Finansowanie ze środków, związanych z funduszem leśnym, niektórych działań w parkach narodowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2016.4.61

Akt utracił moc
Wersja od: 26 lutego 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 26 lutego 2016 r.
w sprawie finansowania ze środków, związanych z funduszem leśnym, niektórych działań w parkach narodowych

ZP.0210.1.2016

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 - w wykonaniu zadań wynikających z obowiązku Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych określonego w art. 56 ust. 2 ustawy 3 , a ponadto mając na względzie:

1) art. 58 ust. 3 ustawy 4 ,

2) art. 4 ust. 4 ustawy 5 ,

3) art. 34 ust. 2 oraz art. 34a ustawy o Radzie Ministrów 6 -

- postanawiam , co następuje:

CZĘŚĆ  1

PODSTAWY FINANSOWANIA NIEKTÓRYCH DZIAŁAŃ PARKÓW NARODOWYCH

§  1.
Finansowanie niektórych działań wykonywanych w parkach narodowych, zwanych dalej parkami, z wykorzystaniem do tego celu środków związanych z funduszem leśnym, o którym mowa w art. 56 ust. 1 ustawy 7 , następuje na podstawie:
1)
wytycznych i poleceń, wydawanych w wykonaniu art. 34a ust. 1 ustawy o Radzie Ministrów przez ministra właściwego do spraw środowiska w celu dostosowania zasad i kierunków działania Lasów Państwowych do polityki Rady Ministrów w tym zakresie, w jakim polityka ta dotyczy priorytetów ochrony przyrody prowadzonej przez parki - jeżeli wytyczne te lub polecenia powołany minister zechce ustanowić dla danego roku lub dłuższego okresu z inicjatywy własnej lub w odpowiedzi na niewładczą, podejmowaną corocznie, inspirację Lasów Państwowych;
2)
wniosków dyrektorów parków, składanych na ręce Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w ramach projektowania przez nich wykazu rocznych zadań rzeczowych, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody, a także, w szczególnych przypadkach, po ustaleniu przez dyrektorów parku projektów rocznego planu finansowego parku, o którym mowa w art. 8g ust. 2 tej ustawy, lub w trakcie jego realizacji - zwanych dalej wnioskami 8 ;
3)
decyzji zarządczych Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, ustalających na dany rok kalendarzowy wykaz zadań do sfinansowania (współfinansowania) z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym - przekazywanych bez zbędnej zwłoki w formie informacji do wiadomości dyrektorów parków oraz ministra właściwego do spraw środowiska jako dysponenta części 41 budżetu państwa;
4)
umów oraz aneksów do umów, spisywanych między Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a dyrektorami parków w sprawie finansowania zadań ochronnych parków w danym roku kalendarzowym - przekazywanych bez zbędnej zwłoki do wiadomości ministra właściwego do spraw środowiska.

CZĘŚĆ  2

ZAKRES RZECZOWY MOŻLIWEGO FINANSOWANIA DZIAŁAŃ W PARKACH

§  2.
Przedmiotem finansowania lub współfinansowania, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, mogą być:
1)
działania ochronne parku prowadzone metodami gospodarki leśnej, odpowiadające pod względem faktycznym działaniom ujętym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia 9 (załącznika nr 1 nie drukujemy - przyp. red.);
2)
badania prowadzone przez park lub w parku, spełniające łącznie warunki, o których mowa w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia;
3)
inne działania w parkach mogące podlegać, z punktu widzenia aktualnego stanu prawnego, finansowaniu z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym.

