Nadanie regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2004.3.9

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 2004 r.

ZARZĄDZENIE NR 1
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 12 lutego 2004 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717), w związku z § 4 ust. 2 statutu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 98 Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2003 r. (Monitor Polski Nr 50, poz. 776) w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego nadaje się regulamin organizacyjny zwany dalej "Regulaminem", stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Regulamin określa szczegółową organizację oraz podział zadań w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.
3.
Wykaz symboli literowych komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego określa załącznik nr 2.
4.
Schemat organizacyjny Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego określa załącznik nr 3.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 1/2002 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 19 marca 2002 r. ustalające regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zwany dalej "Głównym Inspektoratem", jako urząd Głównego Inspektora Transportu Drogowego, działa przestrzegając zasady:
1)
legalności - zgodności z prawem,
2)
skuteczności - pełnego wypełniania postawionych przed nim zadań,
3)
wydajności - możliwie najlepszego wykorzystania posiadanych zasobów,
4)
oszczędności - poszanowania powierzonych mu środków.
§  2.
1.
Działalnością Głównego Inspektoratu kieruje Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej Głównym Inspektorem, przy pomocy Zastępcy, Dyrektora Generalnego i Dyrektorów Biur.
2.
Zastępca Głównego Inspektora i Dyrektor Generalny podlegają bezpośrednio Głównemu Inspektorowi.
3.
W przypadku nieobecności Głównego Inspektora zastępuje go Zastępca Głównego Inspektora.
4.
W przypadku nieobecności Głównego Inspektora i jego Zastępcy, działalnością urzędu kieruje Dyrektor Generalny.
5.
W razie nieobecności osób, o których mowa w ust. 3 i ust. 4 pracami urzędu kieruje pisemnie upoważniony Dyrektor Biura.
§  3.
Siedziba Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego znajduje się w Warszawie przy ul. Chałubińskiego 4.
§  4.
1.
Rozstrzygnięcia wewnętrzne dotyczące działania Inspekcji Transportu Drogowego, zwanej dalej Inspekcją, wydawane są w formie zarządzeń, decyzji lub poleceń Głównego Inspektora, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Przeznaczone do użytku służbowego w Inspekcji objaśnienia dotyczące praktycznego stosowania obowiązujących przepisów prawnych wydawane są w formie zaleceń, wytycznych i instrukcji Głównego Inspektora.
3.
Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia, decyzje lub polecenia dotyczące rozstrzygnięć wewnętrznych w zakresie funkcjonowania i organizacji pracy urzędu, należące do jego właściwości, określone w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 ze zm.) oraz w innych przepisach prawnych.
4.
Biuro Prawne i Orzecznictwa prowadzi ewidencję oraz zbiory dokumentów, o których mowa w ust. 1-3.
§  5.
1.
Prawo do podpisywania pism związanych z działalnością Inspektoratu mają: Główny Inspektor, Zastępca, Dyrektor Generalny oraz Główny Księgowy, w zakresie zgodnym z ich właściwością rzeczową.
2.
Dyrektorzy Biur mają prawo do podpisywania pism kierowanych do wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz innych adresatów na równorzędnym lub niższym poziomie kierowania, w ramach ustalonego dla nich w niniejszym regulaminie zakresu działania.
3.
Do wyłącznych uprawnień Głównego Inspektora należy podpisywanie pism:
1)
kierowanych do kierowników naczelnych i centralnych organów władzy i administracji rządowej,
2)
kierowanych do krajowych organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości,
3)
zawierających stanowisko Inspekcji,
4)
kierowanych do kierowników zagranicznych organów, szefów instytucji oraz do organizacji międzynarodowych.
4.
Podpisujący pisma przełożeni odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność sposobu załatwienia sprawy z wymogami prawa oraz interesem publicznym.
5.
Wszelkie pisma przedkładane do podpisania przez Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego i Głównego Księgowego, powinny zostać na kopiach parafowane przez Dyrektora Biura odpowiedzialnego za bezpośredni nadzór nad załatwieniem sprawy oraz sygnowane przez pracownika prowadzącego daną sprawę.
§  6.
1.
W Głównym Inspektoracie prowadzi się ewidencję składników majątkowych.
2.
Bezpośrednimi użytkownikami składników majątkowych Głównego Inspektoratu są pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych.
3.
Przekazanie składników majątkowych w użytkowanie pracownikom stanowiących indywidualne wyposażenie stanowiska pracy następuje w formie pisemnej.
4.
Pracownicy, którym powierzono w użytkowanie składniki indywidualnego wyposażenia ponoszą za nieodpowiedzialność, jak za powierzone mienie na zasadach określonych w rozdziale II Kodeksu Pracy.
5.
Wyposażenie poszczególnych komórek organizacyjnych, nie stanowiące indywidualnego wyposażenia pracowników, pozostaje w dyspozycji kierowników tych komórek.
6.
Kierownicy komórek organizacyjnych sprawują nadzór nad właściwym wykorzystaniem składników majątkowych, o których mowa w ust. 5.
§  7.
1.
Przekazywanie posiadanej dokumentacji w związku ze zmianami personalnymi na poszczególnych stanowiskach pracy odbywa się na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać w szczególności wykaz spraw:
1)
nie załatwionych;
2)
w toku załatwiania;
3)
załatwionych.
3.
Protokół zdawczo-odbiorczy, winien być podpisany przez bezpośredniego przełożonego pracownika.
4.
Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się bezpośredniemu przełożonemu, drugi do Biura Kadr i Szkolenia do akt pracownika.

