Inwentaryzacja składników majątkowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GITD.2017.45

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 lutego 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 45/2017
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 14 grudnia 2017 r.
w sprawie inwentaryzacji składników majątkowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządza się inwentaryzację roczną aktywów i pasywów Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zwanego dalej: GITD, przeprowadzaną w drodze spisu z natury, potwierdzenia sald oraz w drodze weryfikacji z poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z dokumentów.
2. 
Inwentaryzacja w drodze spisu z natury obejmuje następujące składniki majątkowe:
1)
środki pieniężne w kasie;
2)
druki ścisłego zarachowania, w tym:
a)
pokwitowanie zatrzymania dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy,
b)
pokwitowanie za pobranie kaucji w formie gotówkowej,
c)
zezwolenie na odbiór pojazdu z parkingu strzeżonego,
d)
dyspozycja usunięcia pojazdu;
3)
niezużyte materiały odpisywane w koszty w momencie zakupu, tj.:
a)
materiały biurowe,
b)
materiały komputerowe,
c)
środki czystości,
d)
teleinformatyczne części zamienne,
e)
części zamienne do samochodów,
f)
materiały informacyjno-promocyjne,
g)
artykuły spożywcze;
4)
składniki umundurowania;
5)
telefony komórkowe.
3. 
Inwentaryzacją, o której mowa w ust. 2 nie są objęte:
1)
druki ścisłego zarachowania znajdujące się w Biurze do spraw Transportu Międzynarodowego GITD;
2)
druki ścisłego zarachowania - bloczki mandatowe.
4. 
Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald obejmuje następujące składniki majątkowe:
1)
aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych;
2)
należności (z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych, należności i zobowiązań od pracowników);
3)
własne składniki majątkowe powierzone do użytkowania innym jednostkom;
4)
obce składniki majątku powierzone urzędowi do używania;
5. 
Inwentaryzacja w drodze weryfikacji, poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z dokumentów, obejmuje następujące składniki majątkowe:
1)
grunty,
2)
wartości niematerialne i prawne,
3)
należności i zobowiązania z tytułów publicznoprawnych,
4)
należności sporne i wątpliwe,
5)
środki trwałe w budowie (inwestycje),
6)
należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
7)
należności i zobowiązania wobec pracowników,
8)
pozostałe aktywa i pasywa.
§  2. 
1. 
Do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych, o których mowa w § 1 ust. 2, 4 i 5, powołuje się Komisję Inwentaryzacyjną w składzie:
1)
Mariusz Kurczyński - Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej;
2)
Ewa Wiaksa - Zastępca Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej;
3)
Arkadiusz Jeziorski - Członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
4)
Aleksander Czekryszew - Członek Komisji Inwentaryzacyjnej;
5)
Krzysztof Zmijewski- Członek Komisji Inwentaryzacyjnej.
2. 
Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej organizuje, koordynuje i sprawuje nadzór nad przebiegiem prac inwentaryzacyjnych oraz odpowiada za sprawny, terminowy oraz zgodny z przepisami i przyjętym harmonogramem przebieg prac inwentaryzacyjnych.
3. 
Osoby powołane w skład Komisji Inwentaryzacyjnej ponoszą pełną odpowiedzialność za właściwe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa przeprowadzenie inwentaryzacji.
4. 
Do przeprowadzenia inwentaryzacji, w tym w zakresie praw i obowiązków przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i członków Komisji Inwentaryzacyjnej, mają zastosowanie przepisy załącznika nr 2 do zarządzenia nr 1/2016 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 stycznia 2016 r. w sprawie wprowadzenia polityki rachunkowości w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 1 i 38).
5. 
Na czas przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze spisu z natury, aż do jej zakończenia, wszelkie czynności w stosunku do materiałów, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3 są wstrzymane.
6. 
Inwentaryzację w drodze spisu z natury przeprowadza się na oddzielnych arkuszach spisowych dla pełnowartościowych składników oraz niepełnowartościowych składników (zbędnych, uszkodzonych).
7. 
Ogólny nadzór nad inwentaryzacją i jej rozliczeniem oraz sporządzeniem dokumentacji inwentaryzacyjnej należy do głównego księgowego.
§  3. 
1. 
Inwentaryzację w drodze spisu z natury składników majątkowych:
1)
o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 - należy przeprowadzić w dniu 29 grudnia 2017 r.;
2)
o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2-5 - należy przeprowadzić na dzień 31 grudnia 2017 r. w terminie do dnia 5 stycznia 2018 r.
2. 
Inwentaryzację, o której mowa w § 1 ust. 4 i 5 należy przeprowadzić na dzień 31 grudnia 2017 r.
3.  1
 Wyceny oraz ustalenia różnic inwentaryzacyjnych składników majątkowych objętych spisem z natury należy dokonać w terminie do dnia 14 lutego 2018 r., wyceny pozostałych składników majątkowych należy dokonać w terminie do 28 lutego 2018 r.
§  4. 
1. 
Protokół sporządzony przez Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej z przeprowadzonej inwentaryzacji wraz z wnioskami co do sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych zostanie przedłożony Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego w terminie do dnia 15 marca 2018 r.
2. 
Komisja Inwentaryzacyjna przekaże kompletną dokumentację do Wydziału Finansowo- Księgowego w terminie trzech dni po zatwierdzeniu protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 4/2018 z dnia 6 lutego 2018 r. (Dz.Urz.GITD.2018.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lutego 2018 r.