Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZ.2022.11
Akt obowiązujący Wersja od: 5 lipca 2023 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 28 stycznia 2022 r.
w sprawie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
Na podstawie art. 8b ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 i 2469) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Krajowemu Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.§ 2.
Krajowemu Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.§ 3.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 54 oraz z 2013 r. poz. 38).§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Statut Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
Statut Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
§ 1.
1.
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, zwane dalej "Centrum", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.2.
Siedzibą Centrum jest Warszawa.§ 2.
1.
Centrum prowadzi działalność w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z uzależnieniami, realizując zadania z zakresu:1)
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;2)
przeciwdziałania narkomanii;3)
przeciwdziałania innym uzależnieniom, w tym dofinansowane z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.2.
Do zadań Centrum należą zadania określone w art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 i 2469).§ 3.
1.
Działalnością Centrum kieruje Dyrektor.2.
Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.3.
Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy:1)
Zastępcy Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym;2)
Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji;3)
Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania;4)
Głównego Księgowego.4.
Zastępców Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Dyrektor Centrum po uzyskaniu pisemnej akceptacji ministra właściwego do spraw zdrowia.§ 4.
Dla celów współpracy z zagranicą Centrum może posługiwać się nazwą "National Centre for Prevention of Addictions".§ 5.
W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowisko pracy:1)
Dział Profilaktyki i Edukacji Publicznej;2) 2
Dział Programów Lokalnych i Przeciwdziałania Przemocy Domowej;3) 3
(uchylony);4)
Dział Badań, Monitorowania i Współpracy Międzynarodowej;5)
Dział Lecznictwa i Certyfikacji;6)
Dział Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym;7)
Dział Nadzoru Zadań Zleconych;8)
Dział Finansowo-Księgowy;9)
Dział Prawny;10)
Dział Administracyjny;11) 4
(uchylony).§ 6.
1.
Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia.2.
Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.3.
Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania.§ 7.
1.
Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.2.
Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2022 r. poz. 154).ZAŁĄCZNIK Nr 2
Regulamin organizacyjny Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
Regulamin organizacyjny Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
§ 1.
1.
Prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, zwanego dalej "Centrum", zapewnia Dyrektor.2.
Dyrektor jest odpowiedzialny za:1)
realizację zadań Centrum;2)
zarządzanie majątkiem Centrum;3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;4)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;5)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;6)
ustalanie procedur kontrolnych.3.
Dyrektor może powoływać stałe lub doraźne komisje, zespoły lub rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.4.
Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.5.
Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.6.
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:1)
Zastępca Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym;2)
Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji;3)
Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania;4)
Główny Księgowy;5) 5
(uchylony).7. 6
W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym, a w przypadku nieobecności ich obu Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania, a w przypadku nieobecności wszystkich zastępców Dyrektora inny wyznaczony przez Dyrektora pracownik.8.
W przypadku nieobecności Głównego Księgowego zastępuje go Zastępca Głównego Księgowego.9.
Dyrektor może upoważnić, w formie pisemnej, Zastępcę Dyrektora lub Głównego Księgowego, do wykonywania określonych czynności w jego imieniu, innych niż wynikające z ust. 10.10.
Zastępcy Dyrektora oraz Główny Księgowy podejmują decyzje w zakresie powierzonych im spraw niezastrzeżonych do kompetencji Dyrektora.§ 2.
Zastępca Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Dział Profilaktyki i Edukacji Publicznej;2) 7
Dział Programów Lokalnych i Przeciwdziałania Przemocy Domowej.3) 8
(uchylony).§ 3.
Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Dział Badań, Monitorowania oraz Współpracy Międzynarodowej;2)
Dział Lecznictwa i Certyfikacji;3)
Dział Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym.§ 4.
Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Dział Prawny;2)
Dział Administracyjny.§ 5.
Główny Księgowy nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Dział Finansowo-Księgowy;2)
Dział Nadzoru Zadań Zleconych.§ 6.