Rozdział  2

Podstawowe obowiązki i uprawnienia przełożonych

§  8.
1.
Wykonywanie funkcji przełożonego polega na:
1)
tworzeniu warunków organizacyjnych do wykonywania przez podwładnych czynności służbowych z zachowaniem zasad wymienionych w § 1,
2)
kierowaniu pracami podwładnych, a w razie potrzeby na osobistym w nich udziale,
3)
zapewnieniu dyscypliny pracy.
2.
W ramach realizacji funkcji określonej w ust. 1, należy w szczególności:
1)
dokonywać oceny realizacji czynności służbowych w zakresie jakości pracy, dotrzymywania ustalonych terminów oraz zaangażowania w realizację zadań,
2)
ustalać przyczyny niedotrzymania wyznaczonych terminów i nie osiągnięcia efektów poszczególnych prac oraz podejmować przedsięwzięcia organizacyjne i metodyczne zapobiegające takim sytuacjom i ich skutkom,
3)
aktualizować ustalone plany lub programy przedsięwzięć służbowych.
§  9.
1.
W ramach organizowania pracy podwładnych należy w szczególności:
1)
określać cel zadania,
2)
wyznaczać terminy wykonania czynności służbowych,
3)
przydzielić niezbędne środki wykonawcze,
4)
w wymagających tego przypadkach, udzielać instruktażu,
5)
zapewniać dopływ aktualnej informacji o przebiegu czynności,
6)
stosować formę pisemną wydawanych poleceń we wszystkich wymagających tego przypadkach,
7)
zapewniać warunki niezbędne do przestrzegania tajemnicy służbowej i państwowej.
2.
W ramach doskonalenia metodyki wykonywania czynności służbowych oraz motywowania podwładnych, należy w szczególności:
1)
poprzedzać, wydanie polecenia konsultacjami z podwładnymi, którzy mają je bezpośrednio realizować oraz podwładnymi dysponującymi największym doświadczeniem w danej dziedzinie,
2)
podawać do wiadomości podwładnych oceny przebiegu zrealizowanych czynności służbowych oraz wdrażać wnioski wynikające z tych ocen, a zwłaszcza zlecać analizę mającą na celu identyfikację przyczyn niepowodzeń,
3)
przekazywać podwładnym informacje o przesłankach uwzględnionych przy podejmowaniu każdej decyzji o wyróżnieniu lub ukaraniu,
4)
organizować szkolenia w wymagających tego dziedzinach.
§  10.
1.
Komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu są Biura i Samodzielne stanowiska pracy.
2.
W strukturze Biur mogą być wyodrębnione Wydziały i Samodzielne stanowiska pracy.
3.
Biurem kieruje Dyrektor Biura, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik Biura.
4.
Wydziałem kieruje Naczelnik Wydziału, z zastrzeżeniem § 25 ust. 3.
5.
Naczelnik Wydziału podlega bezpośrednio Dyrektorowi Biura.
§  11.
W ramach właściwości rzeczowej swoich biur, dyrektorzy przedstawiają odpowiednio Głównemu Inspektorowi, Zastępcy lub Dyrektorowi Generalnemu, do podpisu projekty:
1)
aktów prawnych w ramach właściwości rzeczowej swoich biur oraz opiniują projekty nadsyłane do Głównego Inspektoratu, a także projekty dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1-3,
2)
wzorów formularzy i urządzeń ewidencyjnych przeznaczonych do jednolitego stosowania w Inspekcji,
3)
pism do organów oraz instytucji zewnętrznych, jak również do organów i jednostek Inspekcji,
4)
decyzji stanowionych w trybie przewidzianym w kodeksie postępowania administracyjnego.
§  12.
Dyrektorzy Biur formułują i przedstawiają Głównemu Inspektorowi lub Dyrektorowi Generalnemu wnioski mające na celu usprawnienie działalności Inspekcji.

