Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2005.4.10

Akt utracił moc
Wersja od: 2 września 2005 r.

ZARZĄDZENIE NR 8
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 2 września 2005 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar

Na podstawie art. 39 ust. 6 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.) oraz § 4 statutu Głównego Urzędu Miar, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. Nr 48, poz. 659), zarządza się, co następuje:
§  1.
Głównemu Urzędowi Miar, zwanemu dalej "GUM", nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Organizację i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych GUM określają wewnętrzne regulaminy organizacyjne, które zawierają w szczególności:
1)
strukturę organizacyjną komórki;
2)
szczegółowy zakres zadań komórki wynikający z regulaminu organizacyjnego GUM oraz szczegółowe zakresy zadań jednostek wchodzących w skład komórki;
3)
organizację zarządzania komórką, w tym zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism dla zastępcy kierownika komórki i osób kierujących jednostkami wchodzącymi w jej skład.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych GUM w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia:
1)
opracują wewnętrzne regulaminy organizacyjne i uzgodnią ich treść pod względem formalnoprawnym z Biurem Prawno-Legislacyjnym;
2)
uzyskają akceptację członka Kierownictwa GUM nadzorującego komórkę organizacyjną i przekażą trzy egzemplarze zaakceptowanych regulaminów Dyrektorowi Generalnemu GUM do zatwierdzenia.
3.
Regulaminy, o których mowa w ust. 1, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego GUM.
4.
Egzemplarze zatwierdzonych regulaminów, o których mowa w ust. 1, otrzymują właściwa komórka organizacyjna, Zespół Dyrektora Generalnego i Biuro Prawno-Legislacyjne.
§  3.
Kierownicy komórek organizacyjnych obowiązani są do zapoznania pracowników z treścią regulaminów, o których mowa w § 1 i 2.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 3 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 6 lutego 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar zmienione zarządzeniem nr 5 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 20 czerwca 2005 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar.
§  5.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 2 września 2005 r.
2.
Zarządzenie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR

Rozdział 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1.
Główny Urząd Miar, zwany dalej "GUM", jest centralnym urzędem administracji rządowej zapewniającym wykonywanie zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Prezesem".
§  2.
GUM działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.);
2)
ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 1993 r. Nr 55, poz. 249 z późn. zm.);
3)
innych ustaw i rozporządzeń związanych z działalnością GUM;
4)
zarządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. Nr 48, poz. 659);
5)
regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "regulaminem"

oraz zgodnie z zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami Prezesa oraz Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym", a także zgodnie z dokumentami wewnętrznymi obowiązującymi w systemie jakości.

§  3.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
Kierownictwie GUM, należy przez to rozumieć Prezesa, Wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego;
2)
komórce organizacyjnej, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne, o których mowa w § 4 regulaminu;
3)
kierowniku komórki organizacyjnej, należy przez to rozumieć dyrektora zakładu, biura albo inną osobę kierującą komórką organizacyjną;
4)
jednostkach nadzorowanych, należy przez to rozumieć okręgowe i obwodowe urzędy miar oraz okręgowe i obwodowe urzędy probiercze;
5)
upoważnieniu, należy przez to rozumieć umocowanie do dokonywania - w zakresie właściwości Prezesa i Dyrektora Generalnego, w ich imieniu - czynności prawnych;
6)
administracji miar, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne GUM, okręgowe i obwodowe urzędy miar;
7)
administracji probierczej, należy przez to rozumieć okręgowe i obwodowe urzędy probiercze;
8)
pracownikach, należy przez to rozumieć pracowników GUM.

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  4.
1.
W skład GUM wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Prezesa (GP);
2)
Biuro Służby Nadzoru Metrologicznego i Probierczego (BSN);
3)
Zespół do Spraw Systemu Zarządzania Jakością (ZJ);
4)
Zakład Długości i Kąta (M1);
5)
Zakład Promieniowania Optycznego (M2);
6)
Zakład Masy i Siły (M3);
7)
Zakład Metrologii Elektrycznej (M4);
8)
Zakład Fizykochemii (M5);
9)
Sekretariat Naukowy Metrologii (SNM);
10)
Wydział do spraw Metrologii Interdyscyplinarnej (WMI);
11)
Zakład Laboratoriów Badawczych (ZLB);
12)
Biuro Prawno-Legislacyjne (BPL);
13)
Biuro Polityki Rynkowej (BPR);
14)
Samodzielne Laboratorium do Spraw Tachografów Samochodowych (TS);
15)
Zespół do Spraw Upoważnień i Zezwoleń (ZUZ);
16)
Zespół do Spraw Europejskich (ZE);
17)
Samodzielne Stanowisko do spraw Towarów Paczkowanych (TP);
18)
Biuro Kadr i Spraw Socjalnych (BK);
19)
Biuro Administracyjne (BA);
20)
Biuro Budżetowe (BB);
21)
Zespół Dyrektora Generalnego Urzędu (ZDG);
22)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego (AW);
23)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (IN).
2.
Schematy organizacyjne GUM stanowią załącznik do regulaminu.
§  5.
W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 4, wchodzą laboratoria, zespoły, wydziały, jedno lub wieloosobowe stanowiska pracy.
§  6.
1.
Komórkami organizacyjnymi kierują:
1)
dyrektorzy - zakładami, biurami, Gabinetem Prezesa i Sekretariatem Naukowym Metrologii;
2)
kierownicy - zespołami albo samodzielnymi laboratoriami;
3)
naczelnik - Wydziałem Metrologii Interdyscyplinarnej.
2.
Kierownicy kierują komórkami organizacyjnymi przy pomocy zastępcy (zastępców), jeżeli zostali ustanowieni.