CZĘŚĆ  3

WNIOSKOWANIE W SPRAWIE FINANSOWANIA DZIAŁAŃ W PARKACH

§  3.
1.
W celu zainspirowania dyrektorów parków do składania wniosków, mających za przedmiot sfinansowanie w całości lub w części działań oraz badań, o których mowa w § 2 - Lasy Państwowe corocznie wysyłają do nich zaproszenia w tej sprawie.
2.
Zaproszenia, o których mowa w ust. 1, są wysyłane w terminie poprzedzającym prace nad projektowaniem w parkach wykazu rocznych zadań rzeczowych, wynikających z planu ochrony lub z zadań ochronnych dla parków - przed ich zatwierdzaniem przez ministra właściwego do spraw środowiska, dokonywanym w wykonaniu art. 9 ust. ustawy o ochronie przyrody.
3.
W zaproszeniu podawany jest termin, przysługujący na składanie wniosków, jak również termin, w którym wnioski zostaną rozpatrzone.
4.
Wraz z zaproszeniem wysyła się do parków narodowych wytyczne, o których mowa w § 1 pkt 1, oraz polecenia - jeżeli zostaną wydane przez ministra właściwego do spraw środowiska.
5.
Wnioski mogą być również składane po ustaleniu przez dyrektora parku projektu rocznego planu finansowego, o którym mowa w art. 8g ust. 2 ustawy o ochronie przyrody - w wykonaniu części 7 niniejszego zarządzenia.
6.
Lasy Państwowe informują ministra właściwego do spraw środowiska o wnioskach wpływających do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (dalej DGLP).
§  4.
Wnioski, dotyczące sfinansowania lub współfinansowania badań prowadzonych w parkach przez inne podmioty niż park, są składane wraz ze stosowaną rekomendacją za pośrednictwem zainteresowanego parku.
§  5.
1.
W celu zapewnienia możliwości weryfikowania wniosków pod względem zgodności utrwalonego w nich zakresu rzeczowego działań z przedmiotem możliwego finansowania działań i badań, o którym mowa w § 2, nazwy działań we wnioskach powinny być również ujęte w brzmieniu, jakie poszczególnym działaniom zostało im nadane w wyżej wymienionym załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Wzór wniosku wraz ze szczegółowymi objaśnieniami stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§  6.
1.
Analizowanie wniosków oraz projektowanie decyzji zarządczych, o których mowa w § 1 pkt 3, stanowi obowiązek Wydziału Ochrony Przyrody DGLP, działającego we współpracy z Wydziałem DGLP mającym w swoim zakresie działania nadzór nad CKPŚ oraz w miarę potrzeb operacyjnych we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi DGLP.
2.
Naczelnik Wydziału Ochrony Przyrody może wnioskować o zawarcie porozumienia z Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (dalej CKPŚ) w sprawie świadczenia przez tę jednostkę organizacyjną określonych usług wewnątrzinstytucjonalnych, obejmujących weryfikację wniosków oraz wykonywanie innych działań związanych z tymi wnioskami.
3.
W ramach wnioskowania, o którym mowa w ust. 2, Wydział Ochrony Przyrody przygotowuje oraz przedkłada pod podpis Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych projekt porozumienia pomiędzy DGLP a CKPŚ.
4.
Wydział Ochrony Przyrody dokonuje audytu działań CKPŚ w zakresie określonym w porozumieniu, o którym mowa w ust. 3.
§  7.
1.
Do analizowania wniosków przystępuje się po wpłynięciu wyżej wymienionych wytycznych lub poleceń ministra właściwego do spraw środowiska lub po roboczym upewnieniu się, że wytyczne takie i polecenia nie zostaną wydane.
2.
Analizowanie wniosków, o którym mowa w § 6 ust. 1, obejmuje:
1)
ich weryfikowanie, o którym mowa w § 5 ust. 1;
2)
ocenę kwalifikowania się do finansowania z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym oraz ocenę priorytetu realizowania wniosku, w tym w kontekście wytycznych i poleceń, o których mowa w § 1 ust. 1 - jeżeli wytyczne te lub polecenia zostaną wydane;
3)
ocenę rzetelności wyceny kosztów przedwykonawczych - stosownie do procedury postępowania w tym zakresie określonej w § 9;
4)
ustalenie wartości punktowej wniosku - stosownie do procedury postępowania w tym zakresie określonej w § 10.
§  8.
1.
Wnioski nie są poddawane dalszej procedurze analizowania, jeżeli:
1)
zostaną sporządzone niezgodnie z wymogami, a wezwanie do ich skorygowania w oznaczonym czasie nie przyniesie spodziewanego efektu, albo wpłyną po terminie, przysługującym na składanie wniosków, o którym mowa w § 3 ust. 3, chyba że dany wniosek zostanie uwzględniony przy ekstraordynaryjnej decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jako naruszający termin instrukcyjny z umotywowanych względów;
2)
wnioskowany przedmiot do objęcia sfinansowaniem lub współfinansowaniem z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym narusza załączniki 1 i 2 do niniejszego zarządzenia;
3)
wniosek nie kwalifikuje się do poddania dalszej procedurze analitycznej ze względów przedmiotowych lub podmiotowych - w świetle wytycznych określonych w § 1 ust. 1 i poleceń ministra właściwego do spraw środowiska;
4)
wartość kosztów przedwykonawczych, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 3, została ustalona ponad poziom kosztów wynikający z procedury określonej w § 9, chyba że - w ramach uzgodnień roboczych, do których w każdym takim przypadku Wydział Ochrony Przyrody DGLP lub CKPŚ zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w § 6 pkt 2 i 3, jest obowiązany przystąpić bez zbędnej zwłoki z wykorzystaniem internetowej formy komunikacji - dany wniosek zostanie w wyznaczonym na roboczo terminie zweryfikowany pod względem ww. kosztów przedwykonawczych.
2.
Jeżeli dany wniosek nie może być poddany dalszej procedurze analitycznej ze względu na to, że ma wpływ tylko na część działań w nim ujętych - wniosek podlega dalszej analizie, jednak przy założeniu, że nie obejmuje on przedmiotowych działań.
3.
O wnioskach nie poddawanych dalszej procedurze w całości lub w części Lasy Państwowe zawiadamiają niezwłocznie zainteresowane parki, przekazując tę informację do wiadomości ministra właściwego do spraw środowiska.
§  9.
1.
Jeżeli wniosek, w całości lub w części, może być poddany dalszej analizie, gdyż nie sprzeciwiają się temu okoliczności, opisane w ust. § 8 ust. 1 pkt od 1 do 3, jest on poddawany procedurze analitycznej w celu oceny rzetelności utrwalonej w nim wyceny kosztów przedwykonawczych.
2.
W odniesieniu do działań ochronnych, prowadzonych w danym parku metodami gospodarki leśnej, procedura, o której mowa w ust. 1, składa się z następujących działań:
1)
ustalenie maksymalnej wartości wskaźnika przypisu kosztów działalności pomocniczej do kosztów bezpośrednich realizacji poszczególnych działań objętych wnioskiem, przy czym:
a)
następuje to na podstawie kształtowania się wartości przypisu kosztów działalności pomocniczej do kosztów bezpośrednio wytwórczych we wszystkich nadleśnictwach, których granice zasięgu terytorialnego są wspólne z granicami zasięgu terytorialnego danego parku, z wyłączeniem nadleśnictw o zdecydowanie odmiennej charakterystyce taksacyjnej drzewostanów w stosunku do charakterystyki drzewostanów objętych wnioskiem,
b)
jeżeli wszystkie nadleśnictwa kwalifikują się do wyłączenia, o którym mowa w lit. a - pod uwagę brane są co najmniej trzy nadleśnictwa w pobliżu zasięgu terytorialnego danego parku o charakterystyce taksacyjnej drzewostanów zbliżonej do charakterystyki taksacyjnej drzewostanów objętych wnioskiem,
c)
nadleśnictwa, o których mowa w lit. b, brane są również pod uwagę w razie uznania przez Wydział Ochrony Przyrody, że próba nadleśnictwa, o których mowa w lit. a, jest niereprezentatywna,
d)
wartość przypisu kosztów działalności pomocniczej podlega korekcie z uwzględnieniem różnic między wynagrodzeniem przeciętnym brutto pracowników na stanowiskach nierobotniczych (nie wyłączając pracowników Służby Parku Narodowego) a wynagrodzeniem przeciętnym brutto pracowników na stanowiskach nierobotniczych w nadleśnictwach, o których mowa w lit. od a do c (łącznie z pracownikami Służby Leśnej);
2)
ustalenie kosztu bezpośrednio wytwórczego danego działania w parku narodowym, kosztu, powyżej którego dane działanie nie może być finansowane lub współfinansowane z użyciem środków związanych z funduszem leśnym - dokonywane poprzez:
a)
ustalenie jednostkowych kosztów bezpośrednio wytwórczych podobnych co do zakresu rzeczowego działań w nadleśnictwach, o których mowa w pkt 1 lit. od a do c,
b)
ustalenie średniego kosztu jednostkowego działań na podstawie kosztów jednostkowych, o których mowa w lit. a,
c)
ustalenie iloczynu kosztu jednostkowego, o którym mowa w lit. b, oraz zakresu rzeczowego działania objętego wnioskiem;
3)
ustalenie kosztu całkowitego realizacji działania objętego wnioskiem poprzez obliczenie iloczynu kosztu bezpośrednio wytwórczego, stanowiącego iloczyn, o którym mowa w pkt 2 lit. c, oraz wartości wyrażenia "1 + wartość przypisu, o którym mowa w pkt 1 lit. d".
3.
Wniosek nie jest poddawany dalszej procedurze w odniesieniu do danego działania w nim utrwalonego, jeżeli koszt całkowity tego działania, wykazany w tym wniosku, jest wyższy aniżeli koszt całkowity, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, chyba że w ramach kontaktów roboczych dyrektor parku przystanie na realizację przedmiotowego działania po koszcie całkowitym, o którym mowa w ust. 2 pkt 3.
4.
Jeżeli koszt realizacji danego działania, ujęty we wniosku, jest niższy aniżeli koszt, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przyjmuje się, że działanie to, w razie skierowania wniosku do realizacji, będzie wykonywane po koszcie ujętym we wniosku.
5.
Jeżeli, ze względu na specyficzny charakter działań w parkach narodowych prowadzonych metodami gospodarki leśnej, mających podlegać finansowaniu z użyciem środków związanych z funduszem leśnym lub innych, nie jest możliwe przeprowadzenie procedury analitycznej oceny rzetelności wyceny kosztów przedwykonawczych danego działania zgodnie z postępowaniem określonym w ust. 2-4 - weryfikacja kosztu całkowitego danego działania, ujęta we wniosku, jest dokonywana metodą ekspercką z zachowaniem najdalej idącej staranności.
6.
Jeżeli procedura weryfikacji kosztów, ujętych we wnioskach, dotyczy sfinansowania lub współfinansowania badań naukowych - następuje to z zastosowaniem metody eksperckiej z zachowaniem najdalej idącej staranności oraz z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych przez DGLP w trakcie dotychczasowego wieloletniego finansowania prac badawczych na potrzeby leśnictwa.
7.
W odniesieniu do niebędących badaniami działań innych aniżeli działania, o których mowa w ust. 2, postanowienia ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Wnioski, które ze skutkiem pozytywnym przeszły procedurę analityczną określoną w § 9, są analizowane w celu ustalenia ich wartości punktowej.
2.
W ramach danego wniosku wartość punktową określa się odrębnie dla poszczególnych działań z zachowaniem skali od 1 do 10.
3.
W celu zapewnienia bezstronności przy określaniu m.in.wartości poszczególnych badań realizowanych w parkach narodowych, przewodniczącym rad naukowych wszystkich parków działających w Polsce przedkłada się ankietę z prośbą o jej dobrowolne wypełnienie na zlecenie bez wynagrodzenia poprzez ich uszeregowanie od badania najbardziej pożądanego do badania najmniej pilnego z punktu widzenia problemów ochrony przyrody, wymagających rozwiązania w skali globalnej, krajowej lub regionalnej.
4.
Przy ustalaniu wartości punktowej poszczególnych działań uwzględnia się dwa kryteria:
1)
kryterium priorytetowości z punktu widzenia potrzeb ochrony przyrody w danym regionie, do którego przywiązuje się wagę równą 0,25, uwzględniając przy tym okoliczność, że jest oczywiste, że co do generalnej zasady do finansowania z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym będą przez dyrektorów parków wnioskowane działania o najwyższym priorytecie;
2)
kryterium kosztu jednostkowego realizacji działań w relacji do kosztów jednostkowych, określanych w wykonaniu § 9, do którego przywiązuje się wagę: 1 - 0,25 = 0,75;
5.
Wzór ankiet, o których mowa w ust. 3 i 4, zawarto w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia. W załączniku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, zamieszczono również objaśnienia co do sposobu wypełniania ankiet, a także opis algorytmów określania wartości poszczególnych działań oraz ustalana pakietów, o których mowa w części czwartej zarządzenia.

