Gospodarka transportowa w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGPSP.2020.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 grudnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 24 stycznia 2020 r.
w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1499, 1635, 1726 i 2020) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Zarządzenie określa:
1)
sposoby korzystania ze sprzętu transportowego oraz prowadzenia ewidencji pracy tego sprzętu;
2)
metody utrzymywania sprawności technicznej sprzętu transportowego;
3)
sposoby uznawania sprzętu transportowego za zbędny oraz zagospodarowania tego sprzętu;
4)
sposób rozliczania zużycia paliw.
2. 
Przepisy zarządzenia nie dotyczą gospodarki transportowej Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego - Państwowego Instytutu Badawczego.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
gospodarce transportowej - należy przez to rozumieć działania związane z planowaniem, nabywaniem, eksploatacją, obsługą, naprawą i zbywaniem sprzętu transportowego oraz zaopatrzeniem i rozliczaniem zużycia paliw i materiałów eksploatacyjnych;
2)
sprzęcie transportowym - należy przez to rozumieć:
a)
pojazdy w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.) w tym pojazdy ziemno-wodne,
b) 1
 urządzenia pływające o napędzie mechanicznym lub wiosłowym, przeznaczone lub używane do ratowania życia lub mienia, transportu osób lub rzeczy lub wykorzystywane do szkolenia i ćwiczeń, zwane dalej "jednostkami pływającymi",
c) 2
 kontenery wymienne przeznaczone do współpracy z nośnikami kontenerowymi

- stanowiące własność Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "PSP", lub będące w jej użytkowaniu, w tym sprawne technicznie eksponaty zgromadzone przez Centralne Muzeum Pożarnictwa, zwane dalej "CMP";

3) 3
 koordynacji - rozumie się przez to aktywność zmierzającą do ujednolicenia metod i sposobów postępowania podmiotów koordynowanych.
§  3. 
Kierownik jednostki organizacyjnej PSP, zwanej dalej "jednostką PSP", może upoważniać w formie pisemnej, swoich pracowników do załatwiania spraw z zakresu gospodarki transportowej w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do spraw związanych z gospodarką paliwami i uznawaniem pojazdów za zbędne.

Rozdział  2.

Właściwość organów w sprawach gospodarki transportowej

§  4. 
Kierownik jednostki PSP prowadzi gospodarkę transportową w kierowanej jednostce.
§  5. 
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej "Komendantem Głównym", koordynuje działania kierowników jednostek PSP w zakresie gospodarki transportowej.
§  6. 
Komendant Główny może żądać od kierowników jednostek PSP sprawozdań z zakresu gospodarki transportowej.
§  7. 
1. 
Komendanci wojewódzcy PSP, zwani dalej "komendantami wojewódzkimi", koordynują gospodarkę transportową komend powiatowych (miejskich) PSP na obszarze województwa.
2. 
Komendant wojewódzki może żądać od komendantów powiatowych (miejskich) PSP, zwanych dalej "komendantami powiatowymi (miejskimi)", sprawozdań dotyczących zakresu gospodarki transportowej.

Rozdział  3.

Zasady eksploatacji sprzętu transportowego w jednostkach PSP

§  8. 
Pozyskany sprzęt transportowy wprowadza się do Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej "systemem teleinformatycznym", a następnie do eksploatacji.
§  9. 
1. 
Kierownicy jednostek PSP zapewniają sprawność użytkową sprzętu transportowego, jego bieżącą obsługę, przeglądy, naprawy i badania techniczne oraz zaopatrzenie w części zamienne, paliwo i materiały eksploatacyjne, decydują o sposobie zagospodarowania sprzętu transportowego i zapewniają jego oznakowanie, a także sprawują nadzór nad zgodnością stanu posiadanego sprzętu transportowego z normatywem.
2. 
Kierownicy jednostek PSP nadają numery operacyjne dla sprzętu transportowego zgodnie z zasadami określonymi w Krajowych Danych Radiowych.
3. 
Sposób oznakowania sprzętu transportowego określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  10. 
1. 
Sprzęt transportowy wykorzystywany jest do celów służbowych, z zastrzeżeniem § 15, 17 i 18.
2. 
Szczegółowe zasady użytkowania pojazdów innych niż pożarnicze, z wyłączeniem pojazdów objętych dyspozycją § 17, wykorzystywanych w działaniach ratowniczo-gaśniczych, wykorzystywanych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania jednostek, a także wzór wniosku o przydział samochodu służbowego określa załącznik nr 2. Dopuszcza się obsługę potrzeb transportowych przy pomocy systemów teleinformatycznych.
§  11.  4
1. 
W każdym przypadku wyjazd pojazdu, z zastrzeżeniem § 12, podlega zgłoszeniu odpowiednio do:
1)
stanowiska kierowania komendanta powiatowego (miejskiego) albo punktu alarmowego lub komórki równorzędnej w przypadku pojazdu eksploatowanego w szkole PSP,
2)
stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego,
3)
stanowiska kierowania Komendanta Głównego

- oraz wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego.

2. 
Zasady współpracy pomiędzy stanowiskiem kierowania właściwego terytorialnie komendanta miejskiego a punktem alarmowym lub komórką równorzędną w szkołach PSP w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 4, podlegają uzgodnieniu przez kierowników tych jednostek.
3. 
Wyjazdy pojazdów CMP poza granice administracyjne miasta stanowiącego siedzibę muzeum zgłaszane są do stanowiska kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Mysłowicach.
4. 
Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje dysponent lub kierowca pojazdu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, najpóźniej w dniu wyjazdu, w czasie umożliwiającym wprowadzenie danych dotyczących wyjazdu do systemu, o którym mowa w ust. 1.
§  12.  5
 Obowiązek, o którym mowa w § 11, nie dotyczy:
1)
wyjazdów w obrębie granic administracyjnych miast stanowiących siedziby jednostek PSP, jeżeli są to wyjazdy inne niż do zdarzeń;
2)
wyjazdów Komendanta Głównego PSP i jego zastępców, bez względu na charakter wyjazdu;
3)
wyjazdów funkcjonariuszy prowadzących inspekcje gotowości operacyjnej albo kontrole.
§  13.  6
 (uchylony).
§  14. 
1. 
Wyjazd pojazdu poza granice państwa, z wyjątkiem wyjazdu do działań ratowniczo-gaśniczych lub ćwiczeń prowadzonych na podstawie obowiązujących dwustronnych umów lub porozumień międzynarodowych, wymaga zgody właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego. Wymóg powyższy nie dotyczy wyjazdów pojazdów samochodowych Komendy Głównej PSP, szkół PSP oraz CMP.
2. 
Pojazd użyty do wyjazdu poza granice państwa powinien spełniać warunki przewidziane prawem drogowym państwa docelowego i prawem państw przez które przebiega trasa przejazdu.
§  15. 
1. 
Pojazdy mogą być nieodpłatnie użyte do:
1)
przewozu wyposażenia domowego strażaków przeniesionych do pełnienia służby w innej jednostce PSP;
2)
udzielenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, pomocy:
a)
strażakom,
b)
pracownikom cywilnym jednostek PSP,
c)
emerytom lub rencistom PSP, a także związkowi Emerytów i Rencistów Pożarnictwa Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
zbiorowego przewozu strażaków i pracowników cywilnych jednostek PSP oraz członków ich rodzin na wyjazdy organizowane przez kierownika jednostki PSP;
4)
udzielania doraźnej pomocy:
a)
jednostkom organizacyjnym służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, z wyłączeniem przewozu osób,
aa) 7
 wspierania, w miarę posiadanych sił i środków, inicjatyw naczelnych organów państwowych, dotyczących ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i ochrony ludności,
b)
właściwemu terytorialnie wojewodzie, w zakresie w jakim przyczyni się to do realizacji jego zadań związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną ludności,
c)
właściwym terytorialnie organom samorządu terytorialnego w zakresie w jakim przyczyni się to do realizacji ich zadań związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną ludności,
d)
organizacjom o charakterze społecznym lub charytatywnym, z wyłączeniem przewozu osób,
e)
związkom zawodowym działającym w strukturach PSP w ramach wykonywania zadań statutowych,
f)
jednostkom ochotniczych straży pożarnych, zwanym dalej "OSP", w zakresie przewozu:
sprzętu pożarniczego,
drużyn pożarniczych,
orkiestr,
druhów OSP na przedsięwzięcia szkoleniowe i ćwiczenia organizowane przez jednostki PSP,
innych wyjazdów związanych z zapewnieniem funkcjonowania OSP na rzecz ochrony przeciwpożarowej;
5)
w celu przewiezienia uczestników ceremonii ślubnych i pogrzebowych strażaków lub pracowników cywilnych jednostek PSP, z zastrzeżeniem zachowania formy wynikającej z przepisów regulujących ceremoniał pożarniczy;
6)
w celu przewiezienia przedstawicieli jednostki PSP biorących udział w ceremonii ślubnej lub pogrzebowej.
2. 
Użycie do celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 3 oraz pkt 4 lit. a, b i f, pojazdu komendy powiatowej (miejskiej) PSP lub komendy wojewódzkiej PSP wymaga pisemnej zgody komendanta wojewódzkiego.
