje dyrektor.
§  5.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie, koordynowanie oraz nadzór nad realizacją zadań Urzędu;
2)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi organami kontroli;
3)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do jego wyłącznej kompetencji;
4)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, regulaminów, decyzji, wytycznych oraz instrukcji związanych z wykonywaniem zadań Urzędu;
5)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników, a także interesantów Urzędu;
6)
ustalanie, w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar, planu rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Urzędu oraz nadzór nad ich realizacją;
7)
utrzymywanie systemu zarządzania jakością w Urzędzie;
8)
wdrażanie oraz utrzymywanie systemu kontroli zarządczej w Urzędzie;
9)
nadzór nad gospodarką finansową i materiałową Urzędu;
10)
sprawdzanie, z upoważnienia Prezesa Głównego Urzędu Miar, czy podmiot, który wnioskuje o utworzenie punktu probierczego spełnia wymagania konieczne do utworzenia tego punktu;
11)
zapewnienie pracowników do obsługi punktów probierczych i nadzór nad działalnością punktów probierczych;
12)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar;
13)
współpraca z organami administracji rządowej oraz samorządowej;
14)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami w zakresie probiernictwa;
15)
wykonywanie zadań z zakresu prawa pracy i przepisów dotyczących służby cywilnej;
16)
planowanie i realizacja polityki kadrowej i płacowej oraz nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;
17)
wykonywanie zadań z zakresu obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, określonych w odrębnych przepisach;
18)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
19)
reprezentowania Urzędu na zewnątrz.
§  6.
1.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje pisemnie upoważniony pracownik
2.
Dyrektor może upoważnić pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach oraz do podpisywania pism.

Rozdział  3

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

§  7.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzór nad realizacją wykonywanych zadań w danej komórce organizacyjnej;
2)
udział w przygotowywaniu projektów przepisów wewnętrznych Urzędu z zakresu działania podległej komórki organizacyjnej;
3)
planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
4)
planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację;
5)
opracowywanie dla podległych pracowników projektów zakresów czynności;
6)
opracowanie projektów opisów i wartościowania stanowisk pracy funkcjonujących w kierowanej komórce organizacyjnej;
7)
przeprowadzanie okresowych ocen podległych pracowników;
8)
wnioskowanie do dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
9)
opracowywanie planu urlopów dla podległych pracowników oraz kontrola ich prawidłowości wykorzystania;
10)
delegowanie pracowników do odbycia krajowych podróży służbowych;
11)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Urzędu;
12)
wykonywanie zadań w ramach wprowadzania, funkcjonowania i usprawniania systemu kontroli zarządczej oraz systemu zarządzania jakością;
13)
stała współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz z Głównym Urzędem Miar w ramach przyznanych kompetencji;
14)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie przez podległych pracowników;
15)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, określonych w odrębnych przepisach;
16)
reprezentowanie Urzędu na zewnątrz w zakresie właściwym dla danego stanowiska pracy;
17)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez dyrektora.

Rozdział  4

Zadania pracowników

§  8.
1.
Do podstawowych obowiązków pracowników należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych do prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
zgodne z prawem, rzetelne i terminowe wykonywanie zadań wynikających z zajmowanego stanowiska i poleceń przełożonych;
3)
przestrzeganie procedur określonych w przepisach prawnych oraz regulacjach wewnętrznych;
4)
rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
5)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
6)
rzetelne informowanie przełożonych o stanie realizacji powierzonych zadań i prowadzonych spraw;
7)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwianiu spraw służbowych oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
8)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
9)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10)
dbanie o ład i porządek w miejscu pracy.
2.
Pracownicy są odpowiedzialni za stronę merytoryczną i formę prowadzonych spraw oraz mają obowiązek parafować przygotowywane przez siebie pisma.