Do zakresu działania Zastępców Dyrektora należy:1)
planowanie i organizowanie realizacji zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych, w tym rozstrzyganie o sposobie załatwienia spraw;2)
przygotowywanie danych w sprawach kierowanych do decyzji Dyrektora oraz przedstawianie informacji o stanie załatwianych spraw, a także o potrzebach i problemach w wykonywaniu zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych;3)
zapewnienie podległym pracownikom właściwych warunków pracy;4)
akceptowanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu Dyrektora, w części dotyczącej zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;5)
występowanie z wnioskami do Dyrektora w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do Dyrektora w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych;6)
przygotowywanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, planów pracy jednostek organizacyjnych;7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 7.
Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy:1)
prowadzenie rachunkowości Centrum;2)
opracowywanie planu finansowego Centrum;3)
opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;4)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;5)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;6)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;7)
opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza;8)
analiza zasadności, celowości i poziomu wykorzystania środków publicznych;9)
zapewnienie podległym pracownikom właściwych warunków pracy;10)
występowanie z wnioskami do Dyrektora w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do Dyrektora w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych;11)
nadzór nad prowadzeniem akt osobowych i dokumentacją związaną ze stosunkami pracy oraz prowadzeniem spraw socjalnych;12)
akceptowanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu Dyrektora, w części dotyczącej zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;13)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.§ 8.
1.
Pracą komórki organizacyjnej kieruje kierownik z wyłączeniem Działu Finansowo-Księgowego, którego pracą kieruje Zastępca Głównego Księgowego.2.
Do podstawowych zadań kierownika i Zastępcy Głównego Księgowego należy:1)
nadzór nad sprawną i terminową realizacją zadań kierowanej przez niego komórki organizacyjnej;2)
rozstrzyganie, pod nadzorem właściwego Zastępcy Dyrektora albo Głównego Księgowego, o sposobie załatwiania spraw oraz sprawowanie nadzoru nad ich wykonywaniem;3)
nadzór nad zgodnym z prawem i terminowym wykonywaniem przez pracowników powierzonych im zadań i obowiązków;4)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy pracowników kierowanej komórki organizacyjnej;5)
opracowywanie projektów zakresów czynności dla pracowników kierowanej komórki organizacyjnej;6)
współuczestniczenie w realizacji zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną;7)
przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora oraz Głównego Księgowego;8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora oraz Głównego Księgowego.§ 9. 9
Do zadań Działu Profilaktyki i Edukacji Publicznej należy:1)
poszerzanie i udoskonalanie oferty oraz wspieranie realizacji programów profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego o naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności, w szczególności zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego;2)
opracowywanie standardów i rekomendacji w zakresie profilaktyki używania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych;3)
prowadzenie, rozwijanie i upowszechnianie Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego;4)
wspieranie wykonywania działań ukierunkowanych na edukację kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień;5)
poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym i używania innych substancji psychoaktywnych i ich rodzin, tworzenie i upowszechnianie standardów pomocy w tym zakresie;6)
prowadzenie działań związanych z edukacją sprzedawców napojów alkoholowych oraz właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim;7)
prowadzenie edukacji publicznej oraz profilaktyki w zakresie szkód społecznych i zdrowotnych związanych z używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz wynikających z uzależnień behawioralnych;8)
przeciwdziałanie nietrzeźwości kierowców przez działania edukacyjne i profilaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem kierowców zawodowych;9)
prowadzenie działań ograniczających ryzyko picia alkoholu przez kobiety w czasie ciąży, w tym:a)
poszerzanie i udoskonalanie oferty oraz wspieranie realizacji programów profilaktyki Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych, zwanego dalej "FASD",b)
podnoszenie kompetencji specjalistów w zakresie wiedzy na temat szkód wynikających z picia alkoholu przez kobiety w ciąży, w szczególności przez organizację konferencji, seminariów i szkoleń, opracowywanie i przekazywanie materiałów edukacyjnych,c)
tworzenie i upowszechnianie standardów i procedur diagnozy w zakresie FASD oraz pomocy dzieciom z FASD,d)
tworzenie i wspieranie rozwoju systemu pomocy dzieciom z FASD i ich rodzinom,e)