2a.  8
 Użycie pojazdu do celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. aa, wymaga zgody Komendanta Głównego.
3. 
W pozostałych przypadkach użycie pojazdu wymaga pisemnej zgody kierownika jednostki PSP udostępniającego pojazd.
4. 
Organy, o których mowa w ust. 2 i 3, wyrażając zgodę w przypadkach, o których mowa w ust. 1, obowiązane są kierować się zasadami racjonalności, celowości, gospodarności i zasadności, a także mogą zażądać od użytkownika pojazdu, dodatkowego ubezpieczenia przewożonych osób.
5. 
Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a, dotyczące przewozu osób oraz wymogi uzyskania zgód, o których mowa w ust. 2, nie obowiązują w przypadku przedsięwzięć o charakterze ewakuacyjnym oraz w stanach nadzwyczajnych.
§  16. 
W przypadku użycia pojazdu w celu, o którym mowa w § 15 ust. 1 pkt 2-6, poza granice państwa, wymagana jest zgoda właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego. Wymóg powyższy nie dotyczy wyjazdów pojazdów samochodowych Komendy Głównej PSP, szkół PSP oraz CMP.
§  17. 
1. 
Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje:
1)
Komendantowi Głównemu PSP i jego zastępcom w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem;
2)
komendantom wojewódzkim PSP w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli miejsce ich zamieszkania znajduje się w granicach administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę komendy wojewódzkiej;
3)
komendantom szkół PSP w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli miejsce ich zamieszkania znajduje się w granicach administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę szkoły;
4)
Dyrektorowi CMP w celu realizacji jego służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.
5)
komendantom powiatowym (miejskim) PSP w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.
2. 
Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje zastępcom osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.
3. 
Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i ust. 2, również w przypadku udziału w akcji ratowniczo-gaśniczej.
4.  9
 Jeżeli miejsce zamieszkania osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, znajduje się poza granicami administracyjnymi miasta stanowiącego siedzibę organu, dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem mogą odbywać się wyłącznie za pisemną zgodą Komendanta Głównego PSP. Zgoda wydawana jest na wniosek.
5.  10
 Komendant Główny, na pisemny wniosek, przesłany z zachowaniem drogi służbowej, może zezwolić na użytkowanie pojazdu na trasie z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem innym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej.
§  18. 
1.  11
 Sprzęt transportowy może, za pisemną zgodą, zostać użyczony na podstawie umowy, której wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia na potrzeby:
1)
jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
jednostek OSP;
3)
podmiotów, o których mowa w § 15 ust. 1 pkt 4 lit. b, c oraz e;
4)
innych podmiotów, działających na rzecz ochrony przeciwpożarowej.
2. 
Przepis § 15 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Zawarcie umowy użyczenia z podmiotem, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, wymaga zgody Komendanta Głównego.
3.  12
 Sprzęt transportowy podlega zwrotowi w sytuacjach:
1)
wygaśnięcia umowy użyczenia;
2)
w przypadku gdy stanie się potrzebny jednostce PSP z powodów nieprzewidzianych w chwili zawarcia umowy.
4.  13
 W przypadkach, o których mowa w ust. 3, jednostka PSP podejmuje działania przywracające gotowość operacyjną sprzętu transportowego, w szczególności uzupełnienia zbiornika paliwa.
§  18a.  14
 Sprzęt transportowy wchodzący w skład zasobów sprzętowych, które mają być udostępniane w trybie art. 12 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o Zespole Pomocy Humanitarno-Medycznej (Dz. U. poz. 1095) udostępnia się na zasadach ustanowionych tą ustawą, z pominięciem wymogu zawierania umów użyczenia, o których mowa w § 18.

Rozdział  4.

Kierowanie pojazdami i sterowanie jednostkami pływającymi

§  19. 
1. 
Do podstawowych obowiązków kierującego pojazdem zatrudnionego na stanowisku związanym z prowadzeniem pojazdu, poza prowadzeniem należy także obsługa codzienna pojazdu.
2. 
Dbanie o czystość oraz stan higieniczno-sanitarny pojazdów należy do ich użytkowników w ramach aktualnej zmiany służbowej lub osób, którym powierzono pojazd do używania.
§  20. 
1. 
Pojazdami mogą kierować osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce PSP posiadające:
1)
odpowiednią kategorię prawa jazdy;
2)
upoważnienie do prowadzenia pojazdów służbowych, którego wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
2. 
Jednostki pływające mogą być sterowane i obsługiwane przez osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce PSP i legitymujące się odpowiednimi patentami i innymi uprawnieniami, potwierdzającymi ich kwalifikacje w tym zakresie.
3. 
Postępowanie w przedmiocie wydania upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wszczyna się na wniosek zainteresowanego albo z urzędu.
4. 
Osobę, o której mowa w ust. 1, przed wydaniem upoważnienia kieruje się na właściwe badania lekarskie, których koszty pokrywa jednostka PSP. Zakres badań ustala lekarz medycyny pracy.
5. 
Przepisu ust. 4 nie stosuje się wobec osób legitymujących się uprawnieniami do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.
6. 
Osobom, o których mowa w ust. 5, upoważnienie wystawia się na podstawie badań lekarskich będących podstawą do nadania uprawnień do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.
7. 
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wydawane jest na czas określony, zgodny z terminem ważności badań lekarskich i upoważnia osobę legitymującą się nim do prowadzenia wszystkich pojazdów służbowych jednostek PSP, zgodnie z posiadaną kategorią prawa jazdy.
8. 
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci ważność w sytuacjach:
1)
przeniesienia strażaka do dalszego pełnienia służby w innej jednostce PSP;
2)
odwołania ze stanowiska, o którym mowa w § 21 ust. 2 i 3;
3)
upływu terminu ważności badań lekarskich;
4)
utraty uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych.
§  21.  15
1. 
Upoważnienia, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, wydają:
1)
komendantom wojewódzkim, komendantom szkół i Dyrektorowi CMP - Komendant Główny;
2)
komendantom powiatowym (miejskim) - właściwy terytorialnie komendant wojewódzki;
3)
w pozostałych przypadkach, z zastrzeżeniem ust. 2 - kierownicy jednostek PSP.
2. 
Komendant Główny i jego zastępcy upoważnieni są do prowadzenia pojazdów służbowych od chwili uzyskania pozytywnego wyniku badań lekarskich, o których mowa w § 20 ust. 4. Przepisy § 22 i 23 stosuje się odpowiednio. Upoważnienie wydaje kierujący komórką organizacyjną, o której mowa w § 23.
§  22. 
Upoważnienia rejestruje się w rejestrze upoważnień prowadzonym w jednostce PSP, który zawiera w szczególności, nr upoważnienia, imię i nazwisko osoby legitymującej się upoważnieniem oraz datę ważności upoważnienia.
§  23. 
Sprawy upoważnień prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce PSP.
§  24. 
1. 
Uprawnienie do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych wydaje się w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020).
2. 
Kierujący pojazdami uprzywilejowanymi muszą posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz upoważnienie, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2.
3. 
Sprawy dotyczące zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce PSP.
4. 
W celach doskonalenia techniki jazdy pojazdami, osoby prowadzące pojazdy służbowe mogą, za zgodą kierownika jednostki PSP, korzystać z samochodu służbowego. Kierownik jednostki PSP ustala zakres godzin albo limit kilometrów do wyjeżdżenia w ramach doskonalenia techniki jazdy.

Rozdział  5.

Prowadzenie ewidencji pracy sprzętu transportowego

§  25. 
1. 
Pracę pojazdu, z uwzględnieniem warunków technicznych, w tym rodzaju napędu, odnotowuje się w okresowej karcie pracy pojazdu, której wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
2.  16
 Pracę jednostki pływającej wyposażonej w napęd mechaniczny spalinowy odnotowuje się w okresowej karcie pracy jednostki pływającej, której wzór określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
3.  17
 Kierujący pojazdem albo jednostką pływającą, o której mowa w ust. 2 wypełnia na bieżąco i zgodnie ze stanem faktycznym właściwą okresową kartę pracy.
4. 
Sposób wypełniania karty pracy pojazdu określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  26. 
1. 
Sprzęt transportowy musi posiadać dokumentację jego eksploatacji.
2. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, należy prowadzić na bieżąco, z odzwierciedleniem przebiegu całego cyklu eksploatacji od momentu pozyskania sprzętu przez jednostkę PSP do momentu jego zbycia.
3. 
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1)
podstawowe dane identyfikacyjne i parametry sprzętu;
2)
kopie dokumentów i faktur związanych z pozyskaniem sprzętu transportowego, w tym świadectwo dopuszczenia jeżeli jest wymagane;
3)
kopie dokumentów związanych z naprawami i wyposażeniem;
4)
książkę gwarancyjną;
5)
instrukcję obsługi.
4. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, prowadzi komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.
5. 
W przypadku przekazywania sprzętu transportowego dokumentacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest wraz ze sprzętem.
6. 
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w formie elektronicznej, pod warunkiem, że ten sposób dokumentacji umożliwi zbieranie, aktualizowanie i przetwarzanie danych, o których mowa w ust. 3.

Rozdział  6.

Właściwość organów i postępowanie w sprawach o uznawanie sprzętu transportowego za zbędny

§  27. 
Kierownicy jednostek PSP na bieżąco analizują stan sprzętu transportowego, z uwzględnieniem jego stanu technicznego oraz przydatności do dalszego użytkowania.
§  28. 
1. 
Kierownik jednostki PSP powołuje komisję do oceny przydatności sprzętu transportowego.
2. 
W skład komisji powołuje się co najmniej trzy osoby spośród pracowników jednostki PSP, w tym co najmniej jednego przedstawiciela komórki właściwej do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.
§  29. 
Komisja, w przypadku stwierdzenia przesłanek do uznania sprzętu transportowego za zbędny, sporządza wniosek o uznanie sprzętu transportowego za zbędny. Wniosek wymaga akceptacji kierownika jednostki PSP. Wzór wniosku określa część A załącznika nr 8 do zarządzenia.
§  30. 
O uznaniu sprzętu transportowego za zbędny rozstrzyga:
1)
Komendant Główny w odniesieniu do sprzętu Komendy Głównej PSP;
2)
Komendant szkoły PSP i Dyrektor CMP w odniesieniu do sprzętu eksploatowanego w tych jednostkach;
3)
właściwy terytorialnie komendant wojewódzki w odniesieniu odpowiednio do sprzętu komend powiatowych (miejskich) PSP z terenu województwa i komendy wojewódzkiej PSP.
§  31. 
Uznanie sprzętu transportowego za zbędny odbywa się poprzez wyrażenie przez właściwy organ zgody na taką kwalifikację pojazdu. Wzór zgody na uznanie sprzętu za zbędny stanowi część B załącznika nr 8 do zarządzenia.
§  32. 
1. 
Sprzęt transportowy uznany za zbędny w komendach wojewódzkich PSP oraz w komendach powiatowych (miejskich) PSP tworzy zasób pozostający w dyspozycji komendanta wojewódzkiego.
2. 
Na sprzęcie transportowym, o którym mowa w ust. 1, usuwa się numery operacyjne.
§  33. 
1. 
Sprzęt transportowy uznany za zbędny w Komendzie Głównej PSP, szkołach PSP oraz CMP tworzy zasób pozostający w dyspozycji Komendanta Głównego.
2. 
Na sprzęcie transportowym, o którym mowa w ust. 1, usuwa się numery operacyjne.
§  34. 
1. 
Kierownicy jednostek PSP uprawnieni do wskazania miejsca dalszej eksploatacji zbędnego sprzętu transportowego prowadzą rejestr uznanych za zbędne pojazdów i jednostek pływających oraz analizują potrzeby sprzętowe na obszarze ich właściwości miejscowej, z zastrzeżeniem sprzętu przekazanego w użyczenie.
2. 
Wzór rejestru określa załącznik nr 9 do zarządzenia.
§  35. 
1. 
Sprzęt transportowy uznany za zbędny z przyczyn organizacyjnych i eksploatacyjnych zagospodarowuje się poprzez dążenie do uzupełnienia braków stwierdzonych w oparciu o normatywy wyposażenia ustalone w trybie i na zasadach przepisów wydanych na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Komendant wojewódzki wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, będącego w jego zasobie, a kierownicy jednostek PSP dokonują przekazania w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.
3. 
Komendant Główny wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, będącego w jego zasobie. Przekazanie następuje w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.
4. 
Komendant Główny z urzędu lub na wniosek, może przenieść uznany za zbędny sprzęt transportowy pomiędzy zasobami, o których mowa w § 32 oraz § 33.
§  36.  18
 Sprzęt transportowy niezagospodarowany w jednostkach PSP można przekazać do jednostek OSP. Przepisy art. 31 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 961) oraz § 35 ust. 2 i 3 zarządzenia stosuje się odpowiednio.
§  37. 
Sprzęt transportowy niezagospodarowany w sposób określony w przepisach niniejszego rozdziału należy zagospodarować w sposób, o którym mowa w przepisach o zasadach zarządzania mieniem państwowym.
§  38. 
1. 
Komendant Główny i komendanci wojewódzcy prowadzą ewidencję sprzętu transportowego przekazanego do OSP.
2. 
Ewidencję prowadzi się w ujęciu rocznym i sprawozdaje do biura Komendy Głównej właściwego do spraw gospodarki transportowej w terminie do dnia 15 lutego roku kalendarzowego następującego po roku którego zestawienie dotyczy.
3. 
Biuro Komendy Głównej właściwe do spraw gospodarki transportowej po opracowaniu informacji zbiorczej, przedkłada ją Komendantowi Głównemu.
4. 
Wzór ewidencji, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 10 do zarządzenia.

