Metodyka zarządzania projektami i programami z zakresu spraw działu administracji rządowej - informatyzacja oraz powołanie Rady Portfela Ministra Cyfryzacji.
Dz.Urz.MC.2024.8
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 8
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 7 marca 2024 r.
w sprawie metodyki zarządzania projektami i programami z zakresu spraw działu administracji rządowej - informatyzacja oraz powołania Rady Portfela Ministra Cyfryzacji
ZAŁĄCZNIK
METODYKA
METODYKA
Z ZAKRESU SPRAW DZIAŁU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ -
INFORMATYZACJA
Rozdział 1.
Definicje.
Definicje.
Rozdział 2.
Role.
Role.
Rozdział 3.
Rada Portfela. Kluczowe zadania, tryb i zasady pracy.
Rada Portfela. Kluczowe zadania, tryb i zasady pracy.
Rozdział 4.
Komitet Sterujący. Kluczowe zadania, tryb i zasady pracy.
Komitet Sterujący. Kluczowe zadania, tryb i zasady pracy.
Rozdział 5.
Biuro Portfela. Zakres odpowiedzialności, tryb i zasady pracy.
Biuro Portfela. Zakres odpowiedzialności, tryb i zasady pracy.
Rozdział 6.
Poziomy zarządzania dla przedsięwzięć.
Poziomy zarządzania dla przedsięwzięć.
Rozdział 7.
Projekt. Definiowanie i realizacja.
Projekt. Definiowanie i realizacja.
Rysunek 1. Cykl życia projektu z oznaczeniem faz, poziomów zarządczych, kluczowych decyzji i wymaganych dokumentów bazowych.
1) przygotowanie i konsultowanie Wizji Projektu:
a) Biuro Portfela udostępnia szablon Wizji Projektu,
b) kierownik właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej, w której zakresie znajduje się obszar zadań dotyczący zmiany planowanej w ramach pomysłu, wyznacza Lidera pomysłu, który przygotowuje Wizję Projektu,
c) Wizja Projektu podlega konsultacjom:
- z Biurem Portfela, komórką organizacyjną zapewniającą obsługę prawną i legislacyjną ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz komórką organizacyjną zapewniającą obsługę finansową ministra właściwego do spraw informatyzacji,
- komórką organizacyjną, realizującą zadania z zakresu kształtowania Architektury Informacyjnej Państwa oraz prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem interoperacyjności systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych,
d) lider pomysłu, w uzgodnieniu z kierownikiem właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej, w której zakresie znajduje się obszar zadań dotyczący zmiany planowanej w ramach pomysłu przekazuje skonsultowaną wersję Wizji Projektu do Biura Portfela w celu zaopiniowania i akceptacji przez Radę Portfela.
2) akceptacja Wizji Projektu przez Radę Portfela oraz powołanie Sponsora lub Komitetu Sterującego:
a) Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opiniami Członków Rady Portfela, wydaje decyzję o akceptacji Wizji Projektu i udzieleniu zgody na realizację fazy Przygotowania projektu albo odmowie akceptacji Wizji Projektu albo decyduje o konieczności ponownego przedłożenia Wizji Projektu na Radę Portfela po uwzględnieniu zmian i uzupełnień koniecznych do wprowadzenia we wskazanym terminie;
b) Rada Portfela powołuje Sponsora lub skład Komitetu Sterującego.
1) powołanie Kierownika Projektu oraz Zespołu Projektu. Przewodniczący Komitetu Sterującego lub Sponsor powołuje Kierownika Projektu (w razie potrzeby również Zastępcę Kierownika Projektu) oraz Zespół Projektu w zakresie niezbędnym do realizacji zadań w ramach kolejnej fazy;
2) opracowanie i konsultowanie Karty Projektu:
a) Biuro Portfela udostępnia szablon Karty Projektu. Do opracowania Karty Projektu może być również wykorzystany szablon elektroniczny systemu MonAliZa 2.0.,
b) Kierownik Projektu opracowuje i konsultuje Kartę Projektu według wskazań jak dla Wizji Projektu,
c) Kierownik Projektu przekazuje Kartę Projektu do akceptacji Komitetowi Sterującemu;
3) akceptacja Karty Projektu przez Komitet Sterujący/Sponsora:
a) Komitet Sterujący/Sponsor akceptuje Kartę Projektu. Karta Projektu powinna zostać podpisana przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego/Sponsora,
b) Kierownik Projektu przekazuje podpisaną Kartę Projektu do Sekretarza/Zastępcy Sekretarza Rady Portfela w celu przekazania do akceptacji przez Radę Portfela;
4) akceptacja Karty Projektu przez Radę Portfela. Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opiniami Członków Rady Portfela wydaje decyzję o akceptacji Karty Projektu, odmowie akceptacji Karty Projektu albo decyduje o konieczności ponownego przedłożenia Karty Projektu do Rady Portfela po uwzględnieniu zmian i uzupełnień koniecznych do wprowadzenia we wskazanym terminie.