Rozdział  3

Podstawowe obowiązki i uprawnienia podwładnych

§  13.
Zatrudnieni w Inspektoracie pracownicy są obowiązani terminowo i starannie realizować zadania stałe określone w indywidualnych zakresach obowiązków oraz poleceniach przełożonych, ze szczególną dbałością o zachowanie zasad określonych w § 1.
§  14.
Podwładny jest obowiązany:
1)
niezwłocznie powiadomić bezpośredniego przełożonego o każdej okoliczności uniemożliwiającej wykonywanie zadania stałego albo czynności wynikającej z otrzymanego polecenia,
2)
informować bezpośredniego przełożonego o dostrzeżonych możliwościach wykonania otrzymanego polecenia w sposób sprawniejszy lub skuteczniejszy od określonego w tym poleceniu,
3)
przekazywać bezpośredniemu przełożonemu ustalenia i spostrzeżenia dotyczące błędów w działaniu Inspekcji wraz z propozycją działań korekcyjnych,
4)
rzetelnie i terminowo ewidencjonować swoje działania w ramach prac Inspektoratu,
5)
przestrzegać drogi służbowej w komunikowaniu się z przełożonymi.
§  15.
Jeżeli w trakcie wykonywania polecenia przełożonego, nastąpi zmiana stanu faktycznego uzasadniająca modyfikację dotychczas ustalonego sposobu działania, należy niezwłocznie zwrócić się do przełożonego o zmianę treści polecenia. Gdy nie jest to możliwe, należy wykonać polecenie stosownie do zmienionych okoliczności faktycznych, powiadamiając następnie o tym fakcie przełożonego.
§  16.
1.
Podwładny jest zobowiązany odmówić wykonania polecenia na piśmie, jeśli jego wykonanie łączyłoby się z naruszeniem prawa.
2.
O odmowie wykonania polecenia, o którym mowa ust. 1, podwładny niezwłocznie powiadamia Głównego Inspektora z pominięciem drogi służbowej.
3.
Podwładny może zwrócić się do przełożonego o wydanie polecenia na piśmie, jeśli wątpliwości budzi jego celowość lub możliwość niezachowania zasad określonych w § 1.

Rozdział  4

Zasady organizacji pracy Głównego Inspektoratu

§  17.
1.
Przyjmowanie interesantów w Głównym Inspektoracie odbywa się w obowiązujących godzinach pracy.
2.
Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Głównego Inspektora lub jego Zastępcę odbywa się w wyznaczonych godzinach, podawanych do wiadomości na tablicy ogłoszeń.
§  18.
Pracownicy załatwiający sprawy indywidualne obywateli winni w szczególności:
1)
przestrzegać terminów i zasad przewidzianych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego,
2)
udzielać wyczerpujących informacji o stanie załatwienia spraw w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej, z zastrzeżeniem pkt 3,
3)
w sprawach, w których toczy się w Inspektoracie postępowanie administracyjne informacje mogą być stronom udzielane pisemnie lub ustnie, po uprzednim sprawdzeniu ich tożsamości.
§  19.
1.
Obieg dokumentów, system rejestracji i oznakowanie spraw, sposób przechowywania i archiwizowania akt w Głównym Inspektoracie określa Instrukcja Kancelaryjna.
2.
W Inspektoracie prowadzi się rejestry kancelaryjne:
1)
skarg i wniosków,
2)
aktów wewnętrznych Głównego Inspektora,
3)
aktów wewnętrznych Dyrektora Generalnego urzędu,
4)
upoważnień i pełnomocnictw,
5)
decyzji stanowionych w trybie kodeksu postępowania administracyjnego.

Rozdział  4

Podległość komórek organizacyjnych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego

§  20.
1.
Głównemu Inspektorowi bezpośrednio podlegają:
1)
Biuro Głównego Inspektora (BGI),
2)
Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (SOI).
2.
Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego bezpośrednio podlega:
1)
Biuro Nadzoru Inspekcyjnego (BNI),
2)
Biuro Prawne i Orzecznictwa (BPO).
3.
Dyrektorowi Generalnemu bezpośrednio podlegają:
1)
Biuro Kadr i Szkolenia (BKS),
2)
Biuro Administracyjno-Budżetowe (BAB),
3)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego (SAW).
4.
Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego sprawuje ponadto nadzór nad:
1)
działalnością kontrolną wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego,
2)
funkcjonowaniem centralnej ewidencji naruszeń w transporcie drogowym,
3)
prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi w sprawach dotyczących odwołań od decyzji wojewódzkich inspektorów w sprawie kar pieniężnych,
4)
realizacją przepisów Unii Europejskiej dotyczących działalności kontrolnej w transporcie drogowym.
5.
Dyrektor Generalny działa zgodnie z zakresem obowiązków określonym w ustawie o służbie cywilnej, a w szczególności.
1)
zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Inspektoratu, warunki jego działania oraz organizację pracy,
2)
wykonuje zadania służby cywilnej w Inspektoracie,
3)
dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Inspektoracie,
4)
sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi urzędu w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Głównego Inspektora.
6.
Zastępca Głównego Inspektora i Dyrektor Generalny wykonują również inne zadania z upoważnienia Głównego Inspektora.

