Kontrola ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie Infrastruktury.
Dz.Urz.MI.2004.6.15
Akt utracił mocZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 23 marca 2004 r.
w sprawie kontroli ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie Infrastruktury
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ
1. Kontrolę przeprowadzono w .................................
nazwa departamentu/biura/sekretariatu
2. Kontrolą nie objęto niżej wymienionych wykonawców:
1) ...................... z powodu ...........................
2) ...................... z powodu ...........................
3. W wyniku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono braku
dokumentów (w razie stwierdzenia braku dokumentów należy
podać nazwę dokumentu, klauzulę tajności, numer
ewidencyjny, osobę odpowiedzialną za zagubienie,
okoliczności zagubienia).
4. Stwierdzono u wykonawców następujące niedociągnięcia w
zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji
niejawnych (wyszczególnienie wykonawców oraz stwierdzonych
u nich niedociągnięć).
5. Wnioski i propozycje mające na celu usunięcie stwierdzonych
braków i niedociągnięć lub podjęte w tym zakresie
przedsięwzięcia.
......................................
(Stanowisko służbowe, imię i nazwisko)
......................................
(Data i podpis prowadzącego kontrolę)
* niepotrzebne skreślić
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ
1. Kontrolę przeprowadzono w .................................
nazwa departamentu/biura/sekretariatu,
kancelaria tajna
2. Kontrolą nie objęto niżej wymienionych wykonawców:
1) ...................... z powodu ...........................
2) ...................... z powodu ...........................
3. W wyniku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono braku
dokumentów (w razie stwierdzenia braku dokumentów należy
podać nazwę dokumentu, klauzulę tajności, numer
ewidencyjny, osobę odpowiedzialną za zagubienie,
okoliczności zagubienia).
4. Stwierdzono u wykonawców następujące niedociągnięcia w
zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji
niejawnych (wyszczególnienie wykonawców oraz stwierdzonych
u nich niedociągnięć).
5. Wnioski i propozycje mające na celu usunięcie stwierdzonych
braków i niedociągnięć lub podjęte w tym zakresie
przedsięwzięcia.
......................................
(Stanowisko służbowe, imię i nazwisko)
......................................
(Data i podpis prowadzącego kontrolę)
ZAŁĄCZNIK r 3
ZAKRES
ZAKRES
I. Cel kontroli
1. Sprawdzenie przestrzegania w Ministerstwie przepisów o ochronie informacji niejawnych, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień przepisów regulujących postępowanie z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową.
2. Sprawdzenie zgodności stanu faktycznego materiałów niejawnych ze stanem ewidencyjnym.
3. Sprawdzenie prawidłowości wydzielenia materiałów niejawnych posiadających wartość archiwalną.
4. Niszczenie materiałów niejawnych nie posiadających wartości archiwalnych.
II. Organizacja kontroli
1. Kontrolę przeprowadza komisja wyznaczona zarządzeniem Ministra Infrastruktury, zawierającym następujące dane:
1) skład osobowy komisji (co najmniej 3 osoby),
2) termin rozliczenia wykonawców z materiałów niejawnych,
3) termin przygotowania do kontroli kancelarii materiałów zastrzeżonych (sekretariatów departamentów/biur) prowadzących ewidencję materiałów niejawnych,
4) termin przygotowania do kontroli kancelarii tajnej,
5) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli.
2. W skład komisji wyznacza się osoby posiadające poświadczenia bezpieczeństwa (certyfikaty bezpieczeństwa) o klauzulach równych lub wyższych niż materiały podlegające kontroli.
3. W skład komisji nie wyznacza się kierownika kancelarii tajnej oraz osób prowadzących ewidencję materiałów zastrzeżonych w departamentach/biurach.
4. Członkowie komisji powinni być zapoznani z celem i zakresem kontroli, wynikającymi z ustaleń z Ministrem Infrastruktury.
5. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych zobowiązany jest do przeszkolenia członków komisji w zakresie metodyki prowadzenia kontroli.
III. Zakres kontroli
1. Postępowanie z materiałami niejawnymi w kancelarii tajnej oraz sekretariatach departamentów/biur prowadzących ewidencję materiałów:
1) szczegółowe sprawdzenie stanu faktycznego i porównanie ze stanem ewidencyjnym,
2) przestrzeganie zasad ewidencjonowania wytwarzanych materiałów niejawnych,
3) przestrzeganie zasad wytwarzania, przechowywania, udostępniania i niszczenia materiałów niejawnych.
2. Postępowanie z materiałami niejawnymi przez wykonawców:
1) znajomość przepisów o ochronie informacji niejawnych,
2) przestrzeganie zasad klasyfikowania informacji i oznaczania ich klauzulami tajności,
3) przestrzeganie zasad wytwarzania materiałów niejawnych, w tym również sporządzania notatek, odpisów, wyciągów, kopii i tłumaczeń,
4) przestrzeganie zasad selektywnego udostępniania informacji niejawnych i dokumentowanie faktu zapoznania się z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową,
5) przestrzeganie zasad przechowywania, przekazywania i niszczenia materiałów niejawnych,
6) prawidłowość dokonywania weryfikacji klauzul tajności informacji niejawnych,
7) zabezpieczenie informacji niejawnych w czasie pracy i po godzinach pracy.
3. Działalność kancelarii tajnej:
1) urządzenie kancelarii oraz stan zabezpieczenia pomieszczeń kancelaryjnych,
2) przygotowanie fachowe personelu kancelarii,
3) organizacja pracy kancelarii,
4) sposób prowadzenia ewidencji kancelaryjnej,
5) skuteczność nadzoru kierownika kancelarii nad wytwarzaniem, ewidencjonowaniem, przechowywaniem i zabezpieczeniem dokumentów niejawnych.
4. Postępowanie z dokumentami niejawnymi w innych komórkach ewidencjonujących materiały:
1) w kancelarii ogólnej, sekretariatach departamentów/biur Ministerstwa:
a) przyjmowanie przesyłek niejawnych,
b) sposób prowadzenia ewidencji dokumentów niejawnych,
c) przekazywanie korespondencji do komórek organizacyjnych Ministerstwa,
d) wysyłanie korespondencji.
2) w poligrafii:
a) sposób przyjęcia od zleceniodawcy dokumentów niejawnych,
b) zgodność klauzul dokumentów przekazanych do technicznego opracowania (brudnopisów) z dokumentami wytworzonymi,
c) ewidencjonowanie dokumentów wytworzonych i ich przekazywanie.
5. Sposób realizacji zadań związanych z ochroną fizyczną informacji niejawnych.
6. Przestrzeganie zasad ochrony informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych.
IV. Dokumentowanie wyników kontroli
1. Dokumentowanie wyników kontroli rocznej następuje w formie sprawozdania zawierającego protokół oraz wnioski i propozycje.
2. Protokół z przeprowadzonej kontroli rocznej powinien zawierać następujące dane:
1) W części ogólnej:
a) numer i datę zarządzenia powołującego komisję,
b) imiona, nazwiska, numery, klauzule i terminy ważności poświadczeń bezpieczeństwa przewodniczącego i członków komisji,
c) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
d) wykaz komórek organizacyjnych Ministerstwa objętych kontrolą,
e) podpisy członków komisji.
2) W części merytorycznej:
a) wyszczególnienie urządzeń ewidencyjnych oraz pozycji zapisów w tych urządzeniach, na podstawie których sprawdzono stan faktyczny materiałów niejawnych,
b) dane dotyczące stanu faktycznego poszczególnych rodzajów materiałów niejawnych obejmujące w szczególności:
- zgodność lub niezgodność ze stanem ewidencyjnym,
- wyszczególnienie materiałów brakujących (nie przedstawionych do kontroli) z podaniem ich klauzul i numerów ewidencyjnych oraz osób, które je pokwitowały,
- wyszczególnienie materiałów brakujących (utraconych lub uznanych za utracone) z podaniem ich klauzul, numerów ewidencyjnych, okoliczności zagubienia, osób odpowiedzialnych za utratę oraz wykonanych przez komisję przedsięwzięć poszukiwawczych,
- wyszczególnienie w załączniku do protokółu numerów ewidencyjnych dokumentów niejawnych za rok kontrolowany i lata ubiegłe, które zostały przez komisję sprawdzone lecz nie zostały wszyte do właściwych teczek lub przerejestrowane,
- fakty ujawnienia informacji niejawnych osobom nieupoważnionym,
- okoliczności wskazujące na możliwość naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych mogące spowodować ujawnienie informacji niejawnych,
- ocenę przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.
3. Wnioski i propozycje dotyczą ochrony informacji niejawnych i zgłaszane są w wyniku ustaleń dokonanych w protokole z przeprowadzonej kontroli rocznej. W tej części sprawozdania należy również odnieść się do wniosków i propozycji zgłoszonych w wyniku pozostałych kontroli przeprowadzonych w danym roku w zakresie informacji niejawnych, tj. bieżącej, doraźnej i półrocznej.