1) opracowanie Planu Projektu:
a) po zaakceptowaniu przez Radę Portfela Karty Projektu Kierownik Projektu opracowuje Plan Projektu. Szablon Planu Projektu udostępnia Biuro Portfela,
b) Kierownik Projektu opracowuje Plan Projektu i przekazuje do akceptacji Komitetu Sterującego/Sponsora. Do opracowania Planu Projektu może być również wykorzystany szablon elektroniczny systemu MonAliZa 2.0.;
2) akceptacja Planu Projektu przez Komitet Sterujący/Sponsora:
a) Komitet Sterujący/Sponsor akceptuje Plan Projektu,
b) Kierownik Projektu zachowuje Plan Projektu w repozytorium jako dokumentację bazową;
3) opinia Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w sprawie "Opisu założeń projektu informatycznego" (jeśli dotyczy). Projekty, które spełniają kryteria określone w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (zwanego dalej KRMC), powinny podlegać zaopiniowaniu przez KRMC. Równolegle z opracowaniem i akceptowaniem Planu Projektu, powinien zostać przygotowany i przekazany do KRMC "Opis Założeń Projektu Informatycznego", który powinien uzyskać opinię przed rozpoczęciem fazy Realizacji (tzw. rzeczowej realizacji projektu). W tym celu może być wykorzystany formularz dedykowany elektroniczny lub system MonAliZa 2.0., zgodnie z informacją KRMC.
1) rozpoczęcie realizacji projektu. W trakcie realizacji projektu należy uwzględnić zadania i działania wynikające z zaakceptowanego Planu Projektu. Zadania i działania w ramach poziomu operacyjnego, w tym z zakresu działań sprawozdawczych, mogą być planowane w różnym zakresie dla różnych przedsięwzięć i powinny być opisane w Planie Projektu akceptowanym przez Komitet Sterujący/Sponsora. W ramach działań sprawozdawczych dla Komitetu Sterującego/Sponsora przygotowywany jest status projektu oraz przegląd uzasadnienia biznesowego;
2) cykliczne opracowywanie dla Biura Portfela Statusu Projektu na Radę Portfela Projektów. W zależności od potrzeb oraz decyzji Rady Portfela Kierownik Projektu opracowuje Status Projektu na Radę Portfela i konsultuje z Biurem Portfela. Szablon Statusu Projektu na Radę Portfela udostępnia Biuro Portfela. Kierownik Projektu opracowuje Status Projektu na Radę Portfela. Do opracowania Status Projektu na Radę Portfela może być również wykorzystany szablon elektroniczny systemu MonAliZa 2.0. Kierownik Projektu przekazuje przygotowany Status Projektu na Radę Portfela do akceptacji Komitetu Sterującego/Sponsora;
3) akceptacja Statusu Projektu na Radę Portfela przez Komitet Sterujący/Sponsora:
a) Komitet Sterujący/Sponsor akceptuje przygotowany Status Projektu na Radę Portfela,
b) Kierownik Projektu przekazuje dokument do Sekretarza/Zastępcy Sekretarza Rady Portfela w celu przekazania do akceptacji przez Radę Portfela,
c) w przypadku potrzeby zakończenia projektu w ostatnim Statusie Projektu na Radę Portfela, Sponsor lub Komitet Sterujący rekomenduje zakończenie/wcześniejsze zakończenie realizacji Projektu;
4) akceptacja Statusu Projektu na Radzie Portfela. Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opinią Członków Rady Portfela akceptuje rekomendowane decyzje lub wydaje Przewodniczącemu Komitetu Sterującego/Sponsorowi wytyczne.
1) opracowanie Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu Kierownik Projektu opracowuje Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu i konsultuje według wskazań jak dla Wizji Projektu. Szablon raportu udostępnia Biuro Portfela. Kierownik Projektu do opracowania Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu może wykorzystać szablon elektroniczny systemu MonAliZa 2.0. Kierownik Projektu przekazuje gotowy Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu do akceptacji Komitetu Sterującego/Sponsora;
2) akceptacja Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu przez Komitet Sterujący/Sponsora:
a) Komitet Sterujący/Sponsor dokonuje przeglądu stanu projektu, postępu prac, produktów, uzasadnienia biznesowego, zagadnień i ryzyk, osiągnięcia celów oraz dokumentacji bazowej projektu,
b) Komitet Sterujący/Sponsor akceptuje Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu i zamyka projekt. Kierownik Projektu przekazuje Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Projektu podpisany przez Sponsora lub Przewodniczącego Komitetu Sterującego do Sekretarza/Zastępcy Sekretarza Rady Portfela;
3) wyłączenie Projektu z portfela projektów. Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opinią Członków Rady Portfela dotyczącą rekomendacji Sponsora lub Komitetu Sterującego, akceptuje wyłączenie projektu z portfela projektów i zakończenie monitorowania lub odmawia wyłączenia projektu z portfela projektów i wydaje wytyczne.
1) w fazie Stabilizacji ma miejsce monitorowanie korzyści przez komórkę organizacyjną właściwą merytorycznie, w której zakresie znajduje się obszar zadań dotyczący zmian zrealizowanych w ramach projektu;
2) na zakończenie fazy lub na żądanie Rady Portfela należy przekazać Raport z fazy Stabilizacji do akceptacji Rady Portfela.
Rozdział 8.
Zarządzanie z uwzględnieniem tolerancji w projekcie.
Zarządzanie z uwzględnieniem tolerancji w projekcie.
Rozdział 9.
Rejestry w projekcie.
Rejestry w projekcie.
Rozdział 10.
Komunikacja w projekcie.
Komunikacja w projekcie.
Rozdział 11.
Program.
Program.
Rysunek 1. Cykl życia programu z oznaczeniem faz, poziomów zarządczych, kluczowych decyzji i wymaganych dokumentów bazowych
1) przygotowanie i konsultowanie Wizji Programu:
a) Biuro Portfela udostępnia szablon Wizji Programu,
b) właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, w której zakresie znajduje się obszar zadań dotyczący zmiany planowanej w ramach pomysłu na program, przygotowuje Wizję Programu, która podlega konsultacjom z Biurem Portfela, komórką organizacyjną zapewniającą obsługę prawną i legislacyjną ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz komórką organizacyjną zapewniającą obsługę finansową ministra właściwego do spraw informatyzacji,
c) Wizja Programu podlega konsultacjom z komórką organizacyjną, w zakresie której znajdują się zadania dotyczące kształtowania Architektury Informacyjnej Państwa oraz prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem interoperacyjności systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych,
d) w Wizji Programu zostaje zdefiniowany skład Rady Programu, który jest powoływany przez Radę Portfela do zarządzania i nadzoru nad realizacją programu,
e) właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, w której zakresie znajduje się obszar zadań dotyczący zmiany planowanej w ramach pomysłu na program przekazuje skonsultowaną wersję Wizji Programu do Biura Portfela w celu akceptacji przez Radę Portfela;
2) akceptacja Wizji Programu przez Radę Portfela:
a) Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opiniami Członków Rady Portfela wydaje decyzję o akceptacji Wizji Programu; odmowie akceptacji Wizji Programu; zakresie zmian i uzupełnień koniecznych do wprowadzenia w Wizji Programu oraz terminie ponownego przedstawienia Wizji Programu do akceptacji,
b) Rada Portfela akceptuje również skład Rady Programu;
3) powołanie Kierownika Programu oraz Zespołu Programu. Właściciel Programu powołuje Kierownika Programu (w razie potrzeb również Zastępcę Kierownika Programu);
4) opracowanie i konsultowanie Karty Programu:
a) Biuro Portfela udostępnia szablon Karty Programu,
b) Kierownik Programu opracowuje i konsultuje Kartę Programu według wskazań jak dla Wizji Programu. Do opracowania Karty Programu może być również wykorzystany system MonAliZa 2.0.,
c) Kierownik Programu przekazuje gotową Kartę Programu do akceptacji Rady Programu;
5) akceptacja Karty Programu przez Radę Programu. Rada Programu akceptuje Kartę Programu. Kierownik Program przekazuje do Sekretarza/Zastępcy Sekretarza Rady Portfela podpisaną przez Przewodniczącego Rady Programu Kartę Programu;
6) akceptacja Karty Programu przez Radę Portfela. Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opiniami Członków Rady Portfela wydaje decyzję o akceptacji Karty Programu, odmowie akceptacji Karty Programu lub zakresie zmian i uzupełnień koniecznych do wprowadzenia w Karcie Programu oraz terminie ponownego przedstawienia Karty Programu do akceptacji.
1) opracowanie Planu Programu:
a) po akceptacji Karty Programu przez Radę Portfela, Kierownik Programu opracowuje Plan Programu. Szablon Planu Programu udostępnia Biuro Portfela. Do opracowania Planu Programu może być również wykorzystany system MonAliZa 2.0.,
b) Kierownik Programu przekazuje gotowy Plan Programu do akceptacji Rady Programu;
2) akceptacja Planu Programu przez Radę Programu. Zaakceptowany przez Radę Programu Plan Programu Kierownik Programu zachowuje w repozytorium jako dokumentację bazową;
3) opinia Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (jeśli dotyczy):
a) programy, które spełniają kryteria określone w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, powinny podlegać zaopiniowaniu przez KRMC,
b) równolegle z opracowaniem i zaakceptowaniu Planu Programu, powinny zostać przygotowane i przekazane do KRMC dokument "Opis Założeń Projektu Informatycznego",
c) w przypadku negatywnej opinii KRMC Kierownik Programu przedstawia Radzie Portfela informację nt. zmian koniecznych do wprowadzenia w Planie Programu. W przypadku gdy zmiany wykroczą poza tolerancję dla Rady Programu, Kierownik Programu aktualizuje Kartę Programu i przedkłada do akceptacji Rady Programu.
1) rozpoczęcie rzeczowej realizacji programu. W trakcie realizacji programu należy uwzględnić zadania i działania wynikające z zaakceptowanego Planu Programu. W ramach działań sprawozdawczych dla Rady Programu przygotowywany jest status programu oraz przegląd uzasadnienia biznesowego;
2) cykliczne opracowanie Statusu Programu na Radę Portfela. W zależności od potrzeb oraz decyzji Rady Portfela Kierownik Programu opracowuje Status Programu na Radę Portfela. Szablon Statusu Programu na Radę Portfela udostępnia Biuro Portfela. Do opracowania Statusu Programu na Radę Portfela może być również wykorzystany system MonAliZa 2.0. Kierownik Programu przekazuje przygotowany Status Programu na Radę Portfela do akceptacji Rady Programu;
3) akceptacja Statusu Programu na Radę Portfela przez Radę Programu:
a) Kierownik Programu przekazuje zaakceptowany dokument do Sekretarza/Zastępcy Sekretarza Rady Portfela do akceptacji przez Radę Portfela,
b) Rada Programu akceptuje Status Programu na Radę Portfela;
4) akceptacja Statusu Programu na Radę Portfela przez Radę Portfela. Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opiniami Członków Rady Portfela akceptuje rekomendowane decyzje lub wydaje Radzie Programu wytyczne;
5) opracowanie Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu. Kierownik Programu opracowuje Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu. Szablon raportu udostępnia Biuro Portfela. Do opracowania Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu może być również wykorzystany system MonAliZa 2.0. Kierownik Programu przekazuje gotowy Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu do akceptacji Rady Programu;
6) akceptacja Raportu Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu przez Radę Programu:
a) Rada Programu dokonuje przeglądu stanu programu, postępu prac, produktów, uzasadnienia biznesowego, zagadnień i ryzyk, osiągnięcia celów oraz dokumentacji bazowej programu,
b) Rada Programu akceptuje Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu i zamyka program,
c) Kierownik Programu przekazuje Raport Zamknięcia/Wcześniejszego Zamknięcia Programu podpisany przez Przewodniczącego Rady Programu do Sekretarza/ Zastępcy Sekretarza Rady Portfela;
7) wyłączenie Programu z portfela projektów. Przewodniczący Rady Portfela, po zapoznaniu się z opinią Członków Rady Portfela decyduje o wyłączeniu programu z portfela projektów i zakończenie monitorowania lub odmawia wyłączenia programu z portfela projektów i wydaje wytyczne.
Rozdział 12.
Zarządzanie z uwzględnieniem tolerancji w programie.
Zarządzanie z uwzględnieniem tolerancji w programie.
Rozdział 13.
Rejestry w programie.
Rejestry w programie.
Rozdział 14.
Komunikacja w programie.
Komunikacja w programie.
Rozdział 15.
Lista dokumentów i wytycznych.
Lista dokumentów i wytycznych.