Rozdział  5

Szczegółowe zasady działania biur

§  21.
BIURO GŁÓWNEGO INSPEKTORA
1.
Biuro Głównego Inspektora zapewnia obsługę organizacyjną prac Głównego Inspektora, Zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz zespołów doradczych i opiniodawczych, działających przy Głównym Inspektorze, a także koordynuje współpracę międzynarodową Inspekcji i kontakty z mediami.
2.
Do zadań Biura Głównego Inspektora należy:
1)
obsługa sekretarsko - biurowa Głównego Inspektora, jego Zastępcy oraz Dyrektora Generalnego,
2)
prowadzenie kancelarii głównej Głównego Inspektoratu,
3)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej,
4)
prowadzenie zakładowego archiwum Głównego Inspektoratu,
5)
koordynowanie prac związanych z przygotowaniem dla Głównego Inspektora materiałów kierowanych do Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków,
6)
obsługa organizacyjna współpracy organów Inspekcji oraz protokolarna i techniczna obsługa spotkań z udziałem organów Inspekcji, doradczych także zespołów doradczych i opiniodawczych,
7)
ewidencjonowanie, załatwianie i przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami merytorycznymi, odpowiedzi na skargi, wnioski i zapytania, z wyjątkiem skarg, których rozpatrzenie leży we właściwości wojewódzkich inspektoratów,
8)
przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków oraz organizowanie przyjęć przez Głównego Inspektora osób zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków,
9)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym załatwianiem interpelacji i wniosków posłów na Sejm RP i senatorów,
10)
przygotowywanie projektów odpowiedzi Głównego Inspektora na zapytania, dezyderaty i interpelacje poselskie dotyczące pracy urzędu,
11)
sporządzanie zestawień i analiz rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Inspekcji,
12)
inicjowanie, realizacja i koordynowanie kontaktów międzynarodowych Inspekcji oraz prowadzenie korespondencji z podmiotami zagranicznymi,
13)
opracowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym rocznego planu wyjazdów zagranicznych i nadzór nad jego realizacją,
14)
przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
15)
gromadzenie przydatnej dla Inspekcji dokumentacji merytorycznej pozyskanej w wyniku współpracy międzynarodowej,
16)
obsługa merytoryczna i organizacyjna międzynarodowej działalności Inspekcji, w tym organizacja i koordynacja tłumaczeń dokumentów i opracowań,
17)
koordynacja wyjazdów zagranicznych oraz nadzór nad jakością i terminowością sporządzania sprawozdań z tych wyjazdów,
18)
zapewnienie obsługi prasowej i rzetelnego przekazu istotnych wiadomości środkom masowego przekazu oraz kształtowanie wizerunku Inspekcji w mediach,
19)
gromadzenie dokumentacji prasowej dotyczącej działalności Urzędu oraz monitoring programów radiowo-telewizyjnych i informacji w serwisach w sieci Internet,
20)
redagowanie serwisu internetowego urzędu, w tym strony Biuletynu Informacji Publicznej oraz bieżąca aktualizacja publikowanych informacji,
21)
nadzór i koordynacja realizacji przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,
22-25) 1
 (uchylone),
26)
bieżąca analiza, gromadzenie i upowszechnianie informacji na temat zagranicznych regulacji prawnych w zakresie kompetencji Głównego Inspektora, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnych Unii Europejskiej,
27)
współpraca z Kancelariami Sejmu RP, Senatu RP i Prezydenta RP oraz centralnymi i terenowymi organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w zakresie kompetencji Głównego Inspektora jako centralnego organu administracji rządowej,
28)
wykonywanie innych zadań Inspekcji zgodnie z poleceniami Głównego Inspektora.
§  22.
BIURO NADZORU INSPEKCYJNEGO
1.
Biuro Nadzoru Inspekcyjnego sprawuje w imieniu Głównego Inspektora nadzór nad działalnością kontrolną wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz prowadzi kontrolę wewnętrzną w Inspekcji oraz centralną ewidencję naruszeń w transporcie drogowym.
2.
W skład Biura Nadzoru Inspekcyjnego wchodzą:
1) 2
Wydział do Spraw Inspekcji (BNI - WSI),
2)
Stanowisko do Spraw Kontroli Wewnętrznej (BNI-KW),
3)
Wydział Informatyki (BNI-WI).
3. 3
Do zadań Wydziału do Spraw Inspekcji należy:
1)
opracowywanie planów kontroli o znaczeniu krajowym,
2)
rozpoznawanie i analizowanie negatywnych zjawisk w transporcie drogowym i opracowywanie kierunków działania Inspekcji,
3)
prowadzenie spraw dotyczących wyników kontroli przewoźników oraz analizowanie efektów tej kontroli,
4)
współdziałanie z innymi organami kontrolnymi w zakresie bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego na drogach publicznych oraz zwalczania przestępstw gospodarczych w zakresie transportu drogowego,
5)
sporządzanie sprawozdań i opracowań analitycznych związanych z działalnością kontrolną Inspekcji, na podstawie sprawozdań sporządzanych przez wojewódzkie inspektoraty oraz informacji z Centralnej Ewidencji Naruszeń,
6)
nadzór nad wdrażaniem i realizacją dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących standardowych procedur kontroli w transporcie drogowym oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
7)
