Funkcjonowanie systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS).
Dz.Urz.MIiR.2015.10
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 4
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 30 stycznia 2015 r.
w sprawie funkcjonowania systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS)
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
TABELE JEDNOLITEGO SYSTEMU GROMADZENIA I AKTUALIZACJI DANYCH O ZASOBACH OBRONNYCH MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 2
TABELE JEDNOLITEGO SYSTEMU GROMADZENIA I AKTUALIZACJI DANYCH O ZASOBACH OBRONNYCH MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 2
1) Obszar transportu kolejowego:
a) charakterystyka kolejowych przejść granicznych:
Nr przejścia wg wykazu | Numer linii kolejowej | Nazwa linii kolejowej | km | Ilość torów na przejściu | Przelotowość rozkładowa (pary pociągów/dobę) | Rodzaj ruchu (towarowy, osobowy, towarowo-osobowy) | Możliwość przewozu towarów | Okres obsługi w dobie | ||
N=szer. 1435 | S=szer. 1520 | z przekroczoną skrajnią | ładunków niebezpiecznych | |||||||
b) lokalizacja terminali transportu kombinowanego - opisowo.
2) Obszar transportu drogowego:
a) podział i charakterystyka techniczno-eksploatacyjna dróg publicznych:
Kategoria drogi | Długości dróg w km | Możliwości przemieszczenia (pojazdów/dobę) | Klasa MLC | |
ogółem | w tym o nawierzchni twardej | |||
Krajowa | ||||
Wojewódzka | ||||
Powiatowa | ||||
Gminna | ||||
Inne |
b) charakterystyka drogowych przejść granicznych:
Nazwa przejścia | Województwo/OSG | Rodzaj ruchu (osobowy, towarowy, osobowo-towarowy), dopuszczalna masa całkowita | Kto obsługuje (GPK, SG) |
c) charakterystyka znaków MLC - symbol wraz z opisem.
3) Obszar transportu lotniczego:
a) charakterystyka lotnisk cywilnych:
Nazwa portu: | |
Lokalizacja: | |
Województwo | |
Powiat | |
Gmina | |
Miejscowość | |
Adres: | |
Punkt kontaktowy | |
Numery telefonów | |
Numery fax | |
Koordynaty ARP - współrzędne WGS-84 | |
Władze odpowiedzialne | |
Status lotniska | |
Klasa ICAO | |
Klasa bezpieczeństwa pożarowego | |
Rodzaj ruchu powietrznego | |
Czas pracy | |
Płyta lotniska: | |
Powierzchnia (ha) | |
Rodzaj nawierzchni płyty | |
Powierzchnia płaszczyzn postojowych (m2) | |
Pasy startowe/lądowania: | |
Główne: | |
Klasyfikacja nośności nawierzchni/ nawierzchnia RWY i SWY (PCN) | |
Numer identyfikacyjny | |
Długość x szerokość (m) | |
SWY (m) | |
CWY (m) | |
Deklarowane długości (m) | |
TORA | |
TODA | |
ASDA | |
LDA | |
Awaryjne: | |
Klasyfikacja nośności nawierzchni/ nawierzchnia RWY i SWY (PCN) | |
Numer identyfikacyjny | |
Długość x szerokość (m) | |
SWY (m) | |
CWY (m) | |
Deklarowane długości (m) | |
TORA | |
TODA | |
ASDA | |
LDA | |
Drogi kołowania (m): | |
Długość | |
Szerokość | |
Typy przyjmowanych samolotów: | |
Środki nawigacyjne: | |
Wizualne: | |
Dostępność | |
Rodzaj, typ | |
Radioelektroniczne: | |
Dostępność | |
Rodzaj, typ | |
Sprzęt ratowniczy i przeciwpożarowy: | |
Rodzaj | |
Ilość | |
Ograniczenia lądowania | |
Skomunikowanie: | |
Dostępność dróg lądowania | |
Najbliższy port lotniczy (gdzie i odległość) | |
Najbliższe przejście graniczne (gdzie i odległość) | |
Powierzchnia do przyjęcia i parkowania statków powietrznych (m2) |
b) środki transportu lotniczego możliwe do wykorzystania w przewozach ładunków wojskowych:
Przedsiębiorstwo/użytkownik | Środki transportu: | ||||