CZĘŚĆ  4

TWORZENIE PAKIETÓW DZIAŁAŃ DO OBJĘCIA FINANSOWANIEM Z WYKORZYSTANIEM ŚRODKÓW ZWIĄZANYCH Z FUNDUSZEM LEŚNYM

§  11.
1.
W ramach opracowywania planu finansowego Lasów Państwowych, w części, w jakiej plan ten dotyczy funduszu leśnego - w drodze decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ustala się ogólną kwotę środków związanych z funduszem leśnym, jaka będzie mogła być przeznaczona na finansowanie działań w parkach narodowych.
2.
Ogólna kwota środków, o których mowa w ust. 1, stanowi wynik następującego działania:
WielkośćWartość

wielkości

Bilans Otwarcia funduszu leśnego oraz funduszu stabilizacjiA
Zwiększenia wartości funduszu leśnego ze wszystkich tytułów (plan)B
Zmniejszenia wartości funduszu leśnego, związane z wyrównywaniem niedoborów finansowych w nadleśnictwach, powstających w związku z prowadzeniem gospodarki leśnej przez te nadleśnictwaC
Zmniejszenia wartości funduszu leśnego, związane z nieobligatoryjnym wydatkowaniem środków związanych z funduszem leśnym (wydatki niezbędne do należytego funkcjonowania Lasów Państwowych)D
Zmniejszenia wartości funduszu leśnego, związane z wydatkowaniem środków związanych z funduszem leśnym, na rzecz podmiotów władających lasami niepaństwowymi oraz w związku z realizowaniem działań określonych w art. 13a ustawyE
Bilans Zamknięcia funduszu leśnego oraz funduszu stabilizacji (stan niezbędny)F
Wartość środków przeznaczonych na finansowanie działań w parkachG=A+B+

-D-E-F

§  12.
1.
Ogólną kwotę środków, o której mowa w § 11 ust. 1 i 2, dzieli się na:
1)
pulę środków związanych z działaniami ochronnymi, prowadzonymi metodami gospodarki leśnej;
2)
pulę środków przeznaczonych na finansowanie badań;
3)
pozostałe pule na finansowanie działań w parkach narodowych.
2.
Pule środków, o których mowa w ust. 1, są ustalane z uwzględnieniem procentowego udziału wydatków poniesionych na poszczególne działania w parkach narodowych w ciągu trzech lat poprzedzających dany rok kalendarzowy.
§  13.
1.
Pakiet działań ochronnych prowadzonych metodami gospodarki leśnej, do objęcia finansowaniem z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, tworzy się w ten sposób, że "naborowi" ulegają działania, poczynając od działań o najwyższej wartości punktowej, aż do wyczerpania puli środków, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 1.
2.
Pozostałe pakiety tworzy się odpowiednio do postanowienia w ust. 1.
3.
Przy uzyskaniu takiej samej liczby punktów przez dwa lub większą liczbę działań charakter rozstrzygający ma decyzja zarządcza Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

CZĘŚĆ  5

OCENA PAKIETÓW W TRYBIE NADZORU SPRAWOWANEGO PRZEZ MINISTRA NAD DZIAŁALNOŚCIĄ LASÓW PAŃSTWOWYCH

§  14.
1.
Informację o pakietach, o których mowa w § 13, przesyła się do wiadomości ministra właściwego do spraw środowiska z prośbą o rozważenie objęcia nadzorem zamierzeń Lasów Państwowych co do finansowania w danym roku kalendarzowym działań parków z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym. W prośbie, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, zwraca się uwagę na ewentualną konieczność weryfikacji tego pakietu przez służby ministra ze względu na okoliczność, że niektóre przedsięwzięcia parków są realizowane z wykorzystaniem zewnętrznych środków finansowych, wymagających partycypacji środków ze źródeł krajowych, co może powodować potrzebę uwzględnienia tych działań w ww. pakiecie w następstwie omawianych działań nadzorczych pomimo ich niezakwalifikowania przez Lasy Państwowe do finansowania z funduszu leśnego.
2.
Po ewentualnym wystosowaniu do Lasów Państwowych przez ministra właściwego do spraw środowiska decyzji nadzorczej w sprawie skorygowania wyżej wymienionych pakietów oraz po wprowadzeniu do nich w ślad za tym stosownych zmian i uzupełnień, albo po operacyjnym upewnieniu się, że minister właściwy do spraw środowiska nie zamierza odnieść się nadzorczo do informacji, o której mowa w ust. 1 - pakiety, o których mowa w § 13 ust. 1 i 2, uznaje się za ustalone. Jest to kwitowane stosowną decyzją zarządczą Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
3.
Informacje o sposobie rozpatrzenia wniosków Lasy Państwowe przesyłają do parków oraz do wiadomości ministra właściwego do spraw środowiska.
4.
Jeżeli dany wniosek został uwzględnionych w całości lub w części, informacje, o których mowa w ust. 3, przesyła się niezwłocznie do zainteresowanych parków wraz z jednostronnie podpisanymi umowami, o których mowa w § 15.