nadzór nad działalnością kontrolną wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w zakresie sprawdzania masy, nacisków osi i wymiarów pojazdów,
8)
współpraca z Biurem Administracyjno-Budżetowym w planowaniu i realizacji zakupów sprzętu i wyposażenia na potrzeby Inspekcji,
9)
udział w postępowaniach o zamówienie publiczne dotyczących zakupów sprzętu i wyposażenia dla Inspekcji,
10)
wykonywanie innych zadań Inspekcji zgodnie z poleceniami Dyrektora Biura Nadzoru Inspekcyjnego,
11)
przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
12)
administrowanie bazą pytań i zadań egzaminacyjnych dla kandydatów na doradców przy przewozach towarów niebezpiecznych,
13)
koordynowanie i ogłaszanie na stronie internetowej urzędu, terminów egzaminów na doradców przy przewozach towarów niebezpiecznych organizowanych przez wojewódzkie inspektoraty,
14)
koordynacja spraw związanych z udziałem urzędu w procedurze informowania i konsultacji w sprawach rozpatrywanych przez Unię Europejską,
15)
koordynowanie współpracy komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie realizacji zadań Głównego Inspektora wynikających z zobowiązań Unii Europejskiej,
16)
kontrola spełniania wymagań wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz prowadzenie postępowań w tych sprawach.
4.
Do zadań Stanowiska do Spraw Kontroli Wewnętrznej należy:
1)
przeprowadzanie planowej i doraźnej kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych Inspekcji oraz w Głównym Inspektoracie,
2)
obsługa kontroli prowadzonych w Urzędzie przez uprawnione organy,
3)
sporządzanie protokołów pokontrolnych, a w sytuacjach tego wymagających, przygotowywanie Głównemu Inspektorowi projektów poleceń, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym oraz innych rozstrzygnięć wewnętrznych dotyczących działalności wojewódzkich inspektorów.
5.
Do zadań Wydziału Informatyki należy:
1)
wykonywanie innych zadań na polecenie dyrektora Biura Nadzoru Inspekcyjnego,
2)
prowadzenie centralnej ewidencji naruszeń w transporcie drogowym,
3)
obsługa systemu informatycznego Inspekcji Transportu Drogowego i nadzór nad prawidłowym jego funkcjonowaniem w jednostkach organizacyjnych Inspekcji, a także współpraca w tym zakresie ze służbami informatycznymi wojewódzkich inspektoratów,
4)
zapewnienie sprawności sieci komputerowej Głównego Inspektoratu oraz nadzór nad jej prawidłową eksploatacją i administrowanie siecią teletransmisyjną,
5)
administrowanie systemami informatycznymi i bazami danych w Inspekcji,
6)
analiza funkcjonowania systemów informatycznych i telekomunikacyjnych Inspekcji oraz ich doskonalenie,
7)
zapewnienie selektywnego dostępu do baz danych oraz bezpieczeństwa informacji gromadzonych, przetwarzanych i przesyłanych za pomocą systemu teleinformatycznego Inspekcji,
8)
nadzór nad zakupami sprzętu teleinformatycznego dla Inspekcji,
9)
organizacja obiegu dokumentów w internecie,
10)
współpraca z Biurem Administracyjnym w planowaniu i organizowaniu zakupów sprzętu i oprogramowania informatycznego,
11)
udział w postępowaniach o zamówienie publiczne dotyczących zakupów sprzętu i wyposażenia dla Inspekcji,
12)
organizowanie i nadzór nad zapewnieniem ochrony danych osobowych w Głównym Inspektoracie,
13)
sporządzanie raportów i zestawień z centralnej ewidencji naruszeń,
14)
utrzymywanie systemów informatycznych urzędu i zapewnienie pracownikom urzędu wsparcia informatycznego i technicznego w codziennej pracy,
15)
opracowywanie bieżącej i przyszłej koncepcji systemu informatycznego Inspekcji Transportu Drogowego,
16)
udział we wdrożeniach nowych systemów,
17)
realizacja polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych,
18)
współpraca z firmami świadczącymi usługi wsparcia technicznego na rzecz urzędu w zakresie rozwiązywania problemów wynikających z funkcjonowania systemu,
19)
współpraca z przedstawicielami serwisu w zakresie napraw, rozbudowy lub wymiany sprzętu oraz oprogramowania,
20)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi Inspekcji w ramach prowadzonych prac informatycznych.
§  23.
BIURO KADR I SZKOLENIA
1.
Biuro Kadr i Szkolenia wykonuje zadania związane z zarządzaniem kadrami w urzędzie oraz szkoleniem i doskonaleniem zawodowym w Inspekcji.
2.
Do zadań Biura Kadr i Szkolenia należy:
1)
obsługa organizacyjna zatrudnienia w Głównym Inspektoracie,
2)
prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem i trwaniem stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej i z pozostałymi pracownikami Głównego Inspektoratu oraz z wojewódzkimi inspektorami i ich zastępcami, a także wykonywanie czynności związanych z ustaniem stosunku pracy,
3)
prowadzenie obowiązującej dokumentacji dotyczącej zatrudnienia pracowników Głównego Inspektoratu, wojewódzkich inspektorów i ich zastępców,
4)
opracowywanie projektów planów zatrudnienia oraz wykorzystania funduszu płac dla pracowników Głównego Inspektoratu,
5)
opracowywanie projektu regulaminu pracy,
6)
obsługa spraw socjalnych pracowników Głównego Inspektoratu,
7)
współpraca z Biurem Administracyjno-Budżetowym w przygotowywaniu listy płac,
8)
opracowywanie w porozumieniu z pracownikami urzędu rocznego planu urlopów oraz prowadzenie ewidencji urlopów pracowników urzędu oraz wojewódzkich inspektorów i ich zastępców,