Rozdział  3

Tryb pracy Głównego Urzędu Miar

§  7.
1.
Prezes kieruje działalnością GUM przy pomocy Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego i kierowników komórek organizacyjnych.
2.
Do wyłącznej kompetencji Prezesa zastrzeżone są:
1)
ustalanie kierunków rozwoju administracji miar i administracji probierczej oraz ogólnych zasad prowadzenia działalności w sprawach miar i probiernictwa, w tym realizacji zadań związanych z członkostwem RP w UE;
2)
reprezentowanie administracji miar i administracji probierczej w kontaktach z Radą Ministrów, Sejmem i Senatem oraz Prezydentem RP;
3)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu, Senatu i Prezydenta RP oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
4)
akceptowanie projektów aktów normatywnych przedkładanych właściwym ministrom;
5)
sprawy, w których decyzja należy wyłącznie do centralnego organu administracji rządowej;
6)
reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej lub GUM w organach międzynarodowych organizacji metrologicznych;
7)
wydawanie przepisów wewnętrznych dotyczących realizacji zadań wynikających z regulaminu;
8)
wdrażanie i utrzymywanie systemu jakości w GUM;
9)
prowadzenie polityki informacyjnej GUM oraz utrzymywanie kontaktów zagranicznych;
10)
prowadzenie spraw związanych z obronnością i bezpieczeństwem Państwa;
11)
kierowanie nadzorem metrologicznym i probierczym;
12)
powoływanie i odwoływanie członków Rady Konsultacyjnej oraz zatwierdzanie regulaminu określającego jej zakres działania i tryb pracy;
13)
występowanie o nadania orderów i odznaczeń państwowych lub resortowych oraz udzielanie wyróżnień;
14)
ustanawianie pełnomocników oraz określanie zakresów ich zadań, w szczególności ustanowienie Pełnomocnika do Spraw Jakości.
3.
Prezes sprawuje bezpośredni nadzór nad:
1)
Gabinetem Prezesa;
2)
Biurem Służby Nadzoru Metrologicznego i Probierczego;
3)
Zespołem do Spraw Systemu Zarządzania Jakością.
4.
Do podpisu Prezesa zastrzega się pisma kierowane do: Prezydenta RP, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów.
5.
Prezesa w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego Wiceprezes.
6.
Prezes może upoważnić Wiceprezesa, Dyrektora Generalnego, kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników GUM do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, o których mowa odpowiednio w ust. 2 i 4.
7.
W celu realizacji bieżących zadań GUM, Prezes zwołuje posiedzenia Kierownictwa GUM, ustala porządek obrad oraz im przewodniczy.
8.
Prezes dokonuje czynności wynikających ze stosunku pracy wobec dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych.
9.
Prezes udziela urlopów pozostałym członkom Kierownictwa GUM, kierownikom nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz dyrektorom jednostek nadzorowanych.
§  8.
1.
Wiceprezes odpowiedzialny jest za realizację zadań powierzonych mu przez Prezesa.
2.
Wiceprezes wykonuje powierzone mu zadania we współdziałaniu z Dyrektorem Generalnym i przy pomocy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych.
3.
Wiceprezes udziela urlopów i zatwierdza wyjazdy służbowe kierownikom nadzorowanych komórek organizacyjnych.
§  9.
Do zadań Wiceprezesa do Spraw Metrologii Naukowej i Przemysłowej należy:
1)
proponowanie kierunków rozwoju metrologii naukowej i przemysłowej oraz występowanie z inicjatywami w tym zakresie;
2)
przygotowywanie projektów dokumentów i stanowisk prezentowanych naczelnym i centralnym organom Państwa;
3)
kierowanie pracami dotyczącymi spraw metrologii naukowej, przemysłowej i interdyscyplinarnej w GUM i jednostkach nadzorowanych;
4)
współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami związanymi z metrologią naukową i przemysłową;
5)
reprezentowanie GUM w organach regionalnych organizacji metrologicznych działających w zakresie metrologii naukowej i przemysłowej;
6)
współpraca z Radą Konsultacyjną;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa;
8)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad:
a)
Zakładem Długości i Kąta,
b)
Zakładem Promieniowania Optycznego,
c)
Zakładem Masy i Siły,
d)
Zakładem Metrologii Elektrycznej,
e)
Zakładem Fizykochemii,
f)
Sekretariatem Naukowym Metrologii,
g)
Wydziałem do spraw Metrologii Interdyscyplinarnej.
§  10.
Do zadań Wiceprezesa do Spraw Metrologii Prawnej należy:
1)
proponowanie kierunków rozwoju metrologii prawnej, systemu oceny zgodności, probiernictwa oraz występowanie z inicjatywami w tym zakresie;
2)
przygotowywanie projektów dokumentów i stanowisk prezentowanych centralnym i naczelnym organom Państwa;
3)
kierowanie pracami dotyczącymi metrologii prawnej i oceny zgodności w GUM oraz jednostkach nadzorowanych;
4)
współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami związanymi z metrologią prawną oraz probiernictwem;
5)
reprezentowanie GUM w organach regionalnych organizacji metrologicznych działających w zakresie metrologii prawnej;
6)
współpraca z Radą Konsultacyjną;
7)
kierowanie pracami dotyczącymi probiernictwa w jednostkach nadzorowanych;
8)
kierowanie pracami związanymi z systemem tachografów cyfrowych;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa;
10)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad:
a)
Zakładem Laboratoriów Badawczych,
b)
Biurem Prawno-Legislacyjnym,
c)
Biurem Polityki Rynkowej,
d)
Samodzielnym Laboratorium do Spraw Tachografów Samochodowych,
e)
Zespołem do Spraw Upoważnień i Zezwoleń,
f)
Zespołem do Spraw Europejskich,
g)
Samodzielnym Stanowiskiem do Spraw Towarów Paczkowanych.
§  11.
1.
Dyrektor Generalny podlega bezpośrednio Prezesowi.
2.
Dyrektor Generalny wykonuje zadania określone w ustawie o służbie cywilnej i innych przepisach.
3.
Do zadań Dyrektora Generalnego należy w szczególności:
1)
zapewnienie funkcjonowania GUM, warunków jego działania i organizacji pracy oraz prawidłowego wykonywania zadań przez komórki organizacyjne;
2)
nadzorowanie przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu w części dotyczącej GUM;
3)
gospodarowanie mieniem GUM, zlecanie usług i dokonywanie zakupów oraz zapewnienie prowadzenia ewidencji jego majątku;
4)
reprezentowanie Skarbu Państwa w odniesieniu do majątku GUM;
5)
prowadzenie kontroli wewnętrznej w GUM;
6)
zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej, w tym administrowanie danymi osobowymi w GUM;
7)
realizacja zadań z zakresu polityki personalnej w służbie cywilnej;
8)
wykonywanie zadań służby cywilnej w GUM oraz dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy oraz zadań kierownika urzędu określonych w ustawie o pracownikach urzędów państwowych i przepisach odrębnych;
9)
sprawowanie nadzoru nad krajowymi i zagranicznymi wyjazdami służbowymi pracowników;
10)
rozstrzyganie skarg i wniosków pracowników;
11)
kierowanie procesem informatyzacji GUM;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa;
13)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad:
a)
Biurem Kadr i Spraw Socjalnych,
b)
Biurem Administracyjnym,
c)
Biurem Budżetowym,
d)
Zespołem Dyrektora Generalnego Urzędu,
e)
Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego,
f)
Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
4.
Zadania, o których mowa w ust. 2 i 3, Dyrektor Generalny realizuje z uwzględnieniem wniosków i ocen wyrażanych przez Prezesa i Wiceprezesów.
5.
Dyrektor Generalny wydaje akty wewnętrzne w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2 i 3.
6.
Dyrektora Generalnego w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej dyrektor komórki organizacyjnej.
7.
Dyrektor Generalny udziela urlopów i zatwierdza wyjazdy służbowe kierownikom nadzorowanych komórek organizacyjnych.
§  12.
Szczegółowy podział pracy pomiędzy Prezesa, Wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego, określa Prezes w drodze decyzji.
§  13.
Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:
1)
prawidłową, efektywną i terminową realizację zadań komórki określonych w regulaminie oraz zleconych przez członków Kierownictwa GUM;
2)
zgodność działania komórki z kierunkami określonymi przez Kierownictwo GUM oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3)
właściwą organizację pracy komórki i wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4)
ochronę danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce;
5)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisłą współpracę w tym zakresie ze służbami finansowymi GUM;
6)
zapewnienie właściwej organizacji pracy i funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce;
7)
celowe i oszczędne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność komórki oraz prawidłowe i racjonalne gospodarowanie powierzonym mieniem;
8)
funkcjonowanie systemu jakości w komórce.
§  14.
1.
Kierownik komórki organizacyjnej:
1)
reprezentuje komórkę wobec Kierownictwa GUM, innych komórek organizacyjnych GUM oraz w kontaktach na zewnątrz;
2)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, premiowania, awansowania, nagradzania, odznaczania i wyróżniania oraz karania pracowników komórki;
3)
ustala zakresy czynności pracowników oraz sporządza w porozumieniu z BK opisy stanowisk pracy;
4)
dokonuje oceny pracowników komórki;
5)
nadzoruje archiwizację dokumentów dotyczących spraw prowadzonych w komórce;
6)
wyraża zgodę na urlopy pracowników oraz deleguje ich na krajowe podróże służbowe;
7)
bierze udział w realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, przygotowuje informacje przeznaczone do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej GUM;
8)
planuje wydatki inwestycyjne i wnioskuje w sprawach zakupów.
2.
Kierownik komórki organizacyjnej może posiadać inne uprawnienia, poza wymienionymi w ust. 1, udzielane odrębnym upoważnieniem lub decyzjami Prezesa lub Dyrektora Generalnego.
3.
Kierownik komórki organizacyjnej stosownie do zakresu działania kierowanej komórki, przygotowuje projekty decyzji i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1)
podpisuje pisma i materiały kierowane do nadzorującego zadania komórki członka Kierownictwa GUM oraz parafuje pisma i materiały kierowane do jego podpisu oraz do podpisu innych członków Kierownictwa GUM;
2)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji państwowej;
3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych przez Prezesa w odrębnym upoważnieniu.
§  15.
Zastępca kierownika komórki organizacyjnej:
1)
nadzoruje pracę i zapewnia terminowe i właściwe wykonywanie zadań podległych mu laboratoriów, wydziałów, zespołów, stanowisk;
2)
podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu komórek oraz podpisuje i parafuje pisma i notatki informacyjne w tym zakresie - z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla kierownika komórki;
3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach wynikających z odrębnych udzielonych mu upoważnień;
4)
wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika komórki;
5)
zastępuje kierownika komórki zgodnie z udzielonym upoważnieniem.
§  16.
1.
Naczelnik, kierownik lub pracownik kierujący wydziałem, laboratorium, zespołem lub stanowiskiem wieloosobowym, wchodzącym w skład komórki organizacyjnej, działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań.
2.
Do obowiązków naczelnika, kierownika lub pracownika kierującego należy realizowanie powierzonych zadań poprzez:
1)
organizowanie pracy oraz kontrolę realizacji zadań poszczególnych pracowników;
2)
kontrolowanie dyscypliny pracy.
3.
Naczelnik, kierownik lub pracownik kierujący:
1)
odpowiada za prawidłowe, efektywne i terminowe wykonywanie zadań podległej komórki;
2)
wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom niezbędne do wykonywania zadań;
3)
reprezentuje wydział, laboratorium, zespół lub stanowisko w zakresie określonym przez przełożonych;
4)
zapewnia wymianę informacji z pozostałymi wydziałami, laboratoriami, zespołami lub stanowiskami komórki;
5)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
6)
opiniuje wnioski urlopowe podległych pracowników;
7)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
§  17.
Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się w szczególności:
1)
przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.);
2)
przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 z późn. zm.);
3)
przepisy Kodeksu Pracy;
4)
postanowienia Regulaminu Pracy GUM;
5)
postanowienia regulaminu organizacyjnego.
§  18.
1.
Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1)
komórki organizacyjne zobowiązane są do współpracy w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań wchodzących w zakres ich działania;
2)
w razie opracowywania, uzgadniania lub opiniowania sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych - jedna z nich, wskazana przez właściwego członka Kierownictwa GUM lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej;
3)
komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie konieczne do załatwienia danej sprawy;
4)
komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu;
5)
przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynującą z komórkami współpracującymi; w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z rozbieżnościami do decyzji właściwego członka Kierownictwa GUM.
2.
Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje BPL. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, BPL przedstawia własne wnioski właściwemu członkowi Kierownictwa GUM w celu podjęcia przez niego decyzji.
3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Prezes lub właściwy członek Kierownictwa GUM w przypadku sporu pomiędzy nadzorowanymi przez niego komórkami organizacyjnymi.

