Nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1997.4.18

Akt utracił moc
Wersja od: 25 września 1997 r.

Zarządzenie Nr 7
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 28 kwietnia 1997 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1997 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 40, poz. 249) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Edukacji Narodowej nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 7 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 1996 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 17).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178; z 1990 r. Nr 65, poz. 385; z 1991 r. Nr 95, poz. 425; z 1996 r. Nr 106, poz. 436);
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministerstwa Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496);
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591 oraz z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110);
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214; z 1983 r. Nr 5, poz. 33; z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24; Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198; Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425; Nr 104, poz. 450; z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1993 r. Nr 129, poz. 602, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 138, poz. 681 oraz z 1996 r. Nr 25, poz. 113; Nr 87, poz. 396 i Nr 106, poz. 496);
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386);
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173; z 1989 r. Nr 34, poz. 178; z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775);
f)
ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685; z 1995 r. Nr 78 poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640 oraz z 1996 r. Nr 89, poz. 402; Nr 106, poz. 496; Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647);
g)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16; Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44 i Nr 10, poz. 56 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31);
h)
ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123, z 1991 r. Nr 75, poz. 328; z 1995 r. Nr 74, poz. 368 i z 1996 r. Nr 106, poz. 498).
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
Ministrze (ministerstwie, resorcie) - należy przez to rozumieć Ministra (ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku kierownictwa ministerstwa - należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
3)
departamencie - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 5,
4)
jednostce resortu - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku Nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością ministerstwa i resortu bezpośrednio, a także przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów, którzy odpowiadają przed ministrem za wykonanie powierzonych im zadań.
2.
Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1 oraz innych pracowników ministerstwa, do podejmowania w określonych sprawach, decyzji w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją niektórych zadań.
3.
W czasie nieobecności ministra zastępuje go sekretarz stanu, a w razie nieobecności sekretarza stanu - wyznaczony przez ministra podsekretarz stanu.
§  4.
Prawa i obowiązki Dyrektora Generalnego określają:
a)
ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 89, poz. 402),
b)
art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 6 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775),
c)
art. 42 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 z późn. zm.).
2.
Do zadań Dyrektora Generalnego należy w szczególności:
1)
zapewnienie funkcjonowania ministerstwa, warunków jego działania, a także organizacji pracy,
2)
bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi wymienionymi w § 5 pkt 2 - 12, zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu,
3)
dysponowanie środkami z budżetu ministerstwa i nadzór nad jego realizacją,
4)
realizowanie polityki personalnej w służbie cywilnej,
5)
wykonywanie zadań służby cywilnej w ministerstwie,
6)
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec urzędników służby cywilnej, a także wykonywanie zadań przewidzianych dla kierownika urzędu w ustawie wymienionej w ust. 1 lit. c oraz przepisach odrębnych.
§  5.
W skład ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra (GPM),
2)
Biuro Dyrektora Generalnego (BG),
3)
Departament Analiz i Prognoz Edukacyjnych (DAP),
4)
Departament Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego (DKO),
5)
Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZiU),
6)
Departament Opieki, Wychowania i Młodzieży (DOW),
7)
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DNS),
8)
Departament Prawny (DP),
9)
Departament Ekonomiki Edukacji (DE),
10)
Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji (BKS),
11)
Biuro Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą (BWZ),
12)
Biuro Administracyjno-Gospodarcze (BA).
§  6.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizowanie zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów, wynikających z zadań departamentu;
3)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie oraz udział w uzgadnianiu założeń i projektów aktów prawnych, umów i porozumień;
4)
realizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz innych dokumentów pochodzących od naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
5)
współdziałanie z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy ministrze, organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami działającymi w obszarze edukacji i nauki;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach; udzielanie informacji dotyczących treści przepisów w zakresie właściwości departamentu;
7)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie działań departamentu;
8)
realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy współdziałaniu z Biurem Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą;
2.
Departamenty realizują swoje zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy ministerstwa. Plany pracy zatwierdza minister na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora generalnego.
§  7.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu, określa załącznik Nr 1 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  8.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadań konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza Dyrektor Generalny.
§  9.
1.
Założenia i projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  10.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  11.
1.
Dyrektor departamentu kieruje jego działalnością i odpowiada za całokształt spraw, dla których departament jest rzeczowo właściwy.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu, a w razie nieobecności wicedyrektora inny pracownik departamentu.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący co najmniej stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik Nr 2 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych, kierujących centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów w jednostkach badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
dokumenty dotyczące zatrudnienia doradców politycznych,
7)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas,
8)
umowy międzynarodowe, międzyresortowe, umowy o współdziałaniu ministerstw ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek kierownictwa ministerstwa.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie ministra) według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje dyrektor właściwego departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa.
6.
Pisma okólne do rektorów, kuratorów oświaty i kierowników jednostek resortu podpisują dyrektorzy departamentów, z tym że pisma zawierające wyjaśnienia przepisów prawnych wymagają uzgodnienia z Departamentem Prawnym.
§  14.
1.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone szczególnie w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26, Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55, Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122, poz. 593 oraz z 1995 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 74, poz. 368, z 1996 r. Nr 43, poz. 189, Nr 106, poz. 496);
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471);
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M. P. Nr 26, poz. 185, Nr 34, poz. 239, z 1993 r. Nr 13, poz. 89, Nr 63, poz. 562, z 1994 r. Nr 47, poz. 379, Nr 62, poz. 545, z 1995 r. Nr 8, poz. 111, Nr 18, poz. 213, Nr 23, poz. 271, Nr 46, poz. 514 oraz z 1996 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 419);
4)
uchwale Nr 20 Rady Ministrów z 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów (M. P. Nr 7, poz. 47, z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180),
5)
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1995 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 132, poz. 642),
6)
innych przepisach szczególnych.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego lub Departament Prawny.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU POLITYCZNEGO MINISTRA należą sprawy dotyczące współdziałania ministra z organami władzy państwowej, administracji rządowej, samorządowej, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z jego funkcji politycznej.
§  16.
Do zakresu działania BIURA DYREKTORA GENERALNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
planowania pracy ministerstwa;
2)
współdziałania z Sejmem i Senatem RP:
a)
koordynowania realizacji zadań wynikających z uchwał, rezolucji i wniosków Sejmu i Senatu RP,
b)
rejestracja interpelacji i interwencji poselskich - kontrola terminowości udzielania odpowiedzi;
3)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej, poleceń ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań;
4)
powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy władzy i administracji państwowej;
5)
obsługi posiedzeń kierownictwa ministerstwa;
6)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do ministra, kontroli terminowości ich realizacji oraz przedkładania ministrowi do podpisu wszystkich pism przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
7)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
8)
funkcjonowania sekretariatów członków kierownictwa ministerstwa;
9)
przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad terminowością ich rozpatrywania i załatwiania, organizowania przyjmowania obywateli przez członków kierownictwa;
10)
realizacji zadań ministra w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi;
11)
organizowania i nadzorowania przedsięwzięć w zakresie ochrony tajemnicy państwowej i służbowej w resorcie;
12)
prowadzenia kancelarii tajnej ministerstwa;
13)
koordynowania spraw związanych z kontrolami NIK.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU ANALIZ I PROGNOZ EDUKACYJNYCH należy prowadzenie i koordynowanie prac na rzecz rozwoju systemu edukacji narodowej, a w szczególności:
1)
inicjowanie i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem rozwiązań dotyczących priorytetowych zagadnień polityki edukacyjnej państwa na wszystkich szczeblach systemu;
2)
koordynowanie i upowszechnianie wyników działań innowacyjnych i eksperymentalnych wspierających rozwój systemu;
3)
monitorowanie potrzeb i skuteczności działania systemu oświaty oraz szkolnictwa wyższego poprzez:
a)
koordynowanie gromadzenia, opracowywania i upowszechniania danych statystycznych oraz wszelkich innych danych, zbieranych i opracowywanych w ministerstwie i poza resortem danych i informacji o systemie edukacji,
b)
inicjowanie badań nad systemem edukacji narodowej i scenariuszy jego rozwoju;
4)
koordynowanie prac dotyczących rozwoju systemu edukacji poprzez:
a)
inicjowanie przemian programowych i strukturalnych,
b)
organizowanie przepływu informacji oraz koordynacja działań zmierzających do informatyzacji pracy systemu,
c)
współdziałanie i nadzór nad tworzeniem polskiego wkładu w międzynarodowe bazy danych dotyczących zagadnień edukacyjnych,
d)
obsługę administracyjno-organizacyjną Rady ds. Reformy Edukacji Narodowej, Zespołu Koordynacyjnego ds. Reformy Oświaty oraz zespołu ekspertów,
5)
koordynowanie całości spraw związanych z edukacją informatyczną i doskonaleniem nauczycieli w tym zakresie.
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I NADZORU PEDAGOGICZNEGO należą sprawy związane z realizacją polityki oświatowej państwa w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz sprawy związane z koordynacją i wykonywaniem nadzoru pedagogicznego, a także doskonaleniem zawodowym nauczycieli, w szczególności:
1)
określanie podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz podstaw programowych obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących;
2)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży;
3)
udział w ustalaniu zakresu kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych, artystycznych oraz szkołach dla dorosłych;
4)
sprawy przygotowywania i dopuszczania do użytku szkolnego: programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących i innych programów edukacyjnych, w szczególności edukacji seksualnej, edukacji dla demokracji i integracji europejskiej, edukacji informatycznej, edukacji ekologicznej, edukacji kulturalnej, wychowania komunikacyjnego w szkołach. Dopuszczanie do użytku podręczników i książek pomocniczych dla sześciolatków;
5)
opracowywanie wykazów programów, podręczników i książek pomocniczych oraz prowadzenie spraw związanych z ich weryfikacją;
6)
ustalanie listy rzeczoznawców uprawnionych do opiniowania podręczników i książek pomocniczych;
7)
koordynacja prac związanych z przygotowywaniem programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących oraz innych, wynikających z zadań szkoły;
8)
opracowywanie ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz wojewódzkich ośrodków politechnicznych a także prowadzenie innych spraw związanych z funkcjonowaniem: publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, bibliotek szkolnych, wojewódzkich ośrodków politechnicznych, szkolnych zbiorów muzealnych;
9)
prowadzenie, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych, spraw związanych z organizacją nauczania religii w szkołach;
10)
sprawy realizacji praw edukacyjnych mniejszości narodowych i etnicznych oraz kształcenia dzieci uchodźców;
11)
sprawy działalności pozalekcyjnej, rozwoju ruchu artystycznego w szkołach i prezentacji twórczości dzieci i młodzieży;
12)
prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz szkół stowarzyszonych w UNESCO;
13)
sprawy związane z obowiązkiem szkolnym i siecią szkolną;
14)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad Zespołem Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą;
15)
ustalanie zasad:
a)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
b)
prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów,
c)
sprawowania nadzoru pedagogicznego,
d)
prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki,
e)
przyjmowania uczniów do szkół,
f)
organizacji roku szkolnego,
g)
organizacji olimpiad, turniejów i konkursów przedmiotowych,
h)
wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie przez osoby prawne i fizyczne publicznych przedszkoli i szkół,
i)
organizacji indywidualnego programu lub toku nauki,
j)
programowych i organizacyjnych nauczania języków obcych;
16)
sprawowanie kontroli nad działalnością kuratorów oświaty w zakresie wykonywania przez nich zadań nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami oświatowymi;
17)
opiniowanie - w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym - statutów kuratoriów oświaty;
18)
sprawy związane ze współdziałaniem organów nadzoru pedagogicznego z organami prowadzącymi szkoły w zakresie kształcenia ogólnego;
19)
organizowanie narad kuratorów oświaty i przygotowywanie materiałów pod względem merytorycznym;
20)
opracowywanie rozwiązań systemowych i programowo-organizacyjnych obejmujących doskonalenie nauczycieli;
21)
rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli i prowadzenie ich rejestru;
22)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim;
23)
sprawy stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO należą sprawy związane z organizacją i funkcjonowaniem szkół zasadniczych i średnich zawodowych (z wyjątkiem specjalnych) oraz ustalanie kierunku rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie edukacji zawodowej i ustawicznej, a w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego, organizacja praktycznego nauczania zawodu, przeprowadzaniem egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego;
2)
współdziałanie w ustalaniu zasad sieci publicznych szkół zawodowych oraz ew. sprawach edukacji dorosłych;
3)
organizacja i nadzór pedagogiczny nad kształceniem zawodowym i ustawicznym;
4)
określanie, na wniosek właściwych ministrów, klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
5)
organizowanie prac związanych z opracowywaniem podstaw programowych i programów dopuszczanych do realizacji w szkołach zawodowych oraz prac związanych z dopuszczaniem do użytku szkolnego podręczników do przedmiotów zawodowych;
6)
ustalanie, we współdziałaniu z właściwymi ministrami:
a)
ramowych planów nauczania dla każdego zawodu i typów szkół, które będą kształcić w tym zawodzie oraz podstaw programowych kształcenia w zawodzie,
b)
wykazów dopuszczonych do użytku szkolnego programów i podręczników szkolnych do przedmiotów zawodowych.
c)
zasad wdrażania, oceny i weryfikacji dokumentacji programowych oraz zapewnienia publikacji tych dokumentacji;
7)
koordynowanie prac związanych z modelowaniem zawodów szkolnych przy współudziale właściwych ministrów, w których kształcą szkoły zawodowe;
8)
współdziałanie w ustalaniu:
a)
organizacji konkursów, turniejów i olimpiad przedmiotowych,
b)
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
c)
zasad prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów,
d)
ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży,
e)
zasad organizacji indywidualnego programu lub toku nauki,
f)
ekwiwalencji świadectw krajowych i zagranicznych,
g)
ramowego statutu szkół publicznych dla dorosłych;
9)
opracowywanie druków szkolnych dla szkół zawodowych;
10)
inicjowanie i prowadzenie współpracy z partnerami zagranicznymi w dziedzinie kształcenia zawodowego i ustawicznego;
11)
koordynowanie prac związanych z modernizacją i reformą kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz sprawy innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkołach zawodowych;
12)
inicjowanie i koordynowanie doskonalenia nauczycieli wszystkich typów szkół zawodowych oraz pracowników nadzoru pedagogicznego;
13)
współdziałanie z organizacjami i instytucjami w sprawach rozwoju szkolnictwa zawodowego i ustawicznego, w szczególności w zakresie systemów i jego reformy;
14)
współdziałanie z Departamentem Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego w zakresie realizacji zadań określonych w § 18 pkt 16;
15)
sprawy związane ze współdziałaniem organów nadzoru pedagogicznego z organami prowadzącymi szkoły w zakresie kształcenia zawodowego;
16)
tworzenie podstaw organizacyjnych, programowych i metodycznych oraz ustalanie kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie form edukacji ustawicznej, a w szczególności:
a)
zasad uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,
b)
doskonalenia kadr dla potrzeb oświaty dorosłych,
c)
kształcenia na odległość i kształcenia modułowego,
d)
organizacji kształcenia we wszystkich typach szkół i placówek oświaty dorosłych,
e)
zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich typów szkół dla dorosłych,
f)
zasad przyznawania tytułów kwalifikacyjnych.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU OPIEKI, WYCHOWANIA I MŁODZIEŻY należą sprawy związane z tworzeniem podstaw prawnych, organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalania kierunków rozwoju i sprawowaniem nadzoru pedagogicznego w dziedzinie opieki nad dzieckiem, kształcenia specjalnego i integracyjnego oraz wychowania dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, a także sprawy dotyczące problematyki młodzieży i organizacji młodzieżowych, kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku, wychowania w działalności pozaszkolnej, a w szczególności:
1)
określanie zasad udzielania i organizacji pomocy materialnej, żywienia zbiorowego w szkołach oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych;
2)
ustalanie zadań szkół i placówek w dziedzinie zapobiegania patologii społecznej oraz przejawom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży;
3)
tworzenie podstaw prawnych oraz organizowanie pomocy i opieki profilaktyczno-wychowawczej dla dzieci, młodzieży i ich rodzin;
4)
ustalanie zasad udzielania uczniom opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określanie organizacji i zakresu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych;
5)
określanie zasad działania i organizacji prorodzinnych form opieki nad dzieckiem - adopcji, rodzin zastępczych, kontraktowych rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i innych ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, a także współpraca międzynarodowa w dziedzinie adopcji;
6)
inicjowanie i organizowanie systemu opieki zdrowotnej nad uczniami i promocji zdrowia; wdrażanie programów szkół promujących zdrowie;
7)
określanie zasad i warunków działania publicznych placówek opieki nad dzieckiem oraz kierunków modyfikacji placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci osieroconych i pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
8)
wspomaganie i inicjowanie działalności niepublicznych placówek o charakterze diagnostyczno-konsultacyjnym;
9)
ustalanie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, kształcenia tych uczniów w ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zasad organizacji kształcenia specjalnego;
10)
określanie zasad i organizacji działalności dydatktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej przedszkoli, szkół i placówek dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych;
11)
określanie programów specjalnego wychowania przedszkolnego oraz planów i programów obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących w specjalnych szkołach podstawowych i zasadniczych;
12)
określanie zasad organizacji i funkcjonowania szkół specjalnych zasadniczych;
13)
określanie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim;
14)
określanie zasad i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, podręczników oraz zalecania książek pomocniczych do kształcenia specjalnego;
15)
prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek dla niepełnosprawnych dzieci i młodzieży;
16)
ustalanie kierunków rozwoju i założeń programowych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych;
17)
wypracowywanie założeń i zasad organizacyjnych klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego;
18)
określanie zasad i organizacji krajoznawstwa i turystyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych a także wychowania pozaszkolnego;
19)
ustalanie zasad organizowania i nadzorowania wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej oraz jego koordynacja oraz kwalifikowanie dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego z zagranicy do uczestnictwa w wypoczynku w Polsce, w ramach kolonii polonijnych i obozów językowych;
20)
ustalanie zasad organizowania placówek wychowania pozaszkolnego, prezentacji twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwoju ruchu artystycznego;
21)
ustalanie, we współpracy z innymi departamentami, rekomendacji dla programów edukacyjno-wychowawczych oraz określanie zasad ich realizacji;
22)
inicjowanie wydawnictw, materiałów filmowych, audycji i innych środków dydaktycznych o tematyce wychowawczej;
23)
zawieranie umów z organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami, dotyczących zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym oraz nadzór nad ich realizacją;
24)
analiza i ocena sytuacji społecznej i bytowej młodzieży oraz opiniowanie i opracowywanie projektów dokumentów służących poprawie bytu młodzieży;
25)
tworzenie formalno-prawnych i organizacyjnych podstaw międzynarodowej wymiany młodzieży (umowy, porozumienia itp.);
26)
sprawy finansowego i organizacyjnego wspierania programów z zakresu międzynarodowej wymiany młodzieży;
27)
realizacja zadań wynikających z podpisanych przez Polskę umów o międzynarodowej wymianie i współpracy młodzieży we współdziałaniu z instytucjami partnerskimi z zagranicy oraz finansowanie i organizacyjne wspieranie programów międzynarodowej wymiany młodzieży;
28)
koordynacja realizacji europejskich programów z zakresu międzynarodowej współpracy młodzieży oraz współpraca z młodzieżowymi strukturami Unii Europejskiej i Rady Europy;
29)
współdziałanie z Departamentem Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego w zakresie realizacji zadań określonych w § 18 pkt 16.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
doskonalenia aktywnych form oddziaływania na rozwój systemu szkolnictwa wyższego, zgodny z założeniami polityki państwa, w tym doskonalenie narzędzi ekonomicznych (dydaktyka, promocja kadry i kierunki inwestowania);
2)
prowadzenia spraw systemowych nad przeobrażeniami szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju;
3)
tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni państwowych i niepaństwowych oraz nadzoru nad uczelniami w zakresie zgodności działania ich organów z przepisami ustawowymi i statutami; zatwierdzania statutów uczelni i regulaminów studiów;
4)
pomocy materialnej dla studentów, ochrony zdrowia, kultury fizycznej, studenckiego ruchu naukowego, współpracy z samorządem i organizacjami studenckimi;
5)
kierunków studiów, programów kształcenia, toku studiów oraz studenckich praktyk zawodowych;
6)
rekrutacji na studia;
7)
stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów;
8)
kształcenia i rozwoju kadr naukowych w tym praw i obowiązków nauczycieli akademickich, mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego oraz nagród Ministra Edukacji Narodowej;
9)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich i studentów, w tym m.in. rozpatrywanie wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego oraz powoływania i współpracy z rzecznikami dyscyplinarnymi ministra;
10)
prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych oraz legalizacji dyplomów ukończenia studiów wyższych i uzyskanych stopni naukowych;
11)
funkcjonowania Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą;
12)
opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia i kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz ustalania kwalifikacji nauczycieli i wychowawców – w tym również na podstawie świadectw zagranicznych a także posiadania uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
13)
zakładów kształcenia nauczycieli, ich tworzenia, funkcjonowania i likwidowania oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego nad tymi zakładami;
14)
podziału środków na prowadzenie studenckich praktyk nauczycielskich oraz dopłat do czesnego kształcącym się nauczycielom;
15)
obsługi pracy oraz współdziałania z Radą ds. Kształcenia Nauczycieli i Komisją Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej;
16)
udziału w realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia i dokształcania nauczycieli;
17)
opiniowania wniosków uczelni o przyznanie środków finansowych z budżetu Komitetu Badań Naukowych;
18)
opracowywania zasad podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy poszczególne resorty nadzorujące szkoły wyższe i uczelnie podległe MEN oraz finansowania współpracy naukowo-badawczej z zagranicą;
19)
podejmowania decyzji o przyznaniu środków finansowych poszczególnym uczelniom w ramach tzw. działalności ogólnotechnicznej oraz dofinansowywania publikacji naukowych i podręczników akademickich;
20)
informacji naukowej i działalności bibliotek akademickich;
21)
dofinansowywania międzynarodowych programów naukowo-dydaktycznych finansowanych z funduszy pomocowych;
22)
zagadnień ekwiwalencji i uznawalności tytułów zawodowych i stopni naukowych;
23)
współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego.
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 i z 1989 r. Nr 33, poz. 175), a w szczególności:
a)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
c)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
d)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,
e)
występowanie, w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
f)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,
2)
przedkładania ministrowi do podpisu aktów prawnych ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub uzgodnieniu z ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych, przygotowanych przez ministerstwo;
3)
kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i uczestniczenie w jej posiedzeniach;
4)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i Komitetów Rady Ministrów;
5)
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych;
6)
nadzorowania i organizowania doskonalenia zawodowego obsługi prawnej jednostek organizacyjnych resortu;
7)
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMIKI EDUKACJI należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania projektu zbiorczego budżetu resortu w zakresie edukacji oraz działów pozaedukacyjnych;
2)
współudziału w wypracowywaniu koncepcji planowania wydatków na edukację (w ujęciu koordynacyjnym);
3)
opracowywania projektów rocznych budżetów wojewodów w dziale "Oświata i wychowanie" oraz w zakresie działów pozaedukacyjnych w części koordynowanej przez MEN wraz z ich ewidencją i bieżącą aktualizacją;
4)
wykonywania zadań wynikających z obowiązku sprawowania przez Ministra Edukacji Narodowej ogólnego nadzoru nad realizacją budżetów wojewodów w zakresie dochodów i wydatków na finansowanie zadań dotyczących oświaty i wychowania;
5)
opracowywanie zasad i projektów podziału;
a)
środków na wydatki płacowe i pozapłacowe dla jednostek budżetowych w ramach poszczególnych działów w resorcie,
b)
dotacji budżetowych na wydatki bieżące i limitu wynagrodzeń osobowych dla uczelni MEN;
6)
współudziału w opracowywaniu zasad podziału środków i dotacji na inne zadania finansowe z budżetu MEN;
7)
opracowywania zasad podziału subwencji na zadania oświatowe gmin oraz projektów podziału tej subwencji;
8)
prowadzenia spraw związanych z finansowaniem zadań edukacyjnych realizowanych w niektórych miastach oraz miejskich strefach usług publicznych;
9)
przygotowywania zasad podziału i propozycji rozdysponowania rezerw celowych na zadania edukacyjne, wynikających z ustaw budżetowych;
10)
opracowywania rocznych planów zadań inwestycyjnych resortu oraz dokonywanie analiz ich realizacji a także współfinansowanie gminnych inwestycji oświatowych;
11)
pełnienia funkcji dysponenta I stopnia w zakresie dystrybucji i ewidencjonowania środków finansowych dla jednostek resortu i zadań realizowanych przez resort;
12)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
13)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem systemów finansowania placówek edukacyjnych, organizowanie doraźnych kontroli jednostek resortu w zakresie działalności finansowej oraz organizacji dotowanych w zakresie wykorzystania dotacji;
14)
prowadzenia sprawozdawczości budżetowej i statystycznej oraz koordynowanie prac związanych z opracowaniem zbiorczych badań statystycznych w resorcie;
15)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych i budżetu edukacji w ujęciu koordynacyjnym oraz budżetu resortu edukacji narodowej; opracowywanie sprawozdań okresowych z wykonania zadań oraz budżetu resortu;
16)
prowadzenia analiz w zakresie określania kosztów jednostkowych w obszarze zadań edukacyjnych;
17)
inicjowania prac studialnych w zakresie projektowania obiektów edukacyjnych;
18)
analizy i rozpatrywania wniosków w sprawie dofinansowania inwestycji i remontów szkół i placówek oświatowych oraz opracowanie zasad i projektu podziału środków na pierwsze wyposażenie szkół prowadzonych przez kuratoria oświaty;
19)
określania zasad wykorzystania środków scentralizowanego rachunku odpisów amortyzacyjnych oraz ich rozdysponowanie dla uczelni resortu;
20)
analizy skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu;
21)
obsługi Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Budżetowej.
§  24.
Do zakresu działania BIURA KADR, SZKOLENIA I ORGANIZACJI należą sprawy dotyczące:
1)
projektowania rozwiązań systemowych w zakresie pragmatyk pracowniczych;
2)
opracowywania projektów systemów wynagradzania pracowników szkół i szkół wyższych na podstawie danych finansowych i statystycznych przygotowanych przez Departament Ekonomiki Edukacji oraz organizowania warunków do prawidłowego ich wdrożenia;
3)
przygotowywania i negocjowania projektów układów zbiorowych pracy i uzgadniania ze związkami zawodowymi projektów aktów wykonawczych do Karty Nauczyciela i ustawy o szkolnictwie wyższym z zakresu działania Biura;
4)
załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pragmatyk pracowniczych, systemów wynagradzania, czasu pracy, świadczeń socjalnych i szczególnych uprawnień pracowniczych oraz sprawowania nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty w tym zakresie;
5)
określania kwalifikacji wymaganych od nauczycieli do zajmowania stanowisk kierowniczych w szkołach oraz wymogów kwalifikacyjnych dla pracowników szkół i szkół wyższych nie będących nauczycielami;
6)
koordynowania spraw związanych z oceną pracy nauczycieli;
7)
prowadzenia spraw zastrzeżonych do decyzji ministra, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych oraz wynikających ze stosunku pracy członków kierownictwa ministerstwa, rektorów szkół wyższych, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych, dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą;
8)
prowadzenia spraw związanych z udziałem przedstawicieli ministra w komisjach konkursowych wyłaniających kandydata na stanowisko kuratora oświaty i powoływaniem na to stanowisko;
9)
odznaczeń dla pracowników resortu oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli;
10)
prowadzenia dokumentacji personalnej, wystawiania dokumentów związanych ze stosunkiem pracy;
11)
opracowywania założeń organizacyjno-programowych kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników oraz sprawowania nadzoru nad całokształtem szkolenia i dokształcania pracowników;
12)
opracowywania projektów struktur organizacyjnych i opisów stanowisk pracy w urzędzie, inicjowania zmian organizacyjnych urzędu;
13)
świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa z wyłączeniem spraw mieszkaniowych;
14)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I Instancji dla urzędników państwowych mianowanych, zatrudnionych w urzędzie;
15)
prowadzenia sekretariatu i obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej, przygotowywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od orzeczeń Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
§  25.
Do zakresu działania BIURA INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania realizacji zadań z zakresu współpracy z zagranicą należących do resortu edukacji;
2)
integracji europejskiej i procesów dostosowawczych, wynikających z Układu o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi, realizacji Narodowej Strategii Integracji;
3)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi (rządowymi i pozarządowymi) działającymi w sferze edukacji;
4)
koordynowania spraw związanych z programami międzynarodowymi w dziedzinie edukacji;
5)
przygotowywania projektów umów, porozumień, programów i innych dokumentów dotyczących współpracy z zagranicą, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzoru nad realizacją;
6)
kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce;
7)
określania zasad kierowania za granicę uczniów, studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej;
8)
pozyskiwania stypendiów zagranicznych;
9)
wymiany informacji o systemach edukacji w Polsce i za granicą;
10)
gromadzenia i opracowywania informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami;
11)
określania zasad ekwiwalencji świadectw i dyplomów szkół i uczelni, ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, negocjowania i realizacji umów oraz konwencji międzynarodowych, dotyczących ekwiwalencji oraz wydawania odpowiednich dokumentów;
12)
współdziałania z właściwymi komórkami organizacyjnymi MEN i innymi instytucjami w zakresie zatrudnienia obywateli państw obcych w polskich oświatowych placówkach publicznych;
13)
koordynowania działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie wspomagania oświaty polonijnej i upowszechniania języka polskiego w świecie;
14)
współdziałania z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w sprawach programów międzynarodowych;
15)
opracowywania projektów planów finansowych dotyczących współpracy z zagranicą;
16)
opiniowania propozycji wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez MEN;
17)
obsługi paszportowo-wizowej oraz protokolarno-organizacyjnej;
18)
obsługi Rady ds. Edukacji Europejskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
§  26.
Do zakresu działania BIURA ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania planu i realizacji budżetu centrali ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania centralnych i resortowych zadań budżetowych, prowadzenia obsługi finansowo-księgowej ministerstwa, pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu ministerstwa oraz dysponenta środków;
3)
realizacji zamówień publicznych;
4)
realizacji centralnych zakupów pomocy dydaktycznych i wyposażenia dla szkół i innych jednostek resortu;
5)
koordynowania działań związanych z wydawaniem i dystrybucją podręczników (dla szkół specjalnych i szkół mniejszości narodowych) programów nauczania oraz innych materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli;
6)
ustalania zasad zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych oraz prowadzenia wykazu tych środków;
7)
tworzenia standardów wyposażenia szkół i placówek oświatowych w pomoce naukowe i sprzęt;
8)
opracowywania i wdrażania systemu informacji o środkach dydaktycznych, meblach i sprzęcie szkolnym oraz prowadzenia nadzoru nad filmoteką MEN oraz inicjowania badań i działań w zakresie uzupełniania obudowy dydaktycznej;
9)
ustalenia wykazu wyrobów podlegających obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa oraz opracowywania wykazu obligatoryjnie stosowanych norm mebli, sprzętu szkolnego i urządzeń rekreacyjno-sportowych;
10)
organizowania i koordynowania pomocy rzeczowej dla szkół polskich za granicą;
11)
opracowywania zasad i realizacji dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych oraz opracowywania zasad i instrumentów oddziaływania na rynek podręczników szkolnych;
12)
koordynowania zadań dotyczących współpracy z fundacjami działającymi w sferze edukacji narodowej;
13)
sprawowania nadzoru założycielskiego nad resortowymi jednostkami badawczo-rozwojowymi;
14)
inicjowania i opiniowania rozwiązań prawno-organizacyjnych finansowego wspierania systemu edukacji;
15)
administracji majątkiem ministerstwa i gospodarowania pomocniczego oraz ochrony budynku i mienia;
16)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez ministerstwo;
17)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w ministerstwie;
18)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej ministerstwa, hali maszyn, powielarni oraz Ambulatorium Zakładowego;
19)
zaopatrywania ministerstwa w sprzęt i materiały oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej;
20)
zapewniania warunków dokształcania informatycznego pracowników ministerstwa;
21)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego ministerstwa;
22)
zapewnienia warunków bhp, socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach ministerstwa;
23)
nadzoru nad Gospodarstwem Pomocniczym MEN i Administracją Domów Mieszkalnych;
24)
prowadzenia spraw w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
zamówień publicznych,
c)
zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu i innych druków szkolnych;
d)
bhp i ochrony ppoż.;
25)
konserwacji i remontów budynku ministerstwa;
26)
nadzoru nad funkcjonowaniem Osiedla Mieszkaniowego "Przyjaźń" i budową domów studenckich na tym osiedlu oraz prowadzenia innych spraw inwestycyjnych.

ZAŁĄCZNIK Nr 1 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej;

BIURO DYREKTORA GENERALNEGO

Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

DEPARTAMENT ANALIZ I PROGNOZ EDUKACYJNYCH

1. Centrum Obliczeniowe MEN

2. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I NADZORU PEDAGOGICZNEGO

1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

2. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

3. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą w Warszawie

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej

DEPARTAMENT OPIEKI, WYCHOWANIA I MŁODZIEŻY

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie

DEPARTAMENT NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Uniwersytet Gdański

2. Uniwersytet Śląski w Katowicach

3. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

4. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

5. Uniwersytet Łódzki

6. Uniwersytet Opolski

7. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Szczeciński

9. Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu

10. Uniwersytet Warszawski

11. Uniwersytet Wrocławski

12. Politechnika Białostocka

13. Politechnika Częstochowska

14. Politechnika Gdańska

15. Politechnika Śląska w Gliwicach

16. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

17. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

18. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

19. Politechnika Lubelska

20. Politechnika Łódzka

21. Politechnika Poznańska

22. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

23. Politechnika Szczecińska

24. Politechnika Warszawska

25. Politechnika Wrocławska

26. Politechnika Koszalińska

27. Politechnika Opolska

28. Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego

29. Politechnika Zielonogórska

30. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

31. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

32. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

33. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

34. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

35. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

36. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

37. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

38. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

39. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

40. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

41. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

42. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

43. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

44. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

45. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

46. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

47. Akademia Rolnicza w Lublinie

48. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

49. Akademia Rolnicza w Poznaniu im. Augusta Cieszkowskiego

50. Akademia Rolnicza w Szczecinie

51. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

52. Wyższa szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach

53. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

54. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

55. Szkoły Wyższe Niepaństwowe

56. Akademickie Centrum Komputerowe "CYFRONET" w Krakowie

57. Kolegia Nauczycielskie i Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych

DEPARTAMENT EKONOMIKI EDUKACJI

1. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

4. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

BIURO KADR, SZKOLENIA I ORGANIZACJI

Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

BIURO INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ

Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

BIURO ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZE

1. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABID" w Warszawie

2. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń"

3. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie (w likwidacji)

4. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

ZAŁĄCZNIK Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

I.

GABINET POLITYCZNY MINISTRA

Struktura bezwydziałowa

II.

BIURO DYREKTORA GENERALNEGO

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Kontroli, Skarg i Wniosków

3. Wydział Spraw Obronnych

4. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

III.

DEPARTAMENT ANALIZ I PROGNOZ EDUKACYJNYCH

1. Wydział Strategii Edukacyjnych

2. Wydział Informacji i Informatyki

IV.

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I NADZORU PEDAGOGICZNEGO

1. Wydział Organizacji Kształcenia Ogólnego

2. Wydział Nadzoru Pedagogicznego i Doskonalenia Nauczycieli

3. Wydział Programowania Kształcenia Ogólnego

V.

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

1. Wydział Kształcenia Zawodowego

2. Wydział Kształcenia Ustawicznego i Edukacji Niestacjonarnej

3. Wydział Programów i Standardów Edukacji Zawodowej

VI.

DEPARTAMENT OPIEKI, WYCHOWANIA I MŁODZIEŻY

1. Wydział Opieki

2. Wydział Kształcenia Specjalnego

3. Wydział ds. Młodzieży

4. Wydział Kultury Fizycznej

VII.

DEPARTAMENT NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Wydział Organizacji i Rozwoju Szkół Wyższych

2. Wydział Kształcenia i Dokształcania Nauczycieli

3. Wydział Spraw Studenckich

4. Wydział Kształcenia i Rozwoju Kadr Naukowych

5. Wydział Badań Naukowych i Wydawnictw

VIII.

DEPARTAMENT PRAWNY

Struktura bezwydziałowa

IX.

DEPARTAMENT EKONOMIKI EDUKACJI

1. Wydział Ekonomiki Szkolnictwa Wyższego

2. Wydział Ekonomiki Oświaty

3. Wydział Subwencjonowania Gmin

4. Wydział Inwestycji Edukacyjnych

5. Wydział Budżetów Pozaedukacyjnych i Obsługi Bankowej

6. Wydział Statystyki, Sprawozdawczości i Analiz

X.

BIURO KADR, SZKOLENIA I ORGANIZACJI

1. Wydział Personalny

2. Wydział Systemów Wynagradzania

3. Wydział Pragmatyk Pracowniczych

4. Wydział Spraw Socjalnych

5. Sekretariat Obsługi Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej

XI.

BIURO INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ

1. Wydział Integracji Europejskiej i Organizacji Międzynarodowych

2. Wydział Współpracy Bilateralnej

3. Wydział Uznawalności Wykształcenia

4. Wydział Organizacyjny

5. Wydział ds. Oświaty Polonijnej i Polonistyki

XII.

BIURO ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZE

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Wyposażenia i Wydawnictw

3. Wydział Zamówień Publicznych

4. Wydział Gospodarczo-Administracyjny

1 Załącznik nr 1 zmieniony przez komunikat z dnia 25 września 1997 r. o sprostowaniubłędu (Dz.Urz.MEN.97.8.39).