CZĘŚĆ  6

WARUNKI UMOWNE PRZEKAZYWANIA DO PARKÓW ŚRODKÓW ZWIĄZANYCH Z FUNDUSZEM LEŚNYM; ROZRACHUNKI (ROZLICZENIA) ORAZ SPRAWOZDAWCZOŚĆ ZWIĄZANA Z FINANSOWANIEM DZIAŁAŃ W PARKACH NARODOWYCH Z WYKORZYSTANIEM ŚRODKÓW ZWIĄZANYCH Z FUNDUSZEM LEŚNYM

§  15.
1.
Finansowanie działań danego parku następuje na warunkach ustalonych w umowie między dyrektorem parku a Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych.
2.
W umowie zawiera się klauzulę o przyjęciu przez dyrektora parku postanowień niniejszego zarządzenia do stosowania, a ponadto rozstrzyga się w szczególności o:
1)
ewentualnej zaliczce do przekazania parkowi;
2)
sposobie rozliczania się parku z przekazanych środków;
3)
obowiązkach sprawozdawczych parku;
4)
uprawnieniu Lasów Państwowych do dokonywania wizytacji terenowych parku w ramach działań poprzedzających wydatkowanie środków związanych z funduszem leśnym po nadesłaniu faktury;
5)
zobowiązaniach ciążących na parku w razie nieprawidłowego wydatkowania środków;
6)
zdarzeniach, których wystąpienie upoważnia Lasy Państwowe do odstąpienia od realizacji umowy.
3.
Każdą umowę oraz każdy aneks do umowy przekazuje się do wiadomości ministra właściwego do spraw środowiska.
§  16.
1.
Środki związane z funduszem leśnym są przekazywane do parków na podstawie not obciążeniowych wraz z kserokopiami faktur lub równoważnych dowodów księgowych, potwierdzonymi za zgodność z oryginałem, obciążających DGLP.
2.
Zaliczka może być przekazana parkowi co najwyżej w kwocie odpowiadającej w kosztorysie przedwykonawczym zapotrzebowaniu na środki w ciągu trzech pierwszych miesięcy realizacji umowy.
3.
Noty obciążeniowe są wystawiane raz na kwartał.
4.
Każda nota księgowa powinna być uzupełniana sprawozdaniem; w sprawozdaniu przekazuje się informacje o działaniach wykonanych w danym kwartale, w tym ciężar uzyskanej zaliczki.
5.
W sprawozdaniu podaje się opis działań wykonanych w danym kwartale wraz z ich zakresem rzeczowym oraz kosztem całkowitym, poniesionym na realizację każdego z działań, w tym kosztów całkowitych, znajdujących pokrycie w innych środkach finansowych pozyskanych przez park narodowy aniżeli środki związane z funduszem leśnym, przy czym
1)
pożądane jest, aby na potrzeby rozrachunków parku z tytułu środków związanych z funduszem leśnym przekazywanych mu na finansowanie określonych działań - park prowadził konta zespołu 5 według analityki odpowiadającej poszczególnym działaniom;
2)
jeżeli rachunkowość parku nie obejmuje prowadzenia kont zespołu 5, tj. kont według wykonywanych działań rzeczowych - w sprawozdaniu należy wykazać koszty rodzajowe przypisane pozabilansowo do tych działań wraz z przypisanymi kosztami rodzajowymi związanymi z prowadzeniem działalności pomocniczej na rzecz tych działań;
3)
jeżeli w danej lokalizacji geograficznej, o której mowa w załączniku nr 2 do niniejszego wniosku, dane działanie jest realizowane z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym oraz innych środków, pozyskanych przez park (na przykład również ze środków ze źródeł w postaci dotacji budżetu państwa, funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ze źródeł zagranicznych czy ze źródeł związanych z działalnością gospodarczą parku) - w sprawozdaniu należy wykazać koszty całkowite w rozbiciu na ww. źródła, przypisując do każdej pozycji kosztów zakres rzeczowy wykonanych działań, określony w ilościach jednostek miar, o których mowa w załączniku nr 2.
6.
W odniesieniu do finansowania badań sprawozdanie z wykonanych prac powinno odpowiadać tzw. sprawozdaniu etapowemu.
7.
W terminie, wynikającym z zapisów umowy, park jest obowiązany przedstawić notę końcową wraz ze sprawozdaniem końcowym oraz ostatecznym kosztorysem powykonawczym.
8.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 4-7, Lasy Państwowe przekazują wraz z informacją o przekazanych parkom środkach finansowych ministrowi właściwemu do spraw środowiska - do wiadomości.
§  17.
1.
Przed realizacją każdej z not, na wniosek Wydziału Ochrony Przyrody - stosownie do zapisów zawartych w umowie - jednostka organizacyjna Lasów Państwowych lub pracownik upoważniony przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych może zostać zobowiązany do dokonania wizytacji terenowej parku, w ramach świadczenia, na warunkach odpłatnych po koszcie wykonania, usług wewnątrzinstytucjonalnych na rzecz DGLP, celem sprawdzenia na "gruncie" i poinformowania DGLP, czy działania zrealizowane przez park z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym zostały pod względem rzeczowym zrealizowane zgodnie ze sprawozdaniami, o których mowa w § 16.
2.
Do weryfikacji kosztów powykonawczych, ujętych w poszczególnych notach, postanowienia § 9 stosuje się odpowiednio.
§  18.
1.
Lasy Państwowe realizują noty obciążeniowe do wysokości kosztów ujętych w kosztorysie przedwykonawczym z uwzględnieniem wyników weryfikacji, o której mowa w § 17, choćby w urządzeniach księgowych parku zostały wykazane wyższe koszty, poniesione na realizację działania; decyzja Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wydawana w trybie ekstraordynaryjnym, w umotywowanych przypadkach w konkretnych stanach faktycznych może uznać koszty odpowiednio wyższe w stosunku do kosztorysów przedwykonawczych.
2.
Lasy Państwowe odmawiają realizacji noty księgowej w pełnej wysokości, jeżeli uzasadnia to weryfikacja, o której mowa w § 17.
3.
Stosownie do zapisów w umowie Lasy Państwowe odmawiają realizacji noty, jeżeli noty zawierają błędy formalno-rachunkowe lub wystąpią dostatecznie udokumentowane stany faktyczne, wskazujące na to, że działania, ujęte w fakturze i w sprawozdaniu:
1)
nie zostały wykonane w wykazanym zakresie rzeczowym;
2)
nie odpowiadają działaniom, na wykonanie których strony zawarły umowę;
3)
w każdym przypadku, w którym zaistnieją dostateczne przesłanki wskazujące na to, że działania zostały wykonane przez park z oczywistym rażącym naruszeniem zasad dobrej praktyki wykonawczej.
4.
Lasy Państwowe, z wykorzystaniem przepisów prawa powszechnego, będą dochodzić zwrotu środków związanych z funduszem leśnym, jeżeli uznają, że środki te zostały wykorzystane przez park nieprawidłowo, w szczególności niezgodnie z przeznaczeniem oraz z naruszeniem zasady gospodarności i rzetelności.
5.
Lasy Państwowe o każdym ze zdarzeń, opisanych w ust. 2-3 oraz w ust. 5, informują ministra właściwego do spraw środowiska.

CZĘŚĆ  7

FINANSOWANIE DZIAŁAŃ W REALIZACJI WNIOSKÓW SKŁADANYCH W CIĄGU ROKU KALENDARZOWEGO

§  19.
1.
Stosownie do postanowień § 3 ust. 5 Lasy Państwowe, w miarę możliwości finansowych lub w innych uzasadnionych okolicznościach, mogą wystosowywać do parków narodowych zaproszenia do składania dodatkowych wniosków - w okresie po sporządzeniu projektów rocznego planu finansowego parku, w tym w trakcie realizacji tego planu.
2.
W sytuacjach szczególnych park może z własnej inicjatywy wystąpić z wnioskiem o sfinansowanie określonych działań.
3.
Postanowienia części od 3 do 7 stosuje się odpowiednio.

CZĘŚĆ  8

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  20.
1.
W celu zapewnienia sprawnego przebiegu:
1)
procedury analitycznej oceny rzetelności wyceny kosztów przedwykonawczych, o której mowa w § 9;
2)
weryfikacji kosztów powykonawczych, o której mowa w § 17;
3)
ustalania wartości punktowej wniosków, o której mowa w § 10;
4)
tworzenia pakietów, o których mowa w części 4 zarządzenia;
5)
wykonywania części szóstej zarządzenia oraz pozostałych jego części -

działania te powinny być przeprowadzane z wykorzystaniem możliwości aplikacyjnych zintegrowanego systemu informatycznego Lasów Państwowych.