Typ samolotu | Ilość pasażerów | Cargo (ton) | Zasięg max (km) | Prędkość przelotowa (km/godz.) | |
4) Obszar transportu morskiego:
a) charakterystyka portów morskich:
Parametry | Porty: | |||||
Lokalizacja: | ||||||
Województwo | ||||||
Powiat | ||||||
Gmina | ||||||
Miejscowość | ||||||
Adres: | ||||||
Punkt kontaktowy | ||||||
Numery telefonów | ||||||
Numery fax | ||||||
Koordynaty ARP - współrzędne WGS-84 | ||||||
Władze odpowiedzialne | ||||||
Maksymalne parametry przyjmowanych statków: | ||||||
a) długość (m) | ||||||
b) zanurzenie (m) | ||||||
Nabrzeża (długość eksploatacyjna/głębokość (m): | ||||||
a) stanowiska promowe i Ro-Ro | ||||||
b) stanowiska do przeładunku kontenerów | ||||||
c) stanowiska do przeładunku drobnicy | ||||||
d) stanowiska do przeładunku towarów masowych | ||||||
e) stanowiska do cumowania | ||||||
Parametry | Porty: | |||||
Dobowe możliwości przeładunkowe, w tym: | ||||||
a) drobnicy (ton) | ||||||
b) towarów masowych (ton) | ||||||
c) kontenerów (TEU) | ||||||
d) paliw (ton) | ||||||
Wyposażenie techniczne: | ||||||
a) dźwigi (szt.): | ||||||
- pływające (16-200 ton) | ||||||
- suwnicowe (10-40 ton) | ||||||
- stacjonarne (2-60 ton) | ||||||
- kontenerowe (30-50 ton) | ||||||
- samojezdne (12,5-90 ton), w tym: | ||||||
* kołowe | ||||||
* gąsienicowe | ||||||
Parametry | Porty: | |||||
- samochodowe (2-60 ton) | ||||||
- taśmociągi (800-2000 t/godz.) | ||||||
- załadowarki pneumatyczne do zbóż (400 t/godz.) | ||||||
b) jednostki pływające (szt.): | ||||||
- holowniki | ||||||
- barki | ||||||
c) inne (szt.) | ||||||
- samochody | ||||||
- ciągniki | ||||||
- przyczepy i naczepy | ||||||
- wózki transportowe/widłowe | ||||||
Parametry | Porty: | |||||
Magazyny i place składowe: | ||||||
- składy kryte (m2) | ||||||
- składy otwarte (m2) | ||||||
- chłodnie (ton) | ||||||
- elewatory (ton) | ||||||
- silosy (ton) | ||||||
- zbiorniki paliw płynnych (m3) | ||||||
Pozostałe wyposażenie: | ||||||
- stocznie (szt./możliwości dobowe) | ||||||
- doki suche (szt./możliwości) | ||||||
- doki pływające (szt./możliwości) |
b) środki transportu morskiego możliwe do wykorzystania w przewozach ładunków wojskowych:
Przedsiębiorstwo | Typ statku | Liczba | Nośność (DWT) | Max zanurzenie | Liczba pasażerów |
Drobnicowiec | |||||
Masowiec | |||||
Zbiornikowiec | |||||
ro-ro | |||||
Prom pasażerski | |||||
Inne ... | |||||
... | |||||
itd. ... |
5) Obszar żeglugi śródlądowej:
a) zestawienie taboru pływającego zarejestrowanego w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w ...... wg stanu na dzień 31.12.20... r.
Lp. | Armator (adres) | Typ/ nazwa/ nr rejestracyjny | Barki: | Holowniki, kutry do holowania | Statki pożarnicze i ratownicze | Pchacze | Motorówki inspekcyjno-holownicze MJ-95 | Bazy nurków | Lodołamacze | Szalandy | Koszarki | Dźwigi pływające | Statki pasażerskie: | Pogłębiarki: | Promy: | ||||||||||||
motorowe | pchane | segmentowe BP-150M | Promy W-1 i W-2 | holowane | SP - 150 | SP DJ | SP-60 | SP-66 | SP-45, SP-70, SP-75, SP-100, SJK | SP-30, SP-60, SZ-390/SJDS/KSS | chwytakowe i wielonaczyniowe | ssąco-refulujące | spulchniacze hydrauliczne | nośności od 10 do 20 t | nośności od powyżej 20 t | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
b) charakterystyka techniczna taboru pływającego zarejestrowanego w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w ...... wg stanu na dzień 31.12.20... r.
Lp. | Nr rejestracyjny | Parametry techniczne: | Możliwości wykorzystania do przewozów wojskowych: | ||||||||||||||
ilość maszyn/ łączna moc w kW | ilość ładowni | wyporność (m3) nośność (t) | długość (m) | szerokość (m) | wysokość max. (m) | zanurzenie (m) | prędkość km/h | osoby | sprzęt: | inne (np. przeprawy promowe, budowa mostów z wykorzystaniem konstrukcji składanych itp.): | |||||||
pojazdy ciężarowe | pojazdy osobowe | pojazdy gąsienicowe | kontenery 20" | ||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||
Statki pasażerskie | |||||||||||||||||
Barki o własnym napędzie | |||||||||||||||||
Barki bez napędu - pchane | |||||||||||||||||
Holowniki | |||||||||||||||||
Pchacze | |||||||||||||||||
Promy | |||||||||||||||||
Pozostałe (pomocnicze) kutry do holowania i łodzie ratownicze | |||||||||||||||||
c) wykaz portów i przeładowni istniejących na terenie działalności Urzędu Żeglugi Śródlądowej w ............... wg stanu na dzień 31.12.20.... r.
Lp. | Miejscowość | Rzeka km | Opis portu (przystanku): | Adres właściciela | Kontakt | |||
typ | brzeg | postój | przeładunek | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
d) zestawienie czynnych przepraw promowych zarejestrowanych w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w ............ stan na 31.12.20.... r.
L.p. | Armator | Ilość (szt.) | Ilość i moc silników (szt./KM) | Ilość łodowni | Ładowność | Zasadnicze rozmiary i charakterystyka | Numer rejestracyjny | |||||
Długość (m) | Szerokość (m) | Wysokość burty (m) | Maksymalna wysokość (m) | Zanurzenie (m) | Prędkość (km/h) | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
e) aktualne klasy śródlądowych dróg wodnych będących na terenie działalności Urzędu Żeglugi Śródlądowej w ............ wg stanu na dzień 31.12.20.... r.
Lp. | Nazwa śródlądowej drogi wodnej | Długość (km) | Klasa drogi wodnej |
1 | 2 | 3 | 4 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR
INSTRUKCJA
WZÓR
INSTRUKCJA
(kierownik organu,
jednostki organizacyjnej, przedsiębiorstwa)
........................................................................
PUNKTU KONTAKTOWEGO/INFORMACJI HNS
W .........................................................................
(nazwa jednostki organizacyjnej)
Kierownik PK/PI HNS
..........................................
___________________________________________________________________________
...................... 2014 r.
SPIS TREŚCI
1. Postanowienia ogólne
2. Zadania Kierownika Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
3. Organizacja Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
4. Załączniki
1. Postanowienia ogólne
1.1. Wsparcie przez państwo-gospodarza 3 - Host Nation Support (HNS), zwane dalej "HNS", to cywilna i wojskowa pomoc udzielana przez państwo-gospodarza (państwo przyjmujące) w czasie pokoju, sytuacji kryzysowych i wojny wojskom sojuszniczym i organizacjom, które są rozmieszczone, wykonują zadania lub przemieszczają się przez terytorium państwa-gospodarza. Podstawę takiej pomocy stanowią porozumienia zawarte pomiędzy stosownymi władzami państwa-gospodarza i państwami wysyłającymi oraz/lub NATO.
1.2. Celem HNS jest udzielenie wsparcia w postaci środków materiałowych, urządzeń i usług, włączając w to ochronę rejonu działań oraz wsparcie administracyjne, dowódcom NATO oraz państwom wysyłającym narodowe siły zbrojne do zadań poza własne granice, zgodnie z wynegocjowanymi porozumieniami pomiędzy państwami wysyłającymi i NATO a rządami państw przyjmujących.
1.3. Problematykę realizacji przez pozamilitarne struktury organizacyjne zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, regulują:
a) ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.),
b) protokół ustaleń Nr 28/2001 z posiedzenia Rady Ministrów w dniach 17 i 18 lipca 2001 r. w sprawie wykonywania przez administrację rządową zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS) i realizacji Celów Sił Zbrojnych,
c) Doktryna wsparcia przez państwo-gospodarza DD/4.5 (B),
d) decyzja Nr 447/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie funkcjonowania w resorcie obrony narodowej systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS) (Dz. Urz. MON z 2014 r. poz. 5),
e) zarządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju nr 4 z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie funkcjonowania systemu wsparcia przez państwa-gospodarza (HNS),
f) regulamin wewnętrzny ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy).
1.4. Koordynację całokształtu przedsięwzięć wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, zarówno w wymiarze narodowym jak i sojuszniczym, sprawuje Minister Obrony Narodowej poprzez pełnomocnika do spraw HNS, który jednocześnie pełni funkcję Centralnego Punktu Kontaktowego HNS 4 współdziałającego z komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz, za pośrednictwem Departamentu Strategii i Planowania Obronnego MON, z Punktami Kontaktowymi pozamilitarnych struktur obronnych państwa. Schemat funkcjonowania systemu HNS w państwie przedstawia załącznik nr 1.
1.5. Organy, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, włączone w proces planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, wyznaczają Punkty Kontaktowe/Informacji HNS, które współpracują i wymieniają informacje z Punktem Kontaktowym HNS w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Schemat funkcjonowania systemu HNS w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przedstawia załącznik nr 2.
1.6. W ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy) zadania Punktu Kontaktowego/Informacji realizuje Kierownik Punktu Kontaktowego/Informacji HNS. Na Kierownika Punktu Kontaktowego/Informacji HNS w ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy) wyznacza się ... (podać stanowisko służbowe pracownika).
2. Zadania Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
Zadania dla Punktu Kontaktowego/Informacji HNS, według właściwości organów, jednostek organizacyjnych i przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym określa § 3 Zarządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju Nr 4 z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie funkcjonowania systemu wsparcia przez państwa-gospodarza (HNS).
3. Organizacja Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
3.1. Za zorganizowanie Punktu Kontaktowego/Informacji HNS w ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy) oraz koordynowanie przedsięwzięć zapewniających realizację zadań w ramach systemu HNS odpowiada ... (kierownik organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy).
3.2. Miejscem zapewniającym techniczną obsługę Punktu Kontaktowego/Informacji HNS w ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy) jest ... (wskazać stanowisko wykonywania zadań).
3.3. Obsługę merytoryczną i administracyjną dla Punktu Kontaktowego/Informacji HNS w ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy) zapewnia ... (wskazać wspierającą komórkę organizacyjną).
3.4. W razie nieobecności Kierownika Punktu Kontaktowego/Informacji HNS jego obowiązki wykonuje ... (wskazać wyznaczonego zastępcę według stanowiska służbowego).
3.5. W razie rozwoju sytuacji kryzysowej w państwie lub wprowadzonych wyższych stanów gotowości obronnej państwa, Punkt Kontaktowy/Informacji HNS funkcjonuje w oparciu o uruchamiany w ... (nazwa organu, jednostki organizacyjnej, przedsiębiorcy) Stały Dyżur.
4. Załączniki
Załącznik nr 1 - Schemat funkcjonowania systemu HNS w państwie
Załącznik nr 2 - Schemat funkcjonowania systemu HNS w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Załącznik nr 3 - Wykaz danych teleadresowych Punktów Kontaktowych/Informacji HNS
Załącznik nr 4 - Wzór Dziennika Działania Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
Załącznik nr 5 - Wykaz i opis skrótów zawartych w Instrukcji
Załącznik Nr 1
SCHEMAT FUNKCJONOWANIA SYSTEMU HNS W PAŃSTWIE
SCHEMAT FUNKCJONOWANIA SYSTEMU HNS W PAŃSTWIE
Załącznik Nr 2
SCHEMAT FUNKCJONOWANIA SYSTEMU HNS W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
SCHEMAT FUNKCJONOWANIA SYSTEMU HNS W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
Załącznik Nr 3
WYKAZ DANYCH TELEADRESOWYCH PUNKTÓW KONTAKTOWYCH/INFORMACJI HNS *
WYKAZ DANYCH TELEADRESOWYCH PUNKTÓW KONTAKTOWYCH/INFORMACJI HNS *
Lp. | Instytucja | Imię i nazwisko Kierownika PK/PI HNS | Nr telefonu kontaktowego | Nr fax | Adres e-mail | Adres OPAL |
Załącznik Nr 4
DZIENNIK DZIAŁANIA
Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
DZIENNIK DZIAŁANIA
Punktu Kontaktowego/Informacji HNS
Lp. | Przekazanie zadania | Treść zadania | Podjęte działania | Uwagi | ||
Data i godzina | Nadawca | Odbiorca | ||||
Załącznik Nr 5
WYKAZ I OPIS SKRÓTÓW ZAWARTYCH W INSTRUKCJI **
WYKAZ I OPIS SKRÓTÓW ZAWARTYCH W INSTRUKCJI **
2) Dowództwo Generalne RSZ - Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
3) Oddział KNPO - Oddział Koordynacji na Potrzeby Obronne
4) ZPL -P J4 - Zarząd Planowania Logistyki-P4
5) ZPL - J4 - Zarząd Planowania Logistyki
6) ZL - J4 - Zarząd Logistyki
7) Oddział IL i HNS - Oddział Interoperacyjności i HNS
8) STiRW-CKRW - Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk
9) WSzW - Wojewódzki Sztab Wojskowy