Metody i formy przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń w Policji w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2021.146

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 listopada 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 34
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 października 2021 r.
w sprawie metod i form przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń w Policji w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
formy ćwiczeń w Policji;
2)
jednostki organizacyjne Policji oraz komórki organizacyjne jednostek organizacyjnych Policji przewidziane do prowadzenia ćwiczeń;
3)
zasady organizacji i prowadzenia ćwiczeń w Policji;
4)
zasady opracowywania dokumentacji oraz przygotowania ćwiczeń w Policji;
5)
zadania kierownika ćwiczenia oraz zespołów funkcjonalnych powołanych do przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o komendzie wojewódzkiej Policji rozumie się przez to również Komendę Stołeczną Policji, a ilekroć jest mowa o komendzie powiatowej Policji rozumie się przez to również komendę miejską Policji i komendę rejonową Policji.
§  3. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
jednostka Policji - Komenda Główna Policji, Centralne Biuro Śledcze Policji, Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA", Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, komenda wojewódzka Policji, Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, samodzielny pododdział kontrterrorystyczny Policji, szkoła policyjna, komenda powiatowa Policji, komisariat specjalistyczny Policji;
2)
komórka organizacyjna - komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, Centralnego Biura Śledczego Policji, Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, komendy wojewódzkiej Policji;
3)
ćwiczenie - krajowe lub międzynarodowe ćwiczenie, organizowane i prowadzone przez jednostki Policji lub komórki organizacyjne, na terenie kraju lub poza jego granicami, w celu przygotowania Policji do optymalnego reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych;
4)
ćwiczenie dowódczo-sztabowe - forma ćwiczenia składającego się z jednego lub większej liczby epizodów z udziałem wydzielonych sił i środków Policji, którego celem jest weryfikacja przygotowanych i wdrożonych w Policji rozwiązań systemowych, w szczególności w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych oraz praktyczne doskonalenie umiejętności uczestników ćwiczenia w warunkach zbliżonych do rzeczywistych w dziedzinie organizacji, dowodzenia i prowadzenia działań policyjnych oraz współdziałania z podmiotami spoza Policji z wykorzystaniem środków pozoracji działań;
5)
ćwiczenie wielopoziomowe - ćwiczenie, w którym uczestniczą jednostki organizacyjne Policji z różnych szczebli organizacyjnych, realizowane dla policjantów i pracowników Policji lub z ich udziałem;
6)
ćwiczenie zgrywające - forma ćwiczenia z udziałem wydzielonych sił i środków Policji, którego głównym celem jest zgrywanie jednostek Policji lub komórek organizacyjnych oraz podmiotów spoza Policji w realizacji zadań praktycznych na poziomie taktycznym, operacyjnym lub strategicznym, w sytuacji szczególnych zagrożeń lub sytuacji kryzysowej;
7)
epizod - fragment ćwiczenia realizowanego na podstawie dokumentacji ćwiczenia;
8)
informacja dotycząca udziału w ćwiczeniu - założenia organizacyjne ćwiczenia w formie syntetycznego opisu opracowanego na podstawie danych przekazanych przez podmioty spoza Policji, będące organizatorem ćwiczenia, w którym planowany jest ograniczony udział sił i środków policyjnych, podlegająca zatwierdzeniu przez kierownika jednostki Policji dokonującej uzgodnień;
9)
kierownik ćwiczenia - policjant wyznaczony w drodze decyzji przez kierownika jednostki Policji organizującej ćwiczenie, którego głównym zadaniem jest określenie kierunków przygotowania oraz metod i form przeprowadzenia ćwiczenia, zorganizowanie pracy zespołów i stanowisk funkcjonalnych ćwiczenia, a także kierowanie jego przebiegiem;
10)