2.
Wydział Ochrony Przyrody przy współpracy z Wydziałem Informatyki DGLP przygotuje bez zbędnej zwłoki projekt porozumienia między DGLP a Zakładem Informatyki Lasów Państwowych (ZILP), przy czym po zawarciu tego porozumienia:
1)
Zespół ds. analiz specjalistycznych w DGLP przygotuje szczegółową dokumentację ontologiczną, opisującą na potrzeby dokumentacji analitycznej algorytmy, charakteryzujące ww. działania;
2)
ZILP:
a)
opracuje dokumentację analityczną stosownej aplikacji informatycznej,
b)
opracuje dokumentację techniczną tej aplikacji, zawierającą kody źródłowe,
c)
opracuje instrukcję dla użytkownika,
d)
dokona stosownego przeszkolenia pracowników Wydziału Ochrony Przyrody oraz CKPŚ,
e)
doprowadzi do zainstalowania ww. aplikacji informatycznej w ramach zintegrowanego systemu informatycznego Lasów Państwowych, jej przetestowania, wdrożenia oraz postawienia do dyspozycji Wydziału Ochrony Przyrody,
f)
wykona inne standardowe działania związane z rozwojem zintegrowanego systemu informatycznego pod względem jego funkcjonalności aplikacyjnej.
§  21.
1.
Działalność w zakresie finansowania, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, niektórych działań parków narodowych należy identyfikować jako działalność Lasów Państwowych w zakresie wspomagania administracji rządowej w sferze dominium.
2.
Usługi wewnątrzinstytucjonalne CKPŚ należy traktować jako usługi świadczone na rzecz DGLP w ramach wspólnego przedsięwzięcia DGLP i CKPŚ w ramach prowadzenia przez Lasy Państwowe działalności, o której mowa w ust. 1.
3.
Działalność, o której mowa w § 20, należy traktować jako realizację wspólnego przedsięwzięcia DGLP, CKPŚ oraz ZILP w zakresie działalności rozwojowej w Lasach Państwowych.
§  22.
1.
Mając na względzie, że niniejsze zarządzenie ma moc niewładczego jedynie oddziaływania na dyrektorów parków narodowych, zostanie ono przekazane do ministra właściwego do spraw środowiska z prośbą o rozważenie poddania tego zarządzenia działaniom nadzorczym.
2.
Niniejsze zarządzenie zostanie objęte nowelizacją, jeżeli wynikać to będzie z efektów działań nadzorczych, o których mowa w ust. 1.
§  23.
1.
Wydział Ochrony Przyrody, we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi DGLP oraz z CKPŚ, zorganizuje i przeprowadzi cykl spotkań roboczych z dyrektorami oraz innymi pracownikami parków narodowych, a także osobami zainteresowanymi takimi spotkaniami; w ramach tych spotkań w trybie roboczym zostaną udzielone szczegółowe wyjaśnienia oraz udzielone odpowiedzi na wszelkie pytania związane z niniejszym zarządzeniem.
2.
Zobowiązuje się CKPŚ do przekazania niniejszego zarządzenia do wiadomości wszystkich parków narodowych, a także do udzielania wszelkich niezbędnych konsultacji oraz wyjaśnień (na przykład w związku z wypełnianiem wniosków) oraz zwracania się do parków narodowych w trybie roboczym z prośbami o dodatkowe wyjaśnienia oraz z sugestiami co do koniecznych zmian i uzupełnień w nadsyłanych dokumentach, zaś w razie takiej potrzeby (w zakresie określonym w porozumieniu, o którym mowa w § 6 ust. 2) do przygotowywania wszelkich niezbędnych projektów, pism urzędowych do dyrektorów parków.
§  24.
Z zastrzeżeniem § 22 ust. 2 zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z tym że nie dotyczy umów podpisanych przed tą datą.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WARUNKI,

jakie powinny być spełnione łącznie, aby przedsięwzięcie badawcze, przewidziane do realizacji w parku narodowym, mogło być przedmiotem finansowania z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym

Lp.Nazwa warunkuUwagi
1.Park Narodowy powinien być udostępniony przez Służbę Parku Narodowego na potrzeby badańCo do zasady, badania mogą być prowadzone w tych częściach parku, które zostały uznane za tereny do prac badawczych w planie ochrony parku lub w zarządzeniu Ministra Środowiska w sprawie zadań ochronnych dla parku
2.Zakres tematyczny prac badawczych powinien mieścić się w katalogu badań naukowych, wynikającym z art. 59 ustawy o ochronie przyrodyW art. 59 ustawy o ochronie przyrody jest mowa o badaniach naukowych w zakresie:

1) ochrony siedlisk przyrodniczych,

2) ochrony siedlisk roślin i siedlisk zwierząt objętych ochroną gatunkową,

3) ochrony zwierząt prowadzących wędrowny tryb życia oraz ich siedlisk położonych na trasach wędrówek, a także miejsc ich zimowania lub gniazdowania,

4) ustalania zmienności liczebności populacji gatunków roślin i zwierząt,

5) opracowania i doskonalenia sposobów zapobiegania szkodom powodowanym przez zwierzęta objęte ochroną gatunkową,

6) opracowania i doskonalenia sposobów zapobiegania przypadkowemu chwytaniu lub zabijaniu zwierząt objętych ochroną gatunkową,

7) określania wpływu niekorzystnych skutków zanieczyszczania chemicznego na liczebność populacji roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową

3.Badania naukowe powinny wchodzić w skład programów badawczych i naukowych w zakresie ochrony przyrody, dotyczących danego parku i przyjętych do realizacji po zaopiniowaniu przez radę parku narodowego
4.Badania powinny mieć na celu określenie metod i sposobów ochrony przyrody, skuteczności działań ochronnych oraz rozpoznawania różnorodności biologicznejWarunek dotyczy stanów faktycznych prowadzenia badań naukowych bezpośrednio przez Służbę Parku Narodowego

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

wniosku składanego przez dyrektora parku narodowego do DGLP w sprawie sfinansowania działań z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym

WNIOSEK W SPRAWIE SFINANSOWANIA NIEKTÓRYCH DZIAŁAŃ PARKU Z WYKORZYSTANIEM ŚRODKÓW ZWIĄZANYCH Z FUNDUSZEM LEŚNYM
Nazwa parku narodowego oraz adres jego siedziby:
Data sporządzenia wniosku:
Data wystosowania przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych zaproszenia w sprawie składania wniosków:
Koszty całkowite działalności podstawowej parku, w tym koszty (wydatki) poniesione na prace badawcze w trzech latach poprzedzających rok kalendarzowy, którego dotyczy wniosek: 1) rok poprzedni: koszt całkowity:........., w tym koszty prac badawczych:.......; 2) dwa lata wstecz: koszt całkowity:..., w tym koszty prac badawczych; 3) trzy lata wstecz: koszt całkowity:..., w tym koszty prac badawczych:...
Grupa działańNazwa działania w brzmieniu zgodnym

z treścią planu ochrony lub zarządzenia Ministra Środowiska

w sprawie zadań ochronnych parku

(lub tytuł pracy badawczej)