Rozdział  5

Zadania komórek organizacyjnych

§  9.
Szczegółowe zadania Urzędu wykonywane są przez komórki organizacyjne.
§  10.
1.
Wydziałem Urzędu kieruje naczelnik, referatem - kierownik, a w przypadku stanowisk, o których mowa w § 3 ust. 1:
1)
pkt 5-7 i pkt 9-10 - pracownik zatrudniony na danym stanowisku;
2)
pkt 8 - pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.
2.
Obowiązki naczelnika wydziału, kierownika referatu pełni w czasie jego nieobecności jego zastępca albo wyznaczony pisemnie, za zgodą dyrektora, inny pracownik.
§  11.
Do zadań Wydziału Budżetowego należy w szczególności:
1)
przygotowanie projektu budżetu Urzędu w układzie tradycyjnym i zadaniowym oraz projektu wieloletniego planu finansowego;
2)
sporządzanie planów finansowych Urzędu i kontrola ich realizacji;
3)
przeprowadzanie analiz i przygotowywanie okresowych informacji dotyczących realizacji budżetu;
4)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością finansową komórek organizacyjnych;
5)
przygotowywanie projektów decyzji dyrektora dotyczących zmian w budżecie, zgodnie z przepisami z zakresu finansów publicznych;
6)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej, w tym kontrola formalna i rachunkowa dowodów księgowych oraz sporządzanie kalkulacji kosztorysów wykonywanych zadań;
7)
sporządzanie okresowych sprawozdań wykonywanych dochodów i wydatków budżetowych oraz miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych sprawozdań dla Głównego Urzędu Miar i Głównego Urzędu Statystycznego;
8)
rozliczanie zaliczek i kontrola formalno-rachunkowa krajowych i zagranicznych podróży służbowych;
9)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń środków wykorzystanych przez Urząd na współpracę z zagranicą;
10)
dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym terminowe wystawianie decyzji dotyczących zaległych opłat odsetek za zwłokę od zaległych opłat i innych tytułów;
11)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, będącymi w dyspozycji oraz przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
12)
prowadzenie kasy Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;
13)
sporządzanie dokumentacji niezbędnej do wypłaty wynagrodzeń, wynagrodzeń bezosobowych i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i urzędami skarbowymi;
14)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych oraz majątku trwałego;
15)
rozliczanie inwentaryzacji w tym sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych i wprowadzanie jej wyników do ewidencji księgowej;
16)
prowadzenie innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  12.
Do zadań Wydziału Nadzoru należy w szczególności:
1)
opracowanie zbiorczych rocznych planów zadań Urzędu oraz sprawozdań z ich realizacji;
2)
kontrola komórek organizacyjnych w zakresie prawidłowości realizacji zadań wynikających z ustawy;
3)
planowanie, koordynowanie oraz zapewnienie przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
4)
prowadzenie rejestru wydawanych przez dyrektora imiennych upoważnień dla pracowników do przeprowadzania kontroli;
5)
przygotowywanie zaleceń pokontrolnych oraz opracowywanie wniosków do właściwych organów o ukaranie osób winnych naruszania przepisów ustawy;
6)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez pracowników;
7)
dokonywanie ekspertyz autentyczności cech i oznaczeń probierczych na wyrobach z metali szlachetnych zakwestionowanych w toku kontroli lub zgłoszonych do badania i cechowania w Wydziale Technicznym i wydziałach zamiejscowych;
8)
współpraca z organami kontroli państwowej oraz z organami ścigania w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez podmioty zajmujące się przetwórstwem i obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
9)
prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem znaków imiennych do rejestru tych znaków i prowadzenie tego rejestru w systemie informatycznym;
10)
udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz wewnętrznych przepisów, dotyczących działalności administracji probierczej;
11)
prowadzenie rejestru utworzonych, za zgodą Prezesa, punktów probierczych na obszarze działania Urzędu;
12)
sporządzanie rocznych planów zakupów iglic i znaczników probierczych dla Wydziału Technicznego i wydziałów zamiejscowych;
13)
prowadzenie zbiorczej ewidencji znaczników i iglic probierczych, prowadzenie magazynu metali szlachetnych oraz sprawowanie nadzoru nad gospodarką i zabezpieczeniem oraz likwidacją wycofanych z użytkowania znaczników i iglic probierczych;
14)
szkolenie nowo przyjętych pracowników, w zakresie powierzanych im zadań;
15)
nadzór nad odzyskami otrzymanymi z odpadów i roztworów poanalitycznych w skali całego Urzędu;
16)
prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych z zakresu probiernictwa i udzielanie informacji w tym zakresie zainteresowanym podmiotom;
17)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;
18)
przygotowywanie dokumentacji dla organów zawiadamianych o popełnieniu przestępstwa fałszowania cech probierczych albo świadectw badania..
§  13.
Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1)
prowadzenie sekretariatu Urzędu, rejestracja, przekazywanie i wysyłanie korespondencji oraz sprawowanie nadzoru nad terminowością załatwiania spraw;
2)
przechowywanie korespondencji dotyczącej bezpośrednio dyrektora;
3)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego, rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