plan ćwiczenia - dokument określający w szczególności: podstawę prawną planowanych ćwiczeń, temat ćwiczenia, formę ćwiczenia, czas i miejsce przeprowadzenia, scenariusz z ogólną charakterystyką i sytuacją operacyjną, cele, organizację kierowania działaniami i współdziałania z podmiotami spoza Policji, siły i środki przewidziane do realizacji ćwiczenia, zadania dla uczestników, warunki bezpieczeństwa, organizację łączności, rodzaj umundurowania i wyposażenia, załączniki zawierające np. plan graficzny/mapy przewidywanych działań, procedury realizacji zadań, zbiór aktów prawnych związanych z planowanym ćwiczeniem, arkusz oceny ćwiczenia. Wzór planu ćwiczenia jest określony w załączniku nr 1 do zarządzenia;
11)
pokaz - forma ćwiczenia z udziałem wydzielonych sił i środków Policji, którego celem jest prezentacja różnych, możliwych do zastosowania technik, a także nowoczesnych urządzeń i sposobów działania, mającego kreować pozytywny wizerunek Policji;
12)
raport dobowy - pisemne podsumowanie przebiegu działań w danej dobie ćwiczenia, sporządzane fakultatywnie według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia, stosownie do postanowień pisemnej decyzji kierownika jednostki Policji przeprowadzającej ćwiczenie;
13)
raport doraźny - pisemne podsumowanie przebiegu działań w ramach ćwiczenia zaistniałych doraźnie, sporządzany fakultatywnie, stosownie do postanowień pisemnej decyzji kierownika jednostki Policji organizującej ćwiczenie. Wzór raportu jest określony w załączniku nr 3 do zarządzenia;
14)
raport końcowy - pisemne podsumowanie ćwiczenia przeprowadzonego przez jednostkę Policji lub komórkę organizacyjną. Wzór raportu jest określony w załączniku nr 4 do zarządzenia;
15)
zespoły funkcjonalne ćwiczenia - zespoły powołane w drodze decyzji przez kierownika jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie, w celu jego przeprowadzenia oraz opracowania niezbędnej dokumentacji. W zależności od rodzaju i charakteru realizowanego ćwiczenia, można powołać zespoły: autorski, monitorujący ćwiczenie, podgrywający, obserwatorów, zabezpieczenia, obsługi medialnej;
16)
stanowisko funkcjonalne ćwiczenia - jednoosobowe stanowisko powołane w drodze decyzji przez kierownika jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie, w celu realizacji zadań przewidzianych dla zespołów funkcjonalnych, w przypadku organizacji ćwiczeń przez komendę powiatową Policji lub komisariat specjalistyczny Policji;
17)
sytuacja kryzysowa - sytuacja określona w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
18)
sytuacja operacyjna ćwiczenia - przyjęta na potrzeby ćwiczenia sytuacja kryzysowa skutkująca koniecznością podjęcia działań policyjnych, których rodzaj i skala zależeć będzie od przyjętych na etapie przygotowania ćwiczenia założeń organizacyjnych;
19)
sytuacja szczególnego zagrożenia - sytuacja, w której występje lub może wystąpić zagrożenie dla życia, zdrowia lub mienia, w tym także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
20)
środki pozoracji działań - urządzenia, akcesoria i wyposażenie umożliwiające tworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistych podczas prowadzonych ćwiczeń, w tym w szczególności uzbrojenie i sprzęt techniczno-bojowy;
21)
trening sztabowy - forma ćwiczenia w szczególności z udziałem kadry kierowniczej jednostek Policji lub komórek organizacyjnych, którego celem jest weryfikacja przygotowanych i wdrożonych w Policji rozwiązań systemowych, doskonalenie umiejętności w dziedzinie organizacji i prowadzenia działań policyjnych, a także funkcjonowania procesów decyzyjnych oraz współdziałania policyjnych systemów dowodzenia z systemami dowodzenia podmiotów spoza Policji.
§  4. 
Ćwiczenia prowadzi się w formie:
1)
dowódczo-sztabowej;
2)
zgrywającej;
3)
treningu sztabowego;
4)
pokazu.
§  5. 
1. 
Ćwiczenia organizują i prowadzą jednostki Policji lub komórki organizacyjne na podstawie decyzji kierownika jednostki Policji organizującej przedsięwzięcie.
2. 
W przypadku ćwiczeń wielopoziomowych organizowanych w ramach kilku jednostek Policji decyzję wydaje kierownik nadrzędnej jednostki Policji.
3. 
Dopuszcza się udział sił i środków policyjnych w ćwiczeniach organizowanych przez podmioty spoza Policji, których zakres kompetencji przewiduje konieczność współdziałania z Policją w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych.
4. 
W przypadku ćwiczeń, o których mowa w ust. 3, dopuszcza się zastąpienie planu ćwiczenia oraz decyzji kierownika jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie, informacją dotyczącą udziału w ćwiczeniu. Wzór informacji jest określony w załączniku nr 5 do zarządzenia.
5. 
W przypadku ćwiczeń organizowanych przez jednostki Policji lub komórki organizacyjne, dopuszcza się udział podmiotów spoza Policji, których zakres kompetencyjny przewiduje konieczność współdziałania z Policją w przypadku wystąpienia sytuacji szczególnych zagrożeń lub sytuacji kryzysowych.
6. 
Jednostki Policji, z wyłączeniem Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, szkół Policji oraz Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, obowiązane są przeprowadzić co najmniej jedno ćwiczenie w roku.
§  6. 
1. 
Organizując i prowadząc ćwiczenia uwzględnia się:
1)
zasadę realizmu - polegającą na stworzeniu uczestnikom ćwiczenia warunków możliwie zbliżonych do rzeczywistego przebiegu działań;
2)
zasadę ciągłości - polegającą na zapewnieniu przebiegu działań w czasie trwania ćwiczenia przy zachowaniu kolejności następujących po sobie sytuacji układających się w logiczny ciąg zdarzeń przyjętych w scenariuszu ćwiczenia;
3)
zasadę niejawności - oznaczającą, że założenia przygotowywanego ćwiczenia muszą pozostać nieznane dla ich bezpośrednich uczestników i wykonawców poszczególnych epizodów, w zakresie wskazanym przez kierownika ćwiczenia;
4)
zasadę bezpieczeństwa - polegającą na takim zaplanowaniu, zorganizowaniu oraz przeprowadzeniu ćwiczenia, które nie spowoduje zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt, a także zagrożenia dla mienia, w szczególności w odniesieniu do epizodów z wykorzystaniem środków pozoracji działań.
2. 
Do ćwiczenia realizowanego w formie pokazu nie stosuje się zasady, o której mowa w ust. 1 pkt 3.
3. 
Dopuszcza się stosowanie podczas ćwiczeń działań aplikacyjnych polegających na symulacji działań rzeczywistych lub ich opisie, które w ramach prowadzonego przedsięwzięcia uznawane są jako czynność lub zadanie wykonane. Możliwość stosowania działań aplikacyjnych uwzględnienia się w założeniach oraz w dokumentacji ćwiczenia.
§  7. 
1. 
Ćwiczenia międzynarodowe prowadzi się w zakresie wynikającym z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych, a także przepisów stanowionych przez organizacje międzynarodowe, jeżeli z tych przepisów wynika możliwość udziału polskiej Policji w tych ćwiczeniach.
2. 
W przypadku organizacji lub udziału w ćwiczeniu międzynarodowym, w kwestiach nieuregulowanych zarządzeniem, stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia nr 92 Komendanta Głównego Policji z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie organizacji i realizacji przedsięwzięć międzynarodowych (Dz. Urz. KGP z 2019 r. poz. 2).
§  8. 
1. 
Ćwiczenie przeprowadza się na podstawie pisemnej decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 i 2, w której określa się w szczególności:
1)
podstawę prawną;
2)
termin ćwiczenia;
3)
cele ćwiczenia, jego formę oraz temat;
4)
osoby odpowiedzialne za organizację i przeprowadzenie ćwiczenia, w tym:
a)
kierownika ćwiczenia,
b)
zastępcę kierownika ćwiczenia,
c)
zespoły funkcjonalne ćwiczenia oraz ich skład osobowy;
5)
system obiegu informacji oraz zasady sporządzania i przesyłania raportów doraźnych oraz dobowych;
6)
polecenia dla podległych kierowników jednostek/komórek organizacyjnych Policji, w zakresie podjęcia niezbędnych czynności zmierzających do przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia, z uwzględnieniem potrzeb przedstawionych przez jego kierownika.
2. 
Wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, poprzedzone jest analizą potrzeb szkoleniowych jednostki Policji lub komórki organizacyjnej, uwzględniającej możliwość realizacji przedsięwzięcia z punktu widzenia struktury organizacyjnej oraz posiadanego zaplecza materiałowo-technicznego.
3. 
W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających przeprowadzenie ćwiczenia w ustalonym terminie, kierownik ćwiczenia wyznacza nowy termin przeprowadzenia ćwiczenia, bez konieczności powtórnego opracowania całości dokumentacji ćwiczenia oraz informuje kierownika jednostki Policji lub komórki organizacyjnej, przygotowującej ćwiczenie o wyznaczeniu nowego terminu.
§  9. 
1. 
Do zadań:
1)
kierownika ćwiczenia należy w szczególności:
a)
określenie szczegółowych celów ćwiczenia,
b)
określenie etapów ćwiczenia, miejsc/rejonów, czasu prowadzenia, sił i środków niezbędnych do jego realizacji,
c)
określenie zakresu współdziałania z podmiotami spoza Policji zaangażowanymi w realizację ćwiczenia,
d)
przedstawienie do zatwierdzenia kierownikowi jednostki Policji przygotowującej ćwiczenie projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia,
e)
określenie warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i realizacji ćwiczenia,
f)
zorganizowanie rekonesansu miejsca ćwiczenia i wyznaczenie przedstawicieli zespołów funkcjonalnych przewidzianych do udziału w rekonesansie,
g)
określenie potrzeb w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,
h)
określenie niezbędnych potrzeb do realizacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego i medycznego,
i)
wdrożenie zasady niejawności ćwiczenia,
j)
określenie terminu gotowości do ćwiczenia,
k)
wyznaczenie nowego terminu ćwiczenia w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,
l)
poinformowanie uczestników ćwiczenia o wyznaczeniu nowego terminu w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających jego przeprowadzenie,
m)
kierowanie przebiegiem ćwiczenia,
n)
przerwanie/wznowienie ćwiczenia,
o)
zakończenie ćwiczenia,
p)
wstępne podsumowanie zrealizowanego ćwiczenia,
q)
ocena uczestników biorących udział w ćwiczeniu,
r)
przedstawienie raportu końcowego kierownikowi jednostki Policji przeprowadzającej ćwiczenie;
2)
zastępcy kierownika ćwiczenia należy w szczególności:
a)
zastępowanie kierownika ćwiczenia podczas jego nieobecności oraz na jego polecenie,
b)
dokonanie uzgodnień i koordynacja współdziałania z podmiotami spoza Policji uczestniczącymi w ćwiczeniu,
c)
sprawowanie nadzoru nad opracowaniem projektu decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz planu ćwiczenia i przedstawienie ich kierownikowi ćwiczenia,
d)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań przez zespoły funkcjonalne,
e)
dokonanie uzgodnień i koordynacja przygotowań zabezpieczenia logistycznego i medycznego,
f)
dokonanie uzgodnień i koordynacja w zakresie zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych,
g)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa w trakcie przygotowania i prowadzenia ćwiczenia,
h)
sformułowanie wniosków oraz propozycji rozwiązań w zakresie przeprowadzonego ćwiczenia,
i)
sporządzenie raportu dobowego oraz fakultatywnie, stosownie do postanowień pisemnej decyzji kierownika jednostki Policji lub komórki organizacyjnej organizującej ćwiczenie, raportu doraźnego,
j)
nadzór nad opracowaniem i przedstawienie raportu końcowego kierownikowi ćwiczenia;
3)
zespołu autorskiego należy w szczególności:
a)
analiza celów, tematu, formy, miejsca i czasu przeprowadzenia ćwiczenia,
b)
przygotowanie dokumentacji przedsięwzięcia, w tym opracowanie decyzji oraz planu ćwiczenia,
c)
określenie sposobu organizacji ćwiczenia,
d)
określenie katalogu zadań do realizacji, a także scenariusza oraz założeń do ćwiczenia, ogólnej charakterystyki i sytuacji operacyjnej,
e)
udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,
f)
opracowanie raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia,
g)
po zakończeniu fazy przygotowania ćwiczenia członkowie zespołu autorskiego mogą zostać włączeni do składu innych zespołów funkcjonalnych lub mogą realizować zadania zespołu kierującego ćwiczeniem;
4)
zespołu monitorującego ćwiczenie należy w szczególności:
a)
monitorowanie sprawnego przebiegu ćwiczenia,
b)
merytoryczne wsparcie dla zespołów funkcjonalnych,
c)
monitorowanie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia,
d)
monitorowanie przestrzegania warunków ochrony informacji niejawnych;
5)
zespołu podgrywającego należy w szczególności:
a)
udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,
b)
pozorowanie działań wynikających z sytuacji operacyjnej ćwiczenia,
c)
stworzenie sytuacji operacyjnej, zgodnie z postanowieniami dokumentacji ćwiczenia,
d)
wprowadzanie podgrywek i zapewnienie obiegu informacji w trakcie ćwiczenia, pozwalającego na zmianę sytuacji operacyjnej,
e)
udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;
6)
zespołu obserwatorów należy w szczególności:
a)
ocena przygotowania uczestników przedsięwzięcia do realizacji zadań wskazanych w założeniach do ćwiczenia,
b)
ocena zasadności przyjmowanych rozwiązań i sposobów postępowania przez uczestników ćwiczenia,
c)
bieżące monitorowanie przebiegu wykonywania zadań i zachowań uczestników ćwiczenia,
d)
ocena współdziałania uczestników ćwiczenia,
e)
udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;
7)
zespołu zabezpieczenia należy w szczególności:
a)
udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,
b)
zapewnienie warunków bezpieczeństwa w rejonie prowadzonego ćwiczenia,
c)
zapewnienie warunków ochrony informacji niejawnych,
d)
przygotowanie miejsc/rejonów prowadzenia ćwiczenia, poprzez wyposażenie w odpowiednie środki materiałowo-techniczne, właściwe dla danego rodzaju przedsięwzięcia,
e)
zabezpieczenie rejonu ćwiczeń na wypadek wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa osób, zwierząt lub mienia,
f)
przygotowanie środków pozoracji działań,
g)
zapewnienie uczestnikom odpowiednich warunków socjalno-bytowych,
h)
opracowanie dokumentacji ćwiczenia w zakresie zabezpieczenia logistycznego, finansowego, medycznego, łączności oraz ochrony informacji niejawnych,
i)
rozliczenie kosztów ćwiczenia,
j)
udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia;
8)
zespołu obsługi medialnej należy w szczególności:
a)
udział w rekonesansie miejsca ćwiczenia,
b)
przygotowanie informacji medialnych i prowadzenie kampanii informacyjnej na temat planowanego ćwiczenia,
c)
przygotowanie oprawy audio-wizualnej ćwiczenia i moderowanie jego przebiegu,
d)
przygotowanie sektorów dla mediów oraz ustalenie zasad wykonywania zadań prasowo-informacyjnych w rejonie prowadzonego ćwiczenia,
e)
udzielanie mediom informacji na temat działań prowadzonych w trakcie ćwiczenia,
f)
współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie prowadzonego ćwiczenia,
g)
opracowywanie informacji medialnych z przebiegu ćwiczenia,
h)
współpraca ze służbami prasowo-informacyjnymi podmiotów zaangażowanych w przebieg ćwiczenia,
i)
udział w opracowaniu raportu końcowego z przebiegu ćwiczenia.
2. 
W przypadku, gdy zastępca kierownika nie został wyznaczony, zadania o których mowa w ust. 1 pkt 2, realizuje kierownik ćwiczenia.
3. 
W przypadku organizacji ćwiczenia przez komendę powiatową Policji lub komisariat specjalistyczny Policji, dopuszcza się powierzenie zadań zespołów, o których mowa w § 3 pkt 15, stanowiskom funkcjonalnym ćwiczenia.
§  10. 
Dokumentację ćwiczenia stanowią w szczególności:
1)
decyzja, o której mowa w § 8 ust. 1;
2)
plan ćwiczenia;
3)
informacja, o której mowa w § 5 ust. 4;
4)
raport doraźny;
5)
raport dobowy;
6)
raport końcowy.
§  11. 
1. 
Plan ćwiczenia zatwierdza kierownik jednostki Policji organizującej ćwiczenie.
2. 
Treść planu ćwiczenia może zostać ograniczona do aspektów gwarantujących osiągnięcie głównego celu ćwiczenia, w zależności od skali planowanego ćwiczenia i zakresu zaangażowania sił i środków Policji.
§  12. 
1. 
Ćwiczenie prowadzi się według zatwierdzonego planu ćwiczenia, w szczególności poprzez:
1)
rozpoczęcie ćwiczenia poprzez przekazanie ćwiczącym założeń do wykonania zadań w określonej sytuacji operacyjnej lub przekazanie ujętego w dokumentacji ćwiczenia sygnału o wystąpieniu określonej sytuacji kryzysowej;
2)
realizację ćwiczenia, polegającą na sprecyzowaniu celu działania, określeniu sposobu wykonania zadań, zadysponowaniu sił i środków oraz wykonaniu zamierzonych przedsięwzięć;
3)
zakończenie ćwiczenia;
4)
wstępne podsumowanie ćwiczenia, polegające na sformułowaniu wniosków bezpośrednio po jego zakończeniu;
5)
podsumowanie ćwiczenia polegające na omówieniu przygotowania, przebiegu oraz przedstawienia kompleksowej oceny i opracowania raportu końcowego.
2. 
Przerwanie ćwiczenia może nastąpić odpowiednio w przypadku zaistnienia sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dla życia, zdrowia osób i zwierząt, a także sytuacji skutkujących zagrożeniem dla mienia.
3. 
Wznowienie ćwiczenia, po ustaniu przyczyny jego przerwania, następuje wyłącznie na polecenie kierownika ćwiczenia.
§  13. 
1. 
Kierownik ćwiczenia, w terminie nie krótszym niż 7 dni przed rozpoczęciem ćwiczenia, informuje o planowanym przedsięwzięciu odpowiednio:
1)
kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw sztabowych - w przypadku organizowania ćwiczenia przez komórkę organizacyjną Komendy Głównej Policji, komendę wojewódzką Policji, Centralne Biuro Śledcze Policji, Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA", Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie i szkołę policyjną;
2)
kierownika komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej do spraw sztabowych - w przypadku organizowania ćwiczenia przez komórkę organizacyjną tej komendy, a także w przypadku organizowania ćwiczenia przez jednostkę organizacyjną Policji funkcjonującą na obszarze podległości służbowej tej komendy.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności temat, formę i scenariusz ćwiczenia, termin jego realizacji oraz określenie sił i środków planowanych do wykorzystania w trakcie ćwiczenia.
§  14. 
Kierownik ćwiczenia przesyła raport końcowy z przebiegu ćwiczenia w terminie do 30 dni od dnia zakończenia ćwiczenia, odpowiednio:
1)
kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw sztabowych - w przypadku prowadzenia ćwiczenia przez komórki organizacyjne Komendy Głównej Policji oraz w przypadku prowadzenia ćwiczenia przez jednostki Policji, z wyłączeniem komendy powiatowej Policji i komisariatu specjalistycznego Policji;
2)
kierownikowi komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej do spraw sztabowych - w przypadku prowadzenia ćwiczenia przez komórki organizacyjne tej komendy oraz w przypadku prowadzenia ćwiczenia przez funkcjonującą na obszarze podległości służbowej tej komendy komendę powiatową Policji lub komisariat specjalistyczny Policji.
§  15. 
Do ćwiczeń rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  16. 
Traci moc zarządzenie nr 963 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie metod i form przygotowania oraz prowadzenia krajowych i międzynarodowych ćwiczeń sztabowych w Policji (Dz. Urz. KGP poz. 29).
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

PLAN ĆWICZENIA ....................................................................................................... POD KRYPTONIMEM ".................................................."

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

RAPORT DOBOWY Z PRZEBIEGU ĆWICZENIA ............................................................................................. POD KRYPTONIMEM ".................................................." za dzień .......................................... .

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

RAPORT DORAŹNY Z PRZEBIEGU ĆWICZENIA ............................................................................................. POD KRYPTONIMEM ".................................................."

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

RAPORT KOŃCOWY Z PRZEBIEGU ĆWICZENIA ............................................................................................. POD KRYPTONIMEM ".................................................."

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

INFORMACJA DOTYCZĄCA UDZIAŁU W ĆWICZENIU pod kryptonimem "....................................................................."

grafika