Nadanie statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.GUM.2012.8
Akt obowiązujący Wersja od: 2 kwietnia 2012 r.
ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 2 kwietnia 2012 r.
w sprawie nadania statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo Probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie nadaje się:1)
statut, stanowiący załączniki nr 1 do zarządzenia;2)
regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia1).______
1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 10 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 14 września 2005 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym (Dz. Urz. GUM Nr 5, poz. 19), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia na podstawie art. 56 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
STATUT OKRĘGOWEGO URZĘDU PROBIERCZEGO W KRAKOWIE
STATUT OKRĘGOWEGO URZĘDU PROBIERCZEGO W KRAKOWIE
§ 1.
1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie, zwany dalej "Urzędem", zapewnia obsługę Dyrektora Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie, zwanego dalej "Dyrektorem".2.
Urząd działa pod bezpośrednim nadzorem i kierownictwem Dyrektora.3.
Siedzibą Urzędu jest miasto Kraków.§ 2.
Do podstawowych zadań Urzędu należy zapewnienie obsługi Dyrektora w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529).§ 3.
1.
Pracą Urzędu kieruje Dyrektor.2.
Dyrektor może upoważnić pracowników Urzędu do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.§ 4.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:1)
Wydział Budżetowy;2)
Wydział Nadzoru;3)
Wydział Techniczny;4)
Referat Administracyjno-Gospodarczy;5)
Stanowisko do spraw kadr i szkolenia;6)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej;7)
Stanowisko do spraw systemu jakości;8)
Stanowisko do spraw ochrony informacji niejawnych;9)
Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;10)
Stanowisko do spraw obronnych.2.
W skład Urzędu wchodzą również następujące wydziały zamiejscowe:1)
wydział zamiejscowy w Poznaniu;2)
wydział zamiejscowy we Wrocławiu;3)
wydział zamiejscowy w Chorzowie;4)
wydział zamiejscowy w Częstochowie.§ 5.
Dyrektor może powoływać, w razie potrzeby, zespoły opiniodawcze lub doradcze o charakterze stałym lub doraźnym określając nazwę, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb ich działania.ZAŁĄCZNIK Nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie działa na podstawie:1)
ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529), zwanej dalej "ustawą";2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych urzędów probierczych (Dz. U. poz. 93);3)
rozporządzenia Ministra Gospodarki, z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie utworzenia4)
wydziałów zamiejscowych okręgowych urzędów probierczych (Dz. U. z 2012 r. poz. 127);5)
statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie nadanego niniejszym zarządzeniem.2.
Regulamin Organizacyjny Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie, zwany dalej "Regulaminem", określa jego strukturę organizacyjną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych.§ 2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:1)
dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie;2)
Urząd - Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie;3)
komórki organizacyjne - komórki, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2;4)
pracownicy - pracownicy Urzędu.§ 3.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:1)
Wydział Budżetowy (WB);2)
Wydział Nadzoru (WN);3)
Wydział Techniczny (WT);4)
Referat Administracyjno-Gospodarczy (RAG);5)
Stanowisko do spraw kadr i szkolenia (SK);6)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej (KT);7)
Stanowisko do spraw systemu jakości (PJ);8)
Stanowisko do spraw informacji niejawnych (PN);9)
Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej (BHP);10)
Stanowisko do spraw obronnych (OB).2.
W ramach Urzędu funkcjonują następujące wydziały zamiejscowe:1)
wydział zamiejscowy w Poznaniu (WZP);2)
wydział zamiejscowy we Wrocławiu (WZV);3)
wydział zamiejscowy w Chorzowie (WZH);4)
wydział zamiejscowy w Częstochowie (WZZ).3.
Schemat organizacyjny Urzędu określa załącznik do Regulaminu.Rozdział 2
Zadania Dyrektora
Zadania Dyrektora
§ 4.
Urzędem kieruje dyrektor.§ 5.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:1)
planowanie, organizowanie, kierowanie, koordynowanie oraz nadzór nad realizacją zadań Urzędu;2)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi organami kontroli;3)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do jego wyłącznej kompetencji;4)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, regulaminów, decyzji, wytycznych oraz instrukcji związanych z wykonywaniem zadań Urzędu;5)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników, a także interesantów Urzędu;6)
ustalanie, w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar, planu rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Urzędu oraz nadzór nad ich realizacją;7)
utrzymywanie systemu zarządzania jakością w Urzędzie;8)
wdrażanie oraz utrzymywanie systemu kontroli zarządczej w Urzędzie;9)
nadzór nad gospodarką finansową i materiałową Urzędu;10)
sprawdzanie, z upoważnienia Prezesa Głównego Urzędu Miar, czy podmiot, który wnioskuje o utworzenie punktu probierczego spełnia wymagania konieczne do utworzenia tego punktu;11)
zapewnienie pracowników do obsługi punktów probierczych i nadzór nad działalnością punktów probierczych;12)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar;13)
współpraca z organami administracji rządowej oraz samorządowej;14)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami w zakresie probiernictwa;15)
wykonywanie zadań z zakresu prawa pracy i przepisów dotyczących służby cywilnej;16)
planowanie i realizacja polityki kadrowej i płacowej oraz nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;17)
wykonywanie zadań z zakresu obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, określonych w odrębnych przepisach;18)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;19)
reprezentowania Urzędu na zewnątrz.§ 6.
1.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje pisemnie upoważniony pracownik2.
Dyrektor może upoważnić pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach oraz do podpisywania pism.Rozdział 3
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
§ 7.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:1)
planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzór nad realizacją wykonywanych zadań w danej komórce organizacyjnej;2)
udział w przygotowywaniu projektów przepisów wewnętrznych Urzędu z zakresu działania podległej komórki organizacyjnej;3)
planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;4)
planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację;5)
opracowywanie dla podległych pracowników projektów zakresów czynności;6)
opracowanie projektów opisów i wartościowania stanowisk pracy funkcjonujących w kierowanej komórce organizacyjnej;7)
przeprowadzanie okresowych ocen podległych pracowników;8)
wnioskowanie do dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;9)
opracowywanie planu urlopów dla podległych pracowników oraz kontrola ich prawidłowości wykorzystania;10)
delegowanie pracowników do odbycia krajowych podróży służbowych;11)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Urzędu;12)
wykonywanie zadań w ramach wprowadzania, funkcjonowania i usprawniania systemu kontroli zarządczej oraz systemu zarządzania jakością;13)
stała współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz z Głównym Urzędem Miar w ramach przyznanych kompetencji;14)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie przez podległych pracowników;15)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, określonych w odrębnych przepisach;16)
reprezentowanie Urzędu na zewnątrz w zakresie właściwym dla danego stanowiska pracy;17)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez dyrektora.Rozdział 4
Zadania pracowników
Zadania pracowników
§ 8.
1.
Do podstawowych obowiązków pracowników należy w szczególności:1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych do prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;2)
zgodne z prawem, rzetelne i terminowe wykonywanie zadań wynikających z zajmowanego stanowiska i poleceń przełożonych;3)
przestrzeganie procedur określonych w przepisach prawnych oraz regulacjach wewnętrznych;4)
rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;5)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;6)
rzetelne informowanie przełożonych o stanie realizacji powierzonych zadań i prowadzonych spraw;7)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwianiu spraw służbowych oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;8)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;9)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;10)
dbanie o ład i porządek w miejscu pracy.2.
Pracownicy są odpowiedzialni za stronę merytoryczną i formę prowadzonych spraw oraz mają obowiązek parafować przygotowywane przez siebie pisma.Rozdział 5
Zadania komórek organizacyjnych
Zadania komórek organizacyjnych
§ 9.
Szczegółowe zadania Urzędu wykonywane są przez komórki organizacyjne.§ 10.
1.
Wydziałem Urzędu kieruje naczelnik, referatem - kierownik, a w przypadku stanowisk, o których mowa w § 3 ust. 1:1)
pkt 5-7 i pkt 9-10 - pracownik zatrudniony na danym stanowisku;2)
pkt 8 - pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.2.
Obowiązki naczelnika wydziału, kierownika referatu pełni w czasie jego nieobecności jego zastępca albo wyznaczony pisemnie, za zgodą dyrektora, inny pracownik.§ 11.
Do zadań Wydziału Budżetowego należy w szczególności:1)
przygotowanie projektu budżetu Urzędu w układzie tradycyjnym i zadaniowym oraz projektu wieloletniego planu finansowego;2)
sporządzanie planów finansowych Urzędu i kontrola ich realizacji;3)
przeprowadzanie analiz i przygotowywanie okresowych informacji dotyczących realizacji budżetu;4)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością finansową komórek organizacyjnych;5)
przygotowywanie projektów decyzji dyrektora dotyczących zmian w budżecie, zgodnie z przepisami z zakresu finansów publicznych;6)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej, w tym kontrola formalna i rachunkowa dowodów księgowych oraz sporządzanie kalkulacji kosztorysów wykonywanych zadań;7)
sporządzanie okresowych sprawozdań wykonywanych dochodów i wydatków budżetowych oraz miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych sprawozdań dla Głównego Urzędu Miar i Głównego Urzędu Statystycznego;8)
rozliczanie zaliczek i kontrola formalno-rachunkowa krajowych i zagranicznych podróży służbowych;9)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń środków wykorzystanych przez Urząd na współpracę z zagranicą;10)
dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym terminowe wystawianie decyzji dotyczących zaległych opłat odsetek za zwłokę od zaległych opłat i innych tytułów;11)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, będącymi w dyspozycji oraz przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;12)
prowadzenie kasy Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;13)
sporządzanie dokumentacji niezbędnej do wypłaty wynagrodzeń, wynagrodzeń bezosobowych i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i urzędami skarbowymi;14)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych oraz majątku trwałego;15)
rozliczanie inwentaryzacji w tym sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych i wprowadzanie jej wyników do ewidencji księgowej;16)
prowadzenie innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.§ 12.
Do zadań Wydziału Nadzoru należy w szczególności:1)
opracowanie zbiorczych rocznych planów zadań Urzędu oraz sprawozdań z ich realizacji;2)
kontrola komórek organizacyjnych w zakresie prawidłowości realizacji zadań wynikających z ustawy;3)
planowanie, koordynowanie oraz zapewnienie przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;4)
prowadzenie rejestru wydawanych przez dyrektora imiennych upoważnień dla pracowników do przeprowadzania kontroli;5)
przygotowywanie zaleceń pokontrolnych oraz opracowywanie wniosków do właściwych organów o ukaranie osób winnych naruszania przepisów ustawy;6)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez pracowników;7)
dokonywanie ekspertyz autentyczności cech i oznaczeń probierczych na wyrobach z metali szlachetnych zakwestionowanych w toku kontroli lub zgłoszonych do badania i cechowania w Wydziale Technicznym i wydziałach zamiejscowych;8)
współpraca z organami kontroli państwowej oraz z organami ścigania w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez podmioty zajmujące się przetwórstwem i obrotem wyrobami z metali szlachetnych;9)
prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem znaków imiennych do rejestru tych znaków i prowadzenie tego rejestru w systemie informatycznym;10)
udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz wewnętrznych przepisów, dotyczących działalności administracji probierczej;11)
prowadzenie rejestru utworzonych, za zgodą Prezesa, punktów probierczych na obszarze działania Urzędu;12)
sporządzanie rocznych planów zakupów iglic i znaczników probierczych dla Wydziału Technicznego i wydziałów zamiejscowych;13)
prowadzenie zbiorczej ewidencji znaczników i iglic probierczych, prowadzenie magazynu metali szlachetnych oraz sprawowanie nadzoru nad gospodarką i zabezpieczeniem oraz likwidacją wycofanych z użytkowania znaczników i iglic probierczych;14)
szkolenie nowo przyjętych pracowników, w zakresie powierzanych im zadań;15)
nadzór nad odzyskami otrzymanymi z odpadów i roztworów poanalitycznych w skali całego Urzędu;16)
prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych z zakresu probiernictwa i udzielanie informacji w tym zakresie zainteresowanym podmiotom;17)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;18)
przygotowywanie dokumentacji dla organów zawiadamianych o popełnieniu przestępstwa fałszowania cech probierczych albo świadectw badania..§ 13.
Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:1)
prowadzenie sekretariatu Urzędu, rejestracja, przekazywanie i wysyłanie korespondencji oraz sprawowanie nadzoru nad terminowością załatwiania spraw;2)
przechowywanie korespondencji dotyczącej bezpośrednio dyrektora;3)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego, rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej;4)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenie archiwum Urzędu;5)
rejestrowanie i przechowywanie aktów normatywnych;6)
przygotowanie i obsługa konferencji, zebrań narad i innych spotkań organizowanych na terenie Urzędu;7)
prowadzenie spraw związanych z wyjazdami służbowymi pracowników;8)
rejestrowanie i ewidencja umów cywilnoprawnych z wyłączeniem umów dotyczących badania wyrobów z metali szlachetnych w Wydziale Technicznym Urzędu i wydziałach zamiejscowych;9)
administrowanie nieruchomościami użytkowanymi przez Urząd, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymanie w stanie zgodnym z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz w czystości i porządku;10)
rozliczanie kosztów eksploatacji nieruchomości, gospodarowanie składnikami majątkowymi Urzędu i jego wydziałów zamiejscowych w ścisłej współpracy z naczelnikami tych wydziałów;11)
sprawowanie nadzoru nad ochroną i użytkowaniem mienia w wydziałach zamiejscowych;12)
opracowanie planów i realizacja zakupów w zakresie zaopatrzenia materiałowego, mających na celu zabezpieczenie prawidłowej działalności Urzędu;13)
opracowywanie planów remontów Urzędu oraz zlecanie realizacji tych remontów w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;14)
realizacja zakupów inwestycyjnych, sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych;15)
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;16)
prowadzenie magazynu materiałów biurowych, gospodarczych, technicznych, chemikaliów i druków oraz prowadzenie kartoteki magazynowej;17)
prowadzenie ewidencji wyposażenia pracowników w odzież roboczą i ochronną oraz przedmiotów oddanych do użytkowania;18)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;19)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.§ 14.
Do zadań Stanowiska do spraw kadr i szkolenia należy w szczególności:1)
prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i zakończeniem stosunku pracy pracowników;2)
organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy;3)
sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia oraz sprawozdań z wykorzystania czasu pracy;4)
prowadzenie ogółu spraw związanych z organizowaniem i przeprowadzeniem służby przygotowawczej w ramach służby cywilnej;5)
zapoznanie nowozatrudnionych pracowników z Regulaminem Urzędu, Regulaminem Pracy, Kodeksem Etyki Pracowników Urzędu oraz z innymi obowiązującymi przepisami;6)
sporządzanie opisów stanowisk pracy i zakresów czynności pracownikom na podstawie projektów ich bezpośrednich przełożonych;7)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych;8)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, etyki pracowniczej, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich;9)
koordynowanie działalności Urzędu w zakresie opisu i wartościowania stanowisk pracy, a także wstępnej i okresowej oceny pracowników;10)
opracowywanie wniosków o przyznawanie nagród oraz udzielenie pracownikom kar za naruszanie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich dyrektorowi;11)
prowadzenie spraw emerytalno-rentowych oraz dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych;12)
opracowanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników Urzędu;13)
wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników, w tym legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń;14)
nadzór nad sporządzaniem planów urlopów wypoczynkowych i kontrola wykorzystania urlopów, w tym wychowawczych i bezpłatnych;15)
prowadzenie kartotek urlopowych oraz kart ewidencji czasu pracy dla pracowników;16)
prowadzenie ewidencji i przechowywanie kopii wydanych pracownikom przez dyrektora upoważnień i pełnomocnictw, z wyjątkiem wymienionych w zadaniach Wydziału Nadzoru;17)
planowanie i organizowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;18)
ewidencjonowanie skarg i wniosków, sprawowanie nadzoru nad ich terminowym załatwianiem oraz sporządzanie sprawozdawczości i informacji w tym zakresie;19)
prowadzenie innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.§ 15.
Do zadań Stanowiska do spraw koordynacji technicznej należy w szczególności:1)
prognozowanie oraz określanie w uzgodnieniu z dyrektorem, zasad i kierunków rozwoju technicznego Urzędu;2)
opracowanie projektów rocznych planów inwestycyjnych Urzędu, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;3)
planowanie i udział w realizacji zakupów inwestycyjnych;4)
koordynowanie zaopatrzenia komórek organizacyjnych w środki techniczne, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania oraz monitorowania i nadzorowania gospodarowania tymi środkami, stopnia ich zużycia i sposobu zabezpieczenia;5)
administrowanie i nadzór nad systemami komputerowymi a także zapewnienie sprawności sprzętu komputerowego używanego w Urzędzie;6)
prowadzenie strony internetowej Urzędu oraz Biuletynu Informacji Publicznej we współpracy z komórkami organizacyjnymi;7)
załatwianie spraw związanych z serwisowaniem sprzętu komputerowego;8)
prowadzenie wewnętrznych szkoleń informatycznych dla pracowników;9)
nadzór nad zabezpieczeniem danych przetwarzanych w systemie komputerowym oraz ich gromadzenie, udział w komisjach dyscyplinarnej, przetargowej i odbioru technicznego;10)
udział w kontrolach wewnętrznych w komórkach organizacyjnych;11)
uczestnictwo przy opracowywaniu projektów wytycznych oraz instrukcji dotyczących działalności technicznej Urzędu;12)
udział w planowaniu i realizacji polityki informacyjnej oraz promocyjnej Urzędu.§ 16.
Do zadań Stanowiska do spraw systemu jakości należy w szczególności:1)
inicjowanie działań niezbędnych do wprowadzania, funkcjonowania i stałego doskonalenia systemu zarządzania jakością w Urzędzie;2)
planowanie działań i sporządzanie okresowych sprawozdań dotyczących funkcjonowania systemu zarządzania jakością;3)
opracowywanie, uzgadnianie i nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania;4)
planowanie, organizowanie i nadzorowanie przeglądów zarządzania, auditów wewnętrznych dotyczących systemów zarządzania;5)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu systemu zarządzania jakością;6)
upowszechnianie wśród pracowników potrzeby usprawniania pracy i poprawy jej rezultatów, a przez to lepszego zaspakajania potrzeb klienta;7)
koordynowanie krajowych i zagranicznych badań międzylaboratoryjnych;8)
gromadzenie i analiza danych statystycznych dotyczących liczby wyrobów z metali szlachetnych badanych i cechowanych w krajowych i zagranicznych urzędach probierczych;9)
gromadzenie danych dotyczących rynku przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych w Polsce oraz w innych państwach;10)
gromadzenie zagranicznych aktów prawnych z dziedziny probiernictwa oraz udzielanie o nich informacji zainteresowanym podmiotom.§ 17.
1.
Do zadań Stanowiska do spraw ochrony informacji niejawnych należy w szczególności:1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;2)
wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie oraz przechowywanie dokumentów zawierających informacje niejawne;3)
opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie i nadzorowanie jego realizacji;4)
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji;5)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;6)
prowadzenie wewnętrznych szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;7)
prowadzenie kancelarii niejawnej.§ 18.
Do zadań Stanowiska do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej należy w szczególności:1)
realizacja zadań określonych przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;2)
szkolenia wstępne nowo zatrudnionych pracowników i okresowe w zakresie bhp oraz ochrony przeciwpożarowej w porozumieniu ze Stanowiskiem do spraw kadr i szkolenia;3)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badań przyczyn i okoliczności tych wypadków;4)
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą na poszczególnych stanowiskach;5)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń Urzędu i wydziałów zamiejscowych w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;6)
przeprowadzanie okresowych kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;7)
współdziałanie z terenowo właściwymi komendami Państwowej Straży Pożarnej;8)
prowadzenie pozostałych spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Urzędzie i wydziałach zamiejscowych.§ 19.
Do zadań Stanowiska do spraw obronnych należy w szczególności:1)
wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań w zakresie obronności państwa należących do dyrektora zgodnie z przepisami o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i wytycznymi Prezesa Głównego Urzędu Miar w tym zakresie;2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Urzędu.§ 20.
Do zadań Wydziału Technicznego należy w szczególności:1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne zgłaszanych do badania i oznaczania cechami probierczymi;2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich metodami udokumentowanymi w procedurach badawczych;4)
oznaczanie wyrobów z metali szlachetnych cechą probierczą oraz wydawanie świadectw badania, opisów i zaświadczeń o badanych wyrobach;5)
dokonywanie kontroli przedmiotów zbadanych i ocechowanych w zakresie zgodności wybitych cech i znaków probierczych z wynikiem badania oraz poprawności prowadzonej dokumentacji;6)
rejestrowanie próbek przeznaczonych do analizy chemicznej i prowadzenie ewidencji uzyskiwanych wyników;7)
stała współpraca z komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia ciągłości pracy;8)
wdrażanie nowych metod badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych;9)
weryfikacja poprawności wyników uzyskiwanych przy badaniu wyrobów z metali szlachetnych w wydziałach zamiejscowych;10)
udział w krajowych i zagranicznych badaniach międzylaboratoryjnych;11)
sporządzanie cieczy probierczych do pracy na kamieniu probierczym oraz przygotowywanie materiałów i odczynników niezbędnych do wykonania analiz chemicznych;12)
gromadzenie odpadów poanalitycznych;13)
gospodarowanie znacznikami oraz iglicami probierczymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;14)
wewnętrzne szkolenie nowo zatrudnionych pracowników w zakresie powierzanych im zadań;15)
przeprowadzanie wewnętrznych egzaminów na uzyskiwanie przez pracowników uprawnień do badania i oznaczania cechami probierczymi wyrobów z metali szlachetnych;16)
koordynacja działań związanych z akredytacją Urzędu;17)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;18)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;19)
udział w opracowanie projektów planu rozwoju i specjalistycznego wyposażenia Wydziału Technicznego i wydziałów zamiejscowych z uwzględnieniem wymagań związanych z akredytacją;20)
uczestnictwo w tworzeniu projektów przepisów i innych dokumentów probierczych we współpracy z komórkami organizacyjnymi.Rozdział 6
Organizacja i zadania wydziału zamiejscowego
Organizacja i zadania wydziału zamiejscowego
§ 21.
Działalnością wydziału zamiejscowego kieruje naczelnik.§ 22.
Do zadań naczelnika wydziału zamiejscowego, poza zadaniami określonymi w § 7 Regulaminu, należy:1)
sprawowanie nadzoru wewnętrznego nad działalnością wydziału zamiejscowego;2)
wydawanie, z upoważnienia dyrektora, decyzji administracyjnych w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do kompetencji dyrektora;3)
gospodarowanie przekazanymi do dyspozycji wydziału zamiejscowego środkami finansowymi oraz mieniem będącym w użytkowaniu, z zachowaniem w tym zakresie przepisów obowiązującego prawa;4)
stała współpraca z komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia ciągłości pracy;5)
administrowanie pomieszczeniami wydziału zamiejscowego, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymanie w stanie zgodnym z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz w czystości i porządku;6)
opracowywanie planów remontów bieżących siedziby wydziału zamiejscowego i ich realizacja w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;7)
realizacja bieżących zakupów sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych dla potrzeb wydziału zamiejscowego;8)
gospodarowanie znacznikami i iglicami probierczymi przekazanymi wydziałowi zamiejscowemu do użytkowania;9)
wykonywanie, z upoważnienia dyrektora zadań z dziedziny nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów;10)
wewnętrzne szkolenie nowozatrudnionych pracowników wydziału zamiejscowego;11)
współpraca, z upoważnienia dyrektora z organami administracji rządowej, samorządowej oraz z innymi instytucjami na obszarze określonym w upoważnieniu;12)
reprezentowanie Urzędu, z upoważnienia dyrektora, w zakresie określonym w upoważnieniu.§ 23.
Obowiązki naczelnika wydziału zamiejscowego w czasie jego nieobecności pełni jego zastępca lub pisemnie upoważniony, za zgodą dyrektora, inny pracownik.§ 24.
Do zadań wydziału zamiejscowego należy w szczególności:1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne zgłaszanych do badania i oznaczania cechami probierczymi;2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich, zgodnie z metodami udokumentowanymi w normach oraz w procedurach badawczych;4)
oznaczanie wyrobów z metali szlachetnych cechami probierczymi, wystawianie świadectw badania oraz zaświadczeń dotyczących badanych wyrobów;5)
rejestrowanie próbek przeznaczonych do analizy chemicznej i prowadzenie ewidencji wyników;6)
udzielanie informacji i wydawanie opinii w sprawie metod oznaczania metali szlachetnych w stopach jubilerskich;7)
przygotowanie odczynników chemicznych oraz nadzorowanie ich wykorzystania;8)
gromadzenie odpadów poanalitycznych i okresowe ich przekazywanie do wydziału technicznego;9)
dokonywanie kontroli wewnętrznej zbadanych i oznaczonych cechami probierczymi wyrobów w zakresie zgodności umieszczonych cech i znaków probierczych z wynikami badania;10)
dokonywanie kontroli wewnętrznej wystawionych świadectw badania i zaświadczeń;11)
stała współpraca z Wydziałem Nadzoru Urzędu w zakresie przekazywania dokumentacji związanej z ustalaniem znaku imiennego;12)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;13)
udział w krajowych i zagranicznych badaniach między laboratoryjnych.