Rozdział  4

Zadania i struktura komórek organizacyjnych nadzorowanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar

§  19
GABINET PREZESA (GP)
1.
Gabinet Prezesa odpowiada za realizację zadań związanych z obsługą Prezesa i Wiceprezesów, oraz Rady Konsultacyjnej.
2.
Do zadań Gabinetu należy:
1)
realizacja polityki informacyjno-promocyjnej Prezesa, w szczególności utrzymywanie kontaktów z prasą i innymi środkami masowego przekazu, gromadzenie materiałów prasowych dotyczących metrologii i probiernictwa, oraz działalności Prezesa, przygotowywanie przeglądów prasy;
2)
wydawanie oświadczeń i komunikatów, oraz prezentowanie stanowisk Prezesa w sprawach należących do zakresu jego działania;
3)
udzielanie odpowiedzi, sprostowań i polemik na publikacje prasowe oraz audycje prezentowane w innych środkach masowego przekazu, w związku z krytyką lub interwencją prasową;
4)
organizowanie konferencji prasowych i spotkań z dziennikarzami;
5)
obsługa sekretarska Prezesa i Wiceprezesów;
6)
obsługa techniczno-biurowa Rady Konsultacyjnej;
7)
koordynacja działań, mających na celu zapewnienie właściwej współpracy Kierownictwa GUM z organami władzy i administracji publicznej;
8)
nadzór nad obiegiem korespondencji zadekretowanej przez Prezesa i Wiceprezesów oraz monitorowanie terminowości udzielania odpowiedzi przez komórki organizacyjne;
9)
przygotowywanie i protokołowanie posiedzeń i narad Kierownictwa GUM;
10)
nadzorowanie wykonania planów zagranicznych wyjazdów służbowych;
11)
prowadzenie dokumentacji zagranicznych wyjazdów służbowych, w tym prowadzenie ewidencji sprawozdań z zagranicznych delegacji służbowych pracowników GUM;
12)
zapewnianie dostępu do informacji publicznej oraz współpraca z WMI w prowadzeniu Biuletynu Informacji Publicznej;
13)
organizowanie spotkań krajowych i zagranicznych Prezesa i Wiceprezesów;
14)
prowadzenie kalendarza pracy Prezesa;
15)
prowadzenie doradztwa w procesach tworzenia i realizacji polityki Rządu w zakresie oceny zgodności, metrologii i probiernictwa oraz koordynowanie prac w tym zakresie;
16)
prowadzenie merytorycznego doradztwa w zakresie realizacji ustawowych zadań Prezesa;
17)
opracowywanie lub zlecanie opracowania opinii, ekspertyz merytorycznych i ocen formalnych materiałów przedkładanych Prezesowi;
18)
przygotowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi, materiałów dla Prezesa na konferencje, sympozja naukowe, odczyty, narady i spotkania;
19)
realizacja zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa Państwa;
20)
nadzorowanie wykonania poleceń Prezesa;
21)
koordynowanie przygotowania odpowiedzi na interpelacje i zapytania posłów i senatorów, dezyderaty komisji sejmowych i senackich;
22)
koordynowanie prac związanych z udziałem Prezesa lub przedstawicieli GUM w posiedzeniach Sejmu i Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;
23)
ewidencjonowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków oraz przyjmowania obywateli w tych sprawach
24)
prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych w GUM.
§  20
BIURO SŁUŻBY NADZORU METROLOGICZNEGO l PROBIERCZEGO (BSN)
1.
Biuro Służby Nadzoru Metrologicznego i Probierczego odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach oraz ustawy - Prawo probiercze oraz aktów wykonawczych do ww. ustaw.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
kontrola będących w użytkowaniu przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej;
2)
kontrola działalności jednostek, którym Prezes udzielił upoważnień lub zezwoleń;
3)
kontrola działalności punktów legalizacyjnych;
4)
kontrola działalności jednostek nadzorowanych przez Prezesa;
5)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy - Prawo probiercze przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej prowadzące przetwórstwo, naprawy lub obrót wyrobami z metali szlachetnych;
6)
współpraca z jednostkami nadzorowanymi w zakresie prowadzenia wspólnych kontroli;
7)
koordynacja kontroli wykonywanych wspólnie z pracownikami różnych komórek organizacyjnych;
8)
przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Biura i współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
9)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem upoważnień do kontroli, w tym ich ewidencji;
10)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego oraz pobieraniem, wydawaniem i rozliczaniem mandatów karnych;
11)
przygotowywanie dokumentów związanych z wszczynaniem postępowań w sprawach o naruszenie przepisów ustaw Prawo o miarach i Prawo probiercze;
12)
współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli oraz organizacji wspólnych kontroli;
13)
przygotowywanie planów kontroli oraz sporządzanie sprawozdań i okresowych informacji z ich realizacji;
14)
obsługa specjalnej linii telefonicznej oraz poczty elektronicznej w zakresie skarg na działalność pracowników administracji miar i administracji probierczej i wszczynanie postępowań zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą.
3.
W skład Biura Służby Nadzoru Metrologicznego i Probierczego wchodzą:
1)
Wydział Kontroli Przyrządów Pomiarowych (WKP);
2)
Wydział Nadzoru Administracji Miar i Podmiotów Gospodarczych (WNA);
3)
Wydział Nadzoru Probierczego (WNP).
§  21
ZESPÓŁ DO SPRAW SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ (ZJ)
1.
Zespół do Spraw Systemu Zarządzania Jakością odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie zarządzania systemem jakości w GUM.
2.
Zespół działa na rzecz Pełnomocnika Prezesa do spraw Jakości, w celu zapewnienia prawidłowości realizacji zadań z zakresu systemu jakości.
3.
Do zadań Zespołu należy:
1)
nadzorowanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu jakości w GUM, w tym:
a)
prowadzenie i koordynowanie spraw związanych z utrzymywaniem i dostosowywaniem systemu jakości do aktualnych potrzeb GUM, w szczególności koordynowanie prac związanych z tworzeniem i uaktualnianiem dokumentacji,
b)
wykonywanie prac związanych z zapisami zawartymi w dokumentacji ogólnej systemu (Księga Jakości GUM oraz procedury ogólne),
c)
udzielanie porad i konsultacji komórkom organizacyjnym GUM w zakresie funkcjonowania systemu oraz bieżące informowanie o zachodzących w nim zmianach;
2)
koordynowanie działań komórek organizacyjnych związanych z akredytacją GUM oraz utrzymywanie kontaktów z PCA w tym zakresie;
3)
organizowanie okresowych przeglądów systemu jakości wykonywanych przez Kierownictwo GUM, sporządzanie protokołów z tych przeglądów;
4)
planowanie i organizowanie audytów wewnętrznych dotyczących systemu jakości w komórkach organizacyjnych;
5)
nadzór nad wdrażaniem działań korygujących i zapobiegawczych wynikających z audytów wewnętrznych, przeglądów jakości wykonywanych przez Kierownictwo GUM oraz z innych źródeł informacji o zaistniałych niezgodnościach w systemie;
6)
organizacja i prowadzenie okresowych spotkań z Pełnomocnikami do spraw Jakości w komórkach organizacyjnych;
7)
współpraca z ZDG w zakresie organizacji i prowadzenia w GUM szkoleń dotyczących wdrażania, utrzymywania i doskonalenia systemu jakości i zagadnień z tym związanych;
8)
współpraca z instytucjami i organizacjami krajowymi oraz międzynarodowymi w zakresie spraw związanych z systemem jakości;
9)
opiniowanie projektów norm i zaleceń związanych z zagadnieniami dotyczącymi jakości i zarządzania jakością.

Rozdział  5

Zadania i struktura komórek organizacyjnych nadzorowanych przez Wiceprezesa do Spraw Metrologii Naukowej i Przemysłowej