9)
prowadzenie spraw dotyczących ubezpieczeń społecznych pracowników oraz ich rodzin, a także spraw rentowych i emerytalnych,
10)
obsługa organizacyjna Komisji Socjalnej,
11)
organizowanie i nadzór nad badaniami okresowymi zdrowia pracowników Głównego Inspektoratu,
12)
nadzór nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej obowiązujących pracowników Inspektoratu,
13)
prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników urzędu,
14)
organizowanie służby przygotowawczej w służbie cywilnej,
15)
obsługa kancelaryjna i organizacyjna komisji dyscyplinarnej Inspekcji,
16)
obsługa kancelaryjna rzecznika dyscyplinarnego Głównego Inspektoratu oraz współpraca z rzecznikami dyscyplinarnymi wojewódzkich inspektoratów,
17)
realizowanie zadań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w Głównym Inspektoracie objętych odrębnymi przepisami,
18)
opracowywanie wymaganych przepisami prawa sprawozdań dotyczących zatrudnienia w Głównym Inspektoracie oraz Inspekcji Transportu Drogowego,
19)
obsługa organizacyjna delegacji służbowych oraz prowadzenie ich ewidencji,
20)
ustalanie we współpracy z Biurem Nadzoru Inspekcyjnego oraz Biurem Prawnym i Orzecznictwa kierunków szkolenia i doskonalenia zawodowego w Inspekcji,
21)
ustalanie i opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu rocznych planów szkoleń pracowników Głównego Inspektoratu oraz inspektorów transportu drogowego,
22)
przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
23)
przygotowywanie i przeprowadzanie kursów specjalistycznych i szkoleń dla inspektorów oraz nadzór nad prawidłowością ich przebiegu,
24)
przygotowywanie i przeprowadzanie egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów,
25)
prowadzenie rejestru i zbioru umów z wykładowcami lub prowadzącymi ćwiczenia w ramach kursów i szkoleń dla inspektorów organizowanych przez Główny Inspektorat dotyczących organizowanych szkoleń,
26)
wydawanie inspektorom transportu drogowego legitymacji służbowych i odznak identyfikacyjnych oraz prowadzenie ich ewidencji,
27)
współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków napływających do urzędu w zakresie właściwości Biura,
28)
wykonywanie innych zadań Inspekcji zgodnie z poleceniami Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego.
§  24.
BIURO PRAWNE I ORZECZNICTWA
1.
Biuro Prawne i Orzecznictwa realizuje obsługę prawną Głównego Inspektoratu, prowadzi postępowania administracyjne w trybie przewidzianym w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego, inicjuje działalność legislacyjną w zakresie przepisów dotyczących funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego oraz udziela informacji prawnej w Inspekcji.
2.
W skład Biura Prawnego i Orzecznictwa wchodzą:
1)
Wydział Postępowań Administracyjnych (BPO -WPA),
2)
Stanowisko do Spraw Prawno-Legislacyjnych (BPO-SPL).
3.
Do zadań Wydziału Postępowań Administracyjnych należy:
1)
prowadzenie postępowań administracyjnych na zasadach przewidzianych przepisami kodeksu postępowania administracyjnego,
2)
przygotowanie projektów decyzji i postanowień administracyjnych organu II instancji,
3)
bieżąca analiza decyzji stanowionych w I instancji pod względem zgodności ich merytorycznego rozstrzygnięcia,
4)
prowadzenie ewidencji rozstrzygnięć organu II instancji,
5)
współpraca z Biurem Kadr i Szkolenia w zakresie określania potrzeb szkoleniowych inspektorów transportu drogowego,
6)
uczestnictwo w prowadzeniu szkoleń dla inspektorów transportu drogowego z zakresu orzecznictwa oraz przepisów prawa dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji,
7)
rozpowszechnianie w Inspekcji przyjętej przez organ II instancji wykładni obowiązujących przepisów z zakresu transportu drogowego,
8)
prowadzenie dokumentacji z prowadzonych postępowań,
9)
reprezentowanie Głównego Inspektora w postępowaniach administracyjnych,
10)
przygotowywanie okresowych sprawozdań z działalności Wydziału.
4.
Do zadań Stanowiska do Spraw Prawno-Legislacyjnych należy:
1)
inicjowanie działalności legislacyjnej zmierzającej do zmiany obowiązujących przepisów dotyczących funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego,
2)
opiniowanie projektów przekazywanych przez zewnętrzne organy i instytucje w ramach uzgodnień wewnątrz i międzyresortowych,
3)
udział w pracach legislacyjnych podejmowanych przez organy władzy państwowej i administracji rządowej,
4)
przygotowywanie opinii prawnych na temat obowiązujących przepisów prawa w zakresie transportu drogowego w sprawach dotyczących zadań Inspekcji Transportu Drogowego,
5)
udzielanie komórkom organizacyjnym Głównego Inspektoratu i jednostkom organizacyjnym Inspekcji wyjaśnień, opinii i porad prawnych w zakresie jednolitego stosowania prawa,
6)
koordynowanie prac nad przygotowywaniem projektów aktów i dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1-3,
7)
wykonywanie przy współudziale właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych zastępstwa procesowego Głównego Inspektora przed sądami powszechnymi, organami administracji, Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz innymi uprawnionymi organami,
8)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez Główny Inspektorat, m.in. w trybie ustawy o zamówieniach publicznych,
9)
gromadzenie, aktualizacja i rozpowszechnianie w Inspekcji aktów prawnych i orzeczeń sądowych oraz publikacji dotyczących stosowania prawa w zakresie transportu drogowego i w innych sprawach należących do kompetencji Głównego Inspektora,
10)
monitorowanie zmian w przepisach Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych w zakresie dotyczącym transportu drogowego i w innych sprawach należących do kompetencji Głównego Inspektora,
11)
prowadzenie rejestrów zarządzeń i decyzji Głównego Inspektora oraz Dyrektora Generalnego,
12)
prowadzenie rejestrów upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego,
13)
współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków napływających do Urzędu w zakresie właściwości Biura,
14)
przygotowywanie we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym materiałów planistycznych do budżetu państwa w zakresie dotyczącym działalności Biura,
15)
koordynacja i nadzór nad korzystaniem przez urząd z zewnętrznej pomocy prawnej,
16)
obsługa sekretarsko - biurowa Biura Prawnego i Orzecznictwa,
17)
wykonywanie innych zadań Inspekcji zgodnie z poleceniami Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego.
§  25.
BIURO ADMINISTRACYJNO - BUDŻETOWE
1.
Biuro Administracyjno - Budżetowe prowadzi działalność budżetową i administracyjną Głównego Inspektoratu, realizuje zakupy sprzętu i wyposażenia dla urzędu i inspektorów transportu drogowego.
2.
W skład Biura Administracyjno-Budżetowego wchodzą:
1)
Wydział Finansowo-Księgowy (BAB-WFK),
2)
Stanowisko do Spraw Administracyjnych (BAB-SA).
3.
Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje bezpośrednio Główny Księgowy.
4.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy:
1)
prowadzenie rachunkowości urzędu oraz rozdziału 60055 "Inspekcja Transportu Drogowego" w części 39 budżetu państwa "Transport" zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
2)
opracowywanie zbiorczych materiałów do projektu budżetu państwa w części 39 "Transport", rozdziale 60055 "Inspekcja Transportu Drogowego",
3)
opracowywanie projektu budżetu oraz planu rzeczowo-finansowego wydatków urzędu przy współpracy innych komórek organizacyjnych,
4)
opracowywanie projektów planów finansowych jednostek organizacyjnych Inspekcji Transportu Drogowego we współpracy z tymi jednostkami, nadzór nad prawidłowością ich realizacji oraz kontrola i ocena wykonania budżetu,
5)
dokonywanie okresowych analiz i ocen przebiegu wykonania budżetu w części 39 "Transport" rozdziale 60055 "Inspekcja Transportu Drogowego", w tym budżetu Głównego Inspektoratu,
6)
przyjmowanie, opracowywanie, analiza oraz weryfikacja sprawozdań finansowych wojewódzkich inspektoratów (miesięcznych, kwartalnych, rocznych) w zakresie i terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami,
7)
prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu w części 39 "Transport" rozdziale 60055 "Inspekcja Transportu Drogowego", w tym budżetu Głównego Inspektoratu, w zakresie i terminach przewidzianych obowiązującymi przepisami,
8)
regulowanie i rozliczanie zobowiązań z tytułu dostaw oraz usług i świadczeń, w tym obsługa finansowa podróży służbowych,
9)
zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenie roszczeń spornych,
10)
obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
11)
analiza i uzgadnianie pod względem finansowym zawieranych umów,
12)
wystawianie przelewów i rozliczeń z bankami, m.in. za pomocą teletransmisji,
13)
sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym oraz likwidatura zewnętrznych dokumentów finansowo-księgowych,
14)
przekazywanie środków finansowych na rachunki bieżące wydatków wojewódzkich inspektoratów,
15)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym zakładowego planu kont,
16)
opiniowanie projektów decyzji uruchamiających środki budżetowe,
17)
prowadzenie rachunkowości i obsługi kasowej Głównego Inspektoratu,
18)
sporządzanie list płac, prowadzenie rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczanie świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz dokonywanie innych rozliczeń związanych z wynagrodzeniami,
19)
wydawanie w porozumieniu z Biurem Kadr i Szkolenia zaświadczeń niezbędnych do ustalenia uprawnień do zasiłku rodzinnego oraz wysokości wynagrodzenia.
4.
Do zadań Stanowiska do Spraw Administracyjnych należy:
1)
administrowanie lokalami, pomieszczeniami oraz innymi składnikami będącymi w dyspozycji Głównego Inspektoratu,
2)
sporządzanie projektów umów związanych z zakresem działania Głównego Inspektoratu,
3)
prowadzenie zbioru oryginałów umów dotyczących dokonanych przez Inspektorat zakupów i zleconych usług,
4)
obsługa administracyjna i gospodarcza Inspektoratu,
5)
prowadzenie we współpracy z innymi komórkami urzędu postępowań o udzielanie zamówień publicznych w Inspektoracie, a w przypadkach tego wymagających w całej Inspekcji Transportu Drogowego,
6)
prowadzenie dokumentacji w postępowaniach o zamówienie publiczne w przypadku nie powołania komisji przetargowej,
7)
prowadzenie ewidencji składników majątku Głównego Inspektoratu, a w szczególności środków trwałych i wyposażenia technicznego,
8)