4)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenie archiwum Urzędu;
5)
rejestrowanie i przechowywanie aktów normatywnych;
6)
przygotowanie i obsługa konferencji, zebrań narad i innych spotkań organizowanych na terenie Urzędu;
7)
prowadzenie spraw związanych z wyjazdami służbowymi pracowników;
8)
rejestrowanie i ewidencja umów cywilnoprawnych z wyłączeniem umów dotyczących badania wyrobów z metali szlachetnych w Wydziale Technicznym Urzędu i wydziałach zamiejscowych;
9)
administrowanie nieruchomościami użytkowanymi przez Urząd, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymanie w stanie zgodnym z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz w czystości i porządku;
10)
rozliczanie kosztów eksploatacji nieruchomości, gospodarowanie składnikami majątkowymi Urzędu i jego wydziałów zamiejscowych w ścisłej współpracy z naczelnikami tych wydziałów;
11)
sprawowanie nadzoru nad ochroną i użytkowaniem mienia w wydziałach zamiejscowych;
12)
opracowanie planów i realizacja zakupów w zakresie zaopatrzenia materiałowego, mających na celu zabezpieczenie prawidłowej działalności Urzędu;
13)
opracowywanie planów remontów Urzędu oraz zlecanie realizacji tych remontów w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;
14)
realizacja zakupów inwestycyjnych, sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych;
15)
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
16)
prowadzenie magazynu materiałów biurowych, gospodarczych, technicznych, chemikaliów i druków oraz prowadzenie kartoteki magazynowej;
17)
prowadzenie ewidencji wyposażenia pracowników w odzież roboczą i ochronną oraz przedmiotów oddanych do użytkowania;
18)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
19)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  14.
Do zadań Stanowiska do spraw kadr i szkolenia należy w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i zakończeniem stosunku pracy pracowników;
2)
organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy;
3)
sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia oraz sprawozdań z wykorzystania czasu pracy;
4)
prowadzenie ogółu spraw związanych z organizowaniem i przeprowadzeniem służby przygotowawczej w ramach służby cywilnej;
5)
zapoznanie nowozatrudnionych pracowników z Regulaminem Urzędu, Regulaminem Pracy, Kodeksem Etyki Pracowników Urzędu oraz z innymi obowiązującymi przepisami;
6)
sporządzanie opisów stanowisk pracy i zakresów czynności pracownikom na podstawie projektów ich bezpośrednich przełożonych;
7)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych;
8)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, etyki pracowniczej, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich;
9)
koordynowanie działalności Urzędu w zakresie opisu i wartościowania stanowisk pracy, a także wstępnej i okresowej oceny pracowników;
10)
opracowywanie wniosków o przyznawanie nagród oraz udzielenie pracownikom kar za naruszanie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich dyrektorowi;
11)
prowadzenie spraw emerytalno-rentowych oraz dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych;
12)
opracowanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników Urzędu;
13)
wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników, w tym legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń;
14)
nadzór nad sporządzaniem planów urlopów wypoczynkowych i kontrola wykorzystania urlopów, w tym wychowawczych i bezpłatnych;
15)
prowadzenie kartotek urlopowych oraz kart ewidencji czasu pracy dla pracowników;
16)
prowadzenie ewidencji i przechowywanie kopii wydanych pracownikom przez dyrektora upoważnień i pełnomocnictw, z wyjątkiem wymienionych w zadaniach Wydziału Nadzoru;
17)
planowanie i organizowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;
18)
ewidencjonowanie skarg i wniosków, sprawowanie nadzoru nad ich terminowym załatwianiem oraz sporządzanie sprawozdawczości i informacji w tym zakresie;
19)
prowadzenie innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  15.
Do zadań Stanowiska do spraw koordynacji technicznej należy w szczególności:
1)
prognozowanie oraz określanie w uzgodnieniu z dyrektorem, zasad i kierunków rozwoju technicznego Urzędu;
2)
opracowanie projektów rocznych planów inwestycyjnych Urzędu, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
3)
planowanie i udział w realizacji zakupów inwestycyjnych;
4)
koordynowanie zaopatrzenia komórek organizacyjnych w środki techniczne, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania oraz monitorowania i nadzorowania gospodarowania tymi środkami, stopnia ich zużycia i sposobu zabezpieczenia;
5)
administrowanie i nadzór nad systemami komputerowymi a także zapewnienie sprawności sprzętu komputerowego używanego w Urzędzie;
6)
prowadzenie strony internetowej Urzędu oraz Biuletynu Informacji Publicznej we współpracy z komórkami organizacyjnymi;
7)
załatwianie spraw związanych z serwisowaniem sprzętu komputerowego;
8)
prowadzenie wewnętrznych szkoleń informatycznych dla pracowników;
9)
nadzór nad zabezpieczeniem danych przetwarzanych w systemie komputerowym oraz ich gromadzenie, udział w komisjach dyscyplinarnej, przetargowej i odbioru technicznego;
10)
udział w kontrolach wewnętrznych w komórkach organizacyjnych;
11)
uczestnictwo przy opracowywaniu projektów wytycznych oraz instrukcji dotyczących działalności technicznej Urzędu;
12)
udział w planowaniu i realizacji polityki informacyjnej oraz promocyjnej Urzędu.
§  16.
Do zadań Stanowiska do spraw systemu jakości należy w szczególności:
1)
inicjowanie działań niezbędnych do wprowadzania, funkcjonowania i stałego doskonalenia systemu zarządzania jakością w Urzędzie;
2)
planowanie działań i sporządzanie okresowych sprawozdań dotyczących funkcjonowania systemu zarządzania jakością;
3)
opracowywanie, uzgadnianie i nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania;
4)
planowanie, organizowanie i nadzorowanie przeglądów zarządzania, auditów wewnętrznych dotyczących systemów zarządzania;
5)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu systemu zarządzania jakością;
6)
upowszechnianie wśród pracowników potrzeby usprawniania pracy i poprawy jej rezultatów, a przez to lepszego zaspakajania potrzeb klienta;
7)
koordynowanie krajowych i zagranicznych badań międzylaboratoryjnych;
8)
gromadzenie i analiza danych statystycznych dotyczących liczby wyrobów z metali szlachetnych badanych i cechowanych w krajowych i zagranicznych urzędach probierczych;
9)
gromadzenie danych dotyczących rynku przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych w Polsce oraz w innych państwach;
10)
gromadzenie zagranicznych aktów prawnych z dziedziny probiernictwa oraz udzielanie o nich informacji zainteresowanym podmiotom.
§  17.
1.
Do zadań Stanowiska do spraw ochrony informacji niejawnych należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
2)
wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie oraz przechowywanie dokumentów zawierających informacje niejawne;
3)
opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie i nadzorowanie jego realizacji;
4)
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji;
5)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
6)
prowadzenie wewnętrznych szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7)
prowadzenie kancelarii niejawnej.
§  18.
Do zadań Stanowiska do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej należy w szczególności:
1)
realizacja zadań określonych przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
szkolenia wstępne nowo zatrudnionych pracowników i okresowe w zakresie bhp oraz ochrony przeciwpożarowej w porozumieniu ze Stanowiskiem do spraw kadr i szkolenia;
3)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badań przyczyn i okoliczności tych wypadków;
4)
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą na poszczególnych stanowiskach;
5)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń Urzędu i wydziałów zamiejscowych w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
6)
przeprowadzanie okresowych kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
7)
współdziałanie z terenowo właściwymi komendami Państwowej Straży Pożarnej;
8)
prowadzenie pozostałych spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Urzędzie i wydziałach zamiejscowych.
§  19.
Do zadań Stanowiska do spraw obronnych należy w szczególności:
1)
wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań w zakresie obronności państwa należących do dyrektora zgodnie z przepisami o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i wytycznymi Prezesa Głównego Urzędu Miar w tym zakresie;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Urzędu.
§  20.
Do zadań Wydziału Technicznego należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne zgłaszanych do badania i oznaczania cechami probierczymi;
2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;
3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich metodami udokumentowanymi w procedurach badawczych;
4)
oznaczanie wyrobów z metali szlachetnych cechą probierczą oraz wydawanie świadectw badania, opisów i zaświadczeń o badanych wyrobach;
5)
dokonywanie kontroli przedmiotów zbadanych i ocechowanych w zakresie zgodności wybitych cech i znaków probierczych z wynikiem badania oraz poprawności prowadzonej dokumentacji;
6)
rejestrowanie próbek przeznaczonych do analizy chemicznej i prowadzenie ewidencji uzyskiwanych wyników;
7)
stała współpraca z komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia ciągłości pracy;
8)
wdrażanie nowych metod badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych;
9)
weryfikacja poprawności wyników uzyskiwanych przy badaniu wyrobów z metali szlachetnych w wydziałach zamiejscowych;
10)
udział w krajowych i zagranicznych badaniach międzylaboratoryjnych;
11)
sporządzanie cieczy probierczych do pracy na kamieniu probierczym oraz przygotowywanie materiałów i odczynników niezbędnych do wykonania analiz chemicznych;
12)
gromadzenie odpadów poanalitycznych;
13)
gospodarowanie znacznikami oraz iglicami probierczymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
14)
wewnętrzne szkolenie nowo zatrudnionych pracowników w zakresie powierzanych im zadań;
15)
przeprowadzanie wewnętrznych egzaminów na uzyskiwanie przez pracowników uprawnień do badania i oznaczania cechami probierczymi wyrobów z metali szlachetnych;
16)
koordynacja działań związanych z akredytacją Urzędu;
17)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
18)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;
19)
udział w opracowanie projektów planu rozwoju i specjalistycznego wyposażenia Wydziału Technicznego i wydziałów zamiejscowych z uwzględnieniem wymagań związanych z akredytacją;
20)
uczestnictwo w tworzeniu projektów przepisów i innych dokumentów probierczych we współpracy z komórkami organizacyjnymi.