Nazwa działania w brzmieniu zgodnym z nazwami działań, kwalifikujących się do finansowania z użyciem środków związanych z funduszem leśnym, według załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia (nie dotyczy prac badawczych)Lokalizacja

geograficzna

działań

Wielkość przyjmowana w Lasach Państwowych jako jednostka miary

dla danego działania (nie dotyczy prac

badawczych)

Liczba

jednostek

miar

Stopień pilności działania według planu ochrony parku narodowego lub według zarządzenia Ministra Środowiska określającego zadania ochronne dla parku narodowegoKoszt

bezpośredni

wykonania

działania

według

kalkulacji

kosztów

rodzajowych

Wskaźnik przypisu kosztów działalności pomocniczej (liczba bez miana odnosząca się do ogółu działań)Zwięzły opis działania mogący mieć znaczenie przy ocenie (w wypadku prac badawczych należy dodatkowo podać, czy dana praca (1) będzie wykonywana siłami własnymi parku narodowego, (2) będzie wykonywana przez podmiot(y) zewnętrzny(e) (podać nazwę podmiotu), czy też będzie wykonywana w kooperacji (podać nazwy wszystkich kooperantów)
Działania ochronne do prowadzenia w parku metodami gospodarki leśnejdziałanie 1: ........
działanie 2: ........
(....)
działanie "n": ........
Przedsięwzięcia

badawcze

praca badawcza 1:.....nie dotyczynie dotyczy
praca badawcza 2:.....
(...)
praca badawcza "n" ...
UWAGA: treść wniosku w zakresie, w jakim dotyczy on działań innych aniżeli działanie ochronne realizowane metodami gospodarki leśnej albo działanie badawcze, zostanie ustalony w trybie operacyjnym w wykonaniu § 23.
Objaśnienia do wzoru wniosku:

1. Wnioski są wypełniane na zasadach dobrowolności po wpłynięciu do parku zaproszenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do sporządzania tych wniosków i ich składania do DGLP.

2. Postulat nazywania działań przewidzianych do realizacji z zastosowaniem metod gospodarki leśnej, z zachowaniem przy tym możliwie pełnej zgodności tych nazw z nomenklaturą utrwaloną w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia, ma na celu umożliwienie przeprowadzenia weryfikacji kosztów przedwykonawczych zgodnie z postanowieniami § 9 zarządzenia.

3. Lokalizację geograficzną działań należy określać poprzez przypisanie do danego działania listy obejmującej nazwy obrębów ochronnych, a w ramach numerów obrębu numerów oddziałów i pododdziałów, zaś z braku takiej możliwości - poprzez podanie nazw obrębów ewidencyjnych oraz numerów działek ewidencyjnych.

4. Dla danego działania należy przyjmować wielkości powszechnie stosowane w Lasach Państwowych przy sporządzaniu tzw. wniosków gospodarczych, korzystając przy tym z pomocy suplementu do załącznika nr 1, obejmującego wykaz działań w zakresie gospodarki leśnej w ujęciu analitycznym.

5. Stopień pilności należy określać w skali od 1 do 10 (przy czym do działań najbardziej pilnych należy przypisywać liczbę 10; stopień pilności dyrektor parku określa samodzielnie, biorąc pod uwagę zapisy w planie ochrony parku lub w zarządzeniu Ministra Środowiska w sprawie ustalenia zadań ochronnych.

6. Koszt bezpośredni ustala się według zasad kalkulacji kosztów rodzajowych (wynagrodzenia + pochodne + zużycie materiałów oraz energii + wartość usług obcych + amortyzacja); kalkulację przedwykonawczą kosztów działań zachowuje się w zasobach archiwalnych parku.

7. Przypis kosztów działalności pomocniczych ustala się jako iloraz planowanych kosztów działalności pomocniczej do planowanych kosztów bezpośrednich działalności operacyjnej, zaliczając do niej działalność podstawową (ochronną) oraz działalność gospodarczą parku; do działalności pomocniczej zalicza się: działalność kierownictwa oraz Służby Parków i innych pracowników, zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych (w części, w jakiej działalność ta nie polega na działalności podstawowej oraz gospodarczej, a w szczególności działalność w zakresie kierowania parkiem, zaopatrzenia, zamówień publicznych, logistyki, księgowości, prowadzenia gospodarki finansowej), a także utrzymywanie w sprawności funkcjonalnej infrastruktury biurowej oraz ogólnogospodarczej parku.

8. Za jednostkę miary prac badawczych należy przyjmować czasochłonność, wyrażoną w godzinach, przy czym za liczbę jednostek miar należy przyjmować sumaryczną liczbę godzin pracy pracowników naukowych i pomocniczych (z uwzględnieniem wszystkich podmiotów mających wykonywać badania).

9. Przy zwięzłym opisie prac badawczych należy podawać informacje dowodzące, że dana praca badawcza spełnia warunki określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;

10. Jeżeli działanie o danej lokalizacji geograficznej jest realizowane z wykorzystaniem środków z różnych źródeł, należy podawać liczbę jednostek miar, charakteryzujących dane działanie, ciążących do środków związanych z funduszem leśnym.

11. Do udzielania wszelkich objaśnień roboczych w sprawie wniosków upoważnione są Wydział Ochrony Przyrody DGLP oraz CKPŚ.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ankiet kierowanych do przewodniczących rad naukowych parków narodowych

(oraz objaśnienia co do sposobu ich wypełniania wraz z opisem algorytmów określania wartości punktowej poszczególnych działań oraz tworzenia pakietów, o których mowa w części 4 zarządzenia)

ANKIETA SŁUŻĄCA USTALENIU PRIORYTETU REALIZACJ DZIAŁANIA UJĘTEGO WE WNIOSKACH DYREKTORÓW PARKÓW NARODOWYCH W SPRAWIE SFINANSOWANIA NIEKTÓRYCH DZIAŁAŃ PARKU

Z WYKORZYSTANIEM ŚRODKÓW ZWIĄZANYCH Z FUNDUSZEM LEŚNYM

Ankieta dotycząca działań prowadzonych w parkach narodowych metodami gospodarki leśnej
Nazwa działania w brzmieniu zgodnym z treścią planu ochrony lub zarządzenia Ministra Środowiska w sprawie zadań ochronnych parku (lub tytuł pracy badawczej)Nazwa parku narodowego wnioskującegoStopień pilności działania według planu ochrony parku narodowego lub według zarządzenia Ministra Środowiska określającego zadania ochronne dla parku narodowego w ocenie dyrektora parkuZwięzły opis działania mogący mieć znaczenie przy ocenieOcena priorytetu realizacji działania w skali od 1 do 10, dokonana przez przewodniczącego rady naukowej parku (10 punktów przydziela się działaniom o najwyższym priorytecie)
12345
Działanie 1Park A
(...)
Park Z
(...)(...)(...)(...)(...)
Działanie NPark A
(...)(...)(...)(...)(...)
Park Z
Ankieta dotyczące działań w zakresie prac badawczych w parku narodowym
Nazwa działania w brzmieniu zgodnym z treścią planu ochrony lub zarządzenia Ministra Środowiska w sprawie zadań ochronnych parku (lub tytuł pracy badawczej)Nazwa parku narodowego wnioskującegoStopień pilności działania według planu ochrony parku narodowego lub według zarządzenia Ministra Środowiska określającego zadania ochronne dla parku narodowego w ocenie dyrektora parkuZwięzły opis działania mogący mieć znaczenie przy ocenieOcena priorytetu realizacji działania w skali od 1 do 10, dokonana przez przewodniczącego rady naukowej parku (10 punktów przydziela się działaniom o najwyższym priorytecie)
12345
Praca badawcza 1Park A
(...)(...)(...)(...)(...)
Praca badawcza NPark Z
Objaśnienia do ankiet: (1) ankieta jest kierowana do wszystkich przewodniczących rad naukowych parków narodowych bez względu na to, na terenie którego parku ma być realizowane dana praca badawcza; (2) informacje zawarte w kolumnach 1,3 oraz 4 przenosi się z wniosków składanych przez dyrektorów parków; (3) do udzielania wszelkich objaśnień roboczych w sprawie ankiet upoważnione są Wydział Ochrony Przyrody DGLP i CKPŚ; (4) jest pożądane, aby ankiety były uzupełniane o część opisową autorstwa przewodniczących rad naukowych poszczególnych parków.
Przykład na liczbach umownych określania wartości punktowej danego działania