gospodarowanie środkami transportu w Głównym Inspektoracie, w tym obsługa Głównego Inspektoratu w dziedzinie potrzeb komunikacyjnych i transportowych oraz zapewnianie racjonalnego wykorzystania środków transportu w Głównym Inspektoracie, organizowanie napraw i remontów, ewidencjonowanie i rozliczanie kosztów eksploatacyjnych,
9)
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego w pomieszczeniach obiektu,
10)
opracowywanie w porozumieniu z innymi biurami i wojewódzkimi inspektoratami projektu planu wydatków majątkowych i realizacja tego planu,
11)
zaopatrywanie Głównego Inspektoratu w niezbędny do pracy sprzęt, wyposażenie i materiały biurowe,
12)
administrowanie służbowymi telefonami komórkowymi i rozliczanie kosztów ich wykorzystania zgodnie z wewnętrznymi regulacjami,
13)
współpraca z Biurem Głównego Inspektora przy załatwianiu skarg i wniosków napływających do urzędu w zakresie właściwości Biura.
§  26.
STANOWISKO DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
1.
Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych ma za zadanie zapewnienie realizacji przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2.
Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, kontrolowanie ochrony informacji niejawnych, przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, kontrolowanie ewidencji, materiałów i dokumentów, przeprowadzanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych według zasad rozdziału 8 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.),
2)
utrzymywanie współpracy ze służbami ochrony państwa w zakresie realizacji zadań wynikających z ochrony informacji niejawnych i informowanie Głównego Inspektora o przebiegu tej współpracy,
3)
opracowywanie planu postępowania z materiałami stanowiącymi tajemnicę państwową w razie stanu nadzwyczajnego,
4)
wyjaśnianie okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
5)
opracowywanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "zastrzeżone" dla komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu,
6)
przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających, według zasad określonych w art. 37 ustawy o ochronie informacji niejawnych, wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa osobie sprawdzanej i zawiadamianie o tym osoby upoważnionej do obsady stanowiska, powiadamianie pisemnie osoby upoważnionej do obsady stanowiska o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
7)
dokumentowanie wszystkich czynności przeprowadzanych w trakcie postępowania sprawdzającego, przechowywanie akt spraw zakończonych postępowaniem sprawdzającym i udostępnianie ich osobie sprawdzonej, sądom i prokuraturze w celu ścigania, a także osobie upoważnionej do obsady stanowiska lub służbom ochrony państwa dla celów postępowania sprawdzającego,
8)
prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach związanych z dostępem do informacji niejawnych, udostępnianie tych danych sądom, prokuraturze lub służbom ochrony państwa,
9)
prowadzenie kancelarii dokumentów zastrzeżonych,
10)
obsługa Dyrektora Generalnego w zakresie składania oświadczeń majątkowych przez pracowników urzędu oraz ewidencji, wydawania i niszczenia pieczęci i pieczątek służbowych.
§  27.
STANOWISKO DO SPRAW AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
1.
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego jest komórką organizacyjną wykonującą ogół działań, przez które kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostki.
2.
Zadania Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego obejmują:
1)
opracowywanie w porozumieniu z kierownikiem jednostki, rocznego planu audytu,
2)
określenie obszarów ryzyka,
3)
opracowywanie sprawozdań rocznych z wykonania planu audytu,
4)
przeprowadzenie zadań audytowych zgodnie z planem, według zasad określonych w przepisach szczególnych,
5)
stosowanie w pracy zasad działania określonych w ustawie o finansach publicznych i przepisach wykonawczych.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WYKAZ

SYMBOLI KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH W GŁÓWNYM INSPEKTORACIE TRANSPORTU DROGOWEGO
Lp.Nazwa komórki organizacyjnejSymbol
1.Biuro Głównego InspektoraBGI
2.Biuro Nadzoru InspekcyjnegoBNI
3.Biuro Kadr i SzkoleniaBKS
4.Biuro Prawne i OrzecznictwaBPO
5.Biuro Administracyjno-BudżetoweBAB
6.Stanowisko do Spraw Audytu WewnętrznegoSAW
7.Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji NiejawnychSOI

ZAŁĄCZNIK Nr 3

1 Załącznik nr 1 § 21 ust. 2 pkt 22-25 uchylone przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 21 maja 2004 r. (Dz.Urz.MI.04.9.40) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 maja 2004 r.
2 Załącznik nr 1 § 22 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 2 z dnia 21 maja 2004 r. (Dz.Urz.MI.04.9.40) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 maja 2004 r.
3 Załącznik nr 1 § 22 ust. 3:

- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 2 z dnia 21 maja 2004 r. (Dz.Urz.MI.04.9.40) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 maja 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 28 grudnia 2004 r. (Dz.Urz.MI.04.23.256) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 2004 r.