Rozdział  6

Organizacja i zadania wydziału zamiejscowego

§  21.
Działalnością wydziału zamiejscowego kieruje naczelnik.
§  22.
Do zadań naczelnika wydziału zamiejscowego, poza zadaniami określonymi w § 7 Regulaminu, należy:
1)
sprawowanie nadzoru wewnętrznego nad działalnością wydziału zamiejscowego;
2)
wydawanie, z upoważnienia dyrektora, decyzji administracyjnych w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do kompetencji dyrektora;
3)
gospodarowanie przekazanymi do dyspozycji wydziału zamiejscowego środkami finansowymi oraz mieniem będącym w użytkowaniu, z zachowaniem w tym zakresie przepisów obowiązującego prawa;
4)
stała współpraca z komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia ciągłości pracy;
5)
administrowanie pomieszczeniami wydziału zamiejscowego, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymanie w stanie zgodnym z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz w czystości i porządku;
6)
opracowywanie planów remontów bieżących siedziby wydziału zamiejscowego i ich realizacja w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;
7)
realizacja bieżących zakupów sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych dla potrzeb wydziału zamiejscowego;
8)
gospodarowanie znacznikami i iglicami probierczymi przekazanymi wydziałowi zamiejscowemu do użytkowania;
9)
wykonywanie, z upoważnienia dyrektora zadań z dziedziny nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów;
10)
wewnętrzne szkolenie nowozatrudnionych pracowników wydziału zamiejscowego;
11)
współpraca, z upoważnienia dyrektora z organami administracji rządowej, samorządowej oraz z innymi instytucjami na obszarze określonym w upoważnieniu;
12)
reprezentowanie Urzędu, z upoważnienia dyrektora, w zakresie określonym w upoważnieniu.
§  23.
Obowiązki naczelnika wydziału zamiejscowego w czasie jego nieobecności pełni jego zastępca lub pisemnie upoważniony, za zgodą dyrektora, inny pracownik.
§  24.
Do zadań wydziału zamiejscowego należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne zgłaszanych do badania i oznaczania cechami probierczymi;
2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;
3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich, zgodnie z metodami udokumentowanymi w normach oraz w procedurach badawczych;
4)
oznaczanie wyrobów z metali szlachetnych cechami probierczymi, wystawianie świadectw badania oraz zaświadczeń dotyczących badanych wyrobów;
5)
rejestrowanie próbek przeznaczonych do analizy chemicznej i prowadzenie ewidencji wyników;
6)
udzielanie informacji i wydawanie opinii w sprawie metod oznaczania metali szlachetnych w stopach jubilerskich;
7)
przygotowanie odczynników chemicznych oraz nadzorowanie ich wykorzystania;
8)
gromadzenie odpadów poanalitycznych i okresowe ich przekazywanie do wydziału technicznego;
9)
dokonywanie kontroli wewnętrznej zbadanych i oznaczonych cechami probierczymi wyrobów w zakresie zgodności umieszczonych cech i znaków probierczych z wynikami badania;
10)
dokonywanie kontroli wewnętrznej wystawionych świadectw badania i zaświadczeń;
11)
stała współpraca z Wydziałem Nadzoru Urzędu w zakresie przekazywania dokumentacji związanej z ustalaniem znaku imiennego;
12)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
13)
udział w krajowych i zagranicznych badaniach między laboratoryjnych.

Załącznik

Schemat Organizacyjny Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie