Nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2001.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 2001 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 stycznia 2001 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268), zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Edukacji Narodowej nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 6 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 czerwca 2000 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej - niepublikowane.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej "ministerstwem" należy zapewnienie obsługi Ministra Edukacji Narodowej, zwanego dalej "ministrem" w zakresie wykonywania zadań określonych w:
1)
rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1999 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 96, poz. 1117 oraz z 2000 r. Nr 8, poz. 92 i Nr 94, poz. 1038),
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 495, Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r., Nr 146, poz. 961 i Nr 162, poz. 1114 i 1126, z 1999 r. Nr 50, poz. 500 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 109, poz. 1156),
b)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 117, Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323),
c)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1115 i 1118 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314),
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268),
e)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1320),
f)
ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314),
g)
ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91, poz. 577, z 1999 r. Nr 70, poz. 778 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 22, poz. 268, Nr 48, poz. 550 i 552, Nr 62, poz. 718 i Nr 122, poz. 1321),
h)
ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315).
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
członku kierownictwa ministerstwa - należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
2)
departamencie - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 5,
3)
jednostce podległej lub nadzorowanej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Działalnością ministerstwa kieruje minister przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów.
2.
Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1 oraz innych pracowników ministerstwa, do podejmowania w określonych sprawach, decyzji w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także zlecić im nadzór nad realizacją niektórych zadań.
3.
W czasie nieobecności ministra zastępuje go sekretarz stanu, a w razie nieobecności sekretarza stanu - wyznaczony przez ministra podsekretarz stanu.
§  4.
1.
Prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu zapewnia dyrektor generalny.
2.
Prawa i obowiązki dyrektora generalnego określają:
1)
ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255),
2)
art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 6 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268),
3)
art. 42 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400, Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604, Nr 133, poz. 882 i 883 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 131, poz. 860, Nr 155, poz.1016, Nr 162, poz.1118, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 66, poz. 787 i Nr 109, poz. 1165).
§  5.
1.
W skład ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Kultury Fizycznej i Sportu (DKF),
2)
Departament Kształcenia i Wychowania (DKW),
3)
Departament Profilaktyki Społecznej i Kształcenia Specjalnego (DPS),
4)
Departament Doskonalenia Nauczycieli (DN),
5)
Departament Edukacji dla Rynku Pracy (DRP),
6)
Departament Szkół Wyższych (DSW),
7)
Departament Ekonomiczny (DE),
8)
Departament Kadr (DK),
9)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą (DWZ),
10)
Departament Strategii i Rozwoju (DSR),
11)
Departament Prawny (DP),
12)
Biuro Dyrektora Generalnego (BG),
13)
Biuro Informacji i Promocji (BI),
14)
Biuro Administracyjne (BA),
15)
Biuro Spraw Obronnych (BO),
16)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych (WN).
2.
Przy ministerstwie działa Gospodarstwo Pomocnicze. Bezpośredni nadzór nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje dyrektor generalny.
§  6.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizowanie zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną,
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów, wynikających z zadań departamentu,
3)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie oraz udział w uzgadnianiu założeń i projektów aktów prawnych, umów i porozumień,
4)
realizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz innych dokumentów pochodzących od naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
5)
współdziałanie z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy ministrze, organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami działającymi w obszarze edukacji i nauki,
6)
przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz na oświadczenia i interwencje senatorskie; opracowywanie projektów stanowisk wobec dezyderatów komisji sejmowych,
7)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach; udzielanie informacji dotyczących treści przepisów w zakresie właściwości departamentu,
8)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu,
9)
realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy współdziałaniu z Departamentem Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
10)
realizowanie zadań obronnych w porozumieniu z Biurem Spraw Obronnych, w zakresie właściwości departamentów,
11)
prowadzenie, w zakresie właściwości rzeczowej departamentu, spraw związanych ze zlecaniem zadań państwowych jednostkom niepaństwowym, w tym kontrola wykonywania zadań zleconych oraz rozliczanie udzielonych dotacji.
2.
Departamenty realizują swoje zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy ministerstwa. Plan pracy zatwierdza minister na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora generalnego, zgodnie z kierunkami działań wytyczonymi przez członków kierownictwa ministerstwa.
§  7.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych.
2.
Właściwość departamentów koordynujących i prowadzących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych, określa załącznik nr 1 do regulaminu. Dyrektor generalny aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  8.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza dyrektor generalny w porozumieniu z właściwymi członkami kierownictwa ministerstwa.
3.
Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.
§  9.
1.
Założenia i projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z innymi zainteresowanymi departamentami, a także uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami, należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  10.
Departamenty mogą występować do jednostek podległych i nadzorowanych, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  11.
1.
Dyrektor departamentu kieruje jego działalnością i odpowiada za całokształt spraw, dla których departament jest rzeczowo właściwy.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie nieobecności zastępcy dyrektora - inny pracownik departamentu.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały i stanowiska pracy lub mogą mieć strukturę bezwydziałową.
2.
Wydział tworzy i likwiduje minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący co najmniej stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora, z wyjątkiem Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych, którym kieruje pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych. Naczelnika wydziału można powołać, gdy wydział składa się co najmniej z 5 pracowników.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik nr 2 do regulaminu. Dyrektor generalny aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia i zarządzenia,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych i związków zawodowych oraz zwierzchników kościołów i związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące projekty aktów prawnych i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów w jednostkach badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek podległych i nadzorowanych, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
dokumenty dotyczące zatrudnienia doradców politycznych,
7)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas,
8)
umowy międzynarodowe, międzyresortowe, umowy o współdziałaniu ministerstw ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami,
9)
decyzje administracyjne.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący go członek kierownictwa ministerstwa.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie ministra) według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk, członków kierownictw centralnych organów administracji rządowej, marszałków województw, przewodniczących sejmików województw, wojewodów, nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje dyrektor właściwego departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa.
6.
Projekty pism informujących o rozstrzygnięciach prawnych albo finansowych wymagają uzgodnienia odpowiednio z Departamentem Prawnym i Departamentem Ekonomiki Edukacji.
§  14.
1.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109 poz. 471, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69 i Nr 48, poz. 552),
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 1998 r. Nr 44, poz. 618, z 1999 r. Nr 11, poz. 150 i Nr 23, poz. 331 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 177 i Nr 21, poz. 428),
4)
uchwale Nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 15, poz. 144, z 1998 r. Nr 12, poz. 202 oraz z 1999 r. Nr 32, poz. 498),
5)
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1995 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 132, poz. 642),
6)
innych przepisach szczególnych.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego lub Departament Prawny.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU POLITYCZNEGO MINISTRA należą sprawy dotyczące współdziałania ministra z organami władzy państwowej, administracji rządowej, samorządowej, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z jego funkcji politycznej.
§  16.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KULTURY FIZYCZNEJ I SPORTU należą:
1.
Sprawy wynikające z nadzoru ministra nad Prezesem Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu.
2.
Zagadnienia i sprawy związane z tworzeniem wieloletnich i okresowych programów rozwoju kultury fizycznej i sportu, w tym w szczególności:
1)
sportu powszechnego i wyczynowego,
2)
sportu dzieci i młodzieży,
3)
rehabilitacji i sportu osób niepełnosprawnych,
4)
rozbudowy i modernizacji infrastruktury sportowej.
3.
Zagadnienia i sprawy związane z wychowaniem fizycznym w szkołach.
4.
Zagadnienia i sprawy związane z funkcjonowaniem klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego.
5.
Zagadnienia i sprawy z zakresu turystyki i krajoznawstwa.
6.
Zagadnienia związane z promocją sportu i kultury fizycznej.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA należą:
1.
Zagadnienia i sprawy związane z funkcjonowaniem publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkól podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych oraz szkól ponadgimnazjalnych, w szczególności dotyczące:
1)
podstaw programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego,
2)
programów nauczania i wychowania, w tym także dopuszczanie do użytku szkolnego,
3)
podręczników szkolnych, w tym także dopuszczanie do użytku szkolnego,
4)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
5)
przyjmowania uczniów do szkół, oraz realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
6)
ramowych planów nauczania,
7)
standardów zatrudnienia nauczycieli,
8)
funkcjonowania bibliotek szkolnych,
9)
dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów w różnych typach szkół,
10)
organizacji roku szkolnego,
11)
prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki,
12)
indywidualnego programu i toku nauki,
13)
funkcjonowania szkół dwujęzycznych,
14)
wychowania do życia w rodzinie,
15)
standardów wymagań egzaminacyjnych i przeprowadzania egzaminów,
16)
opracowywania druków szkolnych.
2.
Sprawy wynikające z koordynacji pracy komisji dwustronnych ds. podręczników historii i geografii.
3.
Sprawy związane z kształceniem dzieci obywateli polskich przebywających czasowo poza granicami kraju, w tym nadzór nad szkołami wchodzącymi w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą.
4.
Zagadnienia i sprawy związane z realizacją praw edukacyjnych mniejszości narodowych i grup etnicznych.
5.
Sprawy związane z kształceniem dzieci uchodźców i migrantów.
6.
Sprawy związane z organizacją nauczania religii w szkołach, oraz dotyczące nauczania etyki.
7.
Sprawy związane z przystępowaniem szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz do innych organizacji międzynarodowych.
8.
Sprawy związane z organizacją olimpiad, konkursów i turniejów przedmiotowych.
9.
Zagadnienia dotyczące wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych.
10.
Zagadnienia dotyczące wspierania kształcenia na odległość, w tym współpraca z zespołem do spraw audycji telewizyjnych i radiowych.
11.
Inicjowanie publikacji, materiałów filmowych, audycji i innych środków dydaktycznych o tematyce wychowawczej.
12.
Nadzór nad działalnością Centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych.
13.
Sprawy związane z efektywnością i jakością kształcenia i wychowania.
14.
Zagadnienia związane z programami dotyczącymi wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.
15.
Sprawy związane z realizacją funkcji wychowawczej szkoły oraz tworzeniem szkolnych programów wychowawczych, w tym zagadnienia wychowania do życia w rodzinie, aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym, wychowania patriotycznego i obywatelskiego, edukacji prozdrowotnej i ekologicznej, edukacji czytelniczej i medialnej oraz edukacji regionalnej i europejskiej.
16.
Sprawy z zakresu wychowania dla bezpieczeństwa, w tym wychowania komunikacyjnego.
17.
Zagadnienia dotyczące samorządności uczniowskiej.
18.
Zagadnienia związane z działalnością organizacji młodzieżowych w szkołach.
19.
Zagadnienia związane z rozwojem ruchu artystycznego w szkołach i prezentacji szkolnej twórczości dzieci i młodzieży.
20.
Zagadnienia dotyczące sprawowania nadzoru pedagogicznego.
21.
Kontrolowanie sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie.
22.
Sprawy organizacji kuratoriów oświaty.
23.
Organizowanie szkoleń, narad i konferencji kuratorów oświaty.
24.
Zagadnienia sprawozdawczości kuratorów oświaty w zakresie organizacji i funkcjonowania systemu oświaty w województwie.
25.
Zagadnienia tworzenia sieci szkól podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
26.
Monitorowanie wdrażania reformy systemu oświaty.
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ I KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO należą:
1.
Zagadnienia i sprawy kształcenia oraz wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności dotyczące:
1)
wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością,
2)
procesu edukacji ucznia z niepełnosprawnością,
3)
współpracy w przygotowywaniu programów nauczania dla uczniów niepełnosprawnych, w tym w dopuszczaniu tych programów do użytku szkolnego,
4)
opracowania planu wydawniczego i procedur zaopatrywania uczniów niepełnosprawnych w podręczniki szkolne,
5)
współdziałania w zakresie specjalistycznego kształcenia i kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli szkół specjalnych w zakresie nauczania przedmiotowego,
6)
współudziału w opracowaniu strategii kompleksowej pomocy dziecku niepełnosprawnemu na poziomie gminy i powiatu,
7)
kształcenia i wychowania integracyjnego.
2.
Zagadnienia i sprawy wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, a w szczególności dotyczące:
1)
pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
2)
poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz specjalistycznego,
3)
realizacji zadań wynikających z Narodowego Programu Zdrowia, Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego oraz innych krajowych programów prozdrowotnych,
4)
ochrony praw dziecka w tym zadań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka i Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
5)
wspomagania wychowawczej roli rodziny w tym zadań wynikających z programu "Polityka prorodzinna państwa" i innych prorodzinnych programów krajowych,
6)
wychowania pozaszkolnego,
7)
zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku w Polsce dzieci i młodzieży polonijnej, obozów językowych oraz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
3.
Zagadnienia i sprawy zapewnienia dzieciom i młodzieży równych szans rozwoju, a w szczególności dotyczące:
1)
likwidowania barier rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
2)
programów ograniczania skutków ubóstwa,
3)
rozwijania systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów, w tym pomocy stypendialnej,
4)
zapewnienia opieki i wychowania uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania.
4.
Zagadnienia i sprawy związane z profilaktyką problemów dzieci i młodzieży, a w szczególności dotyczące:
1)
realizacji zadań wynikających z Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Programu Zapobiegania Chorobom Odtytoniowym oraz z innych krajowych programów profilaktycznych,
2)
pomocy edukacyjno - wychowawczej dziecku choremu,
3)
przeciwdziałania agresji, przemocy rówieśniczej i niedostosowaniu społecznemu młodzieży,
4)
przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci i młodzieży,
5)
przeciwdziałania zagrożeniom ze strony grup psycho-manipulacyjnych i subkultur.
5.
Zagadnienia i sprawy związane ze współpracą w zakresie kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej w szczególności:
1)
z organizacjami pozarządowymi, w tym z organizacjami dziecięcymi i młodzieżowymi,
2)
z uczelniami i placówkami doskonalenia nauczycieli,
3)
z Biurem ds. Narkomanii, Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, i innymi agendami rządowymi wyspecjalizowanymi w działaniach profilaktycznych.
6.
Zagadnienia i sprawy związane z określaniem zasad i koordynacją zlecania zadań państwowych organizacjom pozarządowym.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI należą zagadnienia i sprawy związane z funkcjonowaniem systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, w szczególności:
1.
Sprawy dotyczące ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjnych z zakresu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.
2.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad centralnymi placówkami doskonalenia nauczycieli.
3.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli.
4.
Zagadnienia i sprawy związane z funkcjonowaniem:
1)
doskonalenia kadry dla systemu doskonalenia nauczycieli,
2)
akredytacji w systemie kształcenia nauczycieli.
5.
Zagadnienia i sprawy dotyczące kształcenia nauczycieli, w tym ustalanie zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania zakładów kształcenia nauczycieli oraz ich działania, wprowadzania nowych specjalności i systemów kształcenia, a także sprawy praktyk nauczycielskich.
6.
Zagadnienia i sprawy w zakresie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Sprawy potrzeb kadrowych oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EDUKACJI DLA RYNKU PRACY należą:
1.
Zagadnienia i sprawy w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz poradnictwa i orientacji zawodowej.
2.
Zagadnienia i sprawy w zakresie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz standardów kwalifikacji zawodowych.
3.
Sprawy związane z opracowaniem podstaw programowych i przykładowych programów kształcenia w poszczególnych zawodach lub profilach prozawodowych oraz środków dydaktycznych do kształcenia zawodowego.
4.
Kontrolowanie sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty nad szkołami i placówkami kształcenia zawodowego i ustawicznego z uwzględnieniem dostosowania kształcenia do rynku pracy.
5.
Zagadnienia zapewnienia jakości kształcenia zawodowego w formach szkolnych i pozaszkolnych, w tym systemu egzaminów zawodowych.
6.
Sprawy związane z organizacją olimpiad, turniejów i konkursów przedmiotowych - zawodowych.
7.
Sprawy dopuszczania do użytku programów nauczania oraz podręczników dla szkół zawodowych.
8.
Sprawy współpracy i nadzoru nad Centralną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi w zakresie egzaminów zawodowych.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU SZKÓŁ WYŻSZYCH należą zagadnienia i sprawy związane z funkcjonowaniem systemu szkolnictwa wyższego, w tym:
1.
Sprawy wynikające ze współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego i Komisją Akredytacyjną Wyższego Szkolnictwa Zawodowego, w tym zapewnienie obsługi administracyjnej Rady Głównej oraz Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego.
2.
Sprawy związane z tworzeniem, przekształcaniem i likwidowaniem uczelni państwowych i niepaństwowych.
3.
Sprawy związane z zatwierdzaniem statutów uczelni oraz regulaminów studiów uczelni państwowych i niepaństwowych.
4.
Prowadzenie rejestru uczelni niepaństwowych.
5.
Sprawy dotyczące uruchamiania kierunków studiów w uczelniach państwowych i niepaństwowych, oraz specjalności w wyższych szkołach zawodowych.
6.
Sprawy standardów edukacyjnych, w tym minimalnych wymagań programowych dla kierunków studiów.
7.
Sprawy związane z dokumentowaniem przebiegu studiów.
8.
Sprawy nadzoru nad uczelniami w zakresie zgodności działania ich organów z przepisami ustawowymi i statutami.
9.
Sprawy kontroli działalności szkół wyższych, a w szczególności:
1)
organizacji uczelni i funkcjonowania jej organów,
2)
obsady kadrowej poszczególnych kierunków/specjalności studiów, zgodnie z obowiązującymi wymogami,
3)
prawidłowości prowadzenia dokumentacji rekrutacji i toku studiów,
4)
gospodarki finansowej uczelni,
5)
zapewnienia materialnych warunków kształcenia,
6)
pomocy materialnej dla studentów.
10.
Zagadnienia i sprawy pomocy materialnej dla studentów, w tym opracowywanie projektu zasad i podziału dotacji, a także ocena jej wykorzystania oraz współdziałanie z Komisją Pożyczek i Kredytów Studenckich, obsługa administracyjna tej Komisji.
11.
Sprawy umarzania spłat kredytów studenckich.
12.
Sprawy dotyczące dofinansowywania przedsięwzięć w zakresie studenckiego ruchu naukowego, kulturalnego i sportowo-rekreacyjnego oraz przygotowywanie projektów podziału środków dla poszczególnych uczelni na ten cel.
13.
Sprawy dotyczące samorządowego ruchu studenckiego - w tym Parlamentu Studentów RP - a także innych organizacji i stowarzyszeń studenckich.
14.
Sprawy dotyczące rekrutacji na I rok studiów w uczelniach państwowych i niepaństwowych.
15.
Sprawy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów, w tym m.in. powoływanie i obsługa Komisji Dyscyplinarnej dla Studentów przy Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego.
16.
Zagadnienia i sprawy w zakresie pożyczek i kredytów studenckich.
17.
Sprawy stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów.
18.
Zagadnienia i sprawy systemów wynagradzania pracowników szkół wyższych.
19.
Sprawy zastrzeżone do decyzji ministra, wynikające ze stosunku pracy profesorów zwyczajnych oraz rektorów szkół wyższych.
20.
Sprawy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich.
21.
Sprawy nagród Ministra Edukacji Narodowej dla nauczycieli akademickich.
22.
Zagadnienia i sprawy w zakresie kształcenia i rozwoju kadr naukowych.
23.
Sprawy studiów doktoranckich oraz uprawnień ich uczestników.
24.
Centralna ewidencja nadanych stopni naukowych, w tym także udzielanie informacji statystycznych w tym zakresie.
25.
Legalizacja dyplomów ukończenia studiów wyższych i uzyskanych stopni naukowych.
26.
Sprawy związane z projektami badawczymi.
27.
Sprawy dotyczące przyznania środków finansowych z budżetu Komitetu Badań Naukowych na działalność statutową, specjalne urządzenia i programy badawcze, inwestycje aparaturowe i budowlane, miejskie i lokalne sieci informatyczne oraz sprawy związane z udziałem szkół wyższych w międzynarodowych programach badawczych.
28.
Sprawy dotyczące podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy uczelnie nadzorowane przez ministerstwo oraz inne resorty nadzorujące szkoły wyższe.
29.
Sprawy podziału środków finansowych dla poszczególnych uczelni w ramach tzw. działalności wspomagającej badania oraz ocena wykorzystania tych środków.
30.
Sprawy związane z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przedmiotowych do podręczników akademickich.
31.
Sprawy związane z działalnością bibliotek szkół wyższych.
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO należą:
1.
Zagadnienia i sprawy z zakresu projektowania budżetu państwa w działach oświata i wychowanie, edukacyjna opieka wychowawcza, szkolnictwo wyższe oraz kultura fizyczna i sport w tym:
1)
sporządzanie planów wydatków budżetowych i układu wykonawczego wydatków dla cz. 25, 30, 38,
2)
sporządzanie planów wydatków dla jednostek bezpośrednio podległych ministerstwu w zakresie wydatków cz. 30 dz. 801 Oświata i wychowanie i dz. 854 Edukacyjna opieka wychowawcza oraz korekty tych planów,
3)
sporządzanie planów i podział środków budżetowych cz. 30 dz. 801 i dz. 854 na poszczególne zadania realizowane centralnie przez ministerstwo,
4)
opracowywanie rocznych planów finansowania, analiza i realizacja budżetu w cz. 25, 30, 38 dla wszystkich działów.
2.
Przygotowywanie projektów zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Analiza wysokości i stopnia wykorzystania części oświatowej subwencji ogólnej. Współpraca z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w zakresie opiniowania projektów algorytmów i przydzielania środków finansowych na zadania oświatowe jednostek samorządu.
3.
Opracowywanie zasad podziału rezerw celowych budżetu państwa zaplanowanych na zadania oświatowe oraz przedstawianie Ministrowi Finansów propozycji podziału tych rezerw.
4.
Opracowywanie zasad podziału oraz projektów rocznych planów podziału dotacji budżetowych i wynagrodzeń dla uczelni nadzorowanych przez ministerstwo, z wyodrębnieniem państwowych uczelni zawodowych, oraz planu wydatków dla pozostałych jednostek w cz. 38.
5.
Analizy w zakresie inwestycji oświatowych (dz. 801).
6.
Sprawy związane z inwestycjami publicznych szkół wyższych w cz. 38 MEN dz. 803.
7.
Sprawy dotyczące średniookresowych planów finansowania oświaty i szkolnictwa wyższego.
8.
Sprawy dotyczące harmonogramu wydatków i ewidencji uruchamiania środków w cz. 38 i 30 (w zakresie jednostek podległych i nadzorowanych).
9.
Analiza sprawozdawczości z zakresu zadań realizowanych przez szkoły wyższe oraz opracowywanie materiałów zbiorczych.
10.
Przygotowywanie sprawozdań z dz. 801, 854 i 803.
11.
Pełnienie funkcji dysponenta pierwszego stopnia.
12.
Pełnienie funkcji głównego księgowego budżetu resortu.
13.
Opracowywanie i analiza zobowiązań szkół i placówek oświatowych.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KADR należą:
1.
Zagadnienia i sprawy z zakresu pragmatyki nauczycielskiej.
2.
Sprawy związane z awansem zawodowym nauczycieli, w tym Komisji Egzaminacyjnej i Kwalifikacyjnej dla Nauczycieli.
3.
Sprawy dotyczące wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów szkół i placówek, a także inne stanowiska kierownicze.
4.
Zagadnienia i sprawy dotyczące systemu wynagradzania nauczycieli.
5.
Koordynacja i modyfikacja merytoryczna ogólnopolskiego badania statystycznego EN-3.
6.
Zagadnienia i sprawy związane z negocjacjami ze związkami zawodowymi w zakresie statusu zawodowego i wynagradzania nauczycieli.
7.
Sprawy odznaczeń resortowych oraz nagród Ministra Edukacji Narodowej dla nauczycieli, w tym ewidencja nadanych odznaczeń.
8.
Sprawy związane z udziałem przedstawicieli ministra w komisjach konkursowych wyłaniających kandydata na stanowisko kuratora oświaty oraz z powoływaniem na to stanowisko i odwoływaniem z niego.
9.
Sprawy zastrzeżone do decyzji Ministra Edukacji Narodowej, związane z obsadzaniem stanowisk kierowniczych (w tym prowadzeniem konkursów) i odwoływaniem z tych stanowisk oraz wynikające ze stosunku pracy dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych, a także dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą.
10.
Sprawy związane z realizacją przez dyrektora generalnego zadań służby cywilnej w ministerstwie, w tym przede wszystkim dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec członków korpusu służby cywilnej.
11.
Sprawy dokumentacji personalnej oraz komputerowego systemu baz danych kadrowych o aktualnych i byłych pracownikach ministerstwa.
12.
Sprawy opisów stanowisk pracy w urzędzie oraz projekty etatyzacji.
13.
Sprawy dotyczące ochrony danych osobowych.
14.
Zagadnienia i sprawy szkolenia pracowników ministerstwa, organizowania służby przygotowawczej wraz z egzaminami końcowymi, sprawy indywidualnych programów rozwoju zawodowego urzędników służby cywilnej.
15.
Sprawy związane z realizacją świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, z wyłączeniem spraw mieszkaniowych.
16.
Sprawy związane z odpowiedzialnością dyscyplinarną urzędników i członków korpusu służby cywilnej, obsługa prac Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
17.
Sprawy postępowań dyscyplinarnych dla nauczycieli, w tym obsługa Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej.
§  24.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ należą:
1.
Zagadnienia i sprawy w zakresie dwustronnej i regionalnej współpracy z zagranicą oraz współpracy z organizacjami międzynarodowymi (rządowymi i pozarządowymi), w tym zagadnienia dotyczące integracji europejskiej i procesów dostosowawczych wynikających z Układu Stowarzyszeniowego Polski ze Wspólnotami Europejskimi oraz z Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa (NPPC), a także negocjacji akcesyjnych.
2.
Zagadnienia i sprawy związane z udziałem Polski w programach międzynarodowych w dziedzinie edukacji, w tym także współdziałanie z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w realizacji jej celów statutowych.
3.
Sprawy związane z przygotowywaniem i opiniowaniem projektów umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości ministra, udział w ich negocjowaniu oraz nadzór nad wykonaniem.
4.
Zagadnienia i sprawy dotyczące:
1)
warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,
2)
form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby nie będące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także sprawy stypendiów i świadczeń dla osób nie będących obywatelami polskimi,
3)
zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia,
4)
warunków przyjmowania do publicznych szkół i placówek oświatowych osób nie będących obywatelami polskimi oraz zasad odpłatności tych osób za naukę i opiekę.
5.
Zagadnienia i sprawy w zakresie określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia oraz tworzenia i funkcjonowania systemu ogólnego uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym także dotyczące:
1)
zasad i trybu nostryfikacji świadectw uzyskanych za granicą, w razie braku odpowiednich umów międzynarodowych,
2)
zasad i trybu uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych.
6.
Zagadnienia i sprawy dotyczące oświaty polonijnej oraz wspomagania nauczania historii, geografii i języka polskiego wśród Polonii, w tym także: kierowania do pracy nauczycieli, inicjowania prac wydawniczych oraz przekazywania podręczników i pomocy służących nauczaniu, doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących w środowiskach polonijnych, oraz obsługa prac dwustronnych komisji ds. programów nauczania w szkołach dla mniejszości polskiej.
7.
Zagadnienia i sprawy dotyczące upowszechniania języka polskiego za granicą i wprowadzania jego nauczania do systemów szkolnictwa innych krajów, w tym także: kierowania polskich pracowników naukowo-dydaktycznych na stanowiska lektorów i wykładowców języka i literatury polskiej w zagranicznych ośrodkach akademickich, pomocy w wyposażeniu w podręczniki, środki dydaktyczne i prasę, opracowywania propozycji określających zasady prowadzenia egzaminów państwowych z języka polskiego dla cudzoziemców ubiegających się o urzędowe poświadczenie jego znajomości oraz obsługa Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego.
8.
Sprawy zatrudniania w szkołach i placówkach publicznych oraz w szkołach wyższych nauczycieli nie będących obywatelami polskimi.
9.
Sprawy wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez ministerstwo.
10.
Sprawy paszportowo-wizowe oraz protokolarne.
11.
Sprawy związane z przekazywaniem oraz rozliczaniem środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych, ryczałtów dla lektorów języka polskiego i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na etatach ministerstwa w placówkach dyplomatycznych lub urzędach konsularnych.
12.
Sprawy dokumentacji osobowej pracowników zatrudnionych na etatach ministerstwa w polskich placówkach dyplomatycznych i urzędach konsularnych.
13.
Sprawy finansowe związane z uczestnictwem w organizacjach międzynarodowych i programach Unii Europejskiej oraz dotyczących współpracy z zagranicą,
14.
Obsługa Rady ds. Edukacji Europejskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
15.
Sprawy informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami.
16.
Zagadnienia i sprawy w zakresie współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży.
17.
Sprawy wynikające z podpisanych przez Polskę umów o międzynarodowej wymianie i współpracy młodzieży oraz dotyczące zasad finansowania i organizacji wspierania programów międzynarodowej wymiany młodzieży.
18.
Sprawy wynikające z europejskich programów z zakresu międzynarodowej współpracy młodzieży oraz współpracy z młodzieżowymi strukturami Unii Europejskiej i Rady Europy.
§  25.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU STRATEGII I ROZWOJU należą:
1.
Zagadnienia i sprawy dotyczące prognozowania rozwoju systemu edukacji oraz projektowania rozwiązań priorytetowych zagadnień polityki edukacyjnej państwa, z uwzględnieniem perspektywy integracji europejskiej.
2.
Sprawy krajowych i międzynarodowych badań naukowych, dotyczących systemu edukacji narodowej.
3.
Sprawy w zakresie zbierania, opracowywania i upowszechniania edukacyjnych danych statystycznych oraz opracowywania jakościowych wskaźników edukacyjnych, w tym tworzenie centralnej bazy danych edukacyjnych.
§  26.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą:
1.
Sprawy obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późn. zmianami), a w szczególności:
1)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
2)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
3)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
4)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,
5)
występowanie, w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
6)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,
7)
opiniowanie projektów umów z zakresu zamówień publicznych.
2.
Kierowanie aktów prawnych do Centrum Legislacyjnego Rządu i uczestniczenie w posiedzeniach oraz konferencjach uzgodnieniowych.
3.
Sprawy statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych.
4.
Redakcja Dziennika Urzędowego Ministra Edukacji Narodowej.
§  27.
Do zakresu działania BIURA DYREKTORA GENERALNEGO należą:
1.
Planowanie pracy ministerstwa, w tym opracowanie rocznego planu pracy, kontrolowanie jego realizacji i sprawozdawczość w tym zakresie.
2.
Zagadnienia i sprawy wiążące się z koordynowaniem zadań członków kierownictwa ministerstwa, w tym organizowanie pracy sekretariatów, przygotowywanie materiałów na posiedzenia kierownictwa ministerstwa, sporządzanie protokołów ustaleń z posiedzeń oraz kontrola ich realizacji.
3.
Zagadnienia i sprawy związane ze współpracą między departamentami.
4.
Sprawy wynikające ze współdziałania z organami Sejmu i Senatu RP w tym:
1)
koordynowanie realizacji zadań wynikających z uchwał, rezolucji i wniosków Sejmu i Senatu RP, planów pracy komisji sejmowych, kontrola wykonania zadań w tym zakresie,
2)
rejestracja interpelacji, interwencji i zapytań poselskich oraz oświadczeń i interwencji senatorskich, kontrola terminowości udzielania odpowiedzi oraz ich formalnej poprawności.
5.
Sprawy wynikające ze współdziałania z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i organami administracji rządowej, w tym przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rządu i komitetów Rady Ministrów, określanie zadań dla departamentów i biur w tym zakresie, kontrola i nadzór nad realizacją tych zadań.
6.
Przygotowywanie projektów aktów o utworzeniu komisji, rad, zespołów działających przy ministrze oraz ich składu, delegowanie przedstawicieli ministerstwa do komisji, rad i zespołów tworzonych przez inne organy.
7.
Ewidencja i dekretowanie pism kierowanych do ministra oraz kontrola terminowości przygotowywania odpowiedzi; przedkładanie ministrowi do podpisu projektów pism przygotowanych przez poszczególne departamenty, sprawdzanie poprawności projektów tych pism pod względem formalnym.
8.
Sprawy związane z obejmowaniem przez ministra patronatu honorowego.
9.
Koordynowanie załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli, w tym prowadzenie centralnego rejestru skarg, wniosków i listów wpływających do ministerstwa oraz nadzór nad terminowością ich rozpatrywania; organizacja przyjęć obywateli przez członków kierownictwa.
10.
Zagadnienia i sprawy wynikające z planu kontroli ministerstwa, w tym koordynacja działań kontrolnych podejmowanych przez departamenty, a także gromadzenie i analiza sprawozdań i wystąpień pokontrolnych, relacjonowanie wyników kontroli członkom kierownictwa.
11.
Sprawy związane z kontrolami Najwyższej Izby Kontroli.
12.
Zagadnienia i sprawy związane z regulaminem organizacyjnym ministerstwa; przygotowywanie opinii w sporach kompetencyjnych między departamentami.
§  28.
Do zakresu działania BIURA INFORMACJI I PROMOCJI należą:
1.
Zagadnienia i sprawy związane z promocją medialnego obrazu reformy i systemu edukacji.
2.
Zagadnienia i sprawy polityki informacyjnej ministerstwa.
3.
Zadania rzecznika prasowego ministerstwa w szczególności:
1)
organizowanie konferencji prasowych oraz indywidualnych wywiadów ministra i członków kierownictwa ministerstwa,
2)
stała współpraca z mediami w tym: reagowanie na krytykę w środkach masowego przekazu, przygotowywanie materiałów i komunikatów na temat aktualnych prac ministerstwa oraz aktualizacja danych w sieci Internet,
3)
współpraca z Centrum Informacyjnym Rządu.
4.
Sprawy z zakresu wydawnictw MEN.
5.
Zagadnienia i sprawy dotyczące przepływu informacji wewnątrz ministerstwa.
6.
Obsługa organizacyjna poczty internetowej wpływającej do MEN.
7.
Obsługa organizacyjna infolinii.
8.
Realizacja i nadzór nad współpracą z TV i Radiem w zakresie zadań oświatowych wynikających z ustawy o radiofonii i telewizji oraz podpisanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w tym zakresie porozumień.
9.
Współpraca z Zespołem ds. Edukacyjnych Programów Telewizyjnych oraz Kolegium ds. Audycji Edukacyjnych Polskiego Radia S.A., w tym w szczególności w zakresie realizacji programu MEN dot. wdrażania reformy.
§  29.
Do zakresu działania BIURA ADMINISTRACYJNEGO należą:
1.
Zagadnienia i sprawy dotyczące planu i realizacji budżetu centrali ministerstwa, w tym rachunkowość i sprawozdawczość.
2.
Pełnienie funkcji głównego księgowego budżetu ministerstwa oraz dysponenta III stopnia.
3.
Sprawy związane z zalecaniem środków dydaktycznych do użytku szkolnego oraz prowadzenie wykazu tych środków.
4.
Sprawy z zakresu uzupełniania obudowy dydaktycznej oraz wyposażenia placówek oświatowych, nadzór nad filmoteką ministerstwa.
5.
Zagadnienia i sprawy dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych oraz dystrybucji podręczników szkolnych.
6.
Sprawy fundacji działających w sferze edukacji narodowej, w tym także ewidencja fundacji.
7.
Sprawy zamówień publicznych w odniesieniu do ministerstwa i jednostek podległych.
8.
Sprawy związane z zapewnieniem warunków materialnych funkcjonowania ministerstwa, w tym także inwestycje i remonty w budynku ministerstwa.
9.
Sprawy związane z edukacją informatyczną dzieci i młodzieży oraz obsługi informatycznej ministerstwa.
10.
Sprawy w zakresie prawnych tytułów własności.
11.
Sprawy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
§  30.
Do zakresu działania BIURA SPRAW OBRONNYCH należą:
1.
Sprawy związane z realizacją zadań w zakresie obronności państwa i obrony cywilnej w działach: kultura fizyczna i sport, oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe.
2.
Sprawy z zakresu szkolenia obronnego kadry kierowniczej ministerstwa.
3.
Sprawy związane z organizacją i podstawami programowymi kształcenia w zakresie przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej oraz nadzorem pedagogicznym nad nim.
4.
Sprawy z zakresu eksperymentu dotyczącego profilowania obronnego w systemie oświaty.
5.
Sprawy obozów przysposobienia obronnego i zawodów sportowo-obronnych.
§  31.
Do zakresu działania WYDZIAŁU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH należą:
1.
Sprawy dostępu pracowników ministerstwa do informacji niejawnych.
2.
Sprawy klasyfikacji i rodzajów informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oraz oznaczonych klauzulą poufne i zastrzeżone.
3.
Sprawy (we współpracy z UOP) wydawania poświadczeń bezpieczeństwa osobom, które mają dostęp do dokumentów zawierających tajemnicę państwową lub tajemnicę służbową.
4.
Przeprowadzanie postępowania sprawdzającego wśród pracowników ministerstwa oraz jednostek nadzorowanych przez ministerstwo, w zakresie przestrzegania procedur postępowania z informacjami niejawnymi.
5.
Sprawy kancelarii tajnej ministerstwa.
6.
Sprawy zabezpieczenia budynku i dokumentacji ministerstwa przed penetracją osób niepowołanych.
7.
Zagadnienia postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.
8.
Szkolenie pracowników ministerstwa w zakresie ochrony informacji niejawnych.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Edukacji Narodowej

Departament Kształcenia i Wychowania:

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w Warszawie

2. Centralna Komisja Egzaminacyjna

3. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku

4. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie

5. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

6. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi

7. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży

8. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu

9. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie

10. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu

11. Gimnazjum Akademickie w Toruniu

Departament Doskonalenia Nauczycieli:

1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

2. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN

3. Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej

4. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej

5. Zakłady kształcenia nauczycieli

Departament Szkół Wyższych:

1. Uniwersytet w Białymstoku

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet Opolski

8. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

9. Uniwersytet Szczeciński

10. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

11. Uniwersytet Warszawski

12. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

13. Uniwersytet Wrocławski

14. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

15. Politechnika Białostocka

16. Politechnika Częstochowska

17. Politechnika Gdańska

18. Politechnika Śląska w Gliwicach

19. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

20. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

21. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

22. Politechnika Koszalińska

23. Politechnika Lubelska

24. Politechnika Łódzka

25. Politechnika Opolska

26. Politechnika Poznańska

27. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego

28. Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza

29. Politechnika Szczecińska

30. Politechnika Warszawska

31. Politechnika Wrocławska

32. Politechnika Zielonogórska

33. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

34. Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach

35. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

36. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

37. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

38. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

39. Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

40. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

41. Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

42. Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

43. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

44. Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku

45. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze

46. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

47. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy

48. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

49. Akademia Rolnicza w Lublinie

50. Akademia Rolnicza w Poznaniu

51. Akademia Rolnicza w Szczecinie

52. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

53. Akademia Podlaska w Siedlcach

54. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku

55. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach

56. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie

57. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

58. Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie

59. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

60. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

61. Katolicki Uniwersytet Lubelski

62. Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze

63. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej

64. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu

65. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim

66. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Jarosławiu

67. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu

68. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

69. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Legnicy

70. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Lesznie

71. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu

72. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Pile

73. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

74. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie

75. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu

76. Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie

77. Wyższa Szkoła Zawodowa Administracji Publicznej w Sulechowie

78. Szkoły wyższe niepaństwowe

79. Fundacja Zakład Narodowy im. Ossolińskich

Departament Ekonomiczny:

1. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Departament Kadr:

1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą:

1. Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej

2. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

Departament Strategii i Rozwoju:

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Biuro Administracyjne:

1. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABID" w Warszawie

2. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń"

3. Centrum Obliczeniowe MEN

4. Zakładowe Domy Mieszkalne

5. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie - w likwidacji.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Gabinet Polityczny Ministra

Struktura bezwydziałowa

I.

Biuro Dyrektora Generalnego

Struktura bezwydziałowa

II.

Departament Kultury Fizycznej i Sportu

Struktura bezwydziałowa

III.

Departament Kształcenia i Wychowania

1. Wydział Jakości Kształcenia

2. Wydział Nadzoru Pedagogicznego i Monitorowania Reformy

3. Wydział Organizacji Kształcenia

4. Wydział Wychowania

IV.

Departament Profilaktyki Społecznej i Kształcenia Specjalnego

1. Wydział Kształcenia Specjalnego

2. Wydział Profilaktyki Społecznej

V.

Departament Doskonalenia Nauczycieli

1. Wydział Doskonalenia Nauczycieli

2. Wydział Kształcenia Nauczycieli

VI.

Departament Edukacji dla Rynku Pracy

Struktura bezwydziałowa

VII.

Departament Szkół Wyższych

1. Wydział Badań Naukowych i Wydawnictw

2. Wydział Organizacji, Nadzoru i Kontroli Uczelni Niepaństwowych

3. Wydział Organizacji, Nadzoru i Kontroli Uczelni Zawodowych

4. Wydział Spraw Studenckich

5. Wydział Uczelni Państwowych i Rozwoju Kadr

6. Biuro Rady Głównej

VIII.

Departament Ekonomiczny

1. Wydział Budżetu, Sprawozdawczości i Obsługi Finansowej

2. Wydział Ekonomiki Szkolnictwa Wyższego

3. Wydział Inwestycji

4. Wydział Subwencjonowania JST

IX.

Departament Kadr

1. Wydział Personalny

2. Wydział Pragmatyk Pracowniczych

3. Wydział Spraw Socjalnych

4. Wydział Systemu Awansu Zawodowego Nauczycieli

5. Wydział Systemów Wynagradzania

6. Sekretariat Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej

X.

Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą

1. Wydział Integracji Europejskiej

2. Wydział Ogólny

3. Wydział Oświaty Polonijnej i Nauczania Jeżyka Polskiego za Granicą

4. Wydział Współpracy Dwustronnej, Regionalnej i Organizacji Międzynarodowych

5. Wydział Współpracy Międzynarodowej Dzieci i Młodzieży

XI.

Departament Strategii i Rozwoju

Struktura bezwydziałowa

XII.

Departament Prawny

Struktura bezwydziałowa

XIII.

Biuro Informacji i Promocji

Struktura bezwydziałowa

XIV.

Biuro Administracyjne

1. Wydział Finansowo - Księgowy

2. Wydział Informatyki

3. Wydział Wyposażenia i Wydawnictw

4. Wydział Zamówień Publicznych

XV.

Biuro Spraw Obronnych

XVI.

Wydział Ochrony Informacji Niejawnych

Struktura bezwydziałowa