§  22
ZADANIA ZAKŁADÓW METROLOGII NAUKOWEJ l PRZEMYSŁOWEJ (M1-M5)
1.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 4 pkt 4-8 odpowiadają za realizację zadań Prezesa w zakresie: ustanawiania i utrzymywania państwowych wzorców jednostek miar, powiązania tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach oraz zapewnienie przekazywania legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów pomiarowych.
2.
Do zadań zakładów M1 - M5 należy:
1)
inicjowanie, określanie kierunków i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie miar;
2)
określanie kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia zakładów, opracowywanie planów i programów prac zakładów oraz sprawozdań z ich realizacji;
3)
budowa, dokumentowanie i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek miar i wzorców odniesienia GUM oraz zapewnienie ich powiązania z wzorcami innych państw lub z wzorcami międzynarodowymi poprzez wzorcowania lub udział w porównaniach międzynarodowych, a także przechowywanie i aktualizowanie dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar utrzymywanych w GUM;
4)
sprawowanie nadzoru nad dokumentacją państwowych wzorców jednostek miar;
5)
sprawowanie nadzoru nad laboratoriami i jednostkami spoza administracji miar będącymi właścicielami państwowych wzorców jednostek miar;
6)
opracowywanie metod pomiarowych oraz projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych;
7)
wzorcowanie przyrządów pomiarowych i wykonywanie pomiarów w zakresie określonym szczegółowo w regulaminie komórki organizacyjnej;
8)
wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
9)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
10)
przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów aktów prawnych w zakresie właściwości zakładów i współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
11)
przygotowywanie danych przekazywanych do BB lub do innej komórki organizacyjnej zlecającej wykonanie określonych pomiarów, w celu wystawienia dokumentów ustalających wysokości opłat lub wynagrodzenia za wykonane czynności;
12)
współpraca z krajowymi instytucjami zajmującymi się zagadnieniami metrologicznymi;
13)
uczestniczenie we współpracy międzynarodowej, a w szczególności udział w porównaniach kluczowych i uzupełniających oraz udział w posiedzeniach organów roboczych organizacji międzynarodowych, a także przekazywanie informacji i stanowisk strony polskiej do roboczych komórek międzynarodowych organizacji i instytucji metrologicznych, w zakresie działalności komórki organizacyjnej;
14)
współpraca z właściwymi jednostkami nadzorowanymi;
15)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN);
16)
współudział w pracach związanych z funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu jakości w GUM;
17)
współpraca z ZDG w zakresie realizacji szkoleń.
§  23
ZAKŁAD DŁUGOŚCI l KĄTA (M1)
1.
Zakład Długości i Kąta realizuje zadania Prezesa, o których mowa w § 22, związane z pomiarami: częstotliwości fali światła emitowanego przez lasery stabilizowane emitujące promieniowanie o długości fali w próżni równej 633 nm, długości, kąta płaskiego, parametrów geometrii powierzchni, twardości, współczynnika załamania światła i kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji fali świetlnej.
2.
W skład Zakładu Długości i Kąta wchodzą:
1)
Laboratorium Długości (M11);
2)
Laboratorium Kąta (M12);
3)
Laboratorium Geometrii Powierzchni (M13);
4)
Laboratorium Pomiarów Współrzędnościowych i Przemysłowych (M14);
5)
Laboratorium Twardości (M15);
6)
Laboratorium Refraktometrii i Polarymetrii (M16).
§  24
ZAKŁAD PROMIENIOWANIA OPTYCZNEGO (M2)
1.
Zakład Promieniowania Optycznego realizuje zadania Prezesa, o których mowa w § 22, związane z pomiarami: światłości, strumienia świetlnego, natężenia oświetlenia, luminancji świetlnej, widmowej czułości odbiorników promieniowania, temperatury barwowej, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania emitowanego przez źródła światła, połysku, widmowego współczynnika przepuszczania, długości fali promieniowania przepuszczonego, składowych trójchromatycznych i współczynnika chromatyczności promieniowania przepuszczonego, widmowego współczynnika odbicia, widmowego współczynnika luminancji, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania odbitego.
2.
W skład Zakładu Promieniowania Optycznego wchodzą:
1)
Laboratorium Wzorców Spektrofotometrycznych (M21);
2)
Laboratorium Wzorców Barwy (M22);
3)
Laboratorium Fotometrii i Radiometrii (M23).
§  25
ZAKŁAD MASY l SIŁY (M3)
1.
Zakład Masy i Siły realizuje zadania Prezesa, o których mowa w § 22, związane z pomiarami: masy, gęstości zboża, lepkości, siły i ciśnienia oraz gęstości cieczy i ciał stałych.
2.
W skład Zakładu Masy i Siły wchodzą:
1)
Laboratorium Masy (M31);
2)
Laboratorium Lepkości (M32);
3)
Laboratorium Siły (M33);
4)
Laboratorium Ciśnienia (M34);
5)
Laboratorium Gęstości (M35).
§  26
ZAKŁAD METROLOGII ELEKTRYCZNEJ (M4)
1.
Zakład Metrologii Elektrycznej realizuje zadania Prezesa, o których mowa w § 22, związane z pomiarami: rezystancji przy prądzie elektrycznym stałym i przemiennym, napięcia, mocy, prądu elektrycznego stałego i przemiennego w zakresie częstotliwości do 1 MHz, pojemności elektrycznej, indukcyjności, napięcia, impedancji i tłumienia wielkiej częstotliwości, czasu i częstotliwości.
2.
W skład Zakładu Metrologii Elektrycznej wchodzą:
1)
Laboratorium Wzorców Napięcia i Oporu (M41);
2)
Laboratorium Niskich Napięć i Prądów (M42);
3)
Laboratorium Wzorców Indukcyjności i Pojemności (M43);
4)
Laboratorium Technik Pomiarowych Wielkiej Częstotliwości (M44);
5)
Laboratorium Czasu i Częstotliwości (M45).
§  27
ZAKŁAD FIZYKOCHEMII (M5)
1.
Zakład Fizykochemii realizuje zadania Prezesa, o których mowa w § 22, związane z pomiarami: kermy w powietrzu i mocy kermy w powietrzu, promieniowania gamma i promieniowania X, temperatury, pH roztworów, przewodności elektrycznej właściwej elektrolitów i liczności materii, wilgotności powietrza, wilgotności gazów i wilgotności ciał stałych, transmitancji, absorbancji, liczb falowych oraz pomiarów związanych z analizą składowych mieszanin gazowych. Do zadań Zakładu Fizykochemii należy również wytwarzanie i wzorcowanie materiałów odniesienia (pehametrycznych, konduktometrycznych, spektrometrycznych, gazowych).
2.
W skład Zakładu Fizykochemii wchodzą:
1)
Laboratorium Promieniowania Jonizującego (M51);
2)
Laboratorium Temperatury (M52);