Rozdział  7.

Przyczyny uznania sprzętu transportowego za zbędny

§  39. 
Sprzęt transportowy może zostać uznany za zbędny z przyczyn:
1)
technicznych;
2)
organizacyjnych;
3)
eksploatacyjnych.
§  40. 
1. 
Za zbędny z przyczyn technicznych uznaje się sprzęt transportowy uszkodzony, zużyty lub przestarzały technicznie jeżeli:
1)
przewidywany koszt naprawy, lub wartość zespołów, podzespołów, podstawowych części wymagających wymiany, przekroczy wartość 40% wartości sprzętu ustalonej według zasad określonych w ust. 2, albo
2)
naprawa ze względu na brak wykonawców lub części zamiennych nie jest możliwa, albo
3)
koszty eksploatacji w typowych dla danego sprzętu warunków eksploatacji znacząco wzrosły.
2. 
Wartość sprzętu transportowego, na potrzeby uznawania pojazdu za zbędny z przyczyn technicznych ustala się bez wyposażenia i urządzeń niezwiązanych na stałe ze sprzętem, przyjmując za podstawę ocenę sporządzoną przez uprawnionego rzeczoznawcę.
§  41. 
Za zbędny z przyczyn organizacyjnych może być uznany sprzęt transportowy, jeżeli jego liczba w jednostce organizacyjnej przekracza liczby ustalone normatywem wyposażenia dla jednostki PSP, przy czym w jednostce pozostawia się sprzęt będący w najlepszym stanie technicznym.
§  42. 
Za zbędny z przyczyn eksploatacyjnych może być uznany sprzęt transportowy, który wypełnił normy eksploatacji, określone w załączniku nr 11 do zarządzenia.
§  43. 
Sprzęt transportowy może być dalej użytkowany w jednostce PSP po osiągnięciu normy eksploatacji, jeżeli nie ma możliwości zastąpienia go innym sprzętem transportowym.
§  44. 
Komendant Główny może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zmniejszyć normę eksploatacyjną sprzętu transportowego z urzędu lub na wniosek:
1)
komendanta wojewódzkiego;
2)
komendanta szkoły PSP;
3)
Dyrektora CMP.

Rozdział  8.

Gospodarka materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi oraz właściwość organów

§  45. 
1. 
Kierownicy jednostek PSP zobowiązani są do prowadzenia gospodarki materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w tym do:
1)
bieżącej kontroli i analizy zużycia paliw;
2)
inicjowania i wdrażania działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w szczególności paliwami.
2. 
Zbyt duże zużycie paliwa w typowych dla danego sprzętu transportowego warunkach eksploatacyjnych podlega ustaleniu pod kątem wystąpienia ewentualnych przyczyn technicznych. Ustaleń dokonuje komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP, a wyniki przedkładane są kierownikowi jednostki PSP.

Rozdział  9.

Sposób rozliczania zużycia paliw i sprawozdawczość w tych sprawach

§  46. 
Rozliczenie zużytego paliwa odbywa się po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
§  47. 
Koniec okresu rozliczeniowego dla sprzętu transportowego ustala się na ostatni dzień każdego miesiąca, przy czym okres może być skrócony lub przedłużony o 5 dni. W zależności od intensywności eksploatacji, okres ten może być przedłużony do 3 miesięcy, nie dłużej jednak niż do końca roku kalendarzowego.
§  48. 
1. 
Każde tankowanie sprzętu transportowego podlega ewidencjonowaniu w odpowiedniej okresowej karcie pracy.
2. 
Podczas każdego tankowania oraz na koniec okresu rozliczeniowego należy, przestrzegać zasady pełnego zbiornika paliwa. Zezwala się na tworzenie zapasu paliwa w przenośnych zbiornikach.
§  49. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach można rozliczyć sprzęt transportowy z niepełnym zbiornikiem paliwa.
§  50. 
Ilość paliwa rzeczywiście zużytego w badanym okresie ustala się poprzez dodanie do stanu paliwa z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa zatankowanego i pomniejszenie otrzymanego wyniku o ustalony stan paliwa w zbiorniku na koniec okresu rozliczeniowego.
§  51. 
1. 
Komendy wojewódzkie PSP, po zebraniu informacji zbiorczej z jednostek im podległych oraz szkoły PSP i CMP przesyłają do biura właściwego do spraw gospodarki transportowej Komendy Głównej PSP zbiorcze zestawienia za dany rok kalendarzowy, dotyczące zużycia paliwa i przejechanych kilometrów przez sprzęt transportowy eksploatowany w tych jednostkach, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 12 do zarządzenia.
2. 
Zbiorcze zestawienie należy przesłać w terminie do dnia 15 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, którego ono dotyczy.
§  52. 
1. 
Każdorazowe wydanie paliwa do zbiorników sprzętu silnikowego innego niż transportowy o mocy pow. 5 kW, powinno być odnotowane w okresowej karcie pracy sprzętu, której wzór stanowi załącznik nr 13 do zarządzenia. W karcie tej dokonuje się również rozliczenia zużycia paliwa.
2. 
Zasady ewidencjonowania pracy i zużycia paliwa przez sprzęt inny niż transportowy o mocy do 5 kW koordynują komendanci wojewódzcy PSP w ramach uprawnień, o których mowa w § 7.

Rozdział  10.

Przepisy końcowe

§  53. 
1. 
Sprzęt transportowy oznakowany w sposób zgodny z uchylanym zarządzeniem może pozostać oznakowany w sposób dotychczasowy.
2. 
Do postępowań w przedmiocie wydania upoważnienia, o którym mowa w § 20 ust. 1, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  54. 
Traci moc zarządzenie Nr 3 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP poz. 5).
§  55. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  19  

Oznakowanie sprzętu transportowego i innego sprzętu mającego zastosowanie w gospodarce transportowej jednostek PSP

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Szczegółowe zasady używania samochodów służbowych innych niż pożarnicze

ZAŁĄCZNIK Nr  3  20  

Umowa użyczenia sprzętu transportowego

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Wzór upoważnienia do prowadzenia pojazdów służbowych PSP

ZAŁĄCZNIK Nr  5  21  

Okresowa karta pracy pojazdu nr ......

ZAŁĄCZNIK Nr  6  22  

ZAŁĄCZNIK Nr  7

Wskazówki co do sposobu wypełniania okresowej karty pracy pojazdu

ZAŁĄCZNIK Nr  8

CZĘŚĆ  A

WNIOSEK O UZNANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZA ZBĘDNY

ZAŁĄCZNIK Nr  9

Rejestr pojazdów i jednostek pływających uznanych za zbędne

ZAŁĄCZNIK Nr  10

Zbiorcze zestawienie zbędnego sprzętu transportowego przekazanego do jednostek OSP w roku ......

ZAŁĄCZNIK Nr  11  23  

Normy eksploatacji sprzętu transportowego

L.p.Wyszczególnienie sprzętuMinimalny okres

eksploatacji w latach

1Pojazdy- średnie samochody ratowniczo-gaśnicze,8
2- ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze,

- samochody operacyjne,

- lekkie samochody rozpoznawczo-ratownicze,

- quady,

- skutery śnieżne

10
3- mikrobusy do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą,

- lekkie samochody zaopatrzeniowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,

- lekkie samochody ratowniczo-gaśnicze,

- lekkie samochody specjalne, w tym m.in. ratownictwa technicznego, drogowego, wodnego, wysokościowego, medycznego, chemicznego, dowodzenia i łączności, wężowe, ze sprzętem ochrony dróg oddechowych, do transportu zespołu ratowniczego i wyposażenia, samochody podzespołu ratowniczego i wsparcia technicznego,

- transportery, amfibie itp.

- ciągniki rolnicze,

- maszyny budowlane,

- wózki transportowe i widłowe

12 1)
4- samochody zaopatrzeniowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

- autobusy,

- średnie samochody specjalne, w tym m.in. ratownictwa technicznego, drogowego, wodnego, wysokościowego, medycznego, chemicznego, dowodzenia i łączności, wężowe, ze sprzętem ochrony dróg oddechowych, do transportu zespołu ratowniczego i wyposażenia, samochody podzespołu ratowniczego i wsparcia technicznego,

- przyczepy/naczepy, za wyjątkiem naczep z cysterną ze stali nierdzewnej

15
5- samochody z drabiną mechaniczną,

- samochody z podnośnikiem hydraulicznym,

- ciężkie samochody specjalne, w tym m.in. ratownictwa technicznego, drogowego, wodnego, wysokościowego, medycznego, chemicznego, dowodzenia i łączności, wężowe, ze sprzętem ochrony dróg oddechowych, do transportu zespołu ratowniczego i wyposażenia, samochody podzespołu ratowniczego i wsparcia technicznego,

- żurawie samochodowe/dźwigi,

- nośniki kontenerowe,

- ciągniki siodłowe,

- naczepy z cysterną ze stali nierdzewnej

20
6Jedn.

pływające

- łodzie ratownicze z silnikiem zamontowanym na stałe,

- skutery wodne

10
1) dla ciągników rolniczych, maszyn budowlanych oraz wózków transportowych i widłowych minimalną normę eksploatacji wyznacza okres eksploatacji (min. 12 lat) lub ilość przepracowanych motogodzin (min. 5000 mtg), w zależności, co nastąpi wcześniej

ZAŁĄCZNIK Nr  12

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PSP

ZAŁĄCZNIK Nr  13  24  

m.p
OKRESOWA KARTA PRACY

SPRZĘTU SILNIKOWEGO Nr ...

Producent, typ i model sprzętuNumer operacyjny (opcjonalnie)Miesiąc (opcjonalnie)Rok (liczbą)Od dnia
Do dnia
Rodzaj paliwaPojemność zbiornika dm3Pojemność kanistrów dm3Całkowita pojemność zbiorników

dm3

Ewidencja pracy:
Lp.DataNazwisko obsługującegoCzas pracy (minuty)Cel użyciaPodpis obsługującego
1
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Całkowity czas pracy:
Kartę wystawił:...............................................................

(imię i nazwisko, podpis)

...............................................................

(miejscowość, data)

Pobrane paliwo i oleje:

Lp.DataPobrano paliwo do:Pobrano olejuNr dokumentu wydaniaPobrałWydał
ZbiornikówKanistrów
Ilość paliwa z okresu poprzedniego
1
2
3
4
5
6
7
8
Ogółem pobrano:Rozliczenia dokonał:
Ogółem do rozliczenia:.............................................................................................................
Zużyto:Imię, Nazwisko
Pozostało na m-c następny................................................

Podpis

1 § 2 pkt 2 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
2 § 2 pkt 2 lit. c dodana przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
3 § 2 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.
4 § 11:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.

5 § 12:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.

6 § 13 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.
7 § 15 ust. 1 pkt 4 lit. aa dodana przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 22 z dnia 25 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2022 r.
8 § 15 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 22 z dnia 25 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2022 r.
9 § 17 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
10 § 17 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
11 § 18 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
12 § 18 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
13 § 18 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
14 § 18a dodany przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
15 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.
16 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
17 § 25 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
18 § 36 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.
19 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.

20 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.
21 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.
22 Załącznik nr 6:

- zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 14 zarządzenia nr 19 z dnia 17 listopada 2022 r. (Dz.Urz.KGPSP.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r.

23 Załącznik nr 11 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.
24 Załącznik nr 13 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia nr 3 z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGPSP.2021.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 marca 2021 r.