gromadzenie, realizacja i upowszechnianie badań dotyczących problematyki FASD;10)
prowadzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, analiz realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;11)
prowadzenie współpracy międzynarodowej ukierunkowanej na wymianę doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie profilaktyki uzależnień oraz prowadzenie sprawozdawczości na rzecz krajowych i międzynarodowych instytucji w tym zakresie;12)
prowadzenie sprawozdawczości z realizacji zleconych zadań publicznych przez Centrum dotyczących profilaktyki uzależnień;13)
udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom prowadzącym działalność w zakresie profilaktyki uzależnień;14)
wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych, wraz z udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji w zakresie profilaktyki uzależnień oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad ich wykonywaniem;15)
wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 227) i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie profilaktyki i edukacji publicznej oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;16)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym.§ 10. 10
Do zadań Działu Programów Lokalnych i Przeciwdziałania Przemocy Domowej należy:1)
podejmowanie działań na rzecz podniesienia jakości realizacji wojewódzkich i gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;2)
przygotowywanie wytycznych i rekomendacji do realizowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, a także innych zadań gminy w zakresie strategii ograniczania dostępności alkoholu;3)
udzielanie pomocy merytorycznej samorządom w bieżącej realizacji wojewódzkich i gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii oraz w zakresie realizacji lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu;4)
podejmowanie działań na rzecz podnoszenia jakości pracy pełnomocników do spraw problemów uzależnień, koordynatorów gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii a także gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, w tym w zakresie realizacji procedury zobowiązania do leczenia odwykowego;5)
współpraca z urzędami wojewódzkimi, regionalnymi izbami obrachunkowymi i Najwyższą Izbą Kontroli w obszarze sprawowanych zadań nadzorczych i kontrolnych nad realizacją zadań z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym;6)
prowadzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, analiz realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;7)
udzielanie merytorycznej pomocy podmiotom, które realizują zadania w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i pracy z rodzinami z problemem uzależnień, w tym sądom i kuratorskiej służbie sądowej, centrom integracji społecznej oraz jednostkom pomocy społecznej;8)
współpraca i wspieranie działalności ruchów samopomocowych i stowarzyszeń abstynenckich działających na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych oraz współpraca z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i promocji zachowania abstynencji;9)
rozbudowa systemu wsparcia, interwencji i pomocy dla osób doznających przemocy domowej, w szczególności związanej z używaniem substancji psychoaktywnych oraz uzależnieniami behawioralnymi, w tym przez prowadzenie Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia";10)
podnoszenie wiedzy i kompetencji osób pracujących w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej;11)
prowadzenie systemu potwierdzania kwalifikacji osób pracujących w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej;12)
doskonalenie i promocja procedur interwencji służb w sytuacjach podejrzenia przemocy domowej, w szczególności procedury "Niebieskiej Karty";13)
opracowywanie, wdrażanie i promocja standardów pracy w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej;14)
inicjowanie, wspieranie i prowadzenie działań w zakresie profilaktyki przemocy domowej;15)
opracowywanie diagnoz, analiz i sprawozdań na temat problematyki przemocy w rodzinach z problemem uzależnień;16)
wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych, w tym udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji, w zakresie gminnych i wojewódzkich działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i uzależnieniom behawioralnym oraz przeciwdziałania przemocy domowej;17)
wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie realizacji gminnych i wojewódzkich działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i uzależnieniom behawioralnym oraz działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją tych zadań;18)
współpraca w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinach z problemem uzależnień z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego i administracji rządowej oraz instytucjami i podmiotami zagranicznymi i międzynarodowymi;19)
opiniowanie i opracowywanie założeń projektów aktów prawnych dotyczących działań z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom podejmowanym na szczeblu lokalnym przemocy domowej;20)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym.§ 11. 11
(uchylony).§ 12.
Do zadań Działu Badań, Monitorowania oraz Współpracy Międzynarodowej należy:1)
prowadzenie krajowego systemu informacji o substancjach psychoaktywnych przez:a)
zbieranie i wymianę informacji dotyczących zjawiska używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym problemów oraz działań podejmowanych na rzecz ograniczania popytu na substancje psychoaktywne,b)
zbieranie i wymianę informacji dotyczących działań na rzecz ograniczania podaży na substancje psychoaktywne oraz opracowywanie i przetwarzanie zebranych danych,c)
upowszechnianie informacji dotyczących problematyki używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym problemów zdrowotnych i społecznych,d)
inicjowanie, wspieranie i prowadzenie analiz oraz badań naukowych w zakresie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz opracowywanie, udostępnianie i popularyzacja ich wyników,e)
monitorowanie rozpowszechniania zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w zakresie używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych,f)
monitorowanie realizacji wojewódzkich i gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii,g)
przeprowadzanie analizy, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii,h)
współpracę z ekspertami wojewódzkimi ds. informacji o narkotykach i narkomanii,i)
zbieranie informacji w ramach pięciu kluczowych wskaźników epidemiologicznych:–
rozpowszechnianie używania narkotyków w populacji generalnej i wśród młodzieży,–
problemowe zażywanie narkotyków,–
zgłaszalność do leczenia z powodu narkotyków,–
liczba zgonów i śmiertelność w związku z narkotykami,–
choroby zakaźne z powodu używania narkotyków,j)
współpracę z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Centre on Drug and Drug Addiction - EMCDDA) oraz Europejską Siecią Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Reitox - Réseau Européen d'Information sur les Drogues et les Toxicomanies) a także pełnienie roli punktu monitorującego (Reitox Focal Point EMCDDA) Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii,k)
koordynowanie zbierania danych o nowych narkotykach w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Nowych Narkotykach;2)
wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych służących pogłębianiu rozumienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym problemów, wraz z udzielaniem dotacji na ich finansowanie oraz sprawowaniem nadzoru merytorycznego nad ich wykonywaniem;3)
wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie badań i monitorowania oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;4)
udział w pracach Horyzontalnej Grupy Roboczej ds. Narkotyków Rady Unii Europejskiej;5)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami i organizacjami w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom;6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji.§ 13.
Do zadań Działu Lecznictwa i Certyfikacji należy:1)
prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych na rzecz wdrażania standardów jakości i metod o udokumentowanej skuteczności w lecznictwie uzależnień oraz w obszarze ograniczania szkód zdrowotnych;2)
monitorowanie dostępności i jakości świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia uzależnień oraz ograniczania szkód zdrowotnych;3)
dokonywanie okresowych ocen programów leczniczych, rehabilitacyjnych i readaptacyjnych pod względem ich skuteczności w zakresie ograniczenia używania substancji psychoaktywnych;4)
współpraca z konsultantem krajowym i konsultantami wojewódzkimi w dziedzinie psychiatrii i w dziedzinach pokrewnych, podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą w zakresie leczenia uzależnień i innymi podmiotami oddziaływującymi na jakość i dostępność świadczeń zdrowotnych dla osób uzależnionych i ich bliskich;5)
współpraca z sądami powszechnymi w sprawach rodzinnych i sprawach nieletnich w zakresie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem uzależnieniom oraz ich skutkom;6)
udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom prowadzącym działalność leczniczą w zakresie leczenia uzależnień oraz podmiotami prowadzącymi reintegrację społeczną osób uzależnionych i ich bliskich;7)
prowadzenie działań umożliwiających realizację programów szkolenia w dziedzinie uzależnienia w zakresie specjalistów psychoterapii uzależnień oraz instruktora terapii uzależnień oraz prowadzenie ewidencji certyfikatów specjalisty psychoterapii uzależnień i certyfikatów instruktora terapii uzależnień;8)
prowadzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, analiz realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w zakresie zwiększania dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu leczenia uzależnień oraz prowadzenia reintegracji społecznej i ograniczania szkód zdrowotnych;9)
wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych, w tym udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji, w zakresie leczenia, rehabilitacji i reintegracji społecznej osób uzależnionych i członków ich rodzin oraz ograniczania szkód zdrowotnych oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad ich wykonywaniem;10)
wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie leczenia, rehabilitacji i reintegracji społecznej oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;11)
opiniowanie i opracowywanie założeń do aktów prawnych dotyczących systemu opieki zdrowotnej oraz reintegracji społecznej osób uzależnionych;12)
prowadzenie sprawozdawczości na rzecz krajowych i międzynarodowych instytucji, dotyczącej lecznictwa uzależnień i ograniczania szkód zdrowotnych;13)
współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk dotyczących leczenia, rehabilitacji, i reintegracji społecznej osób uzależnionych i ich bliskich;14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji.§ 14.
Do zadań Działu Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym należy:1)
wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;2)
prowadzenie sprawozdawczości z realizacji zleconych zadań publicznych dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych;3)
udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom prowadzącym działalność w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym;4)
opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych;5)
współpraca z organami administracji publicznej i instytucjami na rzecz budowania wspólnej strategii i systemowych rozwiązań w zakresie problemów wynikających z uzależnień behawioralnych;6)
współpraca i wymiana doświadczeń z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się problematyką uzależnień behawioralnych;7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji.§ 15.
Do zadań Działu Nadzoru Zadań Zleconych należy:1)
prowadzenie całości spraw związanych ze sporządzaniem umów dotacyjnych;2)
analiza wykorzystania dotacji pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa;3)
archiwizacja dokumentacji dotyczącej realizacji ogółu zawartych umów;4)
sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych zestawień, analiz i sprawozdań z realizacji zadań zleconych;5)
prowadzenie ewidencji zawartych umów dotacyjnych;6)
nadzór nad realizacją zawartych umów, a w szczególności dokonywanie czynności:a)
wstępnej analizy sprawozdań merytorycznych w zakresie terminowości, kompletności oraz zgodności z warunkami umów, o których mowa w pkt 1,b)
szczegółowej analizy sprawozdań finansowych w zakresie terminowości, kompletności oraz analizy pod względem rachunkowym, zgodności z planem wydatków określonym w umowie, sposobu gospodarowania środkami publicznymi i racjonalności ich wykorzystania, prowadzenie bieżącego nadzoru finansowego nad wykonaniem zadań zleconych,c)
opracowywanie rocznego planu kontroli podmiotów, którym udzielono dotacji, w zakresie finansowej zgodności z popisanymi umowami oraz prowadzenie kompleksowych kontroli realizacji zadań zleconych według harmonogramu określanego przez Głównego Księgowego oraz doraźnie, w przypadkach tego wymagających,d)
udokumentowanie wszystkich czynności kontrolnych;7)
udział w postępowaniach konkursowych prowadzonych przez Centrum w zakresie zlecania zadań do realizacji;8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.§ 16.
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:1)
zarządzanie środkami finansowymi Centrum oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;2)
kontrola formalna i rachunkowa dokumentów źródłowych oraz przygotowywanie i przekazywanie ich do akceptacji przez osoby upoważnione;3)
rejestracja należności i zobowiązań wynikających z akceptowanych dokumentów źródłowych;4)
prowadzenie likwidatury w zakresie działalności Centrum, a w szczególności rozliczanie rachunków, kosztów podróży służbowych i zaliczek;5)
zakładanie rachunków bankowych i bieżąca kontrola sald;6)
prowadzenie ewidencji, wystawianie i realizacja czeków gotówkowych i rozrachunkowych oraz innych dokumentów finansowych oraz przyjmowanie gotówki do kasy;7)
prowadzenie kasy oraz dokonywanie, na podstawie zatwierdzonych dokumentów źródłowych, wypłat gotówkowych i sporządzanie raportów kasowych;8)
bieżące kontrolowanie i dekretowanie oraz księgowanie dokumentów źródłowych;9)
sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej;10)
analizowanie i uzgadnianie miesięcznych i rocznych obrotów i sald na kontach rozrachunkowych z bankami, kontrahentami i innymi jednostkami współdziałającymi z Centrum;11)
opracowanie i aktualizacja projektów zarządzeń wewnętrznych wprowadzających instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych oraz zakładowy plan kont;12)
sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania, projektów sprawozdań finansowych oraz projektu bilansu jednostki budżetowej według stanu na dzień 31 grudnia;13)
naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Pracownicze Plany Kapitałowe, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej;14)
naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;15)
naliczanie i wypłata należności z tytułu stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych;16)
sporządzanie projektów okresowych sprawozdań do urzędów statystycznych;17)
prowadzenie całości spraw osobowych pracowników Centrum i osób współpracujących, w tym w szczególności:a)
prowadzenie akt osobowych i ewidencji czasu pracy,b)
ustalanie uprawnień urlopowych i prowadzenie ewidencji wykorzystanych urlopów,c)
prowadzenie spraw związanych z dyscypliną pracy,d)
prowadzenie ewidencji delegacji służbowych,e)
prowadzenie sprawozdawczości zatrudnienia,f)
sporządzanie świadectw pracy,g)
prowadzenie ogółu spraw związanych ze zwolnieniami lekarskimi,h)
prowadzenie całości spraw związanych z nawiązywaniem oraz rozwiązywaniem stosunku pracy,i)
prowadzenie spraw związanych z badaniami lekarskimi pracowników Krajowego Centrum,j)
sporządzenie okresowych sprawozdań z zakresu prawa pracy, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń, w tym sprawozdania do Głównego Urzędu Statystycznego;18)
prowadzenie ewidencji środków trwałych;19)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.§ 17.
Do zadań Działu Prawnego należy:1)
sporządzanie projektów umów i porozumień;2)
przygotowywanie oraz opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących zakresu zadań Centrum;3)
opiniowanie i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień z zakresu stosowania prawa w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom;4)
udzielanie pomocy prawnej samorządom gminnym w zakresie spraw związanych z realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom;5)
reprezentowanie Centrum w postępowaniach sądowych i administracyjnych;6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Zarządzania.§ 18.
Do zadań Działu Administracyjnego należy:1)
administrowanie majątkowymi składnikami Centrum;2)
opracowanie planów potrzeb rzeczowych Centrum w zakresie środków trwałych, wyposażenia, materiałów biurowych i środków czystości;3)
koordynowanie zakupów środków trwałych i wyposażenia, materiałów biurowych, środków czystości i prasy oraz ich wydawanie pracownikom w poszczególnych komórkach organizacyjnych do użytkowania;4)
prowadzenie sekretariatu Centrum;5)
zapewnienie obsługi kancelaryjnej dla poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy Centrum;6)
prowadzenie listy obecności pracowników Centrum oraz ewidencji wyjść służbowych;7)
koordynacja realizacji zadań zleconych z zakresu ochrony, archiwizacji, administracji systemu i sieci teleinformatycznej Centrum oraz obsługi samochodów służbowych Centrum;8)
kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Centrum oraz prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń;9)
prowadzenie archiwum Centrum oraz nadzór nad archiwizacją dokumentów;10)
koordynowanie działań związanych z kontrolą zarządczą;11)
obsługa administracyjna Rady do Spraw Przeciwdziałania Uzależnieniom, zwanej dalej "Radą", w tym:a)
organizowanie posiedzeń Rady,b)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady,c)
protokołowanie posiedzeń Rady,d)
prowadzenie bieżącej korespondencji Rady,e)
archiwizacja dokumentacji Rady;12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Zarządzania.§ 19. 12
(uchylony).§ 20.
Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
2 Załącznik nr 1 § 5 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
3 Załącznik nr 1 § 5 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
4 Załącznik nr 1 § 5 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
5 Załącznik nr 2 § 1 ust. 6 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
6 Załącznik nr 2 § 1 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
7 Załącznik nr 2 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret pierwsze zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
8 Załącznik nr 2 § 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b tiret drugie zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
9 Załącznik nr 2 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
10 Załącznik nr 2 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
11 Załącznik nr 2 § 11 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.
12 Załącznik nr 2 § 19 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. e zarządzenia z dnia 30 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2023 r.