lub danej pracy badawczej oraz tworzenia pakietów

A. Ustalenie priorytetu realizacyjnego danego działania lub danej pracy badawczej

Nazwa działania lub pracy badawczejPark

narodowy

Oceny wystawione danemu działaniu przez poszczególnych przewodniczących parków narodowychŚrednia

arytmetyczna

ocena wystawiona przez przewodniczącego rady naukowej Parku Aocena wystawiona przez przewodniczącego rady naukowej Parku Bocena wystawiona przez przewodniczącego rady naukowej Parku C(...)ocena wystawiona przez przewodniczącego rady naukowej Parku Yocena wystawiona przez przewodniczącego rady naukowej Parku Z
12345222324
Działania parku prowadzone metodami gospodarki leśnej
Działanie 1Park A1089(...)7108,8
(...)(...)(....)(....)(...)(...)(...)(...)(...)
Działanie NPark Z789(...)9108,6
Prace badawcze w parkach
Praca

badawcza 1

Park A1099(...)1089,2
(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)
Praca badawcza NPark Z101010(...)999,6

B. Ustalenie wartości kryterium kosztu jednostkowego realizacji danego działania lub danej pracy badawczej

Nazwa działania lub pracy badawczejPark

narodowy

Koszt jednostkowy działania lub pracy badawczej, stanowiący iloraz całkowitego kosztu przedwykonawczego, ujętego w umowie, oraz ilości jednostek miar, przypisanej do danego działania lub danej pracy badawczejKoszt jednostkowy stanowiący iloraz kosztu całkowitego, otrzymywanego w wykonaniu § 9 zarządzenia, oraz ilości jednostek miar, przypisanej do danego działania lub danej pracy badawczejKoszt jednostkowy działania lub pracy badawczej wyrażony w procentach kosztu

jednostkowego określonego w kolumnie 4

Wartość

wyrażenia:

(10 - 1)/

(100 - 75)

Obniżenie oceny punktowej [(wartość kol. 5 - 75)*(0,36)]Ocena punktowa kosztu jednostkowego (10 - wartość kol. 7)
12345678
Działania prowadzone w parku metodami gospodarki leśnej
Działanie 1Park A3040750,36010
Działanie 2Park A101010091
Działanie 3Park A151883,36,013,99
Działanie 4Park B181994,71,918,09
Działanie 5Park B454697,80,799,21
Działanie 6Park B12512510091
Działanie 7Park B202290,95,724,28
Działanie 8Park C5683,32,997,01
Działanie 9Park C242410091
Działanie 10Park Z333310091
Działanie 11Park Z10010595,27,272,73
Działanie 12Park Z202010091
Objaśnienia: (1) pierwszy krok algorytmu polega na ustaleniu działania charakteryzującego się najmniejszą wartością w kolumnie 5 (w tym przykładzie okazało się nim działanie 1 w Parku 1: 75); (2) drugi krok algorytmu polega na ustaleniu działania charakteryzującego się największą wartością w kolumnie 5 (w tym przykładzie okazały się nimi działania 2, 9, 10 i 12 : 100); (3) trzeci krok algorytmu polega na przyjęciu, że działanie charakteryzujące się w kolumnie 5 wartością równą 75 zasługuje na ocenę równą 10 w skali od 1 do 10, zaś działania charakteryzujące się w kolumnie 5 wartością równą 100 otrzymują ocenę punktową równą 1; (4) czwarty krok algorytmu polega na ustaleniu wartości wyrażenia [(10 - 1)/(100 - 75)] = 0,36; (5) piąty krok algorytmu polega na ustaleniu wartości wyrażenia [(wartość kolumny 5 - 75)*(0,36); (6) szósty krok algorytmu polega na ustaleniu różnicy: 10 - wartość w kolumnie 7. W wykonaniu szóstego kroku algorytmu otrzymuje się ocenę punktową działania z punktu widzenia kosztu jednostkowego, zawierającą się w skali od 1 (najniższa ocena) do 10 (najwyższa ocena). Ocena punktowa prac badawczych przebiega per analogiam.

C. Określenie wartości punktowej danego działania lub danej pracy badawczej

Nazwa działania lub pracy badawczejPark

narodowy

Ocena punktowa priorytetu wykonawczego (wartość kolumny 24 w tabeli pod poz. A);

WAGA : 0,25

Ocena punktowa z punktu widzenia kosztu jednostkowego wykonania działania lub pracy badawczej (wartość kolumny 8 w tabeli pod poz. B) WAGA : 0,75Wartość punktowa danego działania lub pracy badawczej

[(kol. 3*0,25) + (kol. 4*0,75)]

12345
Działania prowadzone w parku metodami gospodarki leśnej
Działanie 1Park A8,8109,70
Działanie 2Park A1013,25
Działanie 3Park A9,53,995,37
Działanie 4Park B8,68,098,22
Działanie 5Park B7,89,218,86
Działanie 6Park B1013,25
Działanie 7Park B94,285,46
Działanie 8Park C8,37,017,33
Działanie 9Park C9,113,03
Działanie 10Park Z8,312,83
Działanie 11Park Z102,734,55
Działanie 12Park Z8,612,90
Uwaga: wartość punktową poszczególnych prac badawczych ustala się per analogiam.

D. Tworzenie pakietów działań lub prac badawczych

Nazwa działania lub pracy badawczejPark

narodowy

Koszt całkowity działalności podstawowej parkuCałkowity koszt przedwykonawczy działania po pełnym rozpatrzeniu wnioskówWartość punktowa danego działania lub pracy badawczej (dane zgodne z wartościami w kolumnie 5 tabeli pod pozycją C)Stosunek kol. 4 do kol. 3
123456
Działania prowadzone w parku metodami gospodarki leśnej
Kwota środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczona na finansowanie działań prowadzonych w parkach metodami gospodarki leśnej (kwota ustalona w wykonaniu § 11 zarządzenia: 12 000)
Działanie 1Park A10 0005009,700,05
Działanie 2Park A10 00010003,250,10
Działanie 3Park A10 0003005,370,03
Działanie 4Park B20 00015008,220,08
Działanie 5Park B20 0005508,860,03
Działanie 6Park B20 00020003,250,10
Działanie 7Park B20 00030005,460,15
Działanie 8Park C15 00040007,330,27
Działanie 9Park C15 0003003,030,02
Działanie 10Park Z25 00015002,830,06
Działanie 11Park Z25 00025004,550,10
Działanie 12Park Z25 0008002,900,03
Nazwa działania lub pracy badawczejPark