3)
Laboratorium Elektrochemii (M53);
4)
Laboratorium Wilgotności (M54);
5)
Laboratorium Materiałów Odniesienia (M55);
6)
Laboratorium Gazowych Wzorców Odniesienia (M56).
§  28
SEKRETARIAT NAUKOWY METROLOGII (SNM)
1.
Sekretariat Naukowy Metrologii odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie tworzenia warunków dla zachowania jednolitości miar w kraju poprzez organizowanie i koordynowanie współpracy naukowej w dziedzinie metrologii z placówkami naukowymi i innymi instytucjami w Polsce.
2.
Do zadań Sekretariatu należy:
1)
utworzenie i prowadzenie bazy danych placówek naukowych metrologii w Polsce, zawierającej informacje o prowadzonych w nich projektach naukowo-badawczych;
2)
merytoryczne przygotowywanie organizowanych spotkań członków Kierownictwa GUM z przedstawicielami placówek naukowych metrologii oraz innych instytucji zainteresowanych współpracą naukową z GUM;
3)
przygotowywanie we współpracy z BPL i zakładami metrologicznymi projektów dwustronnych i wielostronnych porozumień o współpracy w zakresie metrologii naukowej pomiędzy GUM a placówkami naukowymi metrologii oraz innymi instytucjami;
4)
nadzorowanie wykonania porozumień, o których mowa w pkt 3;
5)
przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia współpracy GUM z Komitetem Metrologii i Aparatury Naukowej PAN;
6)
przygotowywanie propozycji udziału oraz zbiorczych zestawień udziału pracowników GUM w kongresach, konferencjach i seminariach metrologicznych oraz utrzymywanie kontaktów roboczych z ich organizatorami;
7)
przygotowywanie materiałów (streszczeń otrzymywanych dokumentów, projektów wystąpień i stanowisk GUM, treści merytorycznych do przygotowania prezentacji) do wykorzystania przez Prezesa lub Wiceprezesa do Spraw Metrologii Naukowej i Przemysłowej, w pracach w ramach współpracy z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi (BIPM, RMOs - w tym EUROMET) oraz z innymi krajowymi instytucjami metrologicznymi (NMI);
8)
przygotowywanie merytoryczne wizyt, związanych z omawianiem zagadnień metrologii naukowej, gości Kierownictwa GUM;
9)
przygotowywanie korespondencji Prezesa i Wiceprezesa do Spraw Metrologii Naukowej i Przemysłowej z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi (BIPM, RMOs w tym EUROMET) oraz innymi krajowymi instytucjami metrologicznymi (NMI);
10)
prowadzenie spraw związanych z udziałem GUM w międzynarodowych projektach metrologicznych poświęconych organizacji współpracy naukowej, w szczególności iMERA;
11)
przygotowywanie informacji o współpracy GUM z metrologicznymi organizacjami międzynarodowymi i redakcja merytoryczna Biuletynu Informacyjnego Sekretariatu Naukowego Metrologii GUM;
12)
prowadzenie prac w zakresie terminologii metrologicznej oraz prowadzenie Sekretariatu OIML TC1;
13)
przygotowywanie i weryfikacja dla potrzeb Kierownictwa GUM, tłumaczeń dokumentów oraz materiałów otrzymywanych z zagranicy lub przekazywanych za granicę, dotyczących metrologii naukowej i przemysłowej;
14)
pozyskiwanie i udostępnianie Kierownictwu GUM i komórkom organizacyjnym informacji z zakresu metrologii naukowej i przemysłowej o zmianach w strukturach międzynarodowych organizacji i instytucji metrologicznych, o działalności międzynarodowych organizacji i instytucji metrologicznych, o spotkaniach i prowadzonych projektach;
15)
wykonywanie zadań dotyczących przedstawiania charakterystyk przyrządów pomiarowych oraz zagadnień ogólnych związanych z wyrażaniem niepewności wyników pomiarów;
16)
współpraca z Radą Konsultacyjną w zakresie określonym przez Prezesa i uzgodnionym z przewodniczącym Rady;
17)
utworzenie i prowadzenie bazy danych prowadzonych przez komórki organizacyjne GUM prac naukowo-badawczych.
§  29
WYDZIAŁ DO SPRAW METROLOGII INTERDYSCYPLINARNEJ (WMI)
1.
Wydział do Spraw Metrologii Interdyscyplinarnej odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie prowadzenia prac dotyczących: jednostek miar i ustanawiania państwowych wzorców jednostek miar oraz wydawania publikacji popularyzujących i promujących zagadnienia miar.
2.
Do zadań Wydziału należy:
1)
ustalanie zbioru legalnych jednostek miar, opracowywanie nazw, definicji i oznaczeń legalnych jednostek miar oraz prowadzenie spraw dotyczących wyrażania wartości wielkości fizycznych w legalnych jednostkach miar;
2)
prowadzenie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi spraw związanych z ustanawianiem państwowych wzorców jednostek miar, w tym opiniowanie projektów dokumentacji opracowanej dla państwowych wzorców jednostek miar oraz przechowywanie kopii dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar;
3)
przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Wydziału oraz współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
4)
opracowywanie merytoryczne i aktualizowanie dokumentów GUM odnoszących się do stosowania w Polsce jednostek miar wielkości fizycznych;
5)
opracowywanie polskiej wersji międzynarodowych dokumentów metrologii naukowej o charakterze interdyscyplinarnym;
6)
opracowywanie analiz międzynarodowych dokumentów z zakresu metrologii interdyscyplinarnej;
7)
wykonywanie zbiorczych opracowań z zakresu metrologii interdyscyplinarnej (prezentacje, zestawienia, sprawozdania);
8)
opracowywanie materiałów szkoleniowych z zakresu metrologii interdyscyplinarnej;
9)
gromadzenie, opracowywanie, aktualizacja, udostępnianie i rozpowszechnianie informacji z dziedziny miar i probiernictwa pozyskiwanych z komórek organizacyjnych, jednostek nadzorowanych i źródeł zagranicznych;
10)
planowanie polityki informacyjnej GUM;
11)
prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie publikacji informacyjnych GUM;
12)
prowadzenie biblioteki technicznej w GUM;
13)
prowadzenie spraw związanych z historycznymi zbiorami metrologicznymi i probierczymi, w tym gromadzenie i udostępnianie zbiorów oraz opracowywanie ich dokumentacji;
14)
zamieszczanie na stronach internetowych GUM informacji związanych z jego działalnością;
15)
prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej (BIP);
16)
prowadzenie redakcji technicznej Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar oraz aktów prawnych wydawanych przez Prezesa;
17)
udzielanie informacji pracownikom GUM i jednostek nadzorowanych oraz instytucjom i osobom prywatnym w zakresie:
a)
aktów prawnych i dokumentów z dziedziny miar i probiernictwa (krajowych i zagranicznych),
b)
legalnych jednostek miar i państwowych wzorców jednostek miar.

