Metody i formy wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę na wodach i terenach przywodnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2004.13.68

Akt utracił moc
Wersja od: 30 lipca 2004 r.

ZARZĄDZENIE Nr 841
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 26 lipca 2004 r.
w sprawie metod i form wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę na wodach i terenach przywodnych

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Zarządzenie określa metody i formy wykonywania służby przez policjantów na morzu terytorialnym, morskich wodach wewnętrznych, wodach śródlądowych powszechnie dostępnych zwanych dalej akwenami i na terenach przywodnych, a w szczególności:
1)
organizację służby;
2)
sposób pełnienia służby.
2.
Przepisy zarządzenia odnoszące się do komendanta powiatowego Policji i komendy powiatowej Policji stosuje się odpowiednio do komendanta miejskiego Policji i komendy miejskiej Policji oraz komendanta rejonowego Policji i komendy rejonowej Policji.
§  2.
Przez użyte w zarządzeniu określenia należy rozumieć:
1)
komisariat specjalistyczny Policji - komisariat specjalistyczny Policji właściwy w sprawach wykonywania zadań na wodach i terenach przywodnych;
2)
komórka specjalistyczna Policji - komórka specjalistyczna Policji właściwa w sprawach wykonywania zadań na wodach i terenach przywodnych;
3)
sezonowa komórka specjalistyczna Policji - sezonowa komórka specjalistyczna właściwa w sprawach wykonywania zadań na wodach i terenach przywodnych utworzona przez komendanta powiatowego Policji na czas określony potrzebami służby;
4)
teren przywodny - obszar lądu leżący przy akwenie, określony przez policjanta odpowiedzialnego za organizację służby na wodach w "Charakterystyce akwenu i terenu przywodnego".
§  3.
Służbę na wodach mogą pełnić policjanci:
1)
komisariatów specjalistycznych Policji;
2)
specjalistycznych komórek Policji;
3)
sezonowych komórek specjalistycznych Policji;
4)
wyznaczeni z innych jednostek i komórek organizacyjnych Policji.
§  4.
Zakres działania komisariatów Policji, komórek specjalistycznych Policji i sezonowych komórek specjalistycznych Policji nie obejmuje stref niebezpiecznych i zamkniętych dla rybołówstwa i żeglugi, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§  5.
Komendant powiatowy Policji i komendant komisariatu specjalistycznego Policji odpowiada za prawidłową organizację służby na wodach i terenach przywodnych, a w szczególności za:
1)
opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku na potrzeby dyslokacji służby na wodach i terenach przywodnych;
2)
określanie celów i wskazywanie sposobu ich realizacji;
3)
opracowywanie planów dyslokacji służby;
4)
sporządzanie przez kierowników komórek właściwych do organizacji służby na wodach grafików służby policjantów planowanych do pełnienia tej służby;
5)
występowanie o przydział sił wzmocnienia;
6)
określenie systemu nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez policjantów w służbie na wodach;
7)
współpracę i określenie zakresu współdziałania sił jednostki z siłami pozapolicyjnymi w podejmowanych działaniach na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na wodach powszechnie dostępnych.
§  6.
1.
Do zadań komisariatów specjalistycznych Policji i komórek specjalistycznych Policji należy w szczególności:
1)
ochrona bezpieczeństwa ludzi;
2)
zapobieganie przestępczości, wykroczeniom i innym zdarzeniom zakłócającym bezpieczeństwo i porządek na wodach i terenach przywodnych;
3)
wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców w szczególności naruszających przepisy w zakresie:
a)
ochrony przyrody, środowiska naturalnego i ekologii,
b)
bezpieczeństwa w żegludze,
c)
bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne,
4)
ujmowanie na gorącym uczynku sprawców przestępstw i wykroczeń;
5)
poszukiwanie osób zaginionych oraz przedmiotów pochodzących lub użytych do dokonania przestępstwa;
6)
zabezpieczanie porządku w miejscach skażenia substancjami trującymi i innymi, powodującymi zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także przy usuwaniu ich skutków;
7)
zapobieganie wypadkom utonięć i ratowanie ludzi;
8)
zabezpieczanie porządku publicznego w miejscach katastrof i klęsk żywiołowych;
9)
szczególna ochrona zbiorników wody pitnej i rzek wpływających do nich;
10)
organizacja zabezpieczeń imprez masowych i turystycznych na wodach i terenach przywodnych;
11)
współdziałanie z innymi podmiotami realizującymi zadania w zakresie ratownictwa, ochrony bezpieczeństwa i porządku na wodach oraz ekologii;
12)
w miarę posiadanych możliwości przeprowadzanie oględzin miejsca zdarzenia pod wodą.
2.
Sezonowa komórka specjalistyczna Policji realizuje w szczególności zadania określone w ust. 1 pkt 1-10.
§  7.
Komendant wojewódzki Policji w celu zapewnienia sprawnej i efektywnej organizacji służby na wodach i terenach przywodnych może wyznaczyć policjanta odpowiedzialnego, za koordynację służby na wodach.
§  8.
1.
Komendant powiatowy Policji w jednostkach, w których zostały utworzone komórki specjalistyczne Policji lub sezonowe komórki specjalistyczne Policji, powierza organizację służby na wodach, policjantowi odpowiedzialnemu za organizację służby patrolowej.
2.
Policjant, o którym mowa w ust. 1, realizuje w szczególności następujące zadania:
1)
sporządza analizy stanu bezpieczeństwa i porządku na wodach i terenach przywodnych zawierające prognozy zagrożenia;
2)
dokonuje bieżącej oceny stanu zagrożenia przestępczością i wykroczeniami oraz określa rejony zagrożenia, miejsca zagrożone, trasy patrolowe w celu dostosowania rozmieszczenia sił i środków oraz podejmowanych działań do przewidywanego w określonym miejscu i czasie zagrożenia;
3)
na podstawie prognoz zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz innych potrzeb służby sporządza plan dyslokacji służby zawierający: numer lub nazwę akwenu, rejonu lub trasy, numery miejsc zagrożonych;
4)
gromadzi i wykorzystuje na potrzeby służby informacje przekazywane z komórek realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze, od kierowników posterunków i rewirów dzielnicowych, a także o poczuciu bezpieczeństwa miejscowej społeczności oraz pochodzące z innych źródeł;
5)
wyznacza zadania dla policjantów pełniących służbę na wodach i terenach przywodnych;
6)
opracowuje "Charakterystykę akwenu i terenu przywodnego" dla każdego zbiornika wodnego, na którym jest planowana służba, zgodnie z § 2 pkt 4;
7)
opracowuje algorytmy postępowania w sytuacjach szczególnych w odniesieniu do zagrożeń i "Charakterystyk akwenu i terenu przywodnego";
8)
inicjuje działania profilaktyczne.

Rozdział  II

Organizacja służby na wodach

§  9.
Służbę na wodach i terenach przywodnych policjanci mogą pełnić wspólnie z inspektorami Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska, funkcjonariuszami Straży Granicznej, żołnierzami Żandarmerii Wojskowej, strażnikami Straży Gminnej/Miejskiej, Państwowej Straży Rybackiej, Straży Leśnej, strażakami Państwowej Straży Pożarnej, członkami Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego lub innymi uprawnionymi osobami, których obecność jest uwarunkowana potrzebami służby, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  10.
1.
Służbę w komisariatach specjalistycznych Policji i komórkach specjalistycznych Policji wykonujących zadania na wodach i terenach przywodnych pełni się w ciągu całego roku.
2.
Poza okresem nawigacyjnym komisariaty specjalistyczne Policji i komórki specjalistyczne Policji podejmują w szczególności działanie na rzecz ekologii, organizują patrolowanie terenów przywodnych oraz nawiązują współpracę w tej dziedzinie z osobami wymienionymi w § 9.
§  11.
Komendant powiatowy Policji na terenie obejmującym obszary wodne może tworzyć sezonowe komórki specjalistyczne Policji.
§  12.
W granicach właściwości terytorialnej komendy wojewódzkiej Policji można organizować patrole, realizujące zadania w rejonach służbowych kilku jednostek Policji.
§  13.
Służbę organizuje się na podstawie prognoz zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego występującego na wodach i terenach przywodnych lub innych potrzeb służby.
§  14.
Dyslokacja służby na wodach i terenach przywodnych powinna w szczególności opierać się o wyniki bieżącego monitorowania czynników mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku na wodach i terenach przywodnych, przede wszystkim takich jak:
1)
ilość, rodzaj, czas, miejsce, okoliczności zaistniałych przestępstw i wykroczeń oraz sposób działania sprawców;
2)
natężenie ruchu ludności w związku z wypoczynkiem, kąpielą i innymi formami korzystania ze środowiska wodnego;
3)
ruch jednostek pływających;
4)
czas, miejsce, okoliczności i przyczyny:
a)
tonięć i utonięć,
b)
zanieczyszczeń środowiska wodnego,
c)
uszkodzeń urządzeń wodnych,
d)
zaistniałych wypadków zagrażających życiu i zdrowiu osób, a także ich mieniu;
5)
własne rozpoznanie oraz dokonane przez inne służby;
6)
ocena prawidłowości dotychczasowego rozmieszczenia sił i środków oraz ich efektywności;
7)
związki przyczynowe pomiędzy zdarzeniami a występującymi zjawiskami i warunkami przyrodniczymi, zwłaszcza atmosferycznymi i w środowisku wodnym;
8)
zmiany głębokości akwenu, jego linii brzegowej, usytuowania mielizn, nurtu rzeki i innych miejsc mających istotne znaczenie dla nawigacji statków lub kąpieli osób, a w okresie zimowym o występowanie pokrywy lodowej, jej grubość, występowanie oparzelisk, wytopisk mogących przyczynić się do utonięcia osób;
9)
informacje o poczuciu bezpieczeństwa miejscowej społeczności;
10)
prognozy zagrożenia bezpieczeństwa i porządku na wodach i terenach przywodnych wraz z wnioskami i zaleceniami.
§  15.
1.
"Charakterystyka akwenu i terenu przywodnego" zawiera w szczególności:
1)
nazwę akwenu i nazwy (numery) poszczególnych rejonów i miejsc zagrożonych;
2)
określenie tras i granic patrolowania;
3)
mapę akwenu z danymi do nawigacji oraz naniesionymi rejonami i miejscami patrolowania oraz usytuowanie urządzeń wodnych i znaków nawigacyjnych;
4)
zadania do realizacji w trakcie patrolowania;
5)
opis rejonów, miejsc zagrożonych tras patrolowych z uwzględnieniem:
a)
siedzib organów administracji wodnej,
b)
granic i cech charakterystycznych zbiornika wodnego (wymiary, głębokość, miejsca szczególnie niebezpieczne, kanały, zatoki, ujścia rzek, miejsca prowadzonych robót wodnych),
c)
miejsc przebywania osób, kąpielisk, ośrodków wypoczynkowych, przystani żeglugowych, sportowych i klubowych, wypożyczalni sprzętu pływającego, kolonii, obozów, pól biwakowych, rozmieszczenia lokali usługowych i rozrywkowych,
d)
budowli wodnych, portów, urządzeń piętrzących, ujęć wodnych, aktualny poziom wód, kilometraż rzek, linie obwałowań,
e)
miejsc, które z uwagi na ich usytuowanie lub charakter sprzyjają działalności przestępczej, bądź ukrywaniu się sprawców.
2.
Charakterystykę, o której mowa w ust. 1, należy przechowywać u dyżurnego jednostki Policji. W czasie służby dokument ten powinien również pozostawać na wyposażeniu jednostki pływającej.

Rozdział  III

Pełnienie służby na wodach i terenach przywodnych

§  16.
1.
Kierownik komórki właściwej do spraw służby na wodach dokonuje bieżącego rozmieszczenia sił policyjnych na terenie jednostki organizacyjnej Policji i dokumentuje to w książce służby.
2.
Dyslokację patroli można zmieniać w trakcie pełnienia służby w związku z zaistniałymi wydarzeniami.
§  17.
1.
Przygotowanie policjantów do służby sprawdza się w czasie odprawy lub indywidualnie.
2.
W terenie, bez odprawy mogą rozpoczynać służbę tylko policjanci, którzy uzyskali zgodę bezpośredniego przełożonego.
§  18.
1.
Obowiązkiem prowadzącego odprawę policjantów do służby na wodach i terenach przywodnych jest:
1)
zapoznanie policjantów z aktualnymi wydarzeniami zaistniałymi w rejonie jednostki i poleceniami kierownictwa, a także przekazanie zadań doraźnych, które powinny wynikać z wniosków zawartych w analizie sporządzanej na potrzeby dyslokacji służby prewencji na wodach i określenie sposobu ich wykonania;
2)
wskazanie rejonów pełnienia służby oraz miejsc i czasu przerwy w służbie;
3)
określenie składu i liczebności patrolu oraz wyznaczenie dowódcy w przypadku patroli wieloosobowych;
4)
uwzględnienie wariantów pełnienia służby w dniach o dobrych i złych warunkach atmosferycznych;
5)
sprawdzenie wyposażenia indywidualnego policjantów do służby oraz jednolitego umundurowania, zgodnego z obowiązującymi przepisami;
6)
pouczenie o zasadach bezpieczeństwa policjantów podczas wykonywania zadań;
7)
zwrócenie uwagi na stan psychofizyczny policjantów;
8)
określenie sposobu utrzymywania łączności z dyżurnym jednostki Policji;
9)
przydzielenie środków technicznych.
2.
Prowadzący odprawę ma prawo sprawdzenia znajomości przez policjantów przepisów regulujących warunki i zasady użycia środków przymusu bezpośredniego, w tym broni służbowej, a także podstawowych aktów prawnych regulujących organizację i pełnienie służby na wodach.
3.
Przebieg odprawy, treść przekazanych zadań doraźnych oraz sposób ich realizacji, odprawiający wpisuje do książki odpraw.
4.
Policjanci odnotowują w notatnikach służbowych zadania doraźne i istotne informacje przekazane do realizacji w trakcie odprawy.
§  19.
1.
Taktyka pełnienia służby determinowana jest rodzajem przydzielonych zadań, warunkami atmosferycznymi, topografią terenu, charakterem akwenu oraz wskazaniami prowadzącego odprawę do służby i polega w szczególności na:
1)
patrolowaniu w sposób widoczny dla wszystkich korzystających z danego akwenu i terenu przywodnego;
2)
organizowanie doraźnych postojów w miejscach zagrożonych;
3)
równoczesnym patrolowaniu rejonu jednostką pływającą i pieszo lub przy pomocy innych środków lokomocji, przy współdziałaniu dodatkowych patroli;
4)
patrolowaniu rejonu, przy wykorzystaniu ukształtowania terenu, prądów wodnych umożliwiających ruch jednostki pływającej z wygaszonym silnikiem, pory nocnej itp.;
5)
stosowaniu innych form określonych przez policjanta odprawiającego do służby.
2.
Przyjęta taktyka pełnienia służby powinna gwarantować bezpieczeństwo działania policjanta, a także jego skuteczność i efektywność.
§  20.
1.
Policjanci pełniący służbę na wodach i terenach przywodnych mają obowiązek utrzymywania bieżącego kontaktu z dyżurnym jednostki Policji przy pomocy dostępnych środków łączności.
2.
Policjanci pełniący służbę mają obowiązek meldowania dyżurnemu jednostki Policji o podjęciu i zakończeniu interwencji.
3.
Opuszczenie rejonu pełnienia służby na wodach i terenach przywodnych może nastąpić na polecenie lub za zgodą dyżurnego jednostki Policji.
§  21.
Podczas patrolowania policjanci powinni w szczególności:
1)
prowadzić obserwację akwenu i terenów przywodnych oraz zachodzących w nich zjawisk;
2)
zwracać uwagę na zjawiska wskazujące na zanieczyszczenie środowiska naturalnego na wodach i terenach przywodnych;
3)
natychmiast reagować w każdym przypadku, uzasadniającym potrzebę przeprowadzenia interwencji lub podjęcia działań ratunkowych;
4)
systematycznie kontrolować wszystkie miejsca zagrożone znajdujące się w rejonie pełnienia służby;
5)
zbierać informacje dotyczące występujących zagrożeń lub mogących przyczynić się do ustalenia sprawców przestępstw i wykroczeń;
6)
ujawniać osoby naruszające porządek publiczny;
7)
przeprowadzać kontrole jednostek pływających.
§  22.
1.
Pojazdy służbowe wykorzystuje się do przemieszczania patroli na zgłoszoną interwencję lub pomiędzy akwenami, miejscami zagrożonymi, a także do przewożenia jednostek pływających.
2.
Jednostka pływająca służy do przemieszczania pomiędzy miejscami zagrożonymi.
3.
W rejonie pełnienia służby na terenach przywodnych policjanci po opuszczeniu pojazdu patrolują pieszo miejsca zagrożone.
§  23.
1.
Załogę jednostki pływającej stanowi, co najmniej dwóch policjantów, posiadających uprawnienia do prowadzenia danego typu jednostki oraz uprawnienia w zakresie ratownictwa wodnego.
2.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość pełnienia służby na jednostce pływającej:
1)
przy udziale dwóch policjantów, z których tylko jeden posiada uprawnienia wymienione w ust. 1, pod warunkiem zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i przy wykorzystaniu sprzętu asekuracyjnego;
2)
policjanta z udziałem osoby, o której mowa w § 9, posiadającej uprawnienia wymienione w ust. 1 albo pod warunkiem zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i przy wykorzystaniu sprzętu asekuracyjnego.
3.
W wyjątkowych przypadkach nie cierpiących zwłoki za zgodą dyżurnego jednostki Policji dopuszcza się wykonywanie czynności przy użyciu łodzi przez jednego policjanta posiadającego uprawnienia, o których mowa w ust. 1.
§  24.
Do wykonywania zadań można wykorzystywać inne środki lokomocji pozwalające pełnić służbę na wodach i terenach przywodnych, stosownie do pory roku i warunków terenowych.
§  25.
1.
Służba na wodach i terenach przywodnych pełniona jest w umundurowaniu służbowym.
2.
Policjanci są zobowiązani posiadać wyposażenie i uzbrojenie stosowne do charakteru, czasu i sposobu wykonywanej służby.
3.
Komendant powiatowy Policji, komisariatu specjalistycznego Policji może w uzasadnionych przypadkach organizować służbę policjantów na wodach i terenach przywodnych w ubraniu cywilnym i przy wykorzystaniu nieoznakowanych środków transportu.
§  26.
1.
O rozpoczęciu i zakończeniu przerwy dowódca patrolu informuje dyżurnego jednostki, który potwierdza zgodę na jej wykorzystanie.
2.
Policjant może na czas przerwy opuścić rejon pełnienia służby za zgodą dyżurnego jednostki Policji.
3.
W czasie przerwy policjant pozostaje na nasłuchu radiowym.
4.
Przebieg służby należy udokumentować w notatniku służbowym lub przy pomocy nośnika elektronicznego.
§  27.
W razie otrzymania informacji o przygotowywanym, dokonywanym przestępstwie lub wykroczeniu w rejonie pełnienia służby, policjant niezwłocznie melduje o tym dyżurnemu jednostki Policji, po czym udaje się na miejsce zdarzenia.
§  28.
1.
Na miejscu zdarzenia policjant powinien w szczególności:
1)
udzielić lub spowodować udzielenie pomocy przedlekarskiej osobom, których życiu lub zdrowiu zagraża niebezpieczeństwo;
2)
uniemożliwić sprawcy kontynuowanie działań naruszających prawo i jeśli jest to możliwe zatrzymać sprawcę;
3)
podjąć pościg za sprawcą zdarzenia jeżeli istnieją ku temu warunki;
4)
zabezpieczyć miejsce zdarzenia przed utratą śladów i ustalić świadków zdarzenia oraz zebrać możliwe informacje o sprawcach.
2.
Podjęte czynności i dokonane ustalenia należy udokumentować w notatniku służbowym, a następnie w formie notatki.
§  29.
1.
Policjant po zakończeniu służby:
1)
melduje bezpośredniemu przełożonemu, a w razie jego nieobecności, wyznaczonemu przez kierownika jednostki Policji innemu odpowiedzialnemu za służbę policjantowi o jej przebiegu oraz uzyskanych efektach;
2)
przekazuje niezbędne dokumenty z wykonanych czynności, w tym informacje o zagrożeniach wskazanych przez społeczeństwo oraz o stwierdzonych nieprawidłowościach w zabezpieczeniu infrastruktury rejonu służbowego, w formie raportu, notatki itp.;
3)
sporządza i przekazuje, zgodnie z ustalonymi zasadami informacje uzyskane w drodze realizacji podstawowych metod pracy operacyjnej.
2.
Ocenę realizacji zadań przez policjanta i wyników służby należy dokonać bezpośrednio po jej zakończeniu.

Rozdział  IV

Postanowienia końcowe

§  30.
Traci moc zarządzenie nr 13/96 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 marca 1996 roku w sprawie organizacji i zakresu działania specjalistycznych komisariatów wodnych Policji na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania.
§  31.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

________

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609, Nr 192, poz. 1873 i Nr 210, poz. 2036.