narodowy

Koszt całkowity działalności podstawowej parkuCałkowity koszt przedwykonawczy działania po pełnym rozpatrzeniu wnioskówWartość punktowa danego działania lub pracy badawczej (dane zgodne z wartościami w kolumnie 5 tabeli pod pozycją C)Środek przedziału wartości punktowej danego działania lub pracy badawczejStosunek kol. 4 do kol. 3Całkowity koszt przedwykonawczy w rachunku narastającym
12345678
Działania prowadzone w parku metodami gospodarki leśnej
Kwota środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczona na finansowanie działań prowadzonych w parkach metodami gospodarki leśnej (kwota ustalona w wykonaniu § 11 zarządzenia: 12 000)
Działanie 5Park B20 0005508,8690,03550
Działanie 1Park A10 0005009,7090,051050
Działanie 4Park B20 00015008,2290,082550
Działanie 8Park C15 00040007,3370,276550
Działanie 3Park A10 0003005,3750,036850
Działanie 11Park Z25 00025004,5550,109350
Działanie 7Park B20 00030005,4650,1512 350
Działanie 9Park C15 0003003,0330,0212 650
Działanie 12Park Z25 0008002,9030,0313 450
Działanie 10Park Z25 00015002,8330,0614 950
Działanie 2Park A10 00010003,2530,1015 950
Działanie 6Park B20 00020003,2530,1017 950
Nazwa działania lub pracy badawczejPark

narodowy

Całkowity koszt przedwykonawczyUwagi
Pakiet działań, prowadzonych w parku metodami gospodarki leśnej, przewidzianych do finansowania z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym - przed oceną nadzorczą ze strony Ministra Środowiska
Działanie 5Park B550Działania możliwe do sfinansowania do pełnej wartości kosztów przedwykonawczych
Działanie 1Park A500
Działanie 4Park B1500
Działanie 8Park C4000
Działanie 3Park A300
Działanie 11Park Z2500
Działanie 7Park B3000 - (12 350 - 12 000) = 2650Działanie możliwe do sfinansowania w ograniczonym zakresie rzeczowym lub po przystaniu dyrektora parku na obniżkę kosztu jednostkowego (kwota środków możliwa do przeznaczanie na sfinansowanie działania = 250)
Objaśnienia: (1) koszt całkowity działalności podstawowej parku ustala się na podstawie danych zawartych we wniosku jako średnią arytmetyczną kosztów całkowitych działalności podstawowej za ostatnie trzy lata; (2) na potrzeby pakietu działań prowadzonych w parku metodami gospodarki leśnej podaje się koszt całkowity bez kosztów poniesionych przez park na prace badawcze w parku; (3) na potrzeby prac badawczych podaje się koszt całkowity poniesiony w ciągu ostatnich trzech lat (średnia arytmetyczna) na prace badawcze; (4) pierwsze z trzech powyższych zestawień tabelarycznych podaje dane przed ich uporządkowaniem; (5) w drugim z tych zestawień każdą wartość punktową danego działania przydzielono do jednej z pięciu klas tych wartości (klasa pierwsza: od wartości równej 10 do wartości równej 8 [wartość środkowa równa 9]; druga klasa: od wartości mniejszej od 8 do wartości równej 6 [wartość środkowa 7]; trzecia klasa: od wartości mniejszej od 6 do wartości równej 4 [wartość środkowa równa 5]; czwarta klasa: od wartości mniejszej od 4 do wartości równej 2 [wartość środkowa równa 3]; piąta klasa: od wartości mniejszej od 2 do wartości równej 1); (6) drugie z trzech powyższych zestawień charakteryzuje się tym, że dane w nim zawarte zostały uporządkowane według kolumny 6 (w porządku od wartości najwyższej do wartości najniższej), a przy tej samej wartości w kolumnie - według wartości kolumny 7 (w porządku od wartości najniższej do wartości najwyższej); (7) przy takim porządkowaniu danych - do finansowania są kwalifikowane w pierwszej kolejności działania charakteryzujące się przynależnością do najwyższej klasy pod względem wartości punktowej danego działania, a w ramach tej samej klasy - działania, których całkowity koszt przedwykonawczy stanowi najniższą część retrospektywnych kosztów całkowitych działalności podstawowej parku (odpowiednio działalności bez kosztów prac badawczych lub działalności w zakresie prac badawczych); (8) celem ustalania działań, które powinny wejść do pakietu, w kolumnie 8 drugiego zestawienia utrwalono koszt całkowity działań w rachunku narastającym; (9) przy działaniu 7 stwierdzono wyczerpanie się limitu środków związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku do finansowania działań przewidzianych do prowadzenia w parku metodami gospodarki leśnej; (10) trzecie z powyższych zestawień jest wynikiem tworzenia pakietu działań; (11) uwzględnienie relacji całkowitego kosztu przedwykonawczego działania do retrospektywnych kosztów całkowitych działalności podstawowej parku ma na celu stworzenie możliwości angażowania środków związanych z funduszem leśnym na rzecz możliwej dużej liczby parków; (12) tworzenie pakietów prac badawczych powinno przebiegać per analogiem.
1 Art. 33. ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r. poz 2100) stanowi, że Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny Państwowych przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Art. 56 ust. 2 stanowi, że środkami związanymi z funduszem leśnym dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
4 Art. 58 ust. 3. ustawy stanowi m.in., że środki funduszu leśnego (...) przeznacza się na realizację w lasach znajdujących się we władaniu parków narodowych celów określonych w art. 58 ust. 2 pkt 2 pkt 2 i 6 ustawy.
5 Art. 4 ust. 4 stanowi, że nadzór nad Lasami Państwowymi sprawuje minister właściwy do spraw środowiska.
6 Art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (tj. Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 392) stanowi m.in., że Minister nadzoruje i kontroluje działalność (..) jednostek, w stosunku do których uzyskał uprawnienia nadzorcze na podstawie przepisów ustawowych - na zasadach określonych w tych przepisach (...); art. 34a ustawy o Radzie Ministrów stanowi, że Minister, w celu dostosowania do polityki ustalonej przez Radę Ministrów zasad i kierunków działania (...) nadzorowanych (...) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, może wydawać kierownikom (...) jednostek organizacyjnych wiążących ich wytyczne i polecenia (ust. 1) (...), chyba że jednostki te wchodzą w skład zespolonej administracji rządowej (ust. 4), przy czym wytyczne te i polecenia nie mogą co do zasady dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej (ust. 2) oraz w razie ich wydania w formie ustnej wymagają potwierdzenia (w dorozumieniu - w formie pisemnej) (ust. 3).
7 Art. 56 ust. 1 ustawy stanowi, że w Lasach Państwowych tworzy się fundusz leśny stanowiący formę gospodarowania środkami na cele wskazane w ustawie.
8 W odniesieniu do roku 2016, na mocy niniejszego zarządzenia, wnioski o sfinansowanie działań lub ich dofinansowanie z wykorzystaniem do tego środków związanych z funduszem leśnym mogą w wyjątkowych sytuacjach obejmować działania już zrealizowane lub będące w trakcie realizacji - pod warunkiem, że działania te będą mogły być zweryfikowane pod względem ich zrealizowania, w szczególności przy posiłkowaniu się postanowieniem § 17 zarządzenia.
9 Załącznik nr 1 stanowi klasyfikację działań gospodarczych, składających się na gospodarkę leśną sensu stricto; w parkach narodowych, na gruntach będących lasami, wykonuje się działania ochronne, które pod względem faktycznym (a często także semantycznym) odpowiadają działaniom ujętym w załączniku nr 1; do operacyjnego wyjaśniania sposobu wykorzystywania załącznika nr 1 do realizacji zarządzenia uprawnione są Wydział Ochrony Przyrody w DGLP oraz CKPŚ.