Rozdział  6

Zadania i struktura komórek organizacyjnych nadzorowanych przez Wiceprezesa do Spraw Metrologii Prawnej

§  30
ZAKŁAD LABORATORIÓW BADAWCZYCH (ZLB)
1.
Zakład Laboratoriów Badawczych odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych oraz realizuje zadania GUM jako jednostki notyfikowanej w zakresie oceny zgodności przyrządów pomiarowych.
2.
Do zadania Zakładu należy:
1)
inicjowanie i określanie kierunków rozwoju metrologii prawnej i oceny zgodności;
2)
przygotowywanie projektów aktów prawnych w zakresie właściwości zakładu i współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
3)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań w dziedzinie miar;
4)
uzgadnianie przygotowanych projektów dokumentów związanych z udzielaniem przez Prezesa upoważnień do legalizacji pierwotnej i ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
5)
uzgadnianie przygotowanych projektów dokumentów związanych z tworzeniem i znoszeniem przez Prezesa punktów legalizacyjnych;
6)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych,
b)
oceną systemów jakości producentów przyrządów pomiarowych zapewniających zgodność wytwarzanych przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
c)
zatwierdzaniem typu przyrządów pomiarowych,
d)
legalizowaniem przyrządów pomiarowych;
7)
wzorcowanie i wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
8)
wykonywanie ekspertyz stanowisk kontrolnych do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
9)
budowa, dokumentowanie i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek miar, wzorców odniesienia GUM oraz zapewnienie ich powiązania z wzorcami innych państw i/lub z wzorcami międzynarodowymi poprzez udział w porównaniach międzynarodowych;
10)
opracowywanie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej państwowych wzorców jednostek miar utrzymywanych w GUM;
11)
opracowywanie metod pomiarowych;
12)
projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych;
13)
prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie miar;
14)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
15)
prowadzenie prac ogólnometrologicznych dotyczących udziału GUM (Zakładu Laboratoriów Badawczych) w systemie certyfikacji OIML oraz realizacji przez GUM porozumienia MAA OIML i porozumienia TAA WELMEC;
16)
współpraca z właściwymi jednostkami nadzorowanymi;
17)
współpraca z krajowymi instytucjami zajmującymi się zagadnieniami metrologicznymi;
18)
nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar;
19)
udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych PKN;
20)
uczestniczenie we współpracy międzynarodowej, w szczególności udział w porównaniach międzynarodowych oraz udział w posiedzeniach organów roboczych organizacji międzynarodowych i regionalnych;
21)
uzgadnianie przygotowanych projektów dokumentów związanych z autoryzacją przez Prezesa jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących i laboratoriów pomiarowych oraz dokumentów związanych z ubieganiem się o notyfikację;
22)
współudział w kontroli stosowania przepisów prawnych w dziedzinie miar oraz kontroli właściwego stosowania przyrządów pomiarowych, organizowanych przez BSN;
23)
współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu jakości w GUM;
24)
opracowywanie planów i programów prac oraz sprawozdań z ich realizacji;
25)
współpraca z ZDG w zakresie realizacji szkoleń.
3.
W skład Zakładu Laboratoriów Badawczych wchodzą:
1)
Laboratorium Badania Gazomierzy (LB1);
2)
Laboratorium Badania Wodomierzy (LB2);
3)
Laboratorium Badania Instalacji Pomiarowych do Cieczy innych niż Woda (LB3);
4)
Laboratorium Badania Ciepłomierzy (LB4);
5)
Laboratorium Badania Analizatorów Gazów (LB5);
6)
Laboratorium Badania Wag i Dużych Wzorców Masy (LB6);
7)
Laboratorium Badania Przyrządów do Pomiaru Wielkości Akustycznych (LB7);
8)
Laboratorium Badania Liczników Energii Elektrycznej i Przekładników (LB8);
9)
Laboratorium Badań Środowiskowych i Badania Oprogramowania (LB9);
10)
Laboratorium Badania Taksometrów (LB10);
11)
Laboratorium Badania Przyrządów do Pomiaru Drgań (LB11);
12)
Laboratorium Badania Przymiarów i Przyrządów do Pomiaru Wymiarów (LB12);
13)
Laboratorium do spraw Oceny Wyników Badań (LB13).
§  31
BIURO PRAWNO-LEGISLACYJNE (BPL)
1.
Biuro Prawno-Legislacyjne odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie prawidłowego pod względem legislacyjno-prawnym przygotowania projektów aktów normatywnych oraz obsługę prawną Prezesa, Wiceprezesów oraz GUM.
2.
Do zadań Biura należy:
1)
współudział w przygotowywaniu oraz opracowywanie pod względem prawnym i zasad techniki prawodawczej projektów aktów prawnych wydawanych w sprawach należących do zakresu działania Prezesa, przygotowywanych przez właściwe komórki;
2)
przygotowywanie projektów ustaw i aktów wykonawczych z zakresu działania administracji miar i probierczej o charakterze ogólnym i proceduralnym;
3)
monitorowanie i koordynowanie działalności komórek organizacyjnych w zakresie przygotowywania przez nie projektów aktów prawnych;
4)
opiniowanie, a także opracowywanie i przygotowywanie do podpisu Prezesa projektów wewnętrznych aktów prawnych;
5)
prowadzenie uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych w zakresie udzielonych dla Prezesa upoważnień oraz udział w konferencjach uzgodnieniowych i w posiedzeniach Komisji Prawniczej;
6)
przygotowywanie, w porozumieniu z właściwymi komórkami, stanowisk i opinii Prezesa do projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne organy posiadające inicjatywę ustawodawczą;
7)
opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów i porozumień międzynarodowych, a także udział w negocjowaniu i uzgadnianiu tych projektów;
8)
udzielanie porad prawnych i opinii komórkom organizacyjnym w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz przedstawianie interpretacji prawa z zakresu przepisów mających zastosowanie w administracji miar i probierczej;
9)
informowanie członków Kierownictwa GUM oraz komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązującym stanie prawnym;
10)
ocena skuteczności funkcjonowania prawa oraz podejmowanie lub inicjowanie działań w zakresie niezbędnych zmian regulacji prawnych;
11)
współdziałanie z ZE, ZLB oraz TS w przedmiocie harmonizacji przepisów prawa polskiego z przepisami prawa UE, w tym przygotowywanie opinii o zgodności projektów aktów normatywnych z prawem UE;
12)
opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów decyzji i dokumentacji opracowanej dla państwowych wzorców jednostek miar oraz przygotowywanie obwieszczeń Prezesa w tym przedmiocie;
13)
opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów pism i decyzji w sprawach związanych z zadaniami administracji miar wynikającymi z ustawy o towarach paczkowanych;
14)
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem obsługi prawnej w jednostkach nadzorowanych przez Prezesa;
15)
obsługa prawna Prezesa, Wiceprezesów i GUM, z wyłączeniem spraw zamówień publicznych i prawa pracy;
16)
wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami i nadzór prawny w postępowaniu egzekucyjnym;
17)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych;
18)
opiniowanie i uzgadnianie pod względem formalno-prawnym projektów decyzji i postanowień Prezesa, w szczególności w sprawach:
a)
związanych z zatwierdzeniem typu przyrządów pomiarowych,
b)
związanych z homologacją typu cyfrowych urządzeń rejestrujących (tachografów cyfrowych),
c)
upoważnień do legalizacji pierwotnej i ponownej,
d)
zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących - tachografów samochodowych,
e)
zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie napraw, instalacji lub sprawdzania tachografów cyfrowych,
f)
związanych z tworzeniem i znoszeniem punktów legalizacyjnych,
g)
o wycofanie z obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych nie spełniających wymagań,
h)
zakazu wprowadzenia do obrotu i użytkowania przyrządów pomiarowych;
19)
nadawanie znaków zatwierdzenia typu i numerów w decyzjach zatwierdzenia typu oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych;
20)
przygotowywanie oraz opiniowanie decyzji i postanowień Prezesa związanych z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi i egzekucyjnymi;
21)
redagowanie i terminowe wydawanie we współpracy z ZLB, ZDG oraz ZUZ Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar;
22)
prowadzenie rejestru wewnętrznych aktów prawnych Prezesa i Dyrektora Generalnego;
23)
przygotowywanie i rejestracja upoważnień cywilnych i administracyjnych udzielanych przez Prezesa;
24)
prowadzenie zbioru aktów normatywnych Prezesa publikowanych i niepublikowanych;
25)
współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu zarządzania jakością w GUM.
3.
W skład Biura wchodzą:
1)
Zespół Legislatorów (ZL);
2)
Zespół Radców Prawnych (ZRP).
§  32
BIURO POLITYKI RYNKOWEJ (BPR)
1.
Biuro Polityki Rynkowej odpowiada za realizację zadań w zakresie obsługi klientów GUM oraz przeprowadzania analiz rynku usług metrologicznych i wypracowywania instrumentów polityki rynkowej GUM.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów kierunkowo-tematycznych rocznych planów zadań GUM i jednostek nadzorowanych oraz sprawozdań z ich realizacji;
2)
prowadzenie analiz krajowego i międzynarodowego rynku usług metrologicznych oraz prognozowanie trendów i zmian na tym rynku;
3)
przygotowywanie analiz dla potrzeb opracowania kierunków działalności administracji miar;
4)
opracowywanie analiz do systemu oceny efektywności pracy komórek organizacyjnych GUM oraz jednostek nadzorowanych;
5)
pozyskiwanie informacji na temat potencjalnych klientów administracji miar i administracji probierczej we współpracy z komórkami organizacyjnymi GUM i jednostkami nadzorowanymi;
6)
opracowywanie analiz do projektów dokumentów dotyczących tworzenia i znoszenia oraz określania obszaru działania i siedzib jednostek nadzorowanych;
7)
opracowywanie i aktualizowanie oferty Głównego Urzędu Miar - Jednostki Notyfikowanej nr 1440 co do zakresu czynności i wysokości opłat związanych z oceną zgodności wag nieautomatycznych;
8)
opracowywanie projektów przepisów w zakresie:
a)
opłat za czynności organów i urzędów administracji miar,
b)
opłat za czynności organów i urzędów administracji probierczej;
9)
sporządzanie rocznych planów zagranicznych wyjazdów służbowych;
10)
prowadzenie Punktu Obsługi Klienta GUM, w tym:
a)
przyjmowanie przyrządów pomiarowych dostarczanych do Urzędu w celu wykonania czynności metrologicznych,
b)
dokonywanie wstępnego przeglądu dostarczonych przyrządów pomiarowych, o których mowa w lit. a,
c)
organizacja procesu dostarczania i odbioru z komórek organizacyjnych przyrządów pomiarowych, o których mowa w lit. a, we współpracy z BA,
d)
uzgadnianie z klientami trybu i terminów odbioru przyrządów pomiarowych,
e)
przygotowywanie przyrządów pomiarowych do zwrotu w trybie uzgodnionym z klientami,
f)
prowadzenie rejestrów przyrządów pomiarowych i rejestrów czynności metrologicznych wykonywanych przez komórki organizacyjne,
g)
prowadzenie Recepcji GUM i stanowiska telefonicznej obsługi klientów administracji miar.
§  33
SAMODZIELNE LABORATORIUM DO SPRAW TACHOGRAFÓW SAMOCHODOWYCH (TS)
1.
Samodzielne Laboratorium do Spraw Tachografów Samochodowych odpowiada za prowadzenie spraw związanych z urządzeniami rejestrującymi stosowanymi w transporcie drogowym, zwanymi dalej "tachografami samochodowymi" i wykresówkami oraz cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi, zwanymi dalej "tachografami cyfrowymi".
2.
Do zadań Samodzielnego Laboratorium należy:
1)
opracowywanie metod pomiarowych oraz projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych;
2)
prowadzenie badań typu tachografów samochodowych i wykresówek do tachografów oraz przygotowywanie projektów decyzji zatwierdzenia typu tych przyrządów;
3)
wykonywanie lub zlecanie wykonania badań funkcjonalności tachografów cyfrowych i kart do tachografów cyfrowych;
4)
przygotowywanie decyzji Prezesa w przedmiocie wydania, zmiany lub odmowy wydania świadectwa homologacji typu tachografów cyfrowych i kart do tachografów cyfrowych;
5)
przygotowywanie projektów obwieszczeń Prezesa w sprawach:
a)
rejestru zatwierdzonych typów tachografów samochodowych i wykresówek,
b)
cofnięcia zatwierdzenia typu tachografów samochodowych i wykresówek,
c)
wykazu homologowanych typów tachografów cyfrowych oraz kart do tachografów cyfrowych,
d)
informacji o homologowanych typach tachografów cyfrowych oraz kart do tachografów cyfrowych wydanych przez zagraniczne organy i instytucje;
6)
uzgadnianie i opiniowanie dokumentów związanych z udzielaniem przez Prezesa zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania tachografów samochodowych;
7)
uzgadnianie i opiniowanie dokumentów związanych z udzielaniem przez Prezesa zezwoleń na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 tachografów cyfrowych, w tym ich kalibracji;
8)
udział w pracach zespołów, powoływanych celem przeprowadzenia sprawdzeń podmiotów ubiegających się o wydanie zezwoleń lub upoważnień, na prowadzenie działalności związanej z tachografami samochodowymi lub tachografami cyfrowymi oraz kontroli działalności przedsiębiorców posiadających takie uprawnienia;
9)
udział w pracach zespołów, powoływanych w sprawach związanych z kontrolą wewnętrzną administracji miar w zakresie dotyczącym tachografów;
10)
wykonywanie badań, wzorcowań i ekspertyz wyposażenia przeznaczonego do sprawdzania tachografów samochodowych i tachografów cyfrowych;
11)
opracowywanie materiałów informacyjnych dotyczących tachografów samochodowych, wykresówek oraz tachografów cyfrowych i kart do tachografów cyfrowych, celem ich wykorzystania przez podmioty zajmujące się kontrolą lub sprawdzaniem tych przyrządów i urządzeń;
12)
współpraca z urzędami i instytucjami zajmującymi się zagadnieniami związanymi z tachografami samochodowymi i tachografami cyfrowymi;
13)
uczestniczenie we współpracy międzynarodowej w zakresie tachografów samochodowych i tachografów cyfrowych;
14)
współpraca z właściwymi jednostkami nadzoru w zakresie działania Laboratorium;
15)
przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Samodzielnego Laboratorium oraz współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
16)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań dotyczących tachografów samochodowych i tachografów cyfrowych;
17)
współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu zarządzania jakością w GUM;
18)
współpraca z ZDG w zakresie przygotowania i realizacji szkoleń.
§  34
ZESPÓŁ DO SPRAW UPOWAŻNIEŃ l ZEZWOLEŃ (ZUZ)
1.
Zespół do Spraw Upoważnień i Zezwoleń odpowiada za realizację zadań Prezesa w zakresie wydawania upoważnień i zezwoleń oraz tworzenia punktów legalizacyjnych.
2.
Do zadań Zespołu należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Prezesa upoważnień do legalizacji pierwotnej i ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
2)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem przez Prezesa zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania tachografów samochodowych;
3)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem przez Prezesa zezwoleń na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych;
4)
prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i znoszeniem przez Prezesa punktów legalizacyjnych;
5)
wnioskowanie do Prezesa o zlecenie właściwym komórkom organizacyjnym GUM lub właściwym jednostkom nadzorowanym, przeprowadzenia sprawdzeń podmiotów ubiegających się o uzyskanie upoważnienia lub zezwolenia albo o utworzenie punktu legalizacyjnego, w zakresie sprawdzenia danych zawartych we wnioskach;
6)
prowadzenie rejestrów:
a)
podmiotów, którym Prezes udzielił lub cofnął upoważnienia do legalizacji pierwotnej i ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
b)
przedsiębiorców, którym Prezes udzielił lub cofnął zezwolenia na wykonywanie napraw lub instalacji oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
c)
utworzonych lub zniesionych punktów legalizacyjnych;
7)
prowadzenie ewidencji warsztatów wykonujących instalacje lub naprawy oraz sprawdzanie pod względem zgodności z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 tachografów cyfrowych;
8)
opracowywanie projektów aktów prawnych i dokumentów wewnętrznych w zakresie spraw, o których mowa w pkt 1-4 oraz współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
9)
przygotowywanie projektów obwieszczeń Prezesa w sprawach udzielonych i cofniętych upoważnień i zezwoleń oraz utworzonych i zniesionych punktów legalizacyjnych;
10)
opracowywanie bieżącej informacji o udzielonych i cofniętych upoważnieniach, zezwoleniach oraz utworzonych i zniesionych punktach legalizacyjnych, celem zamieszczania na stronach internetowych BIP;
11)
opracowywanie i przekazywanie do ZDG oraz ZE materiałów dotyczących prowadzonych przez komórkę rejestrów i ewidencji;
12)
opracowywanie planów prac związanych z organizacją i działaniem Zespołu oraz sprawozdań ich realizacji.
§  35
ZESPÓŁ DO SPRAW EUROPEJSKICH (ZE)
1.
Zespół do Spraw Europejskich odpowiada za realizację zadań Prezesa wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej lub ratyfikowanych umów międzynarodowych.
2.
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1)
gromadzenie i udostępnianie Kierownictwu GUM i komórkom organizacyjnym Urzędu informacji o aktualnym brzmieniu aktów prawnych UE, działalności instytucji UE i zmianach w strukturach instytucji UE;
2)
obsługa stanowiska koordynacja.GUM@gum.gov.pl i przygotowywanie raportów dla organów pomocniczych wyższego szczebla lub Rady UE w ramach procesu udzielania informacji instytucjom unijnym (COREPER);
3)
wprowadzanie w uzgodnieniu z BPL danych do wspólnotowych baz danych, w szczególności obejmujących proces notyfikacji aktów prawnych;
4)
współpraca z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, ministerstwami i innymi urzędami centralnymi w zakresie realizacji zadań w dziedzinie miar i probiernictwa w ramach członkostwa w UE:
5)
koordynacja działań i współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM w zakresie dostosowywania polskich przepisów prawnych w dziedzinach miar i probiernictwa do wymagań prawodawstwa UE;
6)
nadzór nad realizacją przyjętych harmonogramów prac dostosowawczych w ramach członkostwa w UE;
7)
koordynowanie i opracowywanie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi, stanowisk Prezesa w sprawach wymagających konsultacji lub negocjacji z organami UE;
8)
przekazywanie informacji w sprawach wydanych decyzji zatwierdzenia typu i homologacji typu, zmian decyzji i odmowy zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych oraz udzielonych zezwoleń i upoważnień do właściwych władz państw członkowskich UE, władz UE, a także instytucji i organizacji zagranicznych, stosownie do obowiązujących przepisów i zobowiązań międzynarodowych RP w tym zakresie;
9)
gromadzenie dokumentacji wspólnotowej w sprawach miar i probiernictwa oraz obsługa wspólnotowych baz danych;
10)
prowadzenie ogólnej analizy dokumentacji wspólnotowej pod kątem jej upowszechniania i wykorzystania w pracach dostosowawczych poszczególnych komórek organizacyjnych oraz jednostek podległych;
11)
koordynacja i nadzór nad realizacją projektów w ramach programów pomocy zagranicznej przeznaczonych na rozwój metrologii i probiernictwa, w tym w zakresie planowania, przygotowywania i wdrażania projektów - we współpracy z komórkami organizacyjnymi;
12)
tłumaczenie przy współpracy z komórkami merytorycznymi lub zlecanie wykonania tłumaczeń aktów prawnych UE lub jej Państw Członkowskich;
13)
prowadzenie korespondencji w języku angielskim.
§  36
SAMODZIELNE STANOWISKO DO SPRAW TOWARÓW PACZKOWANYCH (TP)
1.
Samodzielne Stanowisko do Spraw Towarów Paczkowanych odpowiada za realizację zadań Prezesa wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 z późn. zm.).
2.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska należy:
1)
przygotowywanie projektów aktów normatywnych wydawanych przez organy administracji rządowej w sprawach należących do zakresu działania Prezesa w przedmiocie ustawy o towarach paczkowanych;
2)
opracowywanie we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi dokumentów, dotyczących towarów paczkowanych i butelek miarowych, niezbędnych do prawidłowego działania administracji miar w zakresie wynikającym z ustawy o towarach paczkowanych;
3)
współpraca z dyrektorami okręgowych urzędów miar i ich pełnomocnikami ds. towarów paczkowanych w ramach zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych;
4)
organizacja we współpracy z ZDG szkoleń związanych z praktyką stosowania przepisów ustawy o towarach paczkowanych;
5)
prowadzenie doradztwa i konsultacji dla właściwych jednostek nadzorowanych w zakresie wykonywania zadań określonych w ustawie o towarach paczkowanych;
6)
opiniowanie projektów dokumentów - w tym międzynarodowych - dotyczących towarów paczkowanych;
7)
przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Samodzielnego Stanowiska oraz współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego;
8)
przygotowywanie zestawień i sprawozdań związanych z wykonywaniem przez administrację miar zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych;
9)
opracowywanie wyjaśnień i interpretacji obowiązujących przepisów o towarach paczkowanych;
10)
rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie decyzji Prezesa o wpisie do rejestru znaków identyfikacyjnych producentów butelek miarowych;
11)
prowadzenie rejestru znaków identyfikacyjnych producentów butelek miarowych.

Rozdział  7

Zadania i struktura komórek organizacyjnych nadzorowanych przez Dyrektora Generalnego GUM

§  37
BIURO KADR l SPRAW SOCJALNYCH (BK)
1.
Biuro Kadr i Spraw Socjalnych odpowiada za realizację polityki kadrowej GUM zgodnie z zasadami wytyczonymi przez Dyrektora Generalnego poprzez wdrażanie przepisów, zasad i standardów służby cywilnej oraz koordynację prac w tym zakresie; prowadzenie spraw wynikających ze stosunku pracy pracowników GUM oraz dokonywanie z upoważnienia Prezesa czynności wynikających ze stosunku pracy wobec dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów planów zatrudnienia i wynagrodzeń we współpracy z BB i jednostkami nadzorowanymi oraz wprowadzanie do planów zmian wynikających z decyzji Ministra Finansów i Prezesa;
2)
opracowywanie projektów dotyczących rozdziału i naliczania nagród dla pracowników Urzędu oraz dyrektorów okręgowych urzędów miar i okręgowych urzędów probierczych;
3)
dokonywanie okresowych analiz wykorzystania środków funduszu płac i limitów zatrudnienia;
4)
sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia w Urzędzie;
5)
nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy, etyki pracowniczej oraz porządku i dyscypliny pracy;
6)
tworzenie i wdrażanie we współpracy z komórkami organizacyjnymi zasad i standardów w zakresie:
a)
naboru pracowników do GUM,
b)
opisywania stanowisk pracy,
c)
ocen okresowych pracowników,
d)
awansowania pracowników,
e)
nagradzania i premiowania pracowników;
7)
koordynowanie spraw związanych ze sporządzaniem i aktualizacją opisów stanowisk pracy oraz przeprowadzaniem ocen okresowych pracowników;
8)
prowadzenie spraw socjalnych pracowników, emerytów i rencistów oraz gospodarowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
9)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ewidencjonowanie akt osobowych i akt archiwalnych;
10)
przetwarzanie danych osobowych w informatycznym systemie kadrowo-płacowym oraz administrowanie tym systemem, we współpracy z BB;
11)
organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy w GUM i załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem pracowników;
12)
zamieszczanie informacji o kandydatach do pracy w służbie cywilnej i wynikach naboru w Biuletynie Informacji Publicznej oraz przetwarzanie danych w rejestrach Urzędu Służby Cywilnej, odpowiednio do wymagań Szefa Służby Cywilnej;
13)
ustalanie stażu pracy, naliczanie dodatków za wysługę lat i nagród jubileuszowych oraz prowadzenie terminarza i rejestru wypłat;
14)
nadzór nad sporządzaniem planów urlopów wypoczynkowych i kontrola wykorzystania urlopów, w tym wychowawczych i bezpłatnych;
15)
załatwianie spraw i sporządzanie pism związanych ze stosunkiem pracy pracowników GUM oraz dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych;
16)
prowadzenie spraw związanych z nadawaniem orderów i odznaczeń państwowych lub resortowych oraz innych wyróżnień;
17)
prowadzenie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na renty i emerytury;
18)
prowadzenie spraw związanych z zamawianiem, wydawaniem i ewidencjonowaniem legitymacji ubezpieczeniowych dla pracowników i członków ich rodzin, legitymacji służbowych i identyfikatorów;
19)
współpraca ze związkami zawodowymi w zakresie spraw określonych odrębnymi przepisami;
20)
współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu zarządzania jakością w GUM;
21)
wykonywanie czynności związanych z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych;
22)
prowadzenie spraw osobowych i wynagrodzeń dyrektorów i naczelników jednostek nadzorowanych.
§  38
BIURO ADMINISTRACYJNE (BA)
1.
Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego w sprawach związanych z zarządzaniem nieruchomościami, remontami, inwestycjami, zaopatrzeniem, zarządzaniem systemami i sieciami teleinformatycznymi oraz zabezpieczeniem sprawnej działalności GUM.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektu budżetu GUM w części dotyczącej BA;
2)
opracowywanie planów inwestycyjnych i remontowych GUM oraz przygotowywanie okresowych sprawozdań z działalności ujętej w tych planach;
3)
przygotowywanie dokumentacji do prowadzenia postępowań o zamówienie publiczne;
4)
organizacyjne przygotowanie spotkań i konferencji w GUM;
5)
prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem, wysyłką za granicę i odbiorem aparatury badawczo-pomiarowej do przeprowadzenia pomiarów porównawczych;
6)
bieżąca konserwacja infrastruktury technicznej;
7)
prowadzenie spraw gospodarczych i utrzymywanie czystości w budynkach oraz na terenie posesji;
8)
prowadzenie kancelarii głównej i archiwum zakładowego;
9)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
10)
prowadzenie obsługi transportowej;
11)
administrowanie nieruchomością przy ulicy Elektoralnej 2;
12)
doradztwo w zarządzaniu nieruchomościami będącymi w trwałym zarządzie jednostek nadzorowanych oraz przechowywanie kopii decyzji, zezwoleń i umów w tym zakresie;
13)
prowadzenie gospodarki magazynowej i zaopatrywanie komórek organizacyjnych w sprzęt, materiały, artykuły biurowe, odzież, obuwie robocze i środki czystości;
14)
prace w zakresie robót rzemieślniczych;
15)
opracowywanie projektów technicznych urządzeń pomocniczych do budowy stanowisk pomiarowych i badawczych, ich wykonywanie oraz modernizacja tych stanowisk;
16)
administrowanie systemami i sieciami teleinformatycznymi w GUM;
17)
doradztwo techniczne dotyczące sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz opiniowanie wniosków dotyczących ich zakupu na rzecz komórek organizacyjnych;
18)
nadzór antywirusowy i serwisowy sprzętu komputerowego;
19)
obsługa informatyczna serwisu internetowego GUM (strony www i BIP);
20)
współpraca z Ministerstwem Nauki i Informatyzacji w zakresie systemów informatycznych.
3.
W skład Biura Administracyjnego wchodzą:
1)
Wydział Inwestycji (WI);
2)
Wydział Remontów i Konserwacji (WRK);
3)
Wydział Gospodarczy (WG);
4)
Wydział Techniczny (WT);
5)
Wydział Zaopatrzenia (WZ).
§  39
BIURO BUDŻETOWE (BB)
1.
Biuro Budżetowe odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego związanych z prowadzeniem rachunkowości i gospodarki finansowej GUM, planowaniem i koordynacją budżetu administracji miar i administracji probierczej oraz prowadzeniem sprawozdawczości i opracowywaniem projektów przepisów wewnętrznych dotyczących zasad rachunkowości.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
przygotowywanie materiałów do projektu budżetu państwa na rok następny oraz opracowywanie projektu budżetu administracji miar i administracji probierczej;
2)
przyjmowanie i analizowanie jednostkowych projektów planów finansowych Urzędu i jednostek podległych oraz sporządzanie zbiorczych projektów planu finansowego;
3)
przygotowywanie propozycji podziału przyznanych środków budżetowych i nadzór nad ich wykorzystaniem;
4)
opracowywanie układu wykonawczego budżetu administracji miar i administracji probierczej po uchwaleniu ustawy budżetowej na dany rok;
5)
przygotowywanie projektów decyzji Prezesa dotyczących zmian w budżecie administracji miar i administracji probierczej zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
6)
kontrola dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym;
7)
rozliczanie kosztów krajowych i zagranicznych wyjazdów służbowych pracowników;
8)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych oraz gospodarki pozabudżetowej;
9)
prowadzenie kasy GUM i dokonywanie wszelkich operacji kasowych;
10)
prowadzenie kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych, sporządzanie list płac z tytułu wynagrodzeń i zasiłków oraz przygotowywanie wynagrodzeń bezosobowych, a także prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
11)
wystawianie decyzji dotyczących:
a)
art. 24 pkt 1, 3; 8-11 ustawy Prawo o miarach na podstawie danych otrzymanych z komórek organizacyjnych,
b)
zaległych opłat,
c)
odsetek za zwłokę od zaległych opłat i innych tytułów;
12)
wystawianie faktur VAT za czynności określone w art. 25 ustawy - Prawo o miarach na podstawie danych otrzymanych z komórek organizacyjnych;
13)
prowadzenie spraw związanych z wykorzystywaniem przez GUM i jednostki nadzorowane, środków na współpracę zagraniczną.
§  40
ZESPÓŁ DYREKTORA GENERALNEGO (ZDG)
1.
Zespół Dyrektora Generalnego odpowiada za realizację jego zadań w zakresie organizacji szkoleń, kontroli wewnętrznej i kontroli finansowej, funkcjonowania służb bhp i służb ochrony przeciwpożarowej, oraz prowadzenie spraw związanych z obsługą prawną Dyrektora Generalnego.
2.
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1)
organizowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników GUM i jednostek nadzorowanych, w zakresie miar, probiernictwa, kontroli towarów paczkowanych, sprawdzania tachografów samochodowych, nauki języków obcych, techniki komputerowej oraz innych szkoleń wynikających z odrębnych ustaw;
2)
organizowanie szkoleń metrologicznych na zlecenie podmiotów spoza administracji miar i administracji probierczej oraz praktyk zawodowych dla studentów wyższych uczelni oraz uczniów szkół średnich i policealnych;
3)
organizowanie służby przygotowawczej do służby cywilnej dla nowo przyjętych pracowników;
4)
kontrolowanie działalności administracji miar i administracji probierczej w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności;
5)
weryfikacja przestrzegania przez jednostki nadzorowane procedur kontroli finansowej;
6)
opracowywanie wystąpień pokontrolnych zawierających wnioski i zalecenia oraz powiadamianie zlecającego kontrolę o ujawnionych naruszeniach dyscypliny finansów publicznych;
7)
opracowywanie syntetycznych ocen i analiz dotyczących funkcjonowania jednostek nadzorowanych w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej;
8)
prowadzenie spraw związanych z kontrolą warunków pracy w zakresie przestrzegania przepisów bhp, szkolenie nowo przyjmowanych pracowników oraz nadzór nad działalnością służb bhp w jednostkach nadzorowanych;
9)
prowadzenie spraw związanych z kontrolą zabezpieczenia przeciwpożarowego budynku GUM, prowadzenie szkoleń, opracowywanie instrukcji i regulaminów związanych z ochroną ppoż., nadzór i kontrola w zakresie przestrzegania przepisów ppoż. w jednostkach nadzorowanych;
10)
prowadzenie spraw związanych z obsługą prawną Dyrektora Generalnego poprzez przygotowywanie pism procesowych, reprezentowanie GUM przed sądami powszechnymi, opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów decyzji, umów, regulaminów i pism przedkładanych DGU oraz bieżąca pomoc prawna w sprawach komórek organizacyjnych nadzorowanych przez Dyrektora Generalnego GUM;
11)
przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Zespołu oraz współpraca z BPL w ramach procesu legislacyjnego.
3.
W skład Zespołu Dyrektora Generalnego Urzędu wchodzą:
1)
Wydział Szkolenia i Doskonalenia Kadr (WS),
2)
Wydział Kontroli Wewnętrznej i Finansowej (WK),
3)
Stanowisko ds. bhp (BHP),
4)
Stanowisko ds. ppoż. (PP),
5)
Stanowisko ds. Obsługi Prawnej (OP).
§  41
SAMODZIELNE STANOWISKO DO SPRAW AUDYTU WEWNĘTRZNEGO (AW)
1.
Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego odpowiada za przeprowadzanie obiektywnej i niezależnej oceny funkcjonowania GUM.
2.
Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1)
badanie zgodności działań GUM z celami statutowymi;
2)
ocena efektywności i gospodarności zarządzania finansowego;
3)
ocena systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem;
4)
badanie dowodów księgowych, zapisów w księgach rachunkowych oraz prawidłowości stosowania zasad rachunkowości;
5)
badanie wiarygodności sporządzanych sprawozdań;
6)
przygotowywanie w oparciu o analizę ryzyka rocznych planów audytu wewnętrznego sprawozdań z ich wykonania;
7)
podejmowanie czynności sprawdzających w celu oceny dostosowania działań jednostki do zgłoszonych w sprawozdaniu uwag i wniosków;
8)
prowadzenie akt audytu;
9)
stosowanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego w GUM.
§  42
SAMODZIELNE STANOWISKO DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH (IN)
1.
Samodzielne Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych odpowiada za realizację zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz zadań związanych z ochroną systemów i sieci teleinformatycznych w GUM.
2.
Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
2)
prowadzenie kancelarii tajnej GUM;
3)
nadzór nad bezpieczeństwem systemów i sieci teleinformatycznych w GUM;
4)
okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów niejawnych w GUM i jednostkach nadzorowanych;
5)
szkolenie pracowników w zakresie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
6)
współpraca w zakresie realizacji zadań odnoszących się do ochrony informacji niejawnych z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa.
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ałącznik 

SCHEMATY ORGANIZACYJNE GUM

grafika