Kontrola zarządcza w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Dz.Urz.MKiŚ.2021.19
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 23 lutego 2021 r.
w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
ZAŁĄCZNIK
KSIĘGA KONTROLI ZARZĄDCZEJ
KSIĘGA KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Spis treści
1. Wprowadzenie
1.1 Cel i zakres dokumentu
1.2 Terminologia
2. Idea kontroli zarządczej
3. Struktura odpowiedzialności w ramach kontroli zarządczej w MKIŚ
3.1 Minister Klimatu i Środowiska
3.2 Komitet Audytu
3.3 Zespół ds. kontroli zarządczej
3.4 Koordynator kontroli zarządczej
3.5 Właściciel Ryzyka
3.6 Koordynator ds. Ryzyka
3.7 Zespół ds. Audytu Wewnętrznego
4. Procedury kontroli zarządczej
5. Procesy kontroli zarządczej w MKIŚ
5.1 Planowanie
5.1.1. Plan Działalności Ministra Klimatu i Środowiska
5.1.2. Jednostkowe plany działalności komórek organizacyjnych MKIŚ
5.2 Zarządzanie ryzykiem
5.2.1. Identyfikacja ryzyka
5.2.2. Ocena ryzyka, w tym mechanizmów kontroli
5.2.3. Uszeregowanie ryzyka oraz ustalenie progu akceptowalności
5.2.4. Reakcja na ryzyko
5.3 Monitoring i ocena
5.3.1. Wdrożenie planów postępowania z ryzykiem, monitorowanie i przegląd ryzyka
5.3.2. Okresowe sprawozdania z wykonania Planu działalności Ministra
5.3.3. Okresowe sprawozdania z wykonania jednostkowych planów działalności
5.3.4. Samoocena systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
5.3.5. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
5.4 Informacja i komunikacja
6. Postanowienia końcowe
7. Załączniki
Arkusz oceny sytemu kontroli zarządczej - Rejestr ryzyk
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Metodyka oceny ryzyka w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
Diagram ryzyka nieakceptowalnego
Poniżej opisano znaczenie skrótów i terminów użytych w dokumencie.
Ustawa o finansach publicznych | Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.). |
Kontrola zarządcza | Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. |
Ministerstwo | Ministerstwo Klimatu i Środowiska. |
Komórka właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej w Ministerstwie | Komórka organizacyjna Ministerstwa, której na podstawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa powierzono koordynację realizacji zadań Ministra Klimatu i Środowiska w zakresie kontroli zarządczej. |
Jednostki podległe lub nadzorowane | Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ), Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), Prezes Państwowej Agencja Atomistyki (PAA), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Biuro Nasiennictwa Leśnego (BNL), parki narodowe, szkoły leśne. |
Komitet Audytu | Organ doradczy Ministra Klimatu i Środowiska, którego celem jest doradztwo świadczone na rzecz tego ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz skutecznego audytu wewnętrznego. |
Zespól ds. kontroli zarządczej | Organ pomocniczy Ministra Klimatu i Środowiska, którego celem jest wsparcie Ministra Klimatu i Środowiska w realizacji obowiązków nałożonych przepisami ustawy o finansach publicznych w zakresie kontroli zarządczej oraz doskonalenie kontroli zarządczej. |
Koordynator kontroli zarządczej | Osoba koordynująca poprawne funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie. |
Właściciel Ryzyka | Właściciel Ryzyka to osoba odpowiedzialna za zarządzanie konkretnym ryzykiem zidentyfikowanym w danym obszarze działalności Ministerstwa. Rolę Właścicieli Ryzyka w Ministerstwie pełnią dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa. |
Koordynator ds. Ryzyka | Koordynator ds. Ryzyka to osoba odpowiedzialna za zarządzanie konkretnym ryzykiem lub portfelem ryzyk zidentyfikowanym w danej komórce organizacyjnej Ministerstwa. |
Zespól ds. audytu wewnętrznego | Zespół ds. audytu wewnętrznego w ramach kontroli zarządczej odpowiada za dostarczenie obiektywnej oceny efektywności, adekwatności i skuteczności funkcjonującego systemu, poprzez przeprowadzenie niezależnej oceny jakości procesu kontroli zarządczej. |
Ryzyko | Potencjalne zdarzenie, które będzie miało wpływ na wykonywanie zadań bądź osiąganie celów założonych przez Ministerstwo bądź realizację projektów. |
Mechanizm kontroli | Rozwiązanie organizacyjne, techniczne lub prawno-finansowe służące do ograniczenia poziomu ryzyka. |
Zarządzanie ryzykiem | Proces systematycznej identyfikacji, analizy, oceny i postępowania z ryzykiem; proces ten obejmuje także monitorowanie ryzyka i środków podejmowanych w celu jego ograniczenia. |
Ryzyko zmaterializowane | Ryzyko, które faktycznie zaistniało i miało wpływ na osiągnięcie celu, realizację zadania lub projektu. |
Projekt | W rozumieniu Procedury zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu i Środowiska stanowiącej załącznik nr 3 do regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska. |
Ryzyko nieakceptowalne | Ryzyko, które wymaga podjęcia reakcji z uwagi na jego wysokie prawdopodobieństwo lub ewentualne skutki, stanowi realne zagrożenie dla realizacji priorytetowych, z punktu widzenia Ministra Klimatu i Środowiska, celów, zadań lub projektów. |
W ramach kontroli zarządczej w Ministerstwie wyodrębnia się następujące podmioty:
Minister Klimatu i Środowiska, na mocy przepisów ustawy o finansach publicznych:
Koordynator kontroli zarządczej koordynuje wdrażanie i utrzymanie systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie w szczególności poprzez:
W Ministerstwie Koordynatorami ds. Ryzyka są naczelnicy wydziałów, kierujący zespołami oraz osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach pracy, w zakresie swojej właściwości. Zakres uprawnień i odpowiedzialności Koordynatora ds. Ryzyka wyznaczonego w danym obszarze działania komórki organizacyjnej Ministerstwa zależy od decyzji Właściciela Ryzyka.
Koordynator ds. Ryzyka może wspierać Właściciela Ryzyka we wszelkiego rodzaju zadaniach nałożonych przez Księgę kontroli zarządczej. Powinien między innymi:
Zespół ds. Audytu Wewnętrznego w ramach realizowanych zadaniach zapewniających i doradczych, w szczególności:
Procedury kontroli zarządczej to wszystkie dokumenty wewnętrzne, w szczególności o charakterze organizacyjnym, prawno-finansowym i kadrowym, w których uregulowano procesy zachodzące w Ministerstwie. Procedury określają szczegółowo sposób działania, celem realizacji zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
PDMKiŚ to główny dokument planistyczny dla działów kierowanych przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz stanowi informację dla obywatela o najważniejszych celach i zamierzeniach resortu. Jest również konkretyzacją założeń przyjętych w dokumentach strategicznych. PDMKiŚ bazuje na celach komunikowanych przez Ministra Klimatu i Środowiska i informacjach przekazanych przez komórki organizacyjne MKIŚ i jednostki podległe lub nadzorowane. PDMKiŚ uwzględnia również informacje zawarte w exposé Premiera, dokumentach strategicznych i programowych oraz dokumentach statutowych. Mierniki obrazujące stopień realizacji celów, o ile nie wynikają bezpośrednio z BZ, ustalane są w oparciu o konkretne źródło i pozostają w spójności ze wskaźnikami BZ i realizacją strategii. Zadania wskazane w PDMKiŚ sformułowane są w sposób zagregowany - ich doszczegółowienie stanowią JPD i plany działalności jednostek podległych lub nadzorowanych (PD).
Jest tworzony na podstawie:
Załącznik Nr 1 - wzór: Arkusz oceny systemu kontroli zarządczej - Rejestr ryzyk;
Załącznik Nr 2 - wzór: Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok .....;
Załącznik Nr 3 - Metodyka oceny ryzyka i mechanizmów kontroli w Ministerstwie Klimatu i Środowiska;
Załącznik Nr 4 - wzór: Diagram ryzyka nieakceptowanego.
Załącznik Nr 1
Arkusz oceny sytemu kontroli zarządczej - Rejestr ryzyk
Arkusz oceny sytemu kontroli zarządczej - Rejestr ryzyk
Lp. | Kom. org. | Cel PDMKiŚ | Cel operacyjny kom. org. | Nazwa ryzyka | Opis ryzyka | Kategoria ryzyka | Prawdopodobieństwo (P) | Skutek (S) | Poziom istotności ryzyka (Pi) Pi=P*S | Ryzyko akceptowalne [tak/nie] | Reakcja na ryzyko | Plan postępowania z ryzykiem | ||||
ocena | opis | ocena | opis | Opis działania | Termin realizacji | Stan realizacji | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
1 | ||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||
Załącznik Nr 2
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok
Dyrektor ...................... (nazwa komórki organizacyjnej Ministerstwa)
Dział I
w zakresie przydzielonych mi uprawnień oświadczam, iż posiadam wystarczającą pewność /wystarczającą pewność z zastrzeżeniami*, że w kierowanej przeze mnie komórce organizacyjnej:
w zakresie przydzielonych mi uprawnień oświadczam, iż posiadam wystarczającą pewność /wystarczającą pewność z zastrzeżeniami*, że w kierowanej przeze mnie komórce organizacyjnej:
Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach, które pochodzą z*:
Jednocześnie oświadczam, że nie są mi znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
.............................................
(podpis i pieczęć)
* niewłaściwe skreślić.
Dział II
[Krótki opis]
[Opis planowanych działań]
Lp. | Nazwa ryzyka | Cel / zadanie / projekt |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
... |
Dział III
Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
[Należy opisać najistotniejsze działania, jakie zostały podjęte w roku, którego dotyczy niniejsze oświadczenie, w odniesieniu do planowanych działań wskazanych w dziale II oświadczenia za rok poprzedzający rok, którego dotyczy niniejsze oświadczenie.]
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
[Należy opisać najistotniejsze działania, niezaplanowane w oświadczeniu za rok poprzedzający rok, którego dotyczy niniejsze oświadczenie, jeżeli takie działania zostały podjęte.]
...................................................................................
(miejscowość, data)(podpis i pieczęć)
Załącznik Nr 3
Metodyka oceny ryzyka w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
Metodyka oceny ryzyka w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
Kategoryzacja ryzyk
Klasyfikacja ryzyk - obszar/kategoria.
Wszelkie ryzyka zidentyfikowane w ramach realizowanych przez Ministerstwo celów, zadań i projektów przyporządkowywane są do jednego z trzech obszarów ryzyka:
Podział na kategorie ryzyka został określony:
Obszar ryzyka | Kategoria ryzyka | Opis |
I. Ryzyko strategiczne Ryzyka związane ze zdarzeniami mającymi bezpośredni wpływ na osiągnięcie celów strategicznych lub ich zaniechanie. Ryzyka w tym obszarze mają charakter długoterminowy. | I.1 Otoczenie polityczne | Ryzyka związane z tworzeniem prawa: - nieprawidłowe przygotowanie oceny skutków regulacji, - uniknięcie/powstanie luk prawnych, - duże zmiany w przepisach. |
I.2 Otoczenie społeczne | Ryzyka związane ze społecznym odbiorem działalności Ministerstwa | |
II. Ryzyko finansowe Ryzyka związane z finansowaniem działalności Ministerstwa, w tym m. in. z zapewnieniem środków na bieżące funkcjonowanie, racjonalnym zarządzaniem wolnymi środkami oraz właściwym wydatkowaniem środków na działalność bieżącą oraz projekty UE | II.1 Proces inwestycyjny | Ryzyka związane z uczestnictwem w procesach inwestycyjnych. |
II.2 Księgowanie | Ryzyka związane z błędami księgowymi. | |
II.3 Sprawozdawczość finansowa | Ryzyka związane z przygotowaniem, przekazaniem sprawozdań finansowych. | |
II.4 Pozyskanie środków finansowych | Ryzyka związane z finansowaniem działalności Ministerstwa. | |
II.5 Wydatkowanie środków finansowych | Ryzyka związane z wydatkowaniem środków finansowych przez Ministerstwo. | |
III. Ryzyko operacyjne Ryzyka związane bezpośrednio z celami, zadaniami i projektami realizowanymi przez poszczególne komórki organizacyjne i wynikające z niedoskonałości procesów wewnętrznych, błędów ludzkich, błędów systemów komputerowych oraz zdarzeń zewnętrznych. | III.1 Bezpieczeństwo informacji | Ryzyka związane z utratą poufności, integralności, dostępności informacji. |
III.2 Informatyka | Ryzyka związane z zapewnieniem i wykorzystywaniem zasobów informatycznych. | |
III.3 Zasoby ludzkie | Ryzyka związane z zatrudnianiem, szkoleniem zasobów ludzkich. | |
III.4 Organizacja | Ryzyka związane bezpośrednio z organizacyjnymi problemami w działalności Ministerstwa. | |
III.5 Sprawozdawczość | Ryzyka związane z przygotowaniem, przekazaniem sprawozdań (nie dotyczących stricte finansów) | |
III.6 Oszustwo | Ryzyka związane z łamaniem prawa oraz przekraczaniem uprawnień. | |
III.7 Współpraca | Ryzyka związane ze współdziałaniem Ministerstwa z innymi jednostkami. | |
III.8 Bezpieczeństwo i ochrona | Ryzyka związane z bezpieczeństwem i ochroną obiektów Ministerstwa oraz zawartych w nich zasobów. | |
III.9 Prawo | Ryzyka związane ze zgodnością z obowiązującym prawem / nieprawidłowy wpływ istniejących regulacji na podejmowanie działań | |
III.10 Zdarzenia zewnętrzne | Ryzyka o charakterze losowym, bez możliwości wpływu na nie. |
Każde z nowych ryzyk, dotychczas niezidentyfikowanych, należy przyporządkować do odpowiedniego obszaru oraz kategorii ryzyka.
Ocena ryzyka i mechanizmów kontroli
Ocena prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka
Pierwszym kryterium oceny każdego z ryzyk jest prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka na dzień przeprowadzenia oceny.
Prawdopodobieństwo wystąpienia danego ryzyka należy ocenić w pięciostopniowej skali przedstawionej w tabeli poniżej oraz wskazać dodatkowe czynniki mające wpływ na zwiększenie bądź ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia, tj.:
Ocena skutku wystąpienia ryzyka
Dokonując oceny skutku wystąpienia danego ryzyka należy brać pod uwagę najbardziej prawdopodobne konsekwencje spowodowane zmaterializowaniem się ryzyka przede wszystkim w ramach trzech kryteriów: finanse, reputacja oraz realizacja zadań.
Skutek urzeczywistnienia się ryzyka (zagrażającego realizacji celu/zadania/projektu) należy ocenić poprzez wskazanie odpowiedniej wartości na podstawie 5-stopniowej skali skutków wystąpienia ryzyka (opisanej w tabeli poniżej) oraz wskazać dodatkowe czynniki mające wpływ na podjęcie decyzji, w celu ograniczenia skutków wystąpienia ryzyka, tj.:
Szeregowanie ryzyk
Do uszeregowania ryzyk należy posłużyć się mapą ryzyk opierającą się na 5 - stopniowej skali oceny skutku i prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz kryteriami poziomu istotności ryzyka.
Mapa ryzyk:
Kryteria poziomu istotności ryzyka:
Następnie należy wskazać działanie, które zostanie podjęte w celu utrzymania zidentyfikowanego ryzyka na akceptowanym poziomie, tj. należy odpowiednio wskazać: akceptacja, minimalizowanie, transfer, unikanie, wg kryteriów zawartych w poniższej tabeli.
Materializacja ryzyka
W przypadku ryzyk zmaterializowanych w danym okresie sprawozdawczym należy uzupełnić odpowiednie informacje w sprawozdaniu okresowym z realizacji